Wednesday, February 9, 2011

تقی رحمانی، فعال ملی مذهبی، بازداشت شد

۱۳۸۹/۱۱/۲۱


گزارش ها حاکی از آن است که تقی رحمانی، فعال ملی مذهبی و «عضو فعال ستاد انتخاباتی مهدی کروبی» در منزلش در تهران بازداشت شده است و يک سايت خبری علت بازداشت وی را «نقش اساسی در فراخوان تجمع های غيرقانونی جريان فتنه» اعلام کرده است.



بیشتر بخوانید:

کروبی: دوشنبه روز سرنوشت‌سازی برای جنبش سبز است





يک منبع نزديک به خانواده تقی رحمانی در گفت وگو با راديو فردا تاييد کرد که اين فعال ملی مذهبی بازداشت شده است.



سايت بولتن نيوز نیز به نقل از يک «منبع مطلع» از تقی رحمانی به عنوان «مشاور نزديک مهدی کروبی» نام برده و دليل بازداشت اين فعال ملی مذهبی را « نقش اساسی در فراخوان تجمع های غيرقانونی جريان فتنه» بيان کرده است.



اين منبع مطلع مشخص نکرده است، تقی رحمانی در کدام «فراخوان تجمع» نقش اساسی داشته است.



در حالی خبر بازداشت تقی رحمانی منتشر شده است که مهدی کروبی و ميرحسين موسوی، دو تن از رهبران مخالفان دولت در ايران، در هفته جاری خواستار برگزاری تظاهراتی مسالمت آميز در حمايت از قيام مردم مصر و تونس در ۲۵ بهمن ماه سال جاری شده اند.



منابع رسمی دولت جمهوری اسلامی تاکنون درخصوص دلايل بازداشت تقی رحمانی اظهار نظر نکرده اند.



در همين زمينه، «سحام نيوز» سايت رسمی حزب اعتماد ملی با تاييد خبر بازداشت تقی رحمانی نوشته است: «عضو شورای فعالان ملی مذهبی و عضوفعال ستاد انتخاباتی مهدی کروبی نيمه شب گذشته در منزلش بازداشت شد.»



سحام نيوز در ادامه گزارش خود درباره تقی رحمانی نوشته است: «رحمانی حدود يک‌سوم از عمر خود را در زندان به‌سر برده‌است. در سال ۱۳۶۰ به جرم عضويت در گروهی متأثر از انديشه‌های علی شريعتی، به سه سال حبس محکوم شد. در سال ۱۳۶۵ بخاطر نوشته‌هايش در روزنامه زيرزمينی موحد متعلق به گروه موحدون در زمينه نوگرايی دينی دستگير و اين بار برای ۱۱ سال به زندان محکوم شد. پس از آزادی از زندان در سال ۱۳۷۶ با ماهنامه ايران فردا و هفته‌نامه اميد زنجان همکاری می‌کرد.»



اين گزارش می افزايد: «تقی رحمانی در ۲۰ اسفند ۱۳۷۹ دوباره در يک حمله شبانه به همراه تعداد ديگری از اعضای جريان ملی مذهبی دستگير شد و در ۲۷ فروردين ۱۳۸۱ با سپردن وثيقه از زندان آزاد شد. تقی رحمانی همراه با دو همکارش هدی صابر و رضا عليجانی در ۲۵ خرداد ۱۳۸۲ هم از سوی سعيد مرتضوی، بازداشت و ۲۲ ماه در بند بسر برد.».



تقی رحمانی در جريان حوادث پس از انتخابات نيز بازداشت شد ولی پس از چند روز آزاد شد.

کروبی: دوشنبه روز سرنوشت‌سازی برای جنبش سبز است

ايران / سياسی


کروبی: دوشنبه روز سرنوشت‌سازی برای جنبش سبز است



۱۳۸۹/۱۱/۲۰

مهدی کروبی، یکی از رهبران مخالفان دولت در ایران گفته است، درخواست برای صدور مجوز یک راهپیمایی در حمایت از جنبش مردم تونس و مصر آزمونی برای حکومت جمهوری اسلامی است و در صورت صدور مجوز تظاهرات بزرگی در تهران برگزار می‌شود که نشان دهنده «پویایی جنبش سبز» است.



مهدی کروبی از رهبران مخالفان دولت جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه در گفت و گو با روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به درخواست مجوز برای راهپیمایی حمایت از مردم تونس و مصر گفته است: «دوشنبه آینده روز سرنوشت‌سازی برای جنبش سبز است، اگر دولت مجوز راهپیمایی بدهد شاهد تظاهرات بزرگی خواهیم بود که نشان دهنده پویایی جنبش است.»




وی همچنین با اشاره به موضع اعلام شده از سوی رهبران جمهوری اسلامی درباره اعتراض‌ها در کشورهای عربی اظهار داشته است: «راهپیمایی تدارک دیده شده آزمون بزرگی است، پیش روی دولت و همچنین مخالفان آن.»



آقای کروبی افزوده است: «از آنجایی که حکومت در حال القای آن است که قیام مردم منطقه بیداری اسلامی است، مخالفت کردن آنها با درخواست مجوز نشانگر این خواهد بود که حمایت جمهوری اسلامی از اعتراضات اعراب دروغی بیش نیست.»



مهدی کروبی و میرحسین موسوی، دو تن از رهبران مخالفان دولت در ایران روز یکشنبه در نامه‌ای به وزارت کشور با استناد به اصل ۲۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی خواستار صدور مجوز برای یک راهپیمایی در حمایت از جنبش مردم تونس و مصر در روز دوشنبه ۲۵ بهمن ماه در تهران شده‌اند.



مقام‌های جمهوری اسلامی هنوز رسماً در باره این راهپیمایی که قرار است از ساعت سه بعد از ظهر و از میدان امام حسین تا میدان آزادی تهران برگزار شود، موضع‌گیری نکرده‌اند، اما روز چهارشنبه غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، دادستان کل کشور درخواست صدور مجوز از سوی رهبران مخالفان را تلاشی برای «ایجاد تفرقه» توصیف کرده است.



گفتنی است، هر چند بر اساس اصل ۲۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی، «تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‏‌ها، بدون حمل سلاح، به شرط آنکه مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است»، اما مقام‌های جمهوری اسلامی هیچ‌گاه به معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته رسماً‌اجازه برگزاری راهپیمایی نداده‌ و گردهمایی‌های مسالمت‌آمیز آنها را نیز با توسل به خشونت به شدت سرکوب کرده‌‌اند.



در این میان درخواست میرحسین موسوی و مهدی کروبی برای صدور مجوزی برای یک راهپیمایی دیگر در روز ۲۵ بهمن ماه با استقبال گسترده مخالفان در اینترنت روبرو شده و جبهه مشارکت ایران، به عنوان عمده‌ترین حزب اصلاح‌طلب در ایران نیز از آن حمایت کرده است.



مهدی کروبی در بخش دیگری از گفت و گوی اینترنتی خود با روزنامه نیویورک‌تایمز با اعلام این که تقریباً در حصر خانگی به سر می‌برد، اظهار داشته است: «سه دستگاه خودرو ماموران امنیتی اکثر روزها در بیرون منزل وی کشیک می‌دهند و جلوی ملاقات مردم با وی را سلب می‌کنند.»
با گذشت شانزده روز از آغاز اعتراض‌های ضد دولتی در مصر و با وجود وعده‌های دولت برای انجام اصلاحات، روز چهارشنبه نیز تظاهرات در شهرهای مختلف این کشور ادامه یافت و در جریان حمله پلیس به تظاهرکنندگان در شهر الخارجه دست کم پنج نفر کشته و بیش از صد نفر دیگر زخمی شدند.




به گزارش خبرگزاری فرانسه، منابع بیمارستانی در شهر الخارجه، واقع در ۴۰۰ کیلومتری جنوب قاهره، روز چهارشنبه اعلام کردند، دست کم پنج نفر در این شهر بر اثر جراحات وارده در جریان تظاهرات ضد حکومتی جان باخته‌اند.



اعتراض‌ها در این شهر در روز دوشنبه به صورت مسالمت‌آمیز آغاز شده بود، اما در روز سه‌شنبه با مداخله پلیس به خشونت گرائید و این اعتراض‌ها در روز چهارشنبه نیز ادامه یافت.



بر اساس این گزارش در جریان شلیک گلوله از سوی پلیس به تظاهرکنندگان بیش از یکصد نفر زخمی شده‌اند.



از سوی دیگر در قاهره، پایتخت مصر نیز تظاهرات مخالفان دولت در روز چهارشنبه ادامه یافت و ده‌ها هزار نفر با تجمع در میدان التحریر خواستار کناره‌گیری حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر شدند.



در این روز همچنین شمار زیادی از تظاهرکنندگان همچنین در اطراف پارلمان، مقر کابینه و ساختمان وزارت بهداشت مصر،‌ که در نزدیکی میدان تحریر قرار دارند، تجمع کردند.



از سوی دیگر مخالفان دولت برای نخستین بار از زمان آغاز اعتراض‌ها در این کشور خواستار اعتصاب فراگیر در کارخانه‌ها و مراکز صنعتی شده‌اند و روز چهارشنبه گزارش‌هایی از اعتصاب کارگرات در نقاط مختلف مصر و از جمله در کانال سوئز منتشر شده است.



این در حالی است که عمر سلیمان، معاون رئیس جمهور مصر نسبت به پیامدهای «نافرمانی مدنی» برای این کشور هشدار داده و آن را «بسیار خطرناک»‌ خوانده بود.



آقای سلیمان، که خواست مخالفان را برای کناره‌گیری حسنی‌ مبارک، «توهین به مردم و رئیس جمهور مصر» خوانده، همچنین هشدار داده بود، در صورت ادامه اعتراض‌ها، مصر با خطر کودتا روبرو خواهد شد.



این اظهارات معاون رئیس جمهور مصر خشم تظاهرکنندگان را در پی داشت که آن را نوعی تهدید برای سرکوب اعتراض‌ها تلقی می‌کنند.



از سوی دیگر احمد ابوالغیظ، وزیر امور خارجه مصر نیز روز چهارشنبه نسبت به احتمال مداخله ارتش در صورت ادامه اعتراض‌ها در مصر هشدار داده بود.



در واکنش به این گونه اظهارات مقام‌های دولت مصر ایالات متحده آمریکا یک بار دیگر خواستار خویشتن‌داری ارتش مصر در برابر تظاهرکنندگان شده است.



فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این باره گفته است: «ما به نقشی که ارتش مصر تاکنون ایفا کرده احترام می‌گذاریم، و از آنها می‌خواهیم که به خویشتن‌داری خود که در روزهای اخیر از خود نشان داده‌اند، ادامه دهند.»



مخالفان که وعده‌های دولت مصر را برای انجام اصلاحات «ناکافی» دانسته‌اند، قصد دارند، روز جمعه نیز تظاهرات «میلیونی»‌ دیگری در این کشور برگزار کنند.



ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه خواستار «انتقال فوری قدرت»‌ در مصر شده بود

مهدی کروبی در مصاحبه با نیویورک تایمز:مخالفت با درخواست مجوز نشان ميدهد که حمایت جمهوری اسلامی از اعتراضات اعراب دروغی بیش نیست

مهدی کروبی در مصاحبه با نیویورک تایمز:مخالفت با درخواست مجوز نشان ميدهد که حمایت جمهوری اسلامی از اعتراضات اعراب دروغی بیش نیست


سحام نيوز: مهدی کروبی روز سه شنبه در مصاحبه اینترنتی با نیویورک تایمز گفت: راهپیمایی تدارک دیده شده آزمون بزرگی است پیش روی دولت و همچنین مخالفان آن. وی اضافه کرد: از آنجایی که حکومت در حال القای آن است که قیام مردم منطقه بیداری اسلامی است مخالفت کردن آنها با درخواست مجوز نشان گر این خواهد بود که حمایت جمهوری اسلامی از اعتراضات اعراب دروغی بیش نیست. آقای کروبی همچنین گفت: دوشنبه آینده روز سرنوشت سازی برای جنبش سبز است اگر دولت مجوز راهپیمایی بدهد شاهد تظاهرات بزرگی خواهیم بود که نشان دهنده پویایی جنبش است.



آقای کروبی به نیویورک تایمز گفت که تقریباً در حصر خانگی بسر میبرد و ۳ دستگاه خودرو ماموران امنیتی اکثر روزها در بیرون منزل وی کشیک میدهند و جلوی ملاقات مردم با وی را سلب میکنند.

فرمانده سپاه تهران: با هرگونه تظاهرات در 25 بهمن برخورد می کنیم

فرمانده سپاه تهران: با هرگونه تظاهرات در 25 بهمن برخورد می کنیم


ندای سبز آزادی- همزمان با فراگیر شدن خواست عمومی مردم ایران، مبنی بر شرکت در راهپیمایی روز 25 بهمن، فرمانده سپاه محمد رسول الله تهران در گفتگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی، می گوید: سپاه پاسداران با هر گونه تجمعی از سوی مخالفان به شدت برخورد می کند.



