Thursday, December 26, 2013

رئیس دیوان عدالت اداری: رئیس جمهور سابق به مردم دروغ می‌گفت

رئیس دیوان عدالت اداری: رئیس جمهور سابق به مردم دروغ می‌گفت

منتظری: یک مصیبت دوره گذشته این بود که متاسفانه رئیس جمهوری محترم به مردم دروغ می‌گفت
یک مقام ارشد قضایی ایران رئیس جمهوری سابق را به دروغگویی و قانون‌شکنی متهم کرده است.
روز پنجشنبه، ۵ دی (٢۵ دسامبر)، محمد جعفر منتظری، رئیس دیوان عدالت اداری، در اشاره به دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، گفت "یکی از مصیبت‌ها در دوره گذشته این بود که متاسفانه آقای رئیس جمهوری محترم به مردم دروغ می‌گفت و قانون را علنا زیر پا می‌گذاشت و ما آن زمان می‌گفتیم به قانون عمل کنید."

رئیس دیوان عدالت اداری گفت که "این فرد، یک آدم متخلف و مجرم را خلاف قوانین سر کار می‌گذارد و وقتی دیوان به او می‌گوید حکم ابطال شود، قبول نمی‌کند."آقای منتظری که در دیدار با مدیران دفاتر نمایندگی دیوان عدالت اداری سخن می‌گفت، افزود که "وقتی مردم می‌بینند عالی‌ترین مقام اجرایی کشور قانون‌گریز و قانون‌ستیز است، به چه کسی می‌توانند اعتماد کنند؟"
رئیس دیوان عدالت اداری از فرد خاصی نام نبرده اما آقای احمدی نژاد در اواخر دوره ریاست جمهوری خود، سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران را که در ارتباط با پرونده کهریزک از کار معلق شده بود، به ریاست سازمان تامین اجتماعی منصوب کرد که با انتقاد شماری از نمایندگان مجلس و مخالفت دیوان عدالت اداری مواجه شد.
آقای منتظری در ادامه اظهارات خود گفت: "دیوان عدالت اداری حکم می‌دهد که این کار خلاف قانون است، اما حکم را اجرا نمی‌کند یا مصوبه را طوری تنظیم می‌کند که دور بزند و حالا هم می‌بینیم که دارد گندش در می‌آید."
احمدی نژاد و مرتضوی
رئیس دیوان عدالت اداری احمدی نژاد را به خاطر انتصاب مرتضوی به قانون‌شکنی متهم کرده است
رئیس دیوان عدالت اداری افزود : "این چیزی است که ما فریاد می‌زدیم و می‌گفتیم این فرد شایستگی تصدی چنین سمت مهمی ندارد."
این مقام قضایی، شرایط ایران را با اخبار پیگیری یک پرونده فساد در ترکیه مقایسه کرد و با اشاره به استعفای چند تن از وزیران آن کشور به دلیل ارتباط فرزندانشان با این پرونده، گفت: "من متن استعفانامه یکی از وزرا را دیدم و ظاهر آن این است که به این دلیل استعفا کرده تا مقامات قضایی مانعی برای تعقیب نداشته باشند." وی اظهار داشت: "آن وقت ما می‌آییم یک آدم فاسد را سر کار می‌گذاریم و هرچه هم گفته می‌شود این آدم پرونده و محکومیت دارد، توجهی نمی‌شود."

