Friday, February 4, 2011

تازه ترین کانال ارزی

تازه ترین کانال ارزی


بانک مرکزی ج. اسلامی







با سلام- درحالیکه فاصله نرخ ارز آزاد و ارز دولتی در هفته گذشته روند رو افزایشی داشته و درحالیکه تمام کانالهای معتبر بین المللی جهت انتقال ارز ایران مسدود شده است، دولت راه های تازه ای را برای انتقال ارز به خارج برگزیده است.



این راهها جز با سپردن وجوه ارزهای دولتی به کانالهای غیر رسمی امکان پذیر نبوده است. این کانالها شامل دلالهای درون سیستم بانکی، حتی کارمندان درجه چندم بانکی شروع میشود و حتی به یک خواننده معروف ترک بنام "ابرو گونش" می رسد.



خانم گونش 40 ساله بناگاه به عقد آقایی ایرانی 20 و چند ساله درآمده بنام "زراب" که هم خودش و هم پدرش صراف اند. زراب صاحب صرافی النفیس در دوبی است و پسرش با ازدواج با خانم گونش و استفاده از نام وی برای انتقال ارز از ترکیه به دوبی ظرف چند ماه به سرمایه میلیاردی دست یافته است.



نظر به اینکه انتقال ارز از ترکیه هم شامل مقررات خاصی است، استفاده از نام و حساب های خانم گونش طرفندی است تا قسمتی ازمنابع ارزی ایران به بازار منتقل شود.



این کانال تنها کانالی نیست که دولت جهت انتقال ارز استفاده میکند. نبود مدیریتی آگاه و متخصص از طرفی و فشارتحریم ها از طرف دیگر، باعث شده تا نخست منابع ارزی ایران بطرز شگفت آوری در دست افراد یا شبکه های غیر قانونی باشد و سپس افراد سودجو با استفاده از این فرصت یکشبه به سرمایه های هنگفت برسند و سوم اینکه واردکنندگان نتوانند جهت خریدکالا براحتی ارز تهیه کنند.



نرخ دولتی دلار کماکان 1040 تومان است که هفته گذشته در بازار آزاد به 1100 تومان رسید.

مردم مصر و تونس

ایشان هاشم خواستار، فرهنگی بازنشستهٔ مشهدی و عضو کانون صنفی معلمان است که از 19 ماه پیش در زندان است.






یک فرهنگی بازنشسته، که در زندان وکیل آباد مشهد نگهداری می‌شود و با پابند برای درمان به بیمارستان منتقل شده است. در زندان دچار آرتروز، کاهش بینایی، ناراحتی گوارشی و... شده است. او را در بیمارستان امام رضای مشهد عمل جراحی هموروئید کرده اند. البته با پابند!



و پس ازعمل تا انتقال دوباره به زندان به تخت بسته بودند. جرم او دفاع از حقوق معلمان در کانون صنفی معلمان ایران است.



مردم مصر و تونس برای به زنجیر کشیدن امثال هاشم خواستار قیام کرده اند؟ یا برای خاتمه این فجایع؟

خطبه های آقای خامنه ای

خطبه های آقای خامنه ای


با تقلید از مبارک و بن علی







آقای خامنه ای، روز گذشته نماز جمعه تهران را اقامه کرد تا بعنوان خطبه نماز، اولا گزارشی از دوران رهبری خود بدهد و دوم، تقریبا و غیر مستقیم همان سخنانی را بگوید که بن علی پیش از خروج از تونس گفت و حسنی مبارک نیز 10 روز پیش در سخنرانی تلویزیونی اش بر زبان آورد. او برای نخستین بار پس از 22 سال بر زبان آورد که رهبر در جمهوری اسلامی انتخابی و منتخب مجلس خبرگان است و نه به قول آیت الله محمد یزدی و آیت الله مصباح یزدی و آیت الله جنتی برگمار شده از جانب خداوند! او با این گریز به قانون اساسی، ضمنا خواست به شیوه حسنی مبارک و علی عبدالله صالح یمنی بگوید که نمی خواهد پسرش – مجتبی- را جانشین خود کند و از آنچه در مصر و یمن گذشت درس گرفته است!



او از التزام به قانون اساسی سخن گفت و از مردمسالاری دفاع کرد و این که تاکنون از هر جناح در ایران دولت تشکیل شده است. و این که این دولت هم رفتنی است و می تواند دولت دیگری از جناح دیگر و یا تلفیقی از جناح ها روی کار بیآید. او در تقبیح دیکتاتوری و استبداد سخن گفت و مدعی شد که در جمهوری اسلامی نقد و بحث آزاد است! در عین حال، وی نیز مانند همه مستبدان تاریخ، در خطبه های نماز دیروزش، درحالیکه یک پا به عقب می گذاشت، نیم پا هم به جلو بر میداشت تا زیاد هم منتقدانش را امیدوار نکرده باشد! او درهمان حال که از آزادی سخن گفت و حکومت مستبد مبارک را تقبیح کرد، از عدالت اقتصادی نیز سخن گفت، اما با انکار ریشه قیام مردم مصر و تونس و دیگر کشورهای خاورمیانه. آقای خامنه ای نیز مانند حسین شریعتمداری که پنجشنبه شب در سیمای جمهوری اسلامی ظاهر شده و مشتی دروغ و دغل و تحریف را سر هم کرد تا بگوید مردم مصر برای اسلام قیام کرده اند، مدعی شد که قیام مردم عرب خاورمیانه برای اسلام است! و لابد همان اسلامی که ایشان سکاندار آنست! فرازهای مهم و غیر تکراری سخنان روز گذشته آقای خامنه ای را باید با دقت خواند تا هم از بحث های جاری در پشت صحنه با اطلاع شد و هم از وحشتی که قیام مصر و تونس در دل کودتاچی ها در ایران انداخته است. آنچه را که ما بعنوان گزیده تحلیلی سخنان روز گذشته آقای خامنه ای منتشر می کنیم، تلاشی است در همین جهت.







آقای خامنه ای گفت:







برنامه حکومتی مراسم 22 بهمن امسال را با پیوند زدن قیام مردم خاورمیانه به سالگرد 22 بهمن اعلام کرد و دستور خوردن یک میوه پیوندی کال و تلخ را صادر کرد.



او گفت: "22 بهمن امسال یك شور و حال دیگری دارد، زیرا مردم مشاهده می‌كنند كه انعكاس صدای آنها، امروز در مناطق دیگری از دنیای اسلام شنیده می‌شود."



این درحالی است که تحولات تونس و مصر و یمن و مراکش و اردن و الجزایر و ... مستقیما تحت تاثیر قیام به خون کشیده شده مردم ایران در جریان کودتای 22 خرداد است.



خامنه ای حرف های پنجشنبه شب حسین شریعتمداری در سیمای جمهوری اسلامی را تکرار کرد و قیام مردم مصر و تونس را، که در هر عکس و تصویر و خبر و شعار و گزارشی که در سراسر جهان منتشر شده؛ قیام علیه گرانی و استبداد ارزیابی و اعلام شده، قیام برای اسلام معرفی کرد. و لابد، یعنی قیام برای عبور از استبداد حسنی مبارکی و رفتن به سوی استبداد مذهبی از نوع کودتائی آن که اکنون در ایران حاکم است و فرمانده آن آقای خامنه ایست!



آقای خامنه ای که سالهاست زبان مردم را نمی داند و بلندگوی قدرتی مشابه حسنی مبارک و صدام حسین است، در نماز جمعه دیروز خود چند کلامی هم به زبان عربی، برای جهان عرب سخنرانی کرد!







آقای خامنه ای در بخش دیگری از خطبه های خود، اشاره به تاریخ شکل گیری کشورهای خاورمیانه از بعد از جنگ اول جهانی کرد و هدف کشورهای استعماری را از روی کارآوردن دولت های دست نشانده. او در همین بخش گفت:



"غرب می‌خواست كه این كشورها از لحاظ اقتصادی مصرف‌كننده باشند. یعنی "نفتی" را كه تقریباً مفت از چنگشان خارج می‌كردند، پول همان نفت را دوباره خرج واردات كنند و خرج مصرف كنند تا كارخانه‌های غربی رونق بگیرند."



ای کاش، ایشان در یک مصاحبه و یا در یک بحث چند جانبه؛ بجای خطبه خواندن و یک تنه به قاضی رفتن شرکت می کرد و این نظرات را مطرح می کرد، تا از او سئوال می شد، مگر واردات 65 تا 70 میلیارد دلاری کنونی جمهوری اسلامی که سکان رهبری آن در دست جنابعالی است، غیر از همان خواست و نقشه غرب است که اشاره فرمودید؟ مردم ایران که به چشم می بینند مغازه ها و بازارهای ایران مملو از اجناس وارداتی است. حتی پرده بکارت چینی! چای و برنج و شکر و پنبه و گندم و دامداری و ... ایران نابود نشده؟ صرف، دست یافتن به تکنولوژی اتمی که اگر نبود فروپاشی اتحاد شوروی و خریدن کارشناسان اتمی آن کشور – که بیشترین آنها را اسرائیل خرید- یعنی پیشرفت؟ نگاهی به اقتصاد ترکیه باید کرد. کشوری که فاقد نفت و متکی به تولید داخلی و صنعت توریسم. بازار میوه و تره بار و لبنیات اروپا را ترکیه فتح کرده است! اگر مصر و تونس الگوئی را هم برای سامان دادن اقتصاد خود انتخاب کنند، قطعا الگوی اقتصاد فاجعه بار و سراپا فاسد و آلوده به رشوه و رانت خواری جمهوری اسلامی نیست. در کدام کشور منطقه، اعتیاد و فحشای برخاسته از فقر اینگونه حاکم است که درجمهوری اسلامی حاکم است؟ مردم مصر و تونس قیام کرده اند که قهرمان اعتیاد به تریاک و هروئین و شیشه و دهها مشتقات آن شوند؟ مردم مصر و تونس قیام کرده اند که از این پس، با رفتن بن علی و مبارک، دستگیری و شکنجه روشنفکران، معترضان، روزنامه نگاران، زنان خواهان حقوق برابر با مردن با احکام شرعی صورت گیرد؟



حرف های آقای خامنه ای در مرور تاریخ استعماری منطقه، بی راه نیست، اما مصداق مقابله با این استعمار و کوشش برای استقلال اقتصادی و سیاسی، قطعا جمهوری اسلامی نیست!



بنابراین، نسخه ای که ایشان برای مصر و تونس و منطقه می نویسد، در هیچ داروخانه ای پیچیده نمی شود!



ایشان خود، رطب خورده ایست،که نمی تواند منع رطب کند. به همین جهت است که وقتی از استبداد حسن مبارک سخن می گوید و قیام علیه آن را به حق می داند، مردم ایران توحشی را پیش چشم خود مجسم می کنند که پس از کودتای 22 خرداد علیه آنها به کار گرفته شد. زندان های پر از زندانی سیاسی در نظرشان مجسم می شود، اعتراف گیری و نمایش تلویزیونی آن را مجسم می کنند و تحمیل رئیس جمهور کارگزار خویش به مردم را و سپس می گویند: "کلَ، اگر طبیب بودی، سر خود دوا نمودی"!



یکسال و 7 ماه است که مردم را می کوبید و می گوئید آن فریب خورده اند و رهبران سیاسی مردم را می کوبید و می گوئید آنها سران فتنه اند. و یکسال و 7 ماه است که مردم می گویند، به ما اجازه یک راهپیمائی مسالمت آمیز بدهید تا معلوم شود فریب خورده کیست و فتنه گر چه کسی است؟



حتی برای همین سالگرد 22 بهمن هم تظاهرات مهندسی شده به سبک شتر سواران و الاغ و اسب سواران حسنی مبارک در میدان التحریر- آزادی- قاهره ترتیب ندهید و سپاه پاسداران و نیروی انتظامی باندازه ارتش مصر غیرت کند و به جای سرکوب مردم و کیش کردن قمه بدستان و چماق داران و باطوم به مشت های عضو سپاه فدائیان ولایت، حفظ امنیت مردم را عهده دار شود تا واقعا در کف خیابان های تهران و شهرهای دیگر ایران وزن حکومت و آقای خامنه ای و دولت برکشیده اش و وزن- به قول ایشان- فتنه گران و فریب خوردگان معلوم شود.





