Wednesday, July 5, 2017

ادامه‌ی بازداشت بهاییان در ایران در چند روز اخیر تعدادی از شهروندان بهائی احضار و بازداشت شده‌اند. طبق اخبار منتشر شده امرالله منوچهری و ضیاالله الهیان روز دوشنبه ۱۲ تیر پس از احضار تلفی به ستاد خبری اداره اطلاعات در شهر کاشان بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شدند. ماموران اداره اطلاعات دو ماه پیش خانه‌های این دو را بازرسی و وسایل شخصی آنان از جمله کتاب‌ها، جزوه‌ها، عکس‌های مربوط به آئین بهایی، گوشی‌های تمامی اعضای خانواده، لپ تاب و چندین حلقه فیلم خصوصی را توقیف کرده بودند. در همین روز ورقا مهدی‌زاده و شیوا اخلاقی، دو شهروند بهائی ساکن شیراز نیز از سوی ماموران امنیتی بازداشت شده‌اند. طی هفته گذشته ۱۱ تن دیگر از شهروندان بهایی در شهر گرگان به زندان منتقل شدند.

ادامه‌ی بازداشت بهاییان در ایران
در چند روز اخیر تعدادی از شهروندان بهائی احضار و بازداشت شده‌اند.
طبق اخبار منتشر شده امرالله منوچهری و ضیاالله الهیان روز دوشنبه ۱۲ تیر پس از احضار تلفی به ستاد خبری اداره اطلاعات در شهر کاشان بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شدند. ماموران اداره اطلاعات دو ماه پیش خانه‌های این دو را بازرسی و وسایل شخصی آنان از جمله کتاب‌ها، جزوه‌ها، عکس‌های مربوط به آئین بهایی، گوشی‌های تمامی اعضای خانواده، لپ تاب و چندین حلقه فیلم خصوصی را توقیف کرده بودند.
در همین روز ورقا مهدی‌زاده و شیوا اخلاقی، دو شهروند بهائی ساکن شیراز نیز از سوی ماموران امنیتی بازداشت شده‌اند.
طی هفته گذشته ۱۱ تن دیگر از شهروندان بهایی در شهر گرگان به زندان منتقل شدند.

ترامپ دستور برخورد نظامی با جمهوری اسلامی در سوریه را صادر کرد وب‌سایت خبری تحلیلی Washington Free Beacon روز 5 جولای 2017 طی مقاله‌ای که به قلم Adam Kredo منتشر کرده است، افشا کرد که تیم اداری رییس جمهوری آمریکا طی گفتگوی محرمانه‌ای با این وب سایت از دستور جدیدی پرده برداشته‌اند که رییس جمهوری ایالات متحده در راستای اولویت بخشی به حفاظت از امنیت سربازان ایالات متحده آمریکا در خاک کشورهای خاورمیانه خصوصا سوریه صادر کرده است. واشنگتن فری بیکن مدعی شده است بر اساس قراین موجود، پرزیدنت ترامپ بر اساس تصمیمات شورای امنیت ملی کاخ سفید، به وزارت دفاع و ستاد فرماندهی ارتش ایالات متحده در خاورمیانه دستور داده است در شرایطی که امنیت نیروهای نظامی آمریکا در خاک سوریه در خطر باشد. این نیروها اجازه اقدام نظامی علیه نیروهای نظامی جمهوری اسلامی و شبه نظامیان تحت حمایت این حکومت در منطقه را دارند. به گفته فری بیکن، دستور جدید ریاست جمهوری این اجازه را به ارتش آمریکا می‌دهد تا برخورد نظامی گسترده‌ای را با نیروهای تحت حمایت ایران در سوریه آغاز کند و احتمالا این برخوردها در عراق نیز ادامه خواهد یافت. شایان ذکر است وزیر دفاع آمریکا ژنرال بازنشسته متیس پیشتر از تاثیر مخرب نیروهای جمهوری اسلامی در عراق بر روند ثبات این کشور سخن گفته بود. ژنرال متیس پیشتر به صراحت اظهاراتی داشته است که نشان می‌دهد این سکان دار وزارت دفاع در دولت پرزیدنت ترامپ جمهوری اسلامی را تهدیدی بزرگ‌تر از داعش می‌داند و برای برخورد با آن برنامه ریزی داشته است. با اینکه وب سات واشنگتن فری بیکن از دستور رییس جمهوری ایالات متحده برای برخود نظامی با نیروهای جمهوری اسلامی برای حفظ امنیت نیروهای آمریکایی خبر می‌دهد اما مشخص نیست این دستور در خاک سوریه محدود می‌ماند یا در خصوص تحرکات قایق‌های تندروی سپاه در خلیج فارس نیز مصداق خواهد داشت یا خیر؟

