Wednesday, May 13, 2009

ملاقات عباس حکیم زاده با خانواده خود پس از ۷۰ روز بازداشت


عباس حکیم زاده دانشجوی دربند دانشگاه پلی تکنیک و دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت، پس از گذشت ۷۰ روز توانست با خانواده خود ملاقات کند. در این ملاقات که ۱۵ دقیقه به طول انجامید وی بصورت کابینی با پدر و مادر و خواهر خود، در حضور سه بازجو ملاقات کرد.

وضعیت عباس حکیم زاده در این ملاقات حاکی از شدیدترین فشارهای جسمی و روحی داشته بگونه ای که وی در این ملاقات بعلت لکنت زبان قادر به تکلم نبوده است. گفتنی است عباس حکیم زاده از بیماری مزمن ستون فقرات رنج می برد و هرگونه فشار و شکنجه جسمی می تواند به قطع نخاع شدن وی منجر گردد. امری که نگرانی خانواده این دانشجو و دیگر دانشجویان را پیرامون وضعیت وی دو چندان کرده است.

ملاقات عباس حکیم زاده پس از ۷۰ روز شکنجه و فشارهای شدید جسمی در حالی است که قاضی حداد چند هفته پیش در مصاحبه خود در اظهاراتی کذب اعلام کرده بوده که دانشجویان برای ملاقات با خانواده و وکیل خود هیچ مشکلی ندارند و به هر تعداد که می خواهند می توانند وکیل داشته باشند. در حالی که عباس حکیم زاده، پیش از این یک بار هم موفق به تماس تلفنی با خانواده خود نشده بود و مهدی مشایخی نیز هفته ی گذشته پس از گذشت ۶۰ روز بازداشت توانست با خواهر خود ملاقات کند.

قاضی حداد در این مصاحبه خود با توسل به اتهاماتی دروغ و کذب اظهار داشت که دانشجویان در سلامت کامل بسر می برند. در حالی که با آزاد شدن تدریجی دانشجویان و گفته های آنان مبنی بر شکنجه های جسمی و نیز وضعیت دانشجویان دربند در ملاقات با خانواده هایشان، هم اکنون کذب بودن این ادعاها روشن شده است.

از سوی دیگر مسعود دهقان، فرزند شهید، که در روز اول اردیبهشت ماه بازداشت شد نیز هم چنان در بند ۲۰۹ اوین و تحت شکنجه های شدید نیروهای امنیتی قرار دارد. وی نیز تاکنون از دسترسی به خانواده و وکیل خود محروم بوده است.

مجید توکلی دیگر دانشجوی دربند نیز که در مراسم سالروز درگذشت مهندس بازرگان بازداشت شد نیز با وجود گذشت ۱۰۰ روز هم چنان در زندان اوین بسر می برد. برای این دانشجو نیز قرار وثیقه صادر شده است که با عدم تودیع وثیقه وی هم چنان در زندان است. گفتنی است مسئولان دادگاه انقلاب در مقابل درخواست خانواده این دانشجو مبنی بر تبدیل قرار به کفالت برای این دانشجو امتناع می ورزند

سعيد ليلاز: ۶ ميليار دلار؛ هزينه سفرهای خارجی مديران در سال ۸۷!


- برای اولين بار در تاريخ ايران حبوبات از خارج به کشور وارد شد
- رسيدن به خود کفايی گندم از دستآوردهای دولت اصلاحات است ولی متاسفانه دولت نهم اين روند را با تبليغات بسيار به نام خود تمام کرد و امروز ما با توجه به خودکفايی در توليد گندم از خارج گندم وارد کرديم.


سعيد ليلاز سال ۸۸ را سال بحرانی اقتصاد ايران دانست و گفت: «سال گذشته بيش از شش ميليارد دلار پول برای مسافرت مديران به خارج از کشور هزينه شده است».

سعيد ليلاز روز دوشنبه در جمع مردم شهرستان ابهر در مسجد چهارده معصوم اين شهر افزود: «نرخ تورم در ابتدای سال ۸۵ تنها در حدود ۶.۵ درصد بوده ولی در طی ۳۰ ماه اين نرخ به ۳۰ درصد رسيد».