پرونده سعید مرتضوی

محمد جعفر منتظری در مورد پیگیری اتهام تخلف سعید مرتضوی در دوره ریاست سازمان تامین اجتماعی گفت که دیوان عدالت اداری شاکی خصوصی این پرونده نیست اما افزود: "اگر قرار باشد رسیدگی شود، آن قدر شاکی از مرتضوی وجود دارد که احتیاجی به شکایت دیوان نیست."
وی در عین حال ابراز امیدواری کرد که قوه قضاییه این شکایات را دنبال کند و زودتر به این پرونده رسیدگی شود.
احمدی نژاد برای بخش عمده‌ای از دوره ریاست جمهوری از حمایت رهبر جمهوری اسلامی برخوردار بود
دیوان عدالت اداری طبق اصل ١٧٣ قانون اساسی و برای رسیدگی به شکایات و اعتراضات مردم علیه ماموران، سازمان‌ها و آئین‌نامه‌های دولتی تاسیس شده است و رئیس آن را رئیس قوه قضاییه منصوب می‌کند.
محمود احمدی‌نژاد در انتخابات سال ١٣٨٤ به ریاست جمهوری ایران رسید و در انتخابات سال ١٣٨٨ بار دیگر به این سمت انتخاب شد هر چند اعلام پیروزی او با اکثریت کم نظیر آرا به بروز اعتراضات گسترده و چند ماه تظاهرات و تجمع های اعتراضی، و بازداشت، محاکمه و مجازات شماری از منتقدان دولت و معترضان منجر شد.
معترضان به نتیجه انتخابات، سیاست‌های آقای احمدی نژاد را مورد انتقاد قرار داده و در شعارهای خود، او را به دروغگویی متهم می‌کردند.
آقای احمدی‌نژاد در اکثر سال‌های ریاست جمهوری خود از اعتماد و حمایت آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و اکثر مقامات و نهادهای حکومتی برخوردار بود اما پس از بروز اختلاف بین او و آیت‌الله خامنه‌ای بر سر برخی انتصابات دولتی، هدف انتقاد و حملات تند شماری از مقامات سیاسی و طرفداران سابق خود قرار گرفت.
در جریان انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری، شورای نگهبان صلاحیت اسفندیار رحیم مشایی، نامزد مورد نظر محمود احمدی‌نژاد را تایید نکرد و اکثر نامزدهای تایید شده در تبلیغات انتخاباتی، دولت او را هدف انتقاد شدید قرار دادند. آقای احمدی‌نژاد گفته است که غیبت فرد مورد نظر او در رقابت‌های انتخاباتی باعث شد تا انتقادات نامزدهای دیگر بدون جواب بماند.
پس از انتخابات نیز، دولت جدید بخش عمده‌ای از مشکلات موجود را ناشی از سیاست‌های دولت قبلی دانسته اس

