Saturday, November 27, 2010

هاشمی رفسنجانی: بسیج در صورت تندروی دچار ضلالت می‌شود

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت که اگر بسیج "در هیاهوهای سیاست‌زدگی، دچار تندروی‌های افراطیون و تفریطیون شود"، دچار "ضلالت و گمراهی" خواهد شد.




آقای هاشمی رفسنجانی در نوشته ای که امروز ۶ آذر (۲۷ نوامبر) در سایت شخصی او منتشر شد، آورده است که بسیج باید همچون زمان تاسیس آن، یک نیروی "مردمی" باقی بماند تا در چشم "همه گروهها با هر سلیقه سیاسی" محترم باشد.



رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، این نوشته را به مناسبت سالروز تشکیل بسیج (۵ آذر) منتشر کرده و با اشاره به تاسیس این سازمان توسط آیت الله خمینی، خواستار آن شده است که "بسیج مانند مؤسس خویش، پرچمدار اعتدال در امور فرهنگی و اجتماعی باشد".



در گذشته، اظهار نظرهای آقای هاشمی رفسنجانی معمولا در قالب سخنرانی و در دیدار با بازدیدکنندگانی از اقشار مختلف، یا در قالب مصاحبه صورت می گرفت و اعلام موضع او از طریق انتشار یادداشت در سایت شخصی، کمتر معمول بوده است.



در آذر ماه سال گذشته، اکبر هاشمی رفسنجانی با اشاره به درگیری های خیابانی بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم گفت: "درست نبود که بسیج و سپاه در برابر مردم قرار داده شوند"این در حالی است که در سایت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، هر از گاه قسمت هایی از خاطرات سال های گذشته یا برخی از سخنرانی های قدیمی وی منتشر می شود که معمولا دارای ارتباط با وقایع روز است و به همین علت، برخی تحلیلگران انتشار چنین مطالبی را نوعی اعلام موضع غیرمستقیم تلقی می کنند.



آقای هاشمی رفسنجانی در آذر ماه سال گذشته در جمع تعدادی از دانشجویان، با اشاره به درگیری های خیابانی بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم گفت: "درست نبود که بسیج و سپاه در برابر مردم قرار داده شوند."



رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال های گذشته، جزو مخالفان ورود بسیج به فعالیت های سیاسی بوده است.



عده ای از منتقدان فعالیت سیاسی بسیج، مسئولان این نیرو را به تلاش برای تقویت یک جناح سیاسی در مقابل رقبای آن با استفاده از امکانات عمومی متهم می کنند.



این در حالی است که در مقابل، دست اندرکاران سپاه و بسیج اتهام دخالت در جناح بندی های سیاسی را رد می کنند.



به عقیده آنها، این دو نیرو موظف به مقابله با مخالفان رهبر جمهوری اسلامی هستند و این کار جزو وظایف ذاتی آنها است.



یوتل‌ست انتقادهای شیرین عبادی در مورد همکاری با ایران را رد کرد

شرکت ماهواره‌ای فرانسوی یوتِل‌سَت با رد انتقاد شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل، می‌گوید که این شرکت هیچ‌گاه تسلیم فشارهای حکومت ایران برای اعمال سانسور در پخش کانال‌های ماهواره‌ای نشده‌است.




شیرین عبادی چند روز پیش در یک گردهمایی ایرانیان در دانشگاه استکهلم سوئد از اپراتور ماهواره‌ای یوتل‌ست انتقاد کرد که در اثر فشارهای دولت ایران برنامه‌های تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی و صدای آمریکا را که از این ماهواره به سوی ایران پخش می‌شد حذف کرده‌است.



به اعتقاد خانم عبادی، «یوتل‌ست به این وسیله با دولت ایران در زمینه سانسور همکاری کرده‌است.»



به گزارش خبرگزاری فرانسه، وَنِسا اوکانِر، مدیر روابط شرکت یوتل‌ست در واکنش به این اظهارات، قطع برنامه‌های بی‌بی‌سی فارسی و صدای آمریکا توسط یوتل‌ست را تکذیب کرد ولی افزود که هر دوی این شبکه‌ها در معرض ارسال پارازیت بوده‌اند.



خانم اوکانر هم‌چنین افزود که شرکت او برای مقابله با این پارازیت‌ها با این شبکه‌های تلویزیونی همکاری کرده و به این منظور «این کانال‌ها و دیگر کانال‌های فارسی‌زبان را به ماهواره‌هایی که در برابر پارازیت‌های ارسالی از ایران مقاومند منتقل کرده‌است.»



ونسا اوکانر ادامه داد: «امروز بی‌بی‌سی فارسی از طریق سه ماهواره یوتل‌ست پخش می‌شود و در تمامی محدوده خود از جمله در ایران بدون تداخل قابل دریافت است.»



مدیر روابط شرکت یوتل‌ست تأکید کرد که این شرکت «هیچ‌گاه با دولت ایران در زمینه سانسور همکاری نکرده و از این اتهامات متأسف است.»



تیرماه سال جاری سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز با ارسال نامه‌ای به شرکت ماهواره‌ای یوتل‌ست، از تصمیم این شرکت برای متوقف کردن پخش برنامه‌های برخی از شبکه‌های فارسی‌زبان به دنبال ارسال پارازیت از سوی جمهوری اسلامی انتقاد کرده‌بود.



سازمان دیده‌بان حقوق بشر در نامه خود خطاب به رئیس شرکت یوتل‌ست خواستار توضیح این شرکت درباره توقف پخش برنامه‌های شبکه‌های بی‌بی‌سی فارسی و صدای آمریکا و اقدامات آن در مقابله با ارسال سانسور از سوی ایران شده‌است.



شیرین عبادی، وکیل و فعال ایرانی حقوق بشر، روز دوشنبه در استکهلم شرکت سوئدی اریکسون، سازنده موبایل‌های سونی اریکسون، را نیز به کمک به جمهوری اسلامی در کنترل مکالمات تلفنی متهم کرد.



به گفته خانم عبادی، شرکت اریکسون نرم‌افزاری به دولت ایران فروخته‌است که می‌توان از آن در کنترل پیامک‌ها و مکالمات با تلفن‌های همراه استفاده کرد.



شیرین عبادی پیشتر نیز از کشورهای غربی خواسته بود که به جای تشدید تحریم‌های اقتصادی علیه ایران آن دسته از شرکت‌های بین‌المللی را که با فروش فناوری‌های پیشرفته یا جنگ‌افزار به جمهوری اسلامی باعث تحکیم قدرت حاکمیت می‌شوند تحت فشار قرار دهند.

6آذر.بعد از گلستان،جنگل های عباس آباد و رامسر در آتش

6آذر.بعد از گلستان،جنگل های عباس آباد و رامسر در آتش






خبرگزاری مهر: مدير کل منابع طبيعی و آبخيزداری مازندران نوشهر گفت: بدليل گرمای هوا و وجود برگ‌های خشک، دو هکتار از جنگل‌های رامسر و عباس آباد دچار حريق شد.



سيد ابوطالب وهابی دقايقی پيش در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: جنگل‌های داليخانی واقع در رامسر آتش گرفت و حدود يک هکتار از جنگل‌های منطقه طعمه حريق شد.

وی اظهار داشت: اين آتش سوزی از نوع سطحی بوده و با تلاش نيروهای يگان حفاظت، بسيج و نيروهای مردمی عمليات اطفاء آن ادامه دارد.



وهابی ادامه داد: آتش سوزی ديگری نيز در جنگل‌های عباس آباد به وقوع پيوست که با همکاری نيروی انتظامي، بسيج، شهرداري، هلال احمر و نيروهای مردمي، آتش کاملا مهار شده و نيروهای اداره کل منابع طبيعی وآبخيزداری نوشهر در حال کنترل منطقه هستند.



وی خاطر نشان کرد: به خاطر موقعيت جغرافيايی منطقه و عدم دسترسی مناسب به محل آتش سوزی توسط نيروهای انساني، با هماهنگی ستاد مديريت بحران استان عمليات اطفاء حريق توسط بالگردهای هلال احمر حمايت شده بود.



مديرکل منابع طبيعی و آبخيزداری نوشهر بيان داشت: در اين آتش سوزی دو هکتار از جنگل‌های منطقه آتش گرفت در حالی که پيش از اين نيز در اينمنطقه 50 هکتار از جنگل‌ها دچار حريق شده بود.

گزارش تصویری



گزارش تصویری


هوای تهران در وضعیت اضطرار







• هوای تهران برای چندمین روز متوالی در وضعیت اضطراری باقی مانده است ...

بیانیه کمیته بین المللی وکلای مدافع حقوق بشر در خصوص فشار روزافزون بر وکلای مدافع

بیانیه کمیته بین المللی وکلای مدافع حقوق بشر در خصوص فشار روزافزون بر وکلای مدافع


هر روز بر فهرست اسامی وکلای دادگستری ای که توسط دستگاه های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی، با اتهاماتی واهی و ساختگی بازداشت می شوند افزوده می شود.



چندی پیش دو تن از همکارانمان: خانم ها "مریم کیان ارثی" و "سارا صباغیان" به هنگام مراجعت از ترکیه در اقدامی غیرقانونی و خودسرانه و برپایه اتهام هایی کاملا موهوم و ساختگی، توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند و هم چنان نیز در بازداشت به سر می برند. متاسفانه حق ملاقات با خانواده و وکلای مدافع شان از آن ها سلب شده و به ابتدایی ترین حقوق قانونی خود نیز دسترسی ندارند.



خانم ها "مریم کرباسی" و "رزا قراچورلو" نیز پس از بازداشتی خودسرانه، در حال حاضر به طور موقت آزاد شده اند و منتظر ادامه ی رسیدگی قضایی خود هستند. همکار دیگرمان آقای "محمد حسین نیری" نیز - که پیش تر خبر بازداشت وی منتشر شده بود- قبل از خروج از کشور، بارها مورد تهدید و بازجویی مامورین امنیتی وزارت اطلاعات قرار گرفته بود و در حال حاضر در ایران علیه وی به اتهاماتی واهی از جمله نشر اکاذیب، تشویش اذهان عمومی و تبلیغ علیه نظام پرونده سازی شده است. مامورین امنیتی به منظور بازداشت او به دفتر وکالت ایشان در تهران مراجعه می کنند اما موفق با دستگیری او نمی شوند و پس از تفتیش غیرقانونی محل، کامپیوتر و برخی دیگر لوازم دفتر ایشان را با خود برده اند. آقای نیری پس از ورود وی به ترکیه نیز مورد تهدید و تعقیب نهاد های امنیتی قرار داشته اما آنان موفق به بازگرداندن ایشان به ایران نشده اند. خوشبختانه آقای نیری، اینک آزاد هستند و در محل امنی به سر می برد.



آقای "خلیل بهرامیان" وکیل با سابق دادگستری در انتظار محاکمه است و خانم "نسرین ستوده" در اعتصاب غذا به سر می برد و از دیدار همسر و فرزندان خود محروم است. آقای "محمد اولیایی فرد" در شرایطی که با بیماری بسیار سختی، دست و پنجه نرم می کند، دوران محکومیت خود را در زندان اوین می گذراند و از دسترسی به خدمات بهداشتی مناسب و نیز مرخصی های معمول قانونی محروم شده است. چندی پیش آقای "محمد سیف زاده" نیز به 9 سال زندان محکوم شد تا عمق خصومت حاکمیت نسبت به وکلای مستقل آشکارتر شود. دستگاه قضایی ایران با محکومیت آقای "محمد مصطفایی" به شش سال حبس و تبعید، به زعم خود تلاش کرد تا از این وکیل شجاع و سرسخت انتقام بگیرد.



صدور احکام محکومیت و اعمال تهدید بر "عبدالفتاح سلطانی"، "محمد علی دادخواه"،"ناصر زرافشان" ،"محمد شریف" بسیاری دیگر از وکلای مدافع ای که همواره مورد آزار مامورین اطلاعاتی و امنیتی ایران بوده اند، همچنان ادامه دارد.



