Sunday, November 14, 2010

شرم آور ترین واکنش ها به قطع انگشتان زن و بچه مردم

رکورد بی خیالی و وقاحت مسوولین شکسته شد






همیشه می شود با شنا کردن از رودخانه عبور کرد… روستاییان از پل آن یکی روستا استفاده کنند… حواسشان جمع باشد انگشتشان قطع نشود…



روستای گاودانه در استان کهکیلویه و بویراحمد واقع است. روز گذشته خبرگزاری مهر در گزارشی مکتوب و تصویری از این روستا، به تنها وسیله ارتباطی این روستا با جهان خارج از آن پرداخت: وسیله ای به نام “گرگر” که روستاییان مجبورند برای عبور از رودخانه و رفتن به محل تحصیل، کار، خرید، جاده، شهر و روستاهای دیگر سوار آن شوند.

گرگر، در واقع تله کابینی است که روستاییان سوار آن می شوند و با دست، آن را حرکت می دهند. در این میان شیب تند رودخانه باعث می شود هر از گاهی دست مردم در زیر چرخ های آن گیر کند و انگشتان آنها قطع شود.

تاکنون، بیش از ۳۰ نفر از اهالی روستا دچار چنین حادثه ای شده و حتی برخی از آنان نیز به دلیل سقوط از گرگر دچار قطع نخاع یا مرگ شده اند.

در پی انتشار این خبر و تصاویر تکان دهنده انگشتان قطع شده اهالی روستا به ویژه کودکان مظلوم آن، انتظار می رفت مسوولان و نمایندگان استان ضمن ابراز شرمندگی از اینکه در حوزه استحفاظی آنها چنین فاجعه ای در حال وقوع مداوم است، نسبت به حل مشکلات مردم این روستا و جاهای دیگری که احیانا چنین مشکلی دارند اقدامات فوری انجام دهند و هر چه سریعتر، پلی کوچک در این روستای محروم احداث نمایند.

با این حال، آنچه امروز در همین خبرگزاری راجع به واکنش مسوولان منتشر شد، دود از سر آدمی بلند می کند که “خدایا اینها دیگر چه کسانی هستند؟”



به اظهارات مسوولانه آقایان دقت کنید:





- مدیر روابط عمومی استانداری کهکیلویه و بویراحمد: استاندار وقت ندارد پاسخ دهد.





- سید محمدعلی بزرگواری ؛ نماینده مجلس: مساله را بزرگ کردید… قبل از هر اقدامی باید طرح نوشته شود، اداره راه و ترابری شهرستان آن را آماده کند، اداره راه شهرستان طرح را به کمیته برنامه ریزی استان بدهد، کمیته برنامه ریزی آن را تایید کند، بعد طرح به دولت برود تا در صورت موافقت به اداره راه استان بودجه دهند. بنابراین شاید تا زمان ساخت پل چند سال طول بکشد… روستاییان اغراق می کنند. شما هم مساله را خیلی بزرگ می کنید، همیشه می شود با شنا کردن از رودخانه عبور کرد… روستاییان از پل آن یکی روستا استفاده کنند… حواسشان جمع باشد انگشتشان قطع نشود.





- نصرت الله انصاری، فرماندار: به روستاییان توصیه شده از گرگر استفاده نکنند، مسوولیت هر کسی که از این مسیر عبور کند با خودش هست.





محمدحسین نصیری راد، رییس اداره راه منطقه نیز در مرداد ماهی که گذشت قول داده بود ظرف یک هفته کار ساخت پل برای روستای مذکور آغاز شود اما گویا یک هفته بعضی ها با یک هفته بقیه خیلی فرق می کند و هنوز موعدش نرسیده است!





این در حالی است که از مردادماه تاکنون، انگشتان تعداد زیادی از هموطنان مان در این مسیر قطع شده است و البته با ادامه وضعیت کنونی، تعداد افرادی که دچار سانحه می شوند، همچنان افزایش می یابد.





وبسایت مهدی خزعلی به روز شد : سلول انفرادی / اشک عشق !

مهدی خزعلی .drkhazali.com : روز ششم اعتصاب غذا بود، چشم بندم را بستم و از سلول خارج شدم، مرا به دادسرا بردند، خانواده ام قبل از من آنجا بودند- گذشت آنچه گذشت! - آنروز خبر دار شدم که دخترم همراه با اعتصاب غذای من ، روزه می گیرد، من اضافه وزن داشتم، 25 روز اعتصاب غذا و کاهش 16 کیلو گرم وزن، تازه مرا به وزن ایده آل رسانده است، تصمیم دخترم تاثیری عمیق در من گذاشت، آخر او که اضافه وزن نداشت، او آب می شد، ما را جدا کردند و زندانبانان مرا به خلوتگه یار( سلول یا همان سوئیت 5 ستاره ) هدایت کردند، اما هرگز نشد که در خلوت زندان یادی از دختر روزه دارم کنم و برایش اشک نریزم، همیشه می گفتند: " دختر پدری است " اما من می گویم: " پدرهم دختری است "




دخترم؛ اشکهایم بر پتوی سربازیِ کهنه ومندرسِ سلول بدرقه‌ی راهت، چه زیبا عشق را با پدر در میان گذاشتی! و چه پر معناست این عاشقی، آنگاه که پدری برای دختر و دختری برای پدر می میرد!



ای کاش بودی و می دیدی که اشکهای پدرهرروزراهت را شستشو می داد، من با اشکهایم، پیش پای عشق آبپاشی می کردم و تو خرامان خرامان، پا درون سلول تنهایی ام می گذاشتی!



دخترم؛ آن همه سختی در برابر آنچه ما بدست آوردیم هیچ است هیچ! یادش بخیر؛ آن روزهای سختِ سختِ سخت، چه خوش گذشت ! ما درس عشق می خواندیم و مشق عشق می نوشتیم و اشک عشق می فشاندیم، چه می خواهی - زیباتر از این - از خدای عاشقان! ما تا رسیدن به قاف عشق و دیدن حضرت سیمرغ عشق، بایدپر پرواز بگشاییم واین راه دراز را با قصه عاشقی کوتاه کنیم! دیگر می دانم، یقین دارم، من اگر افتادم، تو بپا می خیزی !



22 آبان 1389 / مهدی خزعلی

کاریکاتور: افتتاح پل جوادیه

کاندید دریافت جایزه همت مضاعف

کاندید دریافت جایزه همت مضاعف


نشانه های پیشرفت در ايران

نشانه های پیشرفت در ايران


در پی اعتراضات جهانی زنان ایرانی به جرم زنا سنگسار نحواهند شد/ بلکه اعدام میشوند

کروبی خطاب به جنتی: نتیجه سخنان شما همان قتل های خودسرانه ای است که در گوشه و کنار مملکت اتفاق افتاد

کروبی خطاب به جنتی: نتیجه سخنان شما همان قتل های خودسرانه ای است که در گوشه و کنار مملکت اتفاق افتاد


سحام نیوز: مهدی کروبی در مصاحبه ای به سوال خبرنگار ما در خصوص سخنان روز قبل احمد جنتی در نماز جمعه این هفته تهران پاسخ دادند. به گزارش خبرنگار سحام نیوز آقای کروبی در بخشی از این مصاحبه علما و عقلا را به تذکر و توصیه به آقای جنتی برای پرهیز از اینگونه اظهار نظرات فراخواندند. مهدی کروبی در بخش دیگری از این مصاحبه به آقای جنتی یادآور شدند که این رفتارها و گویش ها ثمره اش قتل های خودسرانه ای می شود که همگان به خاطر دارند. متن کامل این مصاحبه را بخوانید:

