Monday, October 19, 2015

حکم قمه‌زنان: جریمه نقدی، تبعید و شلاق

حکم قمه‌زنان: جریمه نقدی، تبعید و شلاق

دادستان آباده گفت، برای ۵۲ تن از قمه‌زنان شاخص در آباده احکام تعلیقی صادر شده که شامل جریمه نقدی، تبعید و شلاق می‌شود. او افزود احکام شلاق تا کنون برای دو تن اجرا شده و اگر لازم باشد احکام سنگین‌تری صادر می‌شود.
دادستان آباده در استان فارس یکشنبه (۲۶ مهر/ ۱۸ اکتبر) در گفت‌وگو با خبرنگاری ایران (ایرنا) با اشاره به صدور احکام تعلیقی برای ۵۲ نفر از قمه‌زنان شاخص در شهر بهمن، از توابع آباده، هشدار داد که با قمه‌زنان به شدت برخورد می‌شود.
محمدمهدی جمالی‌ دادستان شهرستان آباده، واقع در ۲۷۴ کیلومتری شمال شیراز توضیح داد: «این ۵۲ نفر که احکام شلاق و جزای نقدی برای برخی از آنها اجرا شده به اتهام قمه‌زنی در سال‌های گذشته به یک سال حبس تعلیقی و تبعید به خارج از شهرستان آباده محکوم شده‌اند و در صورت تکرار جرم احکام آنها به‌روز و اجرا می‌شود.»
بیشتر بخوانید: رهبر جمهوری اسلامی: امام حسین سکولار نداریم
او قمه‌زنی در مراسم عزاداری را "جرم" شمرد و با اشاره به این که قمه‌زنی در سال‌های گذشته "چهره نامطلوبی" از شهرهای صغاد و بهمن، از توابع آباده ارائه کرده گفت: «ما طی دو سال گذشته با صدور اطلاعیه و اطلاع‌رسانی وسیع در شهرهای صُغاد و بهمن بطور مکرر از کسانی که به قمه‌زنی می پردازند خواستیم که دست از این عمل بردارند و اکنون حجت بر همگان تمام شده و اطلاع‌رسانی وسیع صورت پذیرفته است و با قمه‌زنان به‌شدت برخورد می‌شود.»
جمالی درباره قمه‌زنی در مراسم محرم امسال در شهر بهمن هشدار جدی داد و گفت، مجازات متخلفان به‌مراتب شدیدتر از سال گذشته خواهد بود. او خاطرنشان ساخت: «هر شخصی که اقدام به قمه‌زنی در ملاء عام کند، دستگیر و بلافاصله به یکسال حبس محکوم و سایر احکام نیز برای وی اجرا می‌شود.»
به گفته دادستان آباده، احکام شلاق تا کنون برای دو نفر در این شهر اجرا شده و اگر لازم باشد دستگاه قضایی احکام سنگین‌تری صادر می‌کند.
"حرام و وهن برای تشیع"
حسین مظاهری، از مراجع تقلید شیعه، ۲۶ مهرماه اعمالی مانند قمه‌زنی و استفاده از زنجیر تیغ‌دار در مراسم عزاداری را "حرام و وهن برای تشیع" نامید.
به گزارش ایرنا، او با اشاره به اعمالی مانند چنگ انداختن به سر و صورت به طوری که خون از بدن جاری شود گفت: «این گونه حرف‌ها و روش‌ها نباید باشد و بطور کلی باید متروک شود و شأن عزاداری‌ها که از بهترین عبادات است محفوظ بماند.»
مظاهری همچنین مخالفت خود با برخی تشریفات، استفاده از "الفاظ نامناسب، گریه‌های افراطی، مداحی‌های دروغ، نی زدن و به‌کار بردن آلات موسیقی" در مراسم عزاداری را اعلام کرد و آ‌ن‌ها را "خرافات" نامید.
پیش از این برزو مهدیخانی، فرمانده انتظامی شهرستان ابهر قمه‌زنی و استفاده از موسیقی در مراسم عزاداری را "اقدامات دشمن برای ایجاد انحراف در عاشورا و هیأت‌های مذهبی" نامیده و گفته بود: «معتمدین و ریش‌سفیدان مسئولیتشان در جلوگیری از ورود خرافات و بدعت‌ها در مراسم مذهبی بسیار سنگین است.»
بیشتر بخوانید: « سلاح‌‌های مداحان کشور جمع‌آوری خواهد شد»
مهدیخانی ۲۳ مهرماه لخت شدن و رقص در مراسم عزاداری را نیزدر همایش هیئت‌های مذهبی "خرافات" نامید و مردم را به پرهیز از این اعمال در عزاداری‌ها فراخواند.
در سال‌های اخیر سوگواری در ایام محرم چهره جدیدی به خود گرفته است. برخی مداحان در نوحه‌خوانی‌های خود از ترانه‌های پاپ یا همخوان‌هایی استفاده می‌کنند که آن‌ها را بیشتر به موسیقی پاپ شبیه می‌کند.
این نوع از نوحه‌خوانی و همچنین آیین علم‌کشی و نمایش شمایل امامان شیعه‌ و قمه‌زنی با مخالفت برخی مسئولان ایران روبرو شده است. از جمله علی خامنه‌ای‌، رهبر جمهوری اسلامی علیه قمه‌زنی فتوا داده است.
بیشتر بخوانید: بدعت‌های مراسم سوگواری
محمدحسین فلاح‌زاده، کارشناس مسائل فقهی در سخنانی که در وب‌سایت بلاغ در ۲۷ مهرماه سال جاری (۱۳۹۴) به چاپ رسید با اشاره به فتوای خامنه‌ای گفت، رهبر جمهوری اسلامی قمه‌زنی را "حرام" می‌داند و معتقد است که این کار "نه عزاداری که تخریب عزاداری" است.
دولت ایران سال‌هاست که تلاش دارد به شیوه‌های گوناگون جلوی قمه‌زنی را بگیرد. با این حال این روش از عزاداری هنوز هم در برخی مناطق کشور رواج دارد.