این سرکوب گسترده و سازمان یافته ی وکلای دادگستری، مشخصاً گویای تصمیم جدی حاکمیت ایران به منظور نابودی همین استقلال نسبی وکالت در کشوراست. متاسفانه "کانون وکلای دادگستری ایران" همچنان در برابر این موج سرکوب گسترده ساکت مانده است. کانون وکلایی که در سال زمستان 87 در برابر آن کشتار وحشیانه و محاصره غیر انسانی مردم غزه به درستی اعلام موضع می کرد، اینک در اثر فشارهای سیاسی و یا سیاست های شرم آمورمسامحه و کرنش، نه فقط در طول این یک سال و چند ماه که از رویداد های خونین سال 1388 ایران و تمامی آن شکنجه ها و کشتارهای خیابانی و نقض های آشکار حقوق بشر می گذرد،هیچ موضع روشنی نداشته، بلکه ظاهراً حتا دیگر قادر به دفاع و حمایت از حقوق صنفی اعضای زندانی خود هم نمی باشد.



کمیته، ضمن محکومیت مجدد فشار دستگاه های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی بر وکلای دادگستری، در خصوص ادامه ی این سرکوب های برنامه ریزی شده که قطعاً منجر به نابودی کامل استقلال حرفه ای وکلای دادگستری در ایران می شود هشدار می دهد.



کمیته برای بار دیگر از کانون وکلای دادگستری ایران و نیز کانون بین المللی وکلا به عنوان نهادهای صنفی وکلادادگستری می خواهد تا نسبت به اقدامات دولت جمهوری اسلامیدر قبال وکلای مدافع حقوق بشری اعلام موضع داشته باشند و از حیثیت و جایگاه وکالت مستقل دفاع کنند.



کمیته همچنین از شورای حقوق بشر ملل متحد می خواهد که به هنگام رسیدگی به فهرست طولانی موارد نقض حقوق بشر در ایران، به نقض آشکار حق دفاع و نیز سرکوب های مستمر وکلای دادگستری در ایران نیز توجه لازم را داشته باشد و هرچه زودتر واکنش مناسبی در این خصوص اتخاذ نماید.



کمیته بین الملای وکلای مدافع حقوق بشر( ایران)



پنج آذز 1389 – بیست و شش نوامبر 2010

دبیرکمیسیون اصل ۹۰مجلس: آیت‌الله شاهرودی سال ۸۵ دستور تعطیلی کهریزک را داده بود/دادستان وقت (مرتضوی) اصرار داشت کهریزک باز باشد

دبیرکمیسیون اصل ۹۰مجلس: آیت‌الله شاهرودی سال ۸۵ دستور تعطیلی کهریزک را داده بود/دادستان وقت (مرتضوی) اصرار داشت کهریزک باز باشد


خبر آنلاين : سال ۸۵ آیت الله هاشمی شاهرودی دستور تعطیلی کهریزک را دادند» این روایت غلامرضا اسدالهی دبیر هیاًت مرکزی نظارت بر حقوق شهروندی قوه قضائیه در چند سال گذشته و دبیر کنونی کمیسیون اصل نود است.



به گزارش خبرآنلاین ، اسدالهی از جمله نمایندگانی است که تا قبل از نمایندگی مردم تربت جام در بهارستان یک جین مسئولیت در قوه قضائیه داشته است. از ریاست دادگاه انقلاب اسلامی زاهدان، مدیرکل بازرسی استان سیستان و بلوچستان، مازندارن،گلستان، اصفهان و چهار محال و بختیاری تا مدیرکل بازرسی امور ویژه سازمان بازرسی کل کشور و قاضی ویژه بررسی پرونده های کلان مفاسد اقتصادی.حوزره هایی که هر یک به تنهایی انبوهی از سوالات را ایجاد می کند.



اسدالهی که سال گذشته از جمله اعضای کمیته تحقیق و تفحص حوادث پس از انتخابات هم بود در این گفت وگو از از اجازه ای سخن گفت که دادستان سابق تهران از آیت الله شاهرودی درباره باز بودن کهریزک می گیرد.



روند رسیدگی به شکایت قربانیان کهریزگ از مرتضوی،نتیجه پرونده مدارک تحصیلی،برنج های آلوده ،پرونده های زمین خواری و عملکرد کمیسیون اصل نود در دو سال گذشته از جمله مسائلی بوده است که در گفت وگو با این عضو کمیسیون اصل نود بررسی کردیم.ناگفته های اسدالهی درباره پرونده کهریزک نشان می دهد عدم توجه به یک دستور چگونه می تواند هزینه های فراوان به کشور وارد کند.





************



شما یکی از چهره های بودید که درسال گذشته عضو کمیته تحقیق و تفحص مجلس درباره حوادث پس از انتخابات بودید. نتیجه پرونده بازداشتگاه کهریزک چه شد؟



بازداشتگاه که همان زمان به دستور مقام معظم رهبری بسته شد.



یعنی بازداشتگاهی به عنوان کهریزک دیگر فعالیت نمی کند؟



نه، دیگر بازداشتگاهی به نام کهریزک نداریم. البته این مکان همان زمان هم خیلی شناسنامه دار نبود و سازمان زندانها قبول نداشت و کتبا اعلام کردند بازداشتگاهی به نام کهریزک نداریم. متاسفانه آن مکان را سال ۸۵ برای یک سری از اراذل و اوباش استفاده می کردند؛ آیت الله شاهرودی رئیس وقت قوه قضائیه همان زمان دستور دادند بسته شود. من چون خودم در آن زمان دبیر حقوق شهروندی قوه قضائیه بودم از سوابق این بازداشتگاه مطلع هستم. آن زمان آیت الله هاشمی شاهرودی این دستور را دادند، منتها دادستان وقت تهران اصرار داشتند که کهریزک باز باشد. مجددا با همکاری نیروی انتظامی این بازداتشگاه را احیا کرده بودند و وضع بهتری نسبت به آن زمان پیدا کرده بود. دادستان تهران دستور داده بود یک سری افراد شرور در آنجا نگه داری شوند. بعد از آن ماجراهایی که در حوادث پس از انتخابات رخ داده بود، مقام معظم رهبری دستور داده بودند این بازداشتگاه بسته شود.



چرا باید علی رغم دستور رئیس قوه قضائیه سابق بازداشتگاه بسته نشود که بعدا منجر به هزینه های فراوانی برای کشور شود؟



البته آقای مرتضوی مدعی بود که برای ادامه فعالیت این بازداشتگاه، بعدا موافقت رئیس قوه را گرفته است.



سندی هم به مجلس ارائه دادند؟



بله، یک مدرکی را ارائه داد که موافقت رئیس قوه را کسب کردند. ظاهرا بعد از آنکه نیروی انتظامی این محل را بازسازی کرده بود؛آقای مرتضوی گزارشی را از وضیعت آن برای رئیس قوه می نویسد و ایشان هم موافقت می کنند بازداشتگاه زیر نظر شخص آقای مرتضوی فعالیت کند.چنین مدرکی را در آن زمان آقای مرتضوی به کمیته ارائه کرد ولی همان زمان، بنده یک شبی که مدارک را جمع و جور می کردم دستور قبلی آیت الله شاهرودی را دیدم. آن زمان گزارشی برای آقای شاهرودی ارسال شده بود و ایشان به آقای رئیسی ارجاع داده بود. آقای رئیسی هم پی نوشتی به ستاد حقوق شهروندی قوه قضائیه نوشتند و اعلام کردند این موضوع را بررسی کنیم. ما هم هیات حقوق شهروندی تهران را مامور کردیم گزارشی را از وضعیت آن بازداشتگاه آوردند و ما گزارش را برای رئیس وقت قوه قضائیه تنظیم کردیم.



همان طور که عرض کردم، ایشان دستور دادند بازداشتگاه بسته شود. بعد از آن اگر آقای مرتضوی رفته اند و اجازه ای را گرفته بودند، بنده اطلاعی نداشتم و فکر می کردم این بازداشتگاه بسته شده است.



نگفتید کمیته تحقیق و تفحص مجلس مدرک آقای مرتضوی را پذیرفت؟



بحث این نبود که مدرک ارائه شده مورد قبول است یا نه. چون سازمان زندانها اعلام کرد این بازداشتگاه زیر نظر ما نیست. دنبال این نبودیم که ببینیم این مکان بازداشتگاه هست یا نیست. حرف ما این بود که این مکان ظرفیت نگهداری این همه متهم را نداشته است.یعنی در فضایی که برای ۵۰ تا ۶۰ متهم بود، ۲۰۰ نفر بازداشت شده بودند و اصلا جای نشستن نداشتند.مساله دوم نوع برخورد با این افراد بود.متهم از لحظه ای که بازداشت می شود تا زمانی که آزاد می شود،تحت نظر دادستان و معاونین ایشان بود ولی در آنجا به لحاظ نبود این نظارت، ماموران هرگونه که می خواستند برخورد می کردند وافراد را مورد ضرب و شتم قرار می دادند و اقدامات فرا قانونی داشتند که منجر به حوادث و جریاناتی که نباید پیش می آمد و هزینه های زیادی برای نظام داشت. بعدا گزارش اولیه هیات شورای عالی امنیت ملی منجر به دستور مقام معظم رهبری برای بسته شدن این بازداشتگاه شد.



بعد از کهریزک، اظهاراتی درباره برخی بازداشتکاه های دیگر شبیه آن در سطح عمومی مطرح شد، این خبرها درست است؟



ما به این موضوع نرسیدیم. در آن زمان، فضای کشور، فضای غبارآلودی بود و هر روز یک سری مسائل و شایعات مطرح می شد. اتفاقا کمیته تحقیق و تفحص مجلس به اکثر بازداشتگاه ها سرزد. ما اوین و برخی بندهای اختصاصی که در اختیار نهادهای امنیتی مثل ۲۰۹ است را هم دیدیم. ولی واقعیت این است، مسائلی که راجع به کهریزک مطرح بود در بازداشتگاه های دیگر دیده نشد. اتفاقاتی که در کهریزک رخ داد در نوع خود خاص و بی سابقه بود.



آقای روح الامینی به عنوان یکی از شاکیان به نحوه رسیدگی به پرونده آمرین اعتراض داشت. چقدر از ادعاهای مطرح شده درست است؟



فکر می کنم به خیلی از درخواست های شاکیان و خانواده های جان باخته توجه و رسیدگی شده است. خصوصا بعد از تعلیقی که برای برخی از قضات -از جمله دادستان تهران و برخی قضات دیگری که با وی همکاری می کردند- انجام شد و بازداشت برخی مامورین نیروی انتظامی. آمرین هم ظاهرا در همین افراد خلاصه می شد. برخی فرماندهان در ناجا بودند که مسئولیت داشتند. برخی همکاران قضایی که برخی اقدام ها مستند به دستورهای آنان بود مثل خود اقای مرتضوی، حیدری و یکی دیگر از آقایان.



آقای حیدری چه مسئولیتی داشتند؟



دادیار بودند.



از فرماندهان ناجا که می گویید مجرم بودند، در چه رده ای مسئولیت داشتند؟



بیشتر بازرسی ناجا در استان تهران و مسئولین بازداشتگاه بودند که اقدامات فرا قانونی داشتند و بازداشت شدند.



ظاهرا در مورد آقای مرتضوی تنها تعلیق انجام شده است؟



ایشان در دستگاه قضایی دیگر مسئولیت ندارد و از سمت های قضایی معلق شده است.



