Friday, November 22, 2013

خبرهای کوتاه از مذاکرات ژنو عراقچی: به توافق نزدیک شده ایم/ کری برای مذاکره با ایران عازم ژنو شد * عراقچی: به توافق نزدیک شده ایم مذاکره کننده ارشد ایران با بیان اینکه ایران و 1+5 به توافق نزدیک شده اند گفت: به هر حال امروز پیشرفت هایی در مذاکرات صورت گرفته است ولی بعضی از موارد اصلی همچنان باقی مانده است. به گزارش مهر ،سید عباس عراقچی در پاسخ به این سوال که اختلافات زیاد است یا نه، گفت: توافق تا وقتی نهایی نشده است، هیچ قسمتی از آن نهایی نیست. معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه افزود: به میزان خوبی در مذاکرات به توافق نزدیک شده ایم اما به هر حال امروز پیشرفت هایی در مذاکرات صورت گرفته است ولی بعضی از موارد اصلی همچنان باقی مانده است.. * کری برای مذاکره با ایران عازم ژنو شد سخنگوی وزارت خارجه امریکا از سفر وزیر خارجه این کشور به ژنو برای شرکت در مذاکرات 1+5 با ایران خبر داد. جن پساکی اعلام کرد: وزیر خارجه کری با هدف کمک به کاهش اختلافات و حرکت به سمت یک تفاهم به ژنو میرود. سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز برای شرکت در مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو به سر می برد. گفته می شود وزیر خارجه چین نیز فردا وارد ژنو می شود. یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته است که هدف از سفر جان کری به ژنو کمک به کاستن اختلافات با ایران و نزدیکتر کردن زمان رسیدن به توافق است. * به گزارش دویچه وله، رسانه‌های غربی گزارش می‌دهند که برخی سناتورهای آمریکایی در پی تصویب تحریم‌های تازه علیه ایران هستند. کارشناسان سیاسی دور تازه‌ای از تحریم‌ها را به عنوان تهدیدی جدی برای مذاکرات ایران و شش کشور قدرتمند جهان ارزیابی می‌کنند. در همین حال سفیر بریتانیا در واشنگتن از سناتورهای آمریکایی خواسته‌ است، از وضع کردن تحریم‌های تازه علیه ایران خودداری کنند. تحریم‌های تازه، محدودیت‌های بیشتری برای صادرات نفت ایران و مبادلات بانکی به همراه خواهند آورد.

خبرهای کوتاه از مذاکرات ژنو
عراقچی: به توافق نزدیک شده ایم/ کری برای مذاکره با ایران عازم ژنو شد

* عراقچی: به توافق نزدیک شده ایم
مذاکره کننده ارشد ایران با بیان اینکه ایران و 1+5 به توافق نزدیک شده اند گفت: به هر حال امروز پیشرفت هایی در مذاکرات صورت گرفته است ولی بعضی از موارد اصلی همچنان باقی مانده است.
به گزارش مهر ،سید عباس عراقچی در پاسخ به این سوال که اختلافات زیاد است یا نه، گفت: توافق تا وقتی نهایی نشده است، هیچ قسمتی از آن نهایی نیست.
معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه افزود: به میزان خوبی در مذاکرات به توافق نزدیک شده ایم اما به هر حال امروز پیشرفت هایی در مذاکرات صورت گرفته است ولی بعضی از موارد اصلی همچنان باقی مانده است..
* کری برای مذاکره با ایران عازم ژنو شد
سخنگوی وزارت خارجه امریکا از سفر وزیر خارجه این کشور به ژنو برای شرکت در مذاکرات 1+5 با ایران خبر داد.
جن پساکی اعلام کرد: وزیر خارجه کری با هدف کمک به کاهش اختلافات و حرکت به سمت یک تفاهم به ژنو میرود.
سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز برای شرکت در مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو به سر می برد.
گفته می شود وزیر خارجه چین نیز فردا وارد ژنو می شود.
یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته است که هدف از سفر جان کری به ژنو کمک به کاستن اختلافات با ایران و نزدیکتر کردن زمان رسیدن به توافق است.
* به گزارش دویچه وله، رسانه‌های غربی گزارش می‌دهند که برخی سناتورهای آمریکایی در پی تصویب تحریم‌های تازه علیه ایران هستند. کارشناسان سیاسی دور تازه‌ای از تحریم‌ها را به عنوان تهدیدی جدی برای مذاکرات ایران و شش کشور قدرتمند جهان ارزیابی می‌کنند.

در همین حال سفیر بریتانیا در واشنگتن از سناتورهای آمریکایی خواسته‌ است، از وضع کردن تحریم‌های تازه علیه ایران خودداری کنند. تحریم‌های تازه، محدودیت‌های بیشتری برای صادرات نفت ایران و مبادلات بانکی به همراه خواهند آورد.
 

عراقچی: مذاکرات به توافق نزدیک می شود عباس عراقچی به رسانه های ایرانی در ژنو گفته است:«ما تاحد زیادی به یک توافق نزدیک شده ایم»


عراقچی: مذاکرات به توافق نزدیک می شود

عباس عراقچی به رسانه های ایرانی در ژنو گفته است:«ما تاحد زیادی به یک توافق نزدیک شده ایم»
 ۲
به گزارش خبرگزاری فرانسه یک دیپلمات ارشد ایران روز جمعه گفت درپی پیشرفت هایی که در روز سوم مذاکرات ژنو با شش قدرت عمده جهان به دست آمده،  این  مذاکرات به مرحله رسیدن به توافق نزدیک می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران به رسانه های ایرانی در ژنو گفته است:«ما تاحد زیادی به یک توافق نزدیک شده ایم.» با این حال او افزوده است که به رغم «پیشرفت های امروز، هنوز چند مسئله عمده باقی مانده است». او در باره این مسائل توضیحی نداد.

در همین حال وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا اعلام کرد جان کری، وزیر خارجه این کشور، برای کمک به رفع اختلاف ها «و نزدیک تر شدن به یک توافق» به سویس سفر می کند. ویلیام هیگ وزیرخارجه برتانیا نیز در توییتر خود از پیوستنبه مذاکرات ژنو در روز شنبه خبر داده است

سرگه یی لاوروف وزیر خارجه روسیه پیشتر به مذاکرات پیوسته است.