جهان در ۲۰۱۳ بخش دوم

جهان در ۲۰۱۳

بخش دوم

سال ۲۰۱۳ با همه فراز و نشیب هایش در حال پایان است و سال تازه ای فرا خواهد رسید. رخدادهای مهمی در این سال به وقوع پیوسته که در حافظه تاریخ به ثبت خواهد رسید.
 در دهمین روز از چهارمین ماه میلادی، یعنی دهم آوریل دوهزار و سیزده مردم عراق دهمین سال سقوط حزب بعث و حکومت صدام حسین راه جشن گرفتند. در عراق بعد از اشغال توسط آمریکا و نیروهای متفقین، گروه‌های نظیر اخوان المسلمین، القاعده، حزب الدعوه و شیعیان افراطی عراق که گفته می‌شود مورد حمایت دولت ایران هستند، رو در روی یکدیگر قرار گرفتند، تا جایی که از ده سال پیش تاکنون مردم این کشور جنگ‌زده روی آرامش به خود ندیده‌اند. 
دیگر همسایه ایران، پاکستان نیز در هجدهم همین ماه شاهد برگزاری انتخابات پارلمانی بود. در پاکستان  آشوب‌های سیاسی و تحرکات تروریستی شبه نظامیان وابسته به القاعده و طالبان سال‌های زیادی است که این کشور را به بهشت تروریست‌ها تبدیل کرده است.
 در این انتخابات حزب «مسلم لیگ» به رهبری نواز شریف سیاست‌مدار شصت و دو ساله پاکستانی برنده انتخابات و اکثر کرسی‌های مجلس را به دست گرفت.
در روز چهاردهم از پنجمین ماه میلادی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار شد و طی آن حسن روحانی در دور اول با اکثریت مطلق آرا به عنوان یازدهمین رییس جمهوری برگزیده شد.
روحانی که در انتخابات یازدهم با شعار تدبیر و امید و اعتدال وارد عرصه شده بود توانست رقبایی هم چون ولایتی،محسن رضایی، سعید جلیلی، قالیباف و غرضی را پشت سر بگذارد. وی به پیروی از یک سنت دیرینه در ایالات متحده به مردم قول داد تا ظرف صد روز برخی مشکلات زیر بنایی از جمله تنگناهای اقتصادی را در کشور سرو سامان دهد. وعده‌ای که بعدها تنها به ارایه یک گزارش و متهم کردن دولت قبلی ختم شد.
سه روز بعد از برگزاری انتخابات در ایران، سران هشت کشور صنعتی موسوم به جی هشت در ایرلند شمالی گردهم آمدند تا در مورد آینده اقتصادی جهان و بحران‌های موجود در مسیر توسعه اقتصادی تبادل نظر کنند.
یکی از موارد مورد گفت وگوی سران کشورهای صنعتی در بلفاست انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده در ایران و آینده سیاسی-اقتصادی‌ای بود که با تغییر حکومت در ایران کشورهای دنیا با آن موجه می‌شدند.
در نخستین روز از ماه ژوییه نیز ریاست دوره‌ای کشور لیتوانی بر اتحادیه اروپا برای مدت شش ماه آغاز شد. لیتوانی در شرق اروپا از جمله کشورهای کمونیستی بلوک شرق به حساب می‌آمد و نخستین کشوری بود که از اتحاد جماهیر شوروی جدا شد و اعلام استقلال کرد و به عضویت اتحادیه اروپا درآمد.
در دیگر کشور سابقا کمونیستی یعنی بلغارستان نیز انتخابات پارلمانی برگزار شد. این روی‌داد در روزهفتم از ماه ژوییه رخ داد.
این انتخابات از آن‌جا دارای اهمیت بود که نخستین انتخابات در کشور بلغارستان بعد از عضویت در اتحادیه اروپا بود.
ده روز بعد، در روز هفدهم ژوییه نیز پانزدهمین سالگرد تشکیل دیوان عالی کیفری بین‌المللی در شهر استانبول گرامی داشته شد.
اساس‌نامه دیوان عالی کیفری بین‌المللی در سال ۱۹۹۸ و بنا به درخواست اولیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد پس از یک روند طولانی به تصویب رسید، متضمن موضوعات و مسایل مهمی است که هر کدام از آن‌ها در پی مباحث فراوان و طولانی میان اعضا تنظیم و به تصویب رسیده است. مقرراتی در مورد تاسیس دیوان صلاحیت و قوانین قابل اجرا،‌ اصول عمومی حقوق کیفری،‌ ساختار و تشکیلات دیوان، تحقیق و تعقیب متهمان، جریان محاکمه، مجازات‌ها،‌ تجدید نظر و اعاده دادرسی، هم‌کاری‌های قضایی و مشارکت بین‌المللی با دیوان، مجمع عمومی دولت‌های عضو و بودجه دیوان را تشکیل می‌دهد.
ترکیه، صد و بیست و هشتمین کشوری است که به عضویت این دیوان در آمد.
سوای جهان سیاست در دنیای ورزش هم رخدادهای قابل توجهی در این سال ثبت شد. به طوری‌که قرعه کشی میزبان بازی‌های المپیک دوهزار و بیست در هفتم سپتامبر در بوینوس آیرس پایتخت آرژانتین را می‌توان از آن جمله دانست.
در نتیجه این قرعه کشی ترکیه به عنوان سی و دومین میزبان بازی‌های المپیک انتخاب شد.
در بیست و دوم همین ماه نیز مردم آلمان پای صندوق‌های رای رفتند تا در انتخابات پارلمانی این کشور شرکت کنند. 
بوندستاگ، پارلمان مرکزی آلمان فدرال است و آنگلا مرکل موفق شد تا با یک پیروزی تاریخی به عنوان صدراعظم این کشور زمام امور را در دست بگیرد. حزب متبوع آنگلا مرکل دموکرات مسیحی نام دارد که هم اکنون اکثریت کرسی‌های پارلمان آلمان را در اختیار دارد.  
در همین روز مردم کشور آشوب زده رواندا نیز کاری مشابه مردم آلمان انجام دادند و با شرکت در انتخابات پارلمانی، آن هم در فضایی نسبتا آرام گوشه‌ای از تحقق دموکراسی در قاره سیاه را نمایش دادند.
اکتبر هم‌واره ماه نوبل بوده است. نهم اکتبر در استکهلم/اسلو اسامی برندگان جوایز نوبل پزشکی، فیزیک، شیمی،اقتصاد، ادبیات و صلح اعلام شد.
درست در همین روز در مرکز مسلمانان جهان مراسم سالانه حج آغاز شد.
در بیست و دوم نوامبر سرانجام مذاکرات هسته ای کشورهای عضو گروه ۱+۵ شامل آمریکا، انگلیس، روسیه، فرانسه، چین و آلمان به هیات نمایندگی جمهوری اسلامی به نتیجه رسید.
در این مذاکرات که از آن به مذاکرات ژنو یاد می‌شود کشورهای عضو و جمهوری اسلامی به توافق رسیدند تا کلیه فعالیت‌های هسته‌ای در ایران متوفق شود در مقابل بخشی از درآمدهای نفتی ایران که در بانک‌ها بلوکه شده بود آزاد و بخشی از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی برداشته شود.
بر اساس همین توافق‌ها تا شش ماه بعد از امضای تفاهم نامه، غرب متعهد شد تا در صورت پایبندی ایران به مفاد تفاهم نامه هیچ تحریم تازه ای علیه جمهوری اسلامی اعمال نکند. 