اما الان در دولت در حال فعالیت هستند



قاضی تا زمانی که در این سمت است،مصونیت قضایی دارد و برای اینکه به اتهامش رسیدگی شود باید مصونیتش سلب شود. الان آقای مرتضوی مصونیت قضایی ندارد و پرونده اش هم در جریان است. بالاخره درباره پرونده به این مهمی شاید یک شبه نشود بررسی کرد. این موضوع احتیاج به بررسی دارد. اگر قوه قضائیه می خواست اغماضی نسبت به آقای مرتضوی انجام دهد، به پرونده ایشان رسیدگی نمی کرد. دستگاه قضایی در کمال بی طرفی پیشنهاد دادستان انتظامی قضات درباره تعلیق ایشان را پذیرفت و الان هم پرونده ایشان در دادسرای کارکنان دولت در حال رسیدگی است. پذیرفتن مسئولیت از طرف آقای مرتضوی در دستگاه اجرایی خلاف قانون است. بالاخره قاضی که تعلیق می شود نمی تواند جای دیگری سمت بگیرد. ایشان به طبع قاضی بودنش ماموریت گرفته است و به دولت رفته است.البته آن سمت نیازمند داشتن مسئولیت قضایی نیست ولی به طبق مقررات و رویه جاری ، باید از سمت جدید هم معلق می شد تا به اتهاماتش رسیدگی شود واگر تبرئه شد مجددا دردستگاه قضایی یا اجرایی به کار گرفته شود.



آقای مرتضوی دادگاه هم رفتند؟



بله، پرونده ایشان در دادسرای کارکنان دولت مفتوح است. ایشان از زمانی که تعلیق شده پرونده در مرحله رسیدگی است.



بالاخره شما به این رسیدید که آقای مرتضوی در این پرونده مرتکب جرم شدند یا خیر؟



دستگاه قضایی به وظیفه خود عمل کرد و ایشان تعلیق شد.همه باید اجازه بدهند که در یک فضای آرام و بدور از هیاهوی سیاسی به اتهامات ایشان رسیدگی شود. بالاخره خانواده هایی که در این جریان، عزیزان خودشان را از دست دادند، پیگیر این پرونده هستند. حق آنها هم است. من فکر می کنم هم نظر آیت الله آملی لاریجانی بر این است است و هم مجلس به دنبال این است که در یک فضای بدون هیاهو و آرام که کاملا صبغه قضایی داشته باشد، به اتهامات ایشان رسیدگی شود.



شما درباره این پرونده چه کردید که اعلام می کنید مجلس پیگیر است؟



ما گزارش خود را به قوه قضائیه دادیم و هر چند وقت یک بار هم پیگیری می کنیم که نتیجه پیگیری ها اعلام شود. تنها درباره این پرونده هم نیست، روال مجلس همین است.



آخرین پیگیری شما چه زمانی بوده است؟



نمی دانم. الان هیات رئیسه این پرونده را پیگیری می کند. ممکن است یک مقدار فشار باشد که رسیدگی ها کند شود ولی هیچ کس از تخلف و متخلف حمایت نمی کند و نظر خود حضرت آقا هم بر این است که این مسائل در فضای قانونی و ضابطه مندی رسیدگی شود.



آقای اسدالهی! موضوع مدارک تحصیلی مسئولان یکی از موضوعاتی است که به نظر می رسد به بایگانی رفته است؛ این پرونده ها در دوره ای بسیار جنجالی شد و اخباری هم درباره معتبر نبودن مدارک تحصیلی برخی وزرا از دانشگاه هاوایی منتشر شد.سرانجام این پرونده چه شد؟



این پرونده در کمیسیون اصل نود بررسی و به دادگاه ارسال شد. دادگاه هم به آن رسیدگی کرد. برخی از افراد که نسبت به آنها این مطالب نسبت داده شده بود، مرتکب جرمی نشده بودند. آنها فکر می کردند دانشگاهی در کشور دایر شده و این دانشگاه قانونی است بنابراین رفتند از موسسه مدرک گرفتند.



یعنی مدیران دولت اصلاحات که شایعاتی درباره آنان وجود داشت، مرتکب جرم نشده بودند؟



در این مورد، افراد تا زمانی که اطلاع نداشتند،مرتکب جرم نشده بودند.چون جرم حتما سوء نیت، علم و عمد می خواهد. یک وقت ممکن است فردی برای مدرکش برود یا وقت هم است برای اینکه پایه های علمی خود را افزایش بدهد. در هر صورت، وقتی که مطلع شدند دانشگاه هاوایی یا هر دانشگاه دیگری قانونی نیست، قاعدتا نباید ورود پیدا کنند و زمانی که مطلع شدند مدارک این دانشگاه خلاف هست با علم به این اقدامی کند،آن وقت جرم است.



چون صرف اینکه شما در یک موسسه غیر مجاز هم درس بخوانید،جرم نیست.جرم، هر فعل یا ترک فعلی است که برایش مجازات تعیین شده باشد. ولی از زمانی که این افراد مدرک گرفتند و متوجه شدند، ترتیب اثر دادن به این مدارک غیر قانونی است.



چه کسانی از این دانشگاه مدرک گرفتند؟



زیاد هستند.



می شود اسم برد؟



من برایم مسجل نیست که چه کسانی از این مدارک استفاده کردند.ممکن است خیلی ها مدرک داشته باشند.



ولی به هر حال این افراد از این مدرک استفاده کردند.



بله، افرادی که مدرک خود را به کارگزینی تحویل دادند و از مزایای آن مدرک استفاده کردند، مرتکب جرم شدند، اما با توجه به بخشنامه دولت که استفاده از این مدارک کان لم یکن است فکر می کنم کسی دیگر در حال حاضر از آن مدارک استفاده نمی کند. برخی عناوین نیز بود که با مصوبه امسال مجلس دیگر از این عناوین هم افراد نمی توانند استفاده کنند.



اسامی این افراد را نگفتید،می توانید بگوید چند نفر هستند؟



من آماری ندارم. افرادی که مطرح و سرشناس بودند پرونده شان به دستگاه قضایی ارسال شد.



چند نفر بودند؟



حالا ممکن است زیاد باشند.یک وقتی در گزارشی دیدم در یک استانی ۱۷ تا ۱۸ نفر از مدیران این مدارک را گرفته بودند. در کشور ممکن است ۱۵۰ نفر باشند،اما آنچه در کمیسیون مطرح بودند، فکر نمی کنم افراد سرشناسش از۱۰ تا ۱۵ نفر بیشتر باشد.



سالانه پرونده های زیادی به کمیسیون اصل نود می آید در حال حاضرتعداد پرونده های راکد در کمیسیون چه تعداد است؟



راکد به چه معنا؟ پرونده ای که هنوز به نتیجه نرسیده است «پرونده های جریانی» است. حدود ۵ هزار پرونده است که سالهای مختلف باقی مانده، باید رسیدگی شود. ممکن است۴ یا ۵ سال از عمر تشکیل آن گذشته باشد ولی هنوز در دست جریان است. درباره سوال شما، پرونده هایی راکد به مواردی بر می گردد که بر روی آن اقدام شده است و کار به اتمام رسیده است.



رئیس سازمان بازرسی کل کشور چندی قبل اعلام کردند تخلفات دستگاه های دولتی افزایش یافته است، این تخلفات در چه حوزه هایی بوده و چه تعدادش به کمیسیون اصل نود ارجاع شده است؟



با توجه به اینکه حجم کار دولت بالاتر رفته است و قابل مقایسه با سنوات گذشته نیست. بالاخره وقتی در حوزه اجرایی فعالیت ها افزایش می یابد به همین نسبت یک سری تخلفات هم زیاد می شود. گزارشی که به ما می رسد بیشتر شکوائیه مردم است و ما دنبال این گونه تخلفات نیستیم. آنچه قانون برای کمیسیون اصل نود مشخص کرده این نیست که دنبال شکایت دولتی برود و به همین دلیل ما نمی توانیم بگویم که حجم تخلفات در دولت افزایش پیدا کرده است یا خیر،اما واقعا به این نرسیدییم که تخلفات دولت افزایش پیدا کرده است.



عمده شکایت های مردمی در کمیسیون در چه مواردی است؟



بیشتر مربوط به مسائل استخدامی ، پرونده های قضایی و شهرداری است که حجم زیادی دارد. مثلا در همین آزمون استخدامی که اخیرا آموزش و پرورش برگزار کرد،حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ مورد از شکایت هایی که به کمیسیون رسید، مربوط به همین موضوع بود.افراد احساس کردند حق آنها تضیع شده است.وظیفه ما این است که بررسی بکنیم، شاید حقی ضایع شده باشد. ما منکر این نیستیم. به جز این مورد، بحث هایی دیگری هم راجع به فساد در دستگاه های اداری است. بحث های بازرگانی، قراردادها، شکایت های قضایی مردم الی ما شاء الله به کمیسیون می رسد.



به جز شهرداری چه نهادهایی حجم شکایتشان زیاد است؟



این اواخر موارد مربوط به استخدامی آموزش و پرورش زیاد بوده است. البته در دستگاهای دیگر هم که استخدامی داشتند این موارد وجود دارد.بحث مناقصه ها و قراردادهای دولتی هم هست که گزارش های آن به کمیسیون می رسد.



عدد و رقم دارید؟



به طور کلی، در سال اول مجلس، ( از خرداد ۸۷ تا شهریور۸۸) ۵هزار۴۷۵ فقره شکایت در کمیسیون شکایت ثبت شده که ۲ هزارو۵۹۲ فقره آن قابل بررسی بوده و با دستگاه های مختلف درباره آن، مکاتبه شده است. برخی از این پرونده ها هم پاسخ هایش آمده است که به شاکی هم ارسال شده است.



چه تعداد بوده است؟



بیش از ۲ هزار فقره پرونده.



اینکه ۲ هزار مورد تنها مورد بررسی قرار گرفته است به این معنی است که به بقیه شکوائیه ها رسیدگی نمی شود؟



نه، همه پرونده ها یک مرحله بررسی را سپری می کنند ولی اگر شکایتی راجع به پرونده قضایی باشد ما در این بخش ورود پیدا نمی کنیم و بایگانی می شود . ۱۵۰۳ فقره از شکایت ها نیز در صلاحیت کمیسیون تشخیص داده نشده و شاکیان راهنمایی شدند که به مراکز قضایی دیگر مراجعه کنند. ۸۱۰ فقره از شکوائیه ها هم نامشخص است یعنی یا آدرس آنها اشتباه بوده یا اینکه پرونده تکراری بوده است که در گذشته مورد رسیدگی قرار گرفته است. ۲ هزار ۱۷۵ فقره هم نامه پیرو زدیم. یعنی اگر نامه ای ارسال کردیم و پاسخ آن ارسال نشده است نامه دیگری نوشتیم.۷۰۰ مورد هم در انتظار رسیدگی قرار دارد که ما هنوز به نتیجه نرسیدیم.



در چه حوزه هایی است؟



مختلف است؛ همه حوزه ها را در بر می گیرد.



بیشترین آمار در چه حوزه ای است؟



بیشتر در حوزه فرهنگی است. در سال دوم یعنی از شهریور ۸۸ تا خرداد ۸۹ هم ۴ هزار و ۸۵۰فقره وارد کمیسیون شده است و ۲هزار ۴۵۲ فقره با مراجع مختلف مکاتبه شده است و ۲ هزار و ۸۷۴ جوابیه هم به ثبت رسیده و ۶۷۸ فقره هم پاسخ برای شکات ارسال شده است.در مورد درخواست های که به کمسیون مربوط نمی شده است هم ۲ هزار و ۵۹۸ فقره بوده است .



یکی از پرونده های که شما به آن رسیدگی کردید موضوع برنج های آلوده بود.این پرونده الان در چه مرحله ای است؟



این پرونده در جریان است.



آخرین نتیجه آن؟



ببینید! ما دو نوع نتیجه گرفتن داریم. یک بخش نتیجه قضایی است که این مرحله در اختیار ما نیست اما یک وقتی می خواهیم اثر بخشی داشته باشیم و جلوی برخی تخلفات را بگیریم.خوب وقتی وزیر به دعوت کمیسیون آمده در مجلس و پاسخگو شده است دیگر آن روند قبلی متوقف شده است.



شفاف بگوئید چه تخلفاتی انجام شده است.



بالاخره یک سری تخلفات انجام شده بود. یک سری صافی های ممیزی باید می گذشته است که انجام نشده است.



ولی می پذیرید که پروسه طولانی قضایی موجب می شود علی رغم همه رسیدگی ها، مردم به طور ملموس اراده مبارزه با متخلف را مشاهده نمی کنند.



