Tuesday, May 31, 2011

آینده احمدی‌نژاد: انفجار یا استعفا؟

هم‌زمان با افزایش فشارها بر احمدی‌نژاد و یارانش، برخی از رسانه‌های نزدیک به رحیم‌مشایی اعلام کرده‌اند که نزدیکان احمدی‌نژاد مخالفتی با اعدام احتمالی عباس غفاری، جن‌گیر کابینه ندارند.




این سخنان پس از آن مطرح شده است که در روزهای گذشته فشارها بر احمدی‌نزاد افزایش یافته است. پیش از این مرتضی اقاتهرانی، معلم اخلاق کابینه اعلام کرده بود که رهبر جمهوری‌اسلامی، در زمان بروز اختلاف میان وی و احمدی‌نژاد بر سر برکناری یا ابقای حیدر صلحی، با استعفای احتمالی احمدی‌نژاد نیز موافقت کرده بود.



چند روز پیش نیز محمدرضا باهنر در سخنانی اعلام کرد که آیت‌الله خامنه‌ای زمانی بر این عقیده بوده است که احمدی‌نژاد باید با هر هزینه‌ای حذف شود. هم‌زمان با انتشار سخنان این‌چنینی، نمایندگان مجلس نیز خواستار بررسی تخلفات احمدی‌نژاد از قانون اساسی شده‌اند و در همین حال نیروهای حزب‌الله نیز به حال آماده‌باش درآمده‌اند.



استعفا یا انفجار؟



در همین زمان برخی اخبار حکایت از آن دارد که فشار برای اعلام موضع احمدی‌نژاد در مقابل آن‌چه که جریان انحرافی نامیده می‌شود، ادامه دارد.



سایت آینده نیوز نوشته "اراده نظام بر این قرار گرفته كه آقای احمدی نژاد حتی الامكان تاپایان دوره فعلی به مسئولیت خود ادامه دهد، اما نظام دیگر با تخلفات و حاشیه های اطراف ایشان مماشات نخواهد كرد و به هیچ وجه امتیازی به جریان انحرافی درباره تداوم حضور درنظام و انتخابات مجلس داده نخواهد داد… نظام در شرایط فعلی به هیچ وجه در حالت ابهام و تردید و انتخاب نیست. بلكه این آقای احمدی نژاد است كه باید سرنوشت خود را انتخاب كندو برخلاف اینكه وی بزرگان نظام را به فكر كردن فراخوانده است، خود باید فكر كرده و تصمیمی را كه به صلاح ایشان است، اتخاذ كند."



ایندهنیوز در حالی این خبر را منتشر کرده است که پیش از این محمدرضا باهنر در جلسه‌ای درباره دیدارهای احمدی‌نژاد و آیت‌الله خامنه‌ای گفته بود: " آقای احمدی نژاد هم که کار را تااستعفا جلو برده بودند در جمع بندی نهایی به این نتیجه رسیدند که در ریاست جمهوری باقی بمانند. الان برداشت ما این است که آقا باز هم علاقمند هستند که این دولت تا پایان دوره قانونی کارش را با آرامش ادامه بدهد و به صورت طبیعی عمر دولت دهم به پایان برسد. البته قبلش برداشت ما این بود که آقا حاضر است خیلی هزینه ها داده شود و دولت دهم کارش راپایان دهد ولی دیدیم که آقا حاضر اند اتفاق غیرمعمول نیافتد و دولت فعلی به کارش ادامه دهد".



پیش از این و در اواسط ماه اردیبهشت، ویدئویی از مرتضی آقاتهرانی، نماینده مجلس و استاد اخلاق کابینه احمدی نژاد در اینترنت منتشر شده بود که در آن وی از گفت و گویی خبر داده بود که طی آن آیت الله خامنه ای برای تغییر رویه احمدی نژاد مهلت تعیین کرده است.