در انتهای ماه نیز مردم فلسطین نخستین سالگرد ارتقا جایگاه فلسطین در سازمان ملل را جشن گرفتند در این ارتقا فلسطین به عنوان کشور ناظر غیر عضو در مجمع عمومی سازمان ملل انتخاب شده بود.
مسوولان جمهوری اسلامی این تغییر را مهم  و گامی رو به جلو برای مردم فلسطین ارزیابی کردند.
یکم دسامبر روز جهانی مبارزه با ایدز در سراسر دنیا گرامی داشته شد. در اکثر کشورهای دنیا در این روز جمعیت‌های مبارزه با این بیماری مهلک به آموزش شهروندان خود برای پیش‌گیری از ابتلا به این بیماری می‌پردازند. در ایران تعداد کسانی که به این بیماری مبتلا هستند به طور دقیق اعلام نشده و همه آمار و ارقام تقریبی است و سخن گفتن از این بیماری به نوعی تابو محسوب می شود.
نلسون ماندلا، رهبر فقید آفریقای جنوبی در روز پنجم دسامبر در سن نود و پنج سالگی درگذشت.
ماندلا بیست و هفت سال از عمر خود را در زندان‌های رژیم آپارتاید گذراند و به مشهور‌ترین زندانی ضد نژاد پرستی در سراسر دنیا تبدیل شد.
در ششمین روز از ماه دسامبر مراسم قرعه کشی مهم‌ترین رخداد ورزشی دنیا یعنی جام جهانی فوتبال نیز در کشور برزیل، میزبان این دوره از رقابت‌های جام جهانی برگزار شد.
ایران برای چهارمین مرتبه در تاریخ ورزشی در این رقابت‌ها حضور خواهد داشت.
در روز بیشت و ششم دسامبر، یاد درگذشتگان زلزله بم گرامی داشته شد. ده سال پیش در بم زلزله ویران کننده‌ای در نیمه شب به وقوع پیوست که بر اثر آن بیش از پنجاه هزار کشته و سی هزار نفر مجروح و تقریبا تمامی خانه‌های این شهر ویران شد.
گزارش‌های موجود در نشریان داخل ایران موید آن است حکه بعد از ده‌سال از وقوع این زلزله هم چنان آثار خرابی‌ها در این شهر نمایان است و مردم این شهر از کمبود امکانات رنج می‌برند.

