Tuesday, March 3, 2015

حسین رونقی ملکی در اعتصاب غذا

حسین رونقی ملکی در اعتصاب غذا

حسین رونقی ملکی وبلاگ نویس و فعال اینترنتی پس از آزادی چندماهه از زندان اوین با عفو رهبری و توقف حکم، هفته‌ی جاری با فراخوان دادسرای اوین به زندان بازگشت. رونقی روز گذشته در اعتراض به انتقال به بند زندانیان مالی دست به اعتصاب غذا زده است.
حسین رونقی ملکی،  فعال حقوق بشر و وبلاگ نویس، پس از بازگشت به زندان اوین در پی انتقال به بند زندانیان مالی دست به اعتصاب غذا زده است. این زندانی سیاسی شهریور ماه (عیدفطر) سال گذشته با صدور حکم توقف اجرای محکومیت توسط دادگاه انقلاب، به دلیل شرایط جسمانی و عدم امکان تحمل کیفر طبق ماده ۲۹۱ آیین دادرسی کیفری و عفو رهبری از زندان آزاد شده بود. اما روز گذشته در پی فراخوان دادسرای اوین «به بهانه معاینه پزشکی قانونی» به زندان بازگردانده شد. او در شرایطی به زندان رفت که با توقف حکم آزاد شده و تحت درمان بود.
ماموران دادگاه انقلاب روزهای گذشته در حالی به خانواده‌ی رونقی گفته‌اند که حسین «زندانی متواری» محسوب شده و باید به زندان بازگردد، که در ابتدا آزادی وی با نامه‌ای عفو رهبری همراه بود. البته، پس از مدتی به او اعلام شد آزادی وی نه عفو است و نه آزادی مشروط بلکه مرخصی است. 
حسین رونقی سه روز پیش در صفحه‌ی اینستگرام شخصی‌اش از نگرانی‌ خود و خانواده برای مراجعه به اوین نوشت و گفت: « چند روز پیش از دادستانی زنگ زدن گفتن بیا تا وضعیتت رو مشخص کنیم. استرس و فشاری که تو این چند روز به من و خانواده‌ام و اطرافیانم وارد شده زیاد و غیرقابل توصیف بود. امروز خواستنم دادسرای اوین و به احتمال زیاد بازداشت خواهم شد. در این صورت به حکمی که به باور بسیاری از وکلا و قضات ناعادلانه و غیرقانونی هست اعتراض شدیدی خواهم کرد. اگر بنا بر مجرم بودن من باشد حکم آن بر اساس قانون حداکثر چهار سال است که من پنج سال گذرانده‌ام و یازده سال ناعادلانه به من حکم داده‌اند.»
مسوولان زندان روز گذشته این فعال اینترنتی را به جای انتقال به بند ۳۵۰ اوین به بند ۸ برده‌اند. بند ۸ اوین که مربوط به زندانیان مالی‌است، به دلیل تراکم بالا از شرایط مناسبی برخوردار نیست. حسین رونقی نیز در واکنش به انتقال وی به زندان دست به اعتصاب غذا زده است. 
این وبلاگ نویس در زندان دچار بیماری‌های گوارشی و نارسایی کلیه شد و چندین بار تحت عمل جراحی قرار گرفت. 
حسین رونقی، دانشجوی مهندسی نرم افزار بود که با نام مستعار بابک خرمدین در ایران وبلاگ نویسی می‌کرد و در زمینه برنامه‌نویسی و ساخت وبلاگ و عبور از فیلترینگ تخصص داشت. او عضو کمیته مبارزه با سانسور بود و در روزهای پس از انتخابات سال ۸۸ در زمینه فضای سایبری و امنیت آن تلاش‌های بسیاری انجام داده بود. رونقی در آذر ۸۸  در شهرستان ملکان بازداشت شد و  از سوی دادگاه انقلاب، به اتهام عضویت در شبکه «ایران پروکسی»، توهین به رهبری و رئیس جمهور، به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شد