خبرنگارسحام نیوز: جناب آقای کروبی ضمن عرض خسته نباشید؛ آقای جنتی در نماز جمعه روز گذشته خود “مرخصی دادن به توطئه گران را مانند مرخصی دادن به سارقان دانست” و از قوه قضائیه در این خصوص گله مندی کرد.آقای جنتی همچنین در بخش دیگری از سخنانش خواستار برخورد شدیدتر این قوه با زندانیان سیاسی شده است. شما تبعات اینگونه سخنان را آنهم از تریبون نماز جمعه چگونه تحلیل می کنید و آیا اینکه در چنین شرایطی این گونه رفتارها می تواند چه تاثیری بر قوه قضائیه و روح قضاوت داشته باشد؟



بسم الله الرحمن الرحیم

آقای جنتی مواردی را در خطبه های هفته پیش گفتند که باعث شگفتی من شد. وی راوی سخنان نیروهای اطلاعاتی بود که از دستگاه قضایی گله مند بودند. بنده چند نکته در خصوص این سخنان بیان می کنم و آرزومندم که در آینده شاهد اینگونه رفتارها و سخنان نباشیم.

اولین نکته جایگاه روحانیت وعلما است. که در تمام ادوار پناهگاه مردم بودند در مقابل حکومتها. فراوان در تاریخ داریم که علما وقتی از حکومت ناراحت می شدند در خصوص دستگیری و آزار مردم، با حکومت برای آزادی زندانیان وساطت و رایزنی می کردند. همکنون نیز بنا به گفته خانواده زندانیان سیاسی مراجع عظامی همچون آیت الله العظمی وحید خراسانی وعده پیگیری وضعیت زندانیان را به خانواده شان داده اند. من سخنی با ایشان دارم. مگر خودمان در دوران خفقان وقتی عده ای زندانی می شدند و در خطر اعدام بودند به خانه علما و مراجع نمی رفتیم؟ مگر در ماجرای قتل حسن علی منصور خود شما آقایان بست ننشستید که مراجع وساطت کنند که این افراد اعدام نشوند؟



مگر مرحوم آیت الله العظمی حکیم بارها تذکر و وساطت برای زندانیان نمی کرد؟ از جمله آقای کاظم موسوی بجنوردی رهبرحزب ملل اسلامی که محکوم به اعدام شده بود و درخواست عفوی هم نکرده بود، وساطت نکردند؟ که آن حکم اعدام به حبس ابد تبدیل گردید. حالا چه شده که چون حاکمیت از خود ماست باید تشویق کنیم که مردم را بکشند ویا زندان کنند مگرامیرالمومنین کسی را که شمشیر بر فرقش زد سفارش نکرد که او را شکنجه نکنید واگرشهید شدم یک ضربه بیشتر به اونزنید حالا یک حادثه ای پیش آمده و عده ای را گرفته اند. آیا این افرادی را که گرفته اند قاتل امیرالمومنین هستند؟ دست به اسلحه برده اند؟ یک جمعیتی از خود همین نظام آمده اند و گفته اند رای ما چه شد؟آیا جمعی را که دستگیر کرده اید باید با آنان با خشونت رفتار کرد؟ بیایید آمار بگیریم و ببینیم این افرادی که در زندانند چه کسانی هستند؟ این افراد مردم همین کشورند. جزو خانواده شهدا و یا جبهه ای هستند. دانشجو و استاد هستند. شما به جای اینکه بیایید تشویق به رفتارانسانی و اسلامی نمایید، دادگاه ها را توصیه به خشونت می نمایید؟ آقای جنتی آیا از درون خانواده این افراد خبر دارید که چه بر آنان می گذردوچه چهره ای از روحانیت و اسلام در پیش آنها ترسیم خواهد شد؟ وقتی خانواده محمد نوری زاد، زیدآبادی و مومنی – که با همسر برادر شهیدش ازدواج کرده است وبرای اعتراف گیری سرش رادرچاه توالت می کردند- و یا وقتی این حرف ها را خانواده دو شهید مانند طبرزدی وعرب سرخی بشنود چه احساسی به آنها دست می دهد؟



من به خانواده این زندانیان می گویم که به خدا این روحانیت نیست. آقای جنتی سن زیادی از شما گذشته شما پسرتان حسین درزندان بود. می دانید مادر آن فرزند چه احساسی داشته؟



موضوعی را بازگو می کنم که نقد و توصیه به شماست و نه سرزنش. مگر حسین شما زندانی و جزو مجاهدین خلق (منافقین) نبود؟ مگر بعد از زندان در خانه شما نبود؟ مگر همسر و زندگی برایش فراهم نکردید؟ اما وی و همسرش در همان سالهای اولیه انقلاب درخانه تیمی و دردرگیری با نیروهای انقلاب کشته شدند. فرزند ایشان را خود شما گرفتی و بزرگ کردی. مگر کسی به شما خرده گرفت؟ من قصد سرزنش ندارم اما می خواهم حس و حال پدر بودن را برایتان زنده کنم. می خواهم بدانید احساس خانواده زندانی از هرمسلک ، مسلمان و غیرمسلمان،سنی و درویش و غیره چه می تواند باشد. یکی از بزرگان از قول آیت الله طاهری نقل می کرد که اختلاف جنتی با من به خاطر ندادن ملاقات از طرف من به فرزند منافقش حسین بود. آقای جنتی شما فکر کن خانواده حسین مرعشی، عیسی سحر خیز، مهدی خزعلی، محمد داوری که از خانواده جانبازان و شهدا هستند و نیز نسرین ستوده که بنا به قول همسرش که وی را در دیدار اخیر نشناخته بود، چه سختی هایی را تحمل می کنند؟ آقای جنتی صحبت های من و شما که روحانی هستیم از دیدگاه مردم به حساب شخص گذاشته نمی شود بلکه به حساب روحانیتی که بیش از هزار سال خدمت کرده و از حقوق مردم دفاع کرده است ، می گذارند. آقای جنتی این رفتار تو است که افراد سرخورده از نظام این صحبت ها را به حساب روحانیت می گذارند.



آقای جنتی در چه فضایی زندگی می کنید؟ چه کسانی به شما مشاوره می دهند؟ به تعببیر خودتان سپاه واطلاعات. همین افراد اتاق فکر ومشاوران شما هستند. اینها که گله می کنند می خواهد که احکام این زندانیان نیز زیر نظر سپاه و اطلاعات باشد. آقای جنتی آیا شما در نماز جمعه از خون آنان که زیر شکنجه کشته شدند دفاع کردی و از این شکنجه ها سخنی گفتی؟ آیا شد در نماز جمعه بگویی که آقایان اطلاعاتی و نیروهای مسلح، سه پزشک تا به حال ترور شده اند، ببینید چه کسی آنان را کشته؟ چرا از پزشکان و اساتید دانشگاه کشته شده سخن نمی گویید؟ پرونده دکتر معتمدی چه شد؟ آن پرونده استاد دانشگاه مرحوم محمدی به کجا رسید؟ شما که ادعا می کنید ما در هوا تروریست را می گیریم و از داخل پاکستان عطارزاده را می آوریم! شما ببینید چه هیولای زشت و پلیدی از روحانیت در ذهن بچه های این مردم و خانواده های آنان با این سخنان بوجود می آورید!