این مذاکرات تلاشی تازه برای رسیدن به توافقی موقت است که بر اساس آن ایران درقبال حذف برخی از تحریم ها بخش هایی از فعالیت های اتمی خود را به تعلیق درمی آورد.

ایران اصرار دارد که «حق» این کشور برای غنی سازی توسط کشورهای ۵+۱ به رسمیت شناخته شود هرچند که چنین حقی به صورت مشخص در معاهده منع گسترش سلاح اتمی وجود ندارد.

عراقچی با اشاره به گزارش های رسانه های دولتی در ایران که از شناختن «حق» غنی سازی اورانیوم ایران  توسط گروه ۵+۱ خبر داده بودند، گفت او حل اختلاف ها را «نه تایید و نه تکذیب» می کند، «زیرا مذاکرات هنوز به پایان نرسیده است».

عراقچی پس از این گفت و گو با مذاکره کننده فرانسوی در ژنو دیدار کرد.

وزیران خارجه به ژنو می‌روند، مذاکرات به روز چهارم کشیده شد

وزیران خارجه به ژنو می‌روند، مذاکرات به روز چهارم کشیده شد

وزیر خارجه ایران مذاکرات فشرده‌ای با کاترین اشتون، نماینده ۵+۱ داشته است
وزیر خارجه ایران مذاکرات فشرده‌ای با کاترین اشتون، نماینده ۵+۱ داشته است

این مذاکرات که از  ۲۹ آبان آغاز شده، به روز شنبه دوم آذر ماه کشیده شده است.

پیشتر و زمانی که اعلام شد جان کری، وزیر خارجه آمریکا، به ژنو می‌رود، سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایالات متحده دلیل آن را «کمک به کاستن اختلاف‌ها و رسیدن به توافق» عنوان کرده بود.

روز جمعه، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز به ژنو رفت. البته بنا بر گزارش‌ها این سفر بر اساس روال معمول به دعوت کاترین اشتون انجام نشده بود و دلیل آن دیدار با اخضر ابراهیمی، نماینده ملل متحد در امور سوریه عنوان شد.

اما آقای لاوروف با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران دیدار کرده است. ورود وزیر خارجه روسیه به ژنو، پیش از دیگر وزرا، خود سبب شده بود که رسانه‌های از «افزایش امیدها» برای رسیدن به توافق میان طرف‌ها خبر دهند.

جزئیات لحظه‌به‌لحظه: پوشش زنده مذاکرات ژنو

امیدها برای رسیدن به توافق احتمالی در ساعات آینده در گفته‌های عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، نیز به شکلی بازتاب پیدا کرده است.

آقای عراقچی، روز جمعه گفت پیشرفت‌هایی در مذاکرات حاصل شده، اما برخی موارد اصلی همچنان باقی مانده است.

او در عین حال گفته است «به میزان خوبی در مذاکرات به توافق نزدیک شده‌ایم».

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی معاون وزیر خارجه ایران در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا اظهارنظر یک دیپلمات غربی در مورد اینکه گروه ۱+۵ «حق غنی‌سازی» ایران را پذیرفته است را تایید می‌کنید؟ گفته است: «از آنجا که مذاکرات هنوز نهایی نشده است نه تکذیب می‌کنم و نه تایید.»

غنی‌سازی اورانیوم از حساس‌ترین موضوعات مذاکرات به شمار می‌رود و مقام‌های ایرانی بارهای بر حق داشتن آن در خود خاک ایران تاکید کرده‌اند.

در آخرین ساعات

به نظر می‌رسد کشیده شدن مذاکرات به ‌شنبه و اعلام سفر وزیران خارجه به ژنو تا ساعات پایانی روز شنبه نامشخص بود.

هانا کاویانی، خبرنگاری اعزامی رادیو فردا به ژنو، پیشتر در توئیتر خود در ساعت هشت شب به وقت محلی نوشته بود هنوز کسی نمی‌داند که روز دیگری از مذاکرات نیز وجود خواهد داشت یا نه.

گزارش از ژنو: توئیتر هانا کاویانی خبرنگاری اعزامی رادیو فردا به ژنو

هانا کاویانی در نیمه‌شب جمعه گزارش داده بود که مذاکرات هرچند به شکلی رسمی به روز شنبه کشیده شده است، اما در این مورد اعلام رسمی مقام‌ها صورت نگرفت.

شش دیدار در سه روز

طی روزهای گذشته کاترین اشتون، نماینده گروه ۵+۱ و محمدجواد ظریف، رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایرانی، ساعت‌ها و طی چندین جلسه، پشت درهای بسته با یگدیگر گفت‌وگو کردند.

گفت‌وگوهایی که آخرین آنها تا بامداد روز یک‌شنبه ادامه داشته است.

وزیر خارجه ایران پیشتر در صفحه فیس‌بوک خود نوشته بود «دیروز و امروز نزدیک شش ساعت مذاکره فشرده رسمی با خانم اشتون و ساعت‌ها مذاکرات رسمی و غیررسمی با اعضای ۵+۱ داشتیم. آنها هم چندین ساعت مذاکره بین خودشان برای هماهنگ کردن مواضع داشته‌اند. مذاکرات خوب پیش می‌رود ولی هنوز در موارد معدودی اختلاف نظر داریم.»

این دیدارها در کنار دیگر مذاکرات دوجانبه و چند چانبه‌ای قرار می‌گید که از جمله آنها گفت‌وگوهای عباس عراقچی، عضو ارشد هیئت ایرانی و معاون وزیر خارجه ایران با وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکاست.

خبرگزاری ایسنا در عین حال از دیدار جداگانه مجید تخت روانچی، دیگر عضو عالی‌رتبه هیئت ایرانی با وندی شرمن خبر داده است.

شبکه خبر بعد از ظهر روز جمعه از قول وزیر خارجه ایران نوشته بود که طرف‌ها «وارد مرحله نوشتن متن (توافق‌نامه)» شده‌اند.