جهان در ۲۰۱۳ بخش دوم

جهان در ۲۰۱۳

بخش دوم

سال ۲۰۱۳ با همه فراز و نشیب هایش در حال پایان است و سال تازه ای فرا خواهد رسید. رخدادهای مهمی در این سال به وقوع پیوسته که در حافظه تاریخ به ثبت خواهد رسید.
 در دهمین روز از چهارمین ماه میلادی، یعنی دهم آوریل دوهزار و سیزده مردم عراق دهمین سال سقوط حزب بعث و حکومت صدام حسین راه جشن گرفتند. در عراق بعد از اشغال توسط آمریکا و نیروهای متفقین، گروه‌های نظیر اخوان المسلمین، القاعده، حزب الدعوه و شیعیان افراطی عراق که گفته می‌شود مورد حمایت دولت ایران هستند، رو در روی یکدیگر قرار گرفتند، تا جایی که از ده سال پیش تاکنون مردم این کشور جنگ‌زده روی آرامش به خود ندیده‌اند. 
دیگر همسایه ایران، پاکستان نیز در هجدهم همین ماه شاهد برگزاری انتخابات پارلمانی بود. در پاکستان  آشوب‌های سیاسی و تحرکات تروریستی شبه نظامیان وابسته به القاعده و طالبان سال‌های زیادی است که این کشور را به بهشت تروریست‌ها تبدیل کرده است.
 در این انتخابات حزب «مسلم لیگ» به رهبری نواز شریف سیاست‌مدار شصت و دو ساله پاکستانی برنده انتخابات و اکثر کرسی‌های مجلس را به دست گرفت.
در روز چهاردهم از پنجمین ماه میلادی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار شد و طی آن حسن روحانی در دور اول با اکثریت مطلق آرا به عنوان یازدهمین رییس جمهوری برگزیده شد.
روحانی که در انتخابات یازدهم با شعار تدبیر و امید و اعتدال وارد عرصه شده بود توانست رقبایی هم چون ولایتی،محسن رضایی، سعید جلیلی، قالیباف و غرضی را پشت سر بگذارد. وی به پیروی از یک سنت دیرینه در ایالات متحده به مردم قول داد تا ظرف صد روز برخی مشکلات زیر بنایی از جمله تنگناهای اقتصادی را در کشور سرو سامان دهد. وعده‌ای که بعدها تنها به ارایه یک گزارش و متهم کردن دولت قبلی ختم شد.
سه روز بعد از برگزاری انتخابات در ایران، سران هشت کشور صنعتی موسوم به جی هشت در ایرلند شمالی گردهم آمدند تا در مورد آینده اقتصادی جهان و بحران‌های موجود در مسیر توسعه اقتصادی تبادل نظر کنند.
یکی از موارد مورد گفت وگوی سران کشورهای صنعتی در بلفاست انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده در ایران و آینده سیاسی-اقتصادی‌ای بود که با تغییر حکومت در ایران کشورهای دنیا با آن موجه می‌شدند.
در نخستین روز از ماه ژوییه نیز ریاست دوره‌ای کشور لیتوانی بر اتحادیه اروپا برای مدت شش ماه آغاز شد. لیتوانی در شرق اروپا از جمله کشورهای کمونیستی بلوک شرق به حساب می‌آمد و نخستین کشوری بود که از اتحاد جماهیر شوروی جدا شد و اعلام استقلال کرد و به عضویت اتحادیه اروپا درآمد.
در دیگر کشور سابقا کمونیستی یعنی بلغارستان نیز انتخابات پارلمانی برگزار شد. این روی‌داد در روزهفتم از ماه ژوییه رخ داد.
این انتخابات از آن‌جا دارای اهمیت بود که نخستین انتخابات در کشور بلغارستان بعد از عضویت در اتحادیه اروپا بود.
ده روز بعد، در روز هفدهم ژوییه نیز پانزدهمین سالگرد تشکیل دیوان عالی کیفری بین‌المللی در شهر استانبول گرامی داشته شد.
اساس‌نامه دیوان عالی کیفری بین‌المللی در سال ۱۹۹۸ و بنا به درخواست اولیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد پس از یک روند طولانی به تصویب رسید، متضمن موضوعات و مسایل مهمی است که هر کدام از آن‌ها در پی مباحث فراوان و طولانی میان اعضا تنظیم و به تصویب رسیده است. مقرراتی در مورد تاسیس دیوان صلاحیت و قوانین قابل اجرا،‌ اصول عمومی حقوق کیفری،‌ ساختار و تشکیلات دیوان، تحقیق و تعقیب متهمان، جریان محاکمه، مجازات‌ها،‌ تجدید نظر و اعاده دادرسی، هم‌کاری‌های قضایی و مشارکت بین‌المللی با دیوان، مجمع عمومی دولت‌های عضو و بودجه دیوان را تشکیل می‌دهد.
ترکیه، صد و بیست و هشتمین کشوری است که به عضویت این دیوان در آمد.
سوای جهان سیاست در دنیای ورزش هم رخدادهای قابل توجهی در این سال ثبت شد. به طوری‌که قرعه کشی میزبان بازی‌های المپیک دوهزار و بیست در هفتم سپتامبر در بوینوس آیرس پایتخت آرژانتین را می‌توان از آن جمله دانست.
در نتیجه این قرعه کشی ترکیه به عنوان سی و دومین میزبان بازی‌های المپیک انتخاب شد.
در بیست و دوم همین ماه نیز مردم آلمان پای صندوق‌های رای رفتند تا در انتخابات پارلمانی این کشور شرکت کنند. 
بوندستاگ، پارلمان مرکزی آلمان فدرال است و آنگلا مرکل موفق شد تا با یک پیروزی تاریخی به عنوان صدراعظم این کشور زمام امور را در دست بگیرد. حزب متبوع آنگلا مرکل دموکرات مسیحی نام دارد که هم اکنون اکثریت کرسی‌های پارلمان آلمان را در اختیار دارد.  
در همین روز مردم کشور آشوب زده رواندا نیز کاری مشابه مردم آلمان انجام دادند و با شرکت در انتخابات پارلمانی، آن هم در فضایی نسبتا آرام گوشه‌ای از تحقق دموکراسی در قاره سیاه را نمایش دادند.
اکتبر هم‌واره ماه نوبل بوده است. نهم اکتبر در استکهلم/اسلو اسامی برندگان جوایز نوبل پزشکی، فیزیک، شیمی،اقتصاد، ادبیات و صلح اعلام شد.
درست در همین روز در مرکز مسلمانان جهان مراسم سالانه حج آغاز شد.
در بیست و دوم نوامبر سرانجام مذاکرات هسته ای کشورهای عضو گروه ۱+۵ شامل آمریکا، انگلیس، روسیه، فرانسه، چین و آلمان به هیات نمایندگی جمهوری اسلامی به نتیجه رسید.
در این مذاکرات که از آن به مذاکرات ژنو یاد می‌شود کشورهای عضو و جمهوری اسلامی به توافق رسیدند تا کلیه فعالیت‌های هسته‌ای در ایران متوفق شود در مقابل بخشی از درآمدهای نفتی ایران که در بانک‌ها بلوکه شده بود آزاد و بخشی از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی برداشته شود.
بر اساس همین توافق‌ها تا شش ماه بعد از امضای تفاهم نامه، غرب متعهد شد تا در صورت پایبندی ایران به مفاد تفاهم نامه هیچ تحریم تازه ای علیه جمهوری اسلامی اعمال نکند. 