نه، این گونه نیست. در مساله برنج های آلوده در نهایت تعدادی از مسئولان برکنار شدند با یک سری افراد هم برخورد شد.



مشکل ما در کشور این است که همه مسائل را با بحث کیفری می خواهیم حل کنیم. این شیوه جواب نمی دهد. مثلا در موضوع مواد مخدر اگر قاضی حکمی کمتر از اعدام برای یک مجرم مواد مخدر بدهد،همه شاکی هستند. در حالی که از این شیوه تاکنون هیچ نتیجه ای نگرفتیم. در بحث های دیگر هر زمانی هر موق تخلفی هست حتی اگر جرمی نیست می خواهیم آن را منتهی به تخلفی کنیم.در حالی که مجازات های کیفری ما باید معدود و نادر باشد. اثر بخشی را باید با اصلاح ساختار حل بکنیم در نهایت اگر ۴ تخلفی هم صورت گرفت به صورت جدی با آن برخورد کنیم ونمی شود خیلی ازتخلفات راکیفری کرد. هیچ کجای دنیا این گونه نیست.باید افراد متناسب با کارش مجزازات شود. مثلا در بحث برنج های آلوده برخی افراد متخلف بودند،اما جرم مرتکب نشدند .جرم مواردی است که در قانون ذکر شده است.



سرنوشت پرونده ادعای آقای نادران درباره معاون اول رئیس جمهوربه کجا رسید؟



این پرونده در دستگاه قضایی در دست بررسی است.



مگر آقای نادران به کمیسیون اصل نود شکایت نکرده است؟



من ندیدم.اگر هم مطرح هست، بنده ندیدم. پرونده ای از ایشان در دستگاه قضایی در دست بررسی است.



از پرونده ایشان خبر دارید؟



نه، خبرخاصی ندارم چون در جریان جزئیات شکوائیه ایشان نیستم. آقای نادران نسبت به مدرک تحصیلی آقای رحیمی یک سری مباحث را مطرح کرده است. آقای رحیمی هم اظهاراتی درباره جانبازی آقای نادران داشته که در دستگاه قضایی در حال بررسی است.



شما در دوره ای قاضی ویژه بررسی پرونده های کلان مفاسد اقتصادی بودید.موضوع زمین خواری در همه سالهای گذشته از حوزه های مورد توجه رسانه ها بوده است و معمولا چهره های سیاسی هم پرونده های در این زمینه دارند. درست است؟



تا اندازه ای.



این پرونده ها مربوط به خود این افراد است یا نزدیکان و مرتبطان با آنان؟



ببینید! در سالهای گذشته برخی افراد صاحب منصب از عرصه هایی که متعلق به منابع ملی بود برای زیر دستان آنها یا اقوامشان استفاده کردند. ولی این روند مربوط به ۶ تا ۷ سال پیش بوده است و در حال حاضر تا اندازه ای هم متوقف شده است. با توجه به اینکه شورای حفاظت از منابع ملی در کشور تشکیل شد و فعال برخورد کرد. این روند خیل متوقف شد. ما در کمیسیون در این زمینه پرونده بسیار کم داشتیم.



از گذشته چه؟



در مورد گذشته یک سری پرونده ها هست که ثبت شده و پیگیری شده است.



چه تعداد است؟



الان عددی ندارم. قابل احصا است. هر چه بوده، مربوط به گذشته بوده است. فقط اخیرا در یک سری بحث درباره اراضی شمال تهران داشتیم که ریشه در گذشته دارد.



در حوزه حقوق شهروندی که شما در قوه قضائیه مسئولیت داشتید و اشاره کردید در بحث کهریزک اقداماتی انجام دادید. بحث حق.ق شهروندی چقدر در جامعه ما جاافتاده است؟



نسبت به گذشته خیلی پیشرفت کرده ایم.



اما شما اگر از مردم سوال کنید خیلی سخت افرادی را پیدا می کنید که ازحقوق شهروندی خود آگاه باشند.



البته بنده معتقدم سطح آگاهی مردم نسبت به گذشته خیلی بالا رفته است. خیلی از تضییع حقوق مردم در گذشته به دلیل آگاهی نداشتن آنان بوده است.خدمات حقوقی هم در کشور ما نسبت به کشورهای دیگر گران تر بود و این باعث می شد حقوق مردم تضییع شود اما در حال حاضر هم به لحاظ گسترش رشته های حقوقی در دانشگاه ها و توسعه آن و هم به لحاظ اینکه دانش جو و هم توسعه خدمات حقوقی در جای جای کشور.من فکر می کنم برخی حقوق شهروندی با اقدامات رسانه ملی الان تقریبا نهادینه شده است.



ولی در عمل وقایعی مثل کهریزک نشان می دهد دستگاه انتظامی ما هنوز در این زمینه مشکل دارند؟



شما شرایط عادی را از شرایط بحرانی جدا کنید. در شرایط بحرانی تصمیماتی گرفته می شود که در شرایط عادی شاید این گونه اقدام نشود. شرایط بحرانی بود؛ بالاخره یک سری مسائل برای امنیت مردم و کشور به وجود می آمد که باید جمع می شد. یک عده به بهانه یک اعتراض ریختند و به خیلی از اموال مردم آسیب رساندند. تجمعاتی صورت گرفت که ابتدا یک اعتراض ظاهرا مدنی بود اما کم کم تبدیل شد به اغتشاش و بحران.



درباره حرف های شما بحثی نیست منتها سوال این است که اتفاقا این قوانین باید در شرایط غیر عادی اجراشود. در شرایط عادی که همه چیز سر جای خود است.



ما که نمی گویم در همه بحث های حقوق شهروندی توفیق کامل داشتیم اما شما اگر الان نیروی انتظامی را نسبت به گذشته بررسی کنید خیلی وضع فرق کرده است. اگر متهمی قرار است۲۴ ساعت در بازداشتگاه باشد باید در یک مکانی که استانداردهای بازداشتگاه را دارد و محل شناسنامه داری است باشد. متهم دسترسی به خانواده اش داشته باشد. الان جلوی بحث ها ی گذشته خیلی گرفته شده است. در قضایای کهریزک همه به این رسیدند که تخلف شده است. شما هر جامعه غربی را هم مثال بزنید، بالاخره در شرایط عادی هم تخلفاتی صورت می گیرد. چون همه ما جایز الخطا هستیم. ولی باید به ترتیبی عمل بکنیم که تخلفات را به حداقل برسانیم.

مبارزه با "بدحجابی": هزینه میلیاردی، آمارهای تعجب برانگیز

مبارزه با "بدحجابی": هزینه میلیاردی، آمارهای تعجب برانگیز


دویچه وله : یک سایت خبری در ایران با انتشار جدولی از آمار ارائه شده از سوی مسئولان دولتی درباره "مبارزه با بدحجابی"، این آمار را "تعجب برانگیز" توصیف کرد. بنا به این آمار، دولت میلیاردها تومان برای مقابله با "بدحجابی" هزینه می‌کند.





سایت "خبرآنلاین" که به علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، نزدیک است، با انتشار آمار ارائه شده توسط افرادی مانند معاون وزیر کشور و فرمانده نیروی انتظامی درباره دستاوردها و هزینه‌های طرح‌های مختلف مبارزه با "بدحجابی" در جامعه ایران، نوشت که اعداد و ارقام بیان شده در این خصوص «تعجب برانگیز است».







در این جدول ابتدا به سخنان معاون فرهنگی وزیر کشور استناد شده است. "خبرآنلاین"، به نقل از سردار علیرضا افشار، تعداد برنامه‌های ملی برای اجرای طرح ترویج عفاف و حجاب در کشور را ۲۷ طرح و برنامه عنوان کرده است.







بنا بر این گزارش، ۳۰ دانشگاه و ۱۰۰ دبیرستان به طور مستقیم با این برنامه‌ها درگیر هستند و تاکنون ۶۵ نمایشگاه در ارتباط با موضوع عفاف و حجاب برپا شده است.







معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر کشور همچنین گفته است که تاکنون ۸ میلیارد و چهارصد میلیون تومان توسط این وزارتخانه برای ترویج عفاف و حجاب به صدا و سیما پرداخت شده و شهرداری تهران نیز ۲۰ میلیارد تومان دیگر به این موضوع اختصاص داده است.







سردار افشار چهار روز پیش (۲ آذر / ۲۳ نوامبر) گفته بود که قبل از انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری در سال گذشته، ۱۰ درصد جامعه بدحجاب بودند اما این آمار بعد از انتخابات به یک درصد کاهش یافته است. وی تعداد این افراد را ۷۵۰ هزار نفر عنوان کرده بود.







معاون فرهنگی وزیر کشور با بیان اینکه «افزایش میزان باحجابان در جامعه نسبت به سال گذشته ۹ درصد بوده است»، افزوده بود که «فضای سیاسی ایجاد شده در کشور» و «مسائل رخ داده پس از انتخابات سال گذشته» باعث افزایش رعایت حجاب در جامعه شده است.







آمارهای بیشتر از ۱۰۰ درصد







"خبرآنلاین" در ادامه، به نقل از اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، نوشته است که تذکرات و برخورد ماموران این نیرو با بدحجابان در ۹۸ درصد موارد به اصلاح رفتار آنها منجر شده، اما دو درصد، مجددا بی‌حجابی و بدحجابی خود را تکرار کرده‌اند.







به گفته احمدی مقدم، نیم درصد از کل افرادی که توسط نیروی انتظامی بابت بدحجابی تذکر گرفته‌اند، به قوه قضائیه ارجاع شده‌اند.







این سایت، در بخش دیگری از جدول تنظیم شده در این خصوص به نقل از زهرا شرف الدین، مدیرکل امور بانوان و خانواده، نوشته است که ۴۹ درصد کل طلاق‌های انجام شده در سال ۱۳۸۸ به علت رعایت نکردن عفاف و حجاب در خانواده‌ها بوده است.







"خبرآنلاین" همچنین اظهارات هادی بهرامی، دبیر هم‌اندیشی استادان دانشگاه تهران، درباره دلایل بدحجابی اشخاص را منعکس کرده است.







به گفته بهرامی، ۶۷ درصد بدحجابان «دلایل شخصی» را علت بدحجابی خود ذکر و ۴ درصد نیز «عدم مقبولیت پوشش اسلامی در محل کار» را علت این مسئله عنوان کرده‌اند.







«نبود پوشاک مناسب» با ۱۲ درصد و «عدم مقبولیت پوشش اسلامی در جامعه» با ۲۱ درصد دیگر دلایل ارائه شده از سوی بهرامی برای بدحجابی در جامعه است؛ آماری که رقم آن از ۱۰۰ درصد هم فراتر می‌رود و به ۱۰۴ درصد می‌رسد.







"خبرآنلاین" با انتقاد از این آمارها و «تعجب برانگیز» خواندن آنها نوشته است: «زمانی این تعجب افزون می‌شود که در یک عملیات ساده آماری می توان دریافت تعمیم این آمارها به جامعه کشور، در برخی از موارد نتایج عجیبی به دنبال دارد.»







این سایت نزدیک به اصولگرایان منتقد دولت در ادامه به طرح دو پرسش پرداخته است: «بودجه صرف شده برای ترویج حجاب و یا آمار دقیق کاهش بدحجابان، از کجا می آید؟» و «کدام تحقیق علمی به تاثیر بدحجابی به میزان دقیق ۴۹ درصد در طلاق‌های خانواده‌های ایرانی، صحه گذاشته است؟»



«بدحجابی در حال تبدیل به کشف حجاب»







انتقاد سایت "خبرآنلاین" از آمارهای ارائه شده توسط مسئولان درباره موفقیت‌های مبارزه با بدحجابی در شرایطی صورت می‌گیرد که گفته‌های برخی روحانیان ارشد حکومتی ایران نیز حاکی از افزایش پدیده بدحجابی در جامعه است.







احمد خاتمی، امام جمعه تهران و عضو مجلس خبرگان رهبری، در روز ۱۸ تیر ۸۹ گفته بود که «بدحجابی در حال تبدیل به کشف حجاب است» و محمدتقی رهبر، رئیس فراکسیون روحانیون مجلس، در روز ۱۲ آبان ماه، وضعیت حجاب در دولت احمدی‌نژاد را حتی از دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی هم بدتر دانسته بود.







