Saturday, April 4, 2015

تک عکس/ مرگ بر دلواپسان

تک عکس/ مرگ بر دلواپسان

شادی در تهران در پی قرائت بیانیه مشترک لوزان

بیانیه آمریکا درباره زمان لغو تحریم های ایران مهر: وزارت خزانه داری آمریکا با صدور بیانیه ای اعلام کرد که تحریم های اعمال شده علیه ایران تا زمان اجرایی شدن توافق جامع پابرجا هستند. به گزارش رویترز، وزارت خزانه‌داری آمريکا روز جمعه با صدور اطلاعيه ‌ای تصريح کرد که تحريم‌ های وضع‌ شده عليه ايران، تا زمان اجرايی شدن توافق جامع، همچنان پابرجا هستند. اين اطلاعيه در پی حصول تفاهم سیاسی میان ایران و کشورهای ۱+۵، صادر شده است. در بخشی از اطلاعيه وزارت خزانه‌داری آمريکا آمده است: مولفه‌هايی که روز ۲ آوريل ۲۰۱۵ براي يک برنامه جامع اقدام مشترک توسط ۱+۵ و ايران اعلام شد، هيچ‌ يک از تحريم‌هاي ايران را بصورت فوری تعليق يا حذف نمی ‌کند. تنها کاهش تحريم‌هايی که در حال حاضر اجرايی هستند، کاهشی است که ذيل برنامه اقدام مشترکی که ۲۴ نوامبر ۲۰۱۳ به دست آمد و تا ۳۰ ژوئن ۲۰۱۵ تمديد شده، صورت گرفت. مولفه‌هايی که ۲ آوريل ۲۰۱۵ اعلام شد، مسيری براي تعليق و نهايتا لغو تحريم‌ های ايران در برابر تائيد آژانس بين‌المللی انرژي اتمی مبني بر اينکه ايران به تعهدات هسته‌ای کليدی عمل کرده، فراهم می‌کند.

بیانیه آمریکا درباره زمان لغو تحریم های ایران
مهر: وزارت خزانه داری آمریکا با صدور بیانیه ای اعلام کرد که تحریم های اعمال شده علیه ایران تا زمان اجرایی شدن توافق جامع پابرجا هستند.

به گزارش رویترز، وزارت خزانه‌داری آمريکا روز جمعه با صدور اطلاعيه ‌ای تصريح کرد که تحريم‌ های وضع‌ شده عليه ايران، تا زمان اجرايی شدن توافق جامع، همچنان پابرجا هستند.

اين اطلاعيه در پی حصول تفاهم سیاسی میان ایران و کشورهای ۱+۵، صادر شده است.

در بخشی از اطلاعيه وزارت خزانه‌داری آمريکا آمده است: مولفه‌هايی که روز ۲ آوريل ۲۰۱۵ براي يک برنامه جامع اقدام مشترک  توسط ۱+۵ و ايران اعلام شد، هيچ‌ يک از تحريم‌هاي ايران را بصورت فوری تعليق يا حذف نمی ‌کند. تنها کاهش تحريم‌هايی که در حال حاضر اجرايی هستند، کاهشی است که ذيل برنامه اقدام مشترکی که ۲۴ نوامبر ۲۰۱۳ به دست آمد و تا ۳۰ ژوئن ۲۰۱۵ تمديد شده، صورت گرفت. مولفه‌هايی که ۲ آوريل ۲۰۱۵ اعلام شد، مسيری براي تعليق و نهايتا لغو تحريم‌ های ايران در برابر تائيد آژانس بين‌المللی انرژي اتمی مبني بر اينکه ايران به تعهدات هسته‌ای کليدی عمل کرده، فراهم می‌کند.