از سوی دیگر اصول‌گرایان در حالی خواستار موضع‌گیری احمدی‌نژاد درباره جریان انحرافی هستند که اسدالله بادامچیان قائم مقام حزب موتلفه اعلام کرده است احمدینژاد "انحراف نزدیکان خود را قبول ندارد، چه برسد به اینکه بخواهد علیه آنها اقدامی انجام دهد. وی اعتقاد دارد این جریان انحرافی نیست و ذهن وی هنوز آماده پذیرش انحرافی بودن آنها نشده است". احمدینژاد پیش از این و در مراسم تودیع حمید بقایی منتقدان را جاهل و عقبافتاده خوانده بود.



این در حالی است که سایت هفت صبح در خبری اعلام کرده است که "دولت دهم از اعدام عباس غفاری به اتهام توهین به قرآن حمایت میکند". این سایت اضافه کرده است که "ده باراعدام نیز برای چنین فردی حق مطلب را ادا نمیکند."



محمد دهقان نماینده مجلس نیز در این باره چنین اظهارنظر کرده است: "دولت باید تکلیف خود را مشخص کند اگر قرار است برای مردم و کشور کار کند، بچسبد به کار واگر نه، بگوید نمیتواند ادامه دهد."



سعید قاسمی از سرداران سپاه هم در یک سخنرانی اعلام کرده است که "حزب‌الله برای مقابله با جریانی که با ولایت فقیه برخورد می‌کند در حالت آمادهباش است".



وی افزوده است که "حزبالله از برنامههای آینده این جریان اطلاعی ندارد و نمیداند چقدر توان دارد تا در مقابل اقدامات این تیم بایستد".



سخنان سردار قاسمی در حالی بیان شده است که پیش از این مجمل‌نیوز از دیدار فرمانده سپاه با احمدی‌نژاد خبر داده و نوشته بود که در این دیدار محمدعلی جعفری به احمدی‌نژاد گفته است: "جایگاه شما در بین بچه‌های سپاه و بسیج و قشر حزب‌اللهی تضعیف شده است. ما داریم سپاه و بسیج را کنترل می‌کنیم ولی همیشه نمی‌شود این کار را کرد".



به نوشته این سایت جعفری همچنین به احمدی‌نژاد گفته که "حلقه فاسدی دور شما هستند" و در مقابل پاسخ احمدی‌نژاد مبنی بر اینکه "یعنی همه افراد دولت فاسد هستند؟ " تکرار کرده است که "عده‌ای دور شما هستند که فاسدند."



در روزهای گذشته برخی نیز از احتمال بروز مجدد حوادثی چون انفجارهای دهه ۶۰ خبر داده‌اند. حسن نوروزی، نماینده رباط کریم در مجلس گفته است "مسوولان باید افراد معلومالحال در دولت را برکنار کنند، در غیر این صورت اتفاقاتی همچون انفجار حزب جمهوری اسلامی و کاخ نخست وزیری دور از انتظار نخواهد بود".



پیش از این و همزمان با انفجار پالایشگاه آبادان پس از حضور محمود احمدی نژاد که به کشته و مجروح شدن چندین تن منجر شد، محمدرضا نقدی فرمانده کل بسیج در اظهاراتی باپرداختن به نقش مسعود کشمیری در انفجار دفتر نخست وزیری و کشته شدن محمد علی رجایی و محمدجواد باهنر اعلام کرد که "تفکر کشمیری امروز نیز فعال است.

عضو خبرگان رهبری: مشايی گفته تا دو سال دیگر آیت‌الله خامنه‌ای نیست

آيت الله عبدالنبی نمازی، نماينده ولی فقيه و امام جمعه کاشان گفته است مشایی به برخی از اطرافیانش گفته است که آیت‌الله خامنه‌ای و احمد جنتی تا دو سال دیگر نخواهند بود که بتوانند از کاندیدا شدن وی برای ریاست جمهوری جلوگیری کنند.




آيت الله عبدالنبی نمازی، نماينده ولی فقيه و امام جمعه کاشان همچنین گفته است عزيز جعفری، فرمانده سپاه از رهبر جمهوری اسلامی، خواسته است تا اسفنديار رحيم مشايی را بازداشت کند، اما رهبر خواستار بازداشت نيروهای «عملياتی» جريان «انحرافی» شده است.