این که کمال اتاتورک چه کرد و رضاخان میرپنج چگونه خواست تقلید از او بکند و یا علی امینی را امریکا آورد و شاه امریکائی ها را راضی کرد تا بتواند علی امینی را که نمی پسندید برکنار کند، در صدها جلد کتاب و رساله و مقاله تکرار شده است. پاسخ شکم گرسنه مردم را باید داد، پاسخ گرانی را باید داد، پاسخ قطع یارانه ها را باید داد که منجر به شورش در خاورمیانه شده، پاسخ خانواده اعدام شدگان و به زندان افتاده ها را باید داد، و در یک کلام، پاسخ بالای 20 سال سکانداری جمهوری اسلامی و وضع کنونی کشور را شخص ایشان باید بدهد.



خطبه خواندن و بلغور کردن غلط غلوط تاریخ که نه نان می شود و نه آب و نه آزادی و نه رضایت و وحدت ملی!



آقای خامنه ای در بخش دیگری از خطبه سیاسی- تاریخی خود، با اشاره به انقلاب 57 گفت:







"امام مثل كوه ایستاد و ملت هم پشت سر امام مانند كوه استواری ایستاد."



امام و ملت مثل کوه ایستادند تا مصباح یزدی و احمد جنتی و احمد خاتمی و علم الهدا و احمدی نژاد حاکم بر سرنوشت ایران و ایرانی شوند؟



آنها ایستادند که سلطنت برود و سلطنت جنابعالی بعنوان "حکومت ولائی" جانشین آن شود؟ مردم خاورمیانه علیه سلطنت و استبداد به پا خاسته اند. مردم رئیس جمهور مادام العمر نمی خواهند. چه مبارک باشد و چه اسد، چه ملک عبدالله باشد و چه بنی علی. مردم ایران نیز سلطان و سلطنت نمی خواهند. چه نامش سلطنت باشد و چه ولایت! حسنی مبارک هم دولت و نخست وزیر دارد. همانگونه که شما رئیس جمهور و دولت دست نشانده خویش دارید! مردم همین را نمی خواهند. صورت مسئله به همین روشنی است. اگر دولت مجری دربار ولایت نبود، برای برعهده گرفتن طرح حذف یارانه ها، سیاست های اتمی و نظامی، مصرف پول نفت، سیاست واردات، نوع مناسبات خارجی؛ باید تابع ملت می بود و راه حال قانونی آن انتخابات سالم و آزاد پارلمانی بود. جرم مبارک تغییر قانون اساسی مصر است، و مگر شما جز این کرده اید؟ چه کسی و مطابق چه اختیارات قانونی اصول اقتصادی قانون اساسی را تغییر دادید و دولت را مامور اجرای بی سابقه ترین خصوصی سازی در کشور کردید؟ این بگیر و ببند و بکش و اعدام کن و اعتراف بگیر و سیما سازی، این دخالت در جزئی ترین مسائل کشور- حتی رنگ لباس خانم ها- در کنار تعطیل کردن قانون اساسی کشور مصداق استبداد نیست؟



آقای خامنه ای در بخش دیگری از خطبه های دیروز خود گفت:



هدف دشمنان این بود كه اگر براندازی موفق نشد، نظام جمهوری اسلامی را استحاله كنند، یعنی صورت انقلاب باقی بماند، اما سیرت انقلاب و روح آن از بین برود كه در این زمینه تلاش بسیاری كردند و آخرین بخش نمایشنامه آنها نیز همین فتنه 88 بود.



اگر آقای خامنه ای یک مو از صداقت بر صورت داشت، حداقل از خود می پرسید: این جمهوری اسلامی که سکان آن را دو دستی چسبیده، واقعا همان جمهوری اسلامی که آقای خمینی درپاریس وعده داده بود؟ آن شعارهائی که جیره بگیران در نماز جمعه ایشان تکرار کردند، شعارهای انقلاب 57 بود؟ استحاله از این واضح تر؟ اگر آن مو بر صورت ایشان بود، اجازه میداد فیلم های دوران انقلاب و ابتدای جمهوری اسلامی را از سیمای جمهوری اسلامی پخش کنند و سپس اجازه میداد تا دوربین سیما برود در خیابان های تهران و یا هر شهر دیگری و زندگی و حرف های واقعی مردم را پخش کند. "تا سیه روی شود، آن که در او غش باشد!"



رهبر فرزانه در خطبه دیروز خود گفت:



"فتنه 88 نتیجه تلاش عده‌ای در داخل به دلیل حب نفس و حب مقام بود. برخی افراد به دلیل این امراض خطرناك نفسانی اسیر این توطئه شدند، بنده بارها گفته‌ام كه مدیر، طراح و نقشه‌كش این صحنه در بیرون مرزها بوده و هست و برخی در داخل دانسته و یا ندانسته با آنها همراهی كردند. "



اگر آقای خامنه ای در حب مقام و نفس، با حسنی مبارک رقابت نمی کرد، اجازه می داد آن افراد مریض نفسانی در سیما ظاهر شده و حرفشان را بزنند. ایشان این اتهام را در بیانیه ای که بمناسبت درگذشت آیت الله منتظری صادر کرد نیز تکرار کرد. هرکس بگوید شما جائری و مستبدی که پا جای پای شاه گذاشته، گرفتار مرض خطرناک نفسانی است؛ جز خود ایشان! عجیب نیست؟ و عجیب تر، سخنان همین روزهای حسنی مبارک در باره وابسته بودن قیام مردم مصر به خارج، فریب خوردن مصری ها و قدر ناشناسی آنها از خدمات 60 ساله وی نیست؟ شاه هم در جریان انقلاب 57 دقیقا همین استدلال حسنی مبارک در باره قیام کنونی مصر و سخنان علی خامنه ای در باره قیام مردم علیه کودتای 22 خرداد را بارها تکرار نکرد؟ ریشه همه اینها به بیماری لاعلاج استبداد و خوی خود بزرگ بینی باز نمی گردد؟



آقای خامنه ای دیروز گفت:



" پیش از انقلاب حكومت ایران سلطنتی بود.مردم در حكومت سلطنتی هیچ نقشی ندارند. اما نقطه مقابل این حكومت سلطنتی، مردم‌سالاری است كه مردم در آن نقش تأثیرگذاری دارند.

در آن زمان یك نفر می‌مرد و یك نفر دیگر را به جای خود معرفی می‌كرد و در این میان مردم هیچ نقشی نداشتند و مجبور بودند كه شاه جدید را بپذیرند، اما در جمهوری اسلامی ایران به بركت انقلاب، حكومت مردمی استقرار یافته است كه در این نظام، مردم نقش تأثیرگذاری دارند.

پیش از انقلاب، حكومت ایران دیكتاتوری امنیتی بود، اما انقلاب اسلامی فضای آزاد نقد و اصلاح را در جامعه ایجاد كرد و در طول این 32 سال گذشته نیز این روند ادامه داشته است.

یک متفكر غربی می‌گوید كه اگر در بین ملت‌های مسلمان جهان دو نكته وجود داشته باشد، همه تابوهای غربی در هم شكسته خواهد شد. مساله اول، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است كه یك حكومت پیشرفته دینی را برای مسلمانان جهان ممكن می‌سازد و نشان می‌دهد با این قانون می‌توان یك حكومت متجدد امروزی و كاملا دینی ایجاد كرد. دومین نكته مورد توجه این متفكر غربی را كارنامه موفقیت‌های علمی، سیاسی و فرهنگی جمهوری اسلامی را دانستند. امروز طبق گزارشاتی كه من دارم البته تا 22 بهمن، به توفیق الهی كشور به طور كامل از واردات بنزین بی‌نیاز می‌شود. بعد از 22بهمن ما حتی می‌توانیم بنزین را صادر كنیم كه دستورش را هم داده‌اند."



نه ایشان گفت و نه ما می دانیم آن متفکر غربی کیست که چنین گفته و اساسا چه نیازی به طلب شاهد از غرب است؟ اما این را میدانیم که همان سران باصطلاح فتنه و همه آنها که اکنونی زندانی سیاسی اند، یکصدا می گویند: قانون اساسی را اجرا کنید! و آن که مانع اجرای کامل و همه جانبه این قانون اساس شخص خود ایشان است! بنابراین باید گفت: آن که لالائی بلد است، چرا خوابش نمی برد!







حضور علی خامنه ای در نماز جمعه دیروز تهران و خطبه هائی که خواند، در واقع گزارشی بود یکطرفه ای از 22 سال رهبری خویش و درعین حال او از بیم مقایسه ناگزیر حسنی مبارک و بن علی تونسی با خودش، به نماز جمعه آمد تا بگوید برخلاف حسنی مبارک و بن علی، او از دمکراسی و مردم سالاری دفاع می کند. در حقیقت، حضور خامنه ای در نماز جمعه دیروز تهران، همان حضور مبارک و بن علی در تلویزیون کشورهایشان درجریان قیام مردم و اعلام فریبکارانه "درک خواست مردم" بود.



به این جملات خطبه دیروز آقای خامنه ای توجه کنید:







"از اول امام اعلام كرد كه باید مردم نظر بدهند. چه در اصل انتخاب جمهوری اسلامی، چه در تدوین قانون اساسی و چه در پذیرش آن قانون. قانونی كه در مجلس خبرگان تصویب شده بود. چه در انتخاب رئیس جمهور و چه در انتخاب مجلس.‌ 32 سال از انقلاب می‌گذرد؛ ما با محاسبه رفراندوم‌هایی كه شده است 33 تا حضور مردم داشتیم، ‌در طول 32 سال 32 یا 33 مرتبه مردم رفته‌اند و رای داده‌اند و انتخاب كرده‌اند. یعنی به طور متوسط سالی یكی. امروز مسئولین كشور از خبرگان رهبری كه رهبر را نصب یا عزل می‌كنند گرفته تا ریاست جمهوری تا مجلس و شوراها، منتخبین مردم هستند، جریان‌های گوناگون هم سر كار آمدند؛ این جور هم نبوده است كه ما بگوییم تنها یك جریان بوده،‌ گرایش‌‌های سیاسی از اول تا امروز در این چند رئیس جمهوری كه سر كار آمدند هر كدام یك جهت‌گیری و یك شكل داشتند و همه با انتخاب مردم بر سر كار آمدند.

از اول امام اعلام عدالت كردند. خوب عدالت اجتماعی از همه این كارها سخت‌تر است؛ از حفظ مردم سالاری و بقیه كارهایی كه در جمهوری اسلامی شده است، استقرار عدالت اجتماعی كار سخت‌تر و دشوارتری است، نمی‌گویم كه ما تا امروز توانستیم به طور كامل عدالت اجتماعی را مستقر كنیم، نه! عدالتی كه اسلام از ما خواسته است با آنچه كه امروز در جامعه ما است فاصله دارد اما حركت به سمت عدالت اجتماعی متوقف نشد و ادامه پیدا كرد و روز به روز شدیدتر شده است؛ امروز حركت به سمت عدالت اجتماعی از سال‌ها و دوره‌‌های قبل هم بیشتر است. "



این سخنان که ادامه آن را می خوانید، کپی برداری از سخنان حسنی مبارک و بویژه علی عبدالله صالح یمنی در روز پنجشنبه گذشته و یا بشار اسد در سوریه و ... نیست! اگر هست، که قطعا هست، آن که باید ناقوس قیام دوباره مردم زیر گوشش در ایران صدا کرده باشد، خود ایشان نیست؟ اگر هست؛ که قطعا هست، راه حل آن خطبه خواندن است و یا خاتمه دادن به متهم کردن امثال موسوی و خاتمی و رفسنجانی و کروبی به سران فتنه و مردم را فریب خورده معرفی کردن، یا جسارت تشکیل یک مجمع ملی، برای یافتن راه حلی برای برون رفت از بحران کنونی؟ آزاد کردن زندانیان، موافقت با یک انتخابات آزاد و...