وی با بيان اينکه نرخ تورم طبق آمارهای بانک مرکزی در حال کاهش است، ادامه داد: «اين روند کاهش به دليل سياستهای انقباضی بانک مرکزی بود که موجب افزايش نرخ بيکاری و کاهش توليد ناخالص ملی شده است».

ليلاز، افزود: «بانک مرکزی با پايين آوردن نرخ رشد اقتصادی نرخ تورم را پايين آورده است و اين سياست متناقضی است که موجب شده است نرخ تورم کاهش يافته و از سوی ديگر موجب رشد نرخ بيکاری و کاهش توليد ناخالص ملی شود».

وی نرخ کنونی بيکاری را در کشور ۱۲.۵ درصد اعلام کرد و گفت: «اوايل سال گذشته نرخ بيکاری ۹.۵ درصد بود و انتظار می‌رود با توجه به رکود شديد بخش مسکن ممکن است اين نرخ به ۱۴.۵ درصد افزايش پيدا کند».

ليلاز با بيان اينکه در حال حاضر سه ميليون نفر بيکار در کشور وجود دارد، افزود: «اين احتمال وجود دارد تا پايان امسال تعداد بيکاران کشور به چهار ميليون نفر برسد و اين در حالی است که تا به امسال رکودی به‌اندازه تعداد بيکاران کنونی کشور نداشتيم».

وی، يادآور شد: «در تاريخ ايران هيچ دوره‌ای به‌اندازه دوره چهار ساله اخير وجود ندارد که در آمد ارزی کشور فقط از محل فروش نفت خام ۳۰۰ ميليارد دلار باشد، يعنی به ازای هر ايرانی ۴.۵ تا ۵ هزار دلار نفت فروختم».

ليلاز، افزود: «هرگز در تاريخ ايران منابع به صورت فراوان در اختيار دولت نبوده است و اين می‌توانست يک جهش اساسی در زمينه بالا بردن توليد ناخالص ملی، کاهش تورم، بيکاری و توسعه به ارمغان بياورد».

به گفته ليلاز در صورت حفظ تنها بخشی از درآمد حاصل از فروش نفت هم اکنون کشور ايران کشوری ثروتمند در مقطع کنونی بحران اقتصادی جهانی بود.

وی حمايت همه ارکان حکومت را از دولت نهم يادآور شد و افزود: «در تاريخ ايران دولتی به‌اندازه دولت نهم از حمايت همه جانبه همه ارکان حکومت برخوردار نبوده است».

ليلاز گفت: «دستگاههای قضايی، انتظامی، نظامی و نهادهای رسانه‌ای به خصوص رسانه ملی همه به طور کامل در اختيار دولت نهم قرار گرفت».

ليلاز تصريح کرد: «در طی چند دهه تاريخ ايران هيچگاه نشده که ۳۰۰ ميليارد دلار به ماشين اقتصاد ايران پول تزريق کنيم و از آن کم بهره بگيريم».

وی، شعار توسعه عدالت اجتماعی را مهمترين شعار در طی چهار سال دولت هم عنوان کرد و افزود: «دولت نهم با همه پشتيبانی‌های که از آن دولت صورت گرفت در زمينه تحقق شعارهای خود همچون کاهش نرخ تورم، کاهش نرخ بيکاری، بالا بردن نرخ رشد اقتصادی و بسياری از شعارهای ديگر موفق عمل نکرد».

ليلاز، توسعه واردات بی رويه کالا و خدمات رو عدم توجه به توليد داخلی را از مهمترين مشکلات ايجاد شده در چهار سال اخير در کشور عنوان کرد و افزود: «هم اکنون در هر ماه حدود ۷ تا ۸ ميليارد دلار کالا و خدمات وارد ايران می‌شود اين در حالی است که در طی هشت سال جنگ ايران و عراق اين عدد ۶۰۰ تا ۷۰۰ ميليون دلار بود».