عکس/ شادی مردم در خیابان ها بعد از اعلام توافق شمار زیادی از مردم به دنبال اعلام بیانیه توافق هسته ای، به خیابان ها آمده و به شادی پرداختند. به گزارش عصرایران، مردم در خیابان ولیعصر تهران با بوق زدن، شادی و ابراز احساسات خود از نتیجه به دست آمده در مذاکرات هسته ای در لوزان ابراز شادمانی کردند. این افراد همچنین با در دست داشتن پرچم ایران و سردادن شعارهایی در حمایت از ظریف، از توافق هسته ای اعلام شده میان ایران و 1+5 در لوزان سوئیس حمایت کردند. علاوه بر تهران، در تعداد دیگری از شهرهای ایران نیز تجمع های خودجوش و مردمی در حمایت از توافق هسته ای برگزار شد. ایران و گروه 1+5 بعد از روزها مذاکرات فشرده در لوزان سوئیس، ساعاتی پیش از توافق میان خود خبر دادند. ایسنا هم نوشت: پس از قرائت بیانیه مشترک ایران و 1+5 در دانشگاه لوزان، برخی از تهرانی‌ها برای قدردانی از تیم مذاکره‌کننده کشورمان با حضور در خیابان‌ها، رضایت و شادی خود را از نتیجه این تلاش‌ها اعلام کردند. جمعی از مردم در خیابان‌های مختلف پایتخت از جمله خیابان سی تیر( مقابل وزارت خارجه) و خیایان ولیعصر حضور یافته و به شادی پرداختند و حمایت خود را از نتیجه این مذاکرات اعلام کردند. ایرنا نیز گزارش داد: جمعی از مردم تهران پس از اعلام خبر توافق هسته ای میان ایران و کشورهای 1+5 با به صدا در آوردن بوق خودروهای خود به شادمانی پرداختند. یکی از رانندگان در خیابان ولیعصر به ایرنا گفت: از آقای محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه و هیات مذاکره کننده ایرانی در لوزان سوییس تشکر می کنیم و براساس آنچه از طریق رادیو شنیدیم، اقتدار هسته ای ایران در این تفاهم نامه حفظ شده است. به نوشته ایرنا، خبرگزاری فرانسه هم گزارش داد تهرانی ها در ساعات اولیه جمعه به خیابانها ریختند تا شادمانی خود را در خصوص تفاهم حاصل شده میان ایران و گروه 5+1 ابراز کنند. به گزارش این خبرگزاری، خیابان ولیعصر بزرگترین خیابان پایتخت ایران مملو از اتومبیلهای شخصی بود در حالیکه رانندگان آنها بوقهای ماشینهایشان را به صدا در می آوردند تا خشنودی خود را از تفاهم بر سر تعیین چارچوب توافق نهایی میان ایران و گروه 5+1 ابراز کنند.

عکس/ شادی مردم در خیابان ها بعد از اعلام توافق

شمار زیادی از مردم به دنبال اعلام بیانیه توافق هسته ای، به خیابان ها آمده و به شادی پرداختند.

به گزارش عصرایران، مردم در خیابان ولیعصر تهران با بوق زدن، شادی و ابراز احساسات خود از نتیجه به دست آمده در مذاکرات هسته ای در لوزان ابراز شادمانی کردند.

این افراد همچنین با در دست داشتن پرچم ایران و سردادن شعارهایی در حمایت از ظریف، از توافق هسته ای اعلام شده میان ایران و 1+5 در لوزان سوئیس حمایت کردند.

علاوه بر تهران، در تعداد دیگری از شهرهای ایران نیز تجمع های خودجوش و مردمی در حمایت از توافق هسته ای برگزار شد.

ایران و گروه 1+5 بعد از روزها مذاکرات فشرده در لوزان سوئیس، ساعاتی پیش از توافق میان خود خبر دادند.

ایسنا هم نوشت: پس از قرائت بیانیه مشترک ایران و 1+5 در دانشگاه لوزان، برخی از تهرانی‌ها برای قدردانی از تیم مذاکره‌کننده کشورمان با حضور در خیابان‌ها، رضایت و شادی خود را از نتیجه این تلاش‌ها اعلام کردند.
جمعی از مردم در خیابان‌های مختلف پایتخت از جمله خیابان سی تیر( مقابل وزارت خارجه) و خیایان ولیعصر حضور یافته و به شادی پرداختند و حمایت خود را از نتیجه این مذاکرات اعلام کردند.

ایرنا نیز گزارش داد:  جمعی از مردم تهران پس از اعلام خبر توافق هسته ای میان ایران و کشورهای 1+5 با به صدا در آوردن بوق خودروهای خود به شادمانی پرداختند.

