Friday, July 29, 2011

از بیم انتخاباتی که به رای مردم نیاز باشد

از بیم انتخاباتی که به رای مردم نیاز باشد


نماینده های مجلس

با تخم کبوتر زبانشان باز شده





مهندس باهنر نایب رئیس مجلس چند هفته‌ پیش گفت «آقای احمدی‌نژاد سال 84 با آقای احمدی‌نژاد امروز شاید فرقی نكرده باشد فقط اطلاعات ما در باره ایشان بیشتر شده باشد. بحث دیگری كه آن موقع با ایشان داشتم این بود كه سئوال كردم در مجموعه اداره مملكت تئوری اقتصادی‌تان چیست؟ ایشان به این مضمون می‌گفت من كاری به تئوری و این حرف‌ها ندارم، من مهندسم و دنبال این هستم كه تولید در كشور راه بیفتد، به عنوان مثال عرض می‌كنم مثلاً ده هزار قندان می‌خواهم، اعلام می‌كنم هر كس بهتر، سریع‌تر و ارزان‌تر می‌سازد بیاید بسازد. من می‌خواهم این‌جوری مملكت را اداره كنم. ... همان‌جا عرض كردم كه مسائل اقتصادی مسائل پیچیده‌ای است و به همدیگر ارتباط دارند، یعنی در همین مثالی كه شما می‌زنید ما قندان را مجرد از استكان نمی‌‌توانیم بسازیم، نمی‌توانیم قندان را مجرد از اشتغال ببینیم، قندان را مجرد از تورم ببینیم؛ اینها مجموعه به‌هم پیچیده‌ای است كه همه روی هم اثر می‌گذارند. بنابراین برای اداره امور اقتصادی باید تئوری داشته باشیم. ... »



این حرف هائی که حالا مهندس باهنر می گوید و یا فاش می کند، حرف هائی است که یکبار شیخ مهدی کروبی نیز با طنز و به زیرکی گفت: ننه جون من هم میداند تورم چیه و گرانی شده!



2- حمید کاتوزیان رئیس کمیسیون انرژی مجلس هم گفت:



«ایمنی در نفت‌‌ رها شده است، مدیریت نیروی انسانی در حوزه نفت بسیار نگران كننده است و مربوط دانستن بی‌تدبیری و سوء مدیریت در وزارت نفت به «تحریم‌ها» اشتباه است. ... واگذاری پروژه‌ها و مقاطعه‌های كلان و بزرگ به شركت‌های خاص و مدیریت برخی افراد وابسته به جریان‌های مسئله دار اشتباه است. قراردادهای نفت و گاز بر خلاف قانون و بدون اطلاع مجلس بسته می‌شود.



3- حدود دو سال پیش موسوی گفت قراردادهای نفتی در دفاتر و وزارتخانه‌های غیرمرتبط منعقد می‌شود. و حالا تازه مجلسی ها زبانشان باز شده است.



4- احمد توکلی در نطق دوم مرداد خود در مجلس گفت:



«تخلف دیگر دولت عدم ارائه آمارها و گزارش سالانه از نرخ رشد اقتصادی و گزارش عملكرد بودجه و قانون هدفمند كردن یارانه​ها به مجلس است. آیا رئیس جمهور می​خواهد مردم نفهمند كه مسئولان ضعیف بانك مركزی به دستور غیر قانونی او، اسكناس بی​پشتوانه چاپ كرده​اند و پول پرقدرت را روانه بازار كرده اند كه با ضریب ۵/۴ نقدینگی را زیاد می كند و فشار تورم را بر دوش مردم كوچه و بازار هر روز زیادتر می سازد؟»



5- حالا رهبر معظم برای این بلبشو «شورای حل اختلاف» تشکیل داده است و ظاهرا هاشمی رفسنجانی رفته به مشهد تا با آیت الله پرنفوذ، یعنی آیت الله طبسی که آقای خامنه ای پیش از انقلاب در مجالس مذهبی خانه او چای می گرداند مشورت کرده و برای این وضع آشفته و خودسری و یکه تازی خامنه ای، تا کار به فروپاشی نکشیده فکری بکند.