همه ملت ایران دراین روزها متوجه شده اند که حسنی مبارک نه تنها نتوانست پسرش را جانشین خود کند، بلکه حالا خود او نیز درحال رفتن است. رئیس جمهور مادام العمر یمن هم گفته که پسرش دیگر قصد نشستن به جای او را ندارد. البته خودش هم در آستانه سقوط است. بشار اسد نیز در پی یافتن راه حلی برای لغو ریاست جمهوری مادام العمر خود است و البته شاید شرمنده جانشینی پدر! اگر طرح جانشینی "آقا مجتبی"، با دیدن این اوضاع در منطقه منتفی شده، بهتر نیست به جای ذکر آن اصول قانون اساسی که درباره انتخاب رهبری است و ایشان در نماز جمعه دیروز پس از 22 سال آن را بر زبان آورد، حداقل در همان مجمع ملی پیشنهاد، اعلام کند که جانشینی آقا مجتبی منتفی است و ایشان بابت فاجعه ای که در مملکت آفریده توبه کرده است؟ و ضمنا بهتر است یک محدودیت زمانی برای رهبر در نظر گرفته شود که مردم فکر نکنند ایران هم مصر است و ایشان هم حسنی مبارک!



آقای خامنه ای که آشکارا نگران تکرای قیام مردم مصر و تونس و یمن و... علیه گرانی و بیکاری و استبداد در ایران است، در بخش دیگری از خطبه های دیروز خود، باز هم مانند حکام عرب منطقه، گریزی به همین نگرانی زد و همان حرف هائی را زد که آنها در هفته ها و روزهای گذشته در باره بی عدالتی و فقر در کشورشان زده اند. آقای خامنه ای گفت:







"این همه مسكن‌سازی در روستاها و جاده‌سازی به سمت شهرهای دور كشور و روستاها و راه‌های ارتباطی،‌ ارتباط‌های گوناگون و نیروی برق، ‌آب، تلفن، امكانات زندگی اینها در سرتاسر كشور توزیع شده است. مسئله هدفمند كردن یارانه‌ها یك كار بزرگی است كه اگر انشاءالله مسئولین كشور بتوانند خوب این را عمل كنند خیلی مهم است"



آقای خامنه ای که تردید نیست میداند آنچه باعث انفجار در خاورمیانه شده نتیجه اجرای همین طرح حذف یارانه هاست که دستور دهنده آن صندوق بین المللی پول است و اجرای آن را بی آن که به رفراندوم بگذارد و اجازه بدهد مردم درجریان واقعیات پشت آن قرار بگیرند و نظر بدهند شخصا ابلاغ کرده است، در ادامه خطبه های خود، مانند امثال حسین شریعتمداری، چند خبر و رویداد روزهای اخیر را در جهت تائید نظرات خود تحریف کرد. از جمله این که در روزهای اخیر، رسانه های امریکائی و اروپائی بیش از هر چیز روی خطر اسلام گرائی در مصر تاکید می کنند. پشت این تبلیغات رسانه های مهم تصویری و صوتی و انتشاراتی جهان، اسرائیل قرار دارد. آنها، مدلی را بعنوان نمونه ارائه میدهند که جمهوری اسلامی آقای خامنه ایست. درحالیکه، در قیام مردم مصر و تونس، شعاراسلامی و یا تظاهر اسلامی کمترین نمود را دارد. هر کلام مقامات ایران در جهت اسلامی اعلام کردن قیام مردم مصر و دیگر کشورهای عربی، عملا گامی است در جهت توطئه امریکا واروپا علیه قیام ضد استبدادی و عدالت خواهانه مردم منطقه.



حال ببینیم آقای خامنه ای از قول جیمی کارتر، رئیس جمهور اسبق امریکا که همآهنگ با سیاست تبلیغاتی یاد شده در بالا این روزها مرتب اظهار نظر می کند، چه نکته ای را نقل می کند:



"آن رئیس‌جمهور آمریكا در دوره انقلاب، همین چند روز پیش مصاحبه كرده و گفته این صداهایی كه در مصر شنیده می‌شود برای من آشنا است."



کارتر برای حفظ مبارک و سرکوب مردم چنین می گوید و آقای خامنه ای او را شاهد توهمات خود کرده است!



بخش دیگری از توهمان آقای خامنه ای که حاصل رایزنی با امثال علی اکبر ولایتی و حسین شریعتمداری و لابد آقازاده خویش "مجتبی" است، مربوط به ضربه ایست که امریکا از سقوط حسنی مبارک می خورد!



این درحالی است که بتدریج و با اشاره، برخی مطبوعات مترقی زمزمه می کنند که اوباما اگر از پیش هم نقشی در تشویق رهبران سیاسی و مذهبی مصر برای برکنار مبارک نداشته، اکنون با حمایت علنی از برکناری او، بزرگترین پشت پا را به دولت سرکش نتانیاهو در اسرائیل زده است. با تغییر دولت ها و حکومت ها در مصر و دیگر کشورهای منطقه، عملا زمینه سقوط دولت اسرائیل و سپس تشکیل دولت فلسطین و دور زدن سیاست حمله نظامی به ایران پیش برده می شود و در همین ارتباط تلاش اسرائیل برای جلوگیری از کشیدن شدن ریاست جمهوری اوباما برای یک دوره دیگر نقش بر آب می شود.



اینهاست آن نکات مهم و ظریفی که نیروهای مترقی منطقه و جهان؛ بتدریج سرگرم تحلیل آن هستند و این تکاپوهای تحلیلی فاصله ای نجومی دارد با حرف های تبلیغاتی و ارزان آقای خامنه ای. حرف هائی که نه در داخل، در میان مردم خریدار دارد، نه حتی در میان بخش مهمی از نیروهای سیاسی و فهیم جمهوری اسلامی و نه در منطقه. که اتفاقا در بخش منطقه ای، باعث واکنش های تند رهبران جنبش مصر نیز شده است.







به این توهم پروری های مقام معظم فرزانه توجه کنید، که در هیچ فیلم و عکس و خبری نشانی از آن نیست و صرفا برای عوامفریبی و مردم فریبی و انکار انگیزه اصلی قیام مردم طرح شده است:



" به مجرد اینكه این خائن(نام بن علی را ایشان نیآورد تا نام خود او تداعی نشود!) از تونس فرار كرد و اوضاع به هم ریخت، دختران دانشجو با حجاب به دانشگاه‌ها رفتند كه این نشان‌دهنده انگیزه عمیق اسلامی است، ولی این موضوع را تحلیل‌گران غربی می‌خواهند كتمان كرده و مخفی نگهدارند. "



یعنی آنچه که نیست و نبوده را باید مطبوعات غربی بنویسند!



آقای خامنه ای که فقر و خانه بدوشی و کارتن خوابی درایران را فراموش کرده و یا خود را به فراموشی زده، درباره مصر در خطبه دیروزش گفت:



" چند صدهزار نفر از فقرای قاهره در قبرستان‌ها زندگی می‌كنند؛ 40 درصد مردم ‌زیر خط فقر و آواره و بیابان‌گرد. البته بنده تا 2-3 میلیون نفر را نیز شنیده‌ام.

آرش ارکان زندانی جنبش سبز جان سپرد

آرش ارکان یکی از جوانان شرکت کننده در تظاهرات روز سیزدهم آبان ماه که از بیماری کلیوی رنج می‌برد به دلیل بی‌توجهی زندانبانان روز نهم بهمن ماه در بیمارستان «بقیة الله» درگذشت.








آرش ارکان یکی از زندانیان گمنام بعد از انتخابات سال گذشته، روز سیزدهم آبان ماه بعد از تظاهرات توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد. وی که برای کمک به جوانی که در حال فیلمبرداری از پلیس ضد شورش بود مجبور شد یکی از سربازان را متوقف کند خود اسیر دست آنان شد. به گزارس سبزلینک از وی تا سه ماه خبری نبود تا پس از سه ماه توانست با دوست خود، رها تماس بگیرد.به پیشنهاد وکیل وی پرونده او در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفت و او در گمنامی تمام در زندان جان سپرد. قبل از صدور حکم به او چند روزی مرخصی داددند.او که از بیماری کلیوی رنج می‌برد بالاخره روز نهم بهمن ماه در زندان اوین جان سپرد و به شمار شهدای گمنام جنبش سبز پیوست.







با وجود آنکه وی از بیماری کلیه رنج می‌برد و بدنش به شدت نحیف شده‌بود اما زندانبان‌ها به وی بی توجهی نموده و بالاخره با بالا گرفتن بیماریش او را به بیمارستان «بقیه الله» منتقل کردند ولی او دیگر به کما رفته بود و پس از ساعاتی جان سپرد.

انصراف چند سینماگر از داوری جشنواره فیلم فجر، دو روز مانده به جشنواره

گزارش‌ها از ایران حاکی از انصراف پی‌درپی چندین تن از سینماگران مطرح ایران از داوری بیست و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر در ایران است.




ناصر صفاریان، اسدالله نیک‌نژاد، انسیه شاه‌حسینی و شهریار بحرانی از جمله سینماگرانی هستند که به گزارش وب‌سایت «کلمه» و دیگر وب‌سایت‌های خبری، تاکنون از داوری جشنواره فیلم فجر انصراف داده‌اند.



این جشنواره که از شانزدهم تا بیست و ششم بهمن‌ماه برگزار می‌شود پیش از آغاز با حاشیه‌های زیادی روبه‌رو شده ‌است که حضور حسن عباسی از اعضای سپاه پاسداران در هیئت داوران این جشنواره از جمله این حواشی و مناقشات بوده است.



حسن عباسی که خود را هوادار «خشونت و ترور مقدس» معرفی کرده است از سوی روابط عمومی جشنواره فجر به عنوان «منتقد و کارشناس استراتژیک رسانه» معرفی شده‌ است.



از سوی دیگر گزارش‌ها حاکی از آن است که تهمینه میلانی، از کارگردانان سرشناس ایران، نیز اعلام کرده ‌است در اعتراض به «بی‌احترامی‌ها» و «فضای سیاسی» جشنواره قصد شرکت در آن را ندارد.



در همین حال روابط عمومی جشنواره فیلم فجر نیز در مورد انصراف اسدالله نیک‌نژاد، از هیئت داوری این جشنواره، از نامه‌ای که وی به دفتر این جشنواره ارسال کرده خبر داد.



بنا بر این گزارش، وی در این نامه نوشته‌است: «علی‌رغم میل باطنی‌ام، از داوری کناره‌گیری می‌کنم و مایل نیستم عده‌ای مرا دستاویز آسیب ‌رساندن به جشنواره کنند.»



وی افزوده‌است: «افراد دارای مواضع سیاسی به انسانیت رحم نمی‌کنند. همیشه در پی قدرت‌اند و زندگی مردم برای آنها مهم نیست. آن چه که می‌دانم، بعضی‌ها تلاش می‌کنند این جشنواره موفق نباشد.»



از سوی دیگر ناصر صفاریان، فیلمساز و منتقد سینما، نیز اعلام کرد با توجه به «محدودیت‌های ایجاد شده و فضای خاص مدیریت جشنواره فیلم فجر» از داوری فیلم‌های جشنواره امسال کناره‌گیری می‌کند.



آقای صفاریان در یادداشتی که در خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، منتشر شده نوشته ‌است: «متاسفانه شرایط به گونه‌ای شده که دفع کردن و حذف کردن شایسته‌تر از جذب کردن به نظر می‌رسد.»



سایت‌های خبری دلیل انصراف انسیه شاه‌حسینی از داوری جشنواره را «سفر خارج از کشور» و دلیل کناره‌گیری شهریار بحرانی از داوری فستیوال فجر را «بیماری و کسالت» عنوان کرده‌اند.



در همین حال، در حالی که وب‌سایت «کلمه» از انصراف پوران درخشنده، کارگردان سینما، از داوری این جشنواره خبر داده ‌است، خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، از تکذیب این انصراف از سوی وی گزارش می‌دهد.



به گفته ایسنا، پوران درخشنده به این خبرگزاری گفته ‌است: «من هنوز هم به عنوان یکی از داوران بخش بین‌الملل جشنوارهٔ فیلم فجر فعالیت می‌کنم و هم اکنون نیز در حال مشاهده و داوری فیلم‌ها هستم.»



