Sunday, February 13, 2011

یورش به موسسه صراط و خروج خانواده سروش از ایران

یورش به موسسه صراط و خروج خانواده سروش از ایران


افزایش فشار‌ها به خانوادهٔ دکتر عبدالکریم سروش، آن هارا وادار به خروج از کشور کرد.



به گزارش خبرنگار کلمه، پس از تهدید و ارعاب خانواده دکتر سروش و اقدامات محیرالعقول نسبت به خانواده او که به «خروج اجباری» آنان از ایران انجامید، ماموران با یورش به دفتر انتشارات صراط و موسسه معرفت و پژوهش، ضمن بازداشت همه حاضران، عکس‌های سروش را شکسته و زیر پا له کردند.



چهارشنبه گذشته، هنگامی که موسسه معرفت و پژوهش بنا به روال سالیان اخیر در حال برگزاری کلاس‌های آموزشی خود بود، مامورانی که خود را از وزارت اطلاعات معرفی می‌کردند با ورود به ساختمان این موسسه در خیابان سرپرست شمالی، دانشجویان را برای ساعاتی بازداشت و مورد بازجویی قرار دادند. ماموران، همچنین کلیه اسناد و مدارک موجود در موسسه را ضبط کرده و با حضور در دفتر انتشارات صراط واقع در طبقه دوم، حین توهین و هتاکی به حاضران و دکتر سروش، قفسه‌های کتاب‌ها را به تمامی به هم ریختند و کتاب‌های سروش را به مثابه اسناد جرم ضبط کردند.



سایت جرس با اشاره به تهدید جانی و احضارهای مکرر سروش دباغ، فرزند عبدالکریم سروش گزارش داده است که طی ماههای اخیر «داماد سروش» توسط نیروهای امنیتی تحت فشار‌های روحی و جسمی قرار گرفته و از او خواسته‌اند تا با حضور در یک برنامه تلویزیونی، مطالبی را علیه خانواده سروش ابراز کرده و آنان را «فاسد و فاسق» بخواند.



پیش از این، عبدالکریم سروش و خانوادهٔ او بار‌ها توسط گروه‌های فشار «تهدید» شده و در مواردی توسط آن‌ها «ضرب و شتم» شده‌اند.



دکترسروش دباغ، فرزند ارشد عبدالکریم سروش، علاوه بر مدیریت موسسه معرفت و پژوهش، عضو هیات علمی موسسه حکمت و فلسفه بوده و هم زمان در واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد به تدریس فلسفه اشتغال داشت.



انتشارات صراط ناشر کتاب‌های فلسفه و کلام اسلامی است و تا کنون بسیاری از آثار عبدالکریم سروش و روشنفکران دینی را منتشر کرده است. موسسه معرفت و پژوهش نیز برگزارکننده کلاسهای آموزشی و جلسات سخنرانی و نقد و بررسی کتاب در حوزه روشنفکری و فلسفه معاصر است. این دو مرکز فرهنگی حضوری موثر و معنادار در عرصهٔ اندیشه دینی و فلسفی معاصر ایران داشته‌اند و علیرغم مشکلات فرارو و برخوردهای غیر قانونی، همچنان در سالیان اخیر فعال بوده‌اند.

25 بهمن

25 بهمن


نه حکومت مجوز می دهد

و نه مردم منتظر مجوز می مانند!

یادداشت سردبیری







هیچ رژیم استبدادی و هیچ نظام کودتائی، در طول تاریخ بشری مجوز برای راهپیمائی مردم علیه استبداد و علیه کودتا صادر نکرده است. اگر چنین کند و صادقانه هم چنین کند، دیگر نه استبدادی است و نه کودتائی!



بنابراین، اعلام درخواست کتبی از وزارت کشور برای تظاهرات و راهپیمائی 25 بهمن، صرفا اقدامی قانونی، برای رسوا ساختن حکومتی است که قانون را زیر تشکچه اش گذاشته و روی آن نشسته و در مدح انقلاب 22 بهمن سخنرانی می کند! از این مرحله به بعد است که باز به تجربه همه تاریخ بشری، "حق گرفتنی است و نه دادنی!". مردم ایران می خواهند آزادی و نان از کف ربوده شده خود را از حکومتی بازستانند که با کودتای و سرنیزه و باطوم و چماق و شکنجه و اعدام بر سرکار است. همچنان که شاه بود، همچنان که مبارک مصری و بن علی تونسی بودند و همچنان که بوتلفیه الجزایری و یا عبدالله صالح یمنی هستند. این حکومت ها هستند که هزینه مردم را برای بازستاندن حقشان سنگین می کنند. به قیمت جان مردم. چنان که در مصر طی چند هفته تظاهرات مردم کردند و هنوز معلوم نیست تا تغییر رژیم مبارک و حفظ نظام جمهوری و بازگرداند جمهوریت به کشور چه هزینه ای باید پرداخت کنند. در ایران نیز چه پیش از انقلاب 57 و چه در جنبشی که اکنون 20 ماه از عمر آن می گذرد و همگان آن را جنبش سبز صلح و اصلاحات می شناسند، وضع همینگونه بوده است. مبارک نیز تا آخرین لحظه مقاومت کرد تا بلکه مردم عقب نشینی کنند. شاه نیز همینگونه رفتار کرد. شاید هنوز در جمهوری اسلامی فرصت ها برای نرسیدن به آن لحظه باقی باشد. شاید!



در طول مسیر این تغییرات و تا لحظه پس گرفتن حق مردم، حکومت ها دچار تجزیه درونی و فروپاشی نیروی درونی می شوند. چنان که در مصر شد و در زمان شاه نیز همینگونه شد. این تجزیه بویژه در مهم ترین بخش آن، یعنی نیروهای مسلح اهمیتی کلیدی دارد. آنجا که نیروی مسلح یک کشور به مردم می پیوند و یا پیوند خود با مردم و میهن را حفظ می کند، سقوط مستبد و نظام استبدادی با کمترین آشفتگی ملی همراه می شود و آنجا که چنین نمی کند، حتی کار به جنگ داخلی می کشد.



ارتش مصر، بی اعتناء به موقعیت اقتصادی و سیاسی ژنرال هائی که بر آن فرماندهی می کنند و دیر نیست که آنها نیز به مبارک بپیوندند، دارای پایگاه و احترام در میان مردم مصر است و جهان دید که در بدترین لحظات تنش در میدان التحریر مصر، هم مردم- در مجموع- احترام این ارتش را حفظ کردند و هم ارتش – در کلیت خود- به خواست مردم احترام گذاشت. این ارتشی است که در جنگ شش روزه 1967 اسرائیل برای اشغال مصر در مقابل امریکا و اسرائیل ایستاد. در جنگ سینا نیز توانست بخش اشغال شده سرزمین مصر را از اسرائیل پس بگیرد. ریشه های احترام به ارتش مصر به این فرازها باز می گردد. و ارتش نیز می کوشد این اعتبار و موقعیت خود را در میان مردم حفظ کند. اعتباری که با تانک و توپ و تفنگ بدست نمی آید.



مردم ایران – در کلیت خود- سپاه پاسداران را، آن نیروی مسلحی می شناختند که در برابر ارتش تا دندان مسلح صدام حسین ایستاد و از خاک میهن دفاع کرد. شهرت و اعتبار بسیج نیز در همین ایستادگی بود. با کودتای 22 خرداد و بویژه جنایاتی که بخش امنیتی سپاه طی 20 ماه گذشته مرتکب شده، و جنایاتی که بسیج – یا بنام بسیج- در خیابان ها مرتکب شده، به این اعتبار سپاه و بسیج ضربه ای تاریخی وارد آمده است. تا آن حد که حداقل فرماندهان آن – غیر از بدنه و فرماندهان ردیف های پائین تر و یا فرماندهان کنار گذاشته شده سپاه که مردم اطلاعات کافی درباره آنها ندارند- حتی باندازه فرماندهان ارتش مصر در میان مردم اعتبار ندارند.



این نیرو اکنون میان حاکمیت کودتائی و استبدادی جمهوری اسلامی و مردمی که علیه کودتا و استبداد به پا خاسته و خواستار اجرای قانون اساسی اند، ایستاده است. نه مردم برای آمدن به خیابان انتظار و امید صدور مجوز دارند و نه حکومت چنین مجوزی را صادر خواهد کرد. در اینجاست که نیروهای مسلح و بویژه سپاه پاسداران باید در باره آینده اش تصمیم بگیرد: در کنار مردمی که نسل در نسل می مانند، و یا در کنار حکومتی که بهرحال تغییر خواهد کرد

فریاد اعتراض شبانه مردم تهران ، شیراز، اصفهان، رشت ، تبریز ...

فریاد اعتراض شبانه مردم تهران ، شیراز، اصفهان، رشت ، تبریز ...


کلمه : امشب، در آخرین شب قبل از موعد راهپیمایی سبزها در ۲۵ بهمن ماه، فریاد الله اکبر در بسیاری از محله‌های تهران و شهرستان‌های کشور طنین‌انداز شد.



گزارش‌های رسیده به کلمه حاکی از آن است که سبزها در این شب به یاد ماندنی، خاطره‌ی شبهای پس از کودتای انتخاباتی ۸۸ را زنده کرده‌اند و نام خدا را با چنان قدرتی فریاد زده‌اند که گویی همه‌ی ظلم‌ها و سرکوب‌های ۲۰ ماه گذشته به فراموشی سپرده شده و روزهای جدیدی برای جنبش سبز آغاز شده است.



آسمان بسیاری از نقاط امشب پذیرای فریادهای ملتی بود که تنش در راه آزادی زخم‌ها دیده، اما در این راه ذره‌ای سست نشده و همچنان با ایمانی قاطع و اراده‌ای مصمم در راه دست یافتن به آزادی گام برمی‌دارد. انگار که آزادی ملت مصر و تونس از سلطه‌ی دیکتاتور، روح آزادی را بار دیگر در ایرانیان دمیده و آزادی آنها، در ایران نیز امید به آزادی را زنده کرده است.



از سطح شهر تهران گزارش‌های مختلفی به کلمه رسیده است که حاکی از بلند شدن فریادهای الله اکبر در نقاط مختلف پایتخت است. این گزارش‌ها از شنیده شدن فریاد گسترده الله اکبر در شمال شهر، نقاط مختلف مرکزی شهر، مناطق جنوبی و جنوب غربی پایتخت و نیز مناطقی در شرق تهران حکایت می‌کند.



از برخی شهرستان‌ها و به خصوص شهرهای بزرگ از جمله شیراز، اصفهان، رشت و تبریز نیز گزارش‌های مشابهی دریافت شده است، که مجموعه این گزارش‌ها نشان می‌دهد به‌رغم محدودیت‌های شدید رسانه‌ای در کشور، هنوز هم می‌توان هماهنگی و همبستگی عمومی برای دفاع از حقوق اساسی ملت انتظار داشت. طنین کم‌سابقه و غیرمنتظره صدای الله اکبر در برخی مناطق تهران گواه این مساله بود، و نشان می‌داد که صدای جنبش سبز، با وجود تنگناهای شدید، هنوز به گوش بسیاری از مردم می‌رسد.



همچنین در حالی که در زمان انتشار این گزارش، تنها دو ساعت از زمان قرار سبزها برای الله اکبر گفتن بر پشت‌بام‌ها می‌گذرد، چندین فایل صوتی و فیلم متفاوت از پشت بام‌ها در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که نشان از گسترش این حرکت مردمی در مناطق مختلف دارد.



به زعم ناظران، این استقبال گسترده‌ی شهروندان از فراخوان الله اکبر نشان می‌دهد که بسیاری از مردم دنبال راهی برای بیان موضع اعتراضی خود نسبت به وضعیت حاکم هستند؛ اعتراضی که بارها با بی‌توجهی مسئولان رو‌به‌رو شده است. این گرایش اعتراضی، امشب در مرحله‌ی فریاد بود و فردا قرار است به حضور آرام و مسالمت‌آمیز در خیابان‌ها تبدیل شود؛ حضوری که بهانه و انگیزه‌ی آن، خواست مشترک همه‌ی ملت‌ها برای اعمال حاکمیت، تعیین سرنوشت ملی با آرای عمومی و نفی ظلم، فساد و دیکتاتوری است.

بی بی سی : فریادهای معترضان بر بام‌های تهران

بی بی سی : فریادهای معترضان بر بام‌های تهران


بی بی سی : بر اساس گزارش های رسیده از ایران صدای فریادهای "الله اکبر" از برخی از محلات تهران به گوش می رسد. همین گزارش‌ها حاکی است که در برخی از محلات شعارهای مخالفت با دولت و حکومت ایران نیز سر داده شده است.



بنا بر تصاویری که در یوتیوب منتشر شده است افزون بر شعار الله اکبر در میان شعار های معترضان شعار "مرگ بر دیکتاتور" هم شنیده می شود.



همچنین بنا بر گزارش وبلاگ های معترضان در محله های امیر آباد، تجریش، سعادت آباد، نیاوران، هفت حوض، نارمک، ونک، شهرک غرب، پونک، صادقیه و مناطقی از خیابان ولیعصر صدای شعار دادن معترضان شنیده شده است.



یک شاهد عینی به بی بی سی فارسی گفته است که صدای شعار در یکشنبه شب در تهران بیش از شب پیش از آن بوده است. این شاهد عینی بیشتر شدن شعار ها را ناشی از تاثیرات تحولات جاری در کشور مصر دانسته است.



پیش از این تعدادی از تشکل های دانشجویی معترض در ایران در بیانیه مشترکی از مردم خواسته بودند تا در شب بیست و چهار بهمن با حضور در بام خانه ها اعتراض خود به دولت را ابراز کنند

از یک گزارش دریافتی

از یک گزارش دریافتی


ایران در انتظار

خشم مردم فرو خورده مردم





وحشت از هم سرنوشت شدن با مصر و تونس، سراپای حاکمیت جمهوری اسلامی را گرفته است. روز گذشته، به سبک رئیس جمهور یمن، حاکم کویت و پادشاه اردن و عربستان، از قول احمدی نژاد خبر پخش شد که قیمت میوه و مواد مصرفی خانواده ها را دولت تعدیل می کند و قیمت ها را پایین می آورد. مرحله دوم پرداخت یارانه بزودی شروع شده و به حساب مردم ریخته می شود.



این وعده ها ناشی از ترس از قیام مردم علیه گرانی و بیکاری و آن انفجار اجتماعی است که اگر 25 بهمن هم بوقوع نپیوندد بزودی در یک روز و به یک بهانه و فرصت دیگری روی خواهد داد.



امروز در مترو مردم باهم بر سر قیمت متروی تک سفره (فقط یک بار سوار شدن و بیرون آمدن از ایستگاه) که قرار است بشود 900 تومان با هم بحث می کردند و فحش می دادند. از بالا تا پائین حکومت را همه کسانی که در مترو بودند زیر رگبار فحش گرفته بودند. چند نفر گفتند فردا راهپیمائی اعتراضی است، از امام حسین تا آزادی. خیلی ها نمی دانستند و تازه با خبر شدند. من به چشم خود دیدم و به گوش خود شنیدم که انگیزه اقتصادی برای پیوستن مردم به یک قیام عمومی چقدر زیاد است. شک ندارم که اگر رهبران جنبش سبز مردم را برای اعتراض به گرانی و بیکاری به خیابان فرابخوانند، آن انفجار خشمی که نوشتم بوقوع خواهد پیوست. شاید هم با آگاهی از چنین واقعه و پیامدهای غیر قابل پیش بینی آنست که چنین فراخوانی را نمی دهند. یا لااقل تا حالا صبر کرده اند و نداده اند، بلکه حکومت خود را اصلاح کند.

اعتصاب غذای زندانیان سیاسی رجایی شهر در حمایت از تظاهرات ۲۵ بهمن

اعتصاب غذای زندانیان سیاسی رجایی شهر در حمایت از تظاهرات ۲۵ بهمن


زندانیان سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج، از صبح امروز دوشنبه، ۲۵ بهمن ماه دست به اعتصاب غذا می‌زنند.



