Wednesday, March 2, 2011

پوستر حکومت وقاحت

پوستر حکومت وقاحت

های سد علی

های سد علی

سن باتوم به دستان کاهش می‌یابد

حسین پسر بچه چهارده ساله‌ایست که با این باتوم‌ها تعداد زیادی را کتک زده‌است. مادر این پسر بچه که زنی تقریبا بی‌سواد و از اهالی جنوب شهر تهران است به خبرنگار خودنویس گفت:« با دیدن صورت خسته و عرق کرده حسین و باطومی که با خود به خانه آورد شوکه شدم. پرسید این دیگر چیست؟ گفت ابزاری جدید برای کسب درآمد بدون دردسر.»






« از حدود خرداد ماه گذشته و بعد از شلوغی‌هایی که بعد از انتخابات در تهران و شهرهای دیگر به وجود آمد فروش باتوم و وسایلی از این دست زیاد شده و بیشتر مشتری ها به دنبال خرید این باتوم های پلاستیکی و فنری هستند.» اینها را منصور یکی از فروشندگان لباس‌های سربازی در خیابان سپه می‌گوید.



فرزانه که خبرنگار یکی از روزنامه‌های اصلاح طلب بوده از مشاهداتش در خیابان امام خمینی و فروش باتوم می‌گوید:« چند ماه پیش بود که برای خرید یک پرچم روی میزی به فروشگاه‌های نظامی منظقه خیابان سپه رفتم و با دیدن باتوم‌هایی که جوانان خریداری می‌کردند و از سه هزار تومان تا هفت هزار تومان قیمت داشت شوکه شدم.»







اینها را فیروزه می‌گوید زنی پنجاه و اندی ساله که دیگر از باتوم نمی‌ترسد.«وقتی کمرم تیر کشید برگشتم تا صورت کسی که باتوم را به کمرم کوبید ببینم. پسری دوازده ساله بود که نگاهش هیچ حسی نداشت. نه غضب را می‌توانستم در آن ببینم نه نفرت را. انگار در بازی حیاط مدرسه‌اش گرفتار شده‌بود.»



مریم می‌گوید:« به چشم خودم دیدم که چطور بچه‌های دبیرستانی باتوم‌هایشان را در هوا می‌چرخاندند و فریاد یا حسین سر می‌دادند و بر تن مردم می‌کوبیدند.انگار در یک رقابت باهم شرکت داشتند. چهره‌هایشان متفاوت بود، بعضی فقیر بودند ، بعضی به نظر می‌آمد برای سرگرمی هم شده آمده‌اند. کلا نمی‌شد فهمید این جماعت از چه قشری و از چه مرامی هستند.»



حسین پسر بچه چهارده ساله‌ایست که با این باتوم‌ها تعداد زیادی را کتک زده‌است. مادر این پسر بچه که زنی تقریبا بی‌سواد و از اهالی جنوب شهر تهران است به خبرنگار خودنویس گفت:« با دیدن صورت خسته و عرق کرده حسین و باتومی که با خود به خانه آورد شوکه شدم. پرسید این دیگر چیست؟ گفت ابزاری جدید برای کسب درآمد بدون دردسر.»



مادر حسین می‌گوید:« حسین به هیچ چیزی باور ندارد و به هیچ مساله‌ای در زندگی‌اش اهمیت نمی‌دهد او فقط می‌گوید پول می‌دهند می‌روم. خسته ام بسکه دستم به دهان مردم بوده.»



حمله به معترضین این روزها شدت بیشتری به خود گرفته‌است و باطوم به دستان دیگر سرباز وظیفه‌ها نیستند. در کنار آنها بچه‌هایی هستند که برای دریافت امکانات و کمک‌های مالی از سوی رژیم حاضرند باطوم‌های خود را در هوا بچرخانند و بر تن نحیف مادران و زنانی فرود بیاوردند که می‌تواند مادر یا خواهر خود این بچه‌ها باشند. حکومت با چیدمان جدید خود تلاش می‌کند وجه جدیدی به ماجرا بدهد تا بر مبنای آن جامعه را با بحران‌های جدید اختلاف و درگیری همراهی کند.



مرضیه می‌گوید:« فقط می‌خواهم به این بچه‌ها بگویم بجای تخم کینه و خشونت جوانی کنند. دلم می‌خواهد دست همه این کودکان وطنم بگیرم و ملتمسانه برایشان تعریف کنم که زندگی چیز دیگری است. گول این قصه‌ها را نخورند که فردا قصه چیز دیگری خواهد بود.»

آیا مردم پول قبض‌های جدید گاز را پرداخت می‌کنند؟

یکی از راه‌هایی که برخی از فعالان آنلاین پیشنهاد کرده‌اند، عدم پرداخت قبض‌های گاز نجومی جدید است. پرسش اینجاست که این پیشنهاد با چه واکنشی روبرو خواهد شد؟ آیا نافرمانی مدنی برای بسیاری از نپرداختن قبض‌های گاز شروع خواهد شد؟




در دو روز گذشته، بسیاری از شهروندان با قبض‌هایی از جمله قبض گاز روبرو شده‌اند که با قبض‌های پیشین اختلافی فاحش دارد. سحام نیوز می‌نویسد که یکی از شهروندان که خانه‌ای ۹۰ متری داشته، هر ماه هزینه‌ای در حدود ۳-۴ هزار تومان برای گاز مصرفی پرداخت می‌کرده اما این برج با قبضی ۹۷ هزار توامنی روبرو شده است.



افزایش قیمت آب و گاز و برق در مدت زمانی کوتاه در بسیاری از کشورهای جهان می‌تواند دولت‌ها و یا موسسات مسوول را با بحران روبرو کند، اما در ایران بسیاری پرداخت آن‌چه در قبض آمده را وظیفه می‌دانند، بی‌آنکه به افزایش قیمت اعتراضی کنند.



امروز در فضای مجازی، بسیاری از کاربران افزایش قیمت خدمات و یا قبض‌های گاز را عامل جدیدی برای اعتراض به حاکمیت خوانده‌اند.



در روزهای دیگر در این باره بیشتر خواهیم دید و شنید.