مذاکراتی که به «ژنو ۳» موسوم شده است، سومین دور از دیدارها و گفت‌وگوهای رسمی میان هیئت مذاکراه‌کننده ایرانی در دولت حسن روحانی و گروه ۵+۱ است.

دو هفته پیش در دومین دیدار از این دست وزیران خارجه پنج کشور (اعضای هر شش کشور به جز چین) به‌طور غیرمنتظره‌ای به ژنو سفر کردند.

اما در نهایت در آن دور توافقی میان طرف‌ها امضا نشد، هر چند روند مذاکرات مثبت ارزیابی و دور تازه آن به چهارشنبه گذشته موکول شد که هنوز ادامه دارد.

طی این زمان بارک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا شخصا با سناتورهای آن کشور دیدار کرد تا بررسی تحریم‌های جدید علیه ایران را عقب بیاندازد تا به گفته او «بخت دیپلماسی» با تهران گرفته نشود.

در نهایت کنگره آمریکا بررسی تازه‌ترین تحریم‌ها را عقب انداخت.

تجمعی در پی مرگ دانشجوی دانشگاه تهران + عکس انصاف نیوز: چهارشنبه شب، نبود ایمنی جان یک دانشجوی دانشگاه تهران را در اثر برق گرفتگی گرفت. به گزارش خبرنگار انصاف نیوز، شب گذشته (چهارشنبه شب) یکی از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه تهران که در پردیس کرج این دانشگاه تحصیل می کرده است جان خود را بر اثر برق گرفتگی از دست داد؛ این حادثه با واکنش هم خوابگاهی های او روبرو شده است. دکتر زین الدین معاونت دانشجویی پردیس کرج در گفتگو با خبرنگار انصاف نیوز، علت مرگ این دانشجو را حادثه ی برق گرفتگی بر اثر بارندگی اعلام کرد. به گفته ی وی، بارندگی موجب نشت برق از روشنایی راه شده است و در نهایت جان این دانشجو را گرفته است. همچنین معاونت پردیس دانشگاه تهران، خبر تجمع اعتراضی جمعی از دانشجویان پردیس کرج را تایید کرد. به گفته ی دانشجویان حاضر، این تجمع در حضور مسوولین حراست و پردیس انجام شده است که در آن دانشجویان حاضر، «وضعیت نامناسب صنفی» را باعث بروز حادثه خوانده اند. گفتنی است دانشجوی فوت شده، «کوروش صوفیه» دانشجوی کارشناسی ارشد علوم دامی این پردیس بوده است. همچنین آرش رحتمی معاون مرکز فوریت های پزشکی استان البرز در این باره به ایسنا گفته است که دانشجوی مذکور به دلیل شدت برق گرفتگی پیش از رسیدن نیروهای امدادی فوت کرده بود. علیرغم این موضوع ماموران اورژانس اقدامات "سی. پی. آر" را جهت احیای احتمالی این فرد انجام دادند ولی پس از 20 دقیقه "سی. پی. آر" با اطمینان از عدم بازگشت فرد به زندگی، بدن بی جان وی را به بیمارستان قائم منتقل کردند.

تجمعی در پی مرگ دانشجوی دانشگاه تهران + عکس
انصاف نیوز: چهارشنبه شب، نبود ایمنی جان یک دانشجوی دانشگاه تهران را در اثر برق گرفتگی گرفت.
به گزارش خبرنگار انصاف نیوز، شب گذشته (چهارشنبه شب) یکی از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه تهران که در پردیس کرج این دانشگاه تحصیل می کرده است جان خود را بر اثر برق گرفتگی از دست داد؛ این حادثه با واکنش هم خوابگاهی های او روبرو شده است.
دکتر زین الدین معاونت دانشجویی پردیس کرج در گفتگو با خبرنگار انصاف نیوز، علت مرگ این دانشجو را حادثه ی برق گرفتگی بر اثر بارندگی اعلام کرد. به گفته ی وی، بارندگی موجب نشت برق از روشنایی راه شده است و در نهایت جان این دانشجو را گرفته است.
همچنین معاونت پردیس دانشگاه تهران، خبر تجمع اعتراضی جمعی از دانشجویان پردیس کرج را تایید کرد. به گفته ی دانشجویان حاضر، این تجمع در حضور مسوولین حراست و پردیس انجام شده است که در آن دانشجویان حاضر، «وضعیت نامناسب صنفی» را باعث بروز حادثه خوانده اند.
گفتنی است دانشجوی فوت شده، «کوروش صوفیه» دانشجوی کارشناسی ارشد علوم دامی این پردیس بوده است.

همچنین آرش رحتمی معاون مرکز فوریت های پزشکی استان البرز در این باره به ایسنا گفته است که دانشجوی مذکور به دلیل شدت برق گرفتگی پیش از رسیدن نیروهای امدادی فوت کرده بود. علیرغم این موضوع ماموران اورژانس اقدامات "سی. پی. آر" را جهت احیای احتمالی این فرد انجام دادند ولی پس از 20 دقیقه "سی. پی. آر" با اطمینان از عدم بازگشت فرد به زندگی، بدن بی جان وی را به بیمارستان قائم منتقل کردند.