بنا به اطلاع گزارشگران ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، زندانیان سیاسی محبوس در بند امنیتی زندان رجایی شهر کرج، در راستای اعلام همبستگی با مردمی که قرار است عصر امروز تظاهراتی اعتراضی برپا کنند، اعتصاب غذای یک روزه می‌نمایند.



ایشان با اشاره به این مهم خاطر نشان کرده‌اند که "ما زندانیان سیاسی سبز اندیش رجایی شهر به دلیل اینکه این امکان را نداریم که در تظاهرات ۲۵ بهمن حضور داشته باشیم در این روز دست به اعتصاب غذای یک روزه می‌زنیم."



زندانیان سیاسی بند ۴ زندان رجایی شهر، هم چنین حق برگزاری تجمعی مسالمت آمیز را با توجه به اعلامیهٔ جهانی حقوق بشر از حقوق مسلم مردم دانسته‌اند.



لازم به یادآوری ست که طبق قراری از پیش تعیین شده مردم معترض در ایران، از ساعت ۳ بعداز ظهر روز ۲۵ بهمن ماه در تهران و سایر شهر‌ها به صورت هم زمان در حمایت از اعتراضات صورت گرفته در خاورمیانه عموما و تونس و مصر خصوصا، دست به تجمع خواهند زد.

فیلم/ مشاور ارشد موسوی، رئیس جمهور ترکیه را به شرکت در تظاهرات دعوت کرد

دعوت از رئیس جمهور ترکیه

دعوت از رئیس جمهور ترکیه




امیرارجمند مشاور ارشد میر حسین موسوی: عبدالله گل رئیس جمهور ترکیه که اکنون در تهران بسر می برد، در تظاهرات 25 بهمن مردم ایران برای پشتیبانی از جنبش های آزادی بخش در کشورهای عربی شرکت کند.

سبزها مقابل کاخ سفید: خامنه‌ای، خامنه‌ای، استعفا، استعفا

هم اکنون گروهی از طرفداران جنبش اعتراضی ایران در همبستگی با جنبش سبز و تجمع ۲۵ بهمن ایران، مقابل کاخ سفید جمع شده‌اند. این گروه با شعارهای «خامنه‌ای، خامنه‌ای، استعفا استعفا» و «احمدی‌نژاد، احمدی‌نژاد، استعفا، استعفا» و شعارهایی در دفاع از فعالان حقوق بشر و معترضان به نتیجه انتخابات با گروهی که می خواهد فردا در خیابان‌های ایران حاضر باشد هم‌دلی می‌کنند.




این گروه با نمادها و پرچم‌های سبز در مقابل کاخ سفید ایستاده‌اند. یکی از سخنرانان این تجمع گفت که فردا فاز جدیدی از جنبش آغاز می‌شود.



این گروه با سردادان شعارهایی مثل «دموکراسی برای ایران»، «حقوق بشر برای ایران»، «مطبوعات آزاد برای ایران» و همچنین شعارهایی علیه شکنجه، خواستار برگزاری انتخاباتی آزاد در ایران شدند.



از دیگر شعارهای این گروه:



«سهرابیم، نداییم، ما همه یک صداییم»



«چه با شتر، چه با موتور، مرگ با دیکتاتور»



«مبارک، سید علی، پیوندتان مبارک»



«تهران، قاهره، دیکتاتورها باید بروند»



«آزادی برای ایران، دموکراسی برای ایران»



«مردم متحد هیچگاه شکست نمی‌خورند»



«زندانی سیاسی، ازاد باید گردد»



«مرگ بر ستم‌گر، چه دکتر، چه رهبر»

 

"اگرجمعیت تظاهرکنندگان درتهران زیاد باشد نیروهای امنیتی حق برخورد ندارند"

"اگرجمعیت تظاهرکنندگان درتهران زیاد باشد نیروهای امنیتی حق برخورد ندارند"


العربیه. نت : يك روز مانده به راهپیمایی معترضان ایرانی در حمایت از انقلاب های مردمی در تونس و مصر، از تهران پایتخت ایران گزارش می رسد که فضای شهر امنیتی شده و ماموران در حال استقرار در خیابان های اصلی به ویژه مسیر های اعلام شده برای راهپیمایی هستند.



در همین راستا یک منبع موثق که نخواست نامش فاش شود به العربیه گفت که به نیروهای سپاه و بسیج دستورداده شده درصورت زیاد بودن جمعیت تظاهرکننده با آنها برخورد نکنند و تنها تظاهرکنندگان را کنترل کنند.



میرحسین موسوی و مهدی کروبی ، دو تن از رهبران مخالفان دولت در ایران، در نامه ‌ای به وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران خواستار صدور مجوز برای "راهپیمایی مردمی" در روز 25 بهمن با هدف حمایت از حرکت‌های اعتراضی در تونس و مصر شدند.



علیخانی صدر معاون مدیرکل سیاسی وزارت کشور ایران در پاسخ به این در خواست اعلام کرد که برای این تظاهرات مجوز صادر نخواهد شد.



به گزارش خبرگزاری "فارس" آقای صدر در اینباره گفت: "چطور مي‌ توان باور كرد كساني كه مجري سياست‌هاي فتنه‌گرانه‌ آمريكا و انگليس در كشور بوده و هستند و فتنه‌گري‌هاي آنها مستمراً و صراحتاً مورد تشويق و حمايت مالي، سياسي و رسانه‌اي غرب و رژيم صهيونيستي و مبارك و امثالهُم است، يكدفعه بر خلاف منافع غرب و ديكتاتورهاي دست نشانده آنها كه صداي شكستن استخوان‌ آنها به گوش مي‌رسد، اقدامي بكنند؟"



اصولگرایان حاکم بر ایران به معترضان این کشور "فتنه گر" می گویند.



پیشتر نیز غلامحسین محسنی اژه ای دادستان ایران درخواست راهپیمایی را "سیاسی" خوانده بود و تهدید کرده بود در صورت لزوم مردم پاسخ آن را خواهند داد.



با این حال به نظر می رسد اصلاح طلبان با وجود صادر نشدن مجوز قصد ندارند آن را لغو کرده و بر انجام آن اصرار دارند. حمایت های گروه ها و شخصیت های اصلاح طلب از تظاهرات دو شنبه همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری الجزیره و راه‌پیمایی 25 بهمن در ایران:

خبرگزاری الجزیره و راه‌پیمایی 25 بهمن در ایران:


«معترضان ایرانی مثل مصر از امنیت برخوردار نخواهند بود»

رادیو کوچه radiokoocheh

منبع: خبرگزاری الجزیره



در حالی که روز جمعه، 22 بهمن ماه، گروهی از حامیان دولت جمهوری اسلامی برای بزرگ‌داشت پیروزی انقلاب اسلامی در خیابان‌های شهرهای مختلف حضور داشتند، مخالفان دولت این کشور از برگزاری راه‌پیمایی در روز دوشنبه خبر داده‌اند.



گروه‌های مخالف دولت از جمله دانش‌آموزان، دانش‌جویان، رانندگان وسایل نقلیه و باری و بازاریان این کشور در اطلاعیه‌های از حمایت و شرکت در این تجمع در تاریخ 25 بهمن‌ماه جهت هم‌راهی با حرکت‌های مردمی در تونس و مصر خبر داده‌اند.



این تجمع که به عنوان موج سبز (جنبش سبز) در ایران شناخته شده است پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 2009 و اعلام نتایج آن در اعتراض به انتخاب محمود احمدی‌نژاد برای بار دوم به‌عنوان رییس جمهوری تشکیل شد.



این فراخوان برای 25 بهمن‌ماه از سوی دو کاندیدای ریاست جمهوری دو سال گذشته میلادی و از رهبران معترضان به نتایج انتخابات یعنی میرحسین موسوی و هم‌چنین مهدی کروبی اعلام شده است.



این در حالی است که دولت‌های هر دو کشور تونس و مصر با حضور و اعتراض جنبش‌های مردمی در چند هفته اخبر سقوط کرده‌اند.



از سویی دیگر معترضان در هر دو کشور تونس و مصر از آزادی اعتراض‌های خیابانی برخوردار بوده این در حالی است که این مسئله در ایران از هیچ‌گونه تضمینی برخوردار نیست و نیروهای امنیتی در این کشور از برخورد قاطع و محکم با معترضان در روز 25 بهمن خبر داده‌اند.



برخی از حامیان جنبش سبز در ایران و خارج از این کشور با تبلیغات و پوشش خبری در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک سعی دارند تا حامیان بیش‌تری را در این روز که به عنوان روز «ولنتاین آزادی ایران» به دلیل هم‌زمانی با 14 فوریه روز ولنتاین است برای حضور در خیابان دعوت کنند.



هم‌زمان، مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی مدعی شده‌اند در روز تاریخی 22 بهمن 50 میلیون نفر در راه‌پیمایی 32امین سال بزرگ‌داشت پیروزی انقلاب اسلامی شرکت کرده‌اند.



این در حالی است که این مقام‌های ارشد کناره‌گیری حسنی مبارک در این روز را با خروج شاه از ایران و پیروزی انقلاب در 11 فوریه 1979 یک‌سان می‌دانند.



از سویی دیگر پس از اعلام راه‌پیمایی 25 بهمن از سوی رهبران معترضان، تعدادی از فعالان سیاسی و دانش‌جویی در ایران بازداشت شده‌ و مهدی کروبی نیز در حبس خانگی به‌سر می‌برد.



براساس گزارش‌ها در میان بازداشت‌شدگان برخی از حامیان و هم‌کاران میرحسین موسوی نیز به‌چشم می‌خورند.

وزارت کشور: مجوز نمی‌دهیم

وزارت کشور: مجوز نمی‌دهیم


سخنگوی حزب کروبی: نیازی به مجوز نداریم

جرس: در حالی که معاون سیاسی وزارت کشور صراحتا اعلام کرد که برای راهپیمایی ۲۵ بهمن ماه مجوز صادر نمی‌شود، سخنگوی حزب اعتماد ملی گفت که طبق قانون اساسی این راهپیمایی نیازی به مجوز ندارد.

به گزارش تغییر، معاون مدیرکل سیاسی وزارت کشور درخواست مجوز راهپیمایی "به بهانه حمایت از مردم مصر" را نتیجه‌ی "اجرای خط القای انگلیس مبنی بر تحت الشعاع قرار دادن پیروزی بزرگ ملت مصر تحت تاثیر انقلاب اسلامی ایران" دانست.



مهدی علیخانی‌صدر اعلام کرد: این عناصر به غیرقانونی بودن درخواست‌شان کاملاً واقف هستند و می‌دانند که مجوز اغتشاش دریافت نمی‌کنند



ساعاتی پس از این اعلام، اسماعیل گرامی مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی و مشاور مهدی کروبی اعلام کرد که اصلا نیازی به مجوز نیست



وی که به پرسش خبرنگار رادیو بی‌بی‌سی فارسی پاسخ می‌داد تصریح کرد: بر اساس اصل بیست و هفتم قانون اساسی برای .راهپیمایی نیازی به مجوز نیست و آنان که در خرداد ۸۸ آمدند هم به دعوت یا اجازه کسی نیامده بودند



گرامی مقدم افزود: مردم انتظار ندارند که وقتی حاکمیت از جنبش‌های آزادی‌بخش تونس و مصر حمایت کرده است در تناقضی آشکار با مردم خود برخورد کند.



پیش از این، اردشیر امیر ارجمند مشاور ارشد میرحسین موسوی نیز اعلام کرده بود که درخواست مجوز، کاری حقوقی بود اما راهپیمایی ۲۵ بهمن برگزار می‌شود و برنامه‌ای برای لغو آن وجود ندارد .وی از حکومت خواسته بود که به وظیفه قانونی‌اش برای حفظ امنیت راهپیمایان عمل کند.

ترس و وحشت ديکتاتورها : در آستانه ۲۵ بهمن، روز خشم بحرین، پادشاه به مردم هدیه نقدی می‌دهد/ اینترنت در الجزایر از كار افتاد

ترس و وحشت ديکتاتورها : در آستانه ۲۵ بهمن، روز خشم بحرین، پادشاه به مردم هدیه نقدی می‌دهد/ اینترنت در الجزایر از كار افتاد


در آستانه ۲۵ بهمن، روز خشم بحرین، پادشاه به مردم هدیه نقدی می‌دهد



پادشاه بحرین به‎دنبال سرنگونی رئیس جمهور مصر و در آستانه قیام مردمی بزرگ این کشور اعلام کرد که به هر خانواده بحرینی هزار دینار هدیه می‌دهد.

خبرگزاری رسمی بحرین دیروز جمعه اعلام کرد: “حمد بن عیسی آل خلیفه ” پادشاه بحرین به مناسبت دهمین سال تدوین منشور ملی برای ایجاد اصلاحات در این کشور و تقدیر از وفاداری ملت بحرین به این منشور، مبلغ هزار دینار پس از اجرای مراحل قانونی لازم به هر خانواده بحرینی خواهد پرداخت.

این خبرگزاری افزود: اسامی خانواده‌هایی که از دریافت سهم خود صرف‏نظر کنند، ثبت خواهد شد تا سهمیه‌ آنها به سهمیه خانواده‌های نیازمند اضافه شود.

این در حالی است که فعالان سیاسی این کشور از طریق اینترنت روز ۱۴ فوریه آینده را [دوشنبه هفته جاری] روز انقلاب مردمی بحرین برای تحقق خواسته‌های خود در زمینه برکناری نخست‌وزیر و افزایش مشارکت مردمی در این کشور اعلام کردند.



اینترنت در الجزایر از كار افتاد



آفتاب: همزمان با تظاهرات مردم معترض، دولت الجزایر خدمات اینترنتی را به روی شهروندان خود بست و از جمله سایت فیس‌بوک را مسدود كرد.

به گزارش ایتنا به نقل از پایگاه خبری ماشابل، این موضوع مشابه همان سناریویی است كه دولت حسنی مبارک، دیكتاتور مخلوع مصر چندی پیش برای مقابله با مردم معترض این كشور اجرا كرد.

دیروز شنبه ۱۲ فوریه (۲۳ بهمن) هزاران نفر علیه رژیم عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس جمهور الجزایر به تظاهرات پرداختند.

این در حالی است كه مقامات این كشور تظاهرات را ممنوع اعلام كرده بودند.

از روز جمعه هزاران پلیس ضدشورش در شهر الجزیره پایتخت این كشور مستقر شده‌اند تا از تكرار وضعیتی شبیه مصر جلوگیری به عمل آورند.

بیانیه ادوار تحکیم وحدت: تونس و مصر نشان داد با دیکتاتوری هیچ ثباتی ماندنی نیست

بیانیه ادوار تحکیم وحدت: تونس و مصر نشان داد با دیکتاتوری هیچ ثباتی ماندنی نیست


با اینکه فضای استبداد و خفقان و مطلق انگاری دیری است که فضای منطقه ما را پوشانده است، اما انگار نسیم دلنواز آزادی چنان مستوری و بهجتی می آفریند که هیچ انسانی از لذت درک وجود ذی جودش حذر نمی کند. آنچه در کشور تونس و سپس در مصر اتفاق افتاد، نشان از آن دارد که با دیکتاتوری هیچ ثباتی ماندنی نیست، اگر چه عمری ۳۰ ساله داشته باشد.



اکنون اما این رخسار آزادیخواهان جهان است که گلگون از شراب شوق شده است و بشاش از نظاره پیروزی انسان هایی که در اوج سرکوب و دیکتاتوری حق خویش را خواستند و مناسبات سیاسی و اقتصادی دیگر گونه ای را طلبیدند و سرانجام شاهد آزادی را در آغوش کشیدند. آنان چیزی نمی خواهند جز آنچه حق خدادادی شان است. می خواهند آزاد باشند همانگونه که آزاد آفریده شده اند و چه ظالمینی هستند آنانی که انسان را از این اولین حق طبیعی اش محروم می سازند و البته چه سرنوشت مشترکی نیز دارند آنانکه خود بنده اند و خویش را در جایگاه خدایی می نشانند.



سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحکیم وحدت) ضمن تحسین مقاومت با صلابت مردم آزادیخواه و عدالتجوی مصر در جهت نیل به مطالبات بر حق خود، لازم می داند حمایت خود را از اقدام در خور ستایش رهبران جنبش سبز برای برگزاری راهپیمایی مردمی در حمایت از جنبش مردم مصر بر ضد استبداد و دیکتاتوری اعلام دارد. چرا که از نظر ما، مردم و جنبش مسالمت جوی مصر شباهت ویژه ای با مردم حق طلب ایران و جنبش سبزشان دارند. حتی اگر این هم نبود، حمایت از حرکت انسانهایی ستمدیده که برای رهایی از یوغ جور و استبداد مبارزه می کنند را وظیفه تک تک انسان های آزادیخواه و با وجدان می‌دانیم.



امیدواریم حاکمیت فعلی جمهوری اسلامی نیز در لحظات باقی مانده، با ایجاد شرایط راهپیمایی آرام و مسالمت آمیز مردم و تأمین امنیت راهپیمایی کنندگان صداقت خود در امر حمایت از قیام مردمی مصر و پای بندی آن به اصول مصرح قانون اساسی به عنوان میثاق ملی را به اثبات رسانده و اندک اندک راهی برای عملکرد غیر استبدادی و غیر اقتدارگرایانه خویش باز نموده و در راه اقناع و رضایت مردم و احقاق حقوق از دست رقته آحاد ملت و آزادی زندانیان مظلوم سیاسی تلاش نماید که تاریخ، اینروزها از تکرار برخی سرنوشت های محتوم سخن می گوید.



فاعتبرو یا اولی الابصار- پس پند و عبرت بگیرید ای صاحبان بصیرت ها (حشر-۳۲)



سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحکیم وحدت)

فراخوان فعالین جنبش سبز برای دعوت معترضین مصری به همگامی با ٢۵ بهمن

فراخوان فعالین جنبش سبز برای دعوت معترضین مصری به همگامی با ٢۵ بهمن


جرس: در آستانه تظاهرات ٢۵ بهمن و مراسم حمایت جنبش سبز از اعتراضات مردمی در مصر و تونس، و در حالیکه برخی معترضان مصری از جنبش آزادیخواهی مردم ایران حمایت کرده و معتقدند مسیر بعدی اعتراضات ایران است، فعالان جنبش سبز خواستار آن شدند تا طی فراخوانی، از متحصنین میدان تحریر برای تظاهرات روز دوشنبه ٢۵ بهمن، دعوت بعمل آید.

گفتنی است وائل غنیم، فعال مصری که به عنوان یکی از رهبران قیام مردم مصر و از سازماندهندگان آغازین قیام مصر شناخته می شد، در مصاحبه ای با کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از مردم ایران به خاطر سازماندهی تظاهرات روز ۲۵ بهمن در همبستگی با مردم مصر و تونس سپاسگزاری و از جنبش حقوق مدنی مردم ایران حمایت کرده بود.



همچنین بنا به گزارش رسانه ها، از جمله تلویزیون سی ان ان، طی روزهای اخیر در میدان تحریر قاهره، برخی معترضان خاطرنشان ساختند که مسیر بعدیِ این جنبشِ آزادیخواهی ایران خواهد بود.



در همین زمینه گروهی از فعالان ایرانی با خاطرنشان ساختن این نکته که "تمرکز رسانه های جهان از روی مصر را می بایست معطوف به ایران نماییم"، از فعالان و حامیان جنبش سبز خواسته اند، ضمن ارتباط گیری با معترضین مصری و فعالان محیط مجازی مرتبط با میدان تحریر، از آنها خواستار پشتیبانی همزمان از تظاهرات و خیزش ٢۵ بهمن ایران شوند.



این فعالان خواستار آن شده اند که حامیان جنبش، متن زیر را در مودت و حمایت خواهی از معترضان مصری به شبکه های اجتماعی آنها ارسال نمایند و تظاهرات دوشنبه ٢۵ بهمن را که جنبش سبز ایران در حمایت از آنان برگزار خواهد کرد، یادآور سازند:

فیلم/ سیدعلی حیا کن مبارکو نگاه کن در کنسرت24 بهمن مالزی

بیانیه دوم جمعی از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران

بیانیه دوم جمعی از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران


توطئه نهاد نمایندگی ولی فقیه با هماهنگی سپاه پاسداران

در پی کارشکنی نهاد نمایندگی ولی فقیه دانشگاه تهران در خصوص تجمع 25 بهمن ماه، اعضای انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران دومین بیانیه خود را منتشر کرد.



نهاد نمایندگی ولی فقیه دانشگاه تهران پس از انتشار بیانیه جمعی از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه تهران و دعوت مردم و دانشجویان این دانشگاه به تشکیل یکی از هسته های اولیه تجمع 25 بهمن ماه دست به توطئه ای جدید زده و قصد دارد به بهانه برنامه ای با عنوان « گفتمان مهدویت و عبور از فتنه های آخر زمان» با انتقال هزاران پاسدار دانشگاه امام حسین و برخی از اعضای حوزه های علمیه اطراف به دانشگاه تهران مانع تشکیل تجمع فردا گردد.



متن بیانیه اعضای انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در پاسخ به این عمل به شرح ذیل می‌باشد:



هنوز از سخنرانی ولی فقیه در نماز جمعه و پیام آزادی خواهی ایشان برای مردم مصر و دیگر کشورهای منطقه مدت زمان زیادی نگذشته است که عوامل ایشان در دانشگاه برای بریدن گلوی آزادیخواهان ایرانی دشنه تیز می نمایند. اینگونه است که ولی فقیه آزادی اعتراض برای دیگر مردمان را می پسندد ولی هر گونه ندای حق طلبی و آزادی خواهی در کشور خود را در نطفه خفه می نماید.

با توجه به اطلاعات کسب شده توسط نیروهای انقلابی و اعضای انجمن اسلامی دانشگاه تهران ، نهاد نمایندگی ولی فقیه با هماهنگی سپاه پاسداران قصد دارد همانند 16 آذر 88 فضای دانشگاه تهران را امنیتی نموده و هزاران پاسدار دانشگاه امام حسین و طلبه حوزه های اطراف را به عنوان دانشجو همانند 16 آذر سال گذشته به دانشگاه گسیل داده و دست به راهپیمایی علیه معترضین 25 بهمن ماه بزنند. لذا ما از تمامی دانشجویان دانشگاه تهران و مردم عزیز و بزرگوارمان می خواهیم یک ساعت زود تر از وقت مقرر در بیانیه دیروز یعنی ساعت 14 با حضور گسترده خود در سر در دانشگاه تهران توطئه نهاد نمایندگی را خنثی نموده و ما را یاری نمایند.

شکی نیست 25 بهمن ماه یک روز نخواهد بود و از فردا تا روز سقوط دولت کودتا دانشجویان دانشگاه تهران هر روزشان 25 بهمن خواهد بود. انشاء الله

انجمن اسلامی دانشگاه تهران

24 بهمن 1389

احتمال تمرد سربازان از دستور فرماندهان وجود دارد

احتمال تمرد سربازان از دستور فرماندهان وجود دارد


ندای سبز آزادی: شورای عالی امنیت ملی در مصوبه ای تاکید کرده است که در صورت انجام تظاهرات در روز 25 بهمن به هیچ وجه نباید برخورد مستقیم صورت گیرد.

بنا به خبری که توسط منابع خبری ندای سبز آزادی تایید شده است در آخرین جلسه شورای عالی امنیت ملی نسبت به نحوه برخورد با راه پیمایی 25 بهمن و همچنین میزان حضور مردم اجماع واحدی وجود نداشته است اما نظام به شدت نگران هرگونه برخورد و تند شدن فضا مانند کشور مصر است. ضمن اینکه با توجه به مدارای نظامیان در مصر و حوادث ایران، سپاه پاسداران به شدت از بی اعتبار شدن کامل خود حتی در میان رده های میانی فرماندهان این نهاد سابقاً مردمی نگران است و احتمال تمرد سربازان از دستور فرماندهان را داده است. فرمانده سپاه در این جلسه پیشنهاد کرده است تا امنیت تهران در سطح محسوس به نیروی انتظامی و در سطح نامحسوس به سپاه واگذار شود و سپاه تنها در صورتی وارد صحنه شود که امکان جمع کردن فضا توسط سایر نهادها امکان پذیر نباشد.

فیلم/ شعارهای شبانه- مرگ بر دیکتاتور 24 بهمن

اخرین خبرها از ساعت ۹ شب تهران شب ۲۵ بهمن

امروز ساعت ۹ شب سیستم تمام بانک ها مشکل پیدا کرده و به هیچ وجه نمیشه پول برداشت کرد. شبکه های خبری BBC و VOA کاملا پارازیت دارند. سیستم بانکی ایران بسیار نزدیک به ماهوراه “utelsat W3″ و احتمالا به خاطر ارسال پارازیت برای کنترل شبکه های ماهواره سیستم بانکی هم مختل شده. خودرو های گشت نیز در سطح شهر دیده میشود به ویژه در اطراف وزارت کشور خیابان فاطمی چند موتور گارد ویژه دیده شده. بسیاری از گروه های هسته ای سبز فردا اعلام کردند که میاند. بسیاری از دوستان هم می گفتند که حتی برای فردا مرخصی ساعتی گرفتند که بیاند تظاهرات.دانشجویان دانشگاه امیر کبیر ساعت ۱۵زیر پل کالج شروع خواهند کرد. هسته اولیه از زیر پل حافظ به سمت کالج خواهد بود. گفتنی است گروهی دیگر از در ولیعصر بالاتر از ۴ راه ولیعصر حرکت خواهند نمود ما نیز از روبروی دانشگاه تهران تجمع را اغاز می کنیم


خبرهای بعدی به زودی ارسال میشود اگر اینترنت اجازه بده.

از دلارهای نفتی خبری نیست

رویارویی مجلس ودولت امروز در پرده ای دیگر رقم میخورد .باز هم پرونده تخلف دولت باز میشود؛پرونده ای از پرونده های دیگر که دولت به طور معمول یا آنها را رد میکند یا از کنار آن بی اعتنا میگذرد .




به گزارش خبر آنلاین امروز قرار است کمیسیون انرژی مجلس وضعیت درآمد حاصل از فروش نفت و گاز و واریز آن به خزانه کشور را بررسی کند. طی سال های گذشته حساب ذخیره ارزی چندین بار به چالشی میان دولت و مجلس تبدیل شده و هر بار مجلسیان از دولت خواسته اند آمار شفاف و درستی از موجودی حساب اعلام کند. در مقابل، دولت بارها با تکیه بر اینکه انتشار موجودی حساب ذخیره ارزی محرمانه است، آمار و ارقام قانع کننده ای ارائه نکرده .



علت چالشی شدن موجودی حساب ذخیره ارزی در سال های اخیر، افزایش بی سابقه درآمدهای نفتی بود.



به گزارش خانه ملت یک عضو کمیسیون انرژی چندی پیش با بیان اینکه تمام درآمدهای حاصل از صرفه جویی، خودکفایی و صادرات بنزین باید به صندوق توسعه ملی واریز شود، گفته بود:« هزینه کرد این اعتبارها در هر جای دیگری به مجوزمجلس وابسته است و باید در قانون بودجه لحاظ شود.«



نماینده مردم آبادان در مجلس افزوده:« با توجه به خودکفایی کشوردرتولید بنزین و امکان صادرات این فرآورده تا پایان امسال، قاعدتا بودجه واردات بنزین باید از ردیف های بودجه سال آینده حذف شود و هر گونه منابع درآمدی جدیدی حاصل از صرفه جویی یا صادرات بنزین تولیدی هم باید به صندوق توسعه ملی واریز شود.«



سیدحسن دهدشتی تصریح کرده:« درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه ها و صرفه جویی در مصرف حامل های انرژی با مجوز مجلس می تواند در جاهای دیگر هزینه شود.«



عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داده:« افزایش درآمد دربخش صادرات نفت هم وجود داشته است که قرار بود به صندوق توسعه ملی واریز شود؛ اما بر اساس گزارش دیوان محاسبات این اعتبارها هنوز به صندوق واریز نشده است که این امر تخلف به شمار می رود.«



به این ترتیب موضوع عدم واریز درآمد حاصل از فروش نفت به خزانه، از مواردی بود که دولت نهم را در چالش با مجلس و همچنین دیوان محاسبات قرار داد و در نهایت هم مسکوت ماند.



در این بین، با انتشار آمارهای بانک مرکزی درباره وضعیت صادرات و واردات ایران در سال های گذشته آشکار شد که کشور در سال های ۸۴ تا ۸۷ حدود ٢۷۹ میلیارد دلار درآمد از محل فروش نفت و گاز به دست آورده است در حالی که این رقم از سوی وزارت نفت نزدیک به ٢۵۶ میلیارد دلار اعلام شده بود. البته در محاسبات وزارت نفت آمار فروش گاز محاسبه نشده اما براساس آمارهای موجود، فروش گاز در چهارساله گذشته در بهترین شرایط به دو میلیارد دلار می رسد زیرا حداکثر توانایی ایران در شرایط کنونی صادرات گاز به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار در سال است.



با این حساب اگر دو میلیارد دلار درآمد حاصله از فروش گاز از رقم کلی کاسته شود تفاوت آمار در فروش نفت ایران از سوی بانک مرکزی و وزارت نفت به ٢۵ میلیارد دلار رسید، اما روشن نشد این ۲۵ میلیاردکجاست.



براین اساس، یک میلیارد دلاری که در تفریغ بودجه سال 85 باعث جنجال و اختلاف بین مجلس و دولت شده بود، در سال 88 به دوازده میلیارد دلار رسیده است. دو سال پیش هم دیوان محاسبات در گزارش تفریغ بودجه سال ۸۵ به موضوعی مشابه این مورد اشاره کرد و موجب جنجال شد. بنابر گزارش دیوان محاسبات دولت موظف بود در سال ۱۳۸۵ مازاد درآمد نفت را به حساب ذخیره ارزی واریز کند.



چندی پیش نیزبه گزارش ایلنا، موسی‌الرضا ثروتی، نمایندۀ اصولگرای مجلس و عضو کمیسیون بودجه، ضمن بیان این نکته که اخیرا در آن كمیسیون گزارش تفریغ بودجۀ سال ۸۷ مورد بازخوانی قرار گرفته است، در توضیح گزارش تفریغ این بودجه و گزارش نه صفحه ای دیوان محاسبات کل کشور خاطرنشان کرده بود كل مبلغ بودجه آن سال ۲۹۰ هزار میلیارد تومان بوده كه بعد از بررسی های مجدد و کارشناسی در مراجع مختلف، موارد تخلفات در آن شفاف تر شده است.



ثروتی با بیان این نکته که در سال مذکور بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان، هزینه‌ها از درآمدها بیشتر بوده، محل تامین آن را «از محل واگذاری‌دارایی‌های مالی و حساب ذخیره ارزی کشور» اعلام کرد و خاطرنشان ساخت: "در قانون بودجه ۸۷، ۵۸ بند و جزء وجود داشت که در ۴۲ بند آن تخلف صورت گرفته یعنی معادل ۷۲ درصد تخلف توسط دولت صورت گرفته و این تخلفات نسبت به سال پیش تر (۸۶)، ۳۳ درصد افزایش داشته است.