با یک وثیقه صد میلیون تومانی

با یک وثیقه صد میلیون تومانی


پگاه آهنگرانی

به شرط دهان نگشودن آزاد شد





پگاه آهنگرانی، بازیگر برجسته سینمای ایران بعد از ۱۷ روز بازداشت امنیتی، روز گذشته با یک وثیقه صد میلیون تومانی از زندان اوین بیرون آمد. البته با این شرط که با هیچ رسانه ای مصاحبه نکند. نه خودش و نه خانواده اش! بنابراین هنوز معلوم نیست او را به چه اتهامی بازداشت کردند؟ در بازداشتگاه بر او چه گذشت؟ و این شایعه که او را باتهام تهیه فیلم مستندی در نقد فیلم های سریالی مسعود ده نمکی تهیه کرده بازداشت کرده بودند درست است؟ شاکی او مسعود ده نمکی است؟ و یا خود ده نمکی و دوستان قدیمی اش بازداشت کننده پگاه بوده اند؟





بیانیه شورای جنبش سبز

بیانیه شورای جنبش سبز


جنبش سبز مردم ایران

با 3 گزینه آماده انتخابات می شود







شورای رهبری جنبش سبز که با نام "راه سبز امید" خود را معرفی می کند، با صدور اطلاعیه ای مشروح، شرایط کنونی کشور و مسئله انتخابات مجلس آینده را بررسی و نظرات خود را اعلام کرده است. در این اطلاعیه نخست تاکید شده که "سال جاری، سال برگزاری انتخابات مجلس نهم است. از هم اکنون بحث حول این موضوع در محافل مردمی و سیاسی و همچنین فعالان مدنی همراه و همدل با جنبش اعتراضی سبز آغاز شده است. پرسش این است که جنبش سبز ایران در قبال این انتخابات چه موضعی باید اتخاذ کند.



مشارکت بی قید و شرط؟



تحریم بی قید و شرط ؟



مشارکت مشروط؟



بیانیه سپس به موارد زیر اشاره می کند:



«امنیت ملی و اجتماعی با تردیدهای جدی مردم روبروست. در عرصة فرهنگی، تنگ نظری ها و تصمیمات غیرکارشناسانه، تأثیرات خود را در حوزة نشر، سینما، تئاتر و دیگر حوزه های فرهنگی گذاشته و عرصه را بر هنرمندان و هنردوستان تنگ کرده است.



همچنین در نتیجة مدیریت ناکارآمد و سیاست های غلط اقتصادی و افزایش فزاینده نقدینگی ناشی از پمپاژ میلیاردها دلار از در آمدهای نفتی و توزیع پول به بهانه های مختلف، ازجمله تحت عناوینی مانند طرح حذف یارانه ها و سود سهام عدالت، آن هم در شرایط رکود تورمی حاکم بر اقتصاد و کاهش تولید ملی ناشی از تعطیلی گسترده واحدهای تولیدی، آثار خود را بصورت تورم مهار گسیخته، گسترش فقر، فاصله طبقاتی، موج فزاینده بیکاری، نرخ رشد پائین نزدیک به صفر و یک درصد و عقب ماندگی کشور، نشان داده و خواهد داد. ادامه این روند دیر یا زود موجب به میدان آمدن بازهم بیشتر ارتش بیکاران، دشدید نارضایتیاز اوضاع اقتصادی را در کنار ناراضائی های سیاسی و فرهنگی خواهد شد.