وی بازار ايران را در شرايط کنونی اشباع شده از اجناس و مواد غذايی وراداتی عنوان کرد و يادآور شد: «برای اولين بار در تاريخ ايران حبوبات از خارج به کشور وارد شد».

ليلاز، رسيدن به خود کفايی گندم را از دستآوردهای دولت اصلاحات دانست و افزود: «متاسفانه دولت نهم اين روند را با تبليغات بسيار به نام خود تمام کرد و امروز ما با توجه به خودکفايی در توليد گندم از خارج گندم وارد کرديم».

وی، يادآور شد: «در طی چهار سال اخير بين ۵۰ تا ۹۰ ميليارد دلار در آمد از محل فروش نفت برای خريد مواد غذايی از خارج هزينه شده است».

ليلاز، يادآور شد: «سال گذشته بيش از شش ميليارد دلار پول برای مسافرت مديران به خارج از کشور هزينه شده است در حالی که در برخی از سالها مجموع درآمدهای دولت آقای ميرحسين موسوی ۶ ميليارد دلار بود».

سعيد ليلاز يادآور شد: «از نيمه سال ۸۷ بخش مسکن دچار رکود شديدی شد که تنها ناشی از سياستهای اقتصادی غلط دولت نهم بود و سرمايه گذاری در بخش مسکن به شدت کاهش يافت».

وی با بيان اينکه بيشترين اشتغال ايجاد شده در چهار سال گذشته در بخش مسکن بوده است، افزود: «با روند رکود در بخش مسکن از اواخر ارديبهشت و خردادماه کارگران بخش مسکن به خيابانها، چهارراهها و زير پلها بريزند».

وی، شکل گيری روند موجود در جامعه را در منافات با شعار عدالت گستری دولت نهم عنوان کرد و افزود: «اين وضعيت در حالی شکل می‌گيرد که در آمد حاصل از فروش نفت سه برابر چهار سال ماقبل خودش بوده است».

به گفته ليلاز دولت نهم فرصتهای ايجاد شده در زمينه تحقق درآمدهای نفتی کشور را به ضد فرصت در بخشهای مختلف تبديل کرد.

ليلاز، بالا بردن نرخ رشد اقتصادی را از وظايف مهم دولت دانست و با يادآوری اينکه نرخ رشد اقتصادی در کشور از سال۸۷ رو به کاهش است، افزود: «انتظار می‌رود در سال ۸۸ به کمترين حد خود در ۱۲ سال برسد».

وی، کنترل نرخ تورم و همچنين کنترل نرخ بيکاری را جزو ديگر وظايف دولت نهم در بخش اقتصادی دانست و افزود: «به نظر می‌رسد سال ۸۸ بدترين سال اقتصادايران بعد از جنگ تحميلی باشد».

ليلاز، بدهی معوقه بانک مرکزی را به سيستم ماليات کشور را يادآور شد و گفت: «بدهی معوقه شبکه بانکی به سيستم مالياتی کشور ۱۰ برابر زمانی است که خاتمی دولت را تحويل داد و اين رقم در حال حاضر به ۳۰ هزار ميليارد تومان رسيده است».

وی افزود: «طبق برآورد صورت گرفته حجم رانتی که از طريق وامها به افراد وام گيرنده خاص منتقل می‌شود بين ۵ تا ۱۰ ميليارد دلار در سال می‌تواند باشد».

ليلاز، شعار فقر زدايی را از جمله شعارهای دولت نهم دانست و با تاکيد بر اينکه اين دولت کمترين اقبالی در زمينه تحقق شعار فقرزدايی نداشته است، افزود: «در زمان حاضر به عينه شاهد افزايش خط فقر و همچنين افزايش تعداد فقرا در کشور شده‌ايم آيا اين روند علت يابی شده است».

وی با تاکيد بر اينکه اگر وضعيت نامطلوب اقتصادی را در مقطع کنونی شاهد هستيم، افزود: «اگر چنين شرايط اقتصادی در کشور به وجود نمی‌آمد ما بايد در صحت علم شک می‌کرديم».