 

4 کارگر معترض پلی اکریل اصفهان بازداشت شدند ایلنا : چهار کارگر پلی اکریل اصفهان حوالی ساعت چهار بامداد روز گذشته (پنج شنبه ۳۰ آبان ماه) توسط نهادهای نظارتی بازداشت و به شهر «دستگرد» در ۱۳ کیلومتری شمال شهر اصفهان منتقل شده‌اند. به گزارش ایلنا، «جواد لطفی»، «عباس حقیقی»، «کیومرث رحیمی» و «احمد صابری» چهار کارگری هستند که با ادامه دور دوم اعتراضات کارگران پلی‌اکریل بازداشت شده‌اند. هنوز از دلایل بازداشت این کارگران اطلاعی در دست نیست. بر اساس این گزارش، آقای صابری در جلسه ی نمایندگان کارگران پلی اکریل با فرماندار شهرستان مبارکه که صبح روز دوشنبه ۲۶ آبان ماه برگزار شده بود به عنوان یکی از نمایندگان کارگری حضور داشته است. هر چند در روزهای اولیه دور دوم اعتراضات کارگران پلی‌اکریل اخباری از تهدید نمایندگان کارگران شنیده می‌شد، اما فرماندار شهرستان مبارکه روز سه شنبه (۲۷ آبان‌ماه) در گفتگو با ایلنا اعمال تهدید علیه کارگران معترض را تکذیب کرده بود. «مهدی سلیمانی» فرماندار مبارکه درباره دلایل کناره‌گیری ۸ نماینده طرف مذاکره با فرمانداری از جمع کارگران معترض، به ایلنا گفته بود: نمایندگان کارگران صبح روز دوشنبه با من دیدار کردند و پس از این دیدار، خبری از آن‌ها ندارم. این مقام دولتی در پاسخ به این سئوال که «آیا توصیه خاصی به نمایندگان کارگران در جلسه مذکور شده است؟»، گفته بود: من در تمام جلساتی که با کارگران داشته‌ام آن‌ها را به پایان تجمع توصیه می‌کنم ولی تهدیدی صورت نگرفته است. فرماندار مبارکه در پاسخ به این سئوال که «آیا "توصیه" شما با تذکر عواقب احتمالی همراه بوده است؟»، عنوان کرده بود: چنین چیزی را به خاطر ندارم. در فضای غیرصنفی ممکن است عده‌ای بخواهند اخلال ایجاد کنند و فضای کارخانه را به هم بریزند اما قطعا کسی تهدید نشده است. با وجود اظهارات این مقام دولتی اما نمایندگان دو تشکل عالی «شورای اسلامی کار» و «انجمن‌های صنفی کارگری» در اصفهان صبح امروز (جمعه) در گفتگو با ایلنا از بازداشت کارگران «اظهار اطلاع» کرده‌اند اما جزئیاتی از دلایل دستگیری این کارگران اعلام نکرده‌اند. هرچند تلاش‌های خبرنگاران ما برای تماس با فرمانداری مبارکه تا لحظه تنظیم این خبر بی‌نتیجه بوده است اما سایر مقامات انتظامی و دولتی مبارکه از جمله «اسلامی» رئیس اداره کار مبارکه و «وحدتی» مسئول امور سیاسی انتظامی فرمانداری مبارکه حاضر به ارائه جزئیات بیشتری درباره بازداشت کارگران نشده‌اند. با این وجود روز گذشته (پنجشنبه) جمعی از کارگران پلی‌اکریل طی دیداری با «ایران‌پور» نماینده شهرستان مبارکه در مجلس او را در جریان بازداشت همکاران‌شان قرار داده‌اند.

4 کارگر معترض پلی اکریل اصفهان بازداشت شدند
ایلنا : چهار کارگر پلی اکریل اصفهان حوالی ساعت چهار بامداد روز گذشته (پنج شنبه ۳۰ آبان ماه) توسط نهادهای نظارتی بازداشت و به شهر «دستگرد» در ۱۳ کیلومتری شمال شهر اصفهان منتقل شده‌اند.
به گزارش ایلنا، «جواد لطفی»، «عباس حقیقی»، «کیومرث رحیمی» و «احمد صابری» چهار کارگری هستند که با ادامه دور دوم اعتراضات کارگران پلی‌اکریل بازداشت شده‌اند. هنوز از دلایل بازداشت این کارگران اطلاعی در دست نیست.
بر اساس این گزارش، آقای صابری در جلسه ی نمایندگان کارگران پلی اکریل با فرماندار شهرستان مبارکه که صبح روز دوشنبه ۲۶ آبان ماه برگزار شده بود به عنوان یکی از نمایندگان کارگری حضور داشته است.
هر چند در روزهای اولیه دور دوم اعتراضات کارگران پلی‌اکریل اخباری از تهدید نمایندگان کارگران شنیده می‌شد، اما فرماندار شهرستان مبارکه روز سه شنبه (۲۷ آبان‌ماه) در گفتگو با ایلنا اعمال تهدید علیه کارگران معترض را تکذیب کرده بود.
«مهدی سلیمانی» فرماندار مبارکه درباره دلایل کناره‌گیری ۸ نماینده طرف مذاکره با فرمانداری از جمع کارگران معترض، به ایلنا گفته بود: نمایندگان کارگران صبح روز دوشنبه با من دیدار کردند و پس از این دیدار، خبری از آن‌ها ندارم.
این مقام دولتی در پاسخ به این سئوال که «آیا توصیه خاصی به نمایندگان کارگران در جلسه مذکور شده است؟»، گفته بود: من در تمام جلساتی که با کارگران داشته‌ام آن‌ها را به پایان تجمع توصیه می‌کنم ولی تهدیدی صورت نگرفته است.
فرماندار مبارکه در پاسخ به این سئوال که «آیا "توصیه" شما با تذکر عواقب احتمالی همراه بوده است؟»، عنوان کرده بود: چنین چیزی را به خاطر ندارم. در فضای غیرصنفی ممکن است عده‌ای بخواهند اخلال ایجاد کنند و فضای کارخانه را به هم بریزند اما قطعا کسی تهدید نشده است.
با وجود اظهارات این مقام دولتی اما نمایندگان دو تشکل عالی «شورای اسلامی کار» و «انجمن‌های صنفی کارگری» در اصفهان صبح امروز (جمعه) در گفتگو با ایلنا از بازداشت کارگران «اظهار اطلاع» کرده‌اند اما جزئیاتی از دلایل دستگیری این کارگران اعلام نکرده‌اند.
هرچند تلاش‌های خبرنگاران ما برای تماس با فرمانداری مبارکه تا لحظه تنظیم این خبر بی‌نتیجه بوده است اما سایر مقامات انتظامی و دولتی مبارکه از جمله «اسلامی» رئیس اداره کار مبارکه و «وحدتی» مسئول امور سیاسی انتظامی فرمانداری مبارکه حاضر به ارائه جزئیات بیشتری درباره بازداشت کارگران نشده‌اند.

