Thursday, June 25, 2015

محافل مطبوعاتی ایران در انتظار دریافت و انتشار خبر بازداشت مسعود زریبافان رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت احمدی نژاد اند. وی مدتی رئیس مجمع باشگاه استقلال نیز بود و از او بعنوان یار گرمابه وگلستان احمدی نژاد یاد می شود. گفته می شود این بازداشت پس از اعترافات مدیرعامل سابق منطقه آزاد قشم که به بازداشت بقائی معاون اجرائی احمدی نژاد منجر شد صورت خواهد گرفت.


در انتظار خبر بازداشت
رئیس بنیاد شهید و ایثارگران
محافل مطبوعاتی ایران در انتظار دریافت و انتشار خبر بازداشت مسعود زریبافان رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت احمدی نژاد اند.
وی مدتی رئیس مجمع باشگاه استقلال نیز بود و از او بعنوان یار گرمابه وگلستان احمدی نژاد یاد می شود.
گفته می شود این بازداشت پس از اعترافات مدیرعامل سابق منطقه آزاد قشم که  به بازداشت بقائی معاون اجرائی احمدی نژاد منجر شد صورت خواهد گرفت.

دکل حفاری را مثل "آش" با "جاش" خوردند! یک دکل حفاری ۷۸ میلیون دلاری را در دوران احمدی نژاد بالا کشیده اند و تازه روز گذشته وزیر نفت آن را اعلام کرد! خبرگزاری خانه ملت این خبر را از قول وزیر نفت اعلام کرد. این دکل درچارچوب "دور زدن تحریم ها" سال ۱۳۹۰ از یک شرکت خارجی در ترکیه خریداری شده بود و خریدار نیز یکی از شرکت‌های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی صنعت نفت بوده که در میدان مشترک نفتی – گازی پارس جنوبی فعالیت می کرده است. قرار بوده ۲۰ درصد از قیمت این دکل به عنوان پیش پرداخت در اختیار شرکت خارجی مستقر در ترکیه قرار بگیرد و مابقی پس از تحویل دکل به این شرکت پرداخت شود، اما شرکت ایرانی کل بهای دکل را بتدریج پرداخت کرد. حدس زده می شود پرونده این خرید نیز بدلیل فساد مالی و اختلاس به جریان افتاده و مسئولان شرکت ایرانی خریدار و تماس گیرنده با شرکت خارجی مستقر در ترکیه بازداشت شوند. فعلا با شکایت وزارت نفت، پرونده تشکیل شده است.

دکل حفاری را
مثل "آش" با "جاش" خوردند! 
 
 
 
 
یک دکل حفاری ۷۸ میلیون دلاری را در دوران احمدی نژاد بالا کشیده اند و تازه روز گذشته وزیر نفت آن را اعلام کرد!
خبرگزاری خانه ملت این خبر را از قول وزیر نفت اعلام کرد. این دکل درچارچوب "دور زدن تحریم ها" سال ۱۳۹۰ از یک شرکت خارجی در ترکیه خریداری شده بود و خریدار نیز یکی از شرکت‌های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی صنعت نفت بوده که در میدان مشترک نفتی – گازی پارس جنوبی فعالیت می کرده است. قرار بوده ۲۰ درصد از قیمت این دکل به عنوان پیش پرداخت در اختیار شرکت خارجی مستقر در ترکیه قرار بگیرد و مابقی پس از تحویل دکل به این شرکت پرداخت شود، اما شرکت ایرانی کل بهای دکل را بتدریج پرداخت کرد. حدس زده می شود پرونده این خرید نیز بدلیل فساد مالی و اختلاس به جریان افتاده و مسئولان شرکت ایرانی خریدار و تماس گیرنده با شرکت خارجی مستقر در ترکیه بازداشت شوند. فعلا با شکایت وزارت نفت، پرونده تشکیل شده است.