به گزارش ندای سبز آزادی، حسين همداني در گفت وگو خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، با اشاره به اين که «هر سال در آستانه پيروزی انقلاب اسلامی شاهد تحرکات دشمنان برای کاهش حضور مردم در راهپيمايی ۲۲ بهمن هستيم» گفته است: «فتنه گران جنازه ای بيش نيستند و با هرگونه تحرک آن ها به شدت برخورد می کنيم.»



این اظهارات در حالی از سوی حسین همدانی مطرح می شود که کارشناسان امور سیاسی در ایران پیش بینی می کنند، تهران بار دیگر در روز 25 بهمن ماه شاهد حضور گسترده مردم در حمایت از رهبران جنبش سبز خواهد بود.



ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، دو تن از رهبران مخالفان در ايران، هفته جاری در نامه‌ای مشترک به وزارت کشور، خواستار صدور مجوز برای برگزاری راهپيمايی در حمايت از جنبش‌های اعتراضی در مصر و تونس عليه حکومت‌های استبدادی اين کشورها شده‌اند.



آنها در اين نامه، با اشاره به اصل ۲۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران، زمان و محل برگزاری اين راهپيمايی را ساعت سه بعدازظهر روز ۲۵ بهمن و از ميدان امام حسين تا ميدان آزادی تهران اعلام کرده‌اند.



فرمانده سپاه تهران بزرگ با تهديد مخالفان می گويد: فتنه گران بايد بدانند، ديگر آن ها را فريب خوردگانی نمی دانيم که به نتيجه انتخابات معترض باشند، قطعاً‌ آن ها را ضد انقلاب و جاسوس می دانيم و به شدت با آن ها برخورد خواهيم کرد.



این نخستین باری نیست که فرماندهان سپاه پاسداران مردم ایران را تهدید به برخورد شدید می کنند. سال گذشته و در شرایطی که مخالفان نتایج انتخابات دهمنی دوره ریاست جمهوری خود را برای حضور در راهپیمایی روز قدس آماده می کردند، سپاه پاسداران آنها را تهدید به برخورد شدید کرده بود. امری که البته اتفاق نیافتاد.



اظهارات فرمانده سپاه محمد رسول الله در شرایطی عنوان می شود که آیت الله خامنه ای در نماز جمعه هفته گذشته از قیام مردم مصر و تونس حمایت کرده بود.

فرمانده سپاه تهران: با هرگونه تظاهرات در 25 بهمن برخورد می کنیم

فرمانده سپاه تهران: با هرگونه تظاهرات در 25 بهمن برخورد می کنیم


ندای سبز آزادی- همزمان با فراگیر شدن خواست عمومی مردم ایران، مبنی بر شرکت در راهپیمایی روز 25 بهمن، فرمانده سپاه محمد رسول الله تهران در گفتگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی، می گوید: سپاه پاسداران با هر گونه تجمعی از سوی مخالفان به شدت برخورد می کند.



به گزارش ندای سبز آزادی، حسين همداني در گفت وگو خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، با اشاره به اين که «هر سال در آستانه پيروزی انقلاب اسلامی شاهد تحرکات دشمنان برای کاهش حضور مردم در راهپيمايی ۲۲ بهمن هستيم» گفته است: «فتنه گران جنازه ای بيش نيستند و با هرگونه تحرک آن ها به شدت برخورد می کنيم.»



این اظهارات در حالی از سوی حسین همدانی مطرح می شود که کارشناسان امور سیاسی در ایران پیش بینی می کنند، تهران بار دیگر در روز 25 بهمن ماه شاهد حضور گسترده مردم در حمایت از رهبران جنبش سبز خواهد بود.



ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، دو تن از رهبران مخالفان در ايران، هفته جاری در نامه‌ای مشترک به وزارت کشور، خواستار صدور مجوز برای برگزاری راهپيمايی در حمايت از جنبش‌های اعتراضی در مصر و تونس عليه حکومت‌های استبدادی اين کشورها شده‌اند.



آنها در اين نامه، با اشاره به اصل ۲۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران، زمان و محل برگزاری اين راهپيمايی را ساعت سه بعدازظهر روز ۲۵ بهمن و از ميدان امام حسين تا ميدان آزادی تهران اعلام کرده‌اند.



فرمانده سپاه تهران بزرگ با تهديد مخالفان می گويد: فتنه گران بايد بدانند، ديگر آن ها را فريب خوردگانی نمی دانيم که به نتيجه انتخابات معترض باشند، قطعاً‌ آن ها را ضد انقلاب و جاسوس می دانيم و به شدت با آن ها برخورد خواهيم کرد.



این نخستین باری نیست که فرماندهان سپاه پاسداران مردم ایران را تهدید به برخورد شدید می کنند. سال گذشته و در شرایطی که مخالفان نتایج انتخابات دهمنی دوره ریاست جمهوری خود را برای حضور در راهپیمایی روز قدس آماده می کردند، سپاه پاسداران آنها را تهدید به برخورد شدید کرده بود. امری که البته اتفاق نیافتاد.



اظهارات فرمانده سپاه محمد رسول الله در شرایطی عنوان می شود که آیت الله خامنه ای در نماز جمعه هفته گذشته از قیام مردم مصر و تونس حمایت کرده بود.

واکنش دادستان کل ایران به درخواست راهپیمایی مخالفان

دادستان کل ایران درخواست مخالفان برای صدور مجوز راهپیمایی حمایت از تظاهرات ضد دولتی در منطقه را مردود دانسته، و همچنین گزارش محاکمه دادستان سابق تهران را تکذیب کرده است.




روز چهارشنبه ۲۰ بهمن (۹ فوریه)، غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل و سخنگوی قوه قضاییه، در واکنش به درخواست رهبران مخالف برای دریافت مجوز راهپیمایی در حمایت از جنبش اعتراضی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، گفت که آنان برای این منظور می توانند در راهپیمایی های روز 22 بهمن شرکت کنند.



میرحسین موسوی و مهدی کروبی، از رهبران مخالف دولت، خواستار صدور مجوز راهپیمایی هواداران این جنبش در روز 25 بهمن در حمایت از جنبش ضد استبدادی در کشورهای منطقه، از جمله مصر و تونس شده اند.



آقای اژه ای ضمن توصیه به رهبران مخالف برای شرکت در تظاهراتی که نهادهای حکومتی به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب ایران سازماندهی کرده اند، گفت: "تعیین یک روز دیگر، به این معنی است که این افراد خود را از صف مردم جدا کرده اند و همین امر موجب جدایی و تفرقه است".



از زمان اعلام نتایج بحث برانگیز انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در ایران، معترضان به نتیجه این انتخابات خواستار صدور مجوز تجمع و تظاهرات بوده اند.



درخواست آقایان موسوی و کروبی برای صدور مجوز برگزاری راهپیمایی حمایت از مردم منطقه به منزله اقدامی از سوی آنان برای نمایش گستردگی مخالفت با دولت در میان مردم تعبیر شده است.



آقای اژه ای این درخواست را یک "اقدام سیاسی" خواند و گفت: "مردم ایران هوشیارند و اگر لازم باشد، پاسخ آن را می دهند".



حکومت ایران همواره تعداد مخالفان را ناچیز و رهبران جنبش سبز را فاقد محبوبیت در میان مردم معرفی کرده اما به درخواست های مکرر آنان برای صدور مجوز تجمع و راهپیمایی پاسخ مثبت نداده است.



تکذیب محاکمه مرتضوی



دادستان کل ایران همچنین گزارش های مربوط به احتمال برگزاری محاکمه سعید مرتضوی، دادستان پیشین تهران را به عنوان "متهم اصلی شکنجه و قتل در بازداشتگاه کهریزک" تکذیب کرد و گفت: "متهم اصلی این پرونده هنوز مشخص نیست."




اوایل این هفته، خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از عبدالحسین روح الامینی، پدر یکی از قربانیان کهریزک، گزارش کرد که دو تن از عاملان ماجرای کهریزک اعدام شده اند و "س.م." متهم اصلی این ماجرا نیز به زودی محاکمه خواهد شد هرچند آقای روح الامینی بعدا این خبر را تکذیب کرد.



سخنگوی قوه قضاییه در مورد محاکمه سعید مرتضوی گفت: "پرونده این فرد در دادسرای ویژه کارکنان دولت در حال رسیدگی است و هنوز منتهی به صدور کیفرخواست نشده است."



آقای روح الامینی، از مقامات مورد اعتماد حکومت ایران است که در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری از محسن رضایی، نامزد محافظه کار این انتخابات حمایت می کرد.



او پیشتر گفته بود: "انتظار می رفت دولت به احترام خون کشته شدگان جنایت کهریزک، از دادن پست به مرتضوی خودداری کند."



سعید مرتضوی پس از برکناری از سمت دادستانی تهران، به سمت معاون دادستانی کل کشور و همچنین رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر وابسته به ریاست جمهوری منصوب شد، اما در مردادماه سال جاری، دادگاه انتظامی قضات آقای مرتضوی را همراه با دو مقام دیگر قوه قضاییه از سمت های قضایی معلق کرد.



پرونده کهریزک



عبدالحسین روح الامینی پدر محسن روح الامینی است که در جریان تظاهرات اعتراضی علیه نتیجه انتخابات بحث برانگیز دهمین دوره ریاست جمهوری بازداشت شدند و در بازداشتگاه کهریزک جان دادند و قتل آنان در اثر شکنجه و بدرفتاری در این محل، مورد قبول دستگاه های قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی قرار گرفت.




مقامات حکومتی کشته شدن محسن روح الامینی، محمد کامرانی و امیر جوادی فر را در زمان بازداشت در کهریزک قبول کرده اند، اما مخالفان حکومت شمار قربانیان کهریزک را بیش از این دانسته و همچنین خواستار رسیدگی به گزارش هایی در مورد شکنجه جسمی و روحی و تجاوز به بازداشت شدگان شده اند.



پس از انتشار گسترده حوادث بازداشتگاه کهریزک و انتقاد آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، از "غیر استاندارد بودن" شرایط آن، این بازداشتگاه تعطیل شد و تعدادی از افراد مرتبط با اداره این زندان، که ظاهرا اکثر آنان از ماموران نیروی انتظامی بودند، بازداشت شدند.



بازداشتگاه کهریزک زیر نظر نیروی انتظامی اداره می شد.



ماه گذشته، برخی منابع گزارش کردند که دادگاه نظامی، چند تن از ماموران نیروی انتظامی را در ارتباط با حوادث کهریزک به دوره های مختلف حبس و پرداخت جریمه، و دو درجه دار این نیرو را به قصاص نفس محکوم کرده، اما اقدامی برای احضار سعید مرتضوی، صورت نگرفته است.



براساس این گزارش ها، خانواده های جوادی فر، کامرانی و روح الامینی، با گذشت از قصاص این دو درجه دار، خواستار رسیدگی به پرونده "آمران اصلی" این حوادث شدند.

وحشت رژیم اسلامی را برداشته است: وردپرس و پیکاسا گوگل فیلتر شدند

وحشت رژیم اسلامی را برداشته است: وردپرس و پیکاسا گوگل فیلتر شدند


سرور دو سایت پرطرفدار "وردپرس" و "پیکاسا گوگل"، در کشور فیلتر شدند.



بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، وردپرس و پیکاسا گوگل که امکانات فراوانی در اختیار کاربران اینترنتی قرار می‌دهند، از روز گذشته توسط کمیته فیلترینگ در ایران، از دسترس خارج شدند.



سرویس پیکاسا گوگل (picasaweb.google.com) که یکی از مشتقات "گوگل" محسوب می‌شود، خدماتی جهت بارگزاری عکس، ساخت آلبوم و موارد مشابه ارائه می‌دهد.



هم چنین وردپرس (wordpress.com) نیز نرم افزاری تحت وب است که کاربران می‌توانند از آن برای ساختن سرویس وبلاگ دهی، وبسایت یا طراحی های زیبا و قدرتمند استفاده نمانید

نامه رهبران جنبش درخواست نیست، فراخوان است

به دنبال درخواست میرحسین موسوی و مهدی کروبی، از رهبران مخالفان دولت از وزارت کشور برای راه‌پیمایی درروز 25 بهمن‌ماه، واکنش‌های متفاوتی نسبت به این مساله ابراز شده است. این در حالی است که هنوز مقامات وزارت کشور هیچ‌گونه پاسخی به این درخواست نداده‌اند.درخواست مجوز برای این راه‌پیمایی در حال ارائه شده که طبق اصل ۲۷ قانون اساسی "تشکیل اجتماعات و راه‏پیمایی‏ها، بدون حمل سلاح، به شرط آنکه مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است.‏‏"




این چندمین بار است که موسوی و کروبی بعد از انتخابات بحث‌برانگیز خرداد 88 درخواست مجوز راه‌پیمایی داده‌اند، گرچه تاکنون با هیچ کدام از آن‌ها موافقت نشده است. آخرین مورد درخواست مجوز، بر می‌گردد به سالگرد انتخابات که تعدادی از احزاب و سازمان‌های اصلاح طلب درخواست مجوز کردند. در واکنش به این درخواست، مقامات وزارت کشور جلساتی با نماینده های گروه‌های درخواست کننده ترتیب دادند، اما بعد از چند روز این نمایندگان اعلام کردند برداشت‌شان این است که دولت قصد دادن مجوز برای راهپیمایی ندارد.