با این وجود روز گذشته (پنجشنبه) جمعی از کارگران پلی‌اکریل طی دیداری با «ایران‌پور» نماینده شهرستان مبارکه در مجلس او را در جریان بازداشت همکاران‌شان قرار داده‌اند.  

4 کارگر معترض پلی اکریل اصفهان بازداشت شدند ایلنا : چهار کارگر پلی اکریل اصفهان حوالی ساعت چهار بامداد روز گذشته (پنج شنبه ۳۰ آبان ماه) توسط نهادهای نظارتی بازداشت و به شهر «دستگرد» در ۱۳ کیلومتری شمال شهر اصفهان منتقل شده‌اند. به گزارش ایلنا، «جواد لطفی»، «عباس حقیقی»، «کیومرث رحیمی» و «احمد صابری» چهار کارگری هستند که با ادامه دور دوم اعتراضات کارگران پلی‌اکریل بازداشت شده‌اند. هنوز از دلایل بازداشت این کارگران اطلاعی در دست نیست. بر اساس این گزارش، آقای صابری در جلسه ی نمایندگان کارگران پلی اکریل با فرماندار شهرستان مبارکه که صبح روز دوشنبه ۲۶ آبان ماه برگزار شده بود به عنوان یکی از نمایندگان کارگری حضور داشته است. هر چند در روزهای اولیه دور دوم اعتراضات کارگران پلی‌اکریل اخباری از تهدید نمایندگان کارگران شنیده می‌شد، اما فرماندار شهرستان مبارکه روز سه شنبه (۲۷ آبان‌ماه) در گفتگو با ایلنا اعمال تهدید علیه کارگران معترض را تکذیب کرده بود. «مهدی سلیمانی» فرماندار مبارکه درباره دلایل کناره‌گیری ۸ نماینده طرف مذاکره با فرمانداری از جمع کارگران معترض، به ایلنا گفته بود: نمایندگان کارگران صبح روز دوشنبه با من دیدار کردند و پس از این دیدار، خبری از آن‌ها ندارم. این مقام دولتی در پاسخ به این سئوال که «آیا توصیه خاصی به نمایندگان کارگران در جلسه مذکور شده است؟»، گفته بود: من در تمام جلساتی که با کارگران داشته‌ام آن‌ها را به پایان تجمع توصیه می‌کنم ولی تهدیدی صورت نگرفته است. فرماندار مبارکه در پاسخ به این سئوال که «آیا "توصیه" شما با تذکر عواقب احتمالی همراه بوده است؟»، عنوان کرده بود: چنین چیزی را به خاطر ندارم. در فضای غیرصنفی ممکن است عده‌ای بخواهند اخلال ایجاد کنند و فضای کارخانه را به هم بریزند اما قطعا کسی تهدید نشده است. با وجود اظهارات این مقام دولتی اما نمایندگان دو تشکل عالی «شورای اسلامی کار» و «انجمن‌های صنفی کارگری» در اصفهان صبح امروز (جمعه) در گفتگو با ایلنا از بازداشت کارگران «اظهار اطلاع» کرده‌اند اما جزئیاتی از دلایل دستگیری این کارگران اعلام نکرده‌اند. هرچند تلاش‌های خبرنگاران ما برای تماس با فرمانداری مبارکه تا لحظه تنظیم این خبر بی‌نتیجه بوده است اما سایر مقامات انتظامی و دولتی مبارکه از جمله «اسلامی» رئیس اداره کار مبارکه و «وحدتی» مسئول امور سیاسی انتظامی فرمانداری مبارکه حاضر به ارائه جزئیات بیشتری درباره بازداشت کارگران نشده‌اند. با این وجود روز گذشته (پنجشنبه) جمعی از کارگران پلی‌اکریل طی دیداری با «ایران‌پور» نماینده شهرستان مبارکه در مجلس او را در جریان بازداشت همکاران‌شان قرار داده‌اند.

4 کارگر معترض پلی اکریل اصفهان بازداشت شدند
ایلنا : چهار کارگر پلی اکریل اصفهان حوالی ساعت چهار بامداد روز گذشته (پنج شنبه ۳۰ آبان ماه) توسط نهادهای نظارتی بازداشت و به شهر «دستگرد» در ۱۳ کیلومتری شمال شهر اصفهان منتقل شده‌اند.
به گزارش ایلنا، «جواد لطفی»، «عباس حقیقی»، «کیومرث رحیمی» و «احمد صابری» چهار کارگری هستند که با ادامه دور دوم اعتراضات کارگران پلی‌اکریل بازداشت شده‌اند. هنوز از دلایل بازداشت این کارگران اطلاعی در دست نیست.
بر اساس این گزارش، آقای صابری در جلسه ی نمایندگان کارگران پلی اکریل با فرماندار شهرستان مبارکه که صبح روز دوشنبه ۲۶ آبان ماه برگزار شده بود به عنوان یکی از نمایندگان کارگری حضور داشته است.
هر چند در روزهای اولیه دور دوم اعتراضات کارگران پلی‌اکریل اخباری از تهدید نمایندگان کارگران شنیده می‌شد، اما فرماندار شهرستان مبارکه روز سه شنبه (۲۷ آبان‌ماه) در گفتگو با ایلنا اعمال تهدید علیه کارگران معترض را تکذیب کرده بود.
«مهدی سلیمانی» فرماندار مبارکه درباره دلایل کناره‌گیری ۸ نماینده طرف مذاکره با فرمانداری از جمع کارگران معترض، به ایلنا گفته بود: نمایندگان کارگران صبح روز دوشنبه با من دیدار کردند و پس از این دیدار، خبری از آن‌ها ندارم.
این مقام دولتی در پاسخ به این سئوال که «آیا توصیه خاصی به نمایندگان کارگران در جلسه مذکور شده است؟»، گفته بود: من در تمام جلساتی که با کارگران داشته‌ام آن‌ها را به پایان تجمع توصیه می‌کنم ولی تهدیدی صورت نگرفته است.
فرماندار مبارکه در پاسخ به این سئوال که «آیا "توصیه" شما با تذکر عواقب احتمالی همراه بوده است؟»، عنوان کرده بود: چنین چیزی را به خاطر ندارم. در فضای غیرصنفی ممکن است عده‌ای بخواهند اخلال ایجاد کنند و فضای کارخانه را به هم بریزند اما قطعا کسی تهدید نشده است.
با وجود اظهارات این مقام دولتی اما نمایندگان دو تشکل عالی «شورای اسلامی کار» و «انجمن‌های صنفی کارگری» در اصفهان صبح امروز (جمعه) در گفتگو با ایلنا از بازداشت کارگران «اظهار اطلاع» کرده‌اند اما جزئیاتی از دلایل دستگیری این کارگران اعلام نکرده‌اند.
هرچند تلاش‌های خبرنگاران ما برای تماس با فرمانداری مبارکه تا لحظه تنظیم این خبر بی‌نتیجه بوده است اما سایر مقامات انتظامی و دولتی مبارکه از جمله «اسلامی» رئیس اداره کار مبارکه و «وحدتی» مسئول امور سیاسی انتظامی فرمانداری مبارکه حاضر به ارائه جزئیات بیشتری درباره بازداشت کارگران نشده‌اند.