* فعالیت یک خواننده در صداوسیما ممنوع شد * مهدی هاشمی در ماه رمضان به زندان نمی‌رود فعالیت یک خواننده در صداوسیما ممنوع شد فعالیت یکی از خواننده‌های جوان ایران در صداوسیما ممنوع شده است. روزنامه قانون نوشت: هنوز چند روز از انتشار خبر جلوگیری از پخش برنامه موسیقایی «دستان» از صداوسیما نگذشته که خبر رسید یکی از هنرمندان موسیقی هم دیگر نمی‌تواند در تلویزیون حضور داشته باشد. روزبه نعمت‌الهی که قرار بود در برنامه «جشن رمضان» حضور داشته باشد در این باره به «موسیقی ما» گفت: «قرار بود شب گذشته به برنامه "جشن رمضان" بروم که در دقیقه 90 توسط تهیه‌کننده این برنامه متوجه شدم در صداوسیما ممنوع‌الفعالیت شده‌ام». مهدی هاشمی در ماه رمضان به زندان نمی‌رود علیزاده طباطبایی وکیل مهدی هاشمی در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد : راي دادگاه به اجراي احكام رفته است. فعلا هاشمي را براي اجراي حكم احضار نكرده اند؟ علیزاده : رويه دادگستري اين است كه در ماه مبارك رمضان جز در مورد مجرمين خطرناك كسي بازداشت نمي‌شود. ما پرونده‌هاي زيادي داريم كه براي آنها حكم صادر مي‌شود ولي در ماه رمضان اجراي حكم صورت نمي‌گيرد. اين ماه، ماه رحمت است كسي را بازداشت نمي‌كند. اين رويه دادگستري است.

* فعالیت یک خواننده در صداوسیما ممنوع شد
* مهدی هاشمی در ماه رمضان به زندان نمی‌رود


فعالیت یک خواننده در صداوسیما ممنوع شد

فعالیت یکی از خواننده‌های جوان ایران در صداوسیما ممنوع شده است.

روزنامه قانون نوشت: هنوز چند روز از انتشار خبر جلوگیری از پخش برنامه موسیقایی «دستان» از صداوسیما نگذشته که خبر رسید یکی از هنرمندان موسیقی هم دیگر نمی‌تواند در تلویزیون حضور داشته باشد.

روزبه نعمت‌الهی که قرار بود در برنامه «جشن رمضان» حضور داشته باشد در این باره به «موسیقی ما» گفت: «قرار بود شب گذشته به برنامه "جشن رمضان" بروم که در دقیقه 90 توسط تهیه‌کننده این برنامه متوجه شدم در صداوسیما ممنوع‌الفعالیت شده‌ام».

مهدی هاشمی در ماه رمضان به زندان نمی‌رود

علیزاده طباطبایی وکیل مهدی هاشمی در  گفت‌وگو با روزنامه اعتماد :

 راي دادگاه به اجراي احكام رفته است. فعلا هاشمي را براي اجراي حكم احضار نكرده اند؟

علیزاده : رويه دادگستري اين است كه در ماه مبارك رمضان جز در مورد مجرمين خطرناك كسي بازداشت نمي‌شود. ما پرونده‌هاي زيادي داريم كه براي آنها حكم صادر مي‌شود ولي در ماه رمضان اجراي حكم صورت نمي‌گيرد. اين ماه، ماه رحمت است كسي را بازداشت نمي‌كند. اين رويه دادگستري است.