این نمایندۀ اصولگرای مجلس، بخش عمده ای از تخلفات صورت گرفته در مورد بودجۀ مورد بحث را، در بخش نفت و بنزین اعلام کرد و ضمن بیان بدهكاری دو هزار میلیاردی شرکت ملی نفت به دولت و عدم تسویه آن، از تخلف دولت در«افزایش واردات بنزین»خبر داد و گفت: "دولت مجاز بوده كه سه هزار میلیارد تومان واردات نفت و بنزین داشته باشد؛ اما این مبلغ به شش هزار و نیم میلیارد تومان افزایش یافته است. همچنین تخلف دیگر دولت، ۱۹ میلیارد تومان تركیب هزینه بنزین سوپر با بنزین معمولی بوده است. یعنی دولت مجاز بوده برای تهیه بنزین معمولی ۱۷۵ میلیارد تومان از یارانه‌ها محاسبه كند، اما بنزینی را که وارد كرده، بطور دقیق و قانونی محاسبه و اعلام نكرده است. "



ثروتی خاطرنشان کرد: "دولت ۲۸ میلیارد تومان شامل ۳۵۵ میلیون لیتر نفت نیز، به كشورهای همسایه صادر كرده که پول آن به خزانه کشور واریز نشده است. "



در ادامه این تحول ،سید عماد حسینی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس نیز به تناقض هایی اشاره می کند که در رقم های اعلامی از درآمد واریز شده به خزانه به گوش می رسد. به گفته سید عماد حسینی در حال حاضر «اعضای کمیسیون انرژی مجلس به شدت در خصوص نحوه محاسبه درآمد حاصله از فروش نفت و گاز گیج شده اند وباید فردا این نحوه محاسبه شفاف سازی شود.»



از طرفی به گفته جمشید انصاری، دیگر نماینده مجلس، درآمد امسال نفت در بودجه ، هر بشکه ۶۵ دلار محاسبه و ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه تولید روزانه پیش بینی شده که تاکنون هر بشکه ۷۵ دلار فروش رفته و بنابراین ۱۰ دلار بابت هر بشکه مازاد درآمد داشته ایم که در کل سال ۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار میشود یعنی حدود ۸ میلیارد دلار باید به حساب ذخیره ارزی وارد شود . ولی براساس گزارش خزانه کل کشور هنوز ۱ دلار هم واریز نشده است.



همچنین براساس اظهارات نایب‌رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، دیوان محاسبات هم اعلام کرده11 میلیارد و 700میلیون دلار از درآمدهای نفتی سال ۱۳۸۸ و ۸۰ درصد مازاد بر قیمت ۶۵ دلاری هر بشکه نفت در سال ۱۳۸۹ که باید به حساب ذخیره ارزی و صندوق توسعه ملی واریز می‌شد، واریز نشده است.



به گفته قادری، نمایندگان معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری و وزارت اقتصاد نیز درباره ‌این ابهام دیوان محاسبات هیچ توضیحی نداده‌اند و نماینده بانک مرکزی نیز برای بیان توضیحات در جلسه ای برای شفاف سازی این موضوع حضور نداشته است.



این نماینده‌مجلس خواستار پاسخگویی دولتمردان درباره واریز نشدن 11 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی شده است.



در عین حال،براساس اظهارات سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، ابتدا باید مجلس نشینان متوجه شوند چه اتفاقی در واریز درآمدها به خزانه افتاده و این تناقض ها از چه مساله ای نشات گرفته است.بنابراین کمیسیون انرژی فردا پس از رسیدن به نتیجه، برای پیگیری جدی این مساله تصمیم گیری خواهد کرد.



به گفته حسینی« امروز سرنوشت وضعیت ابهام های موجود در واریز درآمدهای نفت و گاز به خزانه کشور روشن خواهد شد.«

صف کشی مردم و حکومت

گروه گزارش روز




پس از گذشت حدود یک هفته از ارائه درخواست میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو رهبر مخالفان دولت، مدیرکل سیاسی وزارت کشور اعلام کرد اجازه برگزاری راه‌پیمایی به مخالفان داده نخواهد شد. این در حالیست که گروه های مردمی برغم تدابیر شدید امنیتی، از طریق تلفن، اس‌ام‌اس، شعارنویسی روی دیوار و ...اطلاع رسانی و خود را برای شرکت در این راهپیمایی آماده می کنند.



کروبی و موسوی هفته گذشته با ارائه درخواستی خواستار آن شده بودند که وزارت کشور مجوز برگزاری یک راه‌پیمایی با محوریت همبستگی با حرکت ضداستبدادی مردم مصر را به آن‌ها بدهد. اما روز گذشته مهدی علیخانی‌صدر، معاون مدیرکل سیاسی وزارت کشور، درخواست مجوز راهپیمایی به حمایت از مردم مصر را "در اجرای خط القای انگلیس مبنی بر تحت الشعاع قرار دادن پیروزی بزرگ ملت مصر تحت تاثیر انقلاب اسلامی ایران" دانست و اضافه کرد: "این عناصر به غیرقانونی بودن درخواستشان کاملا واقف هستند و می‌دانند که مجوز اغتشاش دریافت نمی‌کنند".



وی توضیحات بیشتری درباره علت عدم صدور مجوز این راه‌پیمایی نداده است.



سخنان وی درحالی مطرح می‌شود که پیش از این آیت‌الله جنتی، ضمن اعلام هشدار درباره برگزاری راه‌پیمایی در روز 25 بهمن، گفته بود: "فتنه ۸۸ از بین رفت اما سران فتنه هنوز با اینکه آبرویی در میان مردم ندارند، در خانه‌ها نشسته‌اند و فکر می‌کنند جایگاهی در میان مردم دارند و بر این اساس برای ۲۵ بهمن نقشه کشیده‌اند. راهپیمایی حمایت از مردم مصر و تونس را امروز مردم در ۲۲ بهمن انجام دادند. امیدوارم سران فتنه به خود بیایند و توبه کنند، که البته نمی‌دانم شما مردم توبه آنان را می‌پذیرید یا خیر؟"



وی که در شهر اصفهان و در پایان راه‌پیمایی روز 22 بهمن سخن می‌گفت، همچنین اضافه کرد: "هیچ‌ احتیاجی به محاکمه سران فتنه نیست. مردم با حضور خود در صحنه‌ سران فتنه را محکوم کرده‌اند و ذلتی را به این افراد چشانده‌اند که با ۱۰ بار اعدام هم نمی‌تواند طعم تلخ این ذلت را از زندگی سران فتنه پاک کند".







هشدار فرماندهان نظامی



همزمان مقامات مختلف نهادهای نظامی همچون سپاه و بسیج هم برخلاف اظهارات گذشته خود مبنی بر "مرگ فتنه سبز" از برگزاری راهپیمایی 25 ابراز نگرانی کرده و در مقام تهدید بر آمده اند.



درهمین باره روز جمعه مسئول سیاسی قرارگاه ثارالله تهران با اشاره به درخواست راهپیمایی سران جنبش سبز برای روز 25 بهمن گفت: "مردم و انقلاب باید آگاه و هوشیار باشند و بدانند که جریان فتنه هنوز خاموش نشده است و در شهرهای مختلف جریان دارد."



وی که خبرگزاری ایسنا او را با نام سردار شفیعی معرفی کرده است، همچنین تصریح کرد: "عاملان جریان فتنه که دست نشانده کشورهای غربی علی‌الخصوص آمریکا و اسرائیل هستند، اتحاد و انسجام مردم را در راهپیمایی 22 بهمن نشانه گرفته‌اند و از مدت‌ها قبل جهت سرکوبی تجمع مردم برنامه‌ریزی کرده‌اند، لذا مردم هوشیار و آگاه ایران اسلامی باید همواره گوش به فرامین رهبر انقلاب باشد و با بصیرت کامل جهت حفظ ارزش‌های نظام، تلاش کنند تا از جانب دشمن خدشه‌ای به نظام وارد نشود."



ابراز نگرانی این فرمانده سپاه از آنجا حائزاهمیت است که وی مسئولیت سیاسی همان قرارگاهی (ثارالله) را برعهده دارد که فردی به نام "سردار مشفق" جانشین معاون اطلاعات اش پیش از این در آبان ماه سال گذشته احزاب، گروه ها و چهره های اصلاح طلب را به برنامه ریزی برای براندازی علیه جمهوری اسلامی و تلاش برای "به زیر کشیدن آیت الله خامنه ای از تخت رهبری" متهم کرده و با اشاره به نقش سپاه در بازداشت فعالان سیاسی تاکید کرده بود که: "ما با اطلاع از این مساله تلاش آنها را مختل کردیم و نگذاشتیم ادامه بدهند."



همزمان حسین طائب فرمانده سازمان جدید التاسیس اطلاعات سپاه (معاونت اطلاعات سابق) که در جریان انتخابات و سرکوب اعتراضات پس از آن فرماندهی بسیج را برعهده داشت نیز طی اظهاراتی اعلام کرد: "ملت با حضور خود در صحنه، هر كسي كه بخواهد از انقلاب ريزش كند را از خود جدا مي‌كند و پاسخ محكمي به آن مي‌دهد."



حسین طائب که در راهپیمایی 22 بهمن حاضر شده بود، ادامه داد: "فتنه‌گران بايد با ديدن حضور ميليوني مردم در اين گونه راهپيمايي‌ها درس گرفته و متوجه شوند كه در برابر ملت قرار گرفته‌اند."



محمدحسین صفارهرندی معاون کنونی فرمانده کل سپاه پاسداران هم با اشاره به درخواست مجوز راهپیمایی 25 بهمن از سوی رهبران جنبش سبز گفت: "کسی که جلوی 22 بهمن یک بیست و چندم بهمن دیگر راه بیاندازد، ضد انقلاب است."



رییس سابق اداره سیاسی سپاه و سردبیر پیشین کیهان که درمیان بسیجیان در دانشکده علوم اجتماعی علامه طباطبایی سخن می گفت همچنین اضافه کرد: "رو در روي حكومت ولي‌فقيه پرچم زدن يعني پرچم آمريكا را سر دست بلند كردن و اين‌گونه حركت‌ها ضد انقلابي است و بايد سركوب شود."



وی همچنین افزود: "بايد به اين‌گونه افراد گفت همان روزي كه همه ملت از مصر حمايت كردند شما هم با ملت شعار سر مي‌داديد، چرا خود را از ملت جدا مي‌دانيد. ملت ايران عليه دشمنان شعار سر داد و شما هم مي‌توانستيد هم‌صدا با ملت از انقلاب‌هايي كه در خاورميانه در حال شكل‌گيري است حمايت كنيد."



وزیر برکنار شده ارشاد اسلامی در ادامه گفت: "اين‌گونه افراد 25 بهمن را انتخاب مي‌كنند چون آن روز، روز آمريكاست نه روز ملت ايران. كساني كه تصميم گرفتند براي مسائل پي در پي آمريكا عامل تسكين فراهم كنند روز 25 بهمن را مقابل 22 بهمن علم كرده‌اند. طبعا ملت ايران اجازه اين‌گونه اقدامات را به اين گروه‌ها نخواهد داد و روشن است كه اين افراد در خيال‌بافي‌هاي بچه‌گانه و توهم به سر مي‌برند."



همزمان با این اظهارات فرماندهان سپاه یکی از بولتن های این نهاد نظامی برای هادیان سیاسی اش نیز از اتحاد گروه های منتقد حکومت تحت عنوان واحد جنبش سبز به مناسبت 25 بهمن و بروز ناآرامی در مناطق مختلف کشور خبر داد و نوشت: "بنابر گزارش های دریافتی اپوزیسیون داخل به سرکردگی فرقه سبز با مجموعه ای از ضد انقلاب برای اقدامات آشوبگرانه در مناطق غربی و شرقی کشور هماهنگ شده و تعهد کرده تا امکانات رسانه ای خود را در اختیار ضد انقلاب بگذارد."



همچنین هفته نامه صبح صادق طی مقاله ای فراخوان سران جنبش سبز برای راهپیمایی 25 بهمن را مورد توجه قرار داده و نوشته است: "گروهي از ملت بريده كه حتي در راهپيمايي ملت ايران در 22 بهمن امسال نيز حضور نداشتند، آرامش و نشاط جامعه را نشانه رفته و فتنه اي ديگر را در سر مي پرورانند."



ارگان سیاسی سپاه پاسداران در ادامه این مقاله نوشت: "به نظر مي رسد مواجهه نظام اسلامي با اصحاب فتنه و سران آن به مرحله جديدي رسيده است. اگر تا ديروز بهانه آشوبها و كارشكني ها به ظاهر اعتراض به نتايج انتخابات بود، اما امروز اين جريان به تقابل و رويارويي مستقيم با نظام اسلامي روي آورده و در خيال خام خود كشاندن اوباش و ضدانقلاب به خيابانها براي براندازي نظام را هدايت مي كند."



فرمانده اداره "تحلیل و توجیه" سپاه همچنین از اعلام حمایت گروه ها و احزاب مختلف از راهپیمایی 25 بهمن ماه خبر داده و خواسته است که "خواص و نخبگان جامعه اسلامي، نيز در قبال اين گونه تفرقه افكني ها موضع شفاف و صريح تري اتخاذ نمايند تا هزينه اقدامات براندازانه براي ايادي داخلي استكبار جهاني بيشتر گردد."



پیش از این و در یکی از نخستین واکنش‌ها به درخواست راه‌پیمایی موسوی و کروبی، روزنامه کیهان آن را اقدامی هدایت شده از سوی اسرائیل دانسته بود.



کیهان با اشاره به درخواست موسوی و کروبی، نوشت: "آن‌ها می‌دانند امکان احیای فتنه و آشوب را ندارند و درخواست اخیر را به این منظور مطرح کرده‌اند که اندکی از بار تحقیرها مبنی بر اینکه بی‌عرضه و بی‌خاصیت هستند، کاسته شود".



غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه نیز، چنین درخواستی را باعث "تفرقه" دانست و اعلام کرد: "اگر واقعا شخصی انگیزه حمایت از مردم غیور و به پاخاسته مصر و تونس را داشته باشد همراه با حکومت و ملت در روز 22 بهمن در راهپیمایی شرکت می‌کند، در حالی که تعیین یک روز دیگر بدان معنی است که این آقایان خود را از صف مردم جدا کرده و ایجاد تفرقه می‌کنند. این یک اقدام سیاسی است ولی مردم ایران هوشیار هستند و اگر هم ضرورت باشد پاسخ می‌دهند".



جعفر شجونی، دبیرکل جامعه وعاظ کشورهم در سخنانی در رشت، با اعلام اینکه "فتنه‌گران ناخالصي انقلاب بودند و انقلاب اسلامي ايران با تقابل با آنها خالص شده است"، گفت: "روحانيت، سپاه، بسيج و دانشگاه براي سركوب فتنه بيدار است."



از سوی دیگر پس از ارسال 14 هزار اس‌ام‌اس به شماره موبایل‌های شهر تهران از سوی برخی حامیان جنبش سبز در خارج از کشور و دعوت از مردم برای حضور در راه‌پیمایی، وزارت اطلاعات نیز به برخی از شهروندان اس‌ام‌اس‌هایی فرستاده و در آن‌ها تهدید کرده است که در صورت حضور در راه‌پیمایی، با افراد برخورد شدیدی خواهد شد.



همچنین در سه روز گذشته، موج جدیدی از بازداشت‌ها آغاز شده و دست‌کم 20 تن از فعالان سیاسی و مطبوعاتی به دلایل نامشخص بازداشت شده اند. همزمان ارسال پارازیت روی برخی از شبکه‌های ماهواره‌ای افزایش یافته و اینترنت دچار اختلال شده است. بسیاری از سایت‌های مخالفان هم در روزهای گذشته تحت حملات شدیدی قرار گرفته است. این مساله باعث شده دسترسی به سایت‌هایی چون کلمه، سحام‌نیوز، تغییر، جرس، تحول سبز، ندای سبز آزادی و ادوارنیوز در ساعاتی از روز با اختلال مواجه شود.



سایت دادنا با ارائه گزارشی در همین زمینه، اعلام کرده است "عناصر خودسر سایبری" با استفاده از تکنولوژی جدید، سایت‌های خبری مخالف و منتقد را مورد حمله قرار داده‌اند.



دادنا اعلام کرده است که "برخی افراد به صورت خودسر و بدون هیچ گونه ارتباط تشکیلاتی با مراجع نظارتی، راسا از روش‌های فنی جدیدی برای متوقف کردن این سایت‌ها استفاده" کرده‌اند.



آن‌طور که این سایت نوشته است در این شیوه جدید "ابتدا سرور سایت مورد نظر مورد هدف قرار گرفته و سپس با قرار دادن بار مجازی، موجب کندی شدید سی پی یو سرور شده و بدین ترتیب اختلال شدیدی در روند اطلاع‌رسانی سایت به وجود می‌آید."