دیکتاتور به پایان سلام کن

دیکتاتور به پایان سلام کن

اعتراض؛ از مراجع تقلید تا دولت های غربی

دامنه اعتراضات به بازداشت رهبران جنبش سبز از مرجع تقلید تا دولت های غربی را فرا گرفت و تجمعات روز گذشته مردم در شهرهای مختلف ایران، توجه رسانه ها را به خود جلب کرد.




به دنبال انتشار خبر بازداشت این دو، مجتبی واحدی، مشاور مهدی کروبی و سردبیر سابق روزنامه آفتاب یزد در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی فارسی، اعلام کرد که بازداشت این دو "بعد از کسب تکلیف صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه، از آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران انجام شده است".



نخستین بار وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، فاش کرد که میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو رهبر جنبش سبز به همراه همسرانشان، به زندان حشمتیه، یکی از زندان‌های نظامی تحت نظر وزارت دفاع، منتقل شده‌اند.



علی‌اکبر موسوی‌خوئینی، نماینده مجلس اصلاحات که این زندان را از دوره حضورش در مجلس ششم می شناخت گفت: "این زندان متعلق به ارتش است و طی موافقت‌نامه ای با سازمان زندانها، توسط ارتش اداره می‌شود... در زندان حشمتیه ساختمانی هم وجود داشت که گفته می‌شد افراد برجسته‌تر آن‌جا نگهداری می‌شدند. [از جمله] فرهاد نظری فرمانده وقت نیروی انتظامی تهران بزرگ در پرونده حادثه کوی دانشگاه... عمده افراد زندانی در آن مقطع کسانی از پرسنل این نیرو بودند که محکومیت‌هایی داشتند و بعضا هم افراد شخصی که به طور ویژه زندان بودند... می توان حدس زد با توجه به سابقه قبلی این زندان در استفاده برای موارد خاص و ویژه، به علت درجه بالای امنیتی از آن استفاده شده است".



در عین حال، وب‌سایت العربیه، به نقل از یک منبع مطلع نوشت که میان وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران درباره نحوه برخورد با موسوی و کروبی اختلاف نظر وجود دارد: "وزارت اطلاعات خواستار بازداشت خانگی موسوی و کروبی است و معتقد است که باید آن‌ها را در خانه نگاه داشت و ارتباط‌های آن‌ها را قطع کرد، بدین ترتیب دیگر امکان ارتباط گیری با معترضان را نخواهند داشت و می‌توان جلوی واکنش‌های احتمالی معترضان به بازداشت آن‌ها گرفت. اما سپاه پاسداران این شیوه را مناسب نمی داند و از ابتدا خواستار برخورد شدید با سران معترضان بوده، سپاه معتقد است که موسوی و کروبی باید بازداشت و به زندان افکنده شوند و سپس محاکمه و مجازات شوند. اما درباره احتمال واکنش شدید از سوی معترضان می گوید که هر اعتراضی هر چند شدید باشد بیش از دو یا سه هفته طول نخواهد کشید و پس از سرکوب آن دیگر شاهد تحرکی از سوی معترضان نخواهیم بود. بدین ترتیب امکان ارتباط موسوی و کروبی با معترضان برای همیشه قطع می شود و می توان امیدوار بود اعتراض ها برای همیشه خاموش می‌شود".



اما مجتبی واحدی از نقشی فراتر از نقش سپاه و وزارت اطلاعات در این پرونده سخن گفت: "صادق لاریجانی در مورد تبعات دستگیری میرحسین موسوی و مهدی کروبی تردید داشته، اما آیت‌الله خامنه ای به او گفته است که جمع بندی انجام شده در دفتر رهبری نشان داده که این اقدام، مساله ای ایجاد نخواهد کرد".



واحدی اعلام کرده که به گفته رهبر جمهوری‌اسلامی، مسوولیت جمع‌بندی هزینه‌های دستگیری رهبران معترضان به انتخابات، با مجتبی خامنه ای فرزند اوست.



پیش از این و هم‌زمان با حصر موسوی و کروبی، کلمه با اشاره به وضعیت آن‌ها، رهبر جمهوری‌اسلامی را آمر اصلی حصر این دو معرفی کرده و نوشته بود: "واکنش فراگیر و سراسیمهٔ مجلسیان و موضع‌گیری بعضی از چهره‌های خاص، نشان می‌دهد که آمر اصلی حصر «دستگاه حاکمه» است. دستگاهی که علیرغم رسمیت، نفوذ کافی در بیوت و مراجع تصمیم گیری دارد. نفوذی که می‌تواند هاشمی، ناطق نوری، قالیباف و بسیاری از چهره‌های دیگر را هم به اطاعت امر وادارد. عوامل اصلی حصر اگر رسما از رهبری دستور نگرفته باشند، قطعا ریشه‌ای در بیت رهبری دارند. تنها جایی که می‌تواند فرمان آتش را به این همه افراد صادر کند، بیت رهبری است. آمران وعوامل اصلی حصر جنتی را گفته‌اند تا در نماز جمعه فتوای برخورد با سران سبز را صادر کند، دادستان کل را گفته‌اند تا آن‌ها را ضد انقلاب بنامد، احمدی‌نژاد را گفته‌اند که خاموش بنشیند، صدا و سیما را گفته‌اند که شعار مرگ و اعدام سر دهد و وزیر اطلاعات را به مصاحبه واداشته‌اند؛ مصاحبه‌ای که مصلحی از عهدهٔ آن برنیامد و کار را از قبل خراب‌تر کرد. آملی لاریجانی پیش از این گفته بود که در برخورد با رهبران معترض فقط از رهبری سفارش می گیرد".



این در حالی است که پس از انتشار خبر بازداشت موسوی و کروبی، بسیاری از وب‌سایت‌های متعلق به اصول‌گرایان، این خبر را تکذیب کردند. کیهان امروز به نقل از یک مقام امنیتی، نوشته است که: "موسوي و كروبي در خانه‌هايشان قرار دارند و تنها ارتباطات آن‌ها، به ويژه ارتباطاتي كه از خارج كشور با آن‌ها برقرار مي‌شد، قطع شده است... موسوي و كروبي اجازه ديدار با بستگان درجه اول خود را تا زماني كه از اين طريق به انتشار مطالب دروغ و تنش آفرين نپردازند، خواهند داشت".