جشنواره بیست و نهم فیلم فجر از حضور کارگردان‌های زن سینمای ایران خالی است و در میان ۳۲ فیلم شرکت‌کننده در آن، نام کارگردان‌هایی چون رخشان بنی‌اعتماد، تهمینه میلانی، منیژه حکمت، فریال بهزاد، نیکی کریمی، شالیزه عارف‌پور، و انسیه شاه‌حسینی به چشم نمی‌خورد.



چندین روز پیش از آغاز جشنواره فیلم فجر در حالی که هنوز نام همه فیلم‌های پذیرفته شده برای این مهم‌ترین رویداد فرهنگی و هنری ایران اعلام نشده بود، حاشیه‌ها و اعتراض فیلمسازان ایرانی به نحوه انتخاب فیلم‌ها به گونه‌ای افزایش یافت که شماری از این فیلمسازان از بیرون کشیدن فیلم‌های خود از جشنواره صحبت کردند.

اتحادیه اروپا: مصر همین حالا گذار به دموکراسی را آغاز کند

در یازدهمین روز از اعتراض‌ها در مصر، رهبران ۲۷ کشور اروپایی روز جمعه خواستار آن شدند که حکومت مصر گذار به دموکراسی را همین حالا آغاز کند.






در نشست یک روزه بروکسل، رهبران ۲۷ کشور اروپایی خشونت‌ها در مصر را «به شدیدترین وجه» محکوم کرده و از مقام‌های مصر خواستند به «مطالبات مردم مصر با اصلاحات سیاسی و نه سرکوب پاسخ دهد.»



در بیانیه اتحادیه اروپا که همزمان با حضور صدها هزار معترض در خیابان‌های مصر صادر شده آمده است: «شورای اروپا تاکید دارد که روند گذار باید همین حالا آغاز شود.»



خبرگزاری فرانسه گزارش داده است اتحادیه اروپا که از سوی نمایندگان پارلمان اروپا و گروه‌های حقوق بشری تحت فشار قرار دارد، به صورت سربسته مصر را دربیانیه خود تهدید کرده که ممکن است با ادامه شرایط کنونی کمک‌های این اتحادیه به مصر قطع شود.



این بیانیه می‌افزاید: «مبنای رابطه اتحادیه اروپا با مصر باید تعهدات داده شده و اصولی باشد که در توافق مشترک، حاصل شده است.»



رهبران اتحادیه اروپا همچنین آزار و اذیت خبرنگاران را «غیرقابل قبول» دانستند.



در این بیانیه، سران ۲۷ کشور اروپایی از بیان «مسالمت‌آمیز و متین» مطالبات «اجتماعی ، اقتصادی، دموکراتیک و مشروع» مردم تونس و مصر تجلیل کردند و آن را مطابق با ارزش‌های اتحادیه اروپا دانستند.



اتحادیه اروپا که در رسانه‌ها متهم است از بیم اسلامگرایان از حکومت‌های استبدادی در خاورمیانه و شمال آفریقا حمایت کرده است، در بیانیه خود تصریح می‌کند که در آینده اقدامات موثرتری در حمایت از کشورهایی انجام دهد که اصلاحات سیاسی و اقتصادی را دنبال می‌کنند.

دقتی: طرفداران مبارک شبیه ساندیس‌خورهای ایران هستند

رضا دقتی، عکاس و استاد دانشگاه ايرانی مقيم پاريس، که در قاهره بسر می برد با رادیو فردا در مورد وضعیت مصر گفتگو کرده است.






آقای دقتی شما الان سه روز است که در قاهره به سر می بريد. اولين سوالی که برای ما پيش می آيد اين است که آيا با توجه به مشاهدات شما، واقعا در مصر جنگ داخلی وجود دارد؟ و اگر چنين است، خواهش می کنم نمايی از آنچه که در حال رخ دادن است را به ما ارائه بدهيد؟



واقعيت مسئله ايی که من اين چند روزه شاهد آن بودم اين است که يک گروهی به عنوان طرفداران حسنی مبارک در اين چند روز وارد صحنه شدند که اکثرا پرچم مصر و عکس های مبارک و يا شعارهای حمايتگرانه نسبت به حکومت را در دست داشتند.
اما بيشتر معلوم شد که اينها يا از نيروهای پليس هستند و يا از خانواده های وابسته به حکومت و يا از افرادی که در حزب ملی که يک حزب وابسته به حسنی مبارک است، هستند.




در واقع شبيه به کسانی که در ايران به نام «سانديس خورها» مشهورند، هستند. جنگ و درگيری هم که رسانه ها از آن صحبت می کنند حدود ۲۴ ساعت يا اندکی بيشتر به طول کشيد و بالاخره مخالفين حکومت توانستند خود را از صحنه خارج کنند.



آيا مداخله ارتش منجر به اين نتيجه شد؟



تنها مداخله ايی که ارتش تا به حال در اين درگيری ها از خودش نشان داده فقط زمانی بوده که درگيری بسيار زياد شده و يا ديده اند که مردم دارند کسی را زير دست و پا له می کنند و يا اينکه يک نفر واقعا احتياج به کمک داشته است که در آن صورت در جهت نجات جان افراد وارد عمل شده است، و به جز اين موارد هيچ گونه مداخله ايی تا به حال از سوی ارتش رخ نداده است.



عمرسليمان، درخواست مذاکره با مخالفين دولت را ارائه کرده اما گفته است که عده ايی اين درخواست را پذيرفته و عده ديگری،از جمله البرادعی و گروه اخوان المسلمين حاضر به مذاکره با دولت نشده اند.



شما توازن قدرت و مجموعه نيروهايی که اين اعتراضات مردمی را رهبری می کنند را چطور ارزيابی می کنيد؟



اين تظاهرات و جنبشی که در مصر ايجاد شده است جنبشی نيست که يک بالاتر يا رهبری خاص داشته باشد. و منتظر باشد که کسی از بالا بگويد که اين کار را بکنند يا نکنند، يا حتی کسانی باشند که بذر شک و ترديد را در دل مردم بکارند، آن طور که در جريان جنبش سبز ايران رخ داد.



مردم کاملا خودجوش وارد عمل شده اند. اکثريت معترضين جوانانی هستند که در همين دوران حکومت مبارک به دنيا آمده اند و زندگی بسيار سختی را می گذرانند، بيکاری و فقر زيادی را تجربه کرده اند. اينها يکباره به خيابانها سرازير شدند.



واقعيت اين است که کسانی مانند البرادعی و جنبش اخوان المسلمين هم بعد از حضور مردم در خيابانها، وارد عمل شدند. اينهايی که مايل نيستند با دولت وارد مذاکره شوند به اين دليل است که اين درخواست تمام مردم است که تا مبارک بر مسند قدرت نشسته، خواهان هيچگونه مذاکره يی نيستند.



بر اساس آخرين اخبار دريافتی، نتيجه اين درگيری ها تا به حال ده کشته و هزاران نفر زخمی بوده است. شما گفتيد که مداخله نيروهای هوادار مبارک تمام شده و زد و خورد هم اکنون به پايان رسيده است. يعنی تصور می کنيد تجمعی که امروز، جمعه، قرار است در ميدان تحرير قاهره برگزار شود، بدون مشکل برگزار خواهد شد؟



تمام مردم الان در حال صحبت از اين تجمع هستند. جميعت در ميدان تحرير موج می زند. قرار است که تمام مردم حضور داشته باشند. مردمی مايلند که اين تجمع، حرکت نهايی باشد. من فکر می کنم در درگيری ايجاد شده تعداد کشته شدگان بيشتر از ده نفر بوده باشد.



بسياری از کسانی که زخمی شدند، خبرنگار بودند. طرفداران مبارک پيش از هر کسی به خبرنگاران حمله کردند. درست همان کاری که در جريان جنبش سبز ايران رخ داد و بسيجی ها و نيروهای حکومتی می خواستند خبرنگاران را از صحنه خارج کنند.



بنابر اين تصور نمی کنم که ديگر درگيری خاصی وجود داشته باشد. کسی نيست که جلوی مردم را بگيرد مگر اينکه دوباره اينها بخواهند نيروهای سانديس خورشان را از نو وارد عمل کنند.



برخی گمانه زنی ها درباره نفوذ اخوان المسلمين و آراء ۳۰ درصدی اين گروه در ميان مردم، منجر به ايجاد اين نگرانی شده است که روزی اين جنبش به يک انحصارطلبی توسط اخوان المسلمين تبديل شود. شما که در جريان حوادث انقلاب سال ۵۷ و از نزديک شاهد جوش و خروش مردم ايران بوديد، امروز هم بعد از ۳۲ سال شاهد جنبش و جوش و خروش مردم مصر هستيد، اين جنبش را شبيه به انقلاب سال ۵۷ ارزيابی می کنيد يا شبيه به جنبش سبز سال ۱۳۸۸؟



مسئله ای که امروز در مصر اتفاق افتاد را نمی توانم با هيچکدام از اين دو حالتی که در ايران رخ داد مقايسه کنم.



جنبش مصر واقعا بر عليه يک شخص ديکتاتوری است که ۳۰ سال بر اين مردم حکومت کرده است، بايد اين را هم در نظر بگيريم که تمام اتفاقاتی که امروز در يمن و تونس و ساير جوامع عربی رخ داده با هم مرتبطند.



شايد شباهت جنبش مصر با جنش ايران در اين است که اين جنبش هم يک جنبش کاملا مردمی است.



اخوان المسلمين تنها ۳۰ درصد آراء مردم را با خود دارد. که البته قابل انکار نيست . اما ۷۰ درصد ديگر مردم ، بيشترشان کسانی هستند که به دنبال پايه ريزی يک حکومت مردمی هستند. دنبال بهبود اقتصاد کشورند. و اصلا مسئله اينکه يک حکومت اسلامی را دنبال کنند را ندارند.

هکرها برای کمک به تظاهرکنندگان مصری وارد عمل شدند

به دنبال قطع شبکه اينترنت توسط دولت مصر شرکت های گوگل و توئيتر راه جديدی را پيدا کردند که کاربران مصری با استفاده از آن می توانند توسط تلفن های خود به شبکه توئيتر متصل شوند.




اکنون يک گروه از «هکرها» نيز به پايان طراحی يک نرم افزار جديد نزديک شده اند که به وسيله آن می توان هر لپ تاپ ساده ای را به يک روتر ارزانقيمت برای اتصال به اينترنت بدل کرد و بنابراين کمک ديگری برای معترضان مصری در راه است.



هفته نامه « نيوزويک» می نويسد که به فاصله چند ساعت پس ازقطع شبکه اينترنت توسط دولت مصر، گروهی از « هکرها» از نقاط مختلف جهان کار روی اين نرم افزار را آغاز کرده و می گويند که در فاصله يک تا دو روز بخشی از اين راه حل را تکميل خواهند کرد.



اين پروژه « توری آزاد» نام دارد و زمانی شروع شد که شروين پيشه ور يک سرمايه گذار رشته های اينترنت ساکن کاليفرنيا با انتشار پيامی روی شبکه توئيتر از همه خواست به طرح او برای ارسال اين نوع نرم افزار به مصر کمک کنند.

براساس اين روش فنی که « شبکه توری» ناميده می شود هر لپ تاپ يا کامپيوتری می تواند به کامپيوتر ديگری پيام بفرستد.



به نوشته هفته نامه « نيوزويک» با استفاده از اين تکنولوژی حداقل کامپيوترهای نزديک به يکديگر به هم مرتبط خواهند شد. هر يک از لپ تاپ های متصل به اين مجموعه نيز اگر از کار بيافتند پيامهای ارسالی خود را به سوی نزديکترين کامپيوتر ديگر خواهد پيمود.



شروين پيشه ور می گويد:« اين نرم افزار حداقل به مردم امکان می دهد که يک شبکه متحرک و فی البداهه برای ارتباط بسازند و مردم در مصر خواهند توانست در داخل خود کشور با هم در تماس بوده و اعتراضات خود را سازماندهی کنند.» همچنين اگر يکی از کاربران در اين مجموعه بتواند به شبکه اينترنت در خارج از کشور دست يابد خواهد توانست اين امکان ارتباطی را با ديگران شريک شود.