پس از آن موسوی و کروبی در بیانیه‌ای اعلام کردند که "برای حفظ جان و مال مردم" این راهپیمایی برگزار نخواهد شد.



برای راهپیمایی ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ ابتدا مجمع روحانیون مبارز درخواست مجوز کرد و موسوی و کروبی مردم را به شرکت در آن راهپیمایی فراخواندند؛ این راهپیمایی سرانجام برغم عدم صدور مجوز برگزار شد. در همان زمان روزنامه اعتمادملی به نقل از یکی از نمایندگان عضو فراکسیون اصول‌گرایان مجلس نوشت که محمدباقر قالیباف، شهردار اصولگرای تهران تعداد تظاهرات‌کنندگان را حدود 3 میلیون نفر ارزیابی کرده است. قالیباف اعلام کرده بود که تخمین شهرداری "براساس متراژها و اندازه‌گیری‌های صورت گرفته در تجمع حامیان میرحسین موسوی در میدان آزادی" صورت گرفته است. از این راهپیمایی به عنوان بزرگ‌ترین تظاهرات اعتراضی پس از انقلاب نام برده می‌شود.







مجوز راه‌پیمایی و سبزها



موسوی و کروبی در درخواست جدید مجوز خود اعلام کرده اند این راه‌پیمایی در "حمایت از حرکت ضد استبدادی مردم منطقه" خواهد بود؛ مساله‌ای که مورد توجه حامیان جنبش سبز قرار گرفته و بسیاری از آن‌ها نامه موسوی و کروبی را نه "درخواست" بلکه "فراخوانی" برای حضور در خیابان می‌دانند.



در روزهای گذشته و هم‌زمان با اعتراضات مردم تونس، مصر و دیگر کشورهای منطقه، برخی از منتقدان از موسوی و کروبی خواسته بودند هم‌چون دیگر کشورهای منطقه، فراخوانی به تظاهرات اعتراضی منتشر کنند.



از سوی دیگر، حامیان جنبش سبز در اینترنت نیز دست به کار شده و در فیس‌بوک و توییتر صفحاتی با عنوان "25 بهمن" راه‌اندازی کرده‌اند که کار هماهنگی میان موافقان این حرکت را انجام می‌دهد. برخی نیز به تاسی از مردم مصر، سوریه و... 25 بهمن ماه را "روز خشم" نام‌گذاری کرده‌اند.



همچنین گروهی از حامیان جنبش سبز جهت سر دادن ندای "مرگ بر دیکتاتور" و "الله‌‍‌اکبر" در شامگاه قبل از تظاهرات، فراخوان داده اند.



فراخوان‌دهندگان در بیانیه خود آورده‌اند: "حال که رهبران جنبش سبز روز ٢۵ بهمن ماه را به عنوان حضور میلیونی سبزها در میدان آزادی اعلام کردند، اینک وظیفه ماست که با تمام توان خود این اعلام حضور را با تمام قوا به گوش همه برسانیم و در این کار باید از تمامی راه‌های ممکن از جمله اسکناس‌نویسی و شعار نویسی بر روی اماکن عمومی و … استفاده کنیم و در پایان برای اعلام نهایی برای کسانی که ممکن است به هر دلیلی با خبر نشده باشند، ندای الله اکبر و فریاد مرگ بر دیکتاتور را، راس ساعت ده شب قبل از ٢۵ بهمن ماه سر خواهیم داد.‎"



سایت کلمه – وب‌سایت نزدیک به میرحسین موسوی – نیز، با راه‌اندازی بخش ویژه‌ای با نام "تا 25 بهمن" به استقبال این روز رفته و مطالب مختلفی درباره تظاهرات در این روز منتشر می‌کند.



از سوی دیگر اردشیر امیرارجمند، مشاور حقوقی میرحسین موسوی نیز در گفت‌وگویی، خواستار آن شد که مجوز این راه‌پیمایی صادر شود و عدم صدور مجوز را ناشی از "عدم صداقت حاکمیت و ترس از ابراز عقیده مردم" ارزیابی کرد.



وی همچنین در سخنان خود، در پاسخ به برخی منتقدان درباره درخواست مجوز این راه‌پیمایی چنین ابراز عقیده کرد: "هماهنگی کردن هیچ اشکالی ندارد. از نظر حقوقی درخواست مجوز با مساله هماهنگی متفاوت است و طبق قانون اساسی بحثی درباره درخواست مجوز وجود ندارد. اما در قوانین عادی ما بحث درخواست مجوز مطرح شده و آن‌چه هست اینکه به هر حال باید این هماهنگی صورت بگیرد تا راهپیمایی با قبول مسوولیت و مسوولانه باشد و در شرایط خوبی برگزار شود. کاری که آقای موسوی و کروبی انجام دادند قبول مسوولیت به سهم خودشان است."



مشاور حقوقی میرحسین موسوی، پیش‌‌تر در اظهار نظری جداگانه گفته بود: "اگر حاکمیت واقعا مخالف دیکتاتوری است، بگذارد مردم ایران و جنبش سبز دست به راهپیمایی و تظاهرات مسالمت‌آمیز بزنند تا معلوم شود وضعیت حاکمیت در ایران بهتر است یا وضعیت مبارک و بن علی در مصر و تونس".



اکبر هاشمی‌رفسنجانی، رییس مجلس خبرگان و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز، با انتشار پیامی به مناسبت اعتراضات مردم مصر و تونس، گفت: "باید مطمئن باشیم که این خیزش محدود به این دو کشور نخواهد بود و باران اراده مردم در بسیاری از کشورهای دنیا که هنوز بر بستر استبداد، آرامش قبل از طوفان دارند، سیل بنیان‌کنی خواهد شد و روند امور را هرچند کند به سوی دخالت مردم بر سرنوشت خویش می‌برد."



وی همچنین در قسمتی از پیام خود با ذکر این نکته که "همه چیز از نازکی پاره می‌شود، ظلم از ضخامت" افزوده است: "مردمی که مار گزیدگی استبداد و پادزهرهای نامطمئن حامیان استکباری را چشیده‌اند و دیده‌اند، امروزه از هر ریسمان سیاه و سفیدی می‌ترسند و به حق می‌خواهند لگام حکومت‌ها را در روند درست دموکراسی به دست مردم و منتخبان واقعی مردم بدهند."



در تحولی دیگر، مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم نیز، با انتشار بیانیه‌ای به مناسبت روز بیست و دوم بهمن،



آورده است: "نظامي كه بر اساس ظلم، بي‌قانوني و ناديده گرفتن حقوق مردم قرار گيرد، پايه‌هاي آن به حكم سنت الهي درهم فرو مي‌ريزد. همچنان كه در اين روزگار شاهديم كه چگونه ملت‌هاي مظلوم و ستمديده منطقه در برابر حكومت‌هاي خودكامه حاكمان دست‌نشانده اجانب ايستاده‌اند و يقينا ايستادگي مردم در برابر اين مستبدان فرجام آن پيروزي خواهد شد، چرا كه اين سنت قطعي الهي است كه ظلم پايدار نمي‌ماند."



از سوی دیگر، حزب مشارکت، که به دنبال اعتراضات پس از انتخابات از سوی وزارت کشور منحل اعلام شده، در بیانیه‌ای، ضمن حمایت از این راه‌پیمایی، اعلام کرده است: "اعلام راهپیمایی 25 خرداد از سوی رهبران جنبش سبز ایران به حمایت از انتفاضه دموکراسی خواهی منطقه نشانه پیوستگی و همبستگی ملت ایران با مردم تونس و مصر است. جبهه مشارکت ایران اسلامی با استقبال از این پیشنهاد از همه مردم می خواهد در صورت صدور مجوز راهپیمایی ، یکپارچه و متحد ،حمایت خود را از مردم این دو کشور ابراز دارند."



همچنین مجمع نمایندگان ادوار مجلس نیز، در بیانیه خود درباره راه‌پیمایی 25 بهمن، گفته است: "به موازات کم‌رنگ کردن نقش مردم، مسدود کردن آزادی‌های قانونی ومدنی؛ ناکارآمدی مدیریت سیاسی کشور وسومدیریت‌ها، اتخاذ خط مشی‌های نسنجیده وبرنامه های نادرست موجب گردید که روند شاخص‌های اقتصادی ومعیشتی مردم شیب نزولی پیدا کند."



این مجمع در بیانیه خود همچنین ضمن انتقاد از شرایط موجود، خواستار برگزاری انتخابات آزاد وبدون نظارت استصوابی ـ– با نظارت نهادهای مردمی و رسانه‌های آزاد ـ– آزادی زندانیان سیاسی، آزادی رسانه‌ها و روزنامه‌ها، ازمیان برداشتن سانسور و فیلتر وپارازیت، آزادی احزاب وگروه‌های سیاسی وآزادی حق برگزاری اجتماعات و راهپیمایی‌ها، به رسمیت شناختن حقوق مردم وحق انتخاب کردن و انتخاب شدن گردیده و همچنین اینکه: "تشکیل یک گروه حقیقت‌یاب مرکب از کارشناسان حقوقی بی‌طرف برای بررسی روند برگزاری انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری وحوادث پس از آن از جمله تیراندازی درمیدان آزادی در روز 25 خرداد 1388، حمله به کوی دانشگاه تهران در 25 خرداد 1388، حوادث خون‌بار 30 خرداد، وقایع روز عاشورا وکشتار عزاداران، ماجرای کهریزک، دادگاه‌های پس از انتخابات، اعترافات تلویزیونی، شکایت زندانیان سیاسی از آن‌چه در ماجرای باز جویی ها گذشته است وشکایت زندانیان سیاسی از سردار مشفق و سایر موارد پرداخته وگزارش روشن وکاملی از آنچه در کشور گذشته است دراختیار مردم گذاشته شود."











25 بهمن و مخالفان



به نظر می‌رسد درخواست مجوز راه‌پیمایی برای روز 25 بهمن، به نوعی اصول‌گرایان را دچار بهت کرده و به همین دلیل هنوز واکنش رسمی و مشخصی از سوی آن‌ها ابراز نشده است. بخصوص آنکه در ماه‌های گذشته بسیاری از اصول‌گرایان اعلام کرده بودند جنبش سبز به اتمام رسیده است.



در یکی از نخستین واکنش‌ها به درخواست راه‌پیمایی موسوی و کروبی، روزنامه کیهان آن را اقدامی هدایت شده از سوی اسرائیل دانست.



کیهان با اشاره به درخواست موسوی و کروبی، نوشت: "آن‌ها می‌دانند امکان احیای فتنه و آشوب را ندارند و درخواست اخیر را به این منظور مطرح کرده‌اند که اندکی از بار تحقیرها مبنی بر این‌که بی‌عرضه و بی‌خاصیت هستند، کاسته شود".



این روزنامه پیش از این نیز هم‌زمان با درخواست موسوی و کروبی برای برگزاری راه‌پیمایی در سالگرد انتخابات سال گذشته، نوشته بود: "درخواست مجوز براي راهپيمايي 22خرداد كه از سوي چند گروه مدعي اصلاحات به وزارت كشور ارائه گرديده با هدف و انگيزه رد اين درخواست تهيه شده است... طي چند روز آينده سران فتنه بيانيه اي صادر كرده و در آن اعلام خواهند كرد كه چون وزارت كشور مجوز راهپيمايي نداده است براي پيشگيري از سركوب هواداران جنبش سبز(!) در روز 22 خرداد هيچگونه راهپيمايي و تحرك خياباني نخواهيم داشت!"



از سوی دیگر جعفر شجونی، دبیرکل جامعه وعاظ کشور، در سخنانی در رشت، با اعلام اینکه "فتنه‌گران ناخالصي انقلاب بودند و انقلاب اسلامي ايران با تقابل با آنها خالص شده است"، گفت: "روحانيت، سپاه، بسيج و دانشگاه براي سركوب فتنه بيدار است."

وعده های اقتصادی دولت در آستانه 25 بهمن

با وجود آنکه دولت پیش از این اعلام کرده بود قسط دوم یارانه های 80 هزار تومانی دوماهه را "در اواسط اسفند" به حساب سرپرستان خانوار اریز خواهد کرد، روز گذشته از واریز این پول به حساب ها حداکثر تا قبل از 28 بهمن و "اختصاص سهمیه بنزین نوروز" خبر داد.



سردار صادق محصولی وزیر فعلی رفاه و مجری انتخابات خرداد 88 دیروز، آنطور که خبرگزاری فارس گزارش داده، ضمن ابراز بی‌اطلاعی از اینکه قسط دوم یارانه‌ نقدی به صورت مرحله‌به‌مرحله واریز خواهد شد یا یکجا، گفت: "اینکه واریز یارانه‌ نقدی مرحله به مرحله صورت می‌گیرد یا یکجا چندان مهم نیست، بلکه مهم این است که قطعا قبل از 28 بهمن، یارانه‌ نقدی در حساب سرپرستان خانوار خواهد بود".



