Wednesday, July 5, 2017

جمهوری اسلامی چگونه حجاب را اجباری کرد؟ آیت‌الله خمینی اسفند ۵۷ فرمان داد زنان محجبه شوند اما هنوز حکومت جدید استقرار نیافته بود و‌ نیروی سیاسی و امنیتی لازم را برای اجرای آن نداشت. دو سال اول انقلاب حجاب آزاد بود اما نیروهای کمیته به بهانه همین فرمان عرصه را بر زنان تنگ کردند! بی‌حجابی به نشانه مخالفت با انقلاب بدل شد. حمله در خیابان، توهین، تهدید، اخراج از محل کار و از این قبیل موارد اتفاقاتی بود که به طور گسترده برای زنان رخ می‌داد! تیر۵۹ آیت‌الله خمینی در یک‌ سخنرانی از دولت انتقاد کرد که چرا هنوز نشانه‌های شاهنشاهی در ادارات وجود دارد و۱۰ روز فرصت داد ادارات اسلامی شوند. مقامات بعد از این سخنرانی اعلام کردن حضور زنان بی‌حجاب از صبح ۱۴ تیر ماه به ادارات دولتی ممنوع است! ریسک بی‌حجابی آنچنان بالا رفت که هیچ زنی به پذیرش آن تن نمی‌داد و حکومت بی‌آنکه قانونی رسمی به تصویب مجلس رسانده باشد حجاب را اجباری کرد. زنانی که با پوشش سیاه اعتراض خود را علنی کردند به اتهام حمایت از سلطنت و‌ ضدیت با انقلاب بازداشت و سرکوب شدند. هنوز حجاب در اماکن عمومی اجباری نشده بود، حکومت تیر ۶۰ با تعریف حجاب و تعیین مرزهای آن حکم احباری شدن حجاب در اماکن عمومی را صادر کرد. تا سال ۱۳۶۳ مجلس هیچ مصوبه‌ای برای اجباری کردن حجاب اجباری نداشت، در این سال قانون مجازات اسلامی به تصویب رسید. در این قانون برای عدم رعایت حجاب اسلامی ۷۴ ضربه شلاق معین شده بود و از تابستان همان سال گشت جندالله تشکیل شد. سال ۱۳۷۵ در تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی تصریح شد زنان برای عدم رعایت حجاب اسلامی به حبس از ده تا دو ماه و جریمه نقدی محکوم خواهند شد. پس از پایان جنگ کمیته در پلیس ادغام شد و نیروی انتظامی شکل گرفت که نقش فعالی در برخورد با بدحجابی ایفا می‌کند! انتظار می‌رفت بسیج پس از پایان جنگ منحل شود اما به عنوان نماینده ایدئولوژیک به کنترل فضای عمومی، برخورد با بدحجابی و هراس‌افکنی مشغول شد. هر سال طرح ویژه‌ای توسط پلیس برای برخورد با بدحجابی انجام شده است در اوایل دهه‌ی ۸۰ این طرح با عنوان طرح «امنیت اجتماعی» شناخته می‌شد! فروردين ۸۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی سندی با عنوان «راهبردها و راهکارهای گسترش فرهنگ عفاف» به تصويب رساند. و ۲۷ سازمان را موظف به اجرای فعاليتهاي معینی برای مبارزه با بدحجابی نمود. بسیج و پلیس هم در زمره این سازمان‌ها بودند. پلیس‌ موظف شد ۲۱ اقدام را انجام دهد! گشت ارشاد بخشی از اقداماتی است که طبق این مصوبه بر عهده پلیس گذاشته شده است! همچنین در آیین‌نامه مذکور برای بسیج هم وظایفی مشخص شده‌ است. با توجه به قدرت غيررسمی اما فراوان بسیج تاثيرچنين روش‌هایی دركنترل نهادهای عمومی بسياربالا بوده وبه عنوان شبكه منسجم ارعاب وكنترل عمل می‌کنند. مسئولیت کنترل فضای عمومی، برخوردهای گسترده اما ملایم بر عهده نیروی شبه رسمی بسیج و برخوردهای جدی و شدید بر عهده پلیس به عنوان نیروی رسمی است. حکومت به ابزارهای قانونی برای نظارت بر اجرای قانون حجاب اجباری اکتفا نکرده و تلاش می‌کند «وحشت» از نداشتن حجاب را در دل مردم نهادینه کند!