رعایت حجاب اسلامی اندکی پس از روی کار آمدن نظام جمهوری اسلامی در ایران، اجباری شد و از آن هنگام این مسئله همواره به یکی از دغدغه‌های حاکمان ایران تبدیل شده است.







برخی ناظران سیاسی و جامعه شناسان معتقدند که موج گسترده "بدحجابی" در جامعه ایران که همزمان با روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد و افزایش برخوردهای خشونت‌بار با جوانان به بهانه "بدحجابی"، حتی از قبل هم بیشتر شده است، نوعی مبارزه اجتماعی از جانب جوانان و به خصوص زنان و دختران ایرانی با دیدگاه‌های حاکم بر حکومت مذهبی ایران است.



محمدرضا یزدان‌پناه

تجمع كاميونداران مقابل مجلس

تجمع كاميونداران مقابل مجلس


جام جم آنلاين: جمعي از كاميونداران در اعتراض به بي كيفيت بودن كاميون هاي D , T 300 مقابل مجلس تجمع كردند.



تجمع كنندگان كه تعدادشان كمتر از 40 نفر است معتقدند كاميون هاي نيسان T-300 عرضه شده توسط سايپا ديزل فاقد كيفيت بوده و با تجمع مقابل مجلس خواستار حل مشكل خود هستند.



تجمع كنندگان بيلبوردهايي كه عبارت هاي «نابودي زندگي = نيسان D , T 300» ، «خائن به بخش حمل ونقل جاده اي = سايپا ديزل» ، «ما خريداران كاميون هاي نيسان D , T 300 از شركت سايپا ديزل شاكي بوده و خواستار رسيدگي عاجل از نمايندگان محترم هستيم» بر آن نوشته شده در مقابل در شمال مجلس حضور دارند.

مصباح یزدی:فتنه 88 به ‌مدت ‌20 سال توسط سیاست‌مداران خارجی و داخلی پی‌ریزی شده بود

مصباح یزدی:فتنه 88 به ‌مدت ‌20 سال توسط سیاست‌مداران خارجی و داخلی پی‌ریزی شده بود


خبر آنلاين : عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: در فتنه 88 که به مدت ‌20 سال توسط زیرک‌ترین سیاست‌مداران داخلی و خارجی پی‌ریزی شده بود و آنان شکی در به ثمر رسیدن نقشه خود که همان سقوط نظام اسلامی بود نداشتند، مردم ما با بصیرت و هوشمندانه حتی از سیاستمداران سبقت گرفته و فتنه را خاموش کردند.



به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی در دیدار ‌جمعی از کارکنان سپاه پاسداران و وزارت دفاع، ضمن قدردانی از فعالیت‌ها و تلاش‌های نیروهای مسلح به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: ارزش کار انسانی به آگاهی او نسبت به آن کار و اهدافی که از آن کار دارد بستگی دارد.



اهم اظهارات وی را در ادامه بخوانید.



•گاهی ارزش کار انسان به قدری زیاد می‌شود که قابل نشان دادن با عدد و رقم نیست.برای این‌که بتوانیم ارزش کارمان را بالا ببریم درک موقعیت وجودی خودمان خیلی موثر است. باید بفهمیم کجای کاریم چه کسی هستیم چه موقعیتی داریم. سپس ببینیم از کارمان و از موقعیت‌مان چه قدر می‌توانیم استفاده کنیم.

•برای این‌که انسان موقعیت خود را درک کند، ابتدا باید ببیند چه موقعیتی در هستی دارد و جایگاه او کجاست؟ عده‌ای معتقدند جایگاه انسان در کنار دیگر موجودات زنده و حیوانات ‌با اندکی تفاوت در شیوه زندگی است در حالی‌که خداوند جایگاه خلیفه‌‌‌‌اللهی را به انسان بخشید که حتی فرشتگان نیز لیاقت آن را ندارند.

•مردم کوفه ابتدا مسلم را همراهی کردند اما طولی نکشید که مسلم به قدری غریب شد که کسی را نداشت که حتی شبی وی را مهمان کند، یعنی حرکت مردم، آگاهانه و از روی بصیرت نبود.

•این درحالی است که در فتنه 88 که به مدت 20 سال توسط ‌زیرک‌ترین سیاست‌مداران داخلی و خارجی پی‌ریزی شده بود و آنان شکی در به ثمر رسیدن نقشه خود که همان سقوط نظام اسلامی بود نداشتند، مردم ما با بصیرت و هوشمندانه حتی از سیاستمداران سبقت گرفته و با عمل به وظیفه خود ریشه آن را خشکاندند و در پی آن افزایش ابهت و قدرت کشور در منطقه و جهان را رقم زدند.

• آثار بصیرت مردم در فتنه 88 در سفر مقام معظم رهبری به قم و استقبال بی‌نظیر مردم جلوه‌گر شد که اگر ابعاد این سفر به خوبی فهمیده شود، معلوم می‌شود این حرکت در تاریخ بی‌نظیر بوده است.

•نکته دیگر که در آگاهی نسبت به موقعیت و جایگاه‌مان حائز اهمیت است این است که توجه کنیم در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که رهبری آن را نایب امام زمان بر عهده دارد.

•سعه صدر، شجاعت، صلابت، مدیریت، مهربانی و نورانیت از اوصاف رهبر معظم انقلاب است. در دنیایی که هر روز طبل رسوایی یکی از رهبران کشورهای جهان در زمینه‌های مالی و اخلاقی به صدا در می‌آید، خداوند نعمت عظیم رهبری را به ما عطا کرده است که در طول زندگیش نمی‌توان یک نقطه سیاه یافت.

•بنده حقیقتاً عرض می‌کنم اکنون که قریب به هشتاد سال از عمرم می‌گذرد و در طول عمر خویش بزرگان زیادی را درک کرده‌ام، مجموع محاسن و ویژگی‌هایی که در شخص رهبری این فرزند فرزند پاک پیغمبر می‌بینم، در احدی به طور یکجا مشاهده نکرده‌ام.

• شناخت این موقعیت‌های چهارگانه ارزش کار ما در این نظام را مشخص می‌کند و راهی برای ما باقی نمی‌گذارد جز اینکه در پیشگاه عظمت الهی سر برخاک نهیم و به عجز خود در مقابل شکرگزاری این نعمت‌های عظیم الهی اعتراف کنیم.

•وقتی آدمی این نعمت‌های عظیم الهی را می‌نگرد نسبت به کمبود‌ها بی‌توجه می‌شود چرا‌که کمبود‌ها در مقابل این نعمات عظیم الهی چیزی نیستند.

• اعتراف به عجز از شکر، بهترین شکر است و وقتی انسان معترف به عجز خود می‌شود که عظمت این نعمت‌ها را درک کند و وقتی عظمت این نعمت‌ها را درک می‌کند که درباره آن بیندیشد و با امثال و نظایر آن مقایسه کند.

دادگاه نسرین ستوده، فردا 7 آذرماه برگزار می شود

دادگاه نسرین ستوده، فردا 7 آذرماه برگزار می شود


مدرسه فمینیستی: نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال جنبش زنان با اتهام اقدام علیه امنیت ملی، اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت و همکاری با کانون مدافعان حقوق بشر، فردا، یکشنبه 7 آذرماه در شعبه 26 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی محاکمه می شود. این دومین جلسه رسیدگی به دادگاه نسرین ستوده است که قرار بود روز چهارشنبه 3 آذرماه برگزار شود که به دلیل اعلام تعطیلی عمومی روز چهارشنبه، دومین جلسه رسیدگی به پرونده نسرین ستوده به فردا، 7 آذرماه موکول شد.



این وکیل دادگستری و برنده جایزه بین المللی حقوق بشر ایتالیا که از روز 13 شهریور ماه در زندان اوین در بازداشت است، اکنون هشتاد و چهارمین روز خود را در سلول انفرادی می گذراند. وی از روز 3 مهر تا 24 آبان ماه (به غیر از چند روز آن را) در اعتصاب غذا بوده است که 9 روز از این روزها را در اعتصاب غذای خشک بوده است. وی در اولین جلسه دادگاه خود یعنی در روز 24 آبان ماه بنابه درخواست های مکرر خانواده و وکلایش دست از اعتصاب غذا برداشت.



پس از برگزاری اولین جلسه دادگاه نسرین ستوده در 24 آبان ماه، و شکستن اعتصاب غذایش در این روز، خانواده وی تنها توانسته اند یک بار تلفنی با وی صحبت کنند و از آن زمان تاکنون با وی ملاقاتی نداشته اند.



اخیرا رئیس کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه ای نسبت به وضعیت پرونده نسرین ستوده اظهار نگرانی کرده است. و همینطور عفو بین الملل با صدور بیانیه ای با استناد به فراخوان کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، خواستار آزادی نسرین ستوده شده است.

بی خبری از سرنوشت آقای بروجردی و شش تن از هوادارن وی

بی خبری از سرنوشت آقای بروجردی و شش تن از هوادارن وی


خبرگزاری هرانا - بی خبری از سرنوشت ایت الله بروجردی و شش تن از هوادرانش به بیستمین روز خود رسید.



بنا به اطلاع گزارشگران خبرگزاری حقوق بشر ایران "هرانا" از سرنوشت و محل نگهداری این زندانیانی سیاسی، عقیدتی هیچ اطلاعی در دست نیست. این در حالی است که وضعیت جسمی این روحانی سکولار پیش از انتقال به مکان نامعلوم بسیار وخیم و بحرانی گزارش شده بود، بطوریکه قسمتی از اعضای بدن ایشان بر اثر تزریق آمپولهای مشکوک قلج شده و عمده بینایی خود را از دست داده و قادر به تشخیص اشیاء پیرامون خود نمی باشد.



به نظر می آید بازداشت و انتقال این زندانیان برای تحت فشار قرار دادن آیت الله برجردی برای نوشتن توبه نامه می باشد.



لازم به یادآوری است که شش تن از هواداران ایت الله بروجردی 17 آبان ماه سال جاری بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل شدند. اين افراد از انديشه هاي آقاي كاظميني بروجردي در ارتباط با جدايي دين از حكومت جانبداري میکردند.

نیروی دریایی آمریکا از پرسنل و افسران خود خواست به جای «خلیج فارس» از عبارت «خلیج عربی» استفاده کنند

نیروی دریایی آمریکا از پرسنل و افسران خود خواست به جای «خلیج فارس» از عبارت «خلیج عربی» استفاده کنند


رادیو فردا، مانیا منصور : وب‌سایت رسمی نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا در اقدامی بی‌سابقه از پرسنل و افسران خود خواسته است تا به جای استفاده از «خلیج فارس» از عبارت «خلیج عربی» استفاده کنند.



این در حالی است که دولت آمریکا تاکنون از خلیج فارس یا کلمه خلیج استفاده کرده است. در حالی که برخی کشورهای عربی به‌ویژه در سال‌های اخیر اصرار بر استفاده از نامی دیگر برای خلیج فارس داشته‌اند، ایران همواره بر روی نام این خلیج به عنوان خلیج فارس تاکید داشته و نقشه‌های قدیمی هم بر ادعای ایران بر نام خلیج فارس صحه می‌گذارند.





•رادیوفردا در گفت‌وگو با سعید محمودی، کارشناس حقوق بین‌الملل در سوئد، ابتدا از او پرسیده است که آیا به لحاظ قوانین بین‌المللی، آمریکا می‌تواند نام خلیج فارس را به خلیج عربی تغییر دهد؟

سعید محمودی: در حقوق بین‌الملل هیچ قاعده‌ای برای منع این که کشورها یک اسم جغرافیایی را به چه صورت به کار ببرند وجود ندارد. بنابراین اگر کشوری یا ارگانی در یک کشور تصمیم بگیرد یک منطقه جغرافیایی را با اسم خاصی به کار برد، یک امر داخلی سیاسی است و باید از کانال‌های سیاسی با آن برخورد کرد.