هفته نامه « نيوزويک» سپس به ابتکار مهندسان و طراحان گوگل و توئيتر اشاره می کند که توانسته اند راهی پيدا کنند که مردم مصر با استفاده از تلفن موبايل و يا تلفن ثابت خود روی شبکه توئيتر پيامک بفرستند. اين فن آوری کلمات شفاهی را به پيامک های صوتی و پيامک های نوشتاری تبديل می کند که روی شبکه توئيتر قابل ارسال هستند.



پس از انتشار پيام شروين پيشه ور روی شبکه توئيتر يکی از کسانی که به اين اقدام جمعی پيوست « گری جی بروکس » بود که مدير يک موسسه تکنولوژی مدرن در ايالت ميشيگان آمريکا است. او با راه اندازی يک وب سايت برای اين منظور توانسته گروه کثيری از مهندسان و طراحان در سراسر جهان را به هم مرتبط کرده و حتی در مواردی با مهندسان و طراحان کامپيوتر در داخل مصر ارتباط برقرار کند.



« گری جی بروکس» می گويد:« طی ۲۴ ساعت تا ۴۸ ساعت آينده بخش مهمی از اين نرم افزار تکميل شده و سپس با کپی کردن آن روی سی دی و يا کارت حافظه يو اس بی می توان آن را به مصر فرستاد.»



هفته نامه « نيوزويک» سپس به سابقه تکنولوژی « شبکه توری» پراخته و يادآوری می کند که در گذشته در چند طرح توليد لپ تاپ های ارزان برای کودکان از اين فن آوری استفاده شده است. هدف آن اين بود که به کودکان صاحب اين نوع لپ تاپ های ارزان امکان دهد که در هر منطقه دورافتاده ای حتی بدون دسترسی به شبکه اينترنت بتوانند ارتباط خود را برقرار کنند.



البته برای خلق « شبکه توری» راههای ديگری نيز وجود دارد. يک گروه از مهندسان کانادايی در پاسخ به درخواست همياری شروين پيشه ور ، اختراع خود را پيشنهاد کرده اند. وسيله ای که آنها ساخته اند يک روتر بسيار کوچک است که به شکل سيار می توان از آن برای برقرار تماس بين کامپيوترها استفاده کرد.



با حمل تعدادی از اين وسايل در کوله پشتی و يا داخل اتومبيل هايی که در سطح شهر در حال حرکت هستند می شود يک شبکه ثانوی اينترنت را ايجاد کرد که قابل مسدود کردن نيست.



شروين پيشه ور می گويد برای توليد اين ابزارها به حدود يک ميليون دلار بودجه نياز دارد و از هم اکنون يک سرمايه گذار تامين اين هزينه را تقبل کرده است. به گفته وی طی چند ماه آينده اين روترهای سيار توليد و آماده ارسال خواهند بود.



هفته نامه « نيوزويک» می نويسد که شايد تا آن زمان تحولات مصر به جايی برسد که شبکه اينترنت دوباره به کار بيافتند. ولی شروين پيشه ور می گويد در هر حال قصد دارد اين ابزارها را توليد کند چون فعالين کشورهای ديگر منطقه که رژيم های استبدادی برآن ها حاکم است مثل ايران، سوريه و يا يمن می توانند از آن استفاده کرده و به مشکل فعلی در مصر دچار نشوند.



شروين پيشه ور متولد ايران و ۳۶ ساله است. وی پس از انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ همراه با خانواده اش به آمريکا مهاجرت کرده است. او تحصيلکرده دانشگاه «برکلی» در کاليفرنيا است. شروين می گويد که در دوران کودکی در ايران طعم تلخ اختناق و جنگ را چشيده و به همين خاطر آرزوی او اين است که در طول عمرش سقوط و سرنگونی تمام رژيم های ديکتاتوری را شاهد باشد.



او می گويد:« من می خواهم ريشه تمامی ديکتاتورها را از جا بکنم.» و خبر خوب اين است که هزاران نفر از مغزهای کامپيوتر، مهندسان و طراحان و هکرها نيز با اين آرزو و هدف شروين موافق هستند

بهبهانی علیرغم عزل از سوی مجلس، همچنان در راس وزارت راه و ترابری می ماند

بهبهانی علیرغم عزل از سوی مجلس، همچنان در راس وزارت راه و ترابری می ماند


حمید بهبهانی همچنان در راس این وزارت راه و ترابری می ماند.

به گزارش جهان شنیده ها حاکی است بهبهانی تا سه ماه دیگر همچنان به عنوان سرپرست در وزارت راه خواهد ماند تا وزیر جدیدی معرفی شود.



در همین حال سيد فتح اله حسيني نماينده پاوه، روانسر و جوانرود در مجلس شوراي اسلامي در گفت و گو با خبرنگار جهان با اشاره به استيضاح و عزل حميد بهبهاني وزير راه و ترابري از سوي مجلس شوراي اسلامي گفت: آقاي بهبهاني مظلوم واقع شده و جلسه مجلس استيضاح وي كمي در حقش جفا شد.



وي گفت: اگر من به جاي رئيس جمهور بودم، آقاي بهبهاني را به خاطر فعاليت بيش از حدش بعنوان معاون پارلماني رئيس جمهور منصوب مي كردم تا هر روز در مجلس باشد و نمايندگان بدانند كه وي چقدر در كار خود جدي و فعال است.



اين نماينده مجلس تصريح كرد:آقاي بهبهاني تعامل خوبي دارد و اگر بعنوان معاون پارلماني منصوب شود، قطعا نمايندگان بيشتر با زحمات وي آشنا شده و از كار خود در عزل وزير پشيمان مي شوند.



استيضاح بهبهاني در دستور كار جلسه روز سه شنبه مجلس قرار داشت كه با ۱۴۷ راي نمايندگان از سمت خود عزل شد.

عکس/ تجمع عظیم امروز، جمعه، مصری ها در میدان تحریر قاهره




عکس/ تجمع عظیم امروز، جمعه، مصری ها در میدان تحریر قاهره

نیویورک تایمز: مذاکره آمریکا و مصر بر سر استعفای فوری حسنی مبارک

نیویورک تایمز: مذاکره آمریکا و مصر بر سر استعفای فوری حسنی مبارک








یورو نیوز: بنابر گزارش روزنامۀ آمریکایی نیویورک تایمز، کاخ سفید در حال مذاکره با مقامات مصر است تا آنها را متقاعد کند که حسنی مبارک باید فورا استعفا دهد. پیشنهاد دولت آمریکا بگونه ای تنظیم شده که آقای مبارک با حمایت ارتش، قدرت را به دولتی انتقالی به سرپرستی عمرسلیمان معاون خود واگذار می کند و دولت انتقالی با دعوت از همه گروه های مخالف از جمله اخوان المسلمین، انتخابات آزاد و منصفانه را در ماه سپتامبر برگزار خواهد کرد.



در همین رابطه باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه گفت:” ما برای پایان خشونت ها در مصر دعا می کنیم. حقوق و اراده مردم این کشورباید محقق شود و روزهای بهتری برای آنان فرا برسد.”



این در حالیست که حسنی مبارک رئیس جمهوری مصر در گفتگو با شیکه تلویزیونی ای.بی.سی گفت که باراک اوباما درک درستی از فرهنگ و شرایط حاکم بر مصر ندارد و کناررفتن خود را از قدرت، مساوی با شروع هرج و مرج در کشورش دانست و این مسئله را منتفی اعلام کرد.



هنوز معلوم نیست که آیا عمرسلیمان و سران ارتش با این طرح موافقند یا نه.

هلند: موضوع شکنجه زهرا بهرامی در زندان را بررسی می‌کنیم

هلند: موضوع شکنجه زهرا بهرامی در زندان را بررسی می‌کنیم


رادیو فردا: وزیر خارجه هلند در پارلمان این کشور قول داد تا هر کاری که لازم باشد برای مشخص شدن این که آیا زهرا بهرامی، شهروند اعدام شده ایرانی-هلندی، شکنجه شده یا نه، انجام دهد.



وی هم‌چنین گفت که برای بازگرداندن جسد زهرا بهرامی به خانواده‌اش در هلند کوشش خواهد کرد و هلند قصد دارد با بررسی جنازه خانم بهرامی مسئله «شکنجه» را بررسی کند.



هلند پس از شنیدن خبر اعدام زهرا بهرامی، زن ۴۵ ساله‌ای که به دنبال اعتراض‌های روز عاشورای سال ۱۳۸۸ در ایران بازداشت شده‌ بود، و نخست به «جرایم امنیتی» متهم شده و سپس به اتهام «فروش مواد مخدر» اعدام شد، روابط دیپلماتیک خود با ایران را به حال تعلیق درآورده‌ است.



با انتشار گزارش‌های متعددی در رسانه‌های اپوزیسیون ایرانی مبنی بر احتمال «کشته شدن زهرا بهرامی زیر شکنجه» و «تجاوز جنسی به او در زندان‌های ایران» و بازتاب این گزارش‌ها در رسانه‌های هلندی، اوری روزنتال، وزیر خارجه هلند، روز پنج‌شنبه در پارلمان این کشور گفت که اقدامات لازم برای مشخص شدن این مسئله را انجام خواهد داد.



اوری روزنتال در این خصوص گفت که دختر خانم بهرامی مادر خود را دو روز پیش از اعدامش دیده‌ بود و در آن زمان نشانه‌ای از شکنجه وی در دست نبوده ‌است، اما «این که بین آن لحظه و لحظه اعدام او چه اتفاقی افتاده، ما از آن بی‌خبریم.»



وزیر خارجه هلند افزود: «ما در هر سطحی از خانواده بهرامی برای به دست آوردن پیکر زهرا بهرامی حمایت می‌کنیم، چه تصمیم آنها خاکسپاری او در همان جا باشد، چه بخواهند پیکر او را به هلند بیاورند.»



بنا بر گزارش‌ها، جسد خانم بهرامی هنوز به خانواده او تحویل داده نشده و خبر اعدام او نیز هنوز به طور رسمی به دختر او ابلاغ نشده ‌است.



اوری روزنتال این هفته نیز به نامشخص بودن روند دادرسی زهرا بهرامی در ایران انتقاد کرده و گفت: «روند دادرسی او هیچ گاه برای ما روشن نشد، ما هیچ اطلاعی در این مورد دریافت نکردیم، وکلا نیز اجازه حضور در این روند را نیافتند، به سفارت هم اجازه شرکت در جلسات دادرسی داده نشد؛ خلاصه این‌ که این روند نمایش خنده‌داری بیش نبود.»



اظهارات وزیر خارجه هلند در حالی بیان می‌شود که کاظم غریب‌آبادی، سفیر ایران در هلند، در ارتباط با اعدام زهرا بهرامی به اتهام «فروش مواد مخدر» گفت: «کشورهای اروپایی باید قدردان این زحمات ایران باشند.»



رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، نیز در نشست خبری تازه خود از کشورهای غربی انتقاد کرد که «چرا وقتی که فردی به جرم مواد مخدر اعدام یا به سبب جنایت و خیانت محاکمه می‌شود، این همه سر و صدا به پا می‌کنند که حقوق بشر از بین رفت و ما برای جان انسان‌ها اهمیت زیادی قائلیم؟»



وی هم‌چنین در پیوند با مسئله قاچاق مواد مخدر افزود که «اگر جمهوری اسلامی نخواهد با این پدیده مبارزه کند مستقیماً آسیب‌های آن به دیگر کشورها خواهد رسید که البته ایران تلاش می‌کند تا این آسیب‌ها به دیگر کشورها نرسد».

محمد البرادعی : مبارک مشروعیتش را از دست داده است و باید برود

محمد البرادعی : مبارک مشروعیتش را از دست داده است و باید برود


بی بی سی : محمد البرادعی، از رهبران مخالفان دولت مصر به بی‌بی‌سی گفته است که آقای مبارک مشروعیتش را از دست داده است و باید برود. او تصریح کرده است که تقریبا تک تک مردم مصر خواهان رفتن آقای مبارک هستند. او اظهار امیدواری کرده است که آقای مبارک به این خواسته مردم توجه و قدرت را ترک کند.