محصولی در حالی مامور ارائه وعده واریز یارانه دوم شده بود که اطلاع دقیقی درباره جزئیات و مراحل عملیاتی این واریز نداشت و در پاسخ به سوالات خبرنگاران مجبور شد با اعتراف به عدم اشراف خود به موضوع، آنان را به مدیرعامل سازمان هدفمندسازی ارجاع دهد.



محصولی گفت: "بنده اطلاع دقیقی درباره نحوه واریز ندارم و این موضوع را از مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و یا سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت بپرسید تا شما را راهنمایی کنند".



گفته می شود تغییر برنامه واریز یارانه نقدی دوم بی ارتباط با فراخوان رهبران جنبش سبز به راهپیمایی 25 بهمن نیست. آگاهان معتقدند دولت احمدی نژاد می کوشد با واریز پول نقد به حساب سرپرستان خانوار و افزایش فشار به بخش تولید و خدمات با هدف کنترل مصنوعی نرخ تورم از میزان نارضایتی های اجتماعی بکاهد.



دولت درحالی وعده واریز قسط دوم یارانه های نقدی را داده است که هنوز منابع تامین آن را که قرار بود در بودجه سال 90 مشخص شود درتاخیری بی سابقه به مجلس ارسال نکرده است و هنوز معلوم نیست پشتوانه دولت در این واریز از کدام منابع درآمد خواهد بود.



این در حالیست که یک هفته پس از آنکه سازمان بازرسی کل کشور از تخلف 12 میلیارد دلاری دولت احمدی نژاد از طریق عدم واریز این مبلغ به صندوق توسعه ملی خبرداد، معاون وزیر اقتصاد و دارایی، اصغر ابوالحسنی هستیانی از بدهی 38 هزار و 800 میلیارد تومانی دولت به بانک ها خبر داد.



بنا به نوشته خبرگزاری مهر این مقام وزارت اقتصاد و دارایی گفته است: "رقم مطالبات بانک های دولتی در اسفند ماه با 37 هزار میلیارد تومان خواهد رسید.



او افزوده است: "۷۲۰۰ میلیارد تومان بدهی دولت نیز پیشتر به صورت تهاتری پرداخت شده است".



هم اکنون و با انتشار گزارش های تکان دهنده از نابسامانی گسترده دولت در حوزه اقتصاد، معلوم نیست که احمدی نژاد و کابینه اش با کدام پشتوانه بر واریز قسط دوم یارانه های نقدی اصرار دارند؛ اقدامی که به باور اقتصاددانان منجر به بروز بهمن تورمی در اوائل سال آینده خواهد شد.



روز گذشته همچنین اعلام شد که با وجود گذشت سه ماه از اجرای قانون حذف یارانه سوخت، دولت سهمیه ای را به عنوان "سهمیه نوروزی" در نظر گرفته است که این اقدام نیز به اعتقاد بسیاری با هدف جلب رضایت عمومی در آستانه 25 بهمن ماه صورت گرفته است.



بنا به نوشته ایسنا، سردار محمد رضا رویانیان، رئیس ستاد حمل و نقل و سوخت کشور، دیروز و بدون آنکه زمان واریز و یا میزان سهمیه بنزین نوروزی را تعیین کند، به خبرنگاران گفته است: "دولت سهمیه ای خارج از برنامه تعیین شده و به دلیل نوروز به مصرف کنندگان اختصاص می دهد".



وی افزوده است: "سهمیه‌ای که برای نوروز اختصاص می‌یابد، افزون بر سهمیه ماهانه بنزین خودروهاست".

مناسبات شاهنشاهی به نام دین بازتولید شده

میرحسین موسوی و مهدی کروبی با انتشار پیام مشترکی در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، نسبت به بازتولید مناسبات استبدادی و شاهنشاهی در ایران هشدار دادند.




رهبران مخالفان دولت جمهوری اسلامی در این پیام از گفتمان نوینی سخن به میان آورده اند که به گفته آنها از فردای کودتای 28 مرداد متولد شد و بارزترین ویژگی آن، جهت گیری در مقابل بازتولید مناسبات استبدادی و شاهنشاهی بود.



مناسباتی که به گفته میرحسین موسوی و مهدی کروبی، اکنون دوباره بازتولید شده اما این بار به نام دین رنگ قدسی و آسمانی به خود گرفته است، تآ انجا که امروز شرایط سیاسی کشور ازخطر بازتولید مناسبات شاهنشاهی، جز موروثی بودن حکومت چیزی کم ندارد.



پیام مشترک میرحسین موسوی و مهدی کروبی روز گذشته در سایت های کلمه و سحام نیوز منتشر شد.



این دومین پیام مشترک موسوی و کروبی طی روزهای اخیر است. آنها هفته پیش در نامه ای مشترک به وزارت کشور جمهوری اسلامی، خواستار صدور مجوز راهپیمایی در روز 25 بهمن برای حمایت از مبارزات مردم مصر و تونس شدند.



پیام مشترک میرحسین موسوی و مهدی کروبی در شرایطی منتشر شده است که نهادهای حکومتی جمهوری اسلامی در تدارک برگزاری راهپیمایی روز 22 بهمن هستند.



رسانه های حکومتی از جمله خبرگزاری فارس طی روزهای گذشته بدون اشاره به بازداشت ها، سرکوب ها و کشتار معترضان به انتخابات مخدوش 22 خرداد سال گذشته، به انتشار خاطرات و مصاحبه هایی از شخصیت های محافظه کار اقدام کرده اند که بازگو کننده شکنجه ها و برخوردها و سرکوب های صورت گرفته در رژیم پهلوی است.



شاید از این رو باشد که میرحسین موسوی و مهدی کروبی از گفتمان جدیدی سخن گفته و پرسیده اند که : آیا دردناک نیست که بعد از گذشت بیش از سی سال از انقلاب، دوباره دغدغه مردم مواجهه با باز تولید همان مناسبات پادشاهی و این بار به نام دین باشد؟







تحریف تاریخ



میرحسین موسوی و مهدی کروبی در بیانیه خود که به مناسبت سی و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی منتشر شده اعلام کرده اند که این روزها بیش از هر زمان دیگری شاهد تحریف تاریخ هستیم.



آنها نوشته اند: آنچه که آن روزها شاهد بودیم، نه یک جابجایی قدرت سیاسی صرف، که ورود یک گفتمان نو و خروج یک گفتمان کهنه بود: گفتمان کهنه ای که می انگاشت که با بستن همه راه ها به روی اصلاح تدریجی حکومت و جامعه، با کودتایی متکی بر بیگانگان سلطه جو و غفلت دلسوختگان این مرز و بوم، با در بند کردن فوج فوج آزادیخوهان، با اعمال سانسور بر مطبوعات، با سرازیر کردن درآمد نفتی سرشار به جیب منفعت جویان شریک در قدرت، با تا دندان مسلح شدن به سلاح های ریز و درشت، با به کارگیری ماشین تبلیغاتی پر سر و صدا، با توهم ایفای نقشی بزرگ در تحولات منطقه وجهان، با هیچ خواندن مخالفان و منتقدان و همه خواندن خود و هم سفرگان، با نماد فره ایزدی انگاشتن قدرت فاقد اقتدار ناشی از رضایت مردم، ماندنی است.



به گفته آقای موسوی و آقای کروبی، مهمترین دغدغه مردم در سال های اول پس از انقلاب، جهت‌گیری در مقابل بازتولید مناسبات استبدادی و شاهنشاهی بود تا مبادا کودتایی دیگر، تجاوز نظامی و مهمتر از همه، انحراف از آرمان های انقلاب اسلامی، این نهال تازه رسته را در هم شکند و نویسندگان قانون اساسی هم می کوشیدند به هر طریق، از ظهور استبداد و خودرایی و دیکتاتوری جلوگیری کنند.



میرحسین موسوی و مهدی کروبی سپس پرسیده اند: آیا دردناک نیست که بعد از گذشت بیش از سی سال از انقلاب، دوباره دغدغه مردم مواجهه با باز تولید همان مناسبات پادشاهی و این بار به نام دین باشد؟



آنها توضیح داده اند: در شرایطی هستیم که هر چیزی از حقوق مردم در قانون اساسی و آرمان‌های انقلاب بود زیرپا گذاشته شده، فصل سوم قانون اساسی، یعنی حقوق ملت، در پرانتز قرار گرفته و آنچه به نفع حاکمان بوده است به صورت اغراق‌آمیز و چند برابر به اجرا درآمده و تبعیت بی چون و چرا از قدرت، رنگ قدسی و آسمانی به خود گرفته و عدم سوال از قدرت فضیلت شده وهر صدای منتقد و متعارض با شبیه سازی های مضحک، به خارجی بودن و همدستی با بیگانه و صهیونیسم و نفاق متهم گردیده است، تآ انجا که امروز شرایط سیاسی کشور ازخطر بازتولید مناسبات شاهنشاهی، جز موروثی بودن حکومت چیزی کم ندارد.



در این پیام "انتخابات سال 88 جلوه ای از احساس مسئولیت همگانی در مقابل خطرات" عنوان شده و همچنین اینکه: "مردمی که احساس خطر می کردند، مردمی که از مدیریت ناتوان دستگاه اداره کشور ناامید شده بودند، مردمی که از دروغ به تنگ آمده بودند، مردمی که احساس می کردند برای پیشرفت کشور به دگرگونی های فراگیرتر و بنیادی تر نیازمندند، به میدان آمدند و چه بسیار کسانی که سال ها بود در انتخابات شرکت نمی کردند و این بار قفل سکوت خود را شکستند و چه بسیار کسانی که پا را از رقابت های سیاسی رایج فراتر نهادند و برای ایجاد تحولی بزرگ همنوا گشتند".



هشدار میرحسین موسوی و مهدی کروبی در حالی مطرح شده که سید علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی همزمان در جمع فرماندهان و کارکنان ارتش مدعی شد: جمهوری اسلامی ایران اکنون الگوی ملت ها شده است.



سید علی خامنه ای افزوده است: رسيدن به جمهوري اسلامي و نظام اسلامي واقعي و مطلوب، نيازمند همت مضاعف و كار مضاعف است و با توجه به نامگذاري امسال، تأثير همت مضاعف در كارها و اقدامات مسئولان مشهود است.







سوابق جبهه و سرکوب مردم



این در حالیست که به گفته آقای موسوی و آقای کروبی "آنچه بر سر نتایج انتخابات آمد و آنچه در پی شبه کودتای اقتدارگرایان رخ داد، حق اساسی تعیین سرنوشت ملت به دست خویش را خدشه دار کرد".



آنها تصریح کرده اند: دستگیری معترضان، ضرب و شتم آنان در خیابان ها، کشته شدن عده زیادی از جوانان و زنان و مردان در خیابان ها و بازداشتگاه ها، فجایع کوی دانشگاه و کهریزک، حمله به بیوت و دفاتر مراجع تقلید، به راه انداختن تجمعات اتوبوسی و نمایشی، هجمه تبلیغاتی یک سویه مملو از دروغ و افترا، سرکوب کارگران و معلمان و جنبش زنان و دانشجویان و استادان، راه اندازی کارناوال های شرم آور و مانورهای امنیتی با هدف ایجاد رعب، تلاش مستمر برای انحراف افکار عمومی به سمت مسائل فرعی و انحرافی، برخورد غیراخلاقی با خانواده های شهدا و زندانیان، واعلام مرگ جنبش سبز در مناسبت های متوالی، هیچ یک نتوانسته است اقتدارگرایان را از چالش بزرگ حاصل از بی اعتمادی مردم به دولت نجات دهد، همچنان که نتوانسته خواسته های برحق مردم برای برخورداری از حقوق شهروندی مصرح در قانون اساسی را به دست فراموشی بسپارد.



آنها در عین حال متذکر شده اند که "بسیاری از کسانی که در ارگان های نظامی و انتظامی و امنیتی شاغل بودند نتوانستند سوابق جبهه و فداکاری هایشان برای حفظ مرزها و امنیت کشور را به سرکوب و ضرب و شتم مردم بی گناه بفروشند".



به اعتقاد آقای موسوی و آقای کروبی "برخی از روی تقیه ویا اطلاعات ناکافی و برخی از افراد ساده که بر اثر تبلیغات دولتی گمان می کردند که معترضان، ایمان دینی شان را نشانه رفته اند به تدریج متوجه شدند که چنین نیست. بسیاری از کسانی که فکر می کردند جنبش اعتزاضی مردم از توطئه های قدرت های سلطه جوی بیگانه یا خشونت ورزانی که در بحبوحه جنگ به دامان دشمن پناه آورده و به خدمتش کمر بسته بودند سرچشمه می گیرد، فهمیدند که این ترفندی برای بدنام ساختن منتقدان و موجه ساختن اعمال غیرانسانی اقتدارگرایان بیش نیست".