در انتهای ماه نیز مردم فلسطین نخستین سالگرد ارتقا جایگاه فلسطین در سازمان ملل را جشن گرفتند در این ارتقا فلسطین به عنوان کشور ناظر غیر عضو در مجمع عمومی سازمان ملل انتخاب شده بود.
مسوولان جمهوری اسلامی این تغییر را مهم  و گامی رو به جلو برای مردم فلسطین ارزیابی کردند.
یکم دسامبر روز جهانی مبارزه با ایدز در سراسر دنیا گرامی داشته شد. در اکثر کشورهای دنیا در این روز جمعیت‌های مبارزه با این بیماری مهلک به آموزش شهروندان خود برای پیش‌گیری از ابتلا به این بیماری می‌پردازند. در ایران تعداد کسانی که به این بیماری مبتلا هستند به طور دقیق اعلام نشده و همه آمار و ارقام تقریبی است و سخن گفتن از این بیماری به نوعی تابو محسوب می شود.
نلسون ماندلا، رهبر فقید آفریقای جنوبی در روز پنجم دسامبر در سن نود و پنج سالگی درگذشت.
ماندلا بیست و هفت سال از عمر خود را در زندان‌های رژیم آپارتاید گذراند و به مشهور‌ترین زندانی ضد نژاد پرستی در سراسر دنیا تبدیل شد.
در ششمین روز از ماه دسامبر مراسم قرعه کشی مهم‌ترین رخداد ورزشی دنیا یعنی جام جهانی فوتبال نیز در کشور برزیل، میزبان این دوره از رقابت‌های جام جهانی برگزار شد.
ایران برای چهارمین مرتبه در تاریخ ورزشی در این رقابت‌ها حضور خواهد داشت.
در روز بیشت و ششم دسامبر، یاد درگذشتگان زلزله بم گرامی داشته شد. ده سال پیش در بم زلزله ویران کننده‌ای در نیمه شب به وقوع پیوست که بر اثر آن بیش از پنجاه هزار کشته و سی هزار نفر مجروح و تقریبا تمامی خانه‌های این شهر ویران شد.
گزارش‌های موجود در نشریان داخل ایران موید آن است حکه بعد از ده‌سال از وقوع این زلزله هم چنان آثار خرابی‌ها در این شهر نمایان است و مردم این شهر از کمبود امکانات رنج می‌برند.