با این وجود روز گذشته (پنجشنبه) جمعی از کارگران پلی‌اکریل طی دیداری با «ایران‌پور» نماینده شهرستان مبارکه در مجلس او را در جریان بازداشت همکاران‌شان قرار داده‌اند.  

خبرهای کوتاه از مذاکرات ژنو * خبرگزاری "مهر"، زیر تیتر «اخبار خوش از ژنو» به نقل از منابع غربی و آمریکایی می‌نویسد که ایران و کشورهای ۱+۵ بحث در خصوص غنی‌سازی را با پذیرش حقوق ایران در متن نهایی موافقت‌نامه به پایان رسانده‌اند. هنوز هیچ منبع مستقل رسمی این خبر را تایید نکرده است. همچنین مشخص نیست که با چند درصد غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران و به چه صورت توافق شده است. * وزیر امور خارجه ایران به شبکه پرس‌تی‌وی گفته است خطوط قرمز ایران در مذاکرات هسته‌ای تغییر نکرده است. * دفتر بی‌بی‌سی در مسکو تایید کرده که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، عازم ژنو است. * وزیر خارجه ایران در جمع خبرنگاران در ژنو گفت: "ما همیشه گفته‌ایم که غنی‌سازی در ایران قابل مذاکره نیست." * به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف درباره برخی اخبار مبنی بر این که ایران با آمریکا مذاکرات پنهانی درباره عراق، سوریه و افغانستان داشته است، گفت: این خبر به طور کامل دروغ است و هیچ مذاکره‌ای جز در بحث هسته‌یی با آمریکا نداشتیم. او با اشاره به دیدارش با اخضر ابراهیمی، نماینده سازمان ملل در امور سوریه در حاشیه مذاکراتش با 1+5 گفت: در این دیدار درباره تحولات سوریه و دیداری که قرار است هفته آینده با وزیر خارجه ترکیه داشته باشم صحبت کردم و قرار شد تماس‌های‌مان را با ابراهیمی ادامه دهیم.

خبرهای کوتاه از مذاکرات ژنو
* خبرگزاری "مهر"، زیر تیتر «اخبار خوش از ژنو» به نقل از منابع غربی و آمریکایی می‌نویسد که ایران و کشورهای ۱+۵ بحث در خصوص غنی‌سازی را با پذیرش حقوق ایران در متن نهایی موافقت‌نامه به پایان رسانده‌اند.
هنوز هیچ منبع مستقل رسمی این خبر را تایید نکرده است. همچنین مشخص نیست که با چند درصد غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران و به چه صورت توافق شده است.
* وزیر امور خارجه ایران به شبکه پرس‌تی‌وی گفته است خطوط قرمز ایران در مذاکرات هسته‌ای تغییر نکرده است.
* دفتر بی‌بی‌سی در مسکو تایید کرده که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، عازم ژنو است.
* وزیر خارجه ایران در جمع خبرنگاران در ژنو گفت: "ما همیشه گفته‌ایم که غنی‌سازی در ایران قابل مذاکره نیست."

* به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف درباره برخی اخبار مبنی بر این که ایران با آمریکا مذاکرات پنهانی درباره عراق، سوریه و افغانستان داشته است، گفت: این خبر به طور کامل دروغ است و هیچ مذاکره‌ای جز در بحث هسته‌یی با آمریکا نداشتیم.
او با اشاره به دیدارش با اخضر ابراهیمی، نماینده سازمان ملل در امور سوریه در حاشیه مذاکراتش با 1+5 گفت: در این دیدار درباره تحولات سوریه و دیداری که قرار است هفته آینده با وزیر خارجه ترکیه داشته باشم صحبت کردم و قرار شد تماس‌های‌مان را با ابراهیمی ادامه دهیم. 

دادگاه احمدی‌نژاد 9 شاکی دارد مدیرکل امورکارشناسی نظارت مجلس با بیان اینکه احمدی‌نژاد 9شاکی دارد، گفت:5آذر دادگاه تشکیل جلسه می‌دهد. مجتبی ملک افضلی در گفت وگو با خانه ملت، درباره رسیدگی به پرونده شکایت از محمود احمدی نژاد، گفت: این پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی بوده و درماده 19 قانون تعیین حدود وظایف سیاست جمهوری اسلامی ایران به این نکته اشاره شده است که رسیدگی به جرائم رئیس جمهور باید مستقیم به دادگاه ارجاع شده ودادسرا دخالتی دراین موضوع ندارد، بنابراین این جلسه تنها رسیدگی به تحقیقات مقدماتی است. مدیرکل امورکارشناسی نظارت مجلس با بیان اینکه احمدی نژاد 9 شاکی دارد، ادامه داد: کمیسیون اصل نودم مجلس شاکی حقوقی این پرونده است و دیگر د 9شاکی هستند. وی با بیان اینکه دادگاه احمدی‌نژاد 5 آذر ودر شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران برگزار می‌شود، تصریح کرد:از حضور احمدی نژاد دراین دادگاه اطلاعی ندارم. ملک افضلی افزود: کمیسیون اصل نودم مجلس در دو موضوع تاخیر در معرفی وزیر ورزش وجوانان از طرف رئیس جمهور و عدم ارائه اساسنامه شرکت ملی نفت از احمدی نژاد شکایت داشته که من به عنوان نماینده حقوقی مجلس در این دادگاه حضور دارم.