کیهان همچنین خبر انتقال موسوی و کروبی به یک زندان نظامی را "شایعه‌سازی سرویس‌های اطلاعاتی غرب" نامیده است.



خبرگزاری ایرنا نیز در گفت‌وگویی کوتاه با غلام‌حسین محسنی‌اژه‌ای، دادستان کل کشور، از قول وی نوشت: "خبر برخي رسانه‌ها مبني بر انتقال كروبي و موسوي به زندان درست نيست و تكذيب مي‌شود".



سایت تابناک، نزدیک به محسن رضایی، سخن یک مقام امنیتی را نقل کرد که: "موسوی و کروبی در منازل خود بوده و محدودیت‌های ارتباطی آن‌ها برای عدم دسترسی و سواستفاده عناصر ضد انقلاب از آن‌هاست".



پس از آن، خبرگزاری فارس هم سخنان یک "مقام آگاه قضایی" را منتشر کرد که مدعی بود: "اين دو در حال حاضر در منازل خود به سر مي‌برند و تنها محدوديت‌هايي در برابر تماس‌هاي آنان با عناصر مشكوک اعمال شده است".



در واکنش به این تکذیب‌ها، فرزندان میرحسین موسوی، به کلمه گفتند: "تنها هنگامی عدم صحت خبر بازداشت پدر و مادرمان برای ما مشخص و قابل باور خواهد شد که فورا آن‌ها را در خانه پدری خود و بدون تهدید یا حضور نیروهای امنیتی یا نظامی در صحت و سلامت کامل فیزیکی و روحی، همان‌گونه که تا پیش از ناپدید شدن بوده‌اند، دیدار کنیم".



گفته می‌شود انتقال مهدی کروبی و میرحسین موسوی در روزی انجام شد که جو تهران با حضور گسترده نیروهای نظامی و امنیتی به شدت پلیسی بود. پنج‌شنبه گذشته، همان موقعی که حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات در صدا و سیما حاضر شد و درباره اعتراضات سخن گفت. پیش از آغاز مصاحبه وزیر اطلاعات، اعلام شده بود که وی قرار است "اطلاعاتی جدید و مهم" در اختیار مخاطبان قرار دهد.



گفتنی است موسوی و کروبی پیش از آغاز راه‌پیمایی 25 بهمن تحت نظر بودند، اما هم‌زمان با برگزاری این راهپیمایی، محدودیت آنان نیز بیشتر شد و پس از اینکه موسوی و کروبی به صدور بیانیه درباره راهپیمایی 25 بهمن پرداختند، بازداشت خانگی آنان شکل جدی‌تری به خود گرفت.



موسوی در روزهای ابتدایی بازداشت خانگی خود، دو بار با برخی از نزدیکان خود به صورت تلفنی صحبت کرد. وی در این تماس‌ها خبر از آن داده بود که محافظانش عزل شده و موادغذایی نیز توسط نیروهای امنیتی برای آن‌ها تهیه می‌شود. موسوی همچنین خبر از آن داده بود که هیچ روزنامه‌ای برای مطالعه در اختیار وی قرار نمی‌گیرد.



روز شنبه نیز فرزندان موسوی و رهنورد، با انتشار نامه‌ای سرگشاده، اعلام کرده بودند: "به سراغشان رفتیم. خودروی ون به شکلی پارک شده بود که از کنارش یک کاغذ هم رد نمی شد. مردانی که از خودرو پیاده شدند، نقاب داشتند. آدامس می جویدند و در جواب سوال ما که براساس کدام حکم، فرزندانی را ازدیدن پدر و مادرشان محروم می کنید، پرخاش کردند: "به شما چه مربوط که حکم کجاست؟ از کجاست؟ از طرف کیست؟ پرسیدیم در خودروی ون چند نفر هستید؟ باز هم پرخاش که به شما چه مربوط؟ پرسیدیم شیشه های خودروی تان چرا سیاه است؟ گفتند به شما چه مربوط؟"







همه مصایب مهدی کروبی



روز گذشته، محمدتقی کروبی، یکی از فرزندان مهدی کروبی، به بیان شرح کامل‌تری از آن‌چه بر خانواده وی در روزهای گذشته رفته است، پرداخت.



وی در یادداشتی که در سایت سحام‌نیوز، نزدیک به مهدی کروبی، منتشر شده است، چنین نوشت: "در باب بازداشت پدر و مادرم که متاسفانه و به اشتباه در ۲۰ روز گذشته از واژه حصر خانگی استفاده می‌شد، باید بگویم که آنان در بازداشت به سر می برند نه حصر. از وضعیت آنان هیچ خبری در دست نیست و خدا می‌داند در چه وضعیتی هستند".



وی همچنین پیشنهاد داده است که: "محکمه‌ای سیار در زمین چمن استادیوم یک‌صد هزار نفری آزادی با پخش زنده برپا کنید تا با حضور هیت منصفه‌ای بی‌نظیر، کیفرخواست هیات حاکمه و دفاعیات رهبران در بند استماع شود و مردم به قضاوت میان حاکمیت و معترضین بپردازند. اجازه دهید امت را کل مردم ایران بدانیم، نه آن لباس شخصی ‌ها که بعضا به عنوان امت خود جوش، ترموستات‌شان در مواقعی به جوش می‌آید که حمایت نیروهای امنیتی را دارند".



از سوی دیگر، یکی از فرزندان کروبی نیز، در گفت‌وگو با سحام‌نیوز، با واکنش نسبت به ادعاهای دادستان کل کشور، مبنی بر عدم بازداشت موسوی و کروبی، اعلام کرد: "در روز آغاز حصر، ماموران اطلاعات طي تماسي تلفني با علي كروبي از وي مي‌خواهند به منزل پدر مراجعه نمايد. در همين راستا علي سريعا به منزل پدر و بي‌اطلاع از حيله و نيرنگ ماموران اطلاعاتي مراجعه و دستگير مي‌گردد. یکی از عروس‌های آقای کروبی شاهد جمع آوری کورکورانه و فله‌ای کلیه وسایل از جمله کتب (تنها حدود 700كتاب فقهي) و حتی داروها از منزل بوده است. به طوري كه ايشان ذكر مي‌كردند كه احساس كردم تنها مبل و يخچال منزل را نبردند".



