Friday, November 28, 2014

علم‌الهدی مطهری را «ابوالیلغوز» خواند علم‌الهدی: مجلس خبرگان نمی‌تواند بر عملکرد «ولی خود» نظارت کند

علم‌الهدی مطهری را «ابوالیلغوز» خواند

علم‌الهدی: مجلس خبرگان نمی‌تواند بر عملکرد «ولی خود» نظارت کند

علم‌الهدی مطهری را «ابوالیلغوز» خواند
امام جمعه مشهد در واکنش به سخنان انتقادی علی مطهری با ««ابوالیلغوز» خواندن او اعلام کرد که اعضای مجلس خبرگان نمی‌توانند بر عملکرد «ولی خود» نظارت کنند.

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد در واکنش به سخنان علی مطهری که گفته بود مجلس خبرگان به «مجلس دید و بازدید و شام و ناهار تبدیل شده» گفت: «رهبری ولی است و خبرگان مُوَلّی علیه هستند و وقتی او ولی من است چه طور بر عملکردش نظارت کنم؟»
به گزارش خبرگزاری «ایرنا» این عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: «نظارت خبرگان بر بقای شرایط رهبری است، نه نظارت بر عملکرد رهبر و خبرگان بر دفتر رهبری و دستگاههای زیر نظر ایشان نظارتی ندارند.»
علم الهدی تصریح کرد: «افرادی که چنین مسایلی را مطرح می کنند فقه بلد نیستند و نمی دانند که مسایل دموکراسی لیبرال یک چیز است و اسلام موضوعی دیگر است.»
امام جمعه مشهد گفت: «ما قائل به معصومیت ولی‌فقیه نیستیم، اما حق نداریم هر تصمیم ایشان را که درست نمی‌دانیم بگوییم اشتباه است، چون ولی‌فقیه، حکیم، حافظ‌الدینه و مخالف لهواه و مطیع الامر مولاه است و همه جوانب امور را در تصمیم‌گیری رعایت می‌کند و مشورت می‌گیرد.»
علم الهدی افزود: «ولی فقیه موید از جانب امام زمان است و آیا امام زمان، جامعه اسلامی را تحویل آقایی می‌دهند که بعد یک «ابوالیلغوزی» از گوشه‌ای بیاید و بگوید او اشتباه می کند؟»
لازم به توضیح است که معنای «یلغوز» بر اساس لغت‌نامه دهخدا چنین است:
یلغوز [ ی َ ]: در ترکی به معنی تنها و مجرد است . یالغوز. یلغز: در تداول مردم مشهد، آدم بیکاره و مهمل. [احمد علم‌الهدی نیز مشهدی است]
علم‌الهدی با بیان اینکه خمینی، ولایت فقیه را همان «ولایت رسول الله» می‌داند گفت: «از این رو مقابله با ولی فقیه و رویارویی با او، مبارزه و رویارویی با شخص پیغمبر است، حتی اگر برخورد کننده مسلمان و شیعه و معتقد به وحی و امامت و نبوت باشد.»
امام جمعه مشهد افزود: «دشمنان به این نتیجه رسیده‌اند که انقلاب و نظام را تا زمانی که ولایت هست نمی توانند از بین ببرند و راه از بین بردن ولایت استفاده از جریان‌های داخلی است.»
گفتنی است چند روز پیش علی مطهری در سخنانی در دانشگاه فردوسی مشهد گفته بود: «ما افراد فوق انتقاد در کشور نداریم. وظیفه خبرگان نظارت بر عملکرد رهبری است. اینها وارد هر موضوعی می‌شوند غیر از کار خودشان. تاکنون شده است که درباره زیرمجموعه‌های رهبری نظارت کنند؟ ستاد اجرایی فرمان امام تبدیل به یک کارتل اقتصادی شده و برج‌سازی می‌کند... آیا اینها نظارت کرده‌اند؟!»
مطهری پیشتر هم گفته بود که خبرگان به مجلس شام و ناهار و دید و بازدید تبدیل شده است.
این نماینده مجلس همچنین در این سخنرانی گفت که نظر علی خامنه‌ای را مبنی بر حصر قبول ندارد که علم‌الهدی نیز در سخنان خود به‌شدت به معترضان سال ۸۸ و نیز میرحسین موسوی و مهدی کروبی حمله کرد.