ترامپ دستور برخورد نظامی با جمهوری اسلامی در سوریه را صادر کرد
وب‌سایت خبری تحلیلی Washington Free Beacon روز 5 جولای 2017 طی مقاله‌ای که به قلم Adam Kredo منتشر کرده است، افشا کرد که تیم اداری رییس جمهوری آمریکا طی گفتگوی محرمانه‌ای با این وب سایت از دستور جدیدی پرده برداشته‌اند که رییس جمهوری ایالات متحده در راستای اولویت بخشی به حفاظت از امنیت سربازان ایالات متحده آمریکا در خاک کشورهای خاورمیانه خصوصا سوریه صادر کرده است.
واشنگتن فری بیکن مدعی شده است بر اساس قراین موجود، پرزیدنت ترامپ بر اساس تصمیمات شورای امنیت ملی کاخ سفید، به وزارت دفاع و ستاد فرماندهی ارتش ایالات متحده در خاورمیانه دستور داده است در شرایطی که امنیت نیروهای نظامی آمریکا در خاک سوریه در خطر باشد. این نیروها اجازه اقدام نظامی علیه نیروهای نظامی جمهوری اسلامی و شبه نظامیان تحت حمایت این حکومت در منطقه را دارند.
به گفته فری بیکن، دستور جدید ریاست جمهوری این اجازه را به ارتش آمریکا می‌دهد تا برخورد نظامی گسترده‌ای را با نیروهای تحت حمایت ایران در سوریه آغاز کند و احتمالا این برخوردها در عراق نیز ادامه خواهد یافت.
شایان ذکر است وزیر دفاع آمریکا ژنرال بازنشسته متیس پیشتر از تاثیر مخرب نیروهای جمهوری اسلامی در عراق بر روند ثبات این کشور سخن گفته بود.
ژنرال متیس پیشتر به صراحت اظهاراتی داشته است که نشان می‌دهد این سکان دار وزارت دفاع در دولت پرزیدنت ترامپ جمهوری اسلامی را تهدیدی بزرگ‌تر از داعش می‌داند و برای برخورد با آن برنامه ریزی داشته است.
با اینکه وب سات واشنگتن فری بیکن از دستور رییس جمهوری ایالات متحده برای برخود نظامی با نیروهای جمهوری اسلامی برای حفظ امنیت نیروهای آمریکایی خبر می‌دهد اما مشخص نیست این دستور در خاک سوریه محدود می‌ماند یا در خصوص تحرکات قایق‌های تندروی سپاه در خلیج فارس نیز مصداق خواهد داشت یا خیر؟
منبع: ایرانشهر