پیش از این و در روزهای گذشته نیز، یکی از فرزندان کروبی به سحام‌نیوز گفته بود: "توانستیم با يكي از همسايگان که شاهد انتقال پدر و مادرمان به خارج از منزل بوده است صحبت کنیم. وی به ما اطلاع داد که نیمه شب پنج شنبه شاهد حضور هشت ماشین ون نيروهاي امنيتي در مقابل ساختمان و ورودي پاركينگ منزل آقای كروبي بوده كه پس از دقايقي همگي به همراه یک ماشین که از داخل پارکینگ درآمده محل را ترك كرده اند. به گزارش این شاهد عینی پس از آن، ساختمان به طور كامل تخليه و چراغ‌هاي منزل ايشان خاموش شده است".



در روزهای گذشته، چندین بار نیز نیروهای لباس شخصی و ماموران امنیتی در مقابل منزل کروبی تجمع کرده و یا وارد منزل وی شده بودند. مجتبی واحدی، مشاور کروبی در این زمینه گفته بود: "هیچ خبری از آقای کروبی و همسرشان وجود ندارد. نیروهای امنیتی با ورود به منزل، هر چیزی را که تصور می‌کردند ممکن است کمک به شکل‌گیری تماس کند، با خود برده‌اند و در منزل ایشان مستقر شده‌اند".







ادامه واکنش‌ها به بازداشت موسوی و کروبی



پیش از این و هم‌زمان با خبر بازداشت خانگی موسوی و کروبی، برخی از چهره‌ها و شخصیت‌های سیاسی، نسبت به این مساله واکنش نشان دادند. مجمع روحانیون مبارز، کمیسیون زنان جبهه مشارکت و شخصیت‌هایی چون آیت‌الله یوسف صانعی، آیت‌الله بیات زنجانی، آیت‌الله دستغیب، احمد منتظری و سیدمحمد خاتمی، روز گذشته آیت‌الله بیات زنجانی و آیت‌الله صانعی، دو تن از مراحع تقلید نیز نسبت به ادامه بازداشت و حصر کروبی و موسوی هشدار دادند.



در روزهای گذشته اما، این مساله ابعاد بین‌المللی پیدا کرد و برخی از کشورهای جهان، نسبت به این مساله واکنش نشان دادند.



شورای امنیت ملی کاخ سفید، با صدور بیانیه‌ای سیاست سازمان‌یافته ارعاب و بازداشت شخصیت‌ها، فعالان سیاسی و حقوق بشر، دانشجویان، روزنامه‌نگاران و بلاگرها از سوی دولت ایران را محکوم کرد.



هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، اعلام کرده است که دولت ایران باید به مردم اجازه دهد از حق آزادی بیان و آزادی تجمعات برخوردار شوند و باید بلافاصله به ارعاب سازمان یافته مخالفان پایان دهد.



جی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد نیز به خبرهای منتشر شده در خصوص بازداشت ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، دو رهبر مخالفان در ايران، واکنش نشان داده و ضمن "غيرقابل پذيرش" خواندن اين بازداشت، خواهان آزادی آن‌ها شده است.



همچنین سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکایی، جان کایل و مایک کرک گفته‌اند بازداشت میر حسین موسوی و مهدی کروبی و همسرانشان "نشانه هراس یک دیکتاتوری رو به ضعف از مردم خود است".



یرژی بوزک، رییس پارلمان اروپا بازداشت موسوی و کروبی را "شدیدا محکوم" کرد و خواستار آزادی "بدون قید و شرط" آنان شد. رئیس پارلمان اروپا تصریح کرد که "تلاش‌های ارعاب‌آور" حکومت ایران حمله به اصول دمکراسی و نهاد‌های قضایی است.



سخنگوی دولت آلمان نیز اعلام کرده است که دولت متبوع وی از اینکه جمهوری اسلامی"در عملیاتی شبانه رهبران معترضان، آقایان موسوی و کروبی را به مکانی نامعلوم" منتقل کرده، شوکه شده است. سخنگوی دولت آلمان این اقدام‌های دولت جمهوری اسلامی را "تهدید و ارعاب" مخالفان، و ناقض موازین بین‌المللی حقوق بشر خوانده است.



از سوی دیگر گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان در دیدار با صالحی همتای ایرانی خود از وی خواسته سلامت دو رهبر ایران را تضمین کند. وی از وزیر خارجه جمهوری اسلامی خواسته موسوی و کروبی را مورد آزار جسمانی و سرکوب قرار ندهند.



از سوی دیگر در پی انتشار خبر بازداشت موسوی و کروبی و همسرانشان، و همچنین انتقادات آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، وزارت امورخارجه آلمان کاردار جمهوری اسلامی در برلین را برای ادای توضیحاتی احضار کرد.



این در حالی است که رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امورخارجه، بحث بازداشت موسوی و کروبی را یک مساله داخلی عنوان کرد که دیگر کشورها حق دخالت در آن را ندارند.



همچنین علی‌اکبر صالحی نیز، خواستار آن شد که "میان حرکت‌های اصیل مردمی و حرکت های مدیریت شده توسط قدرت های خارجی تفاوت قائل شد."



سازمان گزارش‌گران بدون مرز نیز با انتشار بیانیه‌ای بازداشت میرحسین موسوی و مهدی کروبی و همسرانشان را محکوم کرد و از مقامات جمهوری اسلامی خواست که محل بازداشت رهبران معترضان را فورا و به‌شکل رسمی اعلام کنند.



از سوی دیگر، کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران در اطلاعیه‌ای درباره سرنوشت زهرا رهنورد، فاطمه کروبی، میرحسین موسوی و مهدی کروبی نوشته است: "این چهار ناراضی ناپدید شده‌اند؛ آنان بدون ارتباط با دنیای خارج، در مکان نامعلومی نگاهداری می‌شوند و این نقض شدید قوانین ایران و بین‌المللی است و آدم‌ربایی توسط حکومت است".