دادگاه احمدی‌نژاد 9 شاکی دارد 
 مدیرکل امورکارشناسی نظارت مجلس با بیان اینکه احمدی‌نژاد 9شاکی دارد، گفت:5آذر دادگاه تشکیل جلسه می‌دهد.

مجتبی ملک افضلی در گفت وگو با خانه ملت، درباره رسیدگی به پرونده شکایت از محمود احمدی نژاد، گفت: این پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی بوده و درماده 19 قانون تعیین حدود وظایف سیاست جمهوری اسلامی ایران به این نکته اشاره شده است که رسیدگی به جرائم رئیس جمهور باید مستقیم به دادگاه ارجاع شده ودادسرا دخالتی دراین موضوع ندارد، بنابراین این جلسه تنها رسیدگی به تحقیقات مقدماتی است.

مدیرکل امورکارشناسی نظارت مجلس با بیان اینکه احمدی نژاد 9 شاکی دارد، ادامه داد: کمیسیون اصل نودم مجلس شاکی حقوقی این پرونده است و دیگر د 9شاکی هستند.

وی با بیان اینکه دادگاه احمدی‌نژاد 5 آذر ودر شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران برگزار می‌شود، تصریح کرد:از حضور احمدی نژاد دراین دادگاه اطلاعی ندارم.

ملک افضلی افزود: کمیسیون اصل نودم مجلس در دو موضوع تاخیر در معرفی وزیر ورزش وجوانان از طرف رئیس جمهور و عدم ارائه اساسنامه شرکت ملی نفت از احمدی نژاد شکایت داشته که من به عنوان نماینده حقوقی مجلس در این دادگاه حضور دارم. 

آخرین جملات پروانه فروهر در واپسین سخنرانی خود

آخرین جملات پروانه فروهر در واپسین سخنرانی خود

دست یارى به سوى همه، زن و مرد ایرانى، در درون و برون کشور دراز می‌کنم و با رگ‌ رگم فریاد بر‌مى‌آورم: ایران روزگارِ تلخ و سختى را مى‌گذراند. مغاک تیره‌اى بر هستى ملى ما کام گشوده؛ تنهایش نگذاریم. توان‌هایمان را در هم آمیزیم. یک‌سر از خود‌‌ رها شویم تا گهواره و گورمان، نیاخاک ورجاوندمان، مردم بى مانندمان، از ستم‌‌ رها گردند. چنین باد١٩ آبان‌ماه

ظریف در فیسبوک: مذاکرات خوب پیش می‌رود رییس تیم مذاکراتی ایران با 1+5 نوشت: مذاکرات خوب پیش می‌رود ولی هنوز در موارد معدودی اختلاف نظر داریم. به گزارش ایسنا محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در صفحه فیسبوکش نوشت: «دوستان سلام ساعت یک بعدازظهر جمعه به وقت ژنو (سه و نیم به وقت ایران) است. دیروز و امروز نزدیک 6 ساعت مذاکره فشرده رسمی با خانم اشتون و ساعت‌ها مذاکرات رسمی و غیررسمی با اعضای 1+5 داشتیم. آن‌ها هم چندین ساعت مذاکره در بین خودشان برای هماهنگ کردن مواضع داشته‌اند. مذاکرات خوب پیش می‌رود ولی هنوز در موارد معدودی اختلاف نظر داریم. امیدوارم به یاری خدا و با دعای شما از این مرحله هم با موفقیت بگذریم و بتوانیم از حقوق و منافع ملت بزرگ ایران حراست کنیم. بسیار به دعای خیر شما نیاز داریم. خدانگهدار»

ظریف در فیسبوک: مذاکرات خوب پیش می‌رود
رییس تیم مذاکراتی ایران با 1+5 نوشت: مذاکرات خوب پیش می‌رود ولی هنوز در موارد معدودی اختلاف نظر داریم.
به گزارش ایسنا محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در صفحه فیسبوکش نوشت:
«دوستان سلام
ساعت یک بعدازظهر جمعه به وقت ژنو (سه و نیم به وقت ایران) است. دیروز و امروز نزدیک 6 ساعت مذاکره فشرده رسمی با خانم اشتون و ساعت‌ها مذاکرات رسمی و غیررسمی با اعضای 1+5 داشتیم. آن‌ها هم چندین ساعت مذاکره در بین خودشان برای هماهنگ کردن مواضع داشته‌اند.
مذاکرات خوب پیش می‌رود ولی هنوز در موارد معدودی اختلاف نظر داریم. امیدوارم به یاری خدا و با دعای شما از این مرحله هم با موفقیت بگذریم و بتوانیم از حقوق و منافع ملت بزرگ ایران حراست کنیم. بسیار به دعای خیر شما نیاز داریم.

خدانگهدار»
 

