Saturday, November 27, 2010

هاشمی رفسنجانی: بسیج در صورت تندروی دچار ضلالت می‌شود

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت که اگر بسیج "در هیاهوهای سیاست‌زدگی، دچار تندروی‌های افراطیون و تفریطیون شود"، دچار "ضلالت و گمراهی" خواهد شد.




آقای هاشمی رفسنجانی در نوشته ای که امروز ۶ آذر (۲۷ نوامبر) در سایت شخصی او منتشر شد، آورده است که بسیج باید همچون زمان تاسیس آن، یک نیروی "مردمی" باقی بماند تا در چشم "همه گروهها با هر سلیقه سیاسی" محترم باشد.



رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، این نوشته را به مناسبت سالروز تشکیل بسیج (۵ آذر) منتشر کرده و با اشاره به تاسیس این سازمان توسط آیت الله خمینی، خواستار آن شده است که "بسیج مانند مؤسس خویش، پرچمدار اعتدال در امور فرهنگی و اجتماعی باشد".



در گذشته، اظهار نظرهای آقای هاشمی رفسنجانی معمولا در قالب سخنرانی و در دیدار با بازدیدکنندگانی از اقشار مختلف، یا در قالب مصاحبه صورت می گرفت و اعلام موضع او از طریق انتشار یادداشت در سایت شخصی، کمتر معمول بوده است.



در آذر ماه سال گذشته، اکبر هاشمی رفسنجانی با اشاره به درگیری های خیابانی بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم گفت: "درست نبود که بسیج و سپاه در برابر مردم قرار داده شوند"این در حالی است که در سایت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، هر از گاه قسمت هایی از خاطرات سال های گذشته یا برخی از سخنرانی های قدیمی وی منتشر می شود که معمولا دارای ارتباط با وقایع روز است و به همین علت، برخی تحلیلگران انتشار چنین مطالبی را نوعی اعلام موضع غیرمستقیم تلقی می کنند.



آقای هاشمی رفسنجانی در آذر ماه سال گذشته در جمع تعدادی از دانشجویان، با اشاره به درگیری های خیابانی بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم گفت: "درست نبود که بسیج و سپاه در برابر مردم قرار داده شوند."



رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال های گذشته، جزو مخالفان ورود بسیج به فعالیت های سیاسی بوده است.



عده ای از منتقدان فعالیت سیاسی بسیج، مسئولان این نیرو را به تلاش برای تقویت یک جناح سیاسی در مقابل رقبای آن با استفاده از امکانات عمومی متهم می کنند.



این در حالی است که در مقابل، دست اندرکاران سپاه و بسیج اتهام دخالت در جناح بندی های سیاسی را رد می کنند.



به عقیده آنها، این دو نیرو موظف به مقابله با مخالفان رهبر جمهوری اسلامی هستند و این کار جزو وظایف ذاتی آنها است.



No comments:

Post a Comment