دولت ملزم به اجرای طرح هسته‌ای مجلس شد

دولت ملزم به اجرای طرح هسته‌ای مجلس شد

دولت ملزم به اجرای طرح هسته‌ای مجلس شد
طرح «الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای» مصوب دوم تیرماه ۱۳۹۴ از سوی شورای نگهبان «مغایر با شرع و قانون اساسی شناخته نشد» و با اکثریت آرا به تأیید اعضای شورای نگهبان رسید.
به گزارش فارس، مصوبه‌ی سه‌شنبه مجلس، از سوی شورای نگهبان تایید شد. بر این اساس، دولت روحانی که مخالف این مصوبه بود، ملزم به اجرای آن است. بر این اساس:
 در راستای صیانت از منافع ملی و رعایت مقررات پادمان معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، هر گونه نتایج مذاکرات هسته‌ای با کشورهای ۱+۵ در صورتی معتبر است که الزامات ذیل به صورت شفاف رعایت شود:
۱. همه تحریم‌ها به عنوان بخشی از توافقنامه در روز توافق به طور کامل و یکپارچه لغو شود.
۲. در چارچوب مصوبات شورای‌عالی امنیت ملی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مجاز به انجام نظارت‌های متعارف از سایت‌های هسته‌ای است. دسترسی به کلیه اماکن نظامی، امنیتی و حساس غیرهسته‌ای، اسناد و دانشمندان ممنوع است.
۳. هیچ محدودیتی برای کسب دانش و فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و تحقیق و توسعه پذیرفته نیست و باید مصوبات شورای‌عالی امنیت ملی رعایت شود.
تبصره یک: بر اساس اصول ۷۷ و  ۱۲۵ قانون اساسی، نتیجه مذاکرات باید جهت تطبیق با قانون اساسی و مصوبات قانونی به مجلس ارائه شود.
تبصره ۲: وزیر امور خارجه موظف است روند اجرای توافقنامه را هر شش ماه یکبار به مجلس شورای اسلامی گزارش دهد.
کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هر شش ماه یک بار گزارش روند حُسن اجرای توافقنامه را به نمایندگان ارائه می‌کند.

چانه‌زنی مدل خامنه‌ای: تهدید به عقب‌گرد خامنه‌ای: تحریم‌های اقتصادی، مالی و بانکی باید فوراً هنگام امضای موافقتنامه لغو شود

چانه‌زنی مدل خامنه‌ای: تهدید به عقب‌گرد

خامنه‌ای: تحریم‌های اقتصادی، مالی و بانکی باید فوراً هنگام امضای موافقتنامه لغو شود