یکی از رانندگان در خیابان ولیعصر به ایرنا گفت: از آقای محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه و هیات مذاکره کننده ایرانی در لوزان سوییس تشکر می کنیم و براساس آنچه از طریق رادیو شنیدیم، اقتدار هسته ای ایران در این تفاهم نامه حفظ شده است.

به نوشته ایرنا، خبرگزاری فرانسه هم گزارش داد تهرانی ها در ساعات اولیه جمعه به خیابانها ریختند تا شادمانی خود را در خصوص تفاهم حاصل شده میان ایران و گروه 5+1 ابراز کنند.

به گزارش این خبرگزاری، خیابان ولیعصر بزرگترین خیابان پایتخت ایران مملو از اتومبیلهای شخصی بود در حالیکه رانندگان آنها بوقهای ماشینهایشان را به صدا در می آوردند تا خشنودی خود را از تفاهم بر سر تعیین چارچوب توافق نهایی میان ایران و گروه 5+1 ابراز کنند.
















پس از درگذشت همسر جنتی مژده به ملت ایران آیت الله جنتی صحیح و سالم است! شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی بعنوان راستگوئی روز 13 فروردین یک اطلاعیه با مضمون زیر صادر کرد: « خبر بستری شدن حضرت آیت‌الله جنتی در بیمارستان دروغ‌ پردازی سایت های ضد انقلاب و خارج نشین است. بحمدالله علی‌رغم سوگوار بودن ایشان در غم درگذشت همسر گرانقدرشان، آیت‌الله در صحت و سلامتی هستند. «براین مژده گر جان فشاند رواست!»

پس از درگذشت همسر جنتی
مژده به ملت ایران
آیت الله جنتی صحیح و سالم است!
 
 
 
 
 شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی  بعنوان راستگوئی روز 13 فروردین یک اطلاعیه با مضمون زیر صادر کرد:
« خبر بستری شدن حضرت آیت‌الله جنتی در بیمارستان دروغ‌ پردازی سایت های ضد انقلاب و خارج نشین است. بحمدالله علی‌رغم سوگوار بودن ایشان در غم درگذشت همسر گرانقدرشان، آیت‌الله در صحت و سلامتی هستند.
«براین مژده گر جان فشاند رواست!»

کاهش قیمت دلار پس از توافق هسته‌ای در حالی که صرافی ها مانند هر جمعه امروز هم تعطیل بود؛ دلالان دلار در چهار راه استانبول در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما از کاهش ۲۰۰ تومانی نرخ ارز خبر دادند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ برخی فعالان بازار ارز می گویند پیش از انتشار بیانیه مشترک هسته ای ایران و 1+5 ، گمانه زنی ها در باره احتمال افت نرخ ارز در بازار مطرح بوده است. نرخ دلار که پیش از این تا 3300 تومان فروخته می شد امروز به 3100 تومان رسیده است. برخی از آنها این کاهش نرخ را ادامه دار و احتمال تداوم این روند را تا رسیدن به قیمت پایین تر از 3000 تومان محتمل می دانند. عده ای این کاهش را مقطعی و تابعی از بار روانی ناشی از انتشار بیانیه تفسیر می کردند و احتمال بازگشت قیمت ها را دور از ذهن نمی دانستند. تعدادی نیز تمام داستان نرخ ارز را در چارچوب عرضه و تقاضا تحلیل می کردند و می گفتند چنانچه دلارهای انبوهی که در دست خانواده هاست از ترس تداوم افت قیمت دلار یه بازار سرازیر شود نرخ ارز همچنان سیر نزولی خود را طی خواهد کرد. بودند عده ای هم که قیمت را تابعی از تصمیم دولت می دانستند و با نقل قول سخنان افرادی همچون ولی الله سیف رییس بانک مرکزی و اسدالله عسگر اولادی عضو اتاق بازرگانی پایین آمدن بیش از حد نرخ ارز را عاملی برای رشد نرخ تورم معرفی می کنند. به نظر می رسد برای شفاف شدن روند تحولات بازار ارز باید تا روزهای آینده که بازار ثبات خود را خواهد یافت ، منتظر ماند.