گزارش روز از تجمعات مردمی 10 اسفند

مردم ایران دیروز در حالی بار دیگر به خیابان ها آمدند که حکومت، نوجوانان پانزده شانزده ساله را مجهز به شوکر برقی و گاز فلفل کرده و به خیابان ها فرستاده بود تا همگام با نیروهای سپاه، گارد ویژه و بسیج از شکل گیری تجمع مردمی جلوگیری کنند.




نوجوانانی که به گزارش خبرنگاران روز کم تجربه بوده و ترس در چهره آنها مشهود بود. روزنامه نگاران و شاهدان عینی همچنین میزان خشونت به کار رفته از سوی نیروهای نظامی و بسیج نسبت به مردم معترض را بی سابقه خوانده و گفته اند که حکومت همه امکانات خود را به کار گرفته بود تا به هر شکل ممکن با ضرب و شتم، گاز اشک آور و بازداشت های گسترده، خیابان های تهران را خلوت کند اما مردم نیز تلاش داشتند هر طور شده به هم بپیوندند.



براساس گزارش های خبرنگاران روز از تهران، روز گذشته هم ماموران حکومتی اجازه ندادند هسته اصلی تجمع شکل بگیرد اما مردم در خیابان ها و میادین مختلف شهر تهران با فریاد های "یا حسین، میرحسین" و "یا مهدی، شیخ مهدی" حمایت خود را از رهبران جنبش سبز اعلام کردند. آنها همچنین فریاد می زدند: "موسوی، کروبی، آزاد باید گردند"، "مرگ بر دیکتاتور".



ارتباط میرحسین موسوی، مهدی کروبی و همسرانشان از 25 بهمن با دنیای خارج قطع شده و رسانه های خبری از انتقال آنها به بازداشتگاه حشمتیه خبر داده اند.



با وجود حضور سنگین نظامیان و لباس شخصی ها درمشهد، شیراز، اصفهان و رشت نیز مردم به خیابان ها آمدند و خواهان آزادی رهبران جنبش سبز و همسرانشان شدند. تبریز نیز برای اولین بار شاهد حضور و تجمع مردم در چهارراه آبرسانی این شهر بود.







خشونت عریان



براساس گزارش های شاهدان عینی و روزنامه نگارانی که در تجمعات دیروز تهران حضور داشته اند، خشونت نسبت به مردم از تجمعات پیشین بیشتر بوده. گفته می شود به نیروهای بسیج و گارد ویژه اختیار تام داده بودند تا با هر میزان از خشونتی که می توانند مردم را پراکنده کنند.



نیروهای حکومتی با استفاده از گاز اشک آور، گاز فلفل، شوکر، باتوم فنری، گلوله های ساچمه ای، پنت بال مردم را پراکنده می کردند.



یک شاهد عینی به روز می گوید: وسط خیابان، علی الخصوص خط ویژه اتوبوس در خیابان ولیعصر چند موتوری با پرچم ویراژ می دادند وعربده کشی می کردند. آنها فریاد می زدند "حزب الله" و فردی که در ترک موتور نشسته بود بلند می شد و دستانش را بالا می برد و عربده میزد. از کنار هر کسی هم رد می شدند به شدت می زدند.



او می افزاید: ما در ایستگاه اتوبوس بودیم که یکباره ریختند و گفتند بروید اتوبوس نمی آید؛ لازم نکرده به بهانه سوار شدن به اتوبوس توی ایستگاه تجمع کنید. مردم اعتراض کردند و آنها به شدت شروع به زدن کردند. من هنوز تمام بدنم درد می کند.



به گزارش یکی دیگر از خبرنگاران روز، دیروز تعداد زيادي شيشه هاي خودرو توسط نيروهاي بسيج خرد شد. خودروها به نشانه حمايت از مردم معترض که در خیابان ها یا پیاده رو ها حضور داشتند، مدام بوق ميزدند و نیروهای بسيج كه در خيابان ها كمين كرده بودند ماشين ها را شناسايي و تمام شيشه هاي ماشين هاي مذكور را مي شكستند.



یک شاهد عینی حاضر در چهارراه ولیعصر نیز به روز می گوید: افراد لباس شخصی خیلی ناجور برخورد می کردند؛ یکباره حمله می کردند به جمع و بدون توجه می زدند. یک پسری را به پشت پایش زدند و زمین افتاد، یک نفر رفت کمک کند تا بلند شود اما یکباره ریختند سرشان و با باتوم به شدت او و فردی را که زمین افتاده بود زدند.



یک روزنامه نگار دیگر نیز که در خیابان های مرکزی شهر حضور داشته به روزمی گوید: من سمت هفت تیر بودم ؛رفتم سمت بلوار کشاورز و بعد تقاطع کارگر و بعد هم ستارخان. واقعا از رفتارهای عجیب ماموران تعجب کرده بودم؛ از استفاده از بچه های کم سن و سال گرفته تا فیلم برداری علنی از مردم. در تجمعات قبلی معمولا مخفیانه از مردم فیلم می گرفتند اما این بار خیلی علنی، از مردمی که در پیاده رو ها بودند تا مردمی که اصلا فقط در حال عبور بودند یا مردمی که پشت چراغ قرمز منتظر بودند فیلم می گرفتند انگار داشتند فیلم مستند می ساختند.



او می افزاید: مردم از قشرهای مختلف بودند اما نمی توانستند جمع شوند یعنی با خشونت هر چه تمام تر آنها را متفرق می کردند. یک جا که مردم توانستند جمع شوند شروع کردند به شعار دادن و راننده اتوبوسی که در حال رد شدن بود از پنجره داد زد یا حسین جمعیت گفت میرحسین که ریختند سر مردم و گاز اشک آور زدند.



به گفته این روزنامه نگار شعارهایی که از سوی مردم سر داده می شد بیشتر برحمایت از رهبران جنبش سبز متمرکز بود.آنها نام میرحسین موسوی و مهدی کروبی را فریاد می زدند؛ انگار همه با هم هماهنگ باشند که روی "یا حسین میرحسین و یا مهدی و شیخ مهدی" زوم کرده بودند.