ليلاز، دامن زدن دولت به تورم و ايجاد بيکاری در کشور را حاصل سياستهای غلط اقتصادی دولت نهم دانست و گفت: «طی چهار سال اخير در عمل دولت فقرزدايی بيشتر شده و اين روند در منافات با روند توسعه عدالت اجتماعی است.»

عکسهای خبری روز از ایران




سیما از قول خود مصاحبه جعلی پخش کرد صدور فرمان "ساکت!" به رئیس کل مستعفی بانک مرکزی


بدنبال انتشار اخبار و شایعات مربوط به استعفای رئیس کل بانک مرکزی، خبرگزاری رسمی و دولتی جمهوری اسلامی از قول وی یک تکذیب خبر روی خروجی خود منتشر کرد که بلافاصله صدا و سیمای سردار ضرغامی نیز آن را پخش کرد. بدنبال انتشار این تکذیب، رئیس كل بانك مركزی فاش ساخت:

"مصاحبه من با خبرگزاری دولت دروغ است و من مصاحبه ای با آن نكرده‌ام. از دولت زنگ زدند و گفتن تو ساکت باش، خودمون یه خبر به نقل از تو به رسانه‌ها می‌دهیم."

خبرگزاری ایرنا و صدا و سیما از قول رئیس کل بانک مرکزی این جعلیات را منتنشر کرده بودند:

رئیس کل بانک مرکزی خبر برخی رسانه‌ها مبنی بر استعفا از سمت خود را تکذیب کرده و گفته است:«اینجانب با قوت به انجام وظیفه در دولت خدمتگزار مشغول هستم و انتشار چنین خبرهای کذب و ناموثقی را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در راستای سناریوهای تخریبی برخی جریان های سیاسی می دانم.»

رئیس كل بانك مركزی به دلیل عدم تشکیل شورای پول و اعتبار، برداشت‌های بی‌رویه از حساب ذخیره ارزی و پخش آن بین مردم برای انتخابات، اختلاف نظر با برخی اعضای هیات دولت از سمت خود استعفا داد. وی سومین رئیس کل بانک مرکزی دولت احمدی نژاد است که تنها 8 ماه توانست در کابینه او دوام آورد.


یادمان رفته بود به احمدی نژاد بدهیم. چه فرق می کند؟ شما هم بگیرید ثوابه! کروبی در سفر به اهواز: من هم سفرهای استانی خواهم کرد!


یادمان رفته بود به احمدی نژاد بدهیم. چه فرق می کند؟ شما هم بگیرید ثوابه!

کروبی در سفر به اهواز: من هم سفرهای استانی خواهم کرد!

سفر انتخاباتی علی خامنه ای به کردستان به آن که آدرسش را من میدهم رای بدهید!


علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی 30 روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری راهی کردستان ایران شد و در سنندج برای مردم سخنرانی کرد.

با آنکه سخنان وی عمدتا انتخاباتی بود و آن هم در منطقه ای که قطعا بیشتر از هر نقط دیگر ایران مردم با دولت احمدی نژاد مخالف اند و نمی خواهند به شخص وی رای دهند، اما در این سخنرانی نکات دیگری هم مطرح شد. از جمله مخالفت با تبعیض مذهبی، آن هم در منطقه‌ای که اکثریت آن سنی اند. این بخش از سخنان وی را در ادامه میخوانید. سخنانی که به جای سفر به کردستان و خطاب به مردم سنندج، باید در جمع مسئولات نهادهای زیر نظر خود وی مطرح می شد. مثلا برای نمایندگی های ولی فقیه در دانشگاه ها، در ارگان های نظامی، برای امام جمعه ها، برای آنها که مسلح اند و سر نخشان به بسیج و سپاه وصل است شبانه می ریزند و مسجد اهل سنت را خراب می کنند، حسینه دراویش را روی سرشان ویران می کنند، جشن "عمرکشون" راه می اندازند، اجازه نمی دهند در هیات رئیسه مجلس یک اهل سنت بنشیند و... که دست دولت احمدی نژاد پشت بسیاری از این وقایع است. دست او هم نباشد، دست آیت الله مصباح یزدی هست!