آقای جنتی تو دبیر شورای نگهبانی که کارش نظارت بر انتخابات و قوانین مجلس است! شما را با قوه قضائیه چه کاری است؟ می دانید نتیجه این سخنان شما چیست؟ نتیجه اش همان قتل های خودسرانه ای است که در گوشه و کنار مملکت اتفاق افتاد. نتیجه این حرف ها همان قتل های زنجیره ای کرمان شد. این رفتارها و سخنان است که باعث این اقدامات می شود.



آقای جنتی شما به این افراد میگویی فتنه گر. و آنان هم به شما می گویند فتنه گر که این حرف ها را میزنی و فتنه به پا میکنی.شما جواب اعمال خودت را بده. اگر یک دستگاه عادلانه ای در کشوروجود داشت و یک هیات منصفه ای تشکیل می شد آن وقت به شما نشان می دادیم که طی این ۲۱ سال شما چه کرده اید و چقدر حقوق مردم را ضایع کرده اید؟ با نظامیان و اطلاعاتی ها که می نشینید و بررسی می کنید و هر کسی را بخواهید رد می کنید و یا تایید می کنید. همین ها اعضای مجلس خبرگان را تعیین می کنند. چقدر حوزه های انتخاباتی را باطل اعلام کردید که حوادثی مانند کوهدشت و فریدون کنار و قزوین در آن رخ داد؟ چه اتفاقی در آن حوزه ها افتاد و چند نفر کشته شدند؟ شما مسئول آن اتفاقات هستید.



آقای جنتی همین رفتارهاست که باعث ضربه زدن به استقلال قوه قضائیه می شود. حرف های شماست که باعث می شود بازجوها به زندانیان بگویند که قاضی کاره ای نیست و همه کاره ما هستیم! من تعجب می کنم چرا جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به ایشان چیزی نمی گویند؟ همیشه بزرگان ما در این کارها پیش قدم بوند اما حالا نمی دانم چرا اینطور نیست؟

آقای جنتی شما به عنوان دبیروهمه کاره شورای نگهبان اقدام به تهدید نمایندگان مجلس در برابر حق استیضاح وزرا می نمایید، و قصد قطع نمودن بازوهای نظارتی نمایندگان بر دولت و وزرا را دارید؛ آیا با این رفتارها چیزی از رسالت مجلس و نمایندگان مردم باقی خواهد ماند؟



آقای جنتی به شما یادآور می شوم که برخی از این افرادی که اکنون در زندان هستند و نیز افرادی که شما همکنون آنان را فتنه گر می خوانید و تقاضای برخورد شدیدتر با آنان را دارید، کسانی بودند که در سال های آغازین انقلاب در مقابل امثال فرزند تروریست شما مبارزه و ایستادگی کردند. متاسفانه سخنان تان آنقدربه دور از انصاف و منطق است که از دیدگاه برخی افراد مغرض این شائبه بوجود می آید که شما می خواهید انتقام خون پسرتان را از این زندانیان، جبهه رفته ها و مبارزین سابق بگیرد، که البته من به این دیدگاه اعتقاد ندارم.

در پایان من از تمامی مراجع و بزرگان می خواهم که برای حفظ آبروی اسلام و روحانیت و نیز جلوگیری از ضایع شدن حقوق زندانیان اقدامی را انجام دهند تا مبادا خدای ناکرده در آینده شاهد اقداماتی باشیم که دیگر راهی برای جبران آن نباشد.

والسلام

مهدی خزعلی آزاد شد

فرارو : مهدی خزعلی فرزند آیت‌الله خزعلی که چندی پیش بازداشت شده بود، روز شنبه آزاد شد.




بنا به اخبار رسیده، وی به شدت از خبرهای منتشره در روزنامه و سایت‌های حامی دولت در خصوص علت بازداشتش انتقاد کرده است.

حضور مجدد قاضی مرتضوی در قوه قضائیه!

جهان : با گذشت بیش از یکسال از جنایت کهریزک، دادستان سابق تهران به عنوان متهم در قوه قضائیه حضور می یابد.




به گزارش جهان، با گذشت بیش از یکسال از جنایت کهریزک، دادستان سابق تهران به عنوان متهم در قوه قضائیه حضور می یابد.



بنابراین گزارش، با آغاز به کار تیم جدید قوه قضائیه امیدها برای برخورد با متخلفان دانه درشت دو چندان شده است.



در همین زمینه حجت‌الاسلام احمد شفیعی در گفت‌وگو یی اعلام کرد: پرونده 3 مقام قضایی تعلیق شده در ارتباط با پرونده كهریزك توسط دادسرای كاركنان دولت رسیدگی می‌شود.



دادستان انتظامی قضات گفت: بهتر است این موضوع را از دادسرای كاركنان دولت پیگیری كنید، زیرا پرونده قاضی مرتضوی در این دادسرا مطرح است.



گفتنی است چندی پیش دادستان سابق تهران به همراه دو قاضی متخلف دیگر در ماجرای پرونده بازداشتگاه کهریزک تعلیق شده بودند.

قاضی مرتضوی هم اکنون رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

وی پیش از این نیز به همکاری با جاسبی در ماجرای تخلفات دانشگاه آزاد به ویژه اهمال در ماجرای فروش سوالات کنکور متهم شده بود که با توجه به مسئولیت قضایی وی در آن زمان هیچگاه به این موضوعات رسیدگی نشد!

آیت الله احمد جنتی دبیر 85 ساله شورای نگهبان که بهمن ماه سال گذشته از رییس قوه قضاییه برای اعدام دو تن از زندانیان سیاسی محاکمه شده پس از انتخابات ریاست جمهوری تشکر و قدردانی کرده و خواستار اعدام های بیشتر شده بود، در نماز جمعه این هفته تهران از قوه قضاییه به علت اعطای مرخصی به برخی بازداشت شدگان پس از انتخابات سال گذشته انتقاد کرد.

آیت الله احمد جنتی دبیر 85 ساله شورای نگهبان که بهمن ماه سال گذشته از رییس قوه قضاییه برای اعدام دو تن از زندانیان سیاسی محاکمه شده پس از انتخابات ریاست جمهوری تشکر و قدردانی کرده و خواستار اعدام های بیشتر شده بود، در نماز جمعه این هفته تهران از قوه قضاییه به علت اعطای مرخصی به برخی بازداشت شدگان پس از انتخابات سال گذشته انتقاد کرد.




احمد جنتی در خطبه های نماز جمعه این هفته تهران گفت: "برخی هیاهو راه می‌اندازند تا یک فرد که به زندان افتاده آزاد شود، وقتی برای او وثیقه می گذارند برخی از آن‌ها باهم جلسه می‌گذارند و برنامه‌های خود را تنظیم می‌کنند و کارهای خود را ادامه می‌دهند. این درست است که یک زندانی که محکوم شده و در فتنه نقش داشته است، باز هم کارهای خود را دنبال کند و به دنبال کار خودش باشد؟ نباید به این‌ها مرخصی داد."



امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه "دشمن و فتنه‌گران بيکار ننشسته‌اند و آتش زير خاکستر هستند" از عملکرد قوه قضاییه در این باره ابراز نارضایتی و تصریح کرد: "مشاهده مي‌كنيم مرخصي‌هاي بي‎موردي به زندانيان فتنه‌گر داده مي‌شود و تصور مي شود با گرفتن وثيقه 100 ميليوني از آنها مشكل حل مي شود اما جمعي از آنها از اين فرصت استفاده كرده و از كشور خارج مي شوند و برخي ديگر كه در داخل كشور حضور دارند، جلساتي تشكيل مي‌دهند و دوباره دست به توطئه افكني مي‌زنند."



انتقاد احمد جنتی از قوه قضاییه برای اعطای مرخصی به برخی از بازداشت شدگان پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته درحالی است که دستگاه قضایی برخی از این بازداشت شدگان را پس از گذشت ماه ها تحمل سلول انفرادی و بازجویی های طولانی مدت و چند بار حضور اجباری در دادگاه های نمایشی و صدور احکام طولانی مدت با وثیقه های سنگین (500 میلیون تومان و ارقامی بالاتر) برای چند روز به مرخصی فرستاده اما بیشتر این افراد همچنان علی رغم تحمل ماه ها زندان و شرایط سخت بر مواضع پیش از بازداشت خود درباره وقوع تقلب گسترده انتخاباتی پافشاری کرده اند.



درهمین راستا هفت تن از فعالان اصلاح طلب بازداشت شده پس از انتخابات سال گذشته (محسن امین زاده، مصطفی تاج زاده، عبداله رمضان زاده، فیض الله عرب سرخی، محسن صفایی فراهانی، محسن میردامادی و بهـزاد نبـوی) درمردادماه سال جاری و در زمان مرخصی، با استناد به اظهارات فردی با نام "سردار مشفق"(یکی از عوامل اطلاعات سپاه پاسداران) از گروه نظامی– اطلاعاتی و آمران و مباشران تقلب در انتخابات سال گذشته به رئیس قوه قضاییه و سازمان قضایی نیروهای مسلح شکایت کرده و خواستار رسیدگی قضایی پیرامون این مسائل شده بودند.



همچنین مصطفی تاج زاده، یکی امضا کنندگان این شکایت نامه و کسی که پیش از این نیز شکایتی علیه آیت الله جنتی در قوه قضاییه مطرح کرده بود، در اظهاراتی پس از بازگشت به زندان گفته بود: "بازداشت اول در فردای کودتای انتخاباتی به دلیل مقابله ما با استبداد دینی بود و بازداشت مجدد هم برای مقابله با کودتای نظامی است. من طی این مدت یک سؤال بی پاسخ از بازجوها داشتم که جرمم چیست و حالا سؤالم از قوه قضائیه این است که چرا به شکایت ما رسیدگی نمی شود."



این عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی تاکید کرده بود: "من معتقد بوده و هستم که آقای جنتی متقلب است و ریشه تقلب انتخاباتی به او و حامیانش بر می گردد و در مورد این کودتا هم مشخصا باید قرارگاه ثارالله پاسخ بدهد. و رسیدگی به این شکایت باید در محکمه عدلی انجام شود که به اعتقاد من دور نیست."







جنتی و بچه های اطلاعات!



احمد جنتی همچنین در ادامه اظهارات روز جمعه خود اخبارمربوط به بازگشت به کشور و بازداشت مهدی هاشمی، فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی برخی مقامات قوه قضاییه را برجسته کرد و بطور تلویحی و بدون ذکر نام وی افزود: "بايد برخورد با افرادي كه هنوز دستگير نشده‌اند هم جدي گرفته شود و اگر چنين افرادي به كشور بازگشتند، بايد سريعا دستگير شوند."



احمد جنتی افزود: "زماني بود كه بچه‌هاي اطلاعات مي‌گفتند فسادهاي گوناگوني از اين فرد وجود دارد كه ما جرات نمي‌كنيم دم بزنيم زيرا كه ممكن است چشم ما را كور كند؛ اما حالا امنيت از فرد گرفته شده است، شرايطي براي دستگيري آن گذاشته شده كه عادلانه نيست. گفته شده است كه اين فرد در فرودگاه دستگير نشود چرا كه هتك احترام صورت مي‌گيرد. بلكه بايد به خانه برود، استراحت كند و پس از بازديد با دوستانش دستگير شود كه البته گفته مي‌شود نبايد به زندان اوين فرستاده شود بلكه بايد در خانه‌اي تحت نظر باشد و تنها تردد‌ها محدود باشد."



دبیر شورای نگهبان در ادامه گفت: "حتي گفته شده است كه پرونده‌هاي اين فرد به وزارت اطلاعات و سپاه داده نشود چرا كه اين دو نهاد داراي اطلاعاتي هستند كه دستگاه قضائي آنها را دارا نيست. برخی هم مطرح کرده اند که پرونده اش در همان قوه قضاییه آن هم توسط قاضی عادل ـ از نظر این‌ها ـ رسیدگی شود. قاضی عادل از نظر این‌ها کسی است که تبرئه کند و یا محکومیت کمی بدهد والا ظالم است. چنین توقعی وجود دارد که بی‌عدالتی است."



این اظهارات احمد جنتی در شرایطی مطرح می شود که پس از طرح اتهاماتی بر علیه مهدی هاشمی رفسنجانی در جریان دادگاه های نمایشی بازداشت شدگان پس از انتخابات اخیر، برخی از مقامات قضایی جمهوری اسلامی مانند غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه و عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران اظهاراتی درباره پرونده قضایی و بازداشت وی پس از بازگشت به کشور مطرح کرده اند.



این درحالی است که آیت الله هاشمی رفسنجانی در آذرماه سال گذشته اتهاماتی راکه درباره مهدی هاشمی مطرح می شود "شایعه" خوانده و گفته بود: "پرونده های مهدی در قوه قضائیه حل شده ضمن آنکه هیچ مرجع قضایی او را احضار نکرده است."



رییس مجلس خبرگان رهبری همچنین با اشاره به اینکه فرزندش برای افتتاح و سرکشی به برخی از دفاتر دانشگاه آزاد به خارج کشور سفر کرده است درباره زمان بازگشت وی به کشور نیز تاکید کرده بود که "مهدی بعد از افتتاح دفتر لندن قرار نیست به کشور برگردد به اضافه اینکه او از لندن به لبنان رفته است و ازآنجا نیز قرار است به دبی، ارمنستان، تاجیکستان برود و دفاتر دانشگاه آزاد در این کشورها را افتتاح کند. مهدی علاقمند به بازگشت به کشور است ولی به اوگفته ام دکترا را هم بخواند و به همین جهت برای دکترا ثبت نام کرده است."







آفرین اعدام کنید!



احمد جنتی، که سوم اسفند ماه امسال 86 ساله می شود درحالی در تازه ترین اظهاراتش از قوه قضاییه به دلیل اعطای مرخصی به بازداشت شدگان پس از انتخابات انتقاد کرده که 9 بهمن ماه سال گذشته، یک روز پس از اعدام دوتن از زندانیان سیاسی با نام های محمدعلی زمانی و آرش رحمانی پور(هردو نفر دوماه پیش از انتخابات بازداشت شده بودند) از تریبون نماز جمعه خطاب به صادق لاریجانی رییس قوه قضاییه گفته بود: "ای برادر! ما شما را می‌شناسیم، قبلا در حوزه استاد بودید و علاقه شدیدی به درس خواندن و درس دادن داشتید، اما شما مسوولیت را قبول کردی و می‌دانیم که روحیه ضدظلم و ولایی داری و برای رضای خدا همانطور که دو نفر را سریعا اعدام کردید و دستتان هم درد نکند، بایستید."