به گزارش وب سايت متعلق به دفتر آيت الله نمازی، وی که در حاشيه درس خارج فقه «انحرافات و جريانات اخير کشور» صحبت می‌کرد گفته است:«رئيس دفتر رئيس جمهور مراکز قدرت نظام را در اختيار خودش گرفته» است.



عبدالنبی نمازی همچنين گفته است: «آقای سرلشگر جعفری فرمانده کل سپاه رفتند خدمت مقام معظم رهبری و گفتند اجازه بدهيد ايشان را بگيريم کل غائله حل می‌شود حالا نهايتاً چند روزی بعضی‌ها اظهار نگرانی خواهند کرد و تمام خواهد شد. آقا ظاهراً هنوز به اين نتيجه نرسيدند ولی فرمودند همه عوامل را دستگير کنيد؛ کسانی که نيروهای عملياتی اين طرح هستند؛ آقا فرمودند با قوت بازجويی کنيد و بررسی کنيد اما حساب رئيس جمهور را جدا کنيد.»



در هفته‌های گذشته انتقادها در مورد عملکرد اسفنديار رحيم‌مشايی بالا گرفته است و پيشتر نيز در خواست‌هايی برای بازداشت آقای رحيم مشايی و برخی افراد حلقه اول «جريان انحرافی» به اتهامات مالی و سياسی مطرح شده بود.



طی هفته‌های اخير گزارش‌هايی در خصوص بازداشت افراد نزديک به دفتر رياست جمهوری ايران منتشر شده است.



به گزارش وب سايت الف، نزديک به احمد توکلی نماينده مجلس، کاظم کياپاشا از «دوستان ۲۰ ساله رئيس دفتر رئيس جمهوری» که در زمان رياست اسفنديار رحيم مشايی بر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و سازمان ايرانگردی و جهانگردی مشاور رسمی وی بوده، نيز بازداشت شده است.



عباس اميری‌فر، امام جماعت مسجد نهاد رياست جمهوری، نيز پيش از اين به اتهام دست داشتن در توزيع فيلم «ظهور نزديک است» بازداشت شده است.



عبدالنبی نمازی می‌گويد افراد بازداشت شده «اعترافات تکان دهنده» ای درباره «مفاسد» داشته‌اند.



موضوع وزير اطلاعات



رويارويی آيت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، بر سر حيدر مصلحی، وزير اطلاعات، باعث شد تا اختلافات اين دو علنی شود.



به دنبال برکناری وزير اطلاعات توسط محمود احمدی‌نژاد، آيت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، طی دستوری وی را ابقا کرد.



اين در حالی است که عبدالنی نمازی جزييات بيشتری از نحوه برخورد محمود احمدی‌نژاد با رهبر ارائه می‌کند.



اين عضو خبرگان رهبری می‌گويد: «در قضيه وزير اطلاعات، وزير گزارشاتی داده بود خدمت آقا که اينها چه کسانی هستند و قصدشان چیست و تنها راه را در برکناری وزير ديده بودند و آقا متوجه بود و اين قضيه از شش ماه قبل گزارش شده بود به آقا که به فرياد اطلاعات برسيد که اينها در حال توطئه هستند اگر خاطرتان باشد چهار پنج ماه قبل آقا خودشان رفتند وزارت اطلاعات که به دنبال همين گزارش بود.»



عبدالنبی نمازی اضافه می‌کند: «آقای مصلحی يک جلسه داخل سازمانی تشکيل داده بود و برای کادر اطلاعات مطالبی را گفته بود و يک آقايی به نام عبداللهی که رئيس ستاد اطلاعات بوده در صحبت‌ها پارازيت ايجاد می‌کرده که نه آقا اينجوری نيست و وزير اطلاعات بعد از جلسه حکم عزل ايشان را صادر می‌کند اين هم عنصر نفوذی دفتر رئيس جمهور بوده است.»