آنها سپس از این اعتقاد گفته اند که: "در نهایت، بسیج و سپاه و نیروهای نظامی، ملت خود را تنها نخواهند گذاشت".







گفتمان جدید



آقای موسوی و آقای کروبی به گفتمانی نو اشاره کرده اند که "امروز متولد شده و هیچ چیز نمی تواند مانع آن شود: گفتمانی که فساد را تحمل نمیکند و با وعدۀ آوردن نفت بر سر سفره مردم، یکشبه قیمت نان وسوخت و برق و گاز را چند برابر نمی سازد. گفتمانی که به حفظ نیروی کار کشور ایمان دارد و منابع و تولید ملی را با تحویل بازار ملی به واردات خارجی ویران نمی سازد.گفتمانی که عزت کارگر و کار آفرین را میخواهد نه ذلت آنها را. گفتمانی که اعتیاد و دزدی و طلاق را نتیجه سی در صد بیکاری جوانان می داند و در نتیجه اجازه نمی دهد مشکل جرم و جنایت با بر پا کردن چوبه های دار و قساوتی تاریخی حل شود و به بهانه جنایت و خیانت گروهی اندک، دور جدید تواب سازی و اعتراف گیری و شکنجه در محبس ها راه بیفتد. گفتمانی که از رأی مردم نمی ترسد واز رجوع به قانون اساسی نمی هراسد. گفتمانی که نه در شعار وهیئت ماکیاولیستی بلکه در عمل بدنبال وحدت اسلامی ونزدیکی مذاهب اسلامی به یکدیگر است و میلیونها شهروند ایرانی را تحت عنوان سنی و درویش و اهل حق و نام های دیگر ازخودنمی راند."



آنها با اشاره به برپا کردن چوبه های دار پرسیده اند: به راستی شمایانی که هر روز و ساعت سنگ اسلام و معنویت را بر سینه میزنید، چند زن را میتوانید نشان دهید که در صدر اسلام اعدام شده باشند؟!



آقای موسوی و آقای کروبی آنگاه در توصیف این گفتمان جدید توضیح داده اند: گفتمانی که خشونت را طرد و راه تغییر را از طرق مسالمت آمیز جستجو می کند. گفتمانی که پاسخ دروغ و تهمت و ناسزا را با راستی و حقیقت و ادب می دهد. گفتمانی که چشم امیدی به بازی های پنهانی قدرت های جهانی ندارد و راه حل شفاف ملی را تنها راه تحول به سوی اصلاح امور می داند. گفتمانی که خودی را ناخودی نمی کند بلکه سعی در خودی کردن ناخودی ها دارد. گفتمانی که چندصدایی را به رسمیت می شناسد و اتحاد ملی را نه در سکوت گورستانی که در تمسک به عقلانیت جمعی می جوید. گفتمانی که مردم را نسبت به آنچه در کشور می گذرد نامحرم نمی شناسد و گسترش آگاهی ها به میان همة اقشار و گوشه کنار این مرز بوم را وجه همت خویش قرار داده است. گفتمانی که با گسترش و تقویت شبکه های اجتماعی، افراد را گرد هم می آورد و فضای مدنی را توسعه می دهد. گفتمانی که سرمشق بسیاری از حرکت های آزادیخواهانة دیگر شده است. گفتمانی که خطاهای گذشته را نقد می کند اما دستاوردهای روشن آن را نفی نمی کند. گفتمانی که عدالت را نه در اقتصاد صدقه ای، بلکه در ایجاد فرصت های برابر و توانمندسازی محرومان می داند. گفتمانی که بجای انتشار کینه و انتقامجویی در میان فقیر و غنی، روستایی و شهری، اقوام، ادیان و مذاهب، به نهادینه کردن مدارا و مفاهمه و گذشت می پردازد. گفتمانی که درصدد پایان دادن به اوباش سالاری و حاکمیت نهادینه شایسته سالاری است تا در پرتو آن، شکوفایی و رشد استعدادها در میان ایرانیان، زمینه ساز ارتقای این سرزمین به جایگاهی که شایستة آن است، شود.



به گفته آنها این گفتمان بدنبال یافتن منجیان قهرمان نیست بلکه می خواهد هر ایرانی در نجات کشورش سهیم باشد: گفتمانی که به تعداد معتقدانش رهبر دارد. گفتمانی که می داند حفظ نظام یعنی حفظ ارزش هایی که نظام برای آن بوجود آمده، نه حفظ اشخاص در مناصب قدرت. گفتمانی که چرخش قدرت و پاسخگویی به مردم و برابری همه در قبال قانون را ضامن سلامت و زمینه ساز پیشرفت می شمرد. گفتمانی که اسلامیت و جمهوریت نظام و حاکمیت مردم سالاری بر همه شئونات کشور را تنها راه سعادت مردم می داند.



نخست وزیر سابق و رئیس سابق مجلس اشاره کرده اند که: "امروز حاکمیت در ورای ایجاد این نگرانی که اگر او نباشد دین از بین می‌رود سنگر گرفته است و مرتبا با این اعلام خطر سعی می‌کند اقشار مذهبی را در پشت سر خود بسیج و منسجم کند حال آن که در واقعیت، آن چیزی که بیشترین لطمه را به فضای دینی جامعه زده است رفتارهای ستمکارانه و ضددینی خود حاکمیت است".

جنجال بر سر دیدار همسر احمدی نژاد با سوزان مبارک

پس از انتشار تصویرهمسر محمود احمدی نژاد که بر دیدار وی با همسر حسنی مبارک تاکید می کرد، دفتر محمود احمدی نژاد با انتشار بیانیه ای این خبر را تکذیب کرد؛ همزمان سایت رجا نیوز زیرنویس این عکس قدیمی را تغییر داد تا به تکذیبیه دولت احمدی نژاد یاری رساند؛ کاری که خود باعث دردسر شد.




دفتر محمود احمدی نژاد، روز گذشته با انتشار بیانیه ای از عدم دیدار "همسر محترمه" رئیس دولت دهم با سوزان مبارک، همسر رئیس جمهور مصر خبر داد. این بیانیه واکنشی به بخشی از برنامه "امروز، دیروز و فردا" بود که در آن یکی از مهمانان این برنامه زنده از دیدار اعظم سادات فراحی با همسر حسنی مبارک انتقاد کرده بود.



در آن برنامه که از شبکه سوم صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش می شد فروز رجایی فر با اشاره به یکی از سفرهای خارجی همسر محمود احمدی نژاد دیدار وی با سوزان مبارک را قابل نقد دانسته بود.



پس از آن روز سه شنبه معاونت ارتباطات و اطلاع‌رساني دفتر رييس جمهور ضمن رد هر گونه دیدار میان همسران روسای دولت مصر و جمهوری اسلامی، اظهارات رئيس "ستاد پاسداشت شهداي اسلام" را "کذب محض" خواند و همچنین تاکید کرد: "انتظار می‌رود رسانه ملی در انعکاس مطالب مرتبط با ریاست محترم جمهور دقت و ملاحظه بیشتری مبذول دارد."



بلافاصله پس از این بیانیه، فروز رجایی فر عکسی چاپ شده در سایت رجا نیوز را منتشر کرد که تصویر همسر احمدی نژاد، یک مترجم و زنی دیگر را نشان می داد. این متن البته زیرنویسی هم داشت با این مضمون: "دیدار اعظم سادات فراحی با سوزان مبارک همسر رئیس جمهور مصر".



پس از آن بود که سایت رجانیوز در اقدامی غیر متعارف در آرشیو خبری خود دست برد تا زیر نویس این عکس را کاملا تغییر دهد. زیر نویسی که این بار از دیدار همسر محمود احمدی نژاد با "وفا سلیمان"، همسر میشل سلیمان - رئیس جمهور لبنان - حکایت می کرد.



به دنبال این اقدام رجایی فر با ارسال یادداشتی برای سایت تابناک، نسبت به این اقدام سایت وابسته به دولت دهم اعتراض و خاطرنشان کرد تا ساعت 20:15 شامگاه دوشنبه زیرنویس عکس رجانیوز بر دیدار با سوزان مبارک تاکید داشته است. رجایی فر با توصیف رجا نیوز به عنوان یکی از "نزدیک ترین" پایگاه های اطلاع رسانی به دولت، دفتر ریاست جمهوری را بابت تاخیر 448 روزه در خصوص تکذیب این خبر، چنین مورد پرسش قرار داد: "چرا معاونت ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس جمهور درهمان تاریخ نسبت به آن حساسیت و واكنشی نشان نداده و آن را تكذیب یا اصلاح ننموده است تا این خبر، مرجع انتشار در رسانه های دیگر و مورد استناد سایرین قرار نگیرد؛ كما اینكه هم اكنون در بعضی از وبلاگ های علاقه مندان رییس جمهور عین خبر با همین عكس و زیرنویس درج شده كه تصاویر برخی از آنان نیز در دست است."



پس از آن سایت رجانیوز با انتشار بیانیه ای به توجیه دستکاری زیرنویس عکس مورد نظر پرداخت. در حالی که رجایی فر این سایت را به انجام عملی "غیر اخلاقی" متهم کرده بود، این سایت اصولگرا در رد این ادعا نوشت: "اولين سئوال اينجاست كه در كدام مذهب و آييني اصلاح يك اشتباه كه اتفاقا مورد سو استفاده هم قرار گرفته غير اخلاقي قلمداد شده است؟"



سایت رجا نیوز در ادامه و در روزهایی که رسانه های وابسته به جمهوری اسلامی برای رقابت در حمله به دولت مصر مسابقه گذاشته اند، برای گریز از اتهام های رجایی فر از وی پرسیده: چرا از حسین شیخ الاسلام - دیگر مهمان برنامه - پیرامون دیدار علی لاریجانی با حسنی مبارک سئوالی نپرسیده است!



با این حال در شرایطی که این سایت نزدیک به احمدی نژاد در صدد توجیه عمل خود بر آمده، دیگران به تلاش های دولت برای برقراری روابط دوستانه با دولت حسنی مبارک در سال های گذشته اشاره می کنند و می گویند تلاش های جمهوری اسلامی برای برقراری رابطه دیپلماتیک با مصر فراتر از دیدار میان همسران روسای دو دولت بوده است.



احمدی نژاد منتظر اعلام آمادگی مبارک



تنها دو سال پس از به قدرت رسیدن محمود احمدی نژاد، وی در اردبیهشت ماه سال 86 پس از پیاده شدن از پله های هواپیما در فرودگاه مهرآباد به خبرنگاران گفت جمهوری اسلامی آماده دایر کردن سفارت در قاهره است: "ما آماده هستیم تا اگر همین امروز دولت مصر اعلام آمادگی كند، سفارت مان را در آن دایر كنیم."



محمود احمدی نژاد در مهرآباد به صراحت دولت حسنی مبارک را "نماینده ملت مصر" توصیف کرد و افزود: "دو ملت یكدیگر را دوست دارند و به یكدیگر علاقه‌مند هستند و ما هم كه نماینده ملت هستیم، باید منعكس كننده خواسته‌های آنها باشیم."



گفتنی است روابط تهران و قاهره از سال 1979 پس از آنکه انور سادات پیمان صلح میان مصر و اسرائیل را امضا کرد، تیره و همزمان با پناه دادن انور سادات به محمدرضا پهلوی در سال 1358 قطع شد. آیت الله خمینی در آن زمان از رئیس جمهور وقت مصر با عناوینی چون "حیوان" و "بیمار روانی" یاد کرده بود.



اما پاییز سال 1384 اندک زمانی پس از روی کار آمدن محمود احمدی نژاد، وی با این قصد که به روابط تیره با دولت حسنی مبارک پایان دهد، منوچهر متکی وزیر امورخارجه وقت را به دیدار با مبارک فرستاد تا ضمن ابلاغ پیام احمدی نژاد به وی "زمينه‌هاي همكاري مشترك دو كشور در ابعاد منطقه‌اي و بين‌المللي" را مورد بررسی قرار دهد. در آن زمان رسانه ها از "تشکر" دولت جمهوری اسلامی نسبت به مواضع حسنی مبارک در خصوص برنامه اتمی جمهوری اسلامی هم خبر دادند.



جالب اینکه در آن دوره حتی سوزان مبارک نیز که این روزها ملاقات با وی بسیار بحث برانگیز شده است در قاهره با مقام های جمهوری اسلامی دیدار کرد. همسر رئیس جمهور مصر شاید بر اساس ادعای دولت با همسر احمدی نژاد دیدار انجام نداده باشد اما زهره طیب زاده، مشاور محمود احمدی نژاد در سال 87 با او ملاقاتی انجام داده بود. رييس مركز امور زنان و خانواده جمهوري اسلامي كه براي شركت در دومين كنفرانس وزيران زن كشورهاي اسلامي در قاهره بسر مي‌برد، ضمن دیدار با سوزان مبارك رييس جمعيت ملي زنان از همکاری میان مصر و جمهوری اسلامی استقبال کرده و گفته بود: "مصر و ايران داراي مشتركات زياد و همچنين دستاوردهاي و چالش‌هايي در حوزه زنان، كودكان و خانواده هستند كه قطعا تبادل تجربيات در اين عرصه مي‌تواند بسيار كارساز باشد."