مردم معترض روز گذشته نیز همچون 25 بهمن و یک اسفند در پیاده روها متمرکز بودند و اجازه حضور در خیابان و تشکیل تجمع در خیابان را نیافتند. شاهدان عینی می گویند: اما یک جاهایی که تجمع می شد و ترافیک هم کمک می کرد، نیروهای نظامی و لباس شخصی کم می آوردند. ملت هم بوق می زدند بعضی از توی ماشین ها علامت وی نشان می دادند؛ فضا مثل روزهای بعد از انتخابات بود.







نوجوانان مجهز به شوکر و گاز فلفل



حضور نوجوانان مجهز به شوکر و گاز فلفل در کنار نیروهای بسیج و استفاده از آنها برای سرکوب معترضان، تاثر مردم معترض را برانگیخته بود.



خبرنگار روز گزارش داده است:آنها آنقدر كم تجربه و تازه كار بودند كه حتي جسارت درگيري نداشتند. در يك درگيري كه رخ داد يكي از آنان انقدر ترسيده بود كه شوكر را دور سر خود مي چرخاند در خيابان فرار مي كرد.او به محض رسيدن به نيروهاي يگان ويژه نيروي انتظامي بغل يكي از آنها پريد و وحشت زده گفت: "من بسيجي هستم و افتاده اند دنبالم كمكم كنيد." ماموران كه از اين حركت تعجب كرده بودند، گفتند: بچه! ما اينجا كه كسي را نمي بينيم. رهگذران كه از وحشت نوجوان بسيجي شگفت زده شده و به خنده افتاده بودند در عین حال متاثر بودند که چطور این بچه ها را در این سن و سال مجهز کرده و برای مقابله با مردم فرستاده اند.



خبرنگار روز از درگیری بین نیروهای انتظامی و بسیج و گارد ویژه هم خبر داده : دیروز در چند صحنه کاملا مشخص بود که نیروهای انتظامی تلاش میکنند مانع از درگیر شدن بچه های کم سن و سال شوند. در تقاطع طالقانی - ولیعصر یکی از افسران نیروی انتظامی شوکر را از دست پسری حدودا 15 ساله بیرون کشید و فریاد زد چه کسی گفته این را دستت بگیری.از این گذشته به وفور بین نیروهای بسیجی وانتظامی درگیری پیش میامد، با هم جر وبحث میکردند، سرهم داد میزدند. سر فلسطین یک مورد را دیدم که یک بسیجی به افسر نیروی انتظامی فحش ناجور میداد. میگفت لباست را در بیاری میدونم که سبزهستی و میروی قاطی اینها و....



به گفته شاهدان عینی، ماموران نیروهای انتظامی تلاش میکردند کمتر در برخوردها شرکت کنند و در حد توان خود به مردم معترض کمک میکردند. یک روزنامه نگار که همکارش توسط گارد ویژه بازداشت شده بود به روز می گوید: میدان ولیعصر، نزدیک سینما قدس در حال رفتن بودیم که گارد ویژه یکباره از پشت دست همکارم را گرفت و کشید و او را بازداشت کرد. یک افسر نیروی انتظامی آنجا بود به او گفتم و واقعا خیلی کمک کرد گفت شما کمی دورتر بروید من حواسشان را پرت میکنم و همکارتان را می آورم و واقعا همین کار را کرد و چند دقیقه ای نکشید که همکارم آمد.



او می افزاید:لباس شخصی ها و نیروهای بسیج خیلی فعال تر از سایر نیروها بودند.



یک شاهد عینی گفته است:"لباس شخصی ها از همه تیپ بودند از قیافه های خیلی معمولی تا قیافه های خیلی تابلو. می امدند توی جمعیت و آمار می گرفتند و نشان میکردندو بعد می ریختند آن فرد را بازداشت می کردند. یکباره میدیدی بغل دستی ات را کشیدند و بردند.اما ویژگی که دیروز داشت این بود که تعداد بازداشت شده ها بسیار زیاد بود ولی بازداشت شده ها را هما نجا تحویل ناجا می دادند یعنی اگر یک لباس شخصی هم فردی را بازداشت میکرد او را به ناجا تحویل میداد.



فخری محتشمی پور، عضو جبهه مشارکت و همسر مصطفی تاج زاده از بازداشت شدگان تجمعات روز گذشته است.



پی گیری های روزنشان می دهد تعدادی از بازداشت شدگان روز گذشته را به پادگان جی واقع در خیابان جی منتقل کرده اند.



براساس گزارش خبرنگاران روز کسانی که بازداشت می شدند خطاب به ماموران می گفتند ما برای خرید عید آمده ایم.



وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی روز پنج شنبه در برنامه زنده شبکه سه سیما گفته بود که در روز یک اسفند خبری نبوده و مردم در حال خرید عید بوده اند. پس از آن سایت ها و پایگاههای اجتماعی مجازی پر شد از استعاره های معترضان و کاربران اینترنت که روز ده اسفند برای خرید عید خواهیم رفت و آزادی خواهیم خرید و....



کوهیار گودرزی، روزنامه نگار، به روز می گوید بیش از 15 ون را دیده که بازداشتی ها را با آنها منتقل میکردند.



به گفته او این ماشین های ون پلاک نداشته و برخی که دارای پلاک بوده اند روی پلاک آنها با چسب پوشانده شده بود.







مردم پراکنده بودند اما آمدند



اندک ویدئوی منتشر شده از تجمعات دیروز، حضور پراکنده مردم را نشان میدهد که در حمایت از رهبران جنبش سبز شعار میدهند. در این میان تصویری از اتوبان نیایش منتشر شده که پوستری با نوشته "دیکتاتور به پایان سلام کن" در آن نصب شده است.



فرهاد رجبعلی، خبرنگار - عکاس در تهران که در میان مردم حضور داشته به روز می گوید که دیروز فدائیان آقایان موسوی و کروبی آمده بودند؛اما آنطور که انتظار می رفت همه حامیان و طرفداران آقایان موسوی و کروبی حضور نداشتند به همین خاطر نیروهای امنیتی توانستند اوضاع را کنترل کنند.