این عضو خبرگان تصریح می‌کند: «بعد از اين آقای رئيس جمهور آقای مصلحی را احضار می‌کند که چرا ايشان را بدون هماهنگی من برداشتی؟! آقای مصلحی می‌گويد که من وزيرم و اين شخص کارمند من می‌باشد و رئيس جمهور هم می‌گويد که شما يا استعفا بدهيد يا من عزلتان می‌کنم و آقای مصلحی هم استعفا می‌دهد.»



«مسئله رسانه ای نشود»



به گفته عبدالنبی نمازی رهبر تمايل نداشته است تا مسئله اختلاف بر سر وزير اطلاعات رسانه‌ای شود.



اين عضو خبرگان رهبری می‌گويد: «خبر (استعفای وزير اطلاعات) که به آقا می‌رسد ايشان آن حکم را صادر می‌کند. البته قبل از حکم به خاطر اين که مسئله رسانه‌ای نشود شخصاً در چند سطر خطاب به رئيس جمهور می‌نويسند که آقای مصلحی بايد در جای خودش ابقا بشود و خود آقا هم اين نوشته را که دست‌نويس بوده در پاکت گذاشته و در پاکت را می‌چسبانند و يکی از اعضای دفتر به دست رئيس جمهور می‌رساند. رئيس جمهور می‌پرسد که نامه چيست؟ اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و وقتی نامه را باز می‌کنند می‌خوانند و می‌گويند: خب اين مسئله که تمام شده است! گزارش را که به آقا می‌دهند آقا مطلع می‌شوند و حکم را صادر می‌کنند.»



به دنبال ابقای حيدر مصلحی توسط رهبر، محمود احمدی‌نژاد مدتی به صورت «قهر» و «خانه نشينی» از حضور در جلسات دولت خودداری می‌کند. اما وی پس از مدتی به سر کار بازگشت.



اخراج مصلحی در جلسه هيات دولت



عبدالنبی نمازی می‌گويد حيدر مصلحی در نخستين جلسه هيات دولت با مشورت «دفتر رهبری» از حضور در اين جلسه خودداری کرده و به قم رفته بود.



اين عضو خبرگان در خصوص رويارويی حيدر مصلحی و محمود احمدی‌نژاد در جلسه دومین جلسه هيات دولت می‌گويد: «رئيس جمهور که وارد جلسه می‌شود به احترام آقای حائری که درس اخلاق گفتند چند دقيقه‌ای می‌نشيند و بعد با اجازه آقای حائری جلسه را ترک می‌کند و از طريق يکی از اعضای دفتر آقای مصلحی را صدا می‌کنند و می‌پرسد که شما چرا شرکت کرديد؟ آقای مصلحی می‌گويد دستور آقاست. رئيس جمهور می‌گويد شما به مسائل بين من و آقا کاری نداشته باشيد و خودتان را درگير اين مقوله نکنيد.»



عبدالنبی نمازی اضافه می‌افزاید: «آقای مصلحی از جلسه هيئت دولت خارج می‌شود و در نهايت خبر به آقا می‌رسد و آقا محکم می‌گويند که آقای مصلحی حتماً بايد در جای خوشان باشند و به همين دليل مشايی گفته بود که ما احتمال نمی‌داديم که آقا اين قدر محکم بمانند و آقا هم که گفته بودند من تا آخر پای اين مسئله می‌ايستم منتها با حفظ آرامش کشور در حالی که اوضاع منطقه مانند مصر و ليبی و بحرين و عربستان به اين صورت است بايد طوری رفتار کرد که هم اين فتنه مهار و کنترل بشود توسط وزارت اطلاعات و دستگاه قضايی و هم آرامش کشور پابرجا باشد.»



«احمدی‌نژاد حفظ شود»



عبدالنبی نمازی می‌گويد رهبر از حاميان خود خواسته است تا از حمله به محمود احمدی‌نژاد خودداری کرده و حملات خود را به اطرافيان وی که به عنوان «جريان انحرافی» معرفی می‌شوند، متمرکز کنند.