سال گذشته نیز همزمان با اعلام پیروزی بحث برانگیز محمود احمدی نژاد در انتخابات، خبرگزاری های فارس و ایرنا - وابسته به جناح راست - با خشنودی از ارسال پیام تبریک حسنی مبارک به احمدی نژاد خبر دادند؛ خبری که بلافاصله از سوی وزارت امورخارجه مصر تکذیب شد.



البته پس از دو ماه حسنی مبارک سرانجام به محمود احمدی نژاد تبریک گفت و موجبات خرسندی جناح راست در ایران را فراهم آورد. همان محافظه کارانی که در روزهای اخیر و پس از ناآرامی های مصر، با تغییر مواضع، رئیس جمهور مصر را به کنایه "نامبارک" می خوانند و از سرنگونی وی ابراز شادمانی می کنند.



گفتنی است تابستان سال جاری حتی خبرهای تایید نشده ای مبنی بر تمایل محمود احمدی نژاد برای سفر به مصر هم منتشر شد. غلامحسین حداد عادل رئیس مجلس هفتم هم در سال 86 به مصر سفر کرد؛ همان طور که علی لاریجانی رئیس پارلمان هشتم در سال 87 به سفر مشابهی رفت.



به غیر از اینها وحیده دستجردی وزیر بهداشت و حمیدرضا بقایی معاون احمدی نژاد نیز تابستان سال جاری برای بهبود روابط میان تهران و قاهره به مصر رفته بودند.

هاشمی از ریاست مجلس خبرگان حذف می‌شود؟

در آستانه برگزاری اجلاس جدید مجلس خبرگان و انتشار نظریات اکبر هاشمی رفسنجانی در سایت شخصی وی، حملات حامیان حکومت به رئیس این مجلس حکایت از عزم جدی مخالفان برای پایین کشیدن وی از عرصه ریاست مجلس خبرگان دارد.در همین راستا از یک سو خبر از آن داده اند که "هاشمی اجازه دارد نماز جمعه بخواند" و از سوی دیگر رسانه های حامی دولت پیش بینی کرده اند که "انزوا طلبی هاشمی رفسنجانی و اصرار بر اشتباهات پیشین، وی را از ریاست مجلس خبرگان نیز به کناری بگذارد."




مجتبی ذوالنور، جانشین نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در سپاه پاسداران دیروز ضمن سخنانی اعلام کرد به هاشمی رفسنجانی "اعلام شده است" که می‌تواند خطبه‌های نماز جمعه تهران را بخواند و "منعی در این جهت نیست".



این برای نخستین بار است که یکی از مقامات نزدیک به رهبر جمهوری‌اسلامی، درباره حضور هاشمی در نماز جمعه سخن می‌گوید. آخرین باری که هاشمی در نماز جمعه شرکت کرد، بیست و ششم تیرماه سال گذشته بود؛نمازجمعه ای که پس از اعراضات مردمی به انتخابات برگزار و با استقبال حامیان جنبش سبز روبه‌رو شد و آن را نمازجمعه سبز نامیدند. اما سخنان هاشمی در خطبه‌های نمازجمعه، و همچنین برخوردهای حاکمیت با حاضران در دانشگاه تهران، باعث بروز ناآرامی شد. بعد از آن نماز جمعه، هاشمی رفسنجانی دیگر در نماز جمعه تهران حضور نیافت. پس از آن دفتر وی اطلاعیه‌ای منتشر کرد که براساس آن رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به منظور "جلوگیری از درگیری احتمالی" در نماز جمعه تهران شرکت نخواهد کرد.



سخنان هاشمی‌رفسنجانی در نماز جمعه اما با انتقاد گسترده رسانه‌های حامی دولت مواجه شد. آن‌ها وی را از جمله "سران فتنه" دانستند که انتشار نامه‌اش به رهبر جمهوری اسلامی، چند روز پیش از آغاز انتخابات، سرآغاز اعتراضات خیابانی بوده است. پس از آن آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری‌اسلامی نیز وارد میدان شد و از "مواضع دوپهلوی برخی خواص" انتقاد کرد و خواستار موضع‌گیری شفاف آن‌ها شد.



هاشمی در آخرین نماز جمعه خود تاکید کرده بود که نخست باید اعتماد را به عنوان "هدفی مقدس" به مردم بازگرداند و کل اجزای حکومت باید در چارچوب قانون عمل کنند. رییس مجلس خبرگان همچنین گفته بود افرادی که در جریان ناآرامی‌ها بازداشت شدند، باید آزاد شوند و "نباید به خاطر زندانی بودن عده‌ای، دشمنان ما را استهزا کنند." او همچنین به سرکوب رسانه‌ها در ایران اعتراض کرده و گفته بود رسانه‌هایی را که با استفاده از قانون مجوز گرفته‌اند، نباید محدود کرد.



پس از آن نیز هاشمی چند بار در دیدارهای مختلف اعلام کرد نظرش درباره وقایع امروز کشور، همان سخنانی است که در نمازجمعه بیان کرده و عمل به آنها را راه حل برون‌رفت از وضعیت فعلی کشور می‌داند.



بدین ترتیب بود که تابستان گذشته رضا تقوی، رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، اعلام کرد حضور هاشمی‌رفسنجانی در نماز جمعه، بستگی به نظر رهبر جمهوری اسلامی خواهد داشت.



مدتی بعد اما، یکی از نزدیکان رییس مجلس خبرگان اعلام کرد وی به دلیل نگرانی بابت نبود شرط "عدالت"، از حضور در نماز جمعه خودداری می‌کند.تیمور علی‌عسگری، نماینده مشهد در مجلس هفتم و مشاور هاشمی رفسنجانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام، به نقل از رییس مجمع تشخیص مصلحت درباره علت عدم حضور در نماز جمعه، گفته بود: "اگر من به نماز جمعه بروم و واقعیت‌ها را بیان نکنم کتمان شهادت کرده و از عدالت می‌افتم."



علی عسگری همچنین درباره عدم حضور هاشمی در نماز جمعه، پس از خطبه های وی در تیرماه سال گذشته، گفته بود "در جو کنونی ایشان ترجیح می‌دهند خطبه‌ای که شرایطش پرداختن به مسایل سیاسی و واقعیت‌های روز جامعه است را نخوانند."



عسگری همچنین از قول هاشمی افزوده بود که: "عدالت امام جمعه اقتضا می‌کند که از روی انصاف، علم و دقت مشکلات و مسایل مبتلابه را بیان کرده و تحلیل ارائه دهد. اگر مسایل را بیان کنم باعث ناراحتی برخی خواهد شد، اگر هم نگویم باعث سلب عدالت من می‌شود. بنابراین هر که از من در خصوص حوادث اخیر سئوال می‌کند می‌گویم گفتنی‌ها را در همان نماز جمعه آخر گفتم."



هاشمی‌رفسنجانی دو هفته نیز پیش در جمع تعدادی از فعالان دانشجویی تاکید کرد که مواضع او در خصوص مسائل کشور، همان نکاتی است که در آخرین خطبه‌های خود در نماز جمعه تهران اعلام کرده و هنوز به آن مواضع اعتقاد دارد.







حذف از خبرگان



از طرف دیگر، در حالی که هفته‌های آینده شاهد برگزاری اجلاس مجلس خبرگان خواهیم بود، تلاش‌ها برای حذف هاشمی از ریاست این مجلس همچنان ادامه دارد.



به موازات تلاش برخی گروه‌های اصول‌گرا برای کاندیدا شدن آیت‌الله مهدوی‌کنی در انتخابات هیات رییسه مجلس خبرگان، مجتبی ذوالنور نیز خبر از احتمال حذف هاشمی از ریاست مجلس خبرگان داد.



وی گفت: "خبرگان رهبری خودشان تشخیص خواهند داد و عمل خواهند کرد، البته مردم می‌توانند از نمایندگانشان در مجلس خبرگان رهبری مطالبه داشته باشند."



ذوالنور در عین حال در سخنان خود هاشمی را به "ستون فتنه" تشبیه کرد: "در فتنه سال گذشته، فتنه‌گران اساس نظام، مقدسات و ولایت‌فقیه را هدف قرار دادند و متاسفانه آقای هاشمی هم به ستون طرفداران این خیمه تبدیل شده است".



از طرف دیگر، وب‌سایت رجانیوز نیز، با انتشار تحلیلی درباره عدم حضور هاشمی در نماز جمعه هفته گذشته - که به امامت آیت‌الله خامنه‌ای برگزار شد - با اشاره به عدم حضور هاشمی در نمازجمعه 29 خرداد سال گذشته، آن را نشانی از این مساله دانست که هاشمی "با اراده شخصي قصد منزوي كردن خود و كناره‌گيري" دارد.



رجانیوز همچنین نوشت: "پیش‌بینی می‌شود این انزوا طلبی هاشمی رفسنجانی و اصرار بر اشتباهات پیشین، وی را از ریاست مجلس خبرگان نیز به کناری بگذارد."



رجانیوز در حالی این پیش‌بینی را مطرح کرده است که روز دوشنبه، با انتشار متن کامل سخنان حجت‌الاسلام پناهیان، نوشته بود: "چشم جهانيان به جلسات مجلس خبرگان كه در آينده نزديك تشكيل مي‌شوند، خواهد بود... ما چه انتظاري داريم؟ ما انتظار داريم مجلس خبرگان در جهت تقويت رهبري آن كار ي را بكند كه تا به حال نكرده، يعني كاري بكند كه لكه ننگين فتنه 88 براي هميشه پاك و فضا براي آينده‌اي بهتر فراهم شود".



پیش از این روزنامه کیهان نیز، خبر از "غرق شدن و نابودی" هاشمی داده بود: "اظهارات اخير هاشمي رفسنجاني مبني بر اينكه همچنان به مواضع خود در تيرماه 88 معتقد است، در تناقض با ديگر اظهارات وي مبني بر اطاعت از رهبري به عنوان حجت شرعي و عقلي قرار دارد. از سوي ديگر 19 ماه پس از آغاز فتنه بزرگ، اكنون معلوم شده كه مساله فتنه‌گران نه انتخابات و پيروزي اين نامزد يا آن نامزد بلكه ستيزه جويي با اسلام و حذف آن از حاكميت، معارضه و فحاشي عليه حضرت امام خميني و ميراث بزرگ ولايت فقيه و قانون اساسي، تخطئه انقلاب اسلامي و جمهوري اسلامي، و ميدانداري به نفع آمريكا و رژيم صهيونيستي بود و نهايتا نيز به رسوايي و حرمت شكني بزرگ در عاشوراي سال 88 منجر شد و تودهني لازم را از ملت بصير ايران دريافت كرد. با اين اوصاف تاكيد آقاي هاشمي رفسنجاني بر اينكه همچنان در تيرماه 88 (يك ماه پس از انتخابات) متوقف مانده و حوادث روشنگر و عبرت آموز 7ماهه و 18ماهه پس از آن را نمي‌بيند، بسيار سئوال برانگيز به نظر مي رسد و از اين واقعيت حكايت مي كند كه جريان ترتيب دهنده فتنه به عنوان جريان در حال غرق شدن و نابودي، در تلاش است آقاي هاشمي را نيز با خود هم سرنوشت كند يا با قرباني كردن وي، موقتا فرصتي براي نجات از نابودي پيدا كند."



دفتر هاشمی‌رفسنجانی اما، چند روز پس از آن، با انتشار قسمت‌هایی از مصاحبه هاشمی با روزنامه کیهان در سال 82، مسئولان این روزنامه را "در رسم مشابه بنی‌صدر" دانست.

حکومت نگران بحران و شورش

پس از هشدارهای متعدد مقامات جمهوری اسلامی درباره "فتنه آینده" و حتی راه اندازی سایتی با همین نام، برگزاری همایش های دولتی با همین موضوع در شهر قم نیز در دستور کار قرار گرفته است.



حجت الاسلام مجتبی ذوالنور، جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سخنران همایشی بود که تحت عنوان "فتنه آینده" شامگاه دوشنبه در مسجد اهل بیت قم برگزار شد.



او در سخنان خود با قطعی دانستن بروز آنچه "فتنه" عنوان می کرد، گفت: "نقطه تمایز فتنه آینده با فتنه های گذشته عمق آن و حضور بدون نقاب برخی چهره های انقلابی است که رانت و نان سوابق گذشته خود را می خورند."



محمدعلی توفیقی، روزنامه نگار در پاریس و عضو سابق شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در این خصوص معتقد ست که پیش بینی قطعی مسئولان جمهوری اسلامی درباره ظهور "فتنه های آینده" به علت "شناختی است که از وضعیت موجود دارند" و بر مبنای این شناخت می دانند که "شرایط کنونی قابل تداوم نیست."