خامنه‌ای، الهام «چرخنده» را «زهرایی» کرد! (گزارش تصویری) حجت‌الاسلام طائب: «از امروز ما ایشان را با نام خانوادگی زهرایی می‌شناسیم و این هدیه مقام معظم رهبری به الهام چرخنده است.»

خامنه‌ای، الهام «چرخنده» را «زهرایی» کرد! (گزارش تصویری)

حجت‌الاسلام طائب: «از امروز ما ایشان را با نام خانوادگی زهرایی می‌شناسیم و این هدیه مقام معظم رهبری به الهام چرخنده است.»

خامنه‌ای، الهام «چرخنده» را «زهرایی» کرد! (گزارش تصویری)

خبرگزاری‌های «فارس» و «فرارو» نوشتند:
«یادواره زنان شهیده سپاه محمدرسول‌الله(ص) تهران بزرگ
دومین یادواره زنان شهیده سپاه حضرت محمدرسول‌الله (ص) تهران بزرگ صبح امروز پنجشنبه در حسینیه حضرت فاطمه الزهرا(س) برگزار شد.
در این یادواره از الهام چرخنده، بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون، در کنار مادران معظم شهدای انقلاب، جانبازان و ایثارگران تجلیل و تقدیر شد.
در این مراسم حجت‌الاسلام مهدی طائب [فرمانده قرارگاه عمار] گفت: چرخنده نام فامیلی این هنرمند کشورمان است که از امروز ما ایشان را با نام خانوادگی زهرایی می‌شناسیم و این هدیه مقام معظم رهبری به الهام چرخنده است.

[الهام زهرایی: کارگردانی پروژه‌ایی را آغاز کرده‌ام...]

در ادامه الهام چرخنده با اشاره به نقش هنرمندان در فرهنگسازی عفاف و حجاب گفت: وقتی هوای یک کشور سالم است مردم آن کشور نیز در آرامش هستند و من اگر خود را در بدنه فرهنگ‌سازی کشور سهیم می‌دانم بر این باور هستم که باید به سینمای دینی، اسلامی و سینمای اخلاقی بپردازم و بیشتر از قبل باید آن را احیا کنیم.
وی افزود: وقتی دست‌مان در دست حضرت زهرا (س) است ترسی ندارم چرا که معتقدم سینما قرار است کارهای بزرگی را انجام دهد و من پس از سی و چند سال پس از انقلاب هم اکنون کارگردانی پروژه‌ایی را آغاز کرده‌ام که کمتر به آن پرداخته شده است و آن نیز مستندی در مورد شهدای اقلیت و غیر مسلمان در کشور است.
چرخنده ادامه داد: دلیل من از پرداختن به این موضوع این است که تو دهنی بزرگی به دشمنان بزنم که با نفاق می‌خواهند بگویند غیر مسلمان‌ها در کشور ما به اندازه مسلمان‌ها دیده نمی‌شوند.
فرمانده قرارگاه عمار افزود: ما بیش از ۳۰۰ خانواده شهید غیر مسلمان داریم که مقام  معظم رهبری نیز به دیدار آنها رفته‌اند. امروز الهام زهرایی چرخنده فرقی ندارد چون رسالتی در دوش دارد و قرار است کارهایی را بکند که حرف دل شما است شمایی که مانند مردان و حتی گاهی بیشتر در پشت جبهه از آنها حمایت کردید و امیدوار هستم در این عرصه نیز مرا تنها نگذارید.
در ادامه از تعدادی از خانواده‌های شهدا، جانبازان و ایثارگران دفاع مقدس و انقلاب اسلامی تقدیر شد. عکس های حسین اسماعیلی عکس مهر و مهدی مریزاد عکاس فارس از حضور چرخنده در این مراسم را در زیر می‌بینید.»