خامنه‌ای گفت که ما حاضر بوديم اگر آمريکايی‌ها سر وعده‌های خود ايستادند، ما هم هزينه بدهيم چون در مذاکرات مي‌توان براساس عقل و محاسبه، عقب‌گردهايي نيز داشت، اما آنها «زياده خواهی» و «بدعهدی» را آغاز کردند.
شب گذشته، سید علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در جمع مسوولان کشور به تبیین مواضع خود در قبال گفتگوهای هسته‌ای پرداخت. او که از مذاکره کنندگان حمایت می‌کرد گفت: «این تیم، با غیرت ملی و دقت کامل و با قصد باز کردن گره و پیش بردن کار کشور، در مقابل تعداد کثیر مذاکره کنندگان طرفهای مقابل، مشغول تلاش است و انصافاً با شجاعت، مواضع را بیان و دنبال می کند.» خامنه‌ای اما تاکید کرد: «تحریم‌های اقتصادی، مالی و بانکی باید فوراً هنگام امضای موافقتنامه لغو شود.»
خامنه‌ای، آمریکا را به تمایل به نابودی فن‌آوری هسته‌ای جمهوری اسلامی متهم کرد: «امریکایی ها به دنبال نابود کردن صنعت هسته‌ای ایران هستند در مقابل همه مسوولان ایران ضمن تأکید بر خطوط قرمز، به دنبال توافقی خوب یعنی توافقی منصفانه و عادلانه، عزتمند و منطبق با منافع و مصالح ایران هستند.»
رهبر جمهوری اسلامی در باره تحریم‌ها گفت: «ما از ابتدا گفته‌ایم می خواهیم تحریم های ظالمانه برداشته شود که البته در مقابل آن، حاضریم یک چیزهایی بدهیم به شرط اینکه صنعت هسته‌ای متوقف نشود و لطمه نخورد.»
خامنه‌ای در ادامه در باره خطوط قرمز هسته‌ای گفت: «ما برخلاف اصرار آمریکایی‌ها محدودیت‌های بلند مدت ۱۰، ۱۲ ساله را قبول نداریم و مقدار سال‌های مورد قبول محدودیت را به آنها گفته‌ایم. آنها می‌گویند در مدت ۱۲ سال هیچ کاری نکنید اما این، یک حرف زور مضاعف و غلط مضاعف است. تحریم‌های اقتصادی، مالی و بانکی چه مربوط به شورای امنیت، چه کنگره آمریکا و چه دولت آمریکا باید فوراً هنگام امضای موافقتنامه لغو و بقیه تحریم‌ها هم در فواصل معقول برداشته شود. آمریکایی‌ها درباره تحریم‌ها یک فرمول پیچیده، چند لایه و عجیب و غریب مطرح می‌کنند که معلوم نیست از آن، چه چیزی در می آید اما ما صریحاً مطالب‌مان را می‌گوییم.»
رهبر جمهوری اسللامی درباره خطوط قرمز مذاکرات هسته‌ای افزود: «لغو تحریم‌ها نباید به اجرای تعهدات ایران منوط شود نگویند شما تعهدات را انجام دهید بعد آژانس گواهی دهد تا تحریم ها لغو شود ما این مساله را مطلقاً قبول نداریم. اجرائیات لغو تحریم‌ها نیز باید با اجرائیات تعهدات ایران متناظر باشد.»
خامنه‌ای «بازرسی‌های غیر متعارف، پرس و جو از شخصیت‌های ایران و بازرسی از مراکز نظامی» را از دیگر خطوط قرمز هسته‌ای اعلام کرد و گفت: «در ایران، همه از جمله بنده، دولت، مجلس، دستگاه قضایی، دستگاههای امنیتی و نظامی و همه نهادها خواهان توافق خوب هسته‌ای هستیم توافقی که عزتمندانه، منصفانه و مطابق با مصالح و منافع ایران، تدوین شود. اگر چه دنبال لغو تحریم ها هستیم اما آنها را از زاویه‌ای نوعی فرصت می‌دانیم چرا که باعث شده به نیروها و ظرفیت‌های داخلی توجه بیشتری داشته باشیم.»
خامنه‌ای با اشاره به نگاه تردیدآمیز ایران به آمریکایی‌ها گفت: «ما حاضر بودیم اگر آمریکایی‌ها سر حرف‌ها و وعده‌های خود به آن واسطه منطقه‌ای ایستادند ما هم هزینه بدهیم چون در مذاکرات می‌توان براساس عقل و محاسبه، عقب گردهایی نیز داشت اما آنها اندکی بعد از مذاکرات زیاده خواهی و بدعهدی را آغاز کردند.»

«طرح احتمالی آمریکا در صورت شکست مذاکرات: استفاده از مخربترین بمب غیراتمی

«طرح احتمالی آمریکا در صورت شکست مذاکرات: استفاده از مخربترین بمب غیراتمی


B2

رادیو فردا: سایت پولتیکو می نویسد که اگر گفتگوهای اتمی با ناکامی روبرو شود، ايالات متحده می تواند طرح دیگری را بکار گيرد و آن  استفاده از موثرترين و مخرب ترين بمب غير اتمی جهان است.

پوليتيکو روز چهارشنبه، سوم تير ماه در مقاله مشروحی ابراز عقيده کرده که تلاش های ديپلماتيک رييس جمهوری آمريکا هنوز هم می تواند به شکست بيانجامد.

پوليتيکو می گويد: روز سه شنبه، درست يک هفته مانده به پايان مهلت گفتگوهای هسته ای در سی ام ژوئن - ۱۰ تيرماه – رهبر جمهوری اسلامی ايران تازه ترين بيانيه از مجموعه متعددی از سخنان سرسختانه خود را ايراد کرد و طی آن شرايط تازه ای را به ميان آورد مبنی براينکه لغو تحريمها همه بايد يکجا و فوری صورت گيرد.
[آقای خامنه‌ای، روز سه‌شنبه دوم تير در جمع مديران ارشد نظام جمهوری اسلامی گفت لغو تحريم‌ها نبايد به اجرای تعهدات ايران منوط شود، نگويند شما تعهدات را انجام دهيد، بعد آژانس گواهی دهد تا تحريم‌ها لغو شود. ما اين مسئله را مطلقاً قبول نداريم]. شرايطی که اوباما به گفته پوليتيکو هرگز نخواهد پذيرفت.