کاهش قیمت دلار پس از توافق هسته‌ای


در حالی که صرافی ها مانند هر جمعه امروز هم تعطیل بود؛ دلالان دلار در چهار راه استانبول در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما از کاهش ۲۰۰ تومانی نرخ ارز خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ برخی فعالان بازار ارز می گویند پیش از انتشار بیانیه مشترک هسته ای ایران و 1+5 ، گمانه زنی ها در باره احتمال افت نرخ ارز در بازار مطرح بوده است.

نرخ دلار که پیش از این تا 3300 تومان فروخته می شد امروز به 3100 تومان رسیده است.

برخی از آنها این کاهش نرخ را ادامه دار و احتمال تداوم این روند را تا رسیدن به قیمت پایین تر از 3000 تومان محتمل می دانند.

عده ای این کاهش را مقطعی و تابعی از بار روانی ناشی از انتشار بیانیه تفسیر می کردند و احتمال بازگشت قیمت ها را دور از ذهن نمی دانستند.

تعدادی نیز تمام داستان نرخ ارز را در چارچوب عرضه و تقاضا تحلیل می کردند و می گفتند چنانچه دلارهای انبوهی که در دست خانواده هاست از ترس تداوم افت قیمت دلار یه بازار سرازیر شود نرخ ارز همچنان سیر نزولی خود را طی خواهد کرد.

بودند عده ای هم که قیمت را تابعی از تصمیم دولت می دانستند و با نقل قول سخنان افرادی همچون ولی الله سیف رییس بانک مرکزی و اسدالله عسگر اولادی عضو اتاق بازرگانی پایین آمدن بیش از حد نرخ ارز را عاملی برای رشد نرخ تورم معرفی می کنند.

به نظر می رسد برای شفاف شدن روند تحولات بازار ارز باید تا روزهای آینده که بازار  ثبات خود را خواهد یافت ، منتظر ماند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا: از رفع فوری تحریم‌ها خبری نیست

وزارت خزانه‌داری آمریکا: از رفع فوری تحریم‌ها خبری نیست

وزارت خزانه‌داری آمریکا در اطلاعیه‌ای در باره‌ی اولویت‌هایی برای طرح مشترک جامع مرتبط با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، اعلام کرد که تحریم‌ها علیه ایران، تا اطلاع ثانوی سر جای خودشان هستند.
بر اساس اطلاعیه وزارت خزانه‌داری،  اولویت‌ها در مورد تغییر نظام تحریم‌های هسته‌ای علیه جمهوری اسلامی، فورا تغییر نخواهد کرد و بر خلاف ادعای حسن روحانی و طرفداران دولت، کلیه‌ی تحریم‌ها بعد از بررسی گزارش‌های بازرسی و اثبات تغییر رفتار جمهوری اسلامی در ارتباط با برنامه‌ی هسته‌ای‌اش، تعلیق یا برداشته خواهد شد.
بر اساس این اطلاعیه، جمهوری اسلامی تنها در صورت پیروی از مسیر تعیین شده در تفاهمی که روز پنجشنبه قرائت شد می‌تواند امیدوار به معلق شدن تحریم‌های مرتبط با برنامه‌ی هسته‌ای باشد.
یک کارشناس اقتصادی نیز به خودنویس گفت که با توجه به مدت زمان لازم برای دیدن اثر تعلیق تحریم‌ها، شهروندان ایران به این زودی شاهد تغییرات تبلیغ شده از سوی دولت و برخی رسانه‌ها نخواهند بود

شادی‌های زودگذر و نگرانی‌های پابرجا! نوعی «کاپیتولاسیون» عصر جدید که استقلال و حاکمیت ملی ایران را خدشه‌دار و غرور ملی را جریحه‌دار می‌کند

شادی‌های زودگذر و نگرانی‌های پابرجا!