او می افزاید: اگر همه حامیان آقای موسوی و آقای کروبی به این تجمعات بپیوندند دیگر قابل کنترل نخواهد بود.



به گفته این روزنامه نگار دیروز مردم دنبال هر فرصتی می گشتند تا به هم بپیوندند اما به دلیل سرکوب شدید موفق نشدند و اگر حضور مردم گسترده تر شود اعتراض شکل دیگری خواهد گرفت.



او در عین حال از وحشتی می گوید که لباس شخصی ها و نیروهای نظامی داشتند: نمیدانم چی بود؛ به شدت می زدند. خیلی بد می زدند اما همین که می زدند سریع و به سرعت به عقب می رفتند گویی از خشم مردم وحشت داشتند. در اصل خیلی خشونت به کار بردند اما این خشونت همراه با ترس بود. چون مردمی که به خیابان آمده بودند به شدت خشمگین بودند؛ شاید از همین خشم می ترسیدند.



او حضور مردم را خوب ارزیابی می کند: جمعیت میلیونی نبود اما همین تعدادی هم که آمدند حضورشان خیلی خوب بود. مي توانم به تقريب بگویم حدود 50 هزار نيرو فقط برای سرکوب آورده بودند خب اگر روزي به اينها 30 هزار تومان حق ماموريت بدهند كه ميدهند و من خبر موثق در این زمینه دارم میدانید چه رقمی می شود؟ بماند هزینه های اقلام مصرفی اینها و... که سر به فلک می زند.



به گفته آقای رجبعلی: "همين حضور هم مطلوب است (حضور مردم)، حضور اين روزها در كف خيابان شده براي فداييان موسوي و كروبي و حكومت از وحشت، همه توانش را مامور مي كند خب اين در دراز مدت حکومت را از پا می اندازد و من خطر بزرگي كه براي حكومت مي بينم با بازداشت سران اصلاح طلب و آقايان موسوي و كروبي حكومت به صورت بي واسطه اي رو در روي مردم قرار گرفته. خب اين خطر بيشتر متوجه حكومت خواهد شد بدون حضور اصلاح طلباني كه همواره جامعه را به عدم خشونت دعوت مي كردند."



تجمع دیروز به دعوت شورای هماهنگی تشکیلات راه سبز امید شکل گرفته بود. امروز تولد میرحسین موسوی است و به همین دلیل شب تولد او برای تجمع و اعتراض به بازداشت او و مهدی کروبی و همسرانشان انتخاب شده بود.



براساس اعلا ماین شورا و همچنین براساس گفته مجتبی واحدی، مشاور مهدی کروبی به روز این تظاهرات سه شنبه های دیگر نیزادامه خواهد داشت.

شب شعر احمدی نژادی

شب شعر احمدی نژادی

گزارش سفارشی مجلس از حوادث ۲۵ بهمن: موسوی و کروبی با کشورهای امریکا و انگلیس در ارتباط بودند

گزارش سفارشی مجلس از حوادث ۲۵ بهمن: موسوی و کروبی با کشورهای امریکا و انگلیس در ارتباط بودند


جرس: بدنبال جوسازی های دو هفته گذشته حامیان افراطی حکومت، هیات منتخب علی لاریجانی، در گزارش سفارشی در خصوص حوادث ۲۵ بهمن به تکرار ادعاهای وزیر اطلاعات پرداخت، ضمن ادعای ارتباط موسوی و کروبی با امریکا و انگلیس، خواستار برخورد قاطع با رهبران جنبش سبز شد.

به گزارش خبرآنلاین، محمدابراهیم نکونام رئیس کمیسیون اصل نود و رئیس هیات بررسی کننده حوادث 25 بهمن، در ابتدای گزارش این هیات گفت: چه سخت است که از یاران دیروز انقلاب و دشمنان امروزش سخن گفتن.



وی در ادامه افزود: به دنبال حادثه تلخ 25 بهمن و خروش یکپارچه نمایندگان در محکومیت ان، هیاتی از سوی رئیس​مجلس برای بررسی این مساله تشکیل شد که با مسئولان امنیتی ، اطلاعاتی و قضایی نشست​هایی داشت.



وی با بیان اینکه جریان علنی فتنه زمانی شروع شد که جمهوری اسلامی در عرصه بین المللی در اوج قدرت بود و غرب و اتحادیه اروپا را به کرنش واداشته بود، ادامه داد: برگزیدن رئیس​جمهور با 24 میلیون رای یک قدرت بین​المللی را ایجاد کرده بود. راهبرد جذب حداکثری و دفع حداقلی رهبری و حمایت علما، این چالش و فتنه بزرگ را خفه نمود. کما اینکه مردم در کنار رهبری پیروز راهپیمایی های 9 دی و 22 بهمن سال گذشته بودند.



نکونام از انقلاب​های مصر و تونس در منطقه یاد کرد و افزود: برنامه آمریکا برای جنبش​های مردمی کشورهای منطقه این است که خود را حامی مردم نشان داده و انقلاب انها را تبدیل به یک اصلاح جزئی کند. برای این منظور آمریکا به دنبال ان است که الگوی انقلاب ایران را الگوی نامناسبی معرفی کند و ایران را کشوری با مشکلات داخلی نشان دهد.



به گفته وی، کروبی و موسوی مهره​های خوبی برای آنها بودند که اسناد نشان می​دهد انها با اتاق فکرهایی در انگلیس و آمریکا ارتباط یافته و به درخواست انها راهپیمایی نمایشی​ای را برای حمایت از مصر و تونس به راه بیاندازند.





رئیس کمیسیون اصل نود از حمایت منافقین و سلطنت طلب​ها و دیگر ضد انقلابیون از راهپیمایی غیرقانونی 25 بهمن خبر داد که با حمایت​های رسانه​ای گسترده​ای همراه شد. سران فتنه داخلی علی رغم اطلاع از این حمایت​های خارجی نه تنها فراخوان خود را لغو نکردند بلکه بر راهپیمایی غیرقانونی اصرار کردند.





در حالی که تمام رسانه ها و مقامات حکومتی پیش از این گفته بودند که فردی که بالای جرثقیل رفته بود، دچار اختلال روانی است، وی می گوید: برای این منظور جوانی را با دوبار سابقه دستگیری به بالای جرثقیل فرستادند تا شعارهایی به نفع جریان سبز ارائه دهد و رسانه​های خارجی آن را نمایش دهند.