به گفته توفیقی، کلمه "فتنه" اساسا "اسم رمزی" است که حکومت جمهوری اسلامی در تعریف هر نوع "انتقاد یا مخالفت با وضعیت موجود" به کار می برد.







"عمیقتر و پیچیده‌تر"



حجت الاسلم ذوالنور در این جلسه همچنین پیش بینی کرد که "فتنه های آینده عمیق تر و پیچیده تر خواهد بود."



جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه، افرادی را که در "جایگاه عالم دینی هستند و کنار امام بوده اند" را متهم این موضوع دانست و افزود: "{این افراد} به تطهیر معاندان نظام خواهند پرداخت و کسانی که نسبت به ولایت فقیه حرف داشته و دارند {در آن} نقش پررنگی خواهند داشت."



مسئولان سیاسی، امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی و در راس آنها آیت الله خامنه ای، به اعتراضات پس از انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری فتنه می گویند.



آنها می گویند معترضان به نتایج انتخابات و میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد مدعی تقلب در انتخابات، با نسبت دادن "دروغ" به نظام جمهوری اسلامی به آن "ظلم" کرده و در راه اندازی "فتنه" نقش داشته اند.



در برابر، این دو کاندیدای معترض به نتیجه انتخابات و هواداران آنها، بر وقوع "تقلب گسترده و سازمان یافته" در فرآیند برگزاری انتخابات تاکید می کنند و دولت و نهادهای امنیتی و سیاسی جمهوری اسلامی را به سازماندهی آن متهم می کنند.



در جریان اعتراضات طولانی مدت در تهران و برخی دیگر از شهرهای ایران علیه نتایج اعلام شده انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری، تعداد زیادی از مردم ایران با شرکت در تظاهرات، به سر دادن شعار علیه نظام حاکم بر ایران پرداختند؛ اتفاقی که با این حجم و ابعاد پس از انقلاب 1357 بی سابقه بود.







"برای آینده آماده می‌شوند"



به جز ذوالنور، برخی دیگر از چهره های امنیتی و سیاسی جمهوری اسلامی نیز با قطعیت از بروز "فتنه" در آینده ایران خبر داده اند.



علیرضا زاکانی، از نمایندگان شاخص اصولگرای مجلس پیش از این فتنه آينده را "بسيار پيچيده‌تر" از فتنه پس از انتخابات 88 دانسته بود و هشدار داده بود که "بايد آن را جدي گرفت."



زاکانی که خود از مقامات امنیتی پیشین جمهوری اسلامی محسوب می شود، افزوده بود: "اگر به فتنه سال گذشته نگاه نكنيم و آن را جدي نگيريم به فتنه بزرگ‌تري در آينده مبتلا مي‌شويم و همان‌طور كه انقلاب اسلامي ‌پيچيده‌تر شده است به همان نسبت فتنه دشمنان خارجي و داخلي نيز عميق‌تر و پيشرفته‌تر مي‌شود."



او در توضیح بیشتری از این شرایط گفته بود: "فتنه آينده نسخه جديدي از اسلام آمريكايي را عرضه مي‌كنند كه نتيجه آن بي‌توجهي به مرجعيت و از بين بردن ريشه اسلام ناب محمدي است و بايد توجه بيشتري كرد."



حجت الاسلام علیرضا پناهیان، مسئول اتاق فکر نهاد رهبری در دانشگاه ها نیز روز 13 تیرماه هشدار داده بود: "در آينده فتنه‌هايي صورت مي‌گيرد كه افرادي با ادبيات ديني و انقلابي به ميدان مي‌آيند و از منابع ديني هم سند مي‌آورند و در تشخيص اهم و مهم دچار اشتباه هستند."



حسین صفارهرندی، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت احمدی نژاد و مشاور کنونی فرمانده کل سپاه نیز در نخستین روز بهمن ماه گفته بود: "ضربه زدن به مکتب اعتقادی، ولایت و رهبری و مکتب تراشی و طرح جمهوری ایرانی در برابر جمهوری اسلامی ترفند و فتنه جدید دشمنان است که درآینده اجرا خواهند کرد."



محمدعلی توفیقی روزنامه نگار در مصاحبه با روز از این اعتقاد می گوید که تاکید مکرر مسئولان جمهوری اسلامی بر واژه فتنه، نشاندهنده "تلاش تئوریسین های نظام برای تحلیل ایدئولوژیک شرایط و تبیین رابطه قدرت با ساختارهای اجتماعی" است.



به گفته این عضو سابق شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، حکومت جمهوری اسلامی با "بحران عمیقی" در تمام زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... دست به گریبان است و مسئولان نظام چون به این مسئله واقف هستند، تلاش دارند تا با ابداع "واژه های ارزشی" مانند فتنه، از هم اکنون خود را برای "آینده آماده کنند."



توفیقی می گوید: "حاکمان ایران به علت آنکه خود به خوبی از ابعاد ناکارآمدی موجود آگاه هستند، در انتظار بحران به سر می برند و می دانند که در پس هر بحرانی، ناآرامی و شورش هم در کار است."



به گفته این روزنامه نگار، جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه با این سخنان خود در واقع پیشبینی کرده که بحران های آینده جمهوری اسلامی "در درون نظام" و از میان افرادی است که تا پیش از این "خودی" محسوب شده یا در دایره سران و مسئولان حکومت قرار داشته اند.



او در عین حال استفاده از واژه "فتنه" به مثابه یک "انگ" را در دراز مدت "بی حاصل" می داند و می گوید: "نظام ایدئولوژیک حاکم بر ایران نمی تواند برای مدت طولانی با انگ زدن و با استفاده از ابزار خشونت آمیز به سرکوب صداهای معترض و منتقد خود ادامه بدهد."

ضررهای پشت کامپیوترنشینی

ضررهای پشت کامپیوترنشینی

مطالب متنوع وبلاگ ها در مورد راهپیمایی 25 بهمن

مطالب متنوع وبلاگ ها در مورد راهپیمایی 25 بهمن




اي خامنه اي 25 بهمن با حضورمان سقوطت را فرياد مي زنيم!



رنگ سبز: اي خامنه اي در روز 25 بهمن با حضورمان بار ديگر نخواستنت را سقوطت را احساس نفرت و خشممان را به تو اي آدم كش و غارتگر وطن فرياد خواهيم زد و بار ديگر به جهانيان نشان خواهيم داد كه حكومتت يك حكومت تحميليست و با زور و جفا بر كشورمان حاكميت مي كني...اي خامنه اي در 25 بهمن فرياد دادخواهي دختر زهرا بهرامي را فرياد خواهيم زد و ظلم عليه او را با شعار مرگ بر تو اي ديكتاتور پاسخ خواهيم داد..بترس اي خامنه اي ضعيف و حقير كه حكومتت در حال فروپاشيست و بار ديگر بايد بر خود بلرزي و تا زماني كه از كشورمان بيرون نروي يا محاكمه نشوي اين ترس و لرز را بر تن و دلت در جريان است...ننگ بر تو روز 25 بهمن روز ترس و لرز توست!





صفحات ویژه راهپیمایی 25 بهمن در فیس بوک



اصفهان



تبریز



شیراز



مشهد



ارومیه



اردبیل



رشت



اهواز



کرمان



منبع 25bahman.blogsky



فراخوان راهیپمایی در ژاپن



ایرانیان مقیم ژاپن در آستانه خیزش ۲۵ بهمن ماه مردم آزادیخواه ایران و نشان دادن همبستگی با آن ، روز یکشنبه آینده در توکیو پایتخت ژاپن دست به یک گردهم آیی اعتراض آمیز می‌زنند . این گردهم آیی اعتراض آمیز که از سوی جنبش سبز ایرانیان در ژاپن برنامه‌ریزی شده، از ساعت یک و نیم بعد از ظهر روز سیزدهم ماه جاری فوریه (۲۴ بهمن ) در برابر دانشگاه سازمان ملل متحد در توکیو برگزار می‌شود . در فراخوان این گردهم آیی آمده که مرگ پرستان و دیو صفتان سیه دل نظام دیکتاتور جمهوری اسلامی چه بیهوده گمان کردند که با پیشی گرفتن در سرکوب و شکستن رکورد برپا کردن چوبه های دار می توانند شور عشق ایرانیان به زندگی و مبارزه را به مرگ بکشانند و همصدائی ما را دچار خفقان نمایند. دریغ است که در چنین روزگار و مرحله تاریخی، کنار یکدیگر نباشیم و در دفاع از حقوق مردم خویش فریادی برنیاوریم . از ایرانیان میهن پرست مقیم ژاپن درخواست می‌شود که با شرکت در این گردهم آیی به ضحاکان سنگدل نظام خودکامه جمهوری اسلامی نشان بدهند که تا رسیدن به آزادی و بدست آوردن حقوق شهروندی خود از پای نخواهند نشست . زمان و مکان گردهم آیی: یکشنبه سیزدهم فوریه 2011 از ساعت یک و نیم بعداز ظهر روبروی دانشگاه سازمان ملل در توکیو خیابان آئویاما دوری - ۵ دقیقه پیاده روی از ایستگاه اوموته ساندو یا 10 دقیقه از ایستگاه



اینترنت در روزهای 24 و 25 بهمن به طور کامل قطع می شود



shooridegan.wordpress

1-به نقل ازیکی ازمدیران بخش وای مکس ایرانسل اینترنت پرسرعت درروز24بهمن به طورقطع ازاین شبکه قطع خواهدشد

2-شبکه های پارس وشاتل ازنیمه شب امشب سرعت خطوط512رابه 100کاهش داده اند

3-به قطع یقین ازشامگاه 24بهمن اینترنت به سختی وباسرعت دایل آپ قابل دریافت خواهدبود

این منابع ازموثق ترین منابع شبکه زیرساخت سایبری به اطلاع میرسد

روحانی حامی دولت: هاشمی رفسنجانی داوطلبانه از ریاست خبرگان استعفا دهد

روحانی حامی دولت: هاشمی رفسنجانی داوطلبانه از ریاست خبرگان استعفا دهد


سایت آینده نیوز به نقل از روزنامه ابتكار : نشست جمعیت وعاظ ولایی ایران با حضور رویانیان، رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت كشور در سالن همایش مجتمع سید الشهدای تهران برگزار شد.



در این نشست كه با حضور بیش از 200 نفر از اعضای برگزار شده بود عباس امیری فر گفت: «قصد دارم پیرامون ادامه حضور آقای هاشمی رفسنجانی بر مسند ریاست خبرگان رهبری مطالبی رابیان كنم كه اگر حضار با مطالب مطرح شده اینجانب موافق هستند اجماعا تكبیر و صلوات بدهند.»

امیری فر افزود: «ما از آقای هاشمی رفسنجانی تقاضا داریم كه ایشان به دلیل اتخاذ مواضع دو پهلو در ایام فتنه 88 خود به طور داوطلبانه با حفظ شان و منزلتش از سمت ریاست خبرگان رهبری استفعاء داده و اجازه دهند فردی همسو با منویات و سیاست‌های رهبر معظم انقلاب بر این مسند قرار بگیرد.»وی گفت: «هر كس با پیشنهاد من موافق است تكبیر سر دهد.»در این هنگام كلیه مدعوین با سر دادن تكبیر و صلوات خواستار كناره گیری هاشمی رفسنجانی از ریاست مجلس خبرگان رهبری شدند.

رييس قوه قضاييه : برخورد با سران فتنه تابع مصالح نظام است، اگر با اين افراد برخورد مي‌شد امامزاده مي‌شدند

رييس قوه قضاييه : برخورد با سران فتنه تابع مصالح نظام است، اگر با اين افراد برخورد مي‌شد امامزاده مي‌شدند




ایسنا: رييس قوه قضاييه با بيان اين كه برخورد دستگاه قضايي با سران فتنه تابع مصالح نظام است گفت: اگر با اين افراد برخورد مي‌شد امامزاده مي‌شدند.



به گزارش ايسنا ، آيت‌الله صادق آملي لاريجاني در جمع نخبگان و اعضاي هيات علمي دانشگاه‌هاي استان هرمزگان تصريح كرد: اين غيرمنصفانه است كه برخي بگويند قوه قضاييه در برخورد با فتنه گران تسامح كرده است، ما نمي‌گوييم دستگاه قضايي معصوم است اما پرونده‌هاي بسياري در دستگاه رسيدگي شده كه بيش از 1000 پرونده است و عده‌ي زيادي نيز در جريان فتنه محكوم شده‌اند كه در حال گذراندن دوران محكوميت خود هستند.



وي افزود: در مورد سران فتنه، بحث مصلحت نظام مطرح است و تصميم‌گيري در مورد آن فقط به عهده‌ي من نيست، بلكه مصالح نظام به ولي فقيه بستگي دارد و اين مطلبي است كه فراتر از تصميمات دستگاه قضايي است.



آملي لاريجاني تاكيد كرد: من هم اين تصميم مصلحت آميز را صحيح مي‌دانم زيرا اگر با سران فتنه برخورد مي‌كرديم به امامزاده تبديل مي‌شدند.