جان کری وزير خارجه آمريکا هم هفته گذشته هشدار داد که ايالات متحده برای کناره گيری از گفتگوها آمادگی دارد و حتا اگر توافق حاصل شود، داستان تمام نشده است.

پوليتيکو اضافه کرده که مقام های ايرانی ممکن است مفاد توافق را زيرپا بگذارند و پنهانی به توليد سلاح هسته ای بپردازند. از همين روست که طی يک سال گذشته، دست کم سه بار، بمب افکن بی ۲ نامرئی (استيلث) از پايگاه هوايی ميسوری به سوی منطقه آزمايش موشکی «سندز» در ايالت نيومکزيکو در غرب آمريکا پرواز کرده است. برای اين ماموريت، بمب افکن دو ميليارد دلاری، با بزرگترين و موثرترين بمب غيراتمی جهان مجهز شده بود، بمبی که بيش از ۶ متر طول و ۱۵ تن وزن دارد. به هنگام فرود آمدن اين بمب از ارتفاع بيش از شش هزار متری، با سرعتی بالای سرعت صوت و برخورد به زمين، پيش از انفجار، به درون هدف نفوذ می کند و سپس با قدرتی ويرانگر منفجر می شود.

اين پروازها در واقع آزمايشی برای حمله احتمالی به ايران بوده اند که اگر ديپلماسی موفق به جلوگيری از تلاش جمهوری اسلامی برای توليد بمب اتمی نشد، باراک اوباما و يا جانشين او ممکن است از گزينه نظامی و اين بمب سنگرشکن استفاده کنند.

از جليل روشندل استاد علوم سياسی و امينت جهانی در دانشگاه کارولينای شمالی می پرسيم که پس از تلاش های خستگی ناپذير و طولانی برای حل ديپلماتيک مساله هسته ای ايران، احتمال شکست اين تلاشها و استفاده از گزينه نظامی تا چه حد است؟

آقای روشندل می گويد: «احتمال شکست [ديپلماسی] هميشه وجود دارد، بخاطر اين که جوابهايی هم که از تهران می آيد، کم و بيش نوسان دارد؛ مثلا آخرين حرفهايی که آقای خامنه ای مطرح می کند. از اين طرف هم مساله اين است که آمريکا هم ضمن ارايه پيشنهادهايی به ايران، در عين حال آخرين اهرم های فشار هم در کنار آن بکار می برد، برای اين که ماهيت مذاکرات از روز اول چنين بوده. يعنی طرفين هيچ وقت قبول نکرده اند که در يک پله ای [توافق بکنند]، بگويند که تا اينجا توافق کرديم، حالا بپردازيم به پله دوم، پله سوم... يعنی [امتيازی] بدهند و امتيازی بگيرند.»

پوليتيکو اضافه می کند: به طرح « بی » در مورد ايران بيانديشيد. شکست ديپلماسی ممکن است آمريکا را سرانجام به استفاده از اين جنگ افزار وادار سازد که اکنون پس از سالها آزمايش و بهينه سازی در طرح آن آماده بهره برداری شده است. همه چيز را موکول کردند به آخرين لحظه و حال آن آخرين لحظه در حال فرا رسيدن است و چند روزی بيشتر به آن نمانده. حال اگر خوش بين باشيم و تصور کنيم که يکی – دو روز هم [گفتگوها] ادامه داشته باشد، در نهايت چه خواهد شد که بعدار آن وقت اضافی هم توافق نهايی بدست نيآيد؟».