وی بدون اشاره به خشونت عریان برای جلوگیری از تمرکز و تجمع مردم در خیابانها، افزود: آنها خیابان​های همیشه شلوغ را برای راهپیمایی انتخاب کردند که زمینه سوء استفاده و نفوذ عناصر ضد انقلاب را فراهم کرد تا گروه​های کوچکی که با شعار علیه مسئولان نظام اغتشاش آفرینی می​کردند، بزرگ جلوه داده شوند. جالب اینکه حتی یک شعار به نفع مردم مصر و تونس سر داده نشد.



نکونام با وارانه جلوه دادن واقعیت مدعی شد: مردم اصلا استقبالی از این آشوب​ها نکردند و حتی به رویارویی با آن پرداختند. وی ادعا کرد: به همین دلیل آنها از تصاویر آرشیوی تجمعات سال​های گذشته استفاده کردند.



وی در خصوص ارتباط سران جنبش سبز با منافقین نیز گفته های وزیر اطلاعات و سرمقاله نویس کیهان را تکرار کرد و گفت: اردشیر امیرارجمند به عنوان رابط منافقین با موسوی، بیانیه​ای بعد از این راهپیمایی منتشر کرد. این نقش را باطبی هم ایفا نمود. پروژه کشته سازی هم از سوی منافقین همراهی شد.





وی بار دیگر با قلب واقعیت و بدون اشاره به انتقادات جدی به رفتار غیر مدنی نمایندگان مجلس در سردادن شعار علیه سران جنبش سبز گفت: اما حرکت قاطع مجلس در 26 بهمن، اثرات جدی روی اتاق​های فکر خارج نشینان و سران فتنه در داخل داشته است و آنها از کسانی که تا کنون سکوت کرده اما هم​اکنون آنها را متهم می کنند، به شدت ناراحت شدند.

گزارش رسانه‌های ژاپنی درباره اعتراضات مردمی در ایران در روز دهم اسفند

گزارش رسانه‌های ژاپنی درباره اعتراضات مردمی در ایران در روز دهم اسفند







پارس و ما : تلویزیون سراسری ژاپن روز چهارشنبه گزارش داد که همزمان با گسترش جنبش های مردمی در کشورهای خاورمیانه یی، مردم اصلاح طلب در ایران نیز دیروز سه شنبه دست به گردهم آیی و راهپیمایی ضد حکومتی زدند .



تلویزیون سراسری ژاپن گفت که در جریان برخورد نیروهای امنیتی ایران با تظاهرکنندگان در تهران و دیگر شهرها، شمار فراوانی از مردم معترض بازداشت شدند .



به گزارش این شبکه، در روز سه شنبه تظاهرات ضد حکومتی در شهرهای تهران، مشهد، تبریز و دیگر شهرهای بزرگ ایران از سوی مردم اصلاح طلب برگزار گردیده است .



تلویزیون سراسری ژاپن افزود که پیش از این خبر دستگری میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو تن از رهبران اصلاح طلب در ایران پخش شده و بهمین دلیل مردم معترض در جریان راه پیمایی خواستار آزادی این دو تن شدند .



این شبکه گفت که مردم اصلاح طلب در ایران گفته‌اند که تا آزادی موسوی و کروبی، به برگزاری راهپیمایی و گردهم آیی اعتراض آمیز ادامه می‌دهند .



روزنامه های بزرگ ژاپنی نیز همچون یومیوری، آساهی و ماینیچی نیز روز چهارشنبه تظاهرات اعتراض آمیز مردم ایران در روز دهم اسفند را بازتاب دادند .



یومیوری بزرگترین روزنامه ژاپن همزمان با انتشار خبر تظاهرات مردمی در ایران در روز دهم اسفند نوشت : گزارشها نشان می دهد که موسوی و کروبی از سوی نیروهای امنیتی در ایران بازداشت شده اند، ولی دادگستری ایران آن را رد می کند .



یومیوری می‌نویسد که دوره تازه یی از اعتراض های مردمی در ایران آغاز شده و حکومت ایران با بهره گیری فراوان از نیروهای شبه نظامی لباس شخصی و نیروهای امنیتی تلاش می‌کند که تظاهرات و اعتراض ها را سرکوب کند .



یومیوری افزود که در میان محافظه کاران سرسخت در ایران، این دیدگاه که برای پیشگیری از گسترش اعتراض های مردمی باید موسوی و کروبی را دستگیر کرد، نیرومند است، ولی حقایق پشت پرده ناپدید شدن موسوی و کروبی هنوز روشن نشده است .



بزرگترین روزنامه ژاپن پیش‌بینی کرده که همبستگی مردم معترض در ایران با جنبش های مردم سالاری در دیگر کشورهای خاورمیانه همچنان ادامه داشته باشد.



روزنامه ماینیچی نیز در این زمینه گزارش داد: در حالیکه شاهدان از فریادهای مرگ بر دیکتاتور در راهپیمایی مردمی در خیابانهای تهران در روز دهم اسفند خبر می دهند، رسانه های دولتی ایران در اینباره سکوت کرده و از آرامش در شهرها گزارش می‌دهند .

وزیر خارجه جدید حتی از متکی نیز دروغگوتر است

وزیر خارجه جدید حتی از متکی نیز دروغگوتر است


صالحی به یورو نیوز: موسوی و کروبی آزاد هستند

سایت یورنیوز نوشت: علی اكبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران در حاشیه اجلاس حقوق بشر در ژنو و در پاسخ به سوال خبرنگار یورونیوز كه پرسید آیا ایران رهبران مخالفان را زندانی كرده است یا نه؟، گفت:چنین موضوعی صحت ندارد و آقایان موسوی و كروبی آزاد هستند.



در عین حال رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: "هیچ كشوری اجازه مداخله در امور داخلی كشور ما را ندارد و نخواهد داشت. مسائلی كه مربوط به افراد مطرح می‌شود در چارچوب حقوقی و توسط مقامات قضایی رسیدگی خواهد شد."

عصر ایران