پاسخ مطهری به مصلحی درباره محارب بودن موسوی وکروبی: با این منطق خود وی و احمدی نژاد محارب به حساب می آیند نماینده تهران مصوبه شورای امنیت درباره ایجاد محدودیت برای موسوی و کروبی را با توجه به شرایط جدید کشور قابل لغو دانست. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حیدر مصلحی وزیر اطلاعات دولت احمدی​نژاد با بیان این که ایستادن در برابر قانون سبب شد که سران داخلی فتنه محارب فی الارض و باغی محسوب شوند، گفته بود: عملکرد این افراد و روندی که در قانون شکنی در پیش گرفتند، کشور را با چالش های جدی مواجه ساخت و هزینه های سنگینی در برابر مسیر رو به جلوی نظام وارد کرد. این سخنان وی با پاسخ علی مطهری روبرو شد که از این قرار است: آقای مصلحی وزیر سابق اطلاعات گفته اند که آقایان موسوی و کروبی در مقابل قانون ایستاده اند،در نتیجه محارب و باغی هستند ، نظر شما چیست؟ اگر این منطق درست باشد، اولین کسی که محارب و باغی است آقای احمدی نژاد است که بارها قانون شکنی کرد و به صراحت گفت قانونی را که خودم منطبق بر قانون اساسی تشخیص بدهم اجرا می کنم و بقیه قوانین را اجرا نمی کنم، یا به صراحت می گفت فلان قانون را اصلا قانون نمی دانم و اجرا نمی کنم. چرا آقای مصلحی ایشان را محارب و باغی ندانست و بلکه حمایت می کرد. این امر نشان می دهد که بیش از آنکه انصاف و خیر خواهی در قضاوت ایشان در کار باشد ، هواهای نفسانی در میان است. اگر این منطق آقای مصلحی را مبنا قرار دهیم خیلی افراد محارب می شوند. مثلا تکلیف خود آقای مصلحی چه می شود که در زیر مجموعه ایشان برخلاف قانون، کار گذاری دستگاه شنود در دفتر کار من اتفاق افتاد. بنابر این کسی را نمی توان به آسانی محارب نامید. مشخصه اصلی محارب بودن دست به سلاح بردن است. ماده 277 قانون مجازات اسلامی می گوید:" محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان ، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد." ماده 285 این قانون در تعریف "باغی " می گوید: "گروهی که در برابر اساس نظام جمهوری اسلامی ایران قیام مسلحانه کنند باغی محسوب می شوند." معلوم نیست آقای مصلحی با این اطلاعات فقهی چگونه وزیر اطلاعات شده اند در حالی که شرط وزیر اطلاعات مجتهد بودن است. ایشان گفته اند ایجاد محدودیت برای این افراد مصوبه رسمی شورای عالی امنیت ملی است و مصوبه ای در این سطح را نمی توان به این سادگی لغو کرد. این مطلب هم پایه عقلی وقانونی ندارد. مگر مصوبه شورای عالی امنیت ملی برای همیشه بوده است؟ آن مصوبه برای شرایط آن روز و به طور موقت بوده و اساسا شأن شورای عالی امنیت ملی این نیست که حکم دائمی صادر کند. حکم دائمی و نهایی را مرجع صالح قضایی صادر می کند. ایشان می گوید مصوبه ای در این سطح را نمی توان به این سادگی لغو کرد .پاسخ این است که به همان سادگی که این مصوبه ایجاد شده، با توجه به شرایط جدید کشور و عدم ضرورت آن قابل لغو شدن است.

پاسخ مطهری به مصلحی درباره محارب بودن موسوی وکروبی:با این منطق خود وی و احمدی نژاد محارب به حساب می آیند

نماینده تهران مصوبه شورای امنیت درباره ایجاد محدودیت برای موسوی و کروبی را با توجه به شرایط جدید کشور قابل لغو دانست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حیدر مصلحی وزیر اطلاعات دولت احمدی​نژاد با بیان این که ایستادن در برابر قانون سبب شد که سران داخلی فتنه محارب فی الارض و باغی محسوب شوند، گفته بود: عملکرد این افراد و روندی که در قانون شکنی در پیش گرفتند، کشور را با چالش های جدی مواجه ساخت و هزینه های سنگینی در برابر مسیر رو به جلوی نظام وارد کرد.

این سخنان وی با پاسخ علی مطهری روبرو شد که از این قرار است:

آقای مصلحی وزیر سابق اطلاعات گفته اند که آقایان موسوی و کروبی در مقابل قانون ایستاده اند،در نتیجه محارب و باغی هستند ، نظر شما چیست؟
اگر این منطق درست باشد، اولین کسی که محارب و باغی است آقای احمدی نژاد است که بارها قانون شکنی کرد و به صراحت گفت قانونی را که خودم منطبق بر قانون اساسی تشخیص بدهم اجرا می کنم و بقیه قوانین را اجرا نمی کنم، یا به صراحت می گفت فلان قانون را اصلا قانون نمی دانم و اجرا نمی کنم. چرا آقای مصلحی ایشان را محارب و باغی ندانست و بلکه حمایت می کرد. این امر نشان می دهد که بیش از آنکه انصاف و خیر خواهی در قضاوت ایشان در کار باشد ، هواهای نفسانی در میان است.

اگر این منطق آقای مصلحی را مبنا قرار دهیم خیلی افراد محارب می شوند. مثلا تکلیف  خود آقای مصلحی چه می شود  که در زیر مجموعه ایشان برخلاف قانون، کار گذاری دستگاه شنود در دفتر کار من اتفاق افتاد. بنابر این کسی را نمی توان به آسانی محارب نامید. مشخصه اصلی محارب بودن دست به سلاح بردن است. ماده 277 قانون مجازات اسلامی می گوید:" محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان ، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد." ماده 285 این قانون در تعریف "باغی " می گوید: "گروهی که در برابر اساس نظام جمهوری اسلامی ایران قیام مسلحانه کنند باغی محسوب می شوند."

معلوم نیست آقای مصلحی با این اطلاعات فقهی چگونه وزیر اطلاعات شده اند در حالی که شرط وزیر اطلاعات  مجتهد بودن است.

ایشان گفته اند ایجاد محدودیت برای این افراد مصوبه رسمی شورای عالی امنیت ملی است و مصوبه ای در این سطح را نمی توان به این سادگی  لغو کرد.
این مطلب هم پایه عقلی وقانونی ندارد. مگر مصوبه شورای عالی امنیت ملی برای همیشه بوده است؟ آن مصوبه برای شرایط آن روز و به طور موقت بوده و اساسا شأن شورای عالی امنیت  ملی این نیست که حکم دائمی صادر کند. حکم دائمی و نهایی را مرجع صالح  قضایی صادر می کند. ایشان می گوید مصوبه ای در این سطح را نمی توان به این سادگی لغو کرد .پاسخ این است که به همان سادگی که این مصوبه ایجاد شده، با توجه به شرایط جدید کشور و عدم ضرورت آن قابل لغو شدن است.