یعنی قانونی شکسته نشده است، ضمن این که از نظر سیاسی معمولا تغییر در استفاده از الفاظ جغرافیایی تبعاتی دارد. در این مورد اگر روابط ایران و آمریکا حالت عادی داشت ایران باید به صورت جدی به این مسئله اعتراض می‌کرد.





•اولین بار است که به طور رسمی چنین اتفاقی رخ می‌دهد، چون تا قبل از این آمریکا رعایت می‌کرد و همیشه کلمه «خلیج فارس» را به کار می‌برد.

بله، همین طور است. در تمام پنج دهه اخیر که مسئله نام بردن از خلیج فارس به شکل خلیج یا خلیج عربی در اروپا به خصوص رواج یافته، آمریکا و سازمان ملل متحد روی خلیج فارس همیشه تاکید داشته‌اند و حتی بعد از انقلاب که روابط ایران و آمریکا قطع شد باز هم در تمام دستگاه‌های آمریکایی این مسئله رعایت می‌شد که خلیج فارس را با اسم صحیح استفاده کنند و در تمام نقشه‌ها به همین صورت بود، لااقل در دستگاه‌های دولتی آمریکا این طور بود.



اگر اکنون یک دستگاه دولتی آمریکا این روش را تغییر داده مسئله‌ای تازه است و باید دید آیا اتفاقی است و فقط یک دستگاه این کار را کرده یا سیاست جدیدی است که آمریکا در پیش گرفته است.





•چون به لحاظ قوانین بین‌المللی قانونی شکسته نشده است، ایران هم نمی‌تواند از نظر قانونی اقدامی انجام دهد و باید از راه‌های دیپلماتیک اعتراض کند؟

بله، همین طور است و چون قانونی نقض نشده جایی برای اقدام حقوقی وجود ندارد. ولی از نظر سیاسی در مجامع بین‌المللی و از طریق مکاتبات دیپلماتیک می‌توان اعتراض کرد و تا جایی که من می‌دانم ایران در سال‌های اخیر به طور سیستماتیک و مرتب هر بار کشوری نام خلیج فارس را به صورت ناصحیح به کار برده به این امر اعتراض کرده است، پس احتمال دارد دراین مورد هم اقدام کند.

*اجلاسي با هدف تامين انتظارات خامنه ای از حوزه و روحانيت

*اجلاسي با هدف تامين انتظارات خامنه ای از حوزه و روحانيت


*برگزاری مجدد دادگاه احمد قابل بدون حضور وی در جلسه محاکمه

اجلاسي با هدف تامين انتظارات خامنه ای از حوزه و روحانيت



آيت‌الله سيداحمد خاتمي با اشاره به جلسه روز جمعه جامعه مدرسين حوزه علميه قم ، گفت: در اين جلسه قرار شد به زودي در حوزه علميه قم اجلاسي در سطح اساتيد حوزه در رابطه با تبيين انتظارات رهبري از حوزه و روحانيت برگزار شود.

اين عضو ارشد جامعه مدرسين حوزه علميه قم در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب، افزود: از طرف ديگر شوراي عالي حوزه انتظارات رهبري از روحانيت را در 56 بند تفكيك كرده و هر بخش آن را به متوليان آن واگذاشته است. بخشي از آن مربوط به مديريت حوزه علميه، بخش ديگر مربوط به جامعه مدرسين و برخي نيز مربوط به شوراي عالي حوزه مي‌شود.

وي افزود: خلاصه سخن اين‌كه حوزه علميه قم مصمم به اجراي رهنمودهاي كارشناسانه و مدبرانه مقام رهبري در رابطه با حوزه علميه و روحانيت است.



برگزاری مجدد دادگاه احمد قابل بدون حضور وی در جلسه محاکمه



بعد از اینکه احمد قابل، هفته گذشته در جریان محاکمه خود در دادگاه انقلاب، خاطرنشان کرده بود که دیگر در جلسه دادگاه حضور پیدا نخواهد کرد، منابع خبری گزارش دادند که جلسه جدید دادگاه این پژوهشگر زندانی، روز چهارشنبه اخیر(سوم آذرماه) بدون حضور وی برگزار گردید.

به گزارش جرس، در دادگاهی که سوم آذر ماه برگزار گردید، تنها صالح نیکبخت، وکیل احمد قابل، در جلسه حضور داشته و به سئوالات قاضی پاسخ داده است.

در جلسه مذکور، وکیل احمد قابل از قاضی خواست به دلیل اینکه زندانی در بازداشت به سر می برد، نسبت به آزادی سندهایی که جهت وثیقه آزادی وی، ماهها پیش در گرو دادگاه گذاشته شده، دستور مقتضی را صادر نماید.

اطلاعيه سپاه : هواپیماربای ایرباس "ضد انقلاب" بود

اطلاعيه سپاه : هواپیماربای ایرباس "ضد انقلاب" بود


ایران اير : هواپیماربای ایرباس مشكل روانی داشت و آرام شد

به گزارش خبرگزاري فارس، روابط عمومي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي عصر امروز شنبه با صدور اطلاعيه‌اي از ناكامي تلاش "ضد انقلاب" براي ربايش هواپيماي جمهوري اسلامي در مسير تهران - دمشق خبر داد.



در بخشي از اين اطلاعيه آمده است: با اقدام قاطع و به موقع گارد امنيت پرواز سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و هوشياري كروي پرواز، تلاش يكي از عناصر وابسته به ضد انقلاب براي ربودن هواپيماي جمهوري اسلامي ايران در مسير تهران- دمشق ناكام ماند.



اين اطلاعيه مي‌افزايد: در آخرين ساعات شب گذشته و طي پرواز شماره 517 شركت هواپيمايي ايران اير در مسير تهران- دمشق، فردي با هويت مشخص و از عناصر وابسته به ضد انقلاب با ايجاد رعب و وحشت درون پرواز و در بين مسافرين با ادعاي بمب‌گذاري و انجام مقدمات اوليه قصد ربايش اين هواپيما به مقصد مورد نظر را داشت.



در ادامه اطلاعيه مذكور با اشاره به عمليات نيروهاي حفاظت هواپيمايي سپاه در مقابله با اين فرد، تاكيد شده است: پس از دستگيري عامل اجراي نقشه هواپيماربايي و انجام اقدامات تاميني لازم توسط نيروهاي متخصص امنيتي، هواپيماي مذكور با انجام مسافرگيري به مقصد تهران بازگشت.



سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در پايان اطلاعيه خود خاطر نشان كرده است: پرونده موضوع به مراجع ذيصلاح تحويل و در حال رسيدگي است.



ایران اير : هواپیماربای ایرباس مشكل روانی داشت



در حالی كه به گفته هما، هواپیماربای ایرباس مشكل روانی داشت، سپاه پاسداران كه مسوول امنیت پرواز است، می گوید او ضدانقلاب بوده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، مدیر روابط عمومی ایران‌ایر ضمن بیان اینكه یك فروند ایرباس هما در مسیر تهران - دمشق دیروز توسط یكی از مسافران تهدید به هوا‌پیماربایی شد، گفت: این شخص كه وضعیت روانی نامناسبی داشت توسط مسئولان امنیت پرواز هواپیما آرام شد و هواپیما به سلامت در فرودگاه دمشق نشست.



شاهرخ نوش‌آبادی اظهار داشت: هنگامی كه هواپیمای مذكور در آسمان دمشق پرواز می‌كرد، یكی از مسافران كه وضعیت روحی نابسامانی داشت با اعلام اینكه قصد دارد این هواپیما را برباید، موجبات ایجاد همهمه‌ای بین مسافران را فراهم ساخت اما بلافاصله مسئولان امنیت پرواز هواپیمای ایران‌ایر فرد خاطی را دستگیر كردند.

به گفته وی، فرد خاطی به هیچ نوع سلاح سرد و گرمی مجهز نبود.

وی ادامه داد: مسئولان امنیت پرواز هواپیما كه متوجه وضعیت غیرعادی روحی این مسافر شده بودند پس از ‌صحبت با وی، او را از نظر روحی و روانی كمی آرام كردند و هواپیما به سلامت در فرودگاه دمشق نشست.

نوش‌آبادی ضمن اشاره به اینكه این مشكل در آسمان كشور دمشق رخ داده بود، تصریح كرد: هواپیمای مذكور ایرباس و به شماره پرواز 517 بوده است، پس از نشستن هواپیما به زمین تمامی مسافران به سلامت از هواپیما خارج شدند.

فرد خاطی مدعی بوده است كه هواپیما را بمب‌گذاری كرده و قصد دارد آن را در اختیار بگیرد كه پس از بررسی‌ها مشخص شد كه هواپیمای مذكور فاقد هرگونه بمبی بوده است.

اهالي روستاي كورزق در مقابل وزارت نيرو تجمع كردند

اهالي روستاي كورزق در مقابل وزارت نيرو تجمع كردند


ايلنا: جمعي از اهالي روستاي كورزق آذربايجان شرقي در اعتراض ناديده گرفته شدن مالكيت خود بر زمين‌هاي كشاورزي پدري و فروش غير قانوني اين زمين‌ها صبح امروز در مقابل ساختمان وزارت نيرو تجمع كردند.

به گزارش خبرنگارايلنا، در اين تجمع كه در مقابل ساختمان اصلي وزارت نيرو واقع در بزرگراه نيايش شهر تهران برگزار شد؛ حدود 50 نفر به نمايندگي از اهالي روستاي كورزق آذربايجان شرقي خواستار توقف معامله فروش غير قانوني اراضي كشاورزي خود به دولت شدند.

اعتراض تجمع‌كنندگان به معامله‌اي است كه قرار است طي آن نزديك به 120 هكتار از زمين‌هاي كشاورزي اهالي اين روستا توسط وزارت نيرو براي آبگيري خدا آفرين خريداري شود.

سد خدا‌ آفرين كه به منظور تامين آب زمين‌هاي كشاورزي مناطق پايين دستي استان آذربايجان شرقي برروي رودخانه مرزي ارس و در محدود شهرستان كليبر اين استان ساخته شده‌است از سال 87 در مرحله آبگيري قرار دارد.

به گفته اهالي روستاي كورزق در نتيجه آبگيري سد خداآفرين نزديك به 120 هكتار از مجموع 200 هكتار زمين كشاورزي كه در سالهاي پيش از انقلاب اسلامي و اجراي انقلاب سفيد به آنها واگذار شده بود زير آب خواهد رفت.

تجمع كنندگان مي‌گويند مالكيت اين زمين‌ها در سال 49 و در جريان اجراي قانون اصلاحات از خانواده خان كه عبداللهي نام داشتند به ساكنان وقت روستاي كورزق واگذار شد اما درحال حاضر فرد ديگري با در دست داشتن سند جعلي قصد فروش آن را به وزارت نيرو دارد.

اهالي كنوني روستاي كورزق مدعي هستند از زمان اجراي پروژه احداث سد در سال 79 و پس از مطرح شدن موضوع خريد اراضي به زير آب رفته توسط دولت، از طريق سازمان آب و فاضلاب منطقه متوجه شدند كه وزارت نيرو با شخص ديگري براي خريد اين اراضي وارد معامله شده است.



تجمع‌كنندگان با رد ادعاي مالكيت شخصي كه قرار است در مورد فروش اراضي در بحث با وزارت نيرو وارد معامله شود؛ مي‌گويند: اين شخص كه از بازماندگان يكي ديگر از خان‌هاي محلي به نام «محمد خانلو» است با جعل سند خود را مالك اراضي كشاورزي روستاي كورزق معرفي كرده است.