رييس دستگاه قضايي خاطر نشان كرد: كساني كه آراي‌شان به اندازه‌ي آراي باطله نبود روشنفكران پشت سرشان ايستادند كه پيش از اين هيچ روحاني را قبول نداشتند، لذا آنها افرادي نبودند كه آراي حقيقي داشته باشند بلكه همين آراء هم براي‌شان درست شده بود.



آملي‌لاريجاني خاطرنشان كرد: قوه قضاييه را مبرا از تسامح بدانيد زيرا دستگيري سران فتنه نيز براي ما مقوله‌ي خاصي نيست اما تابع مصالح نظام است و در زمان خود نيز اين كار انجام خواهد شد.

مشاور ارشد موسوی: هیچ برنامه‌ای برای لغو راهپیمایی وجود ندارد/ ‌‌‌راهپیمایی برگزار می‌شود؛ حکومت به وظیفه‌اش عمل کند

مشاور ارشد موسوی: هیچ برنامه‌ای برای لغو راهپیمایی وجود ندارد/ ‌‌‌راهپیمایی برگزار می‌شود؛ حکومت به وظیفه‌اش عمل کند


همزمان با حمایت گروهها و احزاب سیاسی از فراخوان رهبران جنبش سبز به راه‌پیمایی ۲۵ بهمن در تهران، اردشیر امیرارجمند مشاور ارشد میرحسین موسوی در گفتگو با دویچه‌وله، "تصمیم برای برگزاری راه‌پیمایی" را "جدّی" خواند و گفت: «هیچ برنامه‌ای برای لغو آن وجود ندارد».



وی این راه‌پیمایی را نتیجه تأثیر جنبش‌های آزادی‌خواهانه بر یکدیگر دانست و گفت: «تأثیر جنبش‌های آزادی‌خواهانه و ضددیکتاتوری بر یکدیگر، تأثیری متقابل است و همان طور که تجربه جنبش سبز و انتشار اخبار و تصاویری از آنچه مردم می‌خواستند و رفتار خودکامه‌گان ایران با مردم بر آزادی‌خواهان در تونس و مصر تأثیر گذاشت جنبش‌های منطقه هم بر ما تأثیر می‌گذارد».



میرحسین موسوی و مهدی کروبی در این فراخوان که در قالب نامه به وزارت کشور منتشر شده است از حکومت ایران خواسته‌اند که با برگزاری راهپیمایی برای هم‌بستگی با "قيام آزاديخواهانه مردم تونس و مصر عليه حکومت استبدادی در کشور" موافقت کند.



بر پایه این فراخوان، راه‌پیمایی روز دوشنبه (۱۴ فوریه / ۲۵ بهمن) منطبق با اصل بيست و هفتم قانون اساسي توصیف شده و ساعت ۳ بعدازظهر از ميدان امام حسين تا ميدان آزادی تهران برگزار خواهد شد.



رئيس کميته حقوقی ستاد انتخاباتی ميرحسين موسوی در انتخابات سال ۸۸، درخواست مجوز از وزارت کشور را کاری "حقوقی و مسئولانه" خواند و گفت: «حکومت، موظف است مسئولیت خود را برای حفظ امنیت راه‌پیمایان معترض بپذیرد و به همین دلیل، درخواست‌کنندگان مجوز، کاری حقوقی و مسئولانه کردند و امیدوارم حکومت هم به وظیفه خود عمل کند».



نگران شعور حکومت‌ایم نه بلوغ مردم



اردشیر امیرارجمندمشاور ارشد موسوی بر "ظرفیت مردم در برگزاری یک راهپیمایی مسالمت آمیز" تأکید کرد و گفت: «نگرانی ما از بلوغ مردم نیست بلکه از شعور حکومت است؛ زیرا مردم با برگزاری راهپیمایی مسالمت آمیز ۲۵ خرداد ظرفیت خود را نشان دادند، اما آیا حکومت هم این شعور را دارد که با تن دادن به مطالبات و شنیدن اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم، این خواسته‌ها را به حرکات خشونت آمیز و کور تبدیل نکند؟»



"بازگشت حکومت به عقلانیت" آرزویی است که در بیانیه "جبهه مشارکت ایران اسلامی" برای حمایت از راهپیمایی ۲۵ بهمن نیز مطرح شده است؛ به نوشته این بیانیه «مسئولان کشور اینک در آزمونی تعیین کننده قرار گزفته‌اند و صدور مجوز می‌تواند به منزله حاکمیت عقلانیت و بازگشت به نقطه اغازی باشد که امید می‌رود از آن پس، مناقشات سیاسی کشور در روندی قانونی و آرام بر اساس مفاهمه و گفتگو به نفع مردم حل و فصل شود».



فرعون ایران، مخوف‌تر است



رئيس پيشين کرسی حقوق بشر يونسکو در ايران بر این باور است که: «همان‌طور که آزادی‌خواهان برای رسیدن به آزادی و دموکراسی از قواعد و روش‌های مشترکی پیروی می‌کنند دیکتاتورها هم برای بقای خودشان و سرکوب آزادی‌خواهان از قواعد و روش‌های مشابهی بهره می‌برند».



آقای امیرارجمند با اشاره به مشابهت تجربه‌های ایران و مصر گفت: «عبور ماشین حکومتی از روی مردم معترض، در میدان ولی‌عصر شروع شد و در میدان التحریر تکرار شد چنان که بسیج کردن اوباش برای حمله به شهروندان معترض نیز از تهران آغاز شد و در قاهره ادامه یافت»؛ اما از نظر وی «رفتار فرعون ایران از فرعون مصر مخوف‌تر و غیراخلاقی‌تر است زیرا برای سرکوب به دین متوسل شده و از آن استفاده ابزاری کرده است».



چندی پیش میرحسین موسوی نیز در پیامی برای همبستگی با جنبش‌های ضد دیکتاتوری منطقه از "راز این مشابهت ها" سخن گفته بود: «در همه‌ی این نظام‌ها به یک‌سان شبکه‌های اجتماعی وعرصه‌ی مطبوعات و فضای مجازی مورد حمله قرار می‌گیرند و به شکل حیرت‌انگیزی اس‌ام‌اس‌ها و تلفن‌ها و اینترنت قطع، و قلم‌ها مشابه یکدیگر در هم شکسته و معترضین به زندان‌ها برده می‌شوند».



جنبش سبز؛ مرده یا زنده؟



 آقای امیرارجمند واکنش حکومت ایران به درخواست راهپیمایی را آزمونی برای ادعاهایش درباره تداوم یا مرگ جنبش سبز و نیز حمایت از جنبش‌های اعتراضی در تونس و مصر دانست و گفت: «مگر نمی‌گویند جنبش سبز مدت‌هاست که مرده است؟ مگر نمی‌گویند حامی مردمی هستند که در تونس و معترض علیه دیکتاتوری برخاسته‌اند؟ صداقت خود و درستی حرفهای‌شان را در صدور مجوز راهپیمایی بیازمایند تا معلوم شود چقدر در دفاع‌شان از معترضان به دیکتاتوری صادق‌اند و تا چه اندازه ادعای مرگ جنبش سبز واقعیت دارد؟»



در ماه‌های گذشته بارها رسانه‌ها و مسئولان دولتی و نیز امامان جمعه در ایران جنبش سبز را پایان یافته و یا مرده خوانده‌اند. چندی پیش مهدی کروبی نیز در واکنش به این اظهارات پرسیده بود: «اگر مدعی هستید که جنبش را مهار کرده‌اید پس چرا هر روز از فتنه سخن می‌گویید؟ اگر فتنه مرده است، پس چرا پشت سر مرده صحبت می‌کنید و از کوچک‌ترین حرکت‌ها بیم دارید و نگرانید؟ اگر فتنه مرده است پس چرا بگیر و ببندهایتان تمامی ندارد؟»



 در تازه‌ترین اظهارات مقام‌های رسمی ایران در زمینه "پایان یافتن جنبش"، خبرگزاری فارس سخنان محمد رضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین را منتشر کرد که معتقد است هزاران زندانی معترض پس از انتخابات سال ۸۸ "منحرفانی" بودند که توسط بسیج "هدایت" شده‌اند. وی گفته است: «با بیش از ۴ هزار نفر از افراد به انحراف کشیده شده در جریان بعد از انتخابات سال گذشته و فتنه توسط بسیج، جلسات دوستانه‌ای گذاشته شد و بسیاری از این افراد نیز با بیان منطقی مسائل از سوی بسیجیان به راه انقلاب کشیده شدند».



دویچه وله، محمدجواد اکبرین

اختلاف نظر سپاه و وزارت اطلاعات: احمدی نژاد سخنران مراسم ۲۲ بهمن نباشد

اختلاف نظر سپاه و وزارت اطلاعات: احمدی نژاد سخنران مراسم ۲۲ بهمن نباشد


ندای سبز آزادی: منابع خبری ندای سبز آزادی از اختلاف شدید نهادهای اطلاعاتی برای سخنرانی محمود احمدی نژاد در مراسم ساگرد ۲۲ بهمن خبر می دهند.



سازمان حفاظت اطلاعات سپاه با بیان این نکته که سخنرانی احمدی نژاد در روز یکشنبه ۲۴ خرداد ۸۸ در میدان ولی عصر باعث تحریک مردم بر علیه وی شده بود اعتقاد دارد که سخنرانی رئیس دولت در مراسم سالگرد ۲۲ بهمن به دلیل ادبیات خاص آقای احمدی نژاد به تحریک مردم و حضور بیشتر در راه پیمایی اعتراضی ۲۵ بهمن منجر خواهد شد.



در میان بدنه وزارت اطلاعات هم در این مورد دو دستگی وجود دارد. گروهی مطابق دیدگاه سازمان حفاظت اطلاعات سپاه به مقامات مسئول توصیه کرده اند که بهتر است احمدی نژاد در روز ۲۲ بهمن در تهران نباشد و به سفر استانی برود. اما گروه دیگری که دیدگاه نزدیک به دفتر رئیس دولت دارند ترجیح می دهند که احمدی نژاد سخنران مراسم ۲۲ بهمن امسال باشد.



دیدگاه مصلحی وزیر اطلاعات فعلی به دیدگاه گروه دوم نزدیک است. او معتقد است هرگونه کوتاه آمدن در مقابل خواست مخالفان موجب تضعیف بیشتر خواهد شد و تلقی اینگونه خواهد بود که دولت توان جمع کردن بحران را ندارد.



سخنرانی ۲۴ خرداد احمدی نژاد همان سخنرانی معروفی است که مخالفان را در جمع ۳۰ هزار طرفدار خود به "خس و خاشاک" تعبیر کرده بود. در فردای آن روز یعنی در ۲۵ خرداد ۸۸، شهروندان تهرانی مسیر میدان امام حسین تا میدان آزادی را با پرچم های سبز طی کردند. محمد باقر قالیباف، شهردار تهران، در جمع نمایندگان مجلس تعداد تظاهرکنندگان ۲۵ خرداد را مطابق برآوردهای شهرداری، ۳ میلیون نفر برآورد کرده بود.

استقبال بی‌سابقه از صفحه راهپیمایی دوشنبه در سایت فیس‌بوک

استقبال بی‌سابقه از صفحه راهپیمایی دوشنبه در سایت فیس‌بوک


بیش از بیست هزار نفر در صفحه ۲۵ بهمن در سایت فیس‌بوک عضو شدند.



به گزارش کلمه، در حالی که کمتر از سه روز از فعالیت این صفحه در سایت فیس‌بوک می‌گذرد، تاکنون نزدیک به ۲۲ هزار نفر در این صفحه عضو شده‌اند و به تبادل نظر و به اشتراک‌گذاری ایده‌ها و روش‌های مختلف اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی در عرصه عمومی می‌پردازند.



در همین حال استقبال از این صفحه و دیگر فعالیت‌ها در راستای ایجاد آمادگی برای راهپیمایی روز دوشنبه هفته آینده نیز همچنان ادامه دارد. صفحه فیس‌بوک ۲۵ بهمن در آدرس زیر قرار دارد:

www.facebook.com/25bahman



روزنامه کیهان و حامیان دولت در حالی از به‌کارگیری شبکه‌های مجازی در مصر و تونس استقبال کرده‌اند که در اعتراضات سال گذشته در ایران، این سایت‌ها را ابزار جنگ نرم و عامل سیا و موساد برای انقلاب مخملی توصیف می‌کردند!



حال که بار دیگر سبزها در نبود امکانات قانونی حضور و فعالیت در عرصه عمومی، از فیس‌بوک و تویتر و دیگر امکانات فضای مجازی برای آگاهی‌بخشی و هماهنگی استفاده می‌کنند، باید دید این بار هم این شبکه‌ها به ابزار جنگ نرم تبدیل می‌شوند و موضع یک بام و دو هوا در قبال آنها تکرار می‌شود، یا آنکه در ایران هم می‌توان به مانند مصر و تونس و دیگر کشورهای عربی، اینترنت را رهایی‌بخش و شبکه‌های مجازی را ابزار مقاومت در برابر دیکتاتوری دانست