احمد جنتی در آن اظهارات با اشاره به اینکه "اکنون جای رافت اسلامی نیست جای غلظت است" با ذکر آمار و ارقام به صادق لاریجانی یادآوری کرده بود که: "در 18 تیر ضعف نشان دادید؛ چند نفر در آن زمان اعدام شدند؟ اگر حالا هم ضعف نشان دهید آینده بدتری در انتظار شماست. در عین حال قانون هم باید رعایت اما قرآن و اسلام و ولایت هم باید حفظ شود و نباید به کسانی که مفسده می‌کنند رحم کرد، زیرا علی(ع) هم در عین داشتن رافت اسلامی چند هزار نفر را در یکی از جنگ‌ها کشت و لذا نه می‌توانیم افراط در مجازات داشته باشیم و نه تفریط."



البته این گونه اظهارات و درخواست اعدام برای زندانیان و بازداشت شدگان در اظهارات احمد جنتی تازگی ندارد. او پیش از این در 5 مردادماه 1385 نیز از اعدام 29 نفر از کسانی که در جریان طرح ارتقای امنیت اجتماعی نیروی انتظامی دستگیر شده بودند به وجد آمده و در خطبه های نماز جمعه تهران گفته بود: "آفرین بر دستگاه قضایی و نیروی انتظامی كه طرح امنیت اجتماعی را اجرا می‌كنند. اگر علی(ع) بود بیش از این‌ها اعدام می‌كرد، ایشان مردی نبود كه با كسانی كه امنیت جامعه را برهم می‌زنند سازش كند. اگر امنیت نباشد حكومت به هدف خود نمی‌رسد؛ لذا این نوع كارها باید ادامه یابد."



علاقه آیت الله جنتی به برخوردهای خشن با منتقدین و مخالفان و زندانیان البته درباره خانواده خودش نیز صدق می کند، چنانکه به گفته برخی از زندانیان سیاسی(خاطرات عزت شاهی) او پیش از دستگیری فرزندش محدحسین جنتی و کشته شدن وی و همسرش در سال 1360 نیز اعلام کرده بود که اگر فرزندش دستگیر و اعدام شود 40 روز روزه شکر خواهد گرفت.



محمد حسین جنتی فرزند آیت الله جنتی که از اعضای سازمان مجاهدین خلق بود بنا بر گفته آیت الله حسین موسوی تبریزی "در حمله نیروهای کمیته انقلاب، سپاه و دادستانی به خانه های تیمی سازمان مجاهدین خلق همزمان با موسی خیابانی و اشرف ربیعی زده شد."



آیت الله موسوی تبریزی که از شهریور سال 60 دادستانی کل انقلاب را بر عهده داشته در سال 83 در گفت و گویی با "ماهانامه چشم انداز ایران" گفته بود که "حسین جنتی در خانه مخفی که موسی خیابانی و اشرف ربیعی نبود اما در یکی دیگر از 80 خانه مخفی مجاهدین که در یک روز ( 19 بهمن 60) مورد حمله قرار گرفت دستگیر شد. حسین جنتی يكی از سران بود. همسرش هم در همان روز كشته شد و نوه‌اش محسن را كه سه‌ساله بود تحويل آقای جنتی داديم."



البته برخی منابع علت خوشنودی آیت الله جنتی از کشته شدن فرزند و 40 روز روزه شکرانه وی را اطلاع محمدحسین جنتی از روابط آیت الله احمد جنتی با ساواک در پیش از انقلاب اسلامی سال 57 نیز مربوط می دانند

آزاد نشدن زندانیان فتنه گر

آزاد نشدن زندانیان فتنه گر


خفقان، استبداد، دیکتاتوری

هاشمی با انتقاد شدید از شرایط کشور گفت این وضعیت در یک کلام "دیکتاتوری" است.




دختر آیت الله هاشمی رفسنجانی در گفت و گو باروزنامه لاوان گواردیا چاپ اسپانیا، با بیان اینکه جنبش اعتراضی ملت ایران موسوم به جنبش سبز زنده است، انتقادات تندی را علیه حکومت جمهوری اسلامی و دولت محمود احمدی نژاد مطرح کرد.وی با تشبیه حکومت جمهوری اسلامی به حکومت های دیکتاتوری و استبدادی گفت: "فرد ديکتاتور اجازه نمي دهد که افراد ديگر در قدرت سهم داشته باشند و بخواهند افکار خود را ابراز کنند."



به گفته فائزه هاشمی "چنين مواردي در دولت هايي که منتخب راي مردم نيستند و خواسته هاي مردم را برآورده نمي کنند، اتفاق مي افتد."







فائزه هاشمی و "دولت نکبت"



اظهارات شدیداللحن دختر رئیس مجلس خبرگان رهبری و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام علیه دولت و نظام سیاسی جمهوری اسلامی در شرایطی عنوان می شود که فشارها برای برخورد قضایی با وی و دیگر فرزندان اکبر هاشمی رفسنجانی، بخصوص مهدی هاشمی افزایش یافته است.



مهدی هاشمی هم اکنون در لندن پایتخت بریتانیا به سر می برد و طرفداران دولت احمدی نژاد و برخی مقامات قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی، با متهم کردن او به دخالت در سازماندهی آنچه از آن به عنوان "فتنه 88" نام می برند، خواهان بازگشت وی به کشور و محاکمه او شده اند.



فائزه هاشمی نیز در ماه های پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری توسط طرفداران احمدی نژاد و برخی نهادهای امنیتی و نظامی مانند بسیج تحت فشار بوده است.او در جریان این انتخابات از نامزدی میرحسین موسوی حمایت کرده و در سخنرانی های تبلیغاتی خود به نفع وی، دولت محمود احمدی نژاد را "نکبت" خوانده بود.



پس از انتخابات نیز فائزه هاشمی در اکثر تظاهرات ها و اعتراضات خیابانی حضور یافت و یکبار نیز در جریان تظاهرات خونین 30 خرداد 88 که توسط ماموران انتظامی و نیروهای بسیج به شدت سرکوب شد، بازداشت و پس از چند ساعت آزاد شد.







جنبش سبز زنده است



فائزه هاشمی در جریان گفت و گوی اخیر خود، در پاسخ به این پرسش که آیا جنبش سبز مرده است؟ گفت: "من اينطور فکر نمي‌کنم! اعتراضات، تنفر و ناراحتي ها هنوز ادامه دارند و نه تنها کاهش نيافته بلکه گسترش يافته اند و عميق تر شده اند. هر چند که از بيرون به درون خانه ها رفته است؛ زيرا مردم نمي توانند به طور همگاني ابراز نارضايتي کنند."



وی همچنین درباره سرکوب جنبش سبز توسط حکومت و سانسور رسانه ها در ایران اظهار کرد: "مطبوعات تحت کنترل هستند، آنها نمي توانند نام رهبران اصلاح طلب مانند موسوي، کروبي و خاتمي را بياورند و اظهارات سياسي من را منتشر کنند. تصور مي‌شود که مردم آرام شده‌اند اما اين ناشي از فشاري است که هر روز افزايش مي يابد."



فائزه هاشمی با اشاره به مخالفت دولت احمدی نژاد با پدرش اکبر هاشمی رفسنجانی گفت: "دولتیان پدرم را براي خود يک سد معبر مي بينند. اگر او را برکنار کنند کشور را زودتر نابود خواهند کرد. هر پروژه اي که امروز افتتاح شود ريشه خود را در زمان رياست جمهوري او خواهد يافت."