امام جمعه کاشان در اين زمينه می‌گويد: «در يک ملاقاتی که سران سه قوه حضور داشته اند آقا می‌فرمايند که رئيس جمهور بايد حفظ بشود به دليل زحمات و خدمات مختلفی که انجام دادند مانند مسکن و هسته‌ای و ... فلذا به شخص ايشان در خطبه‌ها و سخنرانی‌ها چيزی گفته نشود ولی جريان انحرافی بايد برای مردم روشن بشود که اينان درصدد در دست گيری قوه مقننه و نتيجتاً قوه مجريه است چون کابينه را مجلس رأی می‌دهد.»



«آیت‌الله خامنه‌ای تا دوسال دیگر نیست»



امام جمعه کاشان در بخش دیگری از اظهارات خود تصریح می‌کند که مشایی گفته است آیت‌الله خامنه‌ای و احمد جنتی تا دوسال دیگر نیستند که بخواهند جلوی نامزدی وی در انتخابات ریاست جمهوری را بگیرند.



عبدالنبی نمازی تصریح می‌کند: «به آقای مشایی گفتند شما که می‌خواهی رئیس جمهور شوی صلاحیت شما را شورای نگهبان باید تأیید کند و آیت الله جنتی بسیار قاطع است و شما را رد صلاحیت می‌کند که مشایی گفته تا دو سال دیگر آیت الله جنتی نیست و مقام معظم رهبری هم نیست که باعث رد صلاحیت بشوند. حالا نمی‌دانیم در ارتباط با جن این چیزها را فهمیده‌اند یا چیز دیگریست.‌»

آلمان: جلوگیری از پرواز مرکل برای ایران پیامد دیپلماتیک خواهد داشت

آلمان: جلوگیری از پرواز مرکل برای ایران پیامد دیپلماتیک خواهد داشت






دویچه وله : ایران به هواپیمای حامل آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان اجازه عبور از حریم‌هوایی خود را نداد. خانم مرکل که با هواپیمای دولتی به مقصد هند در راه بود نتوانست بدون تاخیر به پرواز خود ادامه دهد.



هواپیمای صدراعظم آلمان پس از دو ساعت دور زدن در حریم هوایی ترکیه سرانجام موفق به دریافت مجوز برای ادامه پرواز خود شد. هواپیمای صدراعظم آلمان با تاخیری دو ساعته در دهلی نو، پایتخت هند، به زمین نشست. خانم مرکل درباره این حادثه گفت: «تاکنون چنین امری را تجربه نکرده بودم.، خلبانان هم چنین تجربه را نداشته‌اند.»



پس از این تاخیر دو ساعته صدراعظم آلمان در بامداد سه‌شنبه در راس هیاتی بزرگ وارد هند شد و با سینگ مانموهان، نخست‌وزیر این کشور، دیدار کرد.



احضار سفیر ایران در آلمان



گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان، با فراخواندن سفیر ایران در برلین از وی پیرامون خودداری مقامات ایرانی از صدور مجوز پرواز برای هواپیمای صدر‌اعظم آلمان توضیخ خواست.



وزیر امور خارجه آلمان در این‌باره گفت: «به روشنی می‌گوییم که این امر مغایر تمامی روال‌ها و قواعد بین‌المللی بوده و آلمان به هیچ وجه آن را نخواهد پذیرفت.»



اشتفان زایبرت، سخنگوی دولت آلمان، تصریح کرد، جلوگیری از ادامه پرواز هواپیمای خانم مرکل برای ایران «پیامد دیپلماتیک» خواهد داشت. زایبرت، همچون وزیر امور خارجه آلمان، افزود: «این اقدام بی‌احترامی به آلمان است و ما آن را نخواهیم پذیرفت.»



پیش از این برنامه اتمی و نقض حقوق بشر در ایران بر مناسبات تهران و برلین سایه افکنده بود. آنگلا مرکل یکی از مدافعان سرسخت تحریم‌ها علیه ایران است.