وب‌سایت آینده نیز اعلام کرده است که جلوگیری از این نوع اختلال نیاز به صرف "هزینه سنگین و خرید نرم‌افزارهای فایر وال پیشرفته" دارد.



از سوی دیگر، در روزهای گذشته، موج جدیدی از حملات به موسوی و کروبی نیز آغاز شده است. جوان آنلاین ـ- وابسته به دفتر سیاسی سپاه پاسداران ـ- به نقل از یک موسسه پژوهشی مجهول ادعا کرده اکثریت مردم ایران، رهبران مخالفان را "منحرف" دانسته و خواستار "مجازات" آن‌ها هستند. این وب سایت اعلام کرده است که ۹۷ درصد مردم ایران خواستار مجازات میرحسین موسوی و مهدی کروبی هستند.



وب‌سایت محرمانه‌نیوز که وابسته به اسفندیار رحیم‌مشایی است نیز به نقل از یک مقام اطلاعاتی، که نامش فاش نشده ادعا کرده که موسوی و کروبی در جریان ناآرامی‌های سال گذشته قصد داشته‌اند در دو مسجد پرجمعیت تهران بمب‌گذاری کنند.



به نوشته محرمانه‌نیوزاین مقام اطلاعاتی که از وی با عنوان اختصاری "م-ع" نام برده شده، درهمایش بررسی فتنه های اخیر سخن می‌گفته است؛ همایش یک روزه‌ای که با برنامه ریزی اداره اطلاعات و پشتیبانی فرمانداری یکی از شهرستان‌ها برگزار شده و مسوولان ادارات و حراست سازمان‌های دولتی، اعضای شورای شهر، فرماندهان نظامی و انتظامی این شهرستان در آن حضور داشته اند.







فضای امنیتی



همزمان با این هشدارها و واکنش وزارت کشور به درخواست راهپیمایی مخالفان دولت، فضای امنیتی هم در تهران در چند روز گذشته سنگین تر از قبل شده است. حضور نیروهای انتظامی و یگان های سرکوب در کنار عوامل لباس شخصی در خیابان ها و میادین اصلی، برپایی ایست های بازرسی شبانه، افت شدید سرعت اینترنت و قطع مکرر ارتباطات موبایلی از جمله نشانه های فضای پلیسی و امنیتی در پایتخت ایران است.



از دیگر سو، شاهدان عینی در تهران از تحرکات نیروهای یگان ویژه نیروی انتظامی در میادین اصلی محل راهپیمایی و دیگر خیابان ها از جمله میدان ونک، بزرگراه مدرس، میدان هفت تیر و ... خبر داده اند.



شاهدان به روز گفته اند که در ساعات میانی روز شنبه تعداد زیادی موتورسوار لباس شخصی را در اطراف میدان هفت تیر و مسجد الجواد رویت کرده اند.



همچنین گزارش ها حاکی از استقرار نیروهای گارد ویژه سرکوب نیروی انتظامی در ورزشگاه شیرودی در ضلع جنوبی میدان هفت تیر است. برخی از یگان های سرکوب نیز از روز گذشته در میدان ولیعصر و خیابان انقلاب مستقر شده و وانت هایی را که به شکل قفس است به نمایش عمومی گذاشته اند.



در همین حال، اختلال در تماس های شبکه های موبایل در ایران از روز گذشته به کندی شبکه اینترنت افزوده شده و شبکه های ماهواره ای نیز با پارازیت ممتد مواجه شده اند.



روز گذشته همچنین وزارت اطلاعات به ارسال پیامک های تهدید آمیز به شهروندان ادامه داد و در متنی که به مشترکین تلفن همراه در ایران ارسال کرد، نوشت: "در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب وزارت اطلاعات آماده دریافت گزارش های مردمی از فتنه گران است".







25 بهمن و سبزها: همراه شو عزیز



برغم این وضعیت، هواداران جنبش سبز طی روزهای گذشته از طریق تلفن، اس‌ام‌اس، شعارنویسی روی دیوار و ... در حال آماده‌سازی خود برای حضور در این تظاهرات هستند.



این در حالیست که پیش از این نیز بسیاری پیش‌بینی کرده بودند وزارت کشور مجوز برگزاری چنین اجتماعی را نخواهد داد و به همین دلیل معتقد بودند که نامه موسوی و کروبی، بیش از آنکه درخواست مجوز باشد، فراخوانی است خطاب به مردم برای حضور در خیابان.



اردشیر امیرارجمند، مشاور حقوقی میرحسین موسوی نیز، در گفت‌وگویی، با اظهار این نکته که برنامه رهبران جنبش برای برگزاری این راه‌پیمایی جدی است، اعلام کرده بود که حتی در صورت عدم صدور مجوز " هیچ برنامه‌ای برای لغو آن وجود ندارد".



مهدی کروبی هم که از چند روز گذشته در حصر خانگی قرار گرفته و امکان تماس با جهان خارج را ندارد ، در مصاحبه با روزنامه نیویورک تایمز، از 25 بهمن به عنوان "روز قدرت نمایی سبزها" یاد کرده بود.



از سوی دیگر، "شورای هماهنگی راه سبز امید" با صدور بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن برای "روز" ارسال شده است، آورده: "با تبریک سقوط دیکتاتوری فرعونی مبارک به مردم آزادیخواه و عدالتجوی مصر و ایران و اعتراض شدید نسبت به بازداشت های غیرقانونی گسترده اخیر و نیز افزایش شدید محدودیت های غیر قانونی بر آقایان موسوی و کروبی، که تایید کننده ضعف و ترس فزاینده اقتدارگرایان حاکم از هرگونه حرکت مدنی و سیاسی مردم حتی در مسالمت آمیز ترین وجه آن است، و ابراز تاسف از تشدید روند قانون شکنی های مسئولین اجرای قانون اعلام می گردد... مردم شریف ایران و رهروان جنبش سبز با عزم راسخ و حفظ آرامش در این راهپیمایی مسالمت آمیزشرکت نمایند و به عوامل نفوذی خشونت طلبان در هرحالتی اجازه تغییر روند راهپیمایی و اعمال خشونت را ندهند."



در فضای مجازی نیز، مخالفان حکومت با راه‌اندازی صفحات مختلف درباره روز 25 بهمن، به استقبال این روز رفته‌اند. این صفحات، هرکدام مختص به شهر خاصی است و در آن برنامه‌ها و مسیر راه‌پیمایی روز 25 بهمن ذکر شده است.



در عین حال، و پس از پوشش خبری ویژه حوادث رخ داده در مصر و تونس، گروهی از حامیان جنبش سبز نیز کمپینی را آغاز کرده‌اند که در آن از شبکه تلویزیونی الجزیره خواسته‌اند نسبت به پوشش اخبار معترضان ایرانی، حساسیت بیشتری نشان دهد.



حزب مشارکت هم در بیانیه‌ای، ضمن حمایت از این راه‌پیمایی، اعلام کرده است: "اعلام راهپیمایی 25 خرداد از سوی رهبران جنبش سبز ایران به حمایت از انتفاضه دموکراسی خواهی منطقه نشانه پیوستگی و همبستگی ملت ایران با مردم تونس و مصر است. جبهه مشارکت ایران اسلامی با استقبال از این پیشنهاد از همه مردم می خواهد در صورت صدور مجوز راهپیمایی، یکپارچه و متحد، حمایت خود را از مردم این دو کشور ابراز دارند."



همچنین مجمع نمایندگان ادوار مجلس نیز، در بیانیه خود درباره راه‌پیمایی 25 بهمن، گفته است: "به موازات کم‌رنگ کردن نقش مردم، مسدود کردن آزادی‌های قانونی ومدنی؛ ناکارآمدی مدیریت سیاسی کشور وسومدیریت‌ها، اتخاذ خط مشی‌های نسنجیده وبرنامه های نادرست موجب گردید که روند شاخص‌های اقتصادی ومعیشتی مردم شیب نزولی پیدا کند."



در عین حال جمعی از زندانیان بند 350 زندان اوین نیز، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند از برگزاری چنین تظاهراتی حمایت می‌کنند: "25 بهمن فرصت سبز دیگریست تا در کنار یکدیگر، ما نیز همانند هم اندیشانمان در مصر، تونس و... فریاد آزادیخواهیمان را بر سر شب پرستان بلند کنیم و به آنان بگوییم ما نیز همچون برادرانمان در آن سوی مرزها خواهان حقوق و آزادیهای اساسی خود هستیم و به هیچ روی از این خواست بر حق خود ذره ای عقب نشینی نخواهیم کرد. دوباره نوبت ماست تا به دنیا نشان دهیم که همچنان برای گرفتن حق خود مبارزه می کنیم و جنبش سبزمان از هر زمان دیگری سبزتر است".



همچنین جمعی از زندانیان آزاد شده از زندان اوین با صدور بیانیه ای از راهپیمایی روز ۲۵ بهمن ماه حمایت کرده اند.

مذاکره خامنه ای با مصباح پیش از ۲۵ بهمن

سایت‌های نزدیک به اصول‌گرایان نوشته‌اند آیت‌الله خامنه‌ای،رهبر جمهوری‌اسلامی با گذشت حدود دوماه از مسافرت ده روزه خود به قم، برای پنجمین بار، سفری غیررسمی به شهر قم داشته است.




آن‌گونه که سایت 598 گزارش داده است، این سفر روز جمعه انجام شده و رهبر جمهوری اسلامی با حضور در منزل محمدتقی مصباح‌یزدی، با وی و اعضای خانواده‌اش دیدار کرده است.



آیت‌الله مصباح یزدی، مدیر موسسه آموزشی امام خمینی، از جمله روحانیون تندروی حامی احمدی‌نژاد است و حتی از وی به عنوان معلم فکری دولت یاد می شود.



این سایت خبری نوشته دیدار خامنه ای با مصباح حدود یک ساعت به طول انجامیده اما جزییاتی از مذاکرات را ذکر نکرده است.



سفر اخیر آیت‌الله خامنه‌ای به شهر قم، پنجمین سفر وی به این شهر، طی دو ماه گذشته است. وی چندی پیش سفری ده روزه به شهر قم داشت، که یک روز هم تمدید شد، اما پس از آن رهبر جمهوری‌اسلامی حداقل 4 سفر غیررسمی به این شهر داشته و با برخی از مراجع‌تقلید و علما در این شهر دیدار کرده است.



پیش از این خبرگزاری مهر ـ– وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی ـ– اعلام کرده بود که آقای خامنه‌ای در سفری غیررسمی، به دیدار سه تن از مراجع تقلید رفته است. آیت‌الله مکارم شیرازی، آیت‌الله نوری همدانی و آیت‌الله جعفر سبحانی سه مرجع تقلیدی بودند که خامنه ای با آنهادیدار کرد.



در سفر رهبر جمهوری اسلامی به قم، برخی از مراجع ـ از جمله آیت‌الله وحید خراسانی ـ– پدرزن آیت‌الله لاریجانی، رییس قوه قضاییه و مراجع نزدیک به اصلاح طلبان همچون آیت‌الله موسوی‌اردبیلی و آیت‌الله صانعی، به دیدار وی نرفتند. در دیدارهای رهبر جمهوری اسلامی در قم، 12 تن از مراجع صاحب رساله حضوریافتند.



برخی از پایگاه‌های خبری پیش از این مدعی شده بودند که رهبر جمهوری‌اسلامی در صدد جلب نظر موافق مراجع تقلید در قم است.به نوشته این منابع خبری، رهبر جمهوری‌اسلامی قصد دارد به این منظور مدتی نیز در شهر قم ساکن شود و مدیریت حوزه علمیه قم را در دست بگیرد. به این ترتیب وی قادر خواهد بود از نزدیک، تحرکات مراجع‌تقلید مخالف خود را رصد کند. این نکته از آن نظر حائز اهمیت است که بسیاری بر این باورند رهبر جمهوری‌اسلامی نقش اصلی را در حمله به مراجع‌ تقلید مخالف بازی می‌کند.



از جمله می‌توان به حمله برخی نیروهای لباس شخصی به بیت آیت‌الله منتظری، در اواخر بهار سال جاری اشاره کرد. فرزند آیت‌الله منتظری پس از آن حمله اعلام کرده بود که:" شمار زیادی از بسیجیان و «لباس شخصی»های معروف قم در میان حمله‌کنندگان بودند.آن‌ها به محل سکونت و دفتر آیت‌الله منتظری حمله کردند و شیشه‌های در و پنجره‌ این محل را شکستند. چند ساعت پیش از این واقعه به منزل آیت‌الله یوسف صانعی، نیز حمله شده بود. مهاجمان خودروی مهدی کروبی را که به دیدار آقای صانعی رفته بود خرد کردند و علیه او و دیگر شخصیت‌های اصلاح طلب، از جمله میرحسین موسوی شعار دادند. ماجرا از سفر محرمانه دیروز آقای خامنه‌ای به قم آغاز شد. آقای خامنه‌ای پیش از ظهر شنبه برای زیارت حرم حضرت معصومه به قم مشرف شد. ره آورد سفر ایشان برداشته شدن تخته نشان آرامگاه مرجع فقيد آیت‌الله منتظري بود، مبادا ایشان با دیدن قبر استادشان به‌ياد فجایعی بیفتند که در حق آيت‌الله منتظری روا داشتند و ناراحت شوند."



گفتنی است پیش از این سایت دفتر آیت‌الله خامنه‌ای، پاسخ وی به استفتایی پیرامون "التزام به ولایت فقیه" رامنتشر کرده بود که رهبر جمهوری اسلامی التزام به این اصل را "واجب شرعی" دانسته و "ولی فقیه" را "مجتهد جامع‌الشرایط"، "جانشین امام زمان در زمان غیبت" و همچنین "شعبه‌ای از ولایت ائمه‌ اطهار" و "رسول‌ خدا" نامیده و خاطرنشان ساخته بود که اطاعت از دستورات حکومتی، نشانگر "التزام کامل به ولایت فقیه" است.



پیش از این و در زمان آغاز سفر رسمی رهبر جمهوری‌اسلامی به شهر قم، برخی از سایت‌های حامی وی، از سفرهای غیررسمی آیت‌الله خامنه‌ای به قم پرده برداشته بودند.



سایت برنا در این زمینه نوشته بود: "آنچه از برخی شواهد و گفت و گوها و اخبار قابل دریافت است، مقام معظم رهبری در طول سالهای اخیر دیدارها و سفرهایی به شهر مقدس قم داشته اند که البته هیچ کدام خبری نشده و اطلاعات کاملی از آنها در دست نیست."



این سایت برنامه این سفرها را این‌گونه اعلام کرده بود:"سفر به مسجد مقدس جمکران، دیدار با مراجع عظام و فضلا از جمله آیت الله بهاالدینی، آیت الله صافی، آیت الله مشکینی، آیت الله فاضل لنکرانی، آیت الله بهجت، آیت الله سبحانی، آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله استادی و آیت الله مصباح یزدی از جمله این دیدار ها هستند. اطلاعات رسیده حاکی از دیدارهای مکرر مقام معظم رهبری با آیت الله بهجت در زمان ایشان، دیدار با مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی، دیدار با مرحوم آیت الله مشکینی، بحث های علمی و فقاهتی در دیدارها با آیت الله شبیری زنجانی و زیارت حرم حضرت معصومه(س) توسط ایشان است."



گفتنی اینکه این سفر پیش از برگزاری راهپیمایی ۲۵ بهمن توسط مخالفان حکومت انجام شده است.

کلاغ پر

کلاغ پر


مطالب وبلاگ ها : هیچ دیکتاتوری برای سرنگونی خودش "اجازه" صادر نمی‌کند!

مطالب وبلاگ ها : هیچ دیکتاتوری برای سرنگونی خودش "اجازه" صادر نمی‌کند!


هیچ دیکتاتوری برای سرنگونی خودش "اجازه" صادر نمی‌کند!



رصا علامه زاده eza.malakut.org: پایداری مردم مصر در ادامه‌ی بی‌انقطاع نافرمانی مدنی، و سرپیچی بدون ابراز خشونت از فرامین دولتی و نظامی، رژیمی را به زانو در آورد که تا سه هفته پیش هیچ مفسر آینده‌نگری سقوط آن را پیش‌بینی نکرده بود.