وضعيت نامناسب پناهندگان تحصن کننده در اربیل عراق

وضعيت نامناسب پناهندگان تحصن کننده در اربیل عراق


وبلاگ خوزنيوز : تعدادی از پناهجویان ایرانی در کردستان عراق ، از جمله چند کودک و یک زن حامله ، بیش از مدت دوماه است که در مقابل دفترسازمان ملل در شهر اربیل ، تحصن کرده اند. این پناهجویان که پرونده برخی از آنها ، سالهاست در بلاتکلیفی مطلق نگه داشته شده است ، در شرایط به شدت اسفباری بسر می برند ، کودکان مستقر در این تحصن ، دچار بیماریهای عفونی شده اند و یکی از متحصنین نیز ، بدلیل عدم دسترسی به امکانات بهداشتی و پزشکی ، چند هفته است که در بیمارستان بسر میبرد. تاریکی و نا امنی محل تحصن ، نبود آب آشامیدنی ، غذای کافی و امکانات گرمائی نیز از دیگر مشکلات جدی این متحصنین است .یکی از پناهندگان زن بر اثر عفونت معده راهی بیمارستان شد.

keiran.com

پاداش های بی حساب و کتاب مدیران دولتی

پاداش های بی حساب و کتاب مدیران دولتی




عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: در بخش هایی از بدنه دولت و علی الخصوص شرکت های دولتی که تابع قانون تجارت هستند با چالش نظارت روبه رو هستیم .



به گزارش خبرآنلاین،عباسعلی نورا در گفت وگو با هفه نامه یالثارات درباره پرداخت پاداش های کلان به مدیران دولتی، افزود: این چالش ها حاصل شکاف هایی است که ما در برابر قانون داریم.



وی با اشاره به قانون «وجوه اداره شده»، ادامه داد:تاکنون کسی به آن قانون ورود پیدا نکرده است. یعنی وقتی از محل بودجه دولتی، مبلغی در اختیار سازمان ها و شرکت های دولتی قرار می گیرد، فورا و بدون حساب و کتاب آن را هزینه قطعی فرض می کنند.



نورا درباره«هزینه قطعی»،خاطرنشان کرد:هزینه قطعی به این مفهوم است که این پول از خزانه خرج شده محسوب می شود ودیگر کسی هزینه کرد ان را مورد بررسی قرار نمی دهد.معضل دیگر بحث هیات مدیره هاست، به این مفهوم که طبق ماده 134 قانون تجارت تعیین پاداشها باید به تصویب هیات مدیره برسد، حال آنکه برخی مدیران که پاداش دریافت می کنند، خودشان عضو هیات مدیره هستند و در برخی موارد این افراد عضو چند هیات مدیره در چند شرکت هستند.



وی با اشاره به اقدام مجلس برای رسیدگی به وجوه اداره شده، افزود: متاسفانه دولت در کمیسیون تلفیق با مقاومت سرسختانه دولت مواجه هستیم. با این وجود امیدواریم که در صحن علنی موفق به تصویب قانونی شویم که از این به بعد دیوان محاسبات حق رسیدگی به نحوه هزینه کرد وجوه اداره شده را هم داشته باش

نامه سرگشاده سردار مقدم

نامه سرگشاده سردار مقدم

مف خورها بسیجی و سپاهی

از نسل سردار مقدم ها نیستند!







عظم السادات حیدری همسر سردار مقدم، که به جرم حضور درکنار میرحسین موسوی در انتخابات 22 خرداد و دیدار با وی همراه با شماری از سرداران سپاه در دوران جنگ با عراق دستگیر شده است، نامه ای سرگشاده ای خطاب به شوهرش نوشته است. آن که با نسل سپاهی دوران انقلاب و جنگ چنین می کند، واقعا بر این تصور است که نسل دوم، که شاهد سرنوشت نسل اول است، به جبهه جنگ می رود و جان خود را فدای ولایت کودتا می کند؟ این سپاه و این بسیج، با اولین تق و پوق، همان سرنوشتی را پیشه خواهد کرد که ارتش رضا خان پس از اشغال ایران توسط متفقین پیشه کرد! دور نیست، اثبات این پیش بینی.



همسر سردار مقدم می نویسد:



پانزده روز است که تو در بند از خدا بی خبران گرفتاری و ما از تو بی خبر. به یاد می آورم روزها و ماههای متوالی را که در جبهه جنگ بودی و ما از تو بی خبر؛ اما آن انتظار و بی خبری کجا و این کجا؟ آیا آن زمان که در کنار فرماندهان دلاوری چون کاظمی، بروجردی و باکری بودی نشانی از سردمداران این قافله دیدی؟ آنان که امروز سنگ انقلاب را به سینه می زنند و آن را برای خود مصادره می کنند در آن روزهای سخت کجا بودند؟ اینان که حداقل حقوق شهروندی را برای دیگران قائل نیستند کجا و آن فرماندهان و رزمندگان غیرتمند کجا!



پانزده روز است که چون دزدان قافله تو را ربوده اند و هیچ نشانی به ما نداده اند. روز شنبه ۲۸ آذر ماه به دادستانی انقلاب و از آنجا به دادسرا مراجعه کردم و از آنجا هم به اوین ارجاع داده شدم و در اوین هم از در پایین به در بالا و دوباره از آنجا به در دیگری فرستاده شدم و در نهایت گفتند ایشان آزادند و کفالت بیاورید و در نهایت گفتند ساعت ۵ بتدریج زندانیان آزاد می شوند و ما تا ساعت ۱۱ شب در سرگردانی و انتظاری تلخ به سر بردیم. ساعت ۱۱ هم بدون آنکه حرفی زده شود درها را بستند و کسی پاسخگوی ساعتها انتظار نشد! تلخ تر از آن ساعتهای انتظار، آن است که رزمنده دفاع مقدس و سرباز انقلاب را در بندی کنند که دزد و قاچاقچی و… و شاید از دید آنان وضعیت تو بدتر است حال آنکه ما حتی جرمت را نیز نمی دانیم!



کسانی در مدح علی(ع) مدیحه سرایی می کنند که از علی هیچ نیاموخته اند و نام علی تنها بشارت رزق و در امد سرشارشان است. دم از عدالت علی می زنند و چون دشمنانش به زن و فرزندان بی گناه رحم نمی کنند.

جاه طلب بزرگ

جاه طلب بزرگ

دیگران را متهم به جاه طلبی کرد!





علی خامنه ای، روز پنجشنبه (عیدغدیر) برای عده‌ای که بعنوان بسیجیان اردوی فدائیان ولایت در محلی بنام "دهکده ولایت" جمعشان کرده بودند سخنرانی کرد. پریشان گوئی عصبی او در این سخنرانی، عملا نشان داد که او طی یکسال و نیم گذشته، با هر دست و پائی که می‌زند، بیشتر در گردابی فرو می‌رود که در آن افتاده است. او که در 30 سال گذشته و بویژه در دوران رهبری اش نشان داده که بیش از هر فرد و مقامی تشنه قدرت است و برای ارضای جاه طلبی خویش حتی دست به کودتا و کشتار، زندان و شکنجه دولتمردان 30 ساله جمهوری اسلامی و چهره‌های شاخص انقلابی و مذهبی زد، دراین سخنرانی بدون آن که از کسی نام ببرد، رهبران جنبش سبز را متهم به جاه طلبی و نداشتن بینش و بصیرت کرد. بینشی و بصیرتی که خود تصور می‌کند تابلوی تمام نمای آنست! او، درحالیکه سپاه و شورای نگهبان و قوه قضائیه، ارتش و بسیج و امام جمعه‌ها، دولت و مجلس و حتی برگماری وزرای کلیدی کابینه و تمام ارگان‌های امنیتی و مرکز فرماندهی موشکی را در دست‌های خود قبضه کرده، دیگران را متهم به جاه طلبی کرد! یا مردم را کم شعور تصور کرده و یا نمی داند چه می‌گوید، که البته آن تصوری که در ذهن خود از مردم دارد، در باره خود وی بیشتر صادق است.



او برای تجمع 110 هزار نفری اردوی فدائیان ولایت، سخنرانی کرده است. یعنی برای ارتش ویژه دفاع از قدرت و جاه طلبی او، که البته اگر ترس و وحشت از آینده نزدیک این قدرت نبود، نیازی به سپاه 110 هزار نفری فدائیان ولایت نبود. چیزی شبیه گارد جاودان شاه و گارد یکصد هزار نفره صدام حسین. کدام عقل سلیمی برای 110 هزار فدائی سازمان یافته خود سخنرانی کند و آنوقت دیگران را متهم به جاه طلبی کند؟











علی خامنه ای، روز پنجشنبه (عیدغدیر) برای عده‌ای که بعنوان بسیجیان اردوی فدائیان ولایت در محلی بنام "دهکده ولایت" جمعشان کرده بودند سخنرانی کرد. پریشان گوئی عصبی او در این سخنرانی، عملا نشان داد که او طی یکسال و نیم گذشته، با هر دست و پائی که می‌زند، بیشتر در گردابی فرو می‌رود که در آن افتاده است. او که در 30 سال گذشته و بویژه در دوران رهبری اش نشان داده که بیش از هر فرد و مقامی تشنه قدرت است و برای ارضای جاه طلبی خویش حتی دست به کودتا و کشتار، زندان و شکنجه دولتمردان 30 ساله جمهوری اسلامی و چهره‌های شاخص انقلابی و مذهبی زد، دراین سخنرانی بدون آن که از کسی نام ببرد، رهبران جنبش سبز را متهم به جاه طلبی و نداشتن بینش و بصیرت کرد. بینشی و بصیرتی که خود تصور می‌کند تابلوی تمام نمای آنست! او، درحالیکه سپاه و شورای نگهبان و قوه قضائیه، ارتش و بسیج و امام جمعه‌ها، دولت و مجلس و حتی برگماری وزرای کلیدی کابینه و تمام ارگان‌های امنیتی و مرکز فرماندهی موشکی را در دست‌های خود قبضه کرده، دیگران را متهم به جاه طلبی کرد! یا مردم را کم شعور تصور کرده و یا نمی داند چه می‌گوید، که البته آن تصوری که در ذهن خود از مردم دارد، در باره خود وی بیشتر صادق است.



او برای تجمع 110 هزار نفری اردوی فدائیان ولایت، سخنرانی کرده است. یعنی برای ارتش ویژه دفاع از قدرت او، که البته اگر ترس و وحشت از آینده نزدیک این قدرت نبود، نیازی به سپاه 110 هزار نفری فدائیان ولایت نبود. چیزی شبیه گارد جاودان شاه و گارد یکصد هزار نفره صدام حسین. کدام عقل سلیمی برای 110 هزار فدائی سازمان یافته خود سخنرانی کند و آنوقت دیگران را متهم به جاه طلبی کند؟



آقای خامنه‌ای گفت که اسلام می‌خواهد حقایق احكام الهی در جامعه تحقق پیدا كند و این جز با ایجاد قدرت الهی امكان پذیر نیست.



کارنامه آلوده به جنایت و فقر و فحشاء، تبعیض و ترور و قتل و اعدام، ستیز مذهبی و غارت و چپاول حکومتی طی دو دهه‌ای که او رهبری جمهوری اسلامی را قبضه کرده در برابر دیدگان مردم است. بیش از دو دهه ایشان احکام الهی را پیاده کرده و حاصل آن همان فاجعه ایست که از صبح تا شب مردم در برابر چشمانشان است.



خامنه‌ای در همین سخنرانی، زمزمه اعلام جانشین خود را نیز با این جمله آغاز کرد "در پایان عمر مبارك پیغمبر اكرم به دستور الهی به الهام الهی نفر بعد خود را معین كرد."



وقتی حافظ اسد، می‌تواند پسرش بشار اسد را جای خودش در سوریه بگذارد و برود، حیدرعلی اف نیز می‌تواند در آذربایجان چنین کند، کیم ایل سونگ در کره شمالی نیز می‌تواند پسرش را جای خود بگذارد و آماده رفتن بشود، حسنی مبارک می‌خواهد پسرش را جانشین خودش کند و برود و... چرا خامنه‌ای چنین هوسی نداشته باشد و دُردانه کودتاچی اش را جانشین خود معرفی نکند و برود؟



لااقل، آنهای دیگری که دربالا نام بردیم، به حکم الهی پسرانشان را جانشین خود نکردند، که ایشان می‌خواهد چنین کند!