نوعی «کاپیتولاسیون» عصر جدید که استقلال و حاکمیت ملی ایران را خدشه‌دار و غرور ملی را جریحه‌دار می‌کند

ملت و دولت ایران برای ده سال و پانزده سال و بیشتر تحت شدیدترین نظارت‌ها و مراقبت‌ها و تفتیش‌های آمرانه قدرتمندترین دولت‌های جهان خواهند بود تا دست از پا خطا نکنند و درهر زمان و در هرجای کشورشان مجبور به پذیرش شرط و شروط‌هایی باشند که در تاریخ کمتر کشور غیر مستعمره‌ای در تاریخ معاصر جهان سابقه داشته است.روز دوم آوریل ۲۰۱۵(۱۳ فروردین ۱۳۹۴) در تاریخی که آیندگان در باره دوران ما خواهند نوشت، دست‌کم از دو جهت ماندگار خواهد شد. از یک‌سو بعنوان روزی که وزیر امورخارجه ایران، درپی سال‌ها کشاکش سیاسی داخلی و خارجی، با همتایان خود در پنج کشور قدرتمند جهان و نماینده اتحادیه اروپا در یک صف ایستاد و عکس «یادگاری- سیاسی» گرفت و با سخنانی پیروزمندانه کشورش را به شکلی وارد «ارکستر سیاست بین‌الملل» کرد؛ سایه شوم جنگ و شوربختی بیشتر ملت ایران را پس از سال‌ها زیستن در دلهره و نگرانی دورتر کرد؛ روزنه‌هایی از امید برای خروج از بحران وخیم اقتصادی گریبان‌گیر اکثریت عظیمی از مردم کشورش گشود؛ و به لحاظ شخصی نشان داد که با زبان دیپلماسی برای به «نتیجه» رساندن مذاکره و گفتگو آشناست و اراده‌ای مصمم دارد.
 واکنش سریع و شادی و هیجان ایجاد شده در میان بخشی از ایرانیان درون و بیرون از کشور هم حاصل این جهت از رویداد خبری این روز است.
از سوی دیگر اما، همین روز ۱۳ فروردین ۱۳۹۴ می‌تواند بعنوان روزی تلخ و تاریک در تاریخی که دو سه نسل آینده در باره دوران ما خواهند نوشت ثبت شود. روزی که بر اثر بیش از سه دهه بی‌کفایتی و ندانم‌کاری‌ها و کینه‌ورزی‌ها و لجبازی‌های غیرقابل تصور رهبران و مقامات بالای سیاسی و نظامی کشور، ملت و دولت ایران برای ده سال و پانزده سال و بیشتر تحت شدیدترین نظارت‌ها و مراقبت‌ها و تفتیش‌های آمرانه قدرتمندترین دولت‌های جهان خواهند بود تا دست از پا خطا نکنند و درهر زمان و در هرجای کشورشان مجبور به پذیرش شرط و شروط‌هایی باشند که در تاریخ کمتر کشور غیر مستعمره‌ای در تاریخ معاصر جهان سابقه داشته است. نوعی «کاپیتولاسیون» عصر جدید که استقلال و حاکمیت ملی را خدشه‌دار و غرور ملی ملتی را جریحه‌دار می‌کند. در برابر چنین «خفت» و سرافکندگی نیز قرار است ذره ذره دارایی‌های مسدود و مصادره شده‌ مردم ایران، توسط همان کشورهایی که ناظر حرکات و رفتارهایش هستند، آزاد شود و تحریم‌هایی که اثرات گوناگون و دردناک آن تا مغز استخوان بخش بزرگی از ملت ایران نفوذ کرده است کاهش یابد و برداشته شود. این نکات نه تنها شادمانی حاصل از موارد اشاره شده در روی نخست سکه رویداد ۱۳ فروردین ۱۳۹۴ را نزد گروه دیگری از ایرانیان درون و بیرون از کشور کم‌رنگ می‌کند، بلکه احساسی از تاسف و غم هم ایجاد می‌کند.
با این‌حال، اعلام «چارچوب تفاهم» بر سر مذاکرات هسته‌ای میان ایران و ۵ کشور غربی و اتحادیه اروپا، بطور کلی دو دسته مخالف و موافق در میان ایرانیان بوجود آورده است. تقسیم‌بندی سرسری ایرانیان به دو گروه موافق و مخالف تفاهم و توافق انجام شده میان ایران و کشورهای گروه ۱+۵، که برچسب‌های بی‌اعتبار «تحریمی و جنگ طلب» و «هوادار رژیم» را طبق معمول نثار هم می‌کنند، ساده‌اندیشی است.