اين تحليل گر ايرانی اضافه می کند که: « آنچه پوليتيکو مطرح کرده، يادآور اين است که احتمال نظامی همچنان سرجای خود باقيست و با چه نوع بمبی، عير اتمی البته. می شود اين قضيه را از طريق نظامی خاتمه داد؛ بنابراين وقتی که ابزار نظامی و اسباب ديپلماسی موجود است، طرفين سعی می کنن که از طريق ديپلماتيک به نتيجه برسند، اما اگر [به نتيجه] نرسيدند، آن طرفی که به نتيجه مطلوب نرسيده، ابزار را در دست دارد و آن بمباران است».

نشريه پوليتيکو پس از شرحی در باره توان بی نظير اين بمب ۱۵ تنی در نفوذ به هدف های مهم نهفته در اعماق زمين، گفته است که در آغاز پژوهش برای ساخت آن، نگاهها متوجه کشورهايی مانند روسيه، عراق و کره شمالی بود ولی در سالهای اخير با کمک تيمی از تحليل گران اطلاعات نظامی، زمين شناسان و مهندسان، توجه اصلی بر ايران و بطور مشخص، تاسيسات غنی سازی فردو که در بيش از ۷۵ متری عمق زمين ساخته شده است.    

نامه رویس به اوباما

روز چهارشنبه، اد رويس رييس جمهوريخواه کميته امور خارجی مجلس نمايندگان آمريکا، با انتشار بياينه ای نسبت به گزارش های مربوط به استفاده از تاسيسات فردو برای توليد ايزوتوپ در چارچوب توافق هسته ای واکنش نشان داد و آن را «امتيازهای روز به روز» رييس جمهوری آمريکا ناميده است.

آقای رويس در اين بيانيه گفته است: « در مقطعی ما خواستار برچيدن اين تاسيسات پچنهان شده در درون کوه بوديم و اکنون در آستانه پذيرش فعاليت های تکنولوژيک آن هستيم که در اندک زمانی می تواند به توليد سوخت بمب [اتمی] تبديل شود.»

رييس جمهوريخواه کميته امور خارجی مجلس نمايندگان آمريکا اضافه کرده که: «امتيازهای مکرر، تنها مواضع رهبر [جمهوری اسلامی ايران] برای کسب امتيازهای بيشتر را سخت تر خواهد کرد، همچنان که روز گذشته، شرايط تازه ای را عنوان کرد. از اينرو با توجه به مسير گفتگوها، دشوار بنظر می رسد که دولت آمريکا بتواند توافق معنادار و پايداری به کنگره ارايه دهد».

سناتور باب کورکر رييس کميته روابط خارجی سنای آمريکا نيز در گفتگويی با شبکه ام اس ان بی سی روز چهارشنبه، بارديگر نسبت به ماهيت قابل پذيرش توافق احتمالی اتمی با ايران تاکيد کرد.

با نزديکتر شدن تاريخ مهلت گفتگوها در دهم تيرماه، تب سياسی در پيکر مهمترين مرکز سياست گذاری بالاتر خواهد رفت.  