در کارآئی نافرمانی مدنی و سرپیچی از مقررات قانونی بدون توسل به خشونت و اغتشاش، با این همه شواهد انکارناپذیر دیگر نیازی به قلمفرسائی نیست.

بیائیم بی‌پروا از تاکتیک‌های کهنه شده‌ی اجازه خواستن از مقامات، و پیام‌های ضد و نقیض فرستادن، بی‌لاپوشی غیر قابل توجیه در بیان صریح و بی‌پرده‌ی خواست هر ایرانی آزاد که چیزی جز سرنگونی رژیم ننگین جمهوری اسلامی ایران و جایگزینی آن با رژیمی دموکرات، پاینبد به اصول جهانشمول دموکراسی، و پاسخگو به خواست و اراده مردم نیست، روز 25 بهمن امسال، روز عشق و عشاق در جهان را، به آغاز پایان شرم سی و دو ساله‌ی ملت‌مان از تحمل رژیم قرون وسطائی حاکم بر ایران بدل کنیم.

عشق، این والاترین احساس انسانی، هرگز عرصه‌ای با شکوه‌تر از حالا برای نورافشانی بر تاریکی تحمیل شده بر ایران امروز نخواهد یافت. بیائید با هم، در روز عشاق، این عشق شریفِ همگانی را در خیابان‌های ایران، و در اقصا نقاط جهان، یک صدا فریاد کنیم.



چه غوغائیه تو قرارگاه ثارالله -چه کرده این ۲۵ بهمن



freedomforiranneda.blogspot: همین الان با یکی از دوستام که ساندیس روش اثر زیادی نداره و تازه از قرار گاه رسیده بود خونه صحبت میکردم. میگفت نمیدونید که چه غوغایی تو قرارگاه بر پا بود. یک وحشتی تو چهره اکثر برادرا پیدا بود. حسابی نیرو کم آوردن چون از شهرستانا نتونستن نیرو به اندازه کافی بسیج کنن. میگفت خوب شد آقا واسه پیروزی مردم مصر پیام تبریک نفرستاد وگرنه اوضاع بعد تر میشد. نکته مهم این بود که میگفت شدیدا ترسیدن و فقط امید وارن مردم کمی بیاد بیرون تا بتونن کنترل کنن. این دوستم میگفت وقتی از سرتیپ همدانی پرسیده شد که اگه مردم بیان میدان آزادی و میدان رو ترک نکنن دستور چیه برگشت بعد از یه مکثی گفت امیدوارم اینطور نشه وگرنه اون موقع خود آقا باید نظر بده. میگفت همدانی بد جوری به هم ریخته بود و من تا به حال ایشونو اینطوری ندیده بودم. میگفت ۲۵ خرداد و عاشورا اینا رو این همه به هم نریخته بود که من تو این چند روز میبینم. جالبه که میگفت توروخدا شاهد باش که من با اینا نیستما و اگه حدود ۱ میلیون بیان بیرون و میدان آزادی رو ترک نکنن دیگه کار تمومه چون واسه اون وضعیت تاکنون هیچ راه حلی رو نتونستن پیدا کنن. یعنی میدان آزادی باز آزاد خواهد شد؟



جناب حزب مشاركت خيلي محترمانه، خفه شو!



rahaiibakhsh.blogspot: دهها شهيد و صدها زخمي... هزاران زنداني...ماهها رنج و غم خانواده ها، فقر و بيكاري و غرور له شده ي ايراني در سطح بين الملل و دهها پرونده ي فساد مالي از معاون اول رئيس دولت كودتا بگير تا اعضاي شوراهاي شهرها... 32 سال سركوب و تحميل در همه ي عرصه هاي زندگي ، جو پليسي و امنيتي. همه ي اين ها نفس كشيدن را براي مردم ايران سخت كرده آنوقت شما خائنين فرصت طلب اسهال طلب در آستانه تظاهرات مردمي 25 خرداد مي گوييد كه خواهان حفظ نظام آدمخواران از سقوط هستيد؟ خيلي محترمانه مي گويم لطفاً خفه شيد. از اين محترمانه تر نمي توانستم لفظي را برايتان پيدا كنم. فقط از طرف حزب ورشكسته ي خود افاضه بفرماييد و بدانيد كه ما و هزاران نفر ديگر به غير از سرنگوني نظام سفاك خامنه اي و برگزاري رفراندم به چيز ديگري رضايت نمي دهيم.

حرفهاي خود را بگذاريد هنگام رفراندم بزنيد و بعد ببينيد چقدر خريدار داريد. دست از خيانت برداريد!

آیا حکومت دست به خشونت خواهد زد؟

فیل گاست




در دو هفته گذشته توفان تغییرات از تونس وزیدن گرفت و به سمت شرق رفت و به مصر و اردن رسید و دو حکومت را سرنگون کرد و به حکومت سوم هشدار داد که باید تغییرات دموکراتیک در ساختار حکومت ایجاد کند.



حالا تحلیلگران سرتا سر جهان بر روي منطقه متمرکز شده اند و از خود مي پرسند آیا این طوفان تغییرات که به سمت شرق مي وزد، به ایران هم مي رسد تا منجر به تغییرات واقعي دموکراتیک در این شود یا برعکس در حد یک نجوا باقي مي ماند.



یک سال و نیم از زماني که حکومت ایران جنبش سبز ایران را به طرز وحشیانه اي سرکوب کرد، مي گذرد و روز دوشنبه امتحان دیگري براي ایجاد اصلاحات در پیش رو است.



حکومت ایران که روز جمعه اعلام کرد که سقوط مبارک در مصر با روز فرخنده سالگرد انقلاب اسلامي در ایران مصادف شده است، از بعد از اینکه دو چهره مخالف خواستار راهپیمایي در حمایت از جنبش مردم شمال آفریقا و خاورمیانه شدند، دست به بازداشت فعالان سیاسي زد.



مشخص است که حکومت نمي خواهد از فشار ها کم کند. و برخلاف مبارک در مقابل معترضین پر شور، دست روي دست نمي گذارد.



مقامات ایراني روز چهارشنبه علیه هر نوع اقدام اصلاح طلبان هشدار دادند تا دست به تظاهرات نزنند. با این حال اصلا مشخص نیست که مردم به خیابان ها بروند یا نه.



حسین همداني، یکي از فرماندهان سپاه به ایرنا گفت:« ما قطعا به آنها به چشم دشمن انقلاب و جاسوس نگاه خواهیم کرد و با آنها مقابله خواهیم کرد.»



حکومت ایران روز جمعه سالگرد انقلاب اسلامي سال 1979 را برگزار کرد.



مهدي کروبي و میر حسین موسوي از مردم خواسته اند که در میدان آزادي جمع شوند. میدان آزادي از بعد انتخابات مخدوش سال 2009 محل برگزاري بزرگترین تجمعات اعتراضي است.



کمپین حقوق بشر در ایران که در آمریکا است روز جمعه خواستار پایان دادن به سرکوب جنبش مهدي کروبي و میرحسین موسوي شد.



در بیانیه این گروه آمده است:« حکومت ایران دست به هر کاري مي زند تا مردم ایران را بترساند و آنها را از حق قانوني برگزاري تجمعات آرام، محروم کند. با اتفاقات اخیر در مصر، ما شاهد دور جدید فشار ها هستیم که با هدف ساکت کردن مردم ناراضي که از حقوق بشر محروم شده اند، صورت مي گیرد.»



کارشناسان به یک همسوئی جالب بین .مردم ایران ومصر اشاره مي کنند. آنها منتظرند تا بفهمند آنچه مردم مصر را به خیابان ها کشاند، موجب اعتراضات تازه در ایران مي شود یا نه.



جاشووا موراوچیک، استاد دانشگاه جان هاپکینز روز جمعه به سي ان ان گفت:« من این اتفاق را محتمل مي دانم. به گمان من بخشي از آنچه در مصر اتفاق افتاد الهام گرفته از جنبش سبز ایران بود. مسلما تونس از این جنبش تاثر گرفته است.»



وي در ادامه گفت:« در ماه ژوئن سال 2009، جنبش سبز آغاز شد و فضاي اینترنت را پر کرد و مصري ها با خود گفتند:« پس چرا ما انقدر عاجزیم. نگاه کنید میلیون ها ایراني به خیابان ها رفته اند و درمقابل حکومت ایستاده اند. چرا ما چنین کاري نکنیم؟»



موراوچیک مي گوید:« و مصري ها دست به تظاهرات هاي کوچک زدند و در یک مقطع آن گوله برف کوچک تبدیل به بهمن شد. البته هیچ تضمیني وجود ندارد که برعکس این اتفاق بیافتد»



انتخابات مخدوش ریاست جمهوري در سال 2009 در ایران، باعث خشم گسترده در جمهوري اسلامي ایران شد و عمیق ترین قشر هاي جامعه ایران را مورد توجه جهاني قرار داد و خشونتي را به نمایش گذاشت که طي چندین دهه دیده نشده بود.



حکومت ایران به طرز وحشیانه اي تظاهرات مسالمت آمیز مردم را سرکوب کرد و صدها فعال سیاسي اصلاح طلب و چهره هاي مخالف را دستگیر کرد. از دل این جنبش به رهبري موسوي و کروبي، جنبش امروزی سبز بوجود آمد که حالا براي حقوق مدني، آزادي و دموکراسي است که مبارزه مي کند.



کارشناسان معتقدند که اردن، بحرین و یمن، قبل از ایران دچار تغییرات اساسي دموکراتیک مي شوند و هر یک به شکلي آزاد مي شوند.



آمریکا روز جمعه ریاکاري ایران را در مورد بازداشت کردن چهره هاي مخالف و فیلتر کردن وبسایت ها و رسانه ها را محکوم کرد.



تامي ویتور، سخنگوي امنیت ملي آمریکا گفت:« حکومت ایران که اینگونه در مورد مصر صحبت مي کند باید به مردم اجازه برگزاري راهپیمایي آرام بدهد و همان چیزي را که براي مردم در قاهره مي خواهد در مورد مردم خودش اجرا کند.»



رهبران ایران از قیام مردم مصر و تونس استقبال کردند و گفتند که این اتفاق یادآور انقلاب اسلامي در ایران است که منجر به سقوط شاه و انقلاب اسلامي شد.



عباس میلاني، مدیر بخش مطالعات ایران در دانشگاه استنفورد گفت که خاومیانه در یک نقطه عطف مهم قرار گرفته است.



اما او و دیگران معتقدند که بین ایران و مصر یک تفاوت وجود دارد. ارتش مصر باوجود اینکه در کشور نقش کلیدي دارد، با شهروندان برخورد نکرد.



میلاني معتقد است که سپاه پاسداران که بعد از انقلاب اسلامي در ایران تاسیس شد، از حکومت در مقابل همه تهدید ها دفاع مي کند. سپاه و آدمکش هایش مردم ایران را سرکوب مي کند.



ارتش ایران مانند سپاه مجهز نیست و از لحاظ عقیدتي مانند سپاه منسجم نیست و در سرکوب هاي 2009 اگر نقشي داشت، بسیار کوچک بود.



میلاني مي گوید:« به عقیده من حکومت ایران مي داند که نمي تواند به ارتش وابسته باشد زیرا ممکن است آنها جانب معترضان را بگیرند.»



به گفته شوراي سیاست خارجي آمریکا، سپاه پا را بسیار فرا تر از وظیفه اش گذاشته است. امروز سپاه تبدیل به یک ارگان سیاسي، نظامي، اقتصادي، نظامي، اجتماعي شده است که در اعماق ساختار حکومت نفوذ کرده است و اعضاي آن بعنوان سفیر، شهردار، معاون رئیس جمهور و استاندار و وزیر انتخاب مي شوند.



یکي از اعضاي شوراي سیاست خارجي آمریکا مي گوید که سپاه از محمود احمدي نژاد که نفوذ آنان را عمیق تر کرده است، دفاع مي کنند. رهبر ایران نیز هیچ نشانه اي از مخالفت با احمدي نژاد نشان نداده است.



میلاني توقع ندارد که حکومت ایران به خیل عظیم معترضان ایران اجازه تجمع بدهد اما معتقد است:« تغییرات اساسي و وزش بي توقف دموکراسي به جمهوري اسلامي مي رسد و این درحالي است که ایران با مشکلات مهم اقتصادي روبرو است. جامعه ایران عمیقا تغییر کرده است اما حکومت نه.»



علي الفونه، محقق موسسه امریکن اینترپرایز گفت که او توقع ندارد اصلاحات چشمگیر در ایران اتفاق بیافتد، دستکم این اتفاق در کوتاه مدت نمي افتد اما مخالفان از انقلاب مصر دلگرم شده اند. او مي گوید که جنبش سبز تقریبا مرده بود و حالا نیرویي دوباره گرفته است.







الفونه معتقد است که تلاش هاي اصلاحات درصورتیکه بازیگران حکومت حساس شوند، امکان پذیر است. در مصر، ارتش در سقوط مبارک نقش داشت اما بعید است این اتفاق در ایران بیافتد.







ایزابل کولمن، از بخش سیاست خارجي آمریکا گفت که بین ایران و مصر یک تفاوت بزرگ وجود دارد و آن اقتصاد است. ایران نفت زیادي دارد و مي تواند واکنش نشان بدهد.







در عین حال دولت اوباما به فشار هاي خود به حکومت ایران در مورد برنامه هاي اتمي و نقض حقوق بشر و کمک به نیروهاي نظامي که اسرائیل را تهدید مي کنند، ادامه مي دهد.







روز گذشته سارا پیلین درمورد سیاست هاي کاخ سفید در قبال ایران پرسید.







در این روزها که همه به ایران چشم دوخته اند این سووال همچنان باقي است که آیا دولت ها مي توانند تغییر کنند اما همچنان قدرت را در دست داشته باشند؟







میلاني به این سووال چنین پاسخ مي دهد:« تجربه روز هاي گذشته نشان داده است که دموکراسي خواهي بدون تغییر حکومت تقریبا ناممکن است.»



سي ان ان، 11 فوریه

فیلم / نمایش برخی شباهت های اتفاقات ایران و مصر توسط شبکه الجزیره

ارسال پیامک تهدیدآمیز وزارت اطلاعات به شهروندان

جرس: از یک هفته مانده به راهپیمایی روز ۲۵ بهمن ماه، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی با ارسال پیامک‌های تهدیدآمیز، سعی در ایجاد فضای رعب و وحشت در میان شهروندان دارد.




در یکی از این پیامک‌ها که به تلفن همراه بسیاری از شهروندان تهرانی ارسال شده، آمده است: شهروند محترم، طبق اطلاع واصله، جنابعالی تحت تاثیر تبلیغات ضد امنیتی رسانه‌های وابسته به بیگانگان قرار گرفته‌اید، در صورت ارتباط با رسانه‌های خارج از کشور برابر مواد ۴۹۸، ۴۹۹، ۵۰۰، ۵۰۸، ۵۱۴، ۶۰۹، ۶۱۰، ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی مجرم شناخته می‌شوید و با شما برخورد قانونی خواهد شد.




سه شماره آخر فرستنده این پیامک‌ها شماره ۱۱۳ است که شماره‌ی تماس ستاد خبری وزارت اطلاعات است.



پیش از این نیز در آستانه روزهایی چون ۱۶ آذر و ۲۲ بهمن سال ۸۸، وزارت اطلاعات پیامک‌های تهدیدآمیزی چون "۲۲ بهمن روز شناسایی فتنه‌گران" از سوی وزارت اطلاعات به تلفن همراه ایرانیان ارسال شده بود.

قطع اینترنت و«تسریع اطلاع‌‌رسانی درباره ۲۵ بهمن»

قطع اینترنت و«تسریع اطلاع‌‌رسانی درباره ۲۵ بهمن»


دویچه وله : وزارت کشور ایران درخواست آقایان موسوی و کروبی برای تجمع حمایت‌آمیز از مصر را "غیرقانونی" اعلام کرد، یک عضو کمپین "تماس سبز" می‌گوید: «اطلاع‌رسانی خوبی برای شرکت در این تجمع صورت گرفته است». یک روز تا ۲۵ بهمن باقی است.