محمد سعد، از ساکنان شهر اسکندریه در مصر، به بی‌بی‌سی گفت که سخنان حسنی مبارک نشان می‌دهد که او به دنبال تغییر است، ولی مردم مصر بر اساس تجربه‌های پیشین، می‌دانند که او کاری برای تغییر نخواهد کرد. به گفته این شهروند اسکندریه، بعد از خشونت‌های اخیر علیه معترضان، در شرایط کنونی، دولت مصر در بین تجمع‌کنندگان در اسکندریه طرفداری ندارد. او گفت که مخالفان دولت می‌گویند "آقای مبارک هر جا که می‌خواهد برود و فقط مصر را ترک کند."



خبرنگار بی‌بی‌سی در شهر اسکندریه مصر می‌گوید که وضعیت در این شهر حساس است و تعداد سربازان و تانک‌های مستقر در موقعیت‌های حساس اسکندریه افزایش یافته است.



مهرداد فرهمند، خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی در میدان تحریر قاهره، می‌گوید که عمرو موسی بعد از حضور در جمع تجمع‌کنندگان در این میدان، به ساختمان اتحادیه عرب که در نزدیکی محل تجمع است، رفته است.

خامنه ای : بارها گفته‌ام كه طراح و نقشه كش اصلي فتنه 88 در بيرون از مرزها بوده است

خامنه ای : بارها گفته‌ام كه طراح و نقشه كش اصلي فتنه 88 در بيرون از مرزها بوده است


گزارش خبرگزاي دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين نماز جمعه كه در آستانه سي و دومين سالگرد انقلاب و آخرين روز از ماه صفر؛ در دانشگاه تهران برگزار شد،



در نماز جمعه 15 بهمن ماه تهران تعداد زيادي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ، خبرگان رهبري، وزاراي كابينه، امامان جمعه موقت تهران ، و برخي ديگر از شخصيت‌هاي لشكري و كشوري حضور داشتند.



اهم حرفهای خامنه‌اي در خطبه‌هاي نماز جمعه به اين شرح است:



*حوادث امروز شمال آفريقا براي ملت ايران معني خاصي دارد. اين همان چيزي است كه هميشه به عنوان حدوث بيداري اسلامي به مناسبت پيروزي انقلاب اسلامي گفته مي‌شود.



*آخرين نمايش‌نامه دشمن براي استحاله انقلاب اسلامي، فتنه سال 88 بود.



* امروز در ميان كشورهاي دنيا هيچ كشوري وجود ندارد كه بتواند ادعا كند كه خواست او اندك تاثيري در اراده مسئولين كشور داشته باشد.



*اين كه مي‌بينيد ملتهاي دنيا نسبت به ملت بزرگ ايران احساس احترام مي‌كند بخش عمده‌اي از آن مربوط به استقلال سياسي است.



* تا 22 بهمن ماه از واردات بنزين بي نياز مي شويم.



* يك انقلاب اگر بخواهد تاثير گذار باشد و الگوي ديگران باشد بايد خصوصيات مهم ثبات و ايستادگي را داشته باشد. انقلاب ما توانسته است الگوساز و الهام بخش باشد.



*حكومت ما اسلامي است، به اين افتخار ميكنيم و ثابت ميكنيم راه نجات بشر همين است.



* حركت به سمت عدالت اجتماعي متوقف نشده و از سال‌ها و دوره‌هاي گذشته نيز بيشتر است. سفرهاي مسئولين در جهت تحقيق اين امر است.



* آخرين نمايشنامه‌ دشمنان فتنه سال گذشته بود و عده‌اي در داخل به‌خاطر حب مقام اسير اين توطئه شدند. بارها گفته‌ام كه طراح و نقشه كش اصلي صحنه در بيرون از مرزها بوده است و در داخل برخي با آنان همكاري كردند.



خطبه دوم:



*اتفاقات كشورهاي مصر و تونس، يك زلزله واقعي است.



* در تحليل‌هاي جهاني سعي مي‌كنند عامل اصلي قيام مردم مصر ناديده گرفته شود. عامل اصلي اين حركت عظيم مردم مصر و تونس احساس تحقيري است كه مردم از وضعيت سرانشان دارند.



* مصر اولين كشور اسلامي است كه با فرهنگ غربي آشنا شد و اولين كشوري بود كه در مقابل غرب ايستاد و رهبر كشورهاي عرب شد.



* اگر ملت مصر به كمك و توفيقي، بتوانند قيام خود را پيش ببرند، شكست غيرقابل جبراني براي آمريكا خواهد بود.



* آمريكا امروز در مواجهه با ملت مصر دستپاچه شده و به دروغ، دم از حمايت از ملت مصر مي‌زنند.



*نوكري كسي مثل حسني مبارك براي آمريكا، نتوانست مصر را حتي يكقدم به سمت شكوفايي پيش ببرد.

مبارک کتابچه‌ی سرکوب خامنه‌ای را نسخه برداری می کند

مبارک کتابچه‌ی سرکوب خامنه‌ای را نسخه برداری می کند


رادیو فردا، مجید محمدی (جامعه‌شناس) : تحولات تونس، مصر، يمن، اردن، سودان و احتمالا سوريه و بحرين و عربستان سعودی در سال ۲۰۱۱ نمايانگر موجی از جنبش‌های اجتماعی و سياسی جديد در منطقه‌ی خاورميانه و شمال آفريقاست، چيزی شبيه به موج جنبش های دمکراسی خواهی در اروپای شرقی در پايان دهه‌ی هشتاد ميلادی. همزمان با بروز اين جنبش‌ها شاهد تحرکات حزبی و غير حزبی در يمن، مصر و احتمالا سوريه در شکل دهی به تظاهرات دولتی هستيم. اکنون پرسش آن است که اين ضد جنبش‌ها در چه وضعيتی هستند؟ از چه الگوهايی پيروی می کنند؟ رابطه‌ی آنها با دولت و ارتش و دستگاه های اطلاعاتی چيست؟ و تا چه حد رژيم‌های ديکتاتوری منطقه در بسيج ضد جنبش‌ها از يکديگر درس آموزی داشته‌اند؟



وضعيت مساعد برای بروز جنبش‌ها



جنبش‌های امروز خاورميانه و شمال آفريقا از دوره‌ی طولانی فاصله افتادن ميان حکومت و مردم، بحران مشروعيت و کارآمدی، فساد، بيکاری، فقر، نابرابری و تبعيض، سرکوب سازمان دهی شده، انتخابات مهندسی شده، تحديد آزادی‌ها، و نقض نهادينه‌ی حقوق بشر تغذيه می شوند. پايان جنگ امريکا عليه عراق، روی کار آمدن يک دولت دمکرات در ايالات متحده و برخی سياست‌های حقوق بشری اتحاديه‌ی اروپا زمينه‌ی بين المللی را نيز برای اين جنبش‌ها فراهم ساخته‌اند.



الگوی جنبش



به دليل شباهت شرايط سياسی کشورهای منطقه (حکومت های اقتدارگرا، حاکمان ابدی، حکومت‌های غير پاسخگو، غير شفاف، مبتنی بر تبعيض و فساد) جنبش‌های عليه ديکتاتوری در آنها نيز بسيار با يکديگر شباهت يافته و از يک الگو تبعيت می کرده‌‌اند. جنبش‌های سياسی در اين کشورها از يک جرقه‌ اعتراضی آغاز می شوند، بعد معترضانی محدود و بدون اتکا بر سازمان دهی قبلی که در حاشيه‌ی نهادهای نيمه مستقل موجود و ضعيف شده عمل می کنند با اتکا بر شبکه‌های مجازی به خيابان می آيند.



در پی اين اعتراض محدود، حکومت به سرکوب شديد توسط پليس، اطلاعات، و لباس شخصی‌های محلی که در حمايت پليس و ادارات امنيتی هستند متوسل می شود. با افزايش تعداد معترضان و پس زدن سرکوب اوليه و برخی موفقيت های معترضان در پس زدن عوامل سرکوب اجتماعات بزرگ تری شکل می گيرد و رژيم با رويدادهای غير منتظره روبرو می شود.



پس از انعکاس اين اعتراضات در رسانه‌های بين المللی و برخاستن موج های بزرگ تر اعتراض، رژيم به بستن مجاری ارتباطی (اينترنت، شبکه تلفن همراه، شبکه های مجازی مثل فيس بوک و توئيتر) و بستن دفاتر رسانه‌های خارجی بالاخص همزبان با مردم (مثل مورد الجزيره در مصر يا ارسال پارازيت بر روی سيگنال بی بی سی فارسی يا صدای امريکا در ايران) اقدام می کند تا از همه گير شدن تظاهرات جلوگيری شود.



به دنبال موج اول اعتراضات گسترده، رهبران سياسی به سخنرانی پرداخته و به تهديد معترضان می پردازند. اين تهديدها می توانند ملايم (مبارک) يا بسيار شديد (خامنه‌ای) باشند. برخی عقب نشينی‌های سران حکومت نيز در اين شرايط قابل تصور است تا شرايط را آرام کرده و ميان معترضان اختلاف افکنند (البته خامنه ای با درسی که از رژيم پهلوی گرفت گامی به عقب نگذاشت).



ضد جنبش‌ها عکس العمل نشان می دهند



اما "ضد جنبش‌"ها که از سوی حاکمان هدايت می شوند متکی هستند بر توده‌های بی شکل و لشکر بيکاران و فقرا که با اندک پرداخت‌های حکومت به خيابان آورده می شوند تا مبارزان عليه فساد و بيکاری و فقر را سرکوب کنند. در برابر جنبش‌های اجتماعی، حکومت‌ها به سرعت به سازمان دهی ضد جنبش مشغول می شوند.



احزاب دولتی در مصر، يمن، تونس و حزب پادگانی در ايران با سازمان دهی اراذل و اوباش و فقرا و بيکارانی که با پرداخت روزانه به استخدام در می آيند تلاش کرده‌اند در برابر تظاهرات معترضان قدرت نمايی کنند. اين سازمان دهی در ايران به دليل شرايط انقلاب و جنگ و وجود سازمان بسيج موفق تر و در تونس به دليل قدرت بيشتر نهادهای مدنی ناموفق بوده است. سه دهه ديکتاتوری اين فرصت را به مبارک نيز داده است که با نسخه برداری از سرکوب جنبش سبز پس از تظاهرات بسيار بزرگ سه شنبه اول فوريه در سراسر اين کشور نيروهای لباس شخصی را برای به دست گرفتن کنترل خيابان به صحنه بياورد. آوردن اسب و شتر توسط ضد جنبش مصر ياد آور موتور سيکلت‌های بسيجيان برای ارعاب جمعيت و پراکندن آنها در خيابان های تهران عليه جنبش سبز بود.



اما اعتراضات تداوم می يابد و رژيم مجبور می شود تعداد بيشتری از لباس شخصی ها را با انتقال اتوبوسی از شهرهای ديگر به کار گيرد. در همين شرايط خبرنگاران و رسانه‌های داخلی و خارجی به شدت سرکوب می شوند و معترضان به عنوان عوامل خارجی معرفی می شوند. در اين شرايط جنبش (تونس بن علی) و ضد جنبش (ايران خامنه‌ای) ممکن است غلبه پيدا کنند.