بنابراین، چنین موعظه ای را نه برای مردم که خود بی موعظه هم از دست حکومت می گیرند، بلکه برای اهل بیت و نهاد خود می خواند.

بخش اصلی سخنرانی وی درباره انتخابات ریاست جمهوری بود. خامنه ای اولا انتقاداتی را که موسوی و کروبی بعنوان نامزدهای مطرح انتخابات نسبت به دولت مطرح می کنند رد کرد و همه آنها را باطل دانست. بدین ترتیب، معلوم نیست نامزد انتخاباتی در باره چه چیز باید صحبت کند و از مردم دعوت کند به چه چیز رای بدهند؟ اگر همه چیز خوب و عالی است، دیگر چه نیازی به آمدن این و رفتن آن است؟

در همین بخش، وی با آنکه گفت روی هیچکدام از کاندیداها نظر ندارد، تمام آدرس های احمدی نژاد را داد تا مردم به وی بعنوان کاندیدای اصلح رای بدهند. عین جملات وی را در همین چند مورد در زیر می خوانید:

هرکسی وحدت ملی را به بهانه طرفداری از شیعه و سنی خدشه‌دار کند چه شیعه باشد و چه سنی، مزدور دشمن و دشمن اسلام است، چه بداند و چه نداند. بسیاری از عناصر و عوامل وهابی و سلفی که در عراق و افغانستان و پاکستان اقدامات تروریستی می‌کنند متوجه مزدوری خود نیستند، همچنانکه فرد شیعه‌ای که به مقدسات اهل سنت توهین می‌کند حتی اگر متوجه نباشد مزدور دشمن است.

تنوع اقوام فرصت بزرگی است تا اجزاء پیکره ملت ایران با مراودات صحیح، همزیستی و اتحاد کامل بتوانند با استعدادها و ظرفیتهای مختلف یکدیگر را تکمیل کنند.

امروز بر خلاف دوران طاغوت، دولتها به استانها و شهرهای مختلف کشور می‌روند و مردم دورافتاده ترین مناطق نیز، شاهد حضور رییس‌جمهور، وزرا و دیگر مسئولان هستند.

حضور فعال و همه جانبه مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری، مسئله‌ای بسیار مهم است و باعث افزایش آبرو و عزت ملی و تحکیم استقامت کشور خواهد شد و دشمن را از طمع ورزی، توطئه‌گری و فساد و فتنه، ناامید خواهد کرد.

دشمنان در تبلیغاتی که به تدریج و از حدود یک سال پیش آغاز کرده‌اند در درجه اول سعی دارند انتخابات را در ایران تعطیل کنند که البته موفق نخواهند شد همانگونه که در برهه‌ای درباره انتخابات مجلس چنین طرحی داشتند اما خدای متعال و اراده ملت حیله آنها را بی‌اثر گذاشت.

ملت هوشیار ایران، در پای صندوقهای رأی حضور خواهد یافت؛ چرا که انتخابات را آبروی ملی، وسیله‌ای برای افزایش عزت ملی و از جمله شاخص های رشد ملی می‌داند.

ملت بزرگ ایران می‌بیند که اگر رییس‌جمهور منتخب او شور و شوق و اراده داشته باشد می‌تواند چه خدمات بزرگی انجام دهد.

همه نامزدهایی که شورای نگهبان اعلام می‌کند صالحند اما نباید در مسئله مهمی همچون انتخاب رییس‌جمهور به حداقل ها کفایت کرد، بلکه باید با تکیه بر شاخص ها، از میان نامزدهای صالح، بهترین و صالح ترین نامزد را انتخاب کرد.

بنده نسبت به اشخاص هیچگونه نظری ابراز نمی‌کنم اما شما کسی را برگزینید که درد کشور را بفهمد، درد مردم را بداند و از درد مردم احساس درد کند، با مردم یگانه و صمیمی باشد، ساده‌زیست باشد و خود و خانواده و نزدیکانش از فساد و اشرافی گری و اسراف دور باشند، چرا که گرایش مسئولان به اشراف و تجمل آفت بزرگی است. مسئولانی که خود و یا نزدیکانشان اهل اسراف باشند نمی‌توانند در این زمینه به ملت کمک کنند.