شرایط جهانی و بویژه منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا نیز در مقایسه با شرایط سال های گذشته تغییر اساسی کرده است. دو سال پس از جنبش اعتراضی مردم ایران و تأثیر آن برمنطقه خاورمیانه، اینک شاهد جنبش های گسترده مردمی علیه نظام های استبدادی (چه از نوع سلطنتی و چه از نوع جمهوری، چه از گونه باصطلاح مستقل و ضد امپریالیستی و چه از قماش وابسته و هم پیمان با آمریکا و غرب و …) است. آمریکا و غرب نیز اگر در گذشته به اقتضای نیازهای جهانی دو اردوگاهی و جنگ سرد به نفع خود می دیدند که از دیکتاتوری های سلطنتی تا جمهوری دفاع کنند و از آن ها به عنوان هم پیمان خود در مبارزه با کمونیسم شوروی حمایت سیاسی، نظامی و … کنند، اینک با توجه به تغییر کیفی شرایط جهان و به ستوه آمدن ملت ها از استبداد و تحقیر و فقر، دیگر پشتیبانی از نظام های استبدادی را به سود خود نمی بینند و به جای حمایت ازمتحدان دیکتاتور خود، می کوشند با استفاده از راهبرد جدید مدیریت و مواجهه دسته جمعی با شرایط جدید و همراهی با مردم و جنبش های آزادی خواه، حتی المقدور در جهت منافع استراتژیک و بلند مدت خود، یعنی تامین امنیت انرژی وحفاظت از زیر ساخت ها و مناطق حساس انرژی و نیز مبارزه با بنیادگرایی و رادیکالیسم در کادر طرح خاور میانه بزرگ، بر این جنبش ها اثر بگذارند.



بر این شرایط، فشار فزاینده ناشی از قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل علیه فعالیت هسته ای ایران و تحریم ها و قطع همکاری های اقتصادی ناشی از آن، احتمال اعمال تحریم های فلج کننده در آینده نزدیک و نیز انزوای اقتصادی و سیاسی در حال گسترش در سطح جهانی و منطقه که آثار محتوم خود را بر همکاریهای اقتصاد و طرح های توسعه کشور برجای گذاشته و خواهد گذاشت، و هزینه های سنگینی بر کشور تحمیل کرده را نیز باید افزود. فشاری که ناشی از فقدان عقلانیت در نظام سیاسی و مواضع و تصمیمات ماجراجویانه و توهم آلود است.»



بیانیه راه سبز امید، در پایان سه راه حل را در باره انتخابات مجلس آینده به نظر خواهی گذاشته و تاکید کرده که هیچیک از این سه راه حل را از هم اکنون نمی توان مطلق و قطعی کرد، چرا که شرایط جهانی و شرایط داخلی بی وقفه متغیر است.



1- «مشارکت بی قید و شرط» ،



2- «تحریم بی قید و شرط»



3- «مشارکت مشروط» در انتخابات



در شرایطی که جامعه حساس، ملتهب و فعال است، از هم اکنون با اعلام یکی از سه راه حل نباید خود را از امکان فعالیت مدنی و از جمله انتخابات محروم کرد.»



بیانیه می افزاید:



این شورا طی ماه های گذشته پس از رایزنی و گفتگو با طیف گسترده ای از فعالان سیاسی و صاحبنظران داخل و خارج کشور که خود را متعهد به همراهی با جنبش سبز مردم ایران به جمعبندی یاد شده در این بیانیه مقدماتی دست یافته که آن را برای نظرخواهی وسیع از مردم طرح می کند:



در این جمعبندی شرط حضور در انتخابات اینگونه مشخص شده است:



آزادی شهروندانی که بعد از انتخابات بازداشت شده اند.



آزادی رهبران جنبش سبز،



کوتاه کردن دست نهادهای نظامی و امنیتی از هر گونه دخالت و مهندسی انتخابات،



محترم شمردن آزادی قلم،



فعال شدن تمامی شهروندان و همه گرایش ها و تشکل های سیاسی، ‏عقیدتی و قومی.



لغو نظارت استصوابی،



ایجاد امنیت جانی و مالی و ‏حیثیتی فعلان حزبی ، نامزدها و رای دهندگان در انتخابات.



مردم می توانند نظرات خود را به هر صورت ممکن ارائه کنند تا شورا بتواند با استفاده از نظرات و پیشنهادها، جمعبندی نهایی و اعلام موضع انتخاباتی خود را اعلام کند.