در میان موافقان تفاهم و توافق ایران و غرب بر سر پرونده هسته‌ای، گروهی به درستی دور شدن خطر جنگ و رفع تحریم‌های مردم آزار و گشایش اقتصادی زندگی اکثریت ملت ایران را می‌بینند. همدلی و همزبانی با این گروه از ایرانیان موافق تفاهم و توافق ایران و غرب نشانه بارز ایران دوستی و مهربانی با مردم ایران است. چگونه می‌توان با شادی‌های صادقانه و امیدهای اینان همراه نبود؟ اما گروهی دیگر از موافقان، تفاهم و توافق میان ایران و غرب را تضمینی برای بقای سیستم سیاسی حاکم بر ایران و ادامه بهره‌برداری‌ها و منافع شخصی خود تلقی می‌کنند که همراهی و همزبانی با آنها پشت کردن به منافع ملی و مردمی است.
مخالفان تفاهم و توافق اعلام شده میان ایران و غرب نیز بطور عمده از دو گروه تشکیل شده‌اند. یک دسته آنها که امید به شکست مذاکرات و ادامه تحریم‌ها و درصورت کارآمد نبودن تحریم‌ها موافق جنگ و حمله نظامی به ایران بوده و هستند، تا شاید «تغاری بشکند، ماستی بریزد»، رژیمی برافتد و تخت حکومتی خالی شود و فرش قرمزی زیرپای‌شان پهن شود.
در کنار این گروه، هستند کسان دیگری که ضمن ابراز رضایت از دورشدن خطر جنگ و یا تحریم‌های سنگین‌تر و گسترده‌تر، دغدغه‌های‌شان برای ایران و مردمانش فقط محدود به امروز و فردا نیست. برای این گروه آزادکردن احتمالی ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد دلار دارایی‌های مسدود و مصادره شده ملت ایران، پس از رفع کامل تحریم‌ها، اگرچه کاری مثبت است، اما اینکه سرنوشت این دارایی‌ها پس از آزادشدن چه خواهد شد؟ به چه مصرف یا مصارفی خواهد رسید؟ وارد چرخه غارت‌ها و چپاول‌گری‌ها خواهد شد یا نه؟ و اصولا سیاست‌مداران و حاکمانی که هنوز پاسخی برای چگونگی مصرف چندصد میلیارد دلار درآمد نفتی «دودشده» در دوران هشت ساله ریاست‌جمهوری آقای احمدی نژاد به ملت نداده‌اند، آیا صلاحیت دریافت میلیاردها دلار دارایی‌های مسدود شده ملت ایران را دارند یا نه؟ پرسش‌هایی اساسی‌تر است.
 این گروه از مخالفان توافق ایران و غرب، با محتوای کنونی و بویژه تعهدات دراز مدت تحمیل شده به ایران، دغدغه استقلال و احترام به حاکمیت ملی ایران را هم دارند. ایران چه کشوری است که رهبران سیاسی‌اش آنگونه رفتارهای نابهنجار و تهدید کننده و دشمن‌تراش و خلاف همه‌ی عرف‌های سیاست جهانی داشته و دارند که قدرتمندترین کشورهای جهان بسیج می‌شوند تا با توپ و تشر آنچنان به «مرگ» بگیرندشان که به «تب» راضی شوند و از این تب زدگی ملت شادمانی کنند؟ و برخی آنچنان جوگیر و هیجان‌زده شوند که توافق هنوز قطعی نشده ایران و غرب را با نهضت ملی شدن صنعت نفت مقایسه کنند و لابد وزیر خارجه کنونی را هم با دکتر محمد مصدق! غافل از اینکه ملی کردن صنعت نفت ایران توسط دکتر محمد مصدق بن مایه جان‌گرفتن غرور  بی‌رمق و خموده ملتی بود که اگرچه تاثیر کم و ناپایداری در سرنوشت سیاسی مردم ایران باقی گذاشت، اما هنوز پس از گذشت ۶ دهه یکی از نشانه‌های افتخار و غرور ملی ایرانیان است. چند دهه دیگر، نسل‌های آینده ملت ایران در باره تفاهم و توافق ایران و غرب در روز ۱۳ فروردین ۱۳۹۴ چه قضاوتی خواهند داشت؟ آیا شادی‌ها و هیجانات امروز نگرانی‌های فردا را کاهش خواهد داد؟