نامزدها گاه مسائلی خلاف واقع درباره اوضاع کشور و مسائل اقتصادی مطرح می‌کنند که مردم را نگران می‌کند و انسان نمی‌تواند باور کند که دادن این همه نسبت خلاف، از روی صدق و صفا مطرح شده باشد.

نامزدهای محترم دقت کنند که با حرفهایی که بسیاری از آنها واقعیت هم ندارد افکار عمومی را تخریب نکنند.

سخنان هشدار گونه موسوی در دانشگاه شیراز شرایط بغرنج کنونی را درک کنید من حتی از مخالفان هم می خواهم از من حمایت کنند


من 20 سال از حضور رسانه ای محروم بودم، حتی حالا که کاندیدای ریاست جمهوری هستم نیز این محرومیت ادامه دارد و یکبار به سراغ من نیآمده اند و نظرات من را منعکس نمی کنند. فضای آزاد را باید به کشور بازگرداند. برای دفاع از آزادی است که شهادت میدهم دکتر بهشتی و رهبر حزب توده در تلویزیون با هم مناظره کردند. وقتی مطبوعات را بستند، من یگانه فردی بودم که اصطلاح "یورش فله ای به مطبوعات" را طرح کردم. کسانی که قتل عام 67 را طرح می کنند توجه کنند به ساختار آن روز نظام. من فقط رئیس دولت بودم، یعنی قوه مجریه نه قوه قضائیه. این سئوال را از آن کسانی بکنید که مسئولیت آن را داشتند.

از گزارش سفر موسوی به شیراز و سخنرانی وی در دانشگاه این شهر، در پیک نت امروز یک گزارش و یک خبر مقایسه ای داریم. خبر مقایسه ای همان است که بخشی از سخنان موسوی در انتقاد به دولت احمدی نژاد را در مقایسه با حمایت مجدد رهبر از احمدی نژاد در سفر به کردستان منتشر کرده ایم. گزارش دوم، گزارشی است تقریبا مستقل از انتقادات موسوی به دولت و عمدتا متمرکز است روز مسئله مهم آزادی ها و ضرورت درک شرایط بغرنج کنونی و هشداری به همه کسانی که هنوز برای حمایت از وی تعلل دارند و گرفتار بحث های انحرافی باقی مانده اند.

این گزارش را می خوانید:

من می‌گویم که مهم است دانشگاه امن باشد اما مهم‌تر از امنیت دانشگاه، امنیت خود دانشجوست. یکی از اولین وظایف دولت‌ها برآورده کردن نیازهای اولیه مردم جامعه است و در عین حال یکی از وظایف آنها، رهایی مردم از خوف و ترس است». ما امروز مشکلات پیچیده‌ای در کشور داریم؛ همین الان در بیشتر سایت‌ها این مساله مطرح شده که سومین رییس بانک مرکزی هم استعفا داده است.

یکی از مشکلات کشور عدم ثبات در مدیریت‌ها است و در طول این سه، چهار سال، حداقل سه رییس بانک مرکزی عوض کرده‌ایم.

تا سه، چهار سال قبل نشنیده‌ بودیم که فردی در بالاترین سطوح کشور بگوید من گوش این وزیر و آن وزیر را می‌پیچانم. ادبیات ما متاسفانه عوض شده است. “

انقلاب برای این ایجاد شد که از آزادی‌ها حراست کند. در اوائل انقلاب دکتر بهشتی با رهبر حزب توده در تلویزیون مناظره کرد. این، یک پرسش اساسی است که چرا امروز در مقابل اعتراض، نظرات مختلف و انتقادات دانشجویان با برخورد تند و وهن‌آور رو به رو می‌شوند. آیا باید از اختلافات سیاسی – مثلا با نهضت آزادی را- در جهت تکفیر، سرکوب کردن و سر زیر آب کردن استفاده کنیم؟

دکتر خاتمی، برادر عزیز و گرامی ما است و نزدیک به سی سال است که با هم دوست هستیم و از ایشان تشکر می‌کنم که قویا از من حمایت می‌کنند و من به این حمایت مفتخرم. من با حمایت بسیاری از نیروها نظیر آقای خاتمی و آقای هاشمی رفسنجانی و نیروهای امام (ره) در صحنه حاضر هستم.

