Tuesday, August 27, 2013

وزیر دفاع آمریکا: برای حمله به سوریه منتظر دستور رئیس‌جمهوریم

وزیر دفاع آمریکا: برای حمله به سوریه منتظر دستور رئیس‌جمهوریم

آمریکا ناوهای خود را به مدیترانه فرستاده
چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا گفته که نیروهای نظامی ایالات متحده آماده‌اند که در صورت دستور باراک اوباما، رئیس‌جمهور به اقدام نظامی لازم دست بزنند.
آقای هیگل تاکید کرده: "ما آماده‌ایم. ما نیروهایمان را مستقر کرده‌ایم تا هر گزینه‌ای را که مورد نظر رئیس‌جمهور است به انجام برسانیم."

اقای کارنی با ذکر اینکه "سوال این نیست که آیا سلاح شیمیایی استفاده شده یا نه" تاکید کرده: "مساله نوع واکنش به چنین اقدامی است."همزمان، جی کارنی سخنگوی کاخ سفید نیز گفته که "هیچ تردیدی" وجود ندارد که دولت سوریه عامل حمله شیمیایی هفته گذشته در دمشق بوده و "در مقیاس وسیع" از چنین سلاح هایی استفاده کرده است.
سخنگوی کاخ سفید همچنین وعده داد که در هفته جاری، مدارکی غیرمحرمانه در اثبات ادعای حمله شیمیایی دولت سوریه منتشر شود.
دولت آمریکا پیشتر گفته بود در صورتی که دولت سوریه علیه مخالفان خود از سلاح های شیمیایی استفاده کند، علیه آن دست به اقدام نظامی خواهد زد.
حمله شیمیایی روز چهارشنبه گذشته بیش از سیصد کشته و همچنین بیش از سه هزار زخمی برجای گذاشت و در پی آن ایالات متحده به همراه بریتانیا، فرانسه و ترکیه از احتمال مداخله نظامی در سوریه سخن می‌گویند.
به دنبال طرح احتمال حمله خارجی به سوریه بازارهای عمده سهام و اوراق بهادار در جهان تا اندازه‌ای افت کرده و قیمت نفت نیز کمی بالا رفته است.
اتحادیه عرب نیز پس از جلسه‌ای که در قاهره داشته دولت سوریه را مسئول حمله شیمیایی دانسته است.
کامرون
کامرون از پیشنهاد مشخص دولت در مورد واکنش به حمله شیمیایی سوریه سخن گفته است
همچنین عربستان سعودی خواستار اقدامی "قاطع و جدی" علیه حکومت سوریه شده است. سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان سعودی گفته حکومت سوریه "هویت عربی خود را از دست داده است."

جلسه پارلمان بریتانیا برای عملیات احتمالی

دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، گفته است که به منظور بررسی واکنش نسبت به کاربرد اسلحه شیمیایی در سوریه، خواستار فراخوانی پارلمان شده است.آقای کامرون گفته است که رئیس مجلس با فراخواندن نمایندگان از تعطیلات تابستانی و تشکیل جلسه پارلمان در روز پنجشنبه این هفته موافقت کرده است.
نخست وزیر بریتانیا در پیامی که در سایت اجتماعی توییتر منتشر کرده گفته است که مجلس در جلسه روز پنجشنبه، "پیشنهاد صریح دولت" در مورد واکنش نسبت به حمله شیمیایی در سوریه را به بحث و رای گیری خواهد گذاشت.
آقای کامرون تایید کرده است که نیروهای مسلح بریتانیا طرح‌هایی را در مورد عملیات نظامی در سوریه تهیه کرده‌اند اما هنوز در مورد چنین عملیاتی تصمیم‌گیری نشده است.
نخست وزیر بریتانیا به مذاکره با رهبران سایر کشورها برای جلب حمایت آنان از "واکنش متناسب" به حمله شیمیایی در سوریه ادامه می‌دهد.
دولت سوریه دست زدن به حمله شیمیایی در داخل آن کشور را تکذیب کرده و متقابلا، مخالفان مسلح را مسئول کاربرد تسلیحات شیمیایی چهارشنبه گذشته معرفی کرده است.
بازرسان سازمان ملل با اجازه دولت سوریه از دیروز مشغول تحقیق درباره ماهیت حمله شیمیایی احتمالی و مسئول آن هستند.