هنر شیعه‌گری امیر آریا

هنر شیعه‌گری

امیر آریا

هنر شیعه‌گری

ناخرسندی فرانسه از سخنان خامنه‌ای در مورد خطوط قرمز ایران وزیر خارجۀ فرانسه، لوران فابیوس، از محتوای سخنان خامنه‌ای در بارۀ مذاکرات اتمی و «خطوط قرمز» ایران ابراز ناخرسندی کرد. به عقیدۀ او این سخنان با جهت‌گیری کلی مذاکرات، تباین دارد. دو مسئلۀ بازدید از مراکز نظامی ایران و نحوۀ لغو تحریم‌ها، فعلاً در کانون همۀ اختلافات قرار دارد. به گزارش رادیو فرانسه به نقل از خبرگزاری رویترز، تذکرات خامنه‌ای در بارۀ «خطوط قرمز» ایران در مذاکرات اتمی که روز سه‌شنبه ۲ تیر/۲٣ ژوئن ایراد شد، تنش را در این پرونده بیشتر کرده است. آخوند خامنه‌ای در سخنان مفصل خود تأکید کرد که همۀ تحریم‌های اقتصادی و مالی «باید فوراً در هنگام امضای موافقت‌نامه لغو بشود». وی همچنین «بازرسی از مراکز نظامی» را به عنوان یکی از خطوط قرمز ایران برشمرد. اما به گفتۀ یکی از مقامات فرانسوی که نام برده نشده «یا بخشی از تحریم‌ها فوراً برداشته خواهد شد و یا این که همۀ تحریم‌ها با امکان برقراری مجدد آنها لغو خواهد گردید». لوران فابیوس وزیر خارجۀ فرانسه که در پاریس با همتای سعودی خود دیدار داشت، در واکنش به اظهارات تازۀ آیت‌الله خامنه‌ای گفت:«فرانسه خواهان توافقی محکم است». او افزود: «اما به نظر می‌رسد که برخی اظهارات (ایرانی‌ها) در این راستا قرار نمی‌گیرد». لوران فابیوس «انتظارات جدی فرانسه» را در مذاکرات اتمی گوشزد کرد و بر لزوم بازرسی «همۀ مراکز» تأکید نمود. مسئلۀ بازرسی از تأسیسات نظامی ایران اینک یکی از موارد اصلی اختلاف در مذاکرات اتمی است. نحوۀ لغو تحریم‌ها و زمان‌بندی آن نیز از دیگر مسائل پیچیدۀ مذاکرات است

ناخرسندی فرانسه از سخنان خامنه‌ای در مورد خطوط قرمز ایران

وزیر خارجۀ فرانسه، لوران فابیوس، از محتوای سخنان خامنه‌ای در بارۀ مذاکرات اتمی و «خطوط قرمز» ایران ابراز ناخرسندی کرد. به عقیدۀ او این سخنان با جهت‌گیری کلی مذاکرات، تباین دارد. دو مسئلۀ بازدید از مراکز نظامی ایران و نحوۀ لغو تحریم‌ها، فعلاً در کانون همۀ اختلافات قرار دارد.

به گزارش رادیو فرانسه به نقل از خبرگزاری رویترز، تذکرات خامنه‌ای در بارۀ «خطوط قرمز» ایران در مذاکرات اتمی که روز سه‌شنبه ۲ تیر/۲٣ ژوئن ایراد شد، تنش را در این پرونده بیشتر کرده است.

آخوند خامنه‌ای در سخنان مفصل خود تأکید کرد که همۀ تحریم‌های اقتصادی و مالی «باید فوراً در هنگام امضای موافقت‌نامه لغو بشود». وی همچنین «بازرسی از مراکز نظامی» را به عنوان یکی از خطوط قرمز ایران برشمرد. اما به گفتۀ یکی از مقامات فرانسوی که نام برده نشده «یا بخشی از تحریم‌ها فوراً برداشته خواهد شد و یا این که همۀ تحریم‌ها با امکان برقراری مجدد آنها لغو خواهد گردید».

لوران فابیوس وزیر خارجۀ فرانسه که در پاریس با همتای سعودی خود دیدار داشت، در واکنش به اظهارات تازۀ آیت‌الله خامنه‌ای گفت:«فرانسه خواهان توافقی محکم است». او افزود: «اما به نظر می‌رسد که برخی اظهارات (ایرانی‌ها) در این راستا قرار نمی‌گیرد».

لوران فابیوس «انتظارات جدی فرانسه» را در مذاکرات اتمی گوشزد کرد و بر لزوم بازرسی «همۀ مراکز» تأکید نمود.
مسئلۀ بازرسی از تأسیسات نظامی ایران اینک یکی از موارد اصلی اختلاف در مذاکرات اتمی است. نحوۀ لغو تحریم‌ها و زمان‌بندی آن نیز از دیگر مسائل پیچیدۀ مذاکرات است