ما نیاز به تغییر در کشور داریم وگرنه نظام با مشکلات جدی مواجه می‌شود. من حتی مخالفان را هم به حمایت از خودم دعوت می‌کنم و از این مساله استقبال خواهم کرد.

دراین هنگام موسوی با اشاره به تشویق‌های پیاپی دانشجویان، پس از شنیدن نام سیدمحمد خاتمی و هاشمی رفسنجانی خطاب به دانشجویان گفت: «من ابراز محبت شما به آقایان خاتمی و هاشمی را به آن عزیزان خواهم رساند.

اما بسیج

بسیج ویژگی‌هایی نظیر حراست از انقلاب، حراست از ناموس، فراتر از جناح‌ها حرکت کردن و عدم دخالت نظامیان در انتخابات دارد و ما این بسیجی را قبول داریم. بسیجی خوب و واقعی حتی اگر اختلاف سلیقه‌ای داشته باشد احترام برادر و دوست دانشجوی خود را نگه می‌دارد و در محدود کردن او مشارکت نمی‌کند. من خودم را چنین بسیجی می‌دانم و معتقدم که باید به عنوان یک بسیجی حامی آزادی‌های مصرح در قانون اساسی باشم. اگر امام (ره) هم امروز بودند از چنین بسیجی دفاع می‌کردند و امروز بسیجی‌های واقعی هم چنین هستند. بسیجی عزیز ما در فضای دانشگاهی، فضای امنیتی ایجاد نمی‌کند.

من در بسیاری از مقاطعی که بسیاری از افراد ساکت بودند ساکت نبودم. در رابطه با تعطیلی گسترده جراید که بسیاری افراد سکوت کردند، من موضع صریح گرفتم و به اصطلاح توقیف فله‌ای مطبوعات که هنوز هم به کار می‌برند در این رابطه موضع‌گیری کردم . در طول مدت این چند سال رسانه‌هایی که حتی همین امروز هم از نشان دادن برنامه کوچکی از من طفره می‌روند حتی یک بار هم به سراغ من نیامدند. شما به من می‌گویید که در این سال‌ها سکوت کردم ولی من به هیچ وجه سکوت نکردم بلکه در معرض محرومیت از فضای رسانه‌ای بودم ولی در حد محدودی که می‌توانستم، نظریات خود را صراحتاً بیان می‌کردم. طبیعی است من دانشجو نبودم که در دانشگاه به همراه دانشجویان شعار بدهم ولی به عنوان یک سیاستمدار خارج از این فضا همیشه مدافع آزادی‌اندیشه و عقیده آنها در دانشگاه‌ها بوده‌ام و این‌ اندیشه دیرین من بوده است.

موسوی در پاسخ به سوالی درباره مساله اعدام‌های صورت گرفته در اواخر دهه 60 در کشور گفت:

پیش از آن که این پرسش را مطرح کنید باید بافت و ساختار نظام جمهوری اسلامی را در نظر بگیرید و سوال را از کسی بپرسید که در آن رابطه مسئولیت دارد. می‌توانید از من راجع به مسئولیت‌های دولت که بارها مورد تایید حضرت امام، رزمندگان و ملت ما قرار گرفت سوال کنید ولی راجع به قوه قضائیه نمی‌توانم پاسخی بدهم. اگر بخواهیم برای سوال‌های خود جواب‌های درخوری داشته باشیم باید آنها را در چارچوب درست خود مطرح کنیم. من عضو شورای انقلاب فرهنگی و وزیر امور خارجه بودم و شهادت می‌دهم آزادی‌هایی که منجر شد شخصی چون شهید بهشتی در کنار دیگران نظیر آقای پیمان یا مثلا رهبر حزب توده در تلویزیون مناظره کند را کسانی تنگ کردند که بدن مطهر شهید مطهری، بهشتی و 72 تن دیگر را تکه تکه کردند. این همان چیزی است که نسل جوان ما باید مطالعه کند و ببینید از کجا به اینجا رسیده‌ایم.