جهان در ۲۰۱۳ بخش دوم

جهان در ۲۰۱۳

بخش دوم

سال ۲۰۱۳ با همه فراز و نشیب هایش در حال پایان است و سال تازه ای فرا خواهد رسید. رخدادهای مهمی در این سال به وقوع پیوسته که در حافظه تاریخ به ثبت خواهد رسید.
 در دهمین روز از چهارمین ماه میلادی، یعنی دهم آوریل دوهزار و سیزده مردم عراق دهمین سال سقوط حزب بعث و حکومت صدام حسین راه جشن گرفتند. در عراق بعد از اشغال توسط آمریکا و نیروهای متفقین، گروه‌های نظیر اخوان المسلمین، القاعده، حزب الدعوه و شیعیان افراطی عراق که گفته می‌شود مورد حمایت دولت ایران هستند، رو در روی یکدیگر قرار گرفتند، تا جایی که از ده سال پیش تاکنون مردم این کشور جنگ‌زده روی آرامش به خود ندیده‌اند. 
دیگر همسایه ایران، پاکستان نیز در هجدهم همین ماه شاهد برگزاری انتخابات پارلمانی بود. در پاکستان  آشوب‌های سیاسی و تحرکات تروریستی شبه نظامیان وابسته به القاعده و طالبان سال‌های زیادی است که این کشور را به بهشت تروریست‌ها تبدیل کرده است.
 در این انتخابات حزب «مسلم لیگ» به رهبری نواز شریف سیاست‌مدار شصت و دو ساله پاکستانی برنده انتخابات و اکثر کرسی‌های مجلس را به دست گرفت.
در روز چهاردهم از پنجمین ماه میلادی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار شد و طی آن حسن روحانی در دور اول با اکثریت مطلق آرا به عنوان یازدهمین رییس جمهوری برگزیده شد.
روحانی که در انتخابات یازدهم با شعار تدبیر و امید و اعتدال وارد عرصه شده بود توانست رقبایی هم چون ولایتی،محسن رضایی، سعید جلیلی، قالیباف و غرضی را پشت سر بگذارد. وی به پیروی از یک سنت دیرینه در ایالات متحده به مردم قول داد تا ظرف صد روز برخی مشکلات زیر بنایی از جمله تنگناهای اقتصادی را در کشور سرو سامان دهد. وعده‌ای که بعدها تنها به ارایه یک گزارش و متهم کردن دولت قبلی ختم شد.
سه روز بعد از برگزاری انتخابات در ایران، سران هشت کشور صنعتی موسوم به جی هشت در ایرلند شمالی گردهم آمدند تا در مورد آینده اقتصادی جهان و بحران‌های موجود در مسیر توسعه اقتصادی تبادل نظر کنند.
یکی از موارد مورد گفت وگوی سران کشورهای صنعتی در بلفاست انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده در ایران و آینده سیاسی-اقتصادی‌ای بود که با تغییر حکومت در ایران کشورهای دنیا با آن موجه می‌شدند.
در نخستین روز از ماه ژوییه نیز ریاست دوره‌ای کشور لیتوانی بر اتحادیه اروپا برای مدت شش ماه آغاز شد. لیتوانی در شرق اروپا از جمله کشورهای کمونیستی بلوک شرق به حساب می‌آمد و نخستین کشوری بود که از اتحاد جماهیر شوروی جدا شد و اعلام استقلال کرد و به عضویت اتحادیه اروپا درآمد.
در دیگر کشور سابقا کمونیستی یعنی بلغارستان نیز انتخابات پارلمانی برگزار شد. این روی‌داد در روزهفتم از ماه ژوییه رخ داد.
این انتخابات از آن‌جا دارای اهمیت بود که نخستین انتخابات در کشور بلغارستان بعد از عضویت در اتحادیه اروپا بود.
ده روز بعد، در روز هفدهم ژوییه نیز پانزدهمین سالگرد تشکیل دیوان عالی کیفری بین‌المللی در شهر استانبول گرامی داشته شد.
اساس‌نامه دیوان عالی کیفری بین‌المللی در سال ۱۹۹۸ و بنا به درخواست اولیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد پس از یک روند طولانی به تصویب رسید، متضمن موضوعات و مسایل مهمی است که هر کدام از آن‌ها در پی مباحث فراوان و طولانی میان اعضا تنظیم و به تصویب رسیده است. مقرراتی در مورد تاسیس دیوان صلاحیت و قوانین قابل اجرا،‌ اصول عمومی حقوق کیفری،‌ ساختار و تشکیلات دیوان، تحقیق و تعقیب متهمان، جریان محاکمه، مجازات‌ها،‌ تجدید نظر و اعاده دادرسی، هم‌کاری‌های قضایی و مشارکت بین‌المللی با دیوان، مجمع عمومی دولت‌های عضو و بودجه دیوان را تشکیل می‌دهد.
ترکیه، صد و بیست و هشتمین کشوری است که به عضویت این دیوان در آمد.
سوای جهان سیاست در دنیای ورزش هم رخدادهای قابل توجهی در این سال ثبت شد. به طوری‌که قرعه کشی میزبان بازی‌های المپیک دوهزار و بیست در هفتم سپتامبر در بوینوس آیرس پایتخت آرژانتین را می‌توان از آن جمله دانست.
در نتیجه این قرعه کشی ترکیه به عنوان سی و دومین میزبان بازی‌های المپیک انتخاب شد.
در بیست و دوم همین ماه نیز مردم آلمان پای صندوق‌های رای رفتند تا در انتخابات پارلمانی این کشور شرکت کنند. 
بوندستاگ، پارلمان مرکزی آلمان فدرال است و آنگلا مرکل موفق شد تا با یک پیروزی تاریخی به عنوان صدراعظم این کشور زمام امور را در دست بگیرد. حزب متبوع آنگلا مرکل دموکرات مسیحی نام دارد که هم اکنون اکثریت کرسی‌های پارلمان آلمان را در اختیار دارد.  
در همین روز مردم کشور آشوب زده رواندا نیز کاری مشابه مردم آلمان انجام دادند و با شرکت در انتخابات پارلمانی، آن هم در فضایی نسبتا آرام گوشه‌ای از تحقق دموکراسی در قاره سیاه را نمایش دادند.
اکتبر هم‌واره ماه نوبل بوده است. نهم اکتبر در استکهلم/اسلو اسامی برندگان جوایز نوبل پزشکی، فیزیک، شیمی،اقتصاد، ادبیات و صلح اعلام شد.
درست در همین روز در مرکز مسلمانان جهان مراسم سالانه حج آغاز شد.
در بیست و دوم نوامبر سرانجام مذاکرات هسته ای کشورهای عضو گروه ۱+۵ شامل آمریکا، انگلیس، روسیه، فرانسه، چین و آلمان به هیات نمایندگی جمهوری اسلامی به نتیجه رسید.
در این مذاکرات که از آن به مذاکرات ژنو یاد می‌شود کشورهای عضو و جمهوری اسلامی به توافق رسیدند تا کلیه فعالیت‌های هسته‌ای در ایران متوفق شود در مقابل بخشی از درآمدهای نفتی ایران که در بانک‌ها بلوکه شده بود آزاد و بخشی از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی برداشته شود.
بر اساس همین توافق‌ها تا شش ماه بعد از امضای تفاهم نامه، غرب متعهد شد تا در صورت پایبندی ایران به مفاد تفاهم نامه هیچ تحریم تازه ای علیه جمهوری اسلامی اعمال نکند. 