واکنش صدراعظم آلمان از هند



آنگلا مرکل از فراخواندن سفیر ایران به وزارت امور خارجه آلمان در برلین پشتیبانی کرد. صدر‌اعظم آلمان تصریح کرد که احضار سفیر ایران برای ادای توضیحات کاری عاقلانه بوده است. وی افزود: «موضوع به هیچ‌وجه ربطی به عصبانیت ما ندارد، بلکه مسئله بر سر روشنگری است.» خانم مرکل افزود: «خوشحالم که سرانجام به مقصد رسیده‌ام. حال باید دید که دلیل این اقدام چه بوده است.»



دلیل ممنوعیت پرواز هواپیما هنوز روشن نیست. کلاوس کرومرای، یکی از مسئولان وزارت امور خارجه آلمان، در خلال پرواز گفت، «به دلیل مشکل با ایران» فرود هواپیما در دهلی‌نو با تاخیر همراه خواهد بود. به گفته منابع دولتی آلمان، در عصر دوشنبه (۹ خرداد / ۳۰ مه) اجازه پرواز گرفته شده بوده است. منابع دولتی ایران صدور مجوز برای این پرواز را تکذیب می‌کنند.



در بامداد سه‌شنبه (یک و سی‌دقیقه) سرنشینان هواپیمای دولتی آلمان با نام "کنراد آدناوئر" متوجه می‌‌شوند که پرواز مستقیم آنان به دهلی‌نو با مشکل مواجه شده است.



خلبانان پس از جر و بحث‌های شدید با مرکز کنترل هوایی ایران مجبور به دور زدن و بازگشت به حریم هوایی ترکیه می‌شوند. گفته می‌شود، مرکز کنترل هوایی ایران پس از چندی از گفت‌‌وگو با خلبانان آلمانی سرباز زده است.



اجازه در آخرین دقایق



سخنگوی دولت آلمان نیز تصریح کرد، «چنین امری هرگز تاکنون رخ نداده بود.» تنها پس از یک ساعت مذاکره میان وزارت امور خارجه آلمان با مقامات ایرانی با میانجیگری ترکیه، سرانجام مجوز پرواز صادر شده است.



به گفته سخنگوی دولت آلمان، صدور مجوز در آخرین دقایق عملی شده، زیرا در صورت تعلل بیشتر، هواپیمای ایرباس ۳۴۰ برای رسیدن به هند سوخت کافی نداشته و مجبور به فرود در ترکیه می‌شده است. زایبرت گفت، آلمان سرگرم بررسی این قضیه بوده و در صورت لزوم از کانال‌های دیپلماتیک اعتراض خواهد کرد.



دومین هواپیمای دولتی آلمان که حامل وزیران این کشور بود، توانست بدون هیچ مشکلی به پرواز خود بر فراز خاک ایران ادامه دهد. هانس پتر فریدریش، وزیر کشور، توماس دمزیر، وزیر دفاع، پتر رامزاور، وزیر ترابری و آنته شوان، وزیر علوم عالی آلمان در این هواپیما بوده‌اند.



اغلب رسانه‌های رسمی ایران تاکنون گزارشی درباره این واقعه منتشر نکرده‌اند. در برخی تارنماهای فارسی‌زبان تنها به ممنوعیت پرواز هواپیمای صدر‌اعظم آلمان در حریم هوایی ایران اشاره شده، اما دلیل این ممنوعیت عنوان نشده است. نشست خبری محمود احمدی‌نژاد برای روز سه‌شنبه (۱۰ خرداد) لغو و به هفته آتی موکول شده است. هنوز مشخص نیست که آیا لغو این نشست خبری در رابطه با واقعه اخیر بوده و یا دلایل دیگری داشته است.

مهمانپرست: وقفه در عبور هواپیمای صدر اعظم آلمان به دلیل مشکل فنی بود

مهمانپرست: وقفه در عبور هواپیمای صدر اعظم آلمان به دلیل مشکل فنی بود




ایرنا : سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: وقفه در عبور هواپیمای صدراعظم آلمان فقط به دلیل یک مشکل فنی بوده است.