معاون مديركل سياسی وزارت كشور ایران درخواست مجوز راهپيمایی برای "حمایت از مردم مصر" را "غیرقانونی" خوانده است. به گزارش خبرگزاری فارس، شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۹، مهدی عليخانی‌‌صدر درباره چرایی غیرقانونی بودن این درخواست اضافه کرده است: «انگيزه سياسی اين بازی‌‌ها آشكارتر از آن است كه بتواند با پوشش "نفاق‌آميزی" مانند بهانه حمايت از مصر و تونس پنهان شود.»



در روزهای گذشته اما موضوع شرکت در راهپیمایی ۲۵ بهمن، مهم‌ترین موضوع مورد بحث کاربران شبکه‌های اجتماعی فارسی‌زبان همچون فیس‌بوک، بالاترین و... بود. در همین شبکه‌های اجتماعی، برخی کاربران داخل ایران از "اخلال در سرعت اینترنت" در برخی ساعات شبانه‌روز خبر داده‌اند.



در حالی که رابرت گیبس، سخنگوی کاخ‌سفید‌، "از کار انداختن اینترنت" را نشانه "ترس حکومت ایران" از اراده مردم برای شرکت در راه‌پیمایی دانسته بود، علیرضا رضایی، وبلاگ‌نویس و عضو کمپین "تماس سبز"، در گفت‌وگو با دویچه وله، "کم کردن سرعت اینترنت" را "لطف حکومت ایران" به برگزاری "تجمع ۲۵ بهمن" می‌داند و ادامه می‌دهد: «بیشتر لطف خواهند کرد اگر در این یک روز باقی مانده تا ۲۵ بهمن اصلا به کل، اینترنت را قطع کنند. وقتی سرعت اینترنت کم یا مختل می‌شود، برای کسانی که در حالت عادی نشسته‌اند و کارشان را انجام می‌دهند ایجاد سوال می‌کند. طرف وقتی می‌بیند سرعت اینترنت کم شده به هر حال از کسی سوال می کند که موضوع چیست؟ چی شده؟ چه اتفاقی افتاده؟ حتما به او خواهند گفت: "به خاطر ۲۵ بهمن سرعت اینترنت کم شده یا مختل شده است". این کار قطعا اطلاع‌رسانی را تسریع می‌کند. حتی بین کسانی که به اینترنت مراجعه نمی‌کنند هم ایجاد سوال خواهد کرد.»



با قطع اینترنت دردی دوا نمی‌شود



رابرت گیبس جمعه ۲۲ بهمن ۱۳۸۹ بعد از استعفای حسنی مبارک از مقام ریاست جمهوری مصر، جنبش مردمی مصر را با حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، در ایران مقایسه کرده و ادعاهای مقامات ایران درباره مصر را "توخالی" توصیف کرده بود. پیش‌تر ۱۴ بهمن ۱۳۸۹ علی لاریجانی رئیس‌مجلس ایران خطاب به حسنی مبارک، به عنوان رئیس‌جمهور هنوز استعفا نداده مصر، گفته بود: «با قطع اینترنت دردی دوا نمی‌شود.»



شکوفه آذر، خبرنگار روزنامه توقیف شده "سرمایه"، برگزاری تجمعات از قبل پیش‌بینی شده و برنامه‌ریزی شده را به علت "ابراز قدرت" حکومت ایران "سخت" می‌داند و می‌گوید: «مطمئنا اجازه تجمعات از قبل پیش‌بینی شده و برنامه‌ریزی شده را نمی‌دهند، بنابراین مردم ناچارند به‌صورت خودجوش عمل کنند. باید منتظر یک اتفاق خودجوش باشیم که مردم را برای حضور در خیابان‌ها تحریک کند. همان اتفاقی که ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ برای ما افتاد، می‌بینیم که الان نمونه آن در مصر اتفاق افتاد. اما این را باید بگویم که مطمئنا کسانی که در تجمعات سال گذشته حضور داشتند، امسال هم در جریان تجمعات هستند. باید منتظر باشیم و ببینیم، مردم آن شور و انگیزه را برای این‌که دوباره به‌صورت خودجوش بیرون بیایند دارند یا ندارند.»



علیرضا رضایی به درخواست‌های قبلی آقای موسوی برای برگزاری "راه‌پیمایی مسالمت‌آمیز" در سال گذشته اشاره می‌کند. او می‌گوید: «به نظر من سال گذشته چیزی به نام سازماندهی نداشتیم. این اتفاق جدید این‌بار افتاده است که حتی برای اطلاع‌رسانی سازماندهی داشتیم. سال گذشته هم آقای موسوی درخواست راه‌پیمایی دادند ولی اتفاقی که امسال افتاد، پارسال نیفتاد. امسال بعد از تقاضای راهپیمایی ۲۵ بهمن، سازماندهی‌های اولیه از طریق سایت‌های نزدیک به آقایان موسوی و کروبی اتفاق افتاد و خیلی سریع رشد پیدا کرد. بین شبکه‌های اجتماعی نقش فیس‌بوک خیلی بالا بود. اتفاق جدیدی که این‌بار افتاده این است که اطلاع‌رسانی خیلی خوب انجام شد.»



فعالیت "کمپین سبز" در وقت‌های اضافه



فعالیت معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ ایران در جامعه مجازی تا چه حد می‌تواند در فضای واقعی ایران تاثیرگذار باشد؟ شکوفه آذر نقش "اس ام اس" را در ایران پررنگ‌تر از "اینترنت" می‌داند و ادامه می‌دهد: «این خیلی مهم است که بدانیم تمام مردم ایران به اینترنت دسترسی ندارند. همیشه موبایل‌ها قوی‌تر از اینترنت عمل می‌کرده و همچنان هم به همین صورت است. در ایران اس ام اس نقش خیلی مهم‌تری در برابر اینترنت دارد. با توجه به این که فیلترینگ اینترنت هم خیلی قوی است و این روزها هم مثل سال گذشته هم موبایل‌ها را قطع می‌کنند و هم سرعت اینترنت را پایین می‌آورند.»



"کمپین تماس سبز" از دیگر مواردی است که برای اطلاع‌رسانی درباره راهپیمایی ۲۵ بهمن شکل گرفته است. علیرضا رضایی عضو این کمپین درباره نحوه کار این کمپین می‌گوید: «یکی از سازماندهی‌هایی که این‌بار اتفاق افتاد ایجاد "کمپین تماس سبز" به پیشنهاد دوستان داخل ایران در خارج از ایران بود. در داخل ایران برای تماس تلفنی با فرستادن اس ام اس خیلی محدودیت وجود دارد. تماس‌ها کنترل می‌شود، شماره‌هایشان چک می‌شود و... قرار شد دوستان خارج از کشور با توجه به فضای بازی که در آن قرار دارند از طریق اس ام اس و از طریق تماس مستقیم تلفنی اطلاع‌رسانی کنند. در یکی دو روز اول از کشورهای مختلف، اس ام اس‌های بسیار زیادی از طریق پنل‌هایی که اتفاقا خود مخابرات ایران برای کارهای تبلیغاتی در اختیار می گذاشت فرستاده شد که مخابرات آن پنل‌ها را بست. این دسترسی که قطع شد، بلافاصله بچه‌ها به تماس مستقیم روی آوردند. به موازات این کار دوستان دیگری شروع کردند به گرفتن فیدبک از داخل ایران. تا این لحظه این اتفاق خیلی خوب صورت گرفت. می‌توان گفت کسانی که سال گذشته در تجمعات بودند الان که با هم صحبت می کنیم همه‌شان در جریان قرار گرفته‌اند.»



علیرضا رضایی از توقف کار اطلاع‌رسانی کمپین "تماس سبز" یک روز قبل از ۲۵ بهمن ۱۳۸۹، روز برگزاری راهپیمایی حمایت‌آمیز از مردم مصر خبر می‌دهد و می‌گوید: «الان کار اطلاع‌رسانی را متوقف کردیم. چون ارزیابی دوستان این بود که اطلاع‌رسانی قوی و کامل انجام شد. در این وقت‌های اضافه شروع کردیم به تماس گرفتن با دفتر رهبری یا تماس با نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌ها که البته وقتی دوستان تماس می گیرند حالت خیلی بامزه‌ای به‌وجود می‌آید. زنگ می‌زنند و می‌پرسند، "آیا دوشنبه آقا هم می‌آیند؟"



حسین کرمانی

شورای هماهنگی راه سبز امید: تظاهرات 25 بهمن نیازی به مجوز ندارد

شورای هماهنگی راه سبز امید: تظاهرات 25 بهمن نیازی به مجوز ندارد


کلمه : شورای هماهنگی راه سبز امید با صدور بیانیه ای از راهپیمایی روز ۲۵ بهمن ماه حمایت و وزارت کشور را طبق اصول قانون اساسی مسوول برقراری امنیت و اتخاذ تدابیری برای برگزاری باشکوه راهپیمایی دانست.



این شورا در بخشی از این بیانیه خود آورده است :مردم شریف ایران و رهروان جنبش سبز با عزم راسخ و حفظ آرامش در این راهپیمایی مسالمت آمیزشرکت نمایند و به عوامل نفوذی خشنونت طلبان در هرحالتی اجازه تغییر روند راهپیمایی و اعمال خشونت را ندهند.



متن کامل بیانیه به شرح زیر است:



بسمه تعالی



با تبریک سقوط دیکتاتوری فرعونی مبارک به مردم آزادیخواه و عدالتجوی مصر و ایران و اعتراض شدید نسبت به بازداشت های غیرقانونی گسترده اخیر و نیز افزایش شدید محدودیت های غیر قانونی بر آقایان موسوی و کروبی، که تایید کننده ضعف و ترس فزاینده اقتدارگرایان حاکم از هرگونه حرکت مدنی و سیاسی مردم حتی در مسالمت آمیز ترین وجه آن است، و ابراز تاسف از تشدید روند قانون شکنی های مسئولین اجرای قانون اعلام می گردد:



۱ – لازم است وزارت کشور در اجرای وظائف قانونی خود و در جهت حق قانونی مردم، تضمین شده در اصل ۲۷ قانون اساسی، با اعلام صدور مجوز برای راهپیمایی ۲۵ بهمن در حمایت از جنبش های مردمی تونس و مصر پاسخگوی درخواست راهپیمایی اقایان موسوی و کروبی باشد. همچنین همگان را از تدابیر متخذه برای حفظ امنیت شهروندان و برگزاری مسالمت آمیز راهپیمایی در اسرع وقت مطلع نماید. عدم پاسخگویی به این درخواست ونبود تمهیدات لازم جهت برگزاری مسالمت آمیز آن موجبات سرافکندگی بیشتر دولت ایران در سطح ملی و بین المللی خواهد بود و عملا مواضع رسمی آنرا در حمایت از جنبش های مردمی تونس و مصر زیر سئوال خواهد برد.



۲ – مردم شریف ایران و رهروان جنبش سبز با عزم راسخ و حفظ آرامش در این راهپیمایی مسالمت آمیزشرکت نمایند و به عوامل نفوذی خشونت طلبان در هرحالتی اجازه تغییر روند راهپیمایی و اعمال خشونت را ندهند.



وعده ما دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ در تهران ساعت ۳ بعد از ظهر از میدان امام حسین(ع) تا میدان آزادی



شورای هماهنگی راه سبز امید



متن انگلیسی:



Statement of the Green Path of Hope Coordination Council Regarding the February 14th Demonstrations



The coordination council of the Green Path of Hope has issued a statement supporting the February 14th demonstrations, holding the interior ministry responsible for their safety and for taking measures to ensure the grandeur of the demonstrations.

A segment of the council’s statement reads “The noble people of Iran and followers of the green movement should participate in this peaceful demonstration with calm and resolve, and must not allow the infiltrating agents of those seeking violence to derail the demonstrations with their aggressive behavior under any circumstances.”



The full text of this statement is as follows:



In the Name of God,



We congratulate the freedom seeking and justice pursuing people of Egypt and Iran for the fall of the pharaoh-esque dictatorship of Mubarak, and we strongly protest the recent widespread illegal incarcerations as well as the heavy increase of illegal restrictions on Messrs. Mousavi and Karroubi which verifies the ruling autocrats’ weakness and fear of any civil and political movement of the people, even of the most peaceful kind, and we also lament the pattern of law breaking by the officials in charge of executing the law. With this, we declare:



1. As part of the interior ministry’s responsibility to uphold its legal obligations and the people’s legal rights guaranteed in article 27 of the constitution, this ministry has a duty to issue a license for demonstrations in support of the people’s movements in Tunisia and Egypt in response to the request made by Messrs. Mousavi and Karroubi. Furthermore, this ministry must immediately inform the public of all measures taken to ensure the safety of citizens and the peaceful holding of the demonstrations. Failure to respond to this request and to take the necessary measures to hold the demonstrations peacefully will disgrace the government of Iran on national and international levels and will basically undermine its official stance in supporting the people’s movements of Tunisia and Egypt.



2. The noble people of Iran and followers of the green movement should participate in this peaceful demonstration with calm and resolve, and must not allow the infiltrating agents of those seeking violence to derail the demonstrations with their aggressive behavior under any circumstances.



Our promise, we meet on Monday February 14, 2011, 3:00pm in Tehran from Imam Hossein Square to Azadi Square.



- Coordination Council of the Green Path of Hope

اعلامیه بخش برون مرزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی

اعلامیه بخش برون مرزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی

ج. اسلامی بر سر دوراهی

سقوط نظام یا قبول اصلاحات





ملت ایران تا پیش از انقلاب بهمن 57 دونهضت نافرجام را تجربه کرده بود. کودتای سوم اسفند 1299 سرآغاز استحاله انقلاب مشروطه گردید و کودتای 28 مرداد 1332 دولت ملی مصدق را سرنگون و آرمان آزادی و استقلال نهضت را قربانی استبداد داخلی و استعمار خارجی کرد. هر چند در تمام هفتاد و پنج سال پس از انقلاب مشروطه، ایران در ظاهر دارای رژیمی مشروطه و مبتنی بر قانون اساسی بود، اما همه اصول قانون اساسی و مشروطیت به مذبح یک اصل یعنی اصل سلطنت برده شد، آن هم با تفسیری انحرافی و متجاوز به حقوق ملت. پادشاه نمادین و غیر مسئول مشروطه به سلطانی مطلقه با اختیارات فراقانونی و نامشروط و در عین حال غیر مسئول تبدیل شد و تنها یک شخص یعنی شاه دائر مدار همه اصول، قوا، نهادها و دستگاه های کشوری و لشکری، تقنینی، اجرایی و قضایی و همه امور اعم از خارجی و داخلی ،نظامی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی گردید. اراده اعلیحضرت تعیین کننده سرنوشت ملت شد و سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه(به ویژه دو قوه نخست) استقلال خود را از دست داده و مجری منویات شاه گشتند. انتصابات وکلای شاه با نام انتخابات مجلس برگزار می شد. نمایندگان مجالس فرمایشی تصویب کنندگان خواسته ها و اشارات شاه بودند. نخست وزیر و هیأت دولت خود را نه در برابر ملت و نمایندگان آن، بلکه در مقابل شاه مسئول می دانستند و به غلام خانه زاد و چاکرجان نثار و مطیع محض منویات اعلیحضرت بودن افتخار می کردند. از آزادی سیاسی ، مطبوعات واحزاب منتقد و مستقل خبری نبود. مخالفان، منتقدان و دگراندیشان سیاسی به بهانه حفظ امنیت کشور توسط ساواک دستگیر، شکنجه و سرکوب می شدند و یا در بهترین حالت در دادگاه های فرمایشی نظامی محکوم به زندان می گشتند. روند حکومت فردی مطلقه در دهه پنجاه به جایی رسید که نام بردن از شاه به عنوان شخص اول مملکت توهین به وی محسوب می شد، چرا که این عنوان بدان معنا بود که گویی پس از او اشخاص دیگری نیز به عنوان شخص دوم و یا سوم وجود دارند. بدین ترتیب شاه نه شخص اول بلکه «خدایگان آریامهر» نامیده شد.