مقاله‌ی روز/ خامنه‌ای و استالین؛ دو مستبد بیمار



مقاله‌ی روز/ خامنه‌ای و استالین؛ دو مستبد بیمار

یک بار آیت‌الله خامنه‌ای گفته بود: «من استالین نیستم». دیکتاتورها متفاوت هستند ولی رفتارهای مشترک در میان آنان کم نیست. دیکتاتوری به معنای یک رژیم سیاسی است که در آن کنترل و اجرای قدرت سیاسی توسط یک گروه بدون محدودیت قانونی انجام می‌شود. دیکتاتور فردی است که رژیم سیاسی را به خود محدود کرده و منافع فردی خود را بر همگان برتر می‌داند. استالین و خامنه‌ای در این زمینه تمایل مشترک دارند. 
دیکتاتوری استالین و ولایت مطلقه‌ای خامنه‌ای هر چند خود را به دو ایدئولوژی مختلف متصل می‌کنند ولی در واقع دارای ویژگی توتالیتر و ایدئولوژیک هستند. استالین خود را نماینده پرولتاریا و ایدئولوژی علمی معرفی می‌کند، حال آن‌که خامنه‌ای خود را تجلی اراده الله دانسته و قدرت فردی خود را تنها قدرت مشروع می‌داند. با وجود این تفاوت، میان دو الگوی حکومتی نزدیکی‌های زیادی وجود دارد. روشن است که استالین بر پایه سنت حزب لنینی و متمرکز و بر اساس ایدئولوژی توتالیتر عمل می‌کند و خامنه‌ای بر پایه اعتقاد ولی مطلقه و ایدئولوژی شیعه‌گری تبعیض گرا رفتار می‌کند. از نظر جامعه شناسی سیاستی، اگر چه همه قدرت‌های مستبد هدف تسلط بر جامعه و حفظ منافع فردی را تعقیب می‌کنند ولی در روش اجرای قدرت و چگونگی اعمال قدرت، هم تفاوت وجود دارد و هم شباهت و نزدیکی فراوان است. این گونه تحلیل مقایسه‌ای و تطبیقی، راز گشایی نموده و نشان می‌دهد علی‌رغم تنوع، ما با خویشاوندی اجرای قدرت و رفتار همگون دیکتاتورها مواجه هستیم.
استالین آرام و زیرک و توطئه‌گر، بر رقیبان اصلی در دفتر سیاسی مانند تروتسکی، زینویف، کامنوف، ریکوف، تومسکی، غلبه می‌کند و در سال‌های ۱۹۲۸- ۱۹۳۲ همزمان با برنامه اقتصادی پنج ساله، کارزار بزرگی علیه «انحراف راست» یعنی رهبران اصلی حزب سازماندهی می‌کند. استالین با توطئه این رهبران را «خیانتکار و جاسوس و مدافع کولاک» نشان داده و زمینه اخراج و تبعید و نابودی آنها را مهیا می‌نماید. هم زمان با این کارزار سرکوب، روزنامه پراودا مقالات متعدی به استالین به عنوان «نابغه و رهبر بزرگ» اختصاص می‌دهد.
خامنه‌ای پس از دو دوره ریاست جمهوری و بعد از مرگ آیت‌الله خمینی در سال ۱۳۶۸ با پشتیبانی رفسنجانی و مجلس خبرگان، به عنوان رهبر ایران و ولی فقیه انتخاب شد. به این ترتیب دروان ثروت اندوزی و قدرت مطلقه او آغاز می‌گردد. خامنه‌ای به موازات نقش رسمی، بطور پنهانی و با حوصله، تمام مهره‌های قدرت شخصی ولی فقیه را می‌نشاند و بیت امام را سازماندهی می‌کند. خامنه‌ای یک دیکتاتور بزرگ است و او مسئول کشتار و شکنجه تعداد بی‌شماری از ایرانیان است. اعدام‌های سیاسی و حمله به کوی دانشگاه و اسیدپاشی و کشتار جوانان در جنبش سبز و جنایت کهریزک در دوران ولایت فقیهی او روی می‌دهد. سیاست خامنه‌ای گاه بر تهدید مستقیم متکی است ولی اغلب پنهانی عمل می‌کند. خامنه‌ای دارای موضع گیری دوپهلو و ابهام انگیز است، او از صراحت برخوردار نیست.
هر دو ایدئولوژی، شیعه ولایت فقیهی و استالینیستی، تبعیض‌گرا بوده و هر گونه فاصله رفتاری نسبت به آنها مورد طرد و تنبیه قرار می‌گیرد. این دو ایدئولوژی بر ضد آزادی و پلورالیسم بوده و مطلقیت خود را اساس گردش امور می‌دانند. استالین همه مخالفان خود را «ضد انقلاب و نوکر بورژوازی» معرفی می‌کرد و خامنه‌ای همه مخالفان خود و ولایت مطلقه را «دشمن دین و نوکر غرب» معرفی می‌کند. توتالیتاریسم اولی، مشروعیت خود را به علمی بودن دکترین و طبقه برتر جامعه وصل می‌کند، حال آنکه توتالیتاریسم دوم مشروعیت خود را به آخرین دین و سنت امامت پیوند می‌دهد. روشن است که دروغ و جعل و دگماتیسم اعتقادی پایه مشترک هر دو ایدئولوژی است.