رامین مهمانپرست گفت: مشکل بوجود آمده در مورد ایجاد وقفه در پرواز خانم آنگلا مرکل صدراعظم آلمان برای عبور از فضای جمهوری اسلامی ایران تنها ناشی از یک مشکل فنی بوده است که بلافاصله مرتفع گردید و پرواز مذکور توانست به مسیر خود ادامه دهد.



مهمانپرست در ادامه واکنش به خبر مربوط به عبور هواپیمای حامل صدراعظم آلمان افزود: مجوزهای لازم برای عبور هواپیمای حامل خانم مرکل صدراعظم آلمان از فضای جمهوری اسلامی ایران از قبل و به موقع صادر و به اطلاع سفارت آلمان در تهران رسیده بود.

تشدید فشارهای نیروهای امنیتی برای دفن فوری پیکر مهندس سحابی

تشدید فشارهای نیروهای امنیتی برای دفن فوری پیکر مهندس سحابی


تحول سبز: جمعی از مردم با حضور در منزل مهندس سحابی و خیابان های اطراف محل سکونت ایشان به عزاداری پرداخته اند.



به گزارش تحول سبز، پس از فوت مهندس عزت الله سحابی در اولین ساعات بامداد امروز و انتشار خبر آْن در رسانه ها جمع کثیری از مردم با حضور در محل سکونت و خیابانهای اطراف منزل ایشان به عزاداری پرداخته اند.



بر اساس گزارش منابع خبری، نیروهای امنیتی با تشدید فشار بر خانواده مرحوم عزت الله سحابی اصرار بر دفن فوری پیکر ایشان در چند ساعت آینده را دارند. اما بازماندگان مهندس سحابی مخالفت کرده و اظهار داشته اند که طبق برنامه اعلام شده پیکر ایشان را فردا تشییع و دفن خواهند کرد.



گزارش های رسیده حاکیست که هر لحظه بر جمعیت عزادار افزوده می شود. و فشار نیروهای امنیتی برای دفن پیکر ایشان در امروز همچنان ادامه دارد.



گفتنی ست، براساس اعلام قبلی از سوی خانواده ایشان قرار است پیکر مهندس سحابی فردا صبح یازدهم خرداد ماه از منزل ایشان واقع در لواسان بلوار امام خمینی بعد از میدان گلن دووک خیابان پیام خیابان صحرای ناران کوچه گلستان پلاک ۱۰ تشییع شود.

جمهوری اسلامی مانع پرواز هواپیمای صدر اعظم آلمان بر فراز آسمان ایران شد

جمهوری اسلامی مانع پرواز هواپیمای صدر اعظم آلمان بر فراز آسمان ایران شد




به گزارش جهان به نقل از اشپیگل، ایران با عبور هواپیمای صدراعظم آلمان که قصد داشت با عبور از حریم هوایی ایران به سمت هندوستان حرکت کند، مخالفت کرده است.



هواپیمای مرکل مجبور شده است به مدت دو ساعت بر فراز ترکیه پرواز کند تا به آن اجازه عبور داده شود، که ظاهرا چنین اجازه‌ای صادر نشده است. اشپیگل هشدار داده که این اقدام ایران می‌تواند تبعات دیپلماتیک داشته باشد.



مقامات آلمانی مدعی هستند که ایران پیش‌تر با وساطت ترک‌ها با عبور این هواپیما از حریم هوایی خود موافقت کرده بود. سخنگوی دولت آلمان نیز ضمن اعتراض به این موضوع گفته است که تاکنون چنین چیزی را ندیده است. وی اعلام کرده که کشورش در این خصوص به صورت دیپلماتیک اعتراض خواهد کرد.



پیش از هواپیمای مرکل، یک هواپیمای آلمانی که حامل اعضای کابینه دولت آلمان بود بدون مشکل از ایران عبور کرده بود. به نظر می‌رسد مشکلاتی در راستای هماهنگی در خصوص عبور این هواپیما پیش آمده باشد.



جزئیات بیشتری از این ماجرا ارائه نشده و مقامات ایران هنوز رسما در خصوص آن موضع‌گیری نکرده‌اند