الگوی ضد جنبش



در عصر اطلاعات با وجود ميليون‌ها گوشی تلفن همراه که همه‌ی لحظات را به ثبت می رسانند کشتن دهها هزار نفر در خيابان توسط رژيم‌هايی مثل حکومت مادام العمری ولايت فقيه در ايران يا حکومت مادام العمری مبارک غير ممکن است. به تير بستن يکباره صدها نفر (در ميدان ژاله‌ی تهران) حتی در دهه‌ی هفتاد ميلادی توسط رژيم پهلوی پايان کار آن را رقم زد. از اين جهت الگويی که خامنه‌ای در سال ۱۳۸۸ به صحنه آورد و مبارک آن را در دوم فوريه‌ی ۲۰۱۱ به کار گرفت هفت ضلع دارد:



۱) آوردن نيرو از شهرهای اطراف به پايتخت برای نمايش قدرت با اتوبوس که اين امر به خوبی ياد آور کاری است که فرماندهان سپاه در تهران در چند مقطع انجام دادند و اين روزها رژيم مبارک بدان روش متوسل شده است؛



۲) کشتن تعداد اندکی از مردم توسط تک تير اندازان و نيروهای پخش شده‌ی غير نظامی در ميان مردم و اِعمال خشونت بی سابقه برای ايجاد ارعاب توسط لباس شخصی‌ها تا حکومت بتواند از زير بار مسئوليت آن شانه خالی کند؛



۳) خودروی نيروهای امنيتی مصر درست مثل خود روی نيروی انتظامی حکومت ولايت فقيه از روی تظاهر کنندگان رد شد تا معترضان سطح خشونت حکومت ديکتاتوری را فراموش نکنند؛



۴) پاک کردن صحنه از خبرنگاران داخلی و خارجی برای عدم انعکاس رفتارهای قساوت آميز ضد جنبش (مثل حمله به اندرسن کوپر خبرنگار سی ان ان و دهها خبرنگار امريکايی، استراليايی و اروپايی ديگر در دوم فوريه در قاهره که ياد آور بستن روزنامه های داخلی و اخراج خبرنگاران خارجی از تهران پس از ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ است)؛



۵) کنار ايستادن ارتش و نيروهای نظامی دارای يونيفرم برای ايجاد اين صحنه که معترضان توسط مردم کوچه و بازار سرکوب می شوند و نه حکومت؛



۶) نسبت دادن اعتراضات به عوامل خارجی و معرفی کردن دول و رسانه های خارجی به عنوان محرک به خيابان آمدن معترضان، کاری که بيانيه‌ها و مصاحبه‌های مقامات دولتی مصر انجام می داده‌اند؛ و



۷) معرفی تظاهرات حاميان طرفدار رژيم به عنوان تظاهرات ميليونی. تيتر اول روزنامه‌ی دولتی الاهرام مصر در روز پنج شنبه ۳ فوريه ۲۰۱۱ آن بود که "ميليون‌ها نفر به حمايت مبارک برخاستند." تيتر روزنامه‌های دولتی ايران نيز پس از تظاهرات دولتی ۹ دی ۱۳۸۸ چيزی شبيه به همين بود.



در استفاده از اين الگو ديگر اهميتی ندارد که حاکمان کشور با کدام ابر قدرت پيوند ديرينه دارند، کشور در کدام بلوک يا پيمان منطقه‌ای قرار می گيرد، کدام سلاح نظامی و ساخت کدام کشور مورد استفاده قرار می گيرد يا مشاوران نظامی و امنيتی کدام کشورها به رژيم خدمات ارائه می کنند. گلوله‌هايی که ندا آقا سلطان را در تهران از پای درآورد يا در دوم فوريه چندين نفر در قاهره را روانه ی خاک قبرستان کرد می تواند ساخت هر کشوری باشد. اين الگو، محلی است و تنها موفقيت آن در يک کشور (مثل ايران ۱۳۸۸) باعث نسخه برداری ديگران از آن می شود.



برای يافتن الگوی جنبش امروز مصر علاوه بر وجوه مختلف جنبش های اجتماعی می توان به رفتار حکومتی که جنبش در پی سقوط آن است و ضد جنبش نيز توجه کرد. از اين جهت رژيم مبارک و "ضد جنبش" حامی وی بسيار شباهت بيشتری به رژيم خامنه‌ای و ولايت فقيه دارد تا رژيم پهلوی.

شکنجه و تهدید زندانیان به تجاوز جنسی در زندان رجایی شهرکرج

شکنجه و تهدید زندانیان به تجاوز جنسی در زندان رجایی شهرکرج


فرهنگ و شهرام ‌پورمنصوری، دو زندانی امنیتی که قریب به ۱۰ روز در سلول انفرادی محبوس بودند، مورد آزار و اذیت جسمی قرار گرفتند.



بنا به اطلاع گزارشگران ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران "هرانا"، پس از تشکیل بند امنیتی در زندان رجایی شهر کرج، فرهنگ و شهرام پورمنصوری به سلول‌های انفرادی بند یک(معروف به سوئیت) منتقل شده و طی این مدت مورد شکنجه‌های فراوان قرار گرفتند.



این دو برادر که در سلول‌هایی فاقد وسایل اولیه و ضروری نظیر لامپ و پتو، نگهداری می‌شدند، به دستور علی حاج کاظمی رئیس زندان، نبی الله فرج‌نژاد رئیس حفاظت زندان و تایوردی مسئول اندرزگاه توسط مامورانی نظیر "گودرزی" و "سلمانی" مورد شدید‌ترین شکنجه‌ها قرار گرفتند؛ این روند تا جایی بود که ایشان تهدید به تجاوز جنسی باتوم نیز شدند.

این دو تن هم چنین در اغلب اوقات دست بند و پابند شده بودند.



فرهنگ و شهرام پورمنصوری که روز گذشته به سالن ۱۲، بند ۴ زندان رجایی شهر کرج منتقل شدند، در طی این مدت، در اعتراض به رفتارهای غیرانسانی ماموران امنیتی دست به اعتصاب غذای خشک زده بودند.



آثار کبودی و زخم به علت شکنجه، در بدن این دو زندانی پس از انتقال به بند عمومی نیز کاملا مشهود است.



براساس اطلاع گزارشگران هرانا دستکم پنج زندانی عادی به نام‌های مجتبی کلانی، احمد بهرامی، سیاوش بنده لو، هادی بنده لو و حسن شریفی نیز هفته هاست که در سلول‌های انفرادی بند یک نگهداری شده و به شدت مورد آزار و اذیت جسمی و جنسی قرار گرفته‌اند تا جایی که سلامت ایشان در معرض خطر قرار است.



اعمال فشار در این بند به حدی ست که مسئولان گا‌ها از باز کردن درب سلول‌های انفرادی، به منظور استفاده از سرویس بهداشتی توسط زندانیان نیز، ممانعت به عمل می‌آورند.



لازم به یادآوری ست که سه زندانی سیاسی به نام ارژنگ داوودی، افشین بایمانی و مهدی زارع اکنون در انفرادی‌های بند یک محبوس‌اند.

خبرهای کوتاه از آخرین تحولات مصر

خبرهای کوتاه از آخرین تحولات مصر


بی بی سی : سوشیتدپرس گزارش داده است که دادستان کل مصر از خروج محمد رشید محمد، وزیر سابق تجارت و بازرگانی مصر، از این کشور جلوگیری و حساب‌های بانکی او را مسدود کرده است.



محمد ابراهیم کامل، یکی از تجار شناخته‌شده مصری که رابطه نزدیکی با حسنی مبارک دارد، به رادیو عربی بی‌بی‌سی گفت که آقای مبارک تا پیش از پایان دوره ریاست جمهوری از سمتش کنار نخواهد رفت.



رهبران اتحادیه اروپا از مقامات مصر خواسته‌اند که با اعمال اصلاحات و نه سرکوب، به خواسته‌های معترضان در این کشور پاسخ دهند. خبرگزاری رویترز گزارش داده است که اعضای اتحادیه اروپا از تمام گروه‌ها در مصر خواسته‌اند تا در مذاکرات مربوط به برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه در این کشور مشارکت کنند.



مهرداد فرهمند، خبرنگار ما در میدان تحریر قاهره، می‌گوید که گزارش‌های مربوط به احتمال حرکت جمعیت مخالفان به سوی کاخ ریاست جمهوری درست به نظر نمی‌رسد، چرا که اولا فاصله میان این دو محل زیاد است و ثانیا مخالفان حاضر نیستند میدان تحریر را که به مرکز اصلی استقرار آنها تبدیل شده است، ترک کنند.



خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی در میدان تحریر قاهره می‌گوید که با وجود حضور طرفداران دولت مصر در اطراف میدان تحریر، محل تجمع مخالفان دولت، فاصله بین این دو گروه بیشتر از آن است که بتوانند با سنگ، همدیگر را هدف قرار دهند و درگیر شوند.

تدارک ماموران و افسران امنیتی سوریه برای حفاظت از پارلمان در برابر تظاهرات احتمالی ضد دولتی

تدارک ماموران و افسران امنیتی سوریه برای حفاظت از پارلمان در برابر تظاهرات احتمالی ضد دولتی


صدای آمریکا: ماموران و افسران امنیتی سوریه برای حفاظت از پارلمان در برابر تظاهرات احتمالی ضد دولتی در خارج از آن مستقر شده اند، اما تا نیمروز جمعه معترضی در آنجا دیده نشد.

یک گروه اپوزیسیون از طریق فیس بوک مردم را به برگزاری «روز خشم» در روزهای جمعه و شنبه در دمشق دعوت کرده بود.



یک صفحه در فیس بوک با عنوان «انقلاب ۲۰۱۱ سوریه» نزدیک به ۱۵ هزار طرفدار مجازی را به خود جلب کرده است.

گروه، که بنا به گزارش های خبری توسط سوری های مقیم خارج به وجود آمده، همچنین خواهان برپایی تظاهرات مسالمت آمیز در برابر سفارتخانه های سوریه در چندین کشور، از جمله آمریکا، بریتانیا، کانادا، دانمارک و سوئد شده است.



فعالان خواهان اصلاحاتی در سوریه، از جمله انتقال به یک دموکراسی کثرت گرا هستند.

استفاده از سایت های شبکه های اجتماعی برای سازمان دادن تظاهرات ضد دولتی در حوادث اخیر در تونس و مصر منعکس است.



با این حال، یکی از فعالان به شبکه تلویزیونی الجزیره گفت سوری ها از حکومت و سرویس های اطلاعاتی «بسیار می ترسند.»

سازمان دیده بان حقوق بشر، دولت مصر را به ترساندن و آزار تظاهر کنندگانی که با معترضین مصری ابراز همبستگی می کنند، متهم کرده است.

کمپین بین المللی حقوق بشر: ایران به جای محاکمات عادلانه از نمایشات تلویزیونی استفاده می کند/ اجرای اعدام های گروهی در زندان بیرجند که در رسانه ها منتشر نشده است

کمپین بین المللی حقوق بشر: ایران به جای محاکمات عادلانه از نمایشات تلویزیونی استفاده می کند/ اجرای اعدام های گروهی در زندان بیرجند که در رسانه ها منتشر نشده است




14 بهمن 1389 -- کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران امروز گفت که مقامات ایران باید محکومیت افراد را به جای نمایش اعترافات تلویزیونی و بازسازی صحنه های جرم در برنامه های تلویزیونی، بر پایۀ مدارک قابل اعتماد و طی مراحل آیین دادرسی اثبات کنند.



کمپین افزود که در محکوم کردن زندانی سیاسی و عادی از اعترافات اخذ شده تحت فشار استفاده می شود، در حالیکه صدا و سیما و مطبوعات دولتی نیز برای قانع کردن افکار عمومی در ایران و سایرجهان در خصوص احکام مشکوک اعدام و حبس مورد استفادۀ حکومت قرار می گیرند.



کمپین همچنین نگرانی عمیق خود در خصوص حکم اعدام سعید ملک پور، یک مهندس نرم افزار ایرانی-کانادایی که تابعیت دوگانه دارد و متهم به برپاسازی "وبسایت های مستهجن" شده است را ابراز کرد. مطابق گزارشات، این متهم تحت شکنجه وادار به اعتراف به این اتهامات شده است.



در تاریخ 12 بهمن، کانال یک صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، در برنامهء "20:30" خویش، "اعترافات" زهرا بهرامی، یک شهروند ایرانی-هلندی را، یک روز پس از اعدام وی به جرم قاچاق مواد مخدر پخش کرد. در این ویدئو، خانم بهرامی به قاچاق مواد مخدر "اعتراف" می کند و در بازسازی صحنه هایی در منزل خویش که در آن وی شیوه و محل پنهان کردن کوکایین و تریاک در منزلش را نشان میدهد، شرکت می کند. در تلاشی واضح برای توجیه اعدام زهرا بهرامی، این برنامه به تفصیل در خصوص گمراه بودن اعتراضات دولت هلند و سایر سازمانهای بین المللی در اعتراض اعدام خانم بهرامی سخن می گوید.