جمهوری اسلامی چگونه حجاب را اجباری کرد؟ آیت‌الله خمینی اسفند ۵۷ فرمان داد زنان محجبه شوند اما هنوز حکومت جدید استقرار نیافته بود و‌ نیروی سیاسی و امنیتی لازم را برای اجرای آن نداشت. دو سال اول انقلاب حجاب آزاد بود اما نیروهای کمیته به بهانه همین فرمان عرصه را بر زنان تنگ کردند! بی‌حجابی به نشانه مخالفت با انقلاب بدل شد. حمله در خیابان، توهین، تهدید، اخراج از محل کار و از این قبیل موارد اتفاقاتی بود که به طور گسترده برای زنان رخ می‌داد! تیر۵۹ آیت‌الله خمینی در یک‌ سخنرانی از دولت انتقاد کرد که چرا هنوز نشانه‌های شاهنشاهی در ادارات وجود دارد و۱۰ روز فرصت داد ادارات اسلامی شوند. مقامات بعد از این سخنرانی اعلام کردن حضور زنان بی‌حجاب از صبح ۱۴ تیر ماه به ادارات دولتی ممنوع است! ریسک بی‌حجابی آنچنان بالا رفت که هیچ زنی به پذیرش آن تن نمی‌داد و حکومت بی‌آنکه قانونی رسمی به تصویب مجلس رسانده باشد حجاب را اجباری کرد. زنانی که با پوشش سیاه اعتراض خود را علنی کردند به اتهام حمایت از سلطنت و‌ ضدیت با انقلاب بازداشت و سرکوب شدند. هنوز حجاب در اماکن عمومی اجباری نشده بود، حکومت تیر ۶۰ با تعریف حجاب و تعیین مرزهای آن حکم احباری شدن حجاب در اماکن عمومی را صادر کرد. تا سال ۱۳۶۳ مجلس هیچ مصوبه‌ای برای اجباری کردن حجاب اجباری نداشت، در این سال قانون مجازات اسلامی به تصویب رسید. در این قانون برای عدم رعایت حجاب اسلامی ۷۴ ضربه شلاق معین شده بود و از تابستان همان سال گشت جندالله تشکیل شد. سال ۱۳۷۵ در تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی تصریح شد زنان برای عدم رعایت حجاب اسلامی به حبس از ده تا دو ماه و جریمه نقدی محکوم خواهند شد. پس از پایان جنگ کمیته در پلیس ادغام شد و نیروی انتظامی شکل گرفت که نقش فعالی در برخورد با بدحجابی ایفا می‌کند! انتظار می‌رفت بسیج پس از پایان جنگ منحل شود اما به عنوان نماینده ایدئولوژیک به کنترل فضای عمومی، برخورد با بدحجابی و هراس‌افکنی مشغول شد. هر سال طرح ویژه‌ای توسط پلیس برای برخورد با بدحجابی انجام شده است در اوایل دهه‌ی ۸۰ این طرح با عنوان طرح «امنیت اجتماعی» شناخته می‌شد! فروردين ۸۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی سندی با عنوان «راهبردها و راهکارهای گسترش فرهنگ عفاف» به تصويب رساند. و ۲۷ سازمان را موظف به اجرای فعاليتهاي معینی برای مبارزه با بدحجابی نمود. بسیج و پلیس هم در زمره این سازمان‌ها بودند. پلیس‌ موظف شد ۲۱ اقدام را انجام دهد! گشت ارشاد بخشی از اقداماتی است که طبق این مصوبه بر عهده پلیس گذاشته شده است! همچنین در آیین‌نامه مذکور برای بسیج هم وظایفی مشخص شده‌ است. با توجه به قدرت غيررسمی اما فراوان بسیج تاثيرچنين روش‌هایی دركنترل نهادهای عمومی بسياربالا بوده وبه عنوان شبكه منسجم ارعاب وكنترل عمل می‌کنند. مسئولیت کنترل فضای عمومی، برخوردهای گسترده اما ملایم بر عهده نیروی شبه رسمی بسیج و برخوردهای جدی و شدید بر عهده پلیس به عنوان نیروی رسمی است. حکومت به ابزارهای قانونی برای نظارت بر اجرای قانون حجاب اجباری اکتفا نکرده و تلاش می‌کند «وحشت» از نداشتن حجاب را در دل مردم نهادینه کند!