در انتهای ماه نیز مردم فلسطین نخستین سالگرد ارتقا جایگاه فلسطین در سازمان ملل را جشن گرفتند در این ارتقا فلسطین به عنوان کشور ناظر غیر عضو در مجمع عمومی سازمان ملل انتخاب شده بود.
مسوولان جمهوری اسلامی این تغییر را مهم  و گامی رو به جلو برای مردم فلسطین ارزیابی کردند.
یکم دسامبر روز جهانی مبارزه با ایدز در سراسر دنیا گرامی داشته شد. در اکثر کشورهای دنیا در این روز جمعیت‌های مبارزه با این بیماری مهلک به آموزش شهروندان خود برای پیش‌گیری از ابتلا به این بیماری می‌پردازند. در ایران تعداد کسانی که به این بیماری مبتلا هستند به طور دقیق اعلام نشده و همه آمار و ارقام تقریبی است و سخن گفتن از این بیماری به نوعی تابو محسوب می شود.
نلسون ماندلا، رهبر فقید آفریقای جنوبی در روز پنجم دسامبر در سن نود و پنج سالگی درگذشت.
ماندلا بیست و هفت سال از عمر خود را در زندان‌های رژیم آپارتاید گذراند و به مشهور‌ترین زندانی ضد نژاد پرستی در سراسر دنیا تبدیل شد.
در ششمین روز از ماه دسامبر مراسم قرعه کشی مهم‌ترین رخداد ورزشی دنیا یعنی جام جهانی فوتبال نیز در کشور برزیل، میزبان این دوره از رقابت‌های جام جهانی برگزار شد.
ایران برای چهارمین مرتبه در تاریخ ورزشی در این رقابت‌ها حضور خواهد داشت.
در روز بیشت و ششم دسامبر، یاد درگذشتگان زلزله بم گرامی داشته شد. ده سال پیش در بم زلزله ویران کننده‌ای در نیمه شب به وقوع پیوست که بر اثر آن بیش از پنجاه هزار کشته و سی هزار نفر مجروح و تقریبا تمامی خانه‌های این شهر ویران شد.
گزارش‌های موجود در نشریان داخل ایران موید آن است حکه بعد از ده‌سال از وقوع این زلزله هم چنان آثار خرابی‌ها در این شهر نمایان است و مردم این شهر از کمبود امکانات رنج می‌برند.