بنیاد عبدالرحمن برومند: بیستمین سالگرد قتل یک نویسنده: علی اکبر سعیدی سیرجانی

بنیاد عبدالرحمن برومند: بیستمین سالگرد قتل یک نویسنده: علی اکبر سعیدی سیرجانی

saidi sirjani
علی اکبر سعیدی سیرجانی
پیشتاز جنبش حقوق مدنی در ایران
علی اکبر سعیدی سیرجانی، ادیب و نویسندۀ پرآوازۀ ایران، روز ۲۴ اسفند ۱۳۷۲ ، به اتهام جرایمی نظیر «توزیع مواد مخدر و مشروبات الکلی» بازداشت شد و مقامات امنیتی ۶ آذر ماه همان سال اعلام کردند که در بازداشت درگذشته است .
سیرجانی، که از پژوهندگان سرشناس ادبیات فارسی بود، در سالهای ۱۳۶۷ و ۱۳۶۸ دست به انتشار، “سیمای دو زن” و “ضحاک ماردوش”، دو تفسیر از آثار ادبی کلاسیک ایران زد که به ظاهر ربطی به اوضاع سیاسی کنونی ایران نداشت. مقدمه طولانی این دو اثر اما حاوی اشارات و استعاره هایی بود که در نگاه انتقادی او به حکومت دینی، جای شک و شبهه باقی نمی گذاشت. هر دو کتاب به سرعت در زمره پر فروش ترین کتابها در آمدند و این منجر شد به ممنوعیت کلیه آثار او. پاسخ سیرجانی به این وضع، ارسال نامه هایی بود خطاب به مقامهای کشور که در آن از سانسور دولتی انتقاد کرده بود. سیرجانی نه عامل کودتا بود و نه مشوق مبارزه مسلحانه. گناه او این بود که دفاعیه‌ای علنی در حمایت از اصل آزادی بیان برای همه مردم منتشر کرده بود. او با این عمل، جمهوری اسلامی را در مقابل چالش جدیدی قرار داده بود. چالشی که در واقع فصلی نوین در تاریخ دموکراسیخواهی ایران گشود.
برای اوّلین بار، یک نویسنده بدون هیچ وابستگی حزبی یا مکتبی، و بدون اینکه دولت و ایده‌ئولوژیش را مستقیماً به معارضه بطلبد، تنها و با صدای رسا در عرصۀ عمومی به دفاع از یک حق معتبر جهانی، که انسان‌ها بنا به فطرت خود و ورای هر وضعیت تاریخی و سیاسی واجد آنند، بلند شد، و قلم پر قدرتش را در دفاع از آزادی فکر و بیان به کار انداخت. دستگاه امنیتی حکومت اسلامی ایران که تا کنون مخالفان سیاسی خود را تحت عنوان محارب، تروریست و برانداز می کشت، این توانایی را در خود ندید که نویسندۀ برجسته کشور را به جرم مطالبه مسالمت آمیز حق آزادی نوشتن و منتشر کردن به اعدام محکوم کند، پس دستگاه تبلیغاتی خود را به کار انداخت تا این صدای تنها را با موجی از اتهامات دروغین خاموش کند. سیرجانی امّا مرعوب نشد و با شجاعت به دفاع از حیثیت خود برخاست و به رهبر جمهوری اسلامی چنین نوشت :
« صاحب نظران بزرگواری که شغل شریف سانسور قلم را برعهده گرفته‌اند… بعلت انتخاب خط فکری خاصی ـجدا از اصول اعلام شده حکومت- میخواهند به هر قیمت و با هر شیوه‌ای به سرکوب نویسندگان پردازند که به حکم گذشته بی آلایش خویش مورد توجه مردمند و در عین وابستگی به ملت و مملکت خود هرگز تسلیم زور و زر نشده‌اند… چرا حکومت قانون را جانشین شیوه‌های بدنام کننده و واقعا بی حاصل وزارت ارشاد نمی‌کنید و نویسندگانی را که مرتکب خلافی شده‌اند به محکمه نمی‌کشید؟»
او را باز داشت کردند و به زور “تلنگری سفت” وادار به اعترافش کردند، به این امید که بذر آزادی خواهی که کاشته بود در سیل اتهامات دروغین و اعترافات اجباری منهدم شود. امّا این خیالی باطل بود، چرا که دستگیری سیرجانی و آواری از بهتان و هتاکی رسانه های دولتی نسبت به او، بیش از شصت نفر از نویسندگان را بر آن داشت که نامه ای برای رئیس قوه قضائیه ارسال کنند. وزارت اطلاعات امضاء کنندگان نامه را فراخواند و از آنان خواست که امضاهایشان را پس بگیرند. فشار و تهدید نسبت به نویسندگان، آنان را بر آن داشت که فعالیت دوبارۀ کانون نویسندگان را رسماً اعلام دارند. اعضاء کانون در توضیح اقدام خود بیانیه ای منتشر کردند که در ایران به بیانیه “١٣۴ نویسنده” معروف شده است. آنان در این بیانیه، “حق طبیعی و اجتماعی و مدنی” خود را که رسیدن آثارشان “بی هیچ مانعی” به دست مخاطبان بود، مطالبه کرده و “هدف اصلی” خود را “برداشتن موانع در راه آزادی اندیشه و بیان و نشر” اعلام کرده بودند. و بدین سان بذری که علی اکبر سعیدی سیرجانی کاشته بود، در اذهان و اعمال بسیاری از نویسندگان و به بهای خون فعال ترینشان (پوینده و مختاری و…)، بارور شد.
بیست سال پیش در چنین روزی علی اکبر سعیدی سیرجانی را کشتند و اعلام کردند که علت مرگ عارضۀ قلبی بوده. خانواده اش امّا اعلام کرد که قلبش سالم بوده است. سعیدی سیرجانی یکی از اوّلین قربانیان قتل های زنجیره ای بود.
او را کشتند امّا راهش را یاران نویسنده اش، و بعد از آنها دانشجویان، کارگران، معلمان، زنان و اقلیت های دینی و قومی کشور ادامه دادند.
بیست سال پیش در چنین روزی سعیدی سیرجانی قربانی جبهه‌ جنگی شد که دولت ایران در مقابله با جامعۀ مدنی گشود، امّا جنبش حقوق مدنی ایران که او از پیشگامانش بود، هر بار با نوآوری، موانعی را که حکومت در پیش پایش می گذارد دور می زند و در شکلی جدید حقوق انسانی شهروندان را مطالبه می کند.
در بیستمین سالگرد قتل آقای علی اکبر سعیدی سیرجانی، بنیاد عبدالرحمن برومند، با تدوین و انتشار سرگذشت او در امید، یادبودی در دفاع از حقوق بشر، یاد این نویسندۀ شجاع و آزاده را گرامی می دارد و با اعلام همبستگی با همسر و فرزندان او یاد آور می شود که شناخت حقیقت در مورد قتل او، و دادخواهی حق آن هاست و باید آمران و عاملان این جنایت به پاسخگویی خوانده شوند.
بنیاد عبدالرحمن برومند
ششم آذر ماه ۱۳۹۳