آرون رودز، سخنگوی کمپین گفت: "مسئله این نیست که آیا در ایران جرمی اتفاق می افتد یا نه، بلکه مسئله این است که آیا این احکام اعدام مبتنی بر محاکمه های واقعی، با شواهد و مدارک واقعی، و دفاع واقعی توسط وکلای متهمان صورت گرفته اند یا خیر. وی افزود: "اعترافات ساختگی برای تلویزیون، که از سرتاپای آنها بوی ارعاب می آید نمیتوانند جایگزین های مناسبی برای طی مراحل آیین دادرسی باشند."



ظرف چند هفتۀ گذشته، ایران قدم به یک سونامی اعدام گذاشته است و 83 نفر را فقط در ماه ژانویۀ سال 2011 اعدام کرده است. این آمار باید با تعداد 86 اعدام که کل آمار اعدام های سال 2005 ، درست قبل از به روی کار آمدن محمود احمدی نژاد، را تشکیل می داد مقایسه شود.



آقای هینز متذکر شد که "هر گونه حکم اعدام که بر خلاف تعهدات بین المللی دولت اجرا شود، معادل اعدام خودسرانه می باشد." همانگونه که کمپین ظرف هفته های اخیر گزارش داده است، کارشناس سازمان ملل متحد نیز یادآور شد که اعدام های مخفیانه ای در زندان وکیل آباد مشهد اجرا شده است.



مقامات ایران حداقل سه فعال سیاسی را در ماه ژانویۀ 2011 اعدام کرده اند. حداقل سه معترضِ پس از انتخابات ایران به نامهای محسن دانش پور، میثم دانش پور، و عبدالرضا قنبری نیز در حال حاضر در انتظار اعدام و در خطر جدی قرار دارند. از ماه ژوئن 2009، کمپین ادعاهای بی شماری مبنی برسیاسی بودن محاکمات بر اساس اعترافات اخذ شده تحت فشار، شامل چندین مورد اعترافات تلویزیونی را دریافت و ثبت نموده است. در بسیاری از پرونده ها، متهمان یا اصلا به وکیل دسترسی نداشته اند و یا این دسترسی بسیار محدود بوده است.



همچنین، مطابق گزارشات منابع، تعداد زیادی اعدام مخفیانه در زندان وکیل آباد مشهد صورت گرفته است، زندانی که اکثر اعدام های مربوط به قاچاق مواد مخدر بدون اعلان رسمی در آن انجام شده است. مقامات همچنین دایما از اطلاع دادن به وکلا و خانوادۀ محکومان در خصوص اجرای احکام اعدام خودداری می کنند.



کمپین همچنین گزارش هایی در خصوص اعدام های گروهی در زندان بیرجند دریافت کرده است که هیچیک در مطبوعات دولتی گزارش نمی شوند. اما در تاریخ 31 ژانویۀ 2011، دادستان کل کشور، غلامحسین محسنی اژه ای در خلال یک مصاحبۀ مطبوعاتی به وقوع چنین اعدامهایی اذعان کرد و گفت: "امروز صبح چندین قاچاقچی مواد مخدر در زندان بیرجند اعدام شدند."



با توجه به اینکه چنین اعدامهای مخفیانه در حال اجرا می باشند، کمپین اعتقاد دارد که تعداد کل اعدامهای انجام شده در ماه ژانویۀ 2011 ممکن است از تعدادِ رسمی اعلام شدۀ 83 فقره بیشتر باشد.



ایران به صورت فزاینده ای در مواردی که اعتبار مدارک و شواهد حکومت و همچنین اجرای عدالت در دادگاهها مورد سئوال قرار می گیرد، به پخش اعترافات تلویزیونی متوسل می شود. رادیو و تلویزیون دولتی ایران، اینک یکی ازابزار مورد استفاده در نقض جدی حقوق بشر در ایران قرار گرفته است و مدیران آن باید به عنوان نقض کنندگان حقوق بشر پاسخگو باشند.



زهرا بهرامی در سال 2003 در کشور هلند به جرمی در رابطه با مواد مخدر محکوم شده بود. در ایران، وی بدوا به دلیل شرکت در اعتراضات ضد دولتی در روز عاشورا دستگیر شد. دختر وی به کمپین گفت که زهرا بهرامی در ابتدا به دلیل شرکت در اعتراضات و مصاحبه با تلویزیونهای خارج از ایران بازجویی شده بود، اما بعدا وادار به ارائۀ "اعترافاتی" در ارتباط با اتهام قاچاق مواد مخدر شده بود. اگرچه وی یک پروندۀ باز امنیتی داشت، اتهامات امنیتی بهرامی هرگز مورد بررسی قرار نگرفتند.



در تاریخ 10 دسامبر 2010، شبکۀ انگلیسی زبان حکومت ایران، اعترافات سکینه آشتیانی، متهمی که حکم سنگسار وی به جرم زنای محصنه اعتراضات بین المللی به قوۀ قضاییۀ ایران را در پی داشت، را پخش کرد. در برنامۀ پرس تی وی، آشتیانی صحنۀ نقش داشتن خود در قتل همسرش را بازسازی کرد. پسر زندانی وی نیز در این برنامه ظاهر شد و نقش پدرش را بازی کرد.



مازیار بهاری، روزنامه نگار ایرانی- کانادایی نشریۀ نیوزویک، پس از انتخابات سال 2009 ایران به مدت سه ماه در زندان بود. بهاری به کمپین گفت که مقامات وی را وادار به اعترافات ضبط شده ای کردند که توسط ماموران امنیتی نوشته و صحنه سازی شده بود.



"در زندان سه تیم خبرنگاری آمدند. یکی پرس تی وی ، یکی صدا وسیما و خبرگزاری فارس….بازجو گفت یک مقداری از فیلم اعترافات را می دهیم برنامۀ هشت و نیم استفاده کند. ... به هر سه یک سری سوال داده بود و من هم که می دانستم چیست جواب می دادم. ... هر سه تا و من از روی یک نوشته می خواندیم. سوالات بازجو بود که مامورین صداو سیما می خواندند. وقتی که من اشتباه می کردم خبرنگار مثل بازجو می گفت اینجوری بگویی بهتر است."



آرون رودز گفت: "ایران می بایست هم اکنون اجرای احکام اعدام را متوقف کند. اگر سرعت فعلی حفظ شود، ما در سال 2011 شاهد اعدام های بسیار بیشتری از سالهای قبل خواهیم بود و آمار خیره کنندۀ سالهای قبل، پیش آمار امسال رنگ خواهند باخت."



ایران در سال 2008 حداقل 350 نفر، و در سال 2010 بیش از 442 نفر، شامل 242 اعدام رسما اعلام شده، و 200 اعدام مخفیانه که مطابق گزارشات دریافتی کمپین در زندان وکیل آباد مشهد اجرا شدند، را در سابقۀ خود دارد. آمار سرانۀ اعدام در ایران، بیش از هر کشور دیگری در جهان است.

مهندس محمد رضا صادقی تحت شکنجه های طاقت فرسا

مهندس محمد رضا صادقی تحت شکنجه های طاقت فرسا


*قتل یک شهروند بر اثر تیراندازی مأمور نیروی انتظامی در کردستان

مهندس محمد رضا صادقی تحت شکنجه های طاقت فرسا



گزارش زیر توسط هواداران آقای بروجردی جهت انتشار برای "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران ارسال شده است که متن آن به قرار زیر می باشد:

مهندس محمد رضا صادقی یکی از شش هوادار آقای بروجردی که طی یورش نیروهای امنیتی به منزلش در 17 آبان ماه 1389 بازداشت شده بود، تحت شکنجه های طاقت فرسا قرار دارد.

بنا به گزارش دریافتی، بازجویان زندان اوین، نامبرده را به شدت شکنجه کرده و اقدام به شکستن پا و انگشتان دست وی نموده اند.

محمد رضا صادقی پیش از این نیز بر اثر ضربات شدید بازجویان و شکنجه های وارده در زندان اوین، دچار بي حسي از ناحیه پا گردیده و قادر به حرکت نبوده است و احتمال آسیب دیدگی نخاعی در وی می رود.

گفتنی است به رغم گذشت 90 روز از بازداشت این زندانی مبارز، خانواده ایشان تاکنون نتوانستند اطلاعات دقیقی در مورد وضعیت فرزندشان کسب نمایند.

هواداران آقای بروجردی، ضمن ابراز نگرانی شدید نسبت به وضعیت این زندانی و دیگر زندانیان سیاسی، از کلیه سازمانها و نهادهای حقوق بشری مصرانه تقاضا دارند برای نجات جان فرزندان ایران زمین اقدامی فوری به عمل آورند .



قتل یک شهروند بر اثر تیراندازی مأمور نیروی انتظامی در کردستان



آژانس خبری موکریان: یک شهروند اهل روستای قمطره به نام جعفر شریفی براثر تیراندازی یکی از مأمورین نیروی انتظامی کشته شد.

این شهروند که متأهل و دارای فرزند می باشد به ظنّ حمل کالای قاچاق در نزدیکی روستای درمان آباد از توابع شهر سردشت واقع در آذرایجان غربی، هدف تیراندازی قرار گرفت و جان سپرد.

گفتنی است تعداد زیادی از شهروندان مناطق مرزی به ظنّ داشتن کالای قاچاق هدف تیراندازی مأمورین قرار می گیرند که در بسیاری از موارد منجر به مرگ آنان می شود.

پاسخ صریح و سریع اخوان‌المسلمین به سخنان امروز خامنه‌ای: انقلاب مردم مصر، انقلاب اسلامی نیست

پاسخ صریح و سریع اخوان‌المسلمین به سخنان امروز خامنه‌ای: انقلاب مردم مصر، انقلاب اسلامی نیست




بامدادخبر: درحالی‌که علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در نماز جمعه‌ی امروز تهران، تحولات اخیر مصر و برخی دیگر از کشورهای عرب را «بیداری اسلامی» توصیف کرد که از انقلاب اسلامی ایران در سی‌ودو سال قبل الهام گرفته است، گروه اخوان‌المسلمین به عنوان مهم‌ترین گروه اسلام‌گرای مخالف حکومت در مصر، در پاسخ به این سخنان، اعلام کرد که انقلاب مردم مصر یک «انقلاب اسلامی» نیست.



به گزارش بامدادخبر، در اطلاعیه کوتاهی که ساعتی قبل در وبسایت اخوان‌المسلمین منتشر شده، خطاب به رهبر جمهوری اسلامی آمده است که آنچه در مصر رخ می‌دهد نه یک «انقلاب اسلامی» که «انقلاب همه‌ی مردم مصر اعم از مسلمان، مسیحی از همه‌ی احزاب و گروه‌های سیاسی» می‌باشد.



اخوان‌المسلمین همچنین در یازدهمین روز اعتراضات در مصر و هم‌زمان با تجمع بزرگ مخالفان مبارک در «میدان رهایی» قاهره، اعلام کرد که سران این گروه «قصد نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری» را ندارند و این گروه حاضر است پس از کناره‌گیری حسنی مبارک از قدرت، در مورد دوران گذار سیاسی مصر با دیگر جناح‌ها به گفت‌وگو بنشیند.



علی خامنه‌ای در خطبه‌های امروزش در نماز جمعه‌ی تهران، نزدیک به بیست دقیقه به زبان عربی خطاب به مسلمانان منطقه سخن گفت.



او ضمن درود فرستادن به مردم تونس و مصر اعلام کرد که تحولات اخیر جهان عرب «انعکاس فریاد مظلومانه و قدرتمندانه» مردم ایران است که «در مناطق دیگری از دنیای اسلام شنیده می‌شود».



خامنه‌ای که رئیس‌جمهور مصر را «حسنی نامبارک» می‌خواند او را «نوکر آمریکا» خطاب کرد و «رئیس جمهور فراری تونس» را نیز «به طور کامل وابسته به آمریکا» توصیف کرد.

مهندس محمد رضا صادقی تحت شکنجه های طاقت فرسا