آقای خامنه‌ای نان بسیجی‌ها را بارها دراین سخنرانی به تنور چسباند. این همه تاکید او بر بسیج بدو دلیل بود:



1- درجریان کودتای 22 خرداد، بزرگترین ضربه به اعتبار مردمی سپاه و بویژه بسیج وارد آمده و مردم اکنون بسیج را مشتی جنایتکار می‌شناسند. همه آنچه اندوخته دوران جنگ با عراق بود برباد رفت. بویژه که فرماندهان و سرداران بسیجی و سپاهی دوران جنگ که آقای خامنه‌ای آنها را تصفیه کرده، در جنبش سبز و در برابر کودتای 22 خرداد صف بسته‌اند.



2- آقای خامنه‌ای بر این واقعیت اشراف پیدا کرده که نه تنها اعتبار او در میان مردم پایان یافته، بلکه مشروعیت مذهبی او نیز بشدت زیر علامت سئوال رفته است. سه نوبت سفر اخیر او به قم و بازگشت با دست‌های خالی، نشان دهنده همین سقوط دو گانه – اعتبار و مشروعیت- است. به این دلیل، او تصور می‌کند آنچه برایش باقی مانده، همین بسیجی است که به ضرب پول و مغز شوئی مذهبی فعلا 110 هزار نفرشان را برای ایشان جمع کرده اند، که میزان فدائی بودن آنها نیز در اولین حادثه بزرگ و چرخش اوضاع بر ایشان و اطرافیانش آشکار خواهد شد.







خامنه‌ای گفت: "امروز بسیج در كشور ما یك حقیقت عظیم و غیرقابل انكار و بی‌نظیری است. درست است كه تبلیغات دشمنان و به تبع آن‌ها منادیان طرفدار آن‌ها در داخل كشور بسیج را سعی می‌كنند كوچك كنند، تحقیر كنند یا اهانتی به بسیج بكنند؛ اما بسیج یك مجموعه منتظم سازمان‌یافته دارای هدف است."



این همان جمله ایست که تعبیر بالا از دل آن استخراج می‌شود. البته او اعتراف کرد که بسیج تحقیر شده و مردم به آن اهانت می‌کنند و... که این نشد مگر به دلیل وظائف کودتائی و سرکوبگرانه‌ای که بر عهده اش گذاشته شد.



خامنه‌ای گفت: "در فتنه سال گذشته بعضی‌ها واقعیات جلوی چشم را نتوانستند ببینند، نتوانستند تشخیص دهند، در فتنه طراحی شده پیچیده سال ٨٨ حقایقی جلوی چشم مردم بود، یك عده‌ای نگذاشتند این حقایق را ببینند، بفهمند، ندیدند، نفهمیدند. وقتی در یك كشور فتنه‌گرانی پیدا می‌شوند كه برای جاه‌طلبی خودشان، برای دست‌یافتن به قدرت، برای رسیدن به اهدافی كه به صورت آرزو در وجود خودشان متراكم و انباشته كردند حاضر می‌شوند به مصلحت یك كشور و حقانیت یك راه پشت كنند و لگد بزنند."



معنای واقعی این جمله آنست که من کودتا کردم زیرا خوب می‌بینم، خوب می‌فهمم .... و جاه طلبی از همینجا آغاز می‌شود. به ایشان می‌گویند اگر ریگی در پوتین ندارید، چرا یک هیات بی طرف را برای رسیدگی به کودتا و تقلب انتخابات 22 خرداد تشکیل نمی دهید؟ و ایشان می‌گوید شما نمی‌فهمید!



علی خامنه‌ای در پایان همین سخنرانی گفت: باید بسیجیان خود را برای درگیری‌ها و چالش‌های آینده آماده كنند.



ایشان اگر از ترس جنبش مردم خواب شبانه نداشت و از فروپاشی برج و باروی قدرت و جاه طلبی‌اش نگران نبود، وعده چالش‌های آینده را نمی داد و فدائیان ولایت را برای سرکوب مردم معترض به حاکمیت خود وی تشکیل نمی داد.



معنای ارودوی ولایت، تجمع در دهکده ولایت و پریشان گوئی خامنه‌ای جز اینست؟

گام دیگری برای فروپاشی ایران

گام دیگری برای فروپاشی ایران


نامه سرگشاده گلپور

یک توطئه جدید امنیتی است







در چند روز گذشته، نامه سرگشاده یک چهره امنیتی وابسته به جناح راست جمهوری اسلامی بی وقفه برای دیگران ای میل می شود و برخی سایت ها و وبلاگ ها نیز با کم اطلاعی از آنچه پشت این باصطلاح نامه سرگشاده خوابیده، آن را پوشش خبری می دهند. تصور کرده اند این نامه نشانه شکاف در گروهبندی احمدی نژاد است!



ما تا امروز هیچ اشاره ای به این نامه نکرده بودیم و در انتظار واکنش ها در داخل کشور بودیم. نخستین واکنش از جانب آقای شهبازی نشان داده شد که خود نوشته است با عده ای از این افراد آشنائی قدیمی دارد.



وی در وبسایت خویش نوشت:



گلپور خواسته یا ناخواسته به پیاده‌نظام یک کانون همبسته شده است. این کانون همبسته و مقتدر سیاسی نه «احتمالاً» بلکه قطعاً وجود دارد و مهم‌ترین حوزه نفوذ آن نه تنها دستگاه‌های امنیتی بلکه نهادهای قضایی و سیاسی و نظامی نیز هست. آماج این کانون نه دولت احمدی‌نژاد بلکه نظام جمهوری اسلامی است با هدف فروپاشی جامعه و فراهم آوردن بسترهای داخلی برای تهاجم خارجی.



دست‌های پس‌پرده «پروژه گلپور- مشایی» گمنام نیستند؛ کاملاً شناخته شده‌اند و اتفاقاً این همان کانونی است که برخی از پروژه‌های خود را از طریق «رجانیوز» و مطبوعات و وبگاه‌های مشابه، به‌ویژه روزنامه «کیهان»، پیش برده است. از مدت‌ها قبل از شروع انتخابات دهم ریاست‌جمهوری تحرکات بی‌پروای این کانون به سادگی مشهود بود.



صبح سه‌شنبه 2 آذر، که نامه گلپور منتشر شد، سخنان ابراهیم رئیسی، معاون اوّل قوه قضائیه، [+] و محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور، [+] را می‌خواندم و به تلاش سنگین برای تحقق «پروژه مهدی هاشمی» می‌اندیشیدم؛ پروژه‌ای که اتفاقاً «رجانیوز»، به تأثیر مستقیم از همان کانون «امنیتی- سیاسی»، در ایجاد و تعمیق آن نقش جدی داشته است. حوالی ساعت دو بعد از ظهر، نامه گلپور را دیدم و مصداقی جدید برای تحلیل خود یافتم: تلاشی سازمان‌یافته و گسترده برای دستکاری در همه شکاف‌های ریز و درشت موجود و تبدیل آن‌ها به ستیزهای جدی و حتی خونین.



«پروژه مهدی هاشمی» بزرگ‌ترین و مهم‌ترین سناریو است و هدف واقعی طراحان و مجریان آن ایجاد تعارض میان دو شخصیت اصلی جمهوری اسلامی، رهبری و هاشمی رفسنجانی است. بدینسان، گمان می‌رود در این «ستیز بزرگ» آخرین رمق‌های نظام جمهوری اسلامی مستحیل خواهد شد و بسترهای لازم برای فروپاشی تحقق خواهد یافت.



این فروپاشی به نظام جمهوری اسلامی ایران محدود نخواهد ماند و در فضای توطئه‌بار کنونی جهان و منطقه به فروپاشی جامعه ایرانی و حتی به از میان رفتن تمامیت ارضی ایران خواهد انجامید. این همان «ترسیم جغرافیای جدید خاورمیانه» است که درباره آن سخن گفته‎ام به‌ویژه در مقاله «ایران، اسرائیل و بمب: بازگشت جفری گلدبرگ». [+] تحولات روزهای اخیر در خاوردور و جنگ قریب‌الوقوع با کره شمالی فضای جهانی را برای تحرکات جنگ‌افروزانه در خاورمیانه مساعدتر خواهد کرد. این‌ها همه نمودهای تحقق یک پروژه عظیم بین‌المللی است که قطعاً باید در درون ایران از کارگزاران و نیروی اجرایی مقتدر و کارآمد برخوردار باشد.



پروژه‌های فتنه‌انگیز به «پروژه مهدی هاشمی» محدود نیست هر چند «پروژه مهدی هاشمی» قطعاً بزرگ‌ترین آن‌هاست. فهرستی ریز و درشت از اقدامات عجیب و غیرقابل توجیه از منظر مصالح و منافع نظام جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر، از مدت‌ها پیش از انتخابات دهم ریاست‌جمهوری، می‌توان برشمرد. حملات سازمان یافته به دراویش گنابادی را شاید بتوان سرآغاز این موج جدید دانست. [+] این موج سازمان یافته در ماه‌های اخیر به حوادث فراوان گره می‌خورد از جمله دستگیری برخی نزدیکان مولوی عبدالحمید، رهبر متنفذ اهل سنت در زاهدان. از تخلفات احتمالی نزدیکان و بستگان مولوی عبدالحمید مطلع نیستم ولی تصوّر می‌کنم ماجرای فوق نیز با «بصیرت» فاصله فراوان دارد. این نیز ماجرایی است که باید در چارچوب سناریوی تشدید تعارضات داخلی و ایجاد بسترهای فروپاشی ایران ارزیابی شود.



در ایران امروز، «آقایان» و «آقازاده‌های» متخلف کم نیستند. این پدیده سرطانی است مزمن که سال‌هاست سلامت جامعه ایرانی را به شدت مختل کرده است. «گر حکم شود که مست گیرند»، این‌گونه «مستان عربده کش» در «شهر» فراوان‌اند. مغفول گذاردن مقابله سازمان یافته با فساد نهادینه و مزمن و استفاده ابزاری از آن به عنوان اهرمی برای ایجاد یا تعمیق شکاف‌ها و تضادها و برانگیختن موج‌ها و بحران‌های بزرگ سیاسی، پدیده‌ای امنیتی است با هدف فروپاشیدن نهایی جامعه ایرانی که هیچ دخلی به مبارزه راستین با فساد ندارد. شناخت این‌گونه سناریوها به داده‌های اطلاعاتی خاص و عجیب و غریب نیازمند نیست؛ هر تحلیل‌گر سیاسی خبره و بی‌طرف و «دارای بصیرت» می‌تواند بر اساس داده‌هایی که در دسترس همگان است این سناریوها را شناسایی و رصد کند. افسوس که در زمانه ما «بصیرت» نیز مفهومی مغفول است.

بدون فوق العاده دروغ گفتند

بدون فوق العاده دروغ گفتند


ایران 3 روز تعطیل بود

اما دروغگوئی تعطیل نبود



محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین :شاهرگ‌های حیاتی دنیا در دست پیروان ولایت است./ ایرنا



محسن کازرونی، امام‌ جمعه کرج :امروز نسل جوان محتاج روحانیت است./ مرکز خبر حوزه



جواد لاریجانی، دبیر کل شورای حقوق بشر ایران: مردم‌سالاری دینی علت اصلی تلاش آمریکا برای تصویب قطعنامه ضد ایرانی بود./ فارس



محمود احمدی‌نژاد :در نظام ولایت رابطه حکومت و مردم براساس عشق و احترام است./ فارس



محمدناصر سقای‌بی‌ریا :مقام معظم رهبری اهانت به مراجع را برنمی‌تابند./ روزنامه وطن امروز



یحیی رحیم صفوی، دستیار نظامی- موشکی علی خامنه‌ای :خدمت به مردم و محرومین بزرگترین ارزش بسیج است./ ایسنا



حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه :ایران به زودی به یکی از کشورهای پیشرفته و قدرتمند عالم تبدیل خواهد شد./ ایسنا



محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج:بسیجی‌ها انسان‌هایی برای رضای خدا هستند./ ایسنا



محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه:اهل فتنه گوش به فرمان غرب هستند تا ببینند از اتاق فرمان لندن چه دستوری می‌رسد./ ایسنا