اینک در سی و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، ایران بار دیگر در یکی از نقاط عطف تاریخی خود قرار گرفته است. در یک سو حاکمیتی قرار دارد که پس از یک کودتای انتخاباتی در 22 خرداد 88 با اتکاء به نیروی سرکوبگر پلیسی، امنیتی، نظامی و شبه نظامی، می رود با تحریف و استحالۀ آرمان های انقلاب اسلامی، روند تبدیل جمهوریت به سلطنت مطلقه زیر لوای دین را تکمیل وجمهوری اسلامی را به سلطنت اسلامی مبدل سازد و همه اصول قانون اساسی و آرمان ها و حقوق بنیادی فردی، اجتماعی و ملی مردم ایران را به قربانگاه اصل "ولایت مطلقه امر" ببرد و سومین تجربۀ نافرجام تاریخی را بر ملت ایران تحمیل کند و در سوی دیگر جنبش سبز قرار دارد، جنبش مردمی که می کوشد از حقوق اساسی، حق حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش و آزادی و عدالت و کرامت انسانی دفاع کند و بدین منظور از زبان رهبران جنبش سبز بر اجرای بدون تنازل قانون اساسی پای فشرده می شود. آن ها خواهان تحقق وعده هایی هستند که انقلاب اسلامی و رهبری آن سال 57 به همگان داده بود: وعده آزادی، استقلال، عدالت، امنیت، کرامت، رفاه و پیشرفت، وعدۀ حکومتی دموکراتیک و مبتنی بر اراده و انتخابات آزاد جمهور مردم، وعده تحقق اخلاق، معنویت و ارزش های اسلامی، وعدۀ زندگی عاری از ترس ، فقر و گرسنگی، بی خانمانی و بیکاری و نابرابری و تبعیض، بازداشت های خودسرانه، زندان و شکنجه ، جامعه ای برخوردار از آزادی بیان و انتقاد، مطبوعات و احزاب مستقل و آزاد، جامعه ای بهره مند از حق اعتراض و برگزاری امن اجتماعات ...

اکنون پس از گذشت بیست ماه اعمال خشونت و سرکوب گسترده و بسیج همه امکانات امنیتی- پلیسی، سیاسی، تبلیغاتی، مالی و تدارکاتی برای شکستن اراده ملت و ناگزیر ساختن مردم به سکوت و تمکین در برابر قدرت مطلقه، جنبش سبز ملت ایران همچنان زنده است و با تسخیر روزافزون دل ها و ذهن ها، در شبکه های اجتماعی خرد اما بیشمار و گسترده جریان دارد. بهترین گواه بر زنده بودن این جنبش و بطلان ادعاهای استبداد حاکم مبنی بر پایان «فتنه سبز» این است که حکومت امنیتی- نظامی همچنان از موافقت با درخواست ساده و قانونی رهبران جنبش برای برگزاری راهپیمایی آرام، مدنی و مسالمت آمیز مردم وحشت دارد و از صدور مجوز برای آن ابا دارد.



جنبش سبز ملت ایران اینک پژواک حرکت ضد استبدادی اما مدنی و خشونت پرهیز خود را در جنبش مردم مصر و دیگر جنبش های آزادی خواهانه از تونس تا یمن، می شنود. جنبش های مردمی کنونی در منطقه خاورمیانه علیه رژیم های استبدادی به دنبال جنبش سبز مردم ایران در سال گذشته، بیش از هرچیز نشان دهنده آن است که عصر دیکتاتوری های فردی اعم از سکولار و مذهبی به سر آمده و موج دموکراسی خواهی در خاورمیانه همه حکومت های یکه سالار را در برابر دو گزینه محتوم قرار خواهد داد، یا تن دادن به اصلاحات دموکراتیک و یا سقوط و سرنگونی.

فرازهائی از مصاحبه رفسنجانی با جمهوری اسلامی

فرازهائی از مصاحبه رفسنجانی با جمهوری اسلامی


باید بپذیریم که بالاخره

بخشی از مردم ناراضی اند!







وضع منطقه دچار یک تحول جدی شده است . تعریف منطقه متفاوت شده است. حتی در کشورهای پیشرفته اروپایی هم دارد اتفاق می‌افتد. آنجا هم مردمش بعد از این مشکلی که برای اقتصاد دنیا پیش آمد، دارند شرایط جدیدی پیدا می‌کنند. علائمی به چشم می‌خورد که مردمشان ناراضی هستند. در آینده کشورهای اروپایی هم با مسائلی مواجه خواهند شد. اینها بی‌ارتباط با هم نیستند.



مردم اروپا هم ناراضی اند و تظاهرات می کنند. الان تقریبا همه دنیا دارد اینطور می‌شود. ظروف مرتبطه شده است. اخبار حوادث و انقلابات به سرعت به همه جا می‌رسد. سمعی و بصری. رسانه‌ها فعال هستند. در مجموع به نظر می‌رسد یک تحرک مردمی در دنیا دارد اتفاق می‌افتد. حالا این اتفاق در کشورهای پیشرفته مردم خودشان حکومت‌های‌شان را انتخاب می‌کنند، که نمی‌شود به آنجاها گفت دیکتاتوری به صورت دیکتاتوری‌های جهان سوم یک طور و در آنجاها هم که یک نوع دیکتاتوری مخفی هست طور دیگر. کشورهای منطقه ما حقیقتا دیکتاتوری بوده، حقیقتا انحصاری بوده. طبقه حاکم شبه موروثی بوده و هست. این‌ها مسائل جدید ماست. در اروپامسائل دیگری دارند.



همین‌جوری نگوئیم این انقلاب اسلامی است که آنها دارند تکرار می‌کنند. یا اینکه بگوییم هیچ تاثیری ما نداشتیم. نمی‌شود سیاه و سفید دید. مسأله را باید با ابعاد مختلف دید.



مردم ایران آمدند در صحنه و بدون سلاح، بدون کودتا، بدون هیچ عامل دیگری و شاه فرار کرد. این الان به نظر می‌رسد که دارد تکرار می‌شود. مثل اتفاقی که در تونس افتاد. نه کودتا بود و نه چیز دیگری. مردم آمدند در خیابان‌ها و بن علی فرار کرد. چیزی که الان هم در مصر دارد اتفاق می‌افتد مشابه همان است.



در تونس، در مصر، در یمن و در اردن تا حدودی انگیزه‌های شبیه به دوران ما هست. نوعا کشورهایی که این حوادث را دارند، مثل ایران دوره شاه هستند. یعنی یک حکومت موروثی شکل سلطنت یا جمهوری دارند. حکومت شبه موروثی دارند. یک دیکتاتوری شبیه زمان شاه وجود دارد. مردمشان هم مسلمان هستند. البته شیعه کمتر دارند. انگیزه‌های دینی هم قطعا در آنجا وجود دارد. به اندازه‌ ایران اگر انگیزه اصلی شان اسلامی نباشد، نقش اسلامیشان حتما هست. شبیه ماهست. اما آنها مایل نیستند خودشان از ترسی که دارند بگویند ما شبیه ایران هستیم. غربی‌ها خیلی نگران هستند. آنها نمی‌خواهند نگرانی غربی‌ها را تحریک کنند. در این مرحله هستند.



فکر می‌کنم حضور مردم در آینده در همه جا جدی‌تر می‌شود. بخصوص جوان‌ها که خیلی هم محتاط نیستند. این اتفاق همه جا خواهد افتاد. مصر الان موقعیت ممتازی دارد. مصر معلم خیلی از کشورهای افریقایی و عرب است.



جان‌مایه اصلی انقلاب اسلامی احترام به حقوق انسان‌ها، آزاداندیشی، حفظ حرمت و کرامت انسانی بود. در سال‌های اخیر این فرهنگ تا حدود زیادی از بین رفته، آن ارزیابی که ما داریم از جامعه این است که بی‌حرمتی خیلی زیاد شده، با قلم‌های مسموم، با زبان‌های مسموم بی‌اخلاقی‌های خیلی زیادی می‌شود. تهمت، دروغ، افترا رشد کرده. یک گروه افراطی سعی می‌کنند برای ماندن خودشان، برای بقای خودشان، هر چیزی به هرکسی بگویند.



من البته در شرایط فعلی تمایلی ندارم که خیلی صریح و وسیع وارد بشوم. اما کلیت قضیه این است که ما آن موقعی که توانستیم انقلاب را به پیروزی برسانیم با اکثریت قاطع مردم بود. مردم راه‌حل را اسلام می‌دانستند. اگر بنا باشد دروغ گفتن، آمار دروغ دادن، وعده دروغ دادن، خلف وعده کردن، تهمت زدن، ضایع کردن حقوق مردم، عدم احترام به آزادی مردم و امثال اینها باشد اینها همه ضداسلامی است .



خیلی بهتر از این می‌شود از ظرفیتی که الان جمهوری اسلامی ایران دارد بهره‌برداری بکنیم. به نظر من ظرفیت ایران در سیاست خارجی بالا است منتها نیاز به یک مدیریت قوی و به روز دارد.





در شرایط حاضر قانون اساسی را کافی می‌دانم برای اداره همین وضع یعنی هم حفظ اسلام و هم حفظ مردم و هم حفظ مصالح جامعه. ممکن است بعد از 10، 15 سال قانون اساسی یک چیزهایی از آن جابجا شود. من فکر می‌کنم اگر اینها را مراعات کنیم خیال‌مان می‌تواند راحت بشود. متاسفانه مشکلات داریم. از نظر اخلاقی، فرهنگی، اقتصادی اسلامی. و خیلی چیزها را نمی‌توانیم بگوییم اسلامی است. از لحاظ مردم هم بالاخره بخشی از مردم ناراضی هستند. به هر دلیلی. حالا یا حق‌شان باشد یا نباشد. باید بهتر از این مردم را در صحنه نگه داریم. قانون اساسی هم باید بهتر از این مراعات بشود.



من به این قشر ناراضی توصیه‌ام این است که بیائید در صحنه. انقلاب مال آنها هم هست. همه بیایند. حتی آنهایی هم که در انقلاب نبودند، سهمی هم نداشتند بیایند. این کشور مال آنها هم هست. ما می‌خواهیم همه بیایند. ما الان آلترناتیوی برای وضع موجود نداریم. همین را باید حفظ بکنیم. با اصلاحات. با ترمیم‌هایی که لازم است انجام بدهیم. نظرم این است اکثریت قاطع مردم طرفدار براندازی در ایران نیستند. نظام جمهوری اسلامی را می‌خواهند بماند. آنهایی که مخالفت می‌کنند اختلاف دارند با ما بر سر بعضی کارهای‌مان. یا آزادی‌ها، یا رسانه‌ها، یا احزاب، یا انتخابات. اصل انقلاب را اکثریت قاطع مردم می‌خواهند.

25 بهمن

25 بهمن


نه حکومت مجوز می دهد

و نه مردم منتظر مجوز می مانند!

یادداشت سردبیری







هیچ رژیم استبدادی و هیچ نظام کودتائی، در طول تاریخ بشری مجوز برای راهپیمائی مردم علیه استبداد و علیه کودتا صادر نکرده است. اگر چنین کند و صادقانه هم چنین کند، دیگر نه استبدادی است و نه کودتائی!



بنابراین، اعلام درخواست کتبی از وزارت کشور برای تظاهرات و راهپیمائی 25 بهمن، صرفا اقدامی قانونی، برای رسوا ساختن حکومتی است که قانون را زیر تشکچه اش گذاشته و روی آن نشسته و در مدح انقلاب 22 بهمن سخنرانی می کند! از این مرحله به بعد است که باز به تجربه همه تاریخ بشری، "حق گرفتنی است و نه دادنی!". مردم ایران می خواهند آزادی و نان از کف ربوده شده خود را از حکومتی بازستانند که با کودتای و سرنیزه و باطوم و چماق و شکنجه و اعدام بر سرکار است. همچنان که شاه بود، همچنان که مبارک مصری و بن علی تونسی بودند و همچنان که بوتلفیه الجزایری و یا عبدالله صالح یمنی هستند. این حکومت ها هستند که هزینه مردم را برای بازستاندن حقشان سنگین می کنند. به قیمت جان مردم. چنان که در مصر طی چند هفته تظاهرات مردم کردند و هنوز معلوم نیست تا تغییر رژیم مبارک و حفظ نظام جمهوری و بازگرداند جمهوریت به کشور چه هزینه ای باید پرداخت کنند. در ایران نیز چه پیش از انقلاب 57 و چه در جنبشی که اکنون 20 ماه از عمر آن می گذرد و همگان آن را جنبش سبز صلح و اصلاحات می شناسند، وضع همینگونه بوده است. مبارک نیز تا آخرین لحظه مقاومت کرد تا بلکه مردم عقب نشینی کنند. شاه نیز همینگونه رفتار کرد. شاید هنوز در جمهوری اسلامی فرصت ها برای نرسیدن به آن لحظه باقی باشد. شاید!



در طول مسیر این تغییرات و تا لحظه پس گرفتن حق مردم، حکومت ها دچار تجزیه درونی و فروپاشی نیروی درونی می شوند. چنان که در مصر شد و در زمان شاه نیز همینگونه شد. این تجزیه بویژه در مهم ترین بخش آن، یعنی نیروهای مسلح اهمیتی کلیدی دارد. آنجا که نیروی مسلح یک کشور به مردم می پیوند و یا پیوند خود با مردم و میهن را حفظ می کند، سقوط مستبد و نظام استبدادی با کمترین آشفتگی ملی همراه می شود و آنجا که چنین نمی کند، حتی کار به جنگ داخلی می کشد.



ارتش مصر، بی اعتناء به موقعیت اقتصادی و سیاسی ژنرال هائی که بر آن فرماندهی می کنند و دیر نیست که آنها نیز به مبارک بپیوندند، دارای پایگاه و احترام در میان مردم مصر است و جهان دید که در بدترین لحظات تنش در میدان التحریر مصر، هم مردم- در مجموع- احترام این ارتش را حفظ کردند و هم ارتش – در کلیت خود- به خواست مردم احترام گذاشت. این ارتشی است که در جنگ شش روزه 1967 اسرائیل برای اشغال مصر در مقابل امریکا و اسرائیل ایستاد. در جنگ سینا نیز توانست بخش اشغال شده سرزمین مصر را از اسرائیل پس بگیرد. ریشه های احترام به ارتش مصر به این فرازها باز می گردد. و ارتش نیز می کوشد این اعتبار و موقعیت خود را در میان مردم حفظ کند. اعتباری که با تانک و توپ و تفنگ بدست نمی آید.



مردم ایران – در کلیت خود- سپاه پاسداران را، آن نیروی مسلحی می شناختند که در برابر ارتش تا دندان مسلح صدام حسین ایستاد و از خاک میهن دفاع کرد. شهرت و اعتبار بسیج نیز در همین ایستادگی بود. با کودتای 22 خرداد و بویژه جنایاتی که بخش امنیتی سپاه طی 20 ماه گذشته مرتکب شده، و جنایاتی که بسیج – یا بنام بسیج- در خیابان ها مرتکب شده، به این اعتبار سپاه و بسیج ضربه ای تاریخی وارد آمده است. تا آن حد که حداقل فرماندهان آن – غیر از بدنه و فرماندهان ردیف های پائین تر و یا فرماندهان کنار گذاشته شده سپاه که مردم اطلاعات کافی درباره آنها ندارند- حتی باندازه فرماندهان ارتش مصر در میان مردم اعتبار ندارند.



این نیرو اکنون میان حاکمیت کودتائی و استبدادی جمهوری اسلامی و مردمی که علیه کودتا و استبداد به پا خاسته و خواستار اجرای قانون اساسی اند، ایستاده است. نه مردم برای آمدن به خیابان انتظار و امید صدور مجوز دارند و نه حکومت چنین مجوزی را صادر خواهد کرد. در اینجاست که نیروهای مسلح و بویژه سپاه پاسداران باید در باره آینده اش تصمیم بگیرد: در کنار مردمی که نسل در نسل می مانند، و یا در کنار حکومتی که بهرحال تغییر خواهد کرد!