Tuesday, October 12, 2010

هياهوی سفر احمدی نژاد به لبنان

جوزلين زابليت




محمود احمدی نژاد رئيس جمهور ايران برای ديداری بحث انگيز از لبنان، روز چهارشنبه وارد بيروت خواهد شد. نقطه عطف اين ديدار نيز به بازدید وی از مرز شکننده لبنان با دشمن ديرينه اش، اسرائيل مربوط می شود.



رئیس دولت تندروی ايران در سفر دوروزه اش به لبنان، که اولين سفر وی از زمان به قدرت رسيدن در سال 2005 محسوب می شود، با ميشل سليمان همتای خود، سعد حريری نخست وزير و نبیه بری رئيس مجلس اين کشور ديدار خواهد کرد.



وی همچنین در يک گردهمايی در پايتخت لبنان، با سازماندهی گروه شبه نظامی حزب الله، که دست نشانده ايران محسوب می شود، حاضر خواهد شد.



انتظار می رود حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان که حزب وی در سال 2006 درگير يک جنگ تمام عياربا اسرائيل شد و در فهرست سياه سازمان های تروريستی ايالات متحده قرار دارد، نيز در اين گردهمايی حضور داشته باشد. البته معلوم نيست حضور نصرالله به صورت شخصی و يا از طريق تماس ويدئويی خواهد بود. وی در دو سال گذشته در انظار عمومی ظاهر نشده است.



اما بحث انگيزترين بخش ديدار به روز پنجشنبه مربوط می شود. قرار است احمدی نژاد در اين روز از چندين روستا در امتداد مرز جنوبی لبنان با اسرائيل بازدید کند.



اين منطقه تا حد بسياری در جريان جنگ ميان اسرائيل و دولت اسرائیل در سال 2006 تخريب شد و سپس با پول ايرانی ها بازسازی شد.



نمايندگان مجلس لبنان که از اکثريت طرفدار غرب تشکيل شده است، ديدار وی از مرز را تحريک کننده و حاوی اين پيام توصيف کرده اند که مرز ايران تا لبنان امتداد دارد.



ايالات متحده و اسرائيل نيز واکنش های منفی نشان داده اند و دولت اسرائيل اعلام کرده اين ديدار می تواند امنيت منطقه را تحت الشعاع قرار دهد.



اما از همه اين ها که بگذريم، سفر احمدی نژاد در برهه سياسی مهمی در لبنان صورت می گيرد. حزب الله و اردوگاه حريری بر سر گزارش منتشر شده از سوی شورای تحت حمايت سازمان ملل مبنی بر دست داشتن اعضای گروه شبه نظامی حزب الله در ماجرای قتل پدر حريری، نخست وزير سابق لبنان، رودر روی هم قرار گرفته اند.



تنش بر سر اين رويداد در ظرف هفته های گذشته وخيم تر شده و خطر به راه افتادن خشونت فرقه ای و سرنگون شدن دولت آشتی ملی بر سر اين کشور سايه انداخته است. حزب الله لبنان صاحب دو وزير در اين دولت است.



در عين حال، ديدار احمدی نژاد در بحبوحه تنش های موجود ميان ايران و اسرائيل بر سر برنامه بحث انگيز هسته ای تهران صورت می گيرد.



فوزيه کيوان رئيس دپارتمان علوم سياسی دانشگاه سنت جوزف بيروت می گويد: "مسأله اين است که آيا احمدی نژاد به اينجا آمده تا حمايت خود از لبنان را به نمايش بگذارد، يا اينکه قصد دارد از قلمرو لبنان جهت منافع خود استفاده کند."



وی افزود: "لبنان و خصوصاً حزب الله بايد از پشتيبانی ايران نهايت استفاده را ببرند اما در عين حال بايد متوجه محدوديت های اين حمايت نيز باشد؛ اين يک شمشير دولبه است."



علی اکبر جوانفکر مشاور احمدی نژاد به خبرگزاری فرانسه گفت ديدار رئيس جمهور ايران، «دارای اهميت تاريخی است و بر معادلات منطقه ای تأثير خواهد گذاشت."



وی گفت: "اين سفر در راستای تحکيم روابط دوجانبه در ابعاد مختلف است و بر اساس چهارچوب سياست استراتژيک خارجی ما در قبال دولت لبنان تنظيم شده است. در عين حال در این میان روابط عاطفی و نيز روابط تاريخی پيچيده فرهنگی و اديان مشترک ميان دو کشورنیز وجود دارد."



منوچهر متکی وزير خارجه و هيئتی از تجار بخش خصوصی، احمدی نژاد را در اين سفر همراهی خواهند کرد. تعدادی توافقنامه در حوزه های انرژی و آبرسانی در جريان اين سفر به امضا خواهد رسيد.



نصرالله در سخنرانی آخرهفته گذشته خواستار استقبال گسترده از رییس دولت ايران شد و شايعات مربوط به پرت کردن نمادين سنگ از سوی احمدی نژاد به آن سوی مرز با اسرائيل را تکذيب کرد.



نصرالله گفت: "اگر رئيس جمهور احمدی نژاد نظر من را بپرسد، به او خواهم گفت: چرا سنگ؟ شما قادر به پرتاب چیزهای بزرگتر از سنگ هستید."



No comments:

Post a Comment