جمهوری اسلامی چگونه حجاب را اجباری کرد؟
آیت‌الله خمینی اسفند ۵۷ فرمان داد زنان محجبه شوند اما هنوز حکومت جدید استقرار نیافته بود و‌ نیروی سیاسی و امنیتی لازم را برای اجرای آن نداشت. دو سال اول انقلاب حجاب آزاد بود اما نیروهای کمیته به بهانه همین فرمان عرصه را بر زنان تنگ کردند!
بی‌حجابی به نشانه مخالفت با انقلاب بدل شد. حمله در خیابان، توهین، تهدید، اخراج از محل کار و از این قبیل موارد اتفاقاتی بود که به طور گسترده برای زنان رخ می‌داد! تیر۵۹ آیت‌الله خمینی در یک‌ سخنرانی از دولت انتقاد کرد که چرا هنوز نشانه‌های شاهنشاهی در ادارات وجود دارد و۱۰ روز فرصت داد ادارات اسلامی شوند. مقامات بعد از این سخنرانی اعلام کردن حضور زنان بی‌حجاب از صبح ۱۴ تیر ماه به ادارات دولتی ممنوع است!
ریسک بی‌حجابی آنچنان بالا رفت که هیچ زنی به پذیرش آن تن نمی‌داد و حکومت بی‌آنکه قانونی رسمی به تصویب مجلس رسانده باشد حجاب را اجباری کرد. زنانی که با پوشش سیاه اعتراض خود را علنی کردند به اتهام حمایت از سلطنت و‌ ضدیت با انقلاب بازداشت و سرکوب شدند. هنوز حجاب در اماکن عمومی اجباری نشده بود، حکومت تیر ۶۰ با تعریف حجاب و تعیین مرزهای آن حکم احباری شدن حجاب در اماکن عمومی را صادر کرد. تا سال ۱۳۶۳ مجلس هیچ مصوبه‌ای برای اجباری کردن حجاب اجباری نداشت، در این سال قانون مجازات اسلامی به تصویب رسید. در این قانون برای عدم رعایت حجاب اسلامی ۷۴ ضربه شلاق معین شده بود و از تابستان همان سال گشت جندالله تشکیل شد.
سال ۱۳۷۵ در تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی تصریح شد زنان برای عدم رعایت حجاب اسلامی به حبس از ده تا دو ماه و جریمه نقدی محکوم خواهند شد. پس از پایان جنگ کمیته در پلیس ادغام شد و نیروی انتظامی شکل گرفت که نقش فعالی در برخورد با بدحجابی ایفا می‌کند! انتظار می‌رفت بسیج پس از پایان جنگ منحل شود اما به عنوان نماینده ایدئولوژیک به کنترل فضای عمومی، برخورد با بدحجابی و هراس‌افکنی مشغول شد. هر سال طرح ویژه‌ای توسط پلیس برای برخورد با بدحجابی انجام شده است در اوایل دهه‌ی ۸۰ این طرح با عنوان طرح «امنیت اجتماعی» شناخته می‌شد!
فروردين ۸۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی سندی با عنوان «راهبردها و راهکارهای گسترش فرهنگ عفاف» به تصويب رساند. و ۲۷ سازمان را موظف به اجرای فعاليتهاي معینی برای مبارزه با بدحجابی نمود. بسیج و پلیس هم در زمره این سازمان‌ها بودند. پلیس‌ موظف شد ۲۱ اقدام را انجام دهد! گشت ارشاد بخشی از اقداماتی است که طبق این مصوبه بر عهده پلیس گذاشته شده است! همچنین در آیین‌نامه مذکور برای بسیج هم وظایفی مشخص شده‌ است. با توجه به قدرت غيررسمی اما فراوان بسیج تاثيرچنين روش‌هایی دركنترل نهادهای عمومی بسياربالا بوده وبه عنوان شبكه منسجم ارعاب وكنترل عمل می‌کنند. مسئولیت کنترل فضای عمومی، برخوردهای گسترده اما ملایم بر عهده نیروی شبه رسمی بسیج و برخوردهای جدی و شدید بر عهده پلیس به عنوان نیروی رسمی است. حکومت به ابزارهای قانونی برای نظارت بر اجرای قانون حجاب اجباری اکتفا نکرده و تلاش می‌کند «وحشت» از نداشتن حجاب را در دل مردم نهادینه کند!
نقل از توئیتر "بیوار"
تیتر و انتخاب تصویر: فیسبوک "روز"

No comments:

Post a Comment