دختر هاشمی رفسنجانی با اشاره به حمله ماموران امنیتی به دفتر خود و کنترل تلفن ها و ایمیل شخصیش توسط دولت، وضعیت موجود را دیکتاتوری و استبداد توصیف کرد و گفت: "زنان هم مانند رقبای دولت به دلایل مشابهی سرکوب می شوند."



وی در پایان با اشاره به "شکاف بزرگ" ایجاد شده بین "مردم و حاکم" گفت: "بايد درنظر داشت که جامعه ما نيز خيلي سنتي است به نظر مي رسد که در پايتخت به ويژه در نقاط بالاي شهر تهران افراد متفکر بيشتر هستند اما در حقيقت ما يک جامعه سنتي داريم و قانع کردن اکثر آنها براي تغييربعضي از قوانين قديمي کار دشواري است، نمي شود گفت که دولت مسئول همه اتفاقات است."



نیروهای امنیتی روز هشت خرداد گذشته با حمله به دفتر فائزه هاشمی در فدراسیون اسلامی ورزش های زنان، وسایل دفتر و قفل درها را شکسته و مدارک و اسناد موجود در آن را با خود بردند.



سایت خبری "پارلمان نیوز" در آن هنگام گزارش داده بود که: "این افراد که با خود از شربت و آب پرتقال نیز پذیرایی کردند اقدام به جابجایی گاوصندوق و شکستن قفل آن بدون دست زدن به داخل آن، صدمه زدن به پنکه‌ها، شکستن المنت سماور، ریختن مقادیر زیادی دستمال در توالت و جاگذاشتن رشته کلید‌های ساخته شده کردند و تنها یک مانیتور مستعمل و دو جعبه خاتم را با خود بردند."

راه اندازی تشکیلات «پابه رکاب» رسانه ای

سازمان شبه نظامی بسیج پس از برگزاری همایشی در مشهد، از تاسیس و انتخاب هیات موسس تشکلی رسانه ای به نام "بسیج رسانه" خبر داد.در این همایش که روزهای پنجشنبه و جمعه برگزار شد، مدیران مسئول روزنامه رسالت، جوان آنلاین و خبرگزاری فارس، به عنوان اعضای هیات موسس برگزیده و موظف به تدوین اساسنامه این تشکل شدند و سردار نقدی، سخنران این همایش، خبر داد که این "رسانه" قرارست در جهت "هماهنگ سازی" رسانه ها فعالیت کند.




آنطور که جوان آنلاین، سایت نزدیک به حفاظت اطلاعات سپاه گزارش داده، محمد رضا نقدی، فرمانده بسیج در همایش "بسیج و رسانه" در مشهد ضمن اعلام موجودیت تشکل مذکور، خواستار تدوین هر چه سریعتر اساسنامه آن شد.



جوان آنلاین در گزارش خود از این همایش آورده است: "مرتضی نبوی بعنوان کارگروه مطبوعات، فرجی بعنوان رئیس کارگروه سیما، حمیدرضا مقدم‌فر بعنوان رئیس کارگروه خبرگزاری‌ها و کاظم زاده به عنوان رئیس کارگروه صدا ضمن ارائه گزارشی از جلسه کارگروه متبوع خود اعلام کردند که اعضای این کارگروه‌ها بر ضرورت تشکیل سازمان بسیج مستضعفین اتفاق نظر داشته و هرکدام اهداف و ویژگی‌های سازمان بسیج رسانه را از دیدگاه خود توضیح دادند. در پایان علاوه بر رؤسای کارگروه‌ها از هر کارگروه یک نفر دیگر به عنوان اعضای هیات مؤسس سازمان بسیج رسانه انتخاب شدند که این افراد شامل بخشی زاده از کارگروه سیما، شیخ الاسلام از کارگروه صدا، اسلامی از کارگروه خبرگزاری ها و سید نظام الدین موسوی هم از کارگروه مطبوعات هستند و قرار شد این اساسنامه با حضور این افراد نوشته شده و رأی‌گیری شود تا از طریق آن بتوانند شورای اصلی سازمان بسیج رسانه را تعیین کنند".



کارکرد این رسانه هم از زبان محمد رضا نقدی این است: "هماهنگ‌سازی و هم افزایی رسانه‌ها، تبیین اندیشه‌های ولایت و تفکر بسیجی، شناخت دشمن و بصیرت افزایی، آموزش به نیروهای بسیجی و استفاده از ظرفیت‌های عظیم بسیج در امر رسانه".



نقدی البته مدعی شده که سازمان شبه نظامی تحت امرش قصد "تسلط" بر رسانه ها را ندارد و افزوده است: "‌اینکه ما فکر کنیم که بسیج می‌خواهد رسانه‌های کشور را تحت نظارت خود بگیرد یک امر غلط است".



به نوشته فارس در این همایش، حمیدرضا مقدم فر، مدیر مسئول این خبرگزاری وابسته به نهادهای امنیتی نظامی گفته است: "ایجاد یک سنگر مستحکم برای اصحاب رسانه در مقابله با دشمن، شکل‌گیری هسته مقاومت نیروهای انقلابی، تقویت پیوند مردم و نظام، مقابله با آسیب‌ها و تهدیدات داخلی و خارجی و بصیرت‌افزایی در جامعه از جمله وظایف سازمان بسیج رسانه است".



همچنین بنا به گزارش سپاه نیوز، مسعود جزایری، معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح نیز در این همایش گفته است:" با توجه به اسناد و مدارکی که وجود دارد می‌توان فهمید که جنگ نرم دشمن علیه نظام جمهوری اسلامی یک واقعیت مسلم است که کسی نمی‌تواند در آن تردید داشته باشد. در همین راستا گاهی دشمن با صراحت به بیان نظرات خود می‌پردازد اما برخی نیروهای پای رکاب ما و برخی خواص هنوز خیلی مسائل را باور نمی‌کنند. اگر درک درستی از این موضوع داشته باشیم باید لوازم مقابله با این جریان را به کار بگیریم متأسفانه قدری با این موضوع فاصله داریم".



وی با استقبال از راه اندازی تشکیلات سرکوب ویژه رسانه ها افزوده است: "همه می‌دانیم که ارتباط و تعامل نیروهای مسلح و رسانه‌ها در کشور ما به لحاظ ماهوی با سایر کشورها تفاوت دارد. بنابراین باید از این فرصت استفاده کرد و هرچه تعامل در این زمینه بیشتر باشد به نفع اقتدار و امنیت ملی ما خواهد بود.



بنا به گزارش ها، در این همایش بیژن نوباوه، عضو فراکسیون دولتیان در مجلس بدون اشاره به فیلترینگ سایت ها در ایران که حتی سایت محمد خاتمی رئیس جمهور سابق و سایت پارلمان نیوز، سایت نمایندگان فراکسیون اقلیت مجلس را هم در بر گرفته، فیلترینگ موجود را "کافی" ندانسته و آنطور که سایت کلمه نوشته، گفته است: "امروز اینترنت در خانه‌های ماست و اگر دیروز یک زبان فارسی برای اینترنت تهیه می‌کردیم یا فیلترینگ درستی انجام می‌دادیم، امروز وضع بهتری داشتیم. امروز بسیج باید زیباترین وبلاگ‌ها و وب سایت‌ها را در موضوعات مختلف در اختیار داشته باشد، چرا که هر چقدر در میزان جریان سازی علیه غربی‌ها موفق‌تر عمل کنیم، به همان میزان آسیب پذیری ما کمتر می‌شود".