جمهوری اسلامی چگونه حجاب را اجباری کرد؟
آیت‌الله خمینی اسفند ۵۷ فرمان داد زنان محجبه شوند اما هنوز حکومت جدید استقرار نیافته بود و‌ نیروی سیاسی و امنیتی لازم را برای اجرای آن نداشت. دو سال اول انقلاب حجاب آزاد بود اما نیروهای کمیته به بهانه همین فرمان عرصه را بر زنان تنگ کردند!
بی‌حجابی به نشانه مخالفت با انقلاب بدل شد. حمله در خیابان، توهین، تهدید، اخراج از محل کار و از این قبیل موارد اتفاقاتی بود که به طور گسترده برای زنان رخ می‌داد! تیر۵۹ آیت‌الله خمینی در یک‌ سخنرانی از دولت انتقاد کرد که چرا هنوز نشانه‌های شاهنشاهی در ادارات وجود دارد و۱۰ روز فرصت داد ادارات اسلامی شوند. مقامات بعد از این سخنرانی اعلام کردن حضور زنان بی‌حجاب از صبح ۱۴ تیر ماه به ادارات دولتی ممنوع است!
ریسک بی‌حجابی آنچنان بالا رفت که هیچ زنی به پذیرش آن تن نمی‌داد و حکومت بی‌آنکه قانونی رسمی به تصویب مجلس رسانده باشد حجاب را اجباری کرد. زنانی که با پوشش سیاه اعتراض خود را علنی کردند به اتهام حمایت از سلطنت و‌ ضدیت با انقلاب بازداشت و سرکوب شدند. هنوز حجاب در اماکن عمومی اجباری نشده بود، حکومت تیر ۶۰ با تعریف حجاب و تعیین مرزهای آن حکم احباری شدن حجاب در اماکن عمومی را صادر کرد. تا سال ۱۳۶۳ مجلس هیچ مصوبه‌ای برای اجباری کردن حجاب اجباری نداشت، در این سال قانون مجازات اسلامی به تصویب رسید. در این قانون برای عدم رعایت حجاب اسلامی ۷۴ ضربه شلاق معین شده بود و از تابستان همان سال گشت جندالله تشکیل شد.
سال ۱۳۷۵ در تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی تصریح شد زنان برای عدم رعایت حجاب اسلامی به حبس از ده تا دو ماه و جریمه نقدی محکوم خواهند شد. پس از پایان جنگ کمیته در پلیس ادغام شد و نیروی انتظامی شکل گرفت که نقش فعالی در برخورد با بدحجابی ایفا می‌کند! انتظار می‌رفت بسیج پس از پایان جنگ منحل شود اما به عنوان نماینده ایدئولوژیک به کنترل فضای عمومی، برخورد با بدحجابی و هراس‌افکنی مشغول شد. هر سال طرح ویژه‌ای توسط پلیس برای برخورد با بدحجابی انجام شده است در اوایل دهه‌ی ۸۰ این طرح با عنوان طرح «امنیت اجتماعی» شناخته می‌شد!
فروردين ۸۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی سندی با عنوان «راهبردها و راهکارهای گسترش فرهنگ عفاف» به تصويب رساند. و ۲۷ سازمان را موظف به اجرای فعاليتهاي معینی برای مبارزه با بدحجابی نمود. بسیج و پلیس هم در زمره این سازمان‌ها بودند. پلیس‌ موظف شد ۲۱ اقدام را انجام دهد! گشت ارشاد بخشی از اقداماتی است که طبق این مصوبه بر عهده پلیس گذاشته شده است! همچنین در آیین‌نامه مذکور برای بسیج هم وظایفی مشخص شده‌ است. با توجه به قدرت غيررسمی اما فراوان بسیج تاثيرچنين روش‌هایی دركنترل نهادهای عمومی بسياربالا بوده وبه عنوان شبكه منسجم ارعاب وكنترل عمل می‌کنند. مسئولیت کنترل فضای عمومی، برخوردهای گسترده اما ملایم بر عهده نیروی شبه رسمی بسیج و برخوردهای جدی و شدید بر عهده پلیس به عنوان نیروی رسمی است. حکومت به ابزارهای قانونی برای نظارت بر اجرای قانون حجاب اجباری اکتفا نکرده و تلاش می‌کند «وحشت» از نداشتن حجاب را در دل مردم نهادینه کند!
نقل از توئیتر "بیوار"
تیتر و انتخاب تصویر: فیسبوک "روز"

فیلم/ پشت صحنه چادر انداختن به سر عابران پیاده توسط بسیجی ها؛ حاضرم روسری ام را بردارم ولی چادر نمیخوام

فیلم/ پشت صحنه چادر انداختن به سر عابران پیاده توسط بسیجی ها؛
حاضرم روسری ام را بردارم ولی چادر نمیخوام


کاریکاتور/ قوه قضائیه نگهبان اموال غارت شده مردم توسط سپاه ایران وایر، مانا نیستانی

کاریکاتور/ قوه قضائیه نگهبان اموال غارت شده مردم توسط سپاه

ایران وایر، مانا نیستانی

عکس/ هر مردی که همسرش آرایش کرده و از خانه بیرون میرود بی غیرت است

عکس/ هر مردی که همسرش آرایش کرده و از خانه بیرون میرود بی غیرت است