بررسی حقوقی حکم اعدام سهیل عربی به اتهام توهین به پیامبر محمد مصطفایی؛ وکیل دادگستری

بررسی حقوقی حکم اعدام سهیل عربی به اتهام توهین به پیامبر

محمد مصطفایی؛ وکیل دادگستری

حکم اعدام سهیل عربی در دیوان عالی کشور تایید شد

حکم اعدام سهیل عربی، فعال فیس‌بوکی به اتهام سب النبی و ائمه اطهار در دیوان عالی کشور تایید و پرونده وی به اجرای احکام ارسال شد.
به گزارش هرانا، شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور حکم اعدام سهیل عربی را به اتهام سب النبی و ائمه اطهار تایید و پرونده وی را به اجرای احکام شعبه ۷۶ کیفری استان ارجاع داد.
سهیل عربی با توجه به حرفه‌اش که عکاسی بوده است، از فعالان در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس‌بوک بوده که مطالبی را در نقد دولت و بعضا با رویکرد طنز منتشر می‌کرده است. این زندانی عقیدتی، از جمله قربانیان پروژه سال گذشته اطلاعات سپاه برای برخورد با شهروندان فعال در فیس‌بوک است.
سهیل عربی و وکیلش با اعتراض به اتهام سب النبی، مکررا این اتهام را رد کرده‌اند. آن‌ها همچنین به ماده ۲۶۳ قانون مجازات اسلامی در مورد اتهام سب النبی استناد می‌کنند که می‌گوید: «هرگاه متهم به سب، ادعا نماید که اظهارات وی از روی اکراه، غفلت، سهو یا در حالت مستی یا غضب یا سبق لسان یا بدون توجه به معانی کلمات و یا نقل قول از دیگری بوده است، ساب النبی محسوب نمی‌شود».
وی هم اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین نگهداری می‌شود.