او همچنین پوشیدن مانتو و "حالت دادن به مو با استفاده از مواد نگه دارنده" را نشانه "جنگ نرم" دانسته و گفته است: "وقتی زن ایرانی فکر می‌کند که مانتو بهتر است یا اینکه بچه ما فکر می‌کند که موی ژل زده قشنگ‌تر است، این تاثیر کار فرهنگی غرب و از هر فسادی بدتر است، چرا که ناهنجاری را به هنجار تبدیل می‌کند. زمانی اگر کسی حتی سایه چشم می‌کشید جلوی ورودش به سازمان (صدا و سیما) را می‌گرفتیم، ولی ببینید امروز چه خبر است".



راه اندازی تشکیلات سرکوب رسانه ای بسیج با واکنش سید محمود دعایی، مدیر مسئول روزنامه اطلاعات مواجه شده و وی در همان همایش گفته است: "پشت نکردن به ملت و رودررو نشدن با ملت، شرط اساسی توسعه محبوبیت بسیج است".



بنا به گزارش کلمه وی افزوده است: "مردم باید بسیج را در همه عرصه‌های به مشکل آمیخته، مشکل‌گشای خود ببینند. منظور، تکیه کردن بر شعار و ادعا و سخنرانی و پوسترسازی نیست. منظور، حضور بی‌ریا و بی‌ادعا و پربار و پرثمر و متکی بر نظارت‌های علمی و تخصصی در عرصه‌های مشکل‌گشایی و خدمت‌رسانی است. بگذارید قوی‌ترین معترض به آلودگی محیط زیست و مهم‌ترین مدافع هوای پاک و محیط زیست پاک، بسیج باشد. بگذارید وقتی در جایی گره سنگینی پدید می‌آید و گره ترافیک را کورتر می‌کند و نیروهای انسانی رسمی از حل مشکل بازمی‌مانند، بسیج دست همکاری و بی‌ریا و بی‌ادعایش را، هم به سوی ماموران رسمی و هم به سوی مردم دراز کند. دستی که با درگیری و گره‌افکنی و مشکل‌افزایی همراه نباشد. بگذارید بسیج، بازوی همکاری همه ادارات و نهادها و وزارتخانه‌های خدمت‌رسانی در خدمت‌رسانی باشد و در عین حال به صورتی عمل کند که از موازی‌کاری اختلاف‌انگیز و تبخترآمیز منزه باشد".



اعتراض ضمنی محمود دعایی به راه اندازی تشکیلات "بسیج رسانه" بنا به گفته یک منبع آگاه با اعتراضاتی همراه بوده است.در همین راستا برخی از شرکت کنندگان در جلسه در پایان سخنان وی، از محمد رضا نقدی به دلیل دعوت دعایی به این همایش اعتراض کرده اند.



در همین حال، سایت جوان نیز روز گذشته در خبری با عنوان "بسیج رسانه و فریاد ضد انقلاب" و همچون همیشه بر اساس "شنیده ها" مدعی اعتراض "یک مجمعی" به راه اندازی این تشکیلات شد و نوشت: "انتشار خبر تشکیل سازمان بسیج رسانه موجب نگرانی برخی تشکل های حامی فتنه شده است. شنیده می شود یکی از اعضای موثر تشکل اصلی حامی فتنه در اظهاراتی در خصوص تشکیل سازمان بسیج رسانه گفته است که اینهم یک محدودیت ویک تهدید جدید که اینبار در عرصه رسانه ورود پیدانموده و روزنه باریک این فضارا نیز کاملا مسدود خواهند نمود".



به ادعای جوان این "عضو موثر تشکل اصلی حامی فتنه" افزوده است: "متاسفم که بگویم کشور را نظامی ها اداره می کنند، بنظرمن نباید سکوت کرد وشاهد پیشروی و تسخیر سنگرهای آزادی توسط نظامیها بود. همین ها بودند که با خشونت در مقابل حرکت آرام مردم در اعتراض به دخالت وتقلب در انتخابات ایستادند وزندان ها را انباشته کردند از حق گویان و معترضین به کودتا گران و دولت نامشروع برآمده از آن".



جوان بر پایه خبر بی منبع خود، تحلیلی نیز ارائه داده و نوشته است: "به نظرمی رسد اظهارات توهین آمیز و کذب فرد مزبور که در راستای مواضع تشکل سیاسی اش می باشد، حکایت از کینه وعناد سازمان یافته و متخاصم با نظام اسلامی ونهادهای برآمده از آن دارد، ومهمتراینکه بنظر می رسد هر اقدام مناسبی که در جهت تثبیت و اعمال اقتدار و حضور مردم در عرصه های اداره کشور انجام می شود، به ضربه کاری و جانسوزی تبدیل وتا اعماق ضد انقلاب وابسته به بیگانگان را می سوزاند".







یکی دیگر از مشاوران احمدی نژاد در آستانه برکناری

هنوز یک ماه از تکذیب خبر برکناری محمد علی رامین، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمی گذرد که سایت دادنا از قطعی شدن برکناری او خبر داد. این سایت اصولگرای جدید التاسیس روز گذشته در خبری با عنوان "رامین سرانجام رفتنی شد"، از نورالدینی، سرپرست معاونت حقوقی و پارلمانی سازمان تامین اجتماعی به عنوان "اولویت اول و جدی" جایگزینی محمدعلی رامین نام برده است.




"روز" در تماس با دفتر محمدعلی رامین، صحت و سقم این مساله را جویا شد اما یکی از کارکنان دفتر معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد گفت "از هرگونه ابراز نظری در این زمینه منع شده ایم".



سایت دادنا از جواد جعفری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی و همچنین علا الدین ظهوریان به عنوان دیگر کاندیداهای این سمت نام برده است.



به نوشته این سایت "بدنه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تمایل زیادی به انتخاب جواد جعفری برای این سمت دارند و حسین انتظامی (نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت برمطبوعات) و نمایندگان حامی لاریجانی در مجلس شورای اسلامی به جد دنبال قطعی کردن علاالدین ظهوریان برای معاونت مطبوعاتی هستند اما نورالدینی، به پشتوانه حمایت تیم نهاد ریاست جمهوری از 90 درصد شانس تصدی پست معاونت مطبوعاتی برخوردار است. با این اوصاف می‌توان نتیجه گیری کرد که نورالدینی 32 ساله می رود تا نام خود را به عنوان جوانترین معاون وزیر ارشاد ثبت کند".



پیش از این، در روز 17 آبان ماه، روزنامه وطن امروز از جلسه سیدمحمد حسینی، وزیر ارشاد با علاءالدین ظهوریان برای تصدی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد خبر داده و همچنین از احسان قاضی زاده به عنوان دیگر گزینه مطرح در این زمینه نام برده بود.



این اولین بار نیست که اخباری پیرامون برکناری محمدعلی رامین منتشر می شود. 5 مهرماه خبرگزاری مهر پس از آنکه رامین در نشست مدیران مسئول مطبوعات و خبرگزاری‌ها با مدیرعامل سازمان پدافند غیرعامل حضور نیافت و وزیر ارشاد به جای وی درباره نقش رسانه‌ها در جنگ نرم سخنرانی کرد، از کنار رفتن او خبر داد؛ خبری که رامین آن را "شگردهای رسانه های صهیونیستی ومصداق جنگ نرم" خواند و انتشار آن را جرم اعلام کرد.



