Friday, November 22, 2013

عراقچی: مذاکرات به توافق نزدیک می شود عباس عراقچی به رسانه های ایرانی در ژنو گفته است:«ما تاحد زیادی به یک توافق نزدیک شده ایم»


عراقچی: مذاکرات به توافق نزدیک می شود

عباس عراقچی به رسانه های ایرانی در ژنو گفته است:«ما تاحد زیادی به یک توافق نزدیک شده ایم»
 ۲
به گزارش خبرگزاری فرانسه یک دیپلمات ارشد ایران روز جمعه گفت درپی پیشرفت هایی که در روز سوم مذاکرات ژنو با شش قدرت عمده جهان به دست آمده،  این  مذاکرات به مرحله رسیدن به توافق نزدیک می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران به رسانه های ایرانی در ژنو گفته است:«ما تاحد زیادی به یک توافق نزدیک شده ایم.» با این حال او افزوده است که به رغم «پیشرفت های امروز، هنوز چند مسئله عمده باقی مانده است». او در باره این مسائل توضیحی نداد.

در همین حال وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا اعلام کرد جان کری، وزیر خارجه این کشور، برای کمک به رفع اختلاف ها «و نزدیک تر شدن به یک توافق» به سویس سفر می کند. ویلیام هیگ وزیرخارجه برتانیا نیز در توییتر خود از پیوستنبه مذاکرات ژنو در روز شنبه خبر داده است

سرگه یی لاوروف وزیر خارجه روسیه پیشتر به مذاکرات پیوسته است.

این مذاکرات تلاشی تازه برای رسیدن به توافقی موقت است که بر اساس آن ایران درقبال حذف برخی از تحریم ها بخش هایی از فعالیت های اتمی خود را به تعلیق درمی آورد.

ایران اصرار دارد که «حق» این کشور برای غنی سازی توسط کشورهای ۵+۱ به رسمیت شناخته شود هرچند که چنین حقی به صورت مشخص در معاهده منع گسترش سلاح اتمی وجود ندارد.

عراقچی با اشاره به گزارش های رسانه های دولتی در ایران که از شناختن «حق» غنی سازی اورانیوم ایران  توسط گروه ۵+۱ خبر داده بودند، گفت او حل اختلاف ها را «نه تایید و نه تکذیب» می کند، «زیرا مذاکرات هنوز به پایان نرسیده است».

عراقچی پس از این گفت و گو با مذاکره کننده فرانسوی در ژنو دیدار کرد.

No comments:

Post a Comment