برای اینکه بتوانیم گام‌های خود را محکم برداریم باید همه جوانب را مطالعه کنیم. من در مورد سیاست‌های خود همواره شفاف و روشن بوده و هستم.

مهمترین مساله‌ای که باید در این رابطه به آن توجه کنیم این است که ما باید نگاه خود به محیط دانشگاهی را عوض کنیم. نگاه امنیتی موجب می‌شود به جای آنکه دانشگاه را به عنوان یک فرصت در کنار کشور قرار دهد، آن را در مقابل نزاع قرار بدهد و چنین نگاهی محکوم است. ما بیش از سه میلیون دانشجو در کشور داریم و این یعنی همه ملت‌ ما. اگر نظامی نتواند به سه میلیون دانشجو و فرزند خود اعتماد کند مشکلات زیادی پیدا خواهد کرد و من چنین نگاهی ندارم. من مخالف هر نوع فضای تک صدایی و معتقد به فضای چندصدایی در کل جامعه از جمله فضای دانشگاه هستم. استقلال دانشگاه‌ها غیر از اثرات مثبت برای خود دانشگاه، اثرات مثبت مدیریتی هم در کل کشور خواهد داشت و من در این راه گام خواهم برداشت و وزیر علومی را انتخاب خواهم کرد که دستاوردهای خوبی که پیشتر در این رابطه داشتیم نظیر ماده 49 یا وظایف مجامع دانشگاه‌ها را دنبال کند و من در این راه گام برخواهم داشت.

دکتر زهرا رهنورد همسر مهندس میرحسین موسوی نیز که در این جلسه در کنار وی حضور داشت در رابطه با دغدغه دانشجویان گفت: انتظار از ریاست جمهوری دهم این است که تمام امکانات سخن گفتن و تحصیل کردن را در آزادانه‌ترین شرایط برای دانشجویان فراهم کند و تمام تعلیقی‌ها و تحریم‌ها، ستاره‌دارها و محروم‌ها را دوباره به شرایط تحصیل برگرداند.

رئیس کل بانک مرکزی استعفا داد اما، می گویند تا انتخابات باید بماند!

شایعه استعفای رئیس کل بانک مرکزی، از سه روز پیش در محافل خبری و سیاسی ایران دهان به دهان می شود. با آنکه از انگیزه اصلی چنین استعفایی صحبت نمی شود اما حدس زده می شود پخش وسیع پول در هفته های اخیر توسط دولت، با هدف جلب رای مردم و چاپ اسکناس بدون پشتوانه دلیل واقعی آن باشد.

این شایعه آنقدر قوی است که روز گذشته وزیر امور اقتصاد و دارایی در حاشیه دومین جشنواره برترین‌های روابط عمومی ‌های وزارت امور اقتصاد و دارای با سئوال خبرنگاران در این مورد روبرو شد. وی به این سئوال پاسخی دو پهلو داد و گفت: امروز و روز گذشته خدمت ایشان بوده و صحبتی در این زمینه نشد!

در یک کنفرانس خبری دیگر نیز خبرنگاران از غلامحسین الهام سخنگوی دروغگوی دولت همین سئوال را کردند و او به همان شیوه ای که در گذشته استعفای اعضای کابینه احمدی نژاد را تکذیب کرده گفت: من نمی‌دانم این خبرها از کجا می ‌آید ؟

پاسخ وزیر و سخنگوی دولت، هیچکدام قاطعیت رد خبر استعفا را نداشت و به همین دلیل حدس زده می شود مدیرکل بانک مرکزی زیر فشار است تا چند هفته دیگر هم صبر کند انتخابات برگزار شود، آنوقت یا در ترکیب دولت آینده احمدی نژاد نخواهد بود و یا وقتی دولت جدیدی بر سر کار بیآید عوض خواهد شد. استعفای وی در حال حاضر ضربه تبلیغاتی به احمدی نژاد تقلی شده است.