اما جرم دانستن انتشار خبر برکناری محمدعلی رامین از معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد نتوانست مانع گمانه زنی ها و انتشار اخباری از این دست را بگیرد تا اینک که سایت دادنا در آخرین نمونه از برکناری رامین به عنوان خبری قطعی یاد کرده است.







جایگزینی مساجد به جای احزاب



محمدعلی رامین طی ماه های گذشته و در یک سال عهده داری سمت معاونت مطبوعاتی ارشاد، بیش از هر چیز با اظهارنظرهای جنجالی و در پاره ای موارد شگفت انگیز خود خبرساز شده است.



از زمان روی کار آمدن او در معاونت مطبوعاتی ارشاد، برخورد با مطبوعات و رسانه ها شدت بیشتری گرفته و طی کمتر از یک سال، ده ها روزنامه و نشریه از جمله "اعتماد ملی، فرهنگ آشتی، سرمایه، آرمان، حیات نو؛ ایراندخت..." توقیف شده اند و سیلی از تذکر ها و اعمال محدودیت برای رسانه ها به راه افتاده است. محمد علی رامین برخورد با مطبوعات را در جهت تلطیف فضای رسانه ای لازم میداند.



او که شرایط امروزمطبوعات را "نامطلوب" می داند، می گوید "حاکمیت از مطبوعات راضی نیست". او در دی ماه سال گذشته رسما از ممنوع بودن مصاحبه و پخش تصاویری که او آنها را ضد انقلاب میداند خبر داد و سه روز بعد در جمع مسئولان فرهنگی شهر قم اعلام کرد باید روزنامه ای به زبان های مختلف برای مسلمانان جهان در قم منتشر شود. با گذشت بیش از ده ماه خبری از انتشار چنین روزنامه ای نیست اما فشار رامین بر مطبوعات تا بدانجا پیش رفته که حتی رسانه های محافظه کاری چون روزنامه جمهوری اسلامی نیز لب به شکوه گشوده اند.چنانچه مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی که روزنامه اش به دلیل انتشار بیانیه میرحسین موسوی از سوی هیات نظارت بر مطبوعات تذکر گرفته بود در نامه ای به وزیر ارشاد از عملکرد معاونت مطبوعاتی این وزارتخانه انتقاد کرد و نوشت: "متاسفانه دبیر هیات نظارت بر مطبوعات عبارت«کسانی که علیه نظام جمهوری اسلامی فعالیت و یا تبلیغ می کنند حق هیچ گونه فعالیت مطبوعاتی را ندارند»که معنای روشن آن محرومیت این قبیل افراد از داشتن امتیاز یا مسئولیت و فعالیت در مطبوعات است را به معنای ممنوعیت چاپ اخبار آنها در مطبوعات گرفته و با استناد به این تفسیر نادرست از قانون مطبوعات به روزنامه جمهوری اسلامی تذکر داده است."



رامین دو ماه بعد ودر حالیکه همچنان فشارها بر مطبوعات از سوی او و معاونت مطبوعاتی ارشاد شدت می گرفت مدعی شد که قانون فعلی مطبوعات "دست ما را بسته". او گفت که "روزنامه نگاران خاطی باید از حقوق شهروندی محروم شوند".



او که ضمن ارسال ابلاغیه ای از مطبوعات خواسته بود برای رهبر جمهوری اسلامی از صفت "امام" استفاده کنند، ولی فقیه را "حجت خداوند بر روی زمین" میداند.



محمدعلی رامین شهریور امسال در گفتگویی مفصل با مجله همشهری ماه خواهان جایگزینی مساجد به جای احزاب و ان جی اوها در ساختار سیاسی کشور شد.



اما حضور او در یک برنامه زنده رادیویی، جنجال برانگیز ترین حاشیه یک مقام دولتی را ایجاد کرد؛ آنجا که او خطاب به مجری یک برنامه رادیو گفتگو اظهار کرد: "شما غلط می کنید از قول من اراجیف می نویسید".



براساس آنچه که به طور زنده از رادیو گفتگو پخش شد، رامین در برنامه ای با حضور محمدتقی رهبر، نماینده اصفهان در مجلس، خطاب به مجری برنامه که از وی درباره اظهاراتش درباره روحانیت و مساجد سئوال کرد، به تندی گفت: "قبل از پاسخ به سلام شما باید بگویم شما چرا این اراجیف را مطرح می کنید. شما غلط می کنی که اینها را مطرح می کنی."



پخش زنده این برنامه که انتشار فایل صوتی آن را در سطح گسترده ای در اینترنت به همراه داشت واکنش های بسیاری برانگیخت و حتی مساله به سطح رسانه های خارجی نیز کشیده شد.



رامین بعدها و در حاشیه نمایشگاه مطبوعات با تکرار و تایید سخنان خود در آن برنامه گفت که "منظورش از عبارت غلط کردی، مجری و تهیه کننده آن برنامه بوده است نه مسئولان صداو سیما."



او همچنین گفت: "می‌خواستم با این جواب جلوی فتنه را بگیرم."



اما تحریم نمایشگاه مطبوعات از سوی سایت های حکومتی الف، جهان نيوز، رجانيوز، عصر ايران، فردانيوز و تابناک که با انتشار بیانیه مشترکی که از "نقد جدی" این سایت ها بر "رویکرد تعاملی محمدعلی رامین" همراه بود، نشان از گسترش بحران معاونت مطبوعاتی به سطح رسانه های حکومتی داد؛ چنانکه اگر تا دیروز رسانه های مستقل، نیمه مستقل و اصلاح طلب. "صهیونیستی" خوانده می شدند این بار رسانه های حکومتی نیز از انگ زنی های محمدعلی رامین مصون نماندند و او در واکنش به تحریم نمایشگاه مطبوعات از سوی این سایت ها. آنها را صهیونیستی خواند.







از بی سوادی تا معاونت وزارت ارشاد



محمدعلی رامین، 10 آبان سال گذشته در حالی با حکم سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جایگزین محمد ملکیان در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد شد که پیشتر مشاور سید محمد حسینی در دانشگاه پیام نور نیز بود.او در دولت نهم از مشاوران نزدیک محمود احمدی‌نژاد بود و از او به عنوان مبدع بحث های مربوط به هولوکاست نام برده می شود.



محمدعلی رامین به گفته خودش تا 5/13 سالگي سواد خواندن و نوشتن نداشته و بعدا يك دفعه تصميم گرفته درس بخواند.او در ضیافت ناهار با اعضای هیات تحریریه خفته نامه همشهری جوان گفته است: "بعد از اينكه تصميم گرفتم درس بخوانم ظرف پنج ماه شش كلاس ابتدايي را تمام كردم كه آن موقع در نشريات استان خوزستان معرفي شدم. اين جهش درسي من طوري بود كه بعد از دو سال و نيم يعني در 16 سالگي در تابستان‌ها معلمي مي‌كردم و به بچه‌هايي كه درسشان ضعيف بود آموزش مي‌دادم."



رامین سالها ساکن کشور آلمان بود وگفته می شود تحصیلات او در مقطع دکترای مهندسی به دلیل اخراج از این کشور ناتمام مانده است.