دل‌واپسی‌های خامنه‌ای بعد از بیانیه‌ لوزان

دل‌واپسی‌های خامنه‌ای بعد از بیانیه‌ لوزان


شادی ملی در شامگاه 13 نوروز

در شامگاه 13 نوروز
این نخستین شماره پیک نت در سال 1394 است. ما هم مانند همه مردم ایران خوشحالیم که پس از قریب سه هفته مذاکره نفس گیر اتمی، سرانجام راه حلی برای خاتمه بخشیدن به تحریم ها و برداشتن بار فشار اقتصادی از دوش مردم پیدا شد. این که در فعالیت های اتمی چقدر عقب نشینی شد و یا نشد، در درجه دوم اهمیت قرار دارد. بحث دوم را باید گذاشت برای آنها که از کنار تحریم ها میلیاردها دلار ثروت کشور را در دوران احمدی نژاد به جیب زدند و هنوز هم سنگ اتمی را به سینه می زنند. انفجار خوشحالی مردم پس از شنیدن خبر تفاهم اتمی و خاتمه تحریم ها در شهرهای ایران، حتی شهرهای نه چندان بزرگ ایران از یکسو و جز و ولز کردن کیهان تهران علیه این تفاهم از سوی دیگر، خود گویای تمام مسائل است. برای مردم مهم نیست که سایت اتمی "فردو" چه سرنوشتی پیدا کرد و یا تولید آب سنگین در "اراک" ادامه پیدا می کند یا نمی کند و یا سایت اتمی نطنز مهار شده فعالیت خواهد کرد و یا نخواهد کرد. اینها درد مردم نیست. درد مردم اقتصاد فلج شده، بیکاری، فضای بسته سیاسی به بهانه اتمی بودن کشور و فضای جنگی و چپاولی است که در دوران 8 ساله ریاست جمهوری احمدی نژاد صورت گرفت و اخبار جسته و گریخته آن را در یکسال و نیم اخیر شنیده اند. رئیس جمهوری که او و حامیانش باید محاکمه ملی شوند و اتفاقا پافشاری همه آنها بر ادامه حبس خانگی میرحسین موسوی، از جمله برای گریز از این محاکمه است. به جرات می توان گفت که علیرغم تعطیلات نوروز، مردم بی وقفه اخبار مذاکرات را دنبال می کردند و در هر محفل و دید و بازدید نوروزی، بحث اصلی مذاکرات لوزان سوئیس بر سر فعالیت اتمی و تحریم ها بود. بسیاری از مردم نمی دانستند و نمی دانند لوزان کجاست و چیست، اما میدانستند که در این محل مذاکرات جریان دارد. از بعد از دهه اول جمهوری اسلامی، برای نخستین بار نفرت از اسرائیل و دولت حاکم آن بدلیل مخالفتش با تفاهم اتمی جنبه وسیع مردمی به خود گرفت. پافشاری دولت روحانی برای حل مسئله تحریم ها و تسلیم نشدنش به فشار آشکار و پنهانی که در داخل کشور بر وی وارد می آمد و در آینده نیز خواهد آمد، بی شک بر حمایت مردم از وی افزود و این همان درد جانکاه کسانی است که نگران از کف دادن مجلس آینده و بویژه مجلس خبرگان آینده اند.
نحسی 13 با اعلام لغو تحریم ها شکست!
این عکس مربوط به تجمع مردم منتظر آخرین نتیجه مذاکرات اتمی و شنیدن خبر توافق درمقابل وزارت خارجه در تهران است. با این شعارها: روحانی متشکریم. ظریف دوستت داریم. البته گاهی نیز: مذاکرات عالی بود، جای محمود خالی بود!
در برخی از شهرهای ایران مردم به خیابان آمدند و البته نیروی انتظامی و انصارش هم تا آنجا که توانستند، به بهانه های مختلف جلوی تجمع بزرگ را گرفتند. از جمله در اصفهان که نیروی انتظامی به بهانه "سرعت غیر مجاز"، "سبقت غیر مجاز" و.... اتومبیل های مردم را متوقف می کرد. به همین دلیل و با توجه به اینکه مردم دیر وقت شب از خبر توافق مطلع شده بودند برای جمعه شب قرار شادمانی و حمایت از نتیجه بدست امده گذاشتند.