Friday, September 17, 2010

مدعیان غلبه بر جنبش سبز

ابوالفضل فاتح مسئول اطلاع رسانی ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی، که توانست پیش از آغاز موج گسترده دستگیری ها از ایران خارج شود، یادداشت کوتاهی در ارتباط با فرمان محاصره امنیتی خانه های مهندس موسوی و شیخ مهدی کروبی نوشت. او دراین یادداشت که در سایت کلمه انتشار یافت، بدرستی یادآور شد: کسانی که مدعی اند همه ی مسائل منتفی شده، چگونه است که از ملاقات تنها چند نفر با شخصیتی- موسوی- که زیر ذره بین و کنترل کامل است این همه نگران می شوند. بخش اصلی این مقاله را در ادامه می خوانید.












در شرایطی که بازگشت به منطق نیاز اصلی کشور برای عبور از دشواری هاست، متاسفانه دامنه ی حصر شخصیت های منتقد توسعه یافته و پس از ماجرای مقابل منزل حجت الاسلام و المسلمین کروبی شاهد افزایش “تهدید” و گسترش دامنه ی “تحدید” آقای مهندس موسوی هستیم که با منع بسیاری از ملاقات ها و دستگیری مسئول دفتر ایشان به نهایت رسیده است.



حصر رسانه ای به همراه اعمال محدودیت های ارتباطی و بازگذاشتن توپخانه ی تخریب از طریق تریبون های یک سویه نه رسم مروت و شرف است نه آیین حکومت در دورانی که به هر روی مردم از واقعیت ها مطلع خواهند شد.



تجربه ثابت کرده است که زیان فضای امنیتی و جریان اطلاعات یک سویه نهایتا متوجه کلیت کشور و متولیان چنین سیاست هایی خواهد شد. یک سویه گی جریان اطلاعات، موجب جولان اطلاعات دستکاری شده در خلوتخانه های متولیان خواهد شد و پیش و بیش از آنکه جامعه بی خبر بماند، آنان محصور عمل خود خواهند شد. این شیوه ها شکافی عمیق میان خلوت و جلوت جامعه پدید خواهد آورد و بی خبری از حقیقت جامعه را نصیب سیاستگذاران خواهد ساخت.



سیاست حصر اطلاعاتی و محدودیت ارتباطی منتقدانی در این تراز که همه از پیشکسوتان انقلابند سستی منطق عاملان و آمران آن را آشکار ساخته و مآلا راه به جایی نخواهد برد، جز آنکه جامعه ی مظلوم ایرانی را از ارتباط سالم و غنی بی بهره می سازد. براستی کسانی که مدعی اند همه ی مسائل منتفی شده، چگونه است که از ملاقات تنها چند نفر با شخصیتی که زیر ذره بین و کنترل کامل است این همه نگران می شوند.

لحظه شماری

با سلام- ساعت 9:20 دقیقه صبح چهارشنبه 2 یا 3 فروند هواپیمای جنگی با سرعت بسیار بالا و فاصله بسیار کم از آسمان شهر بیرجند عبور کردند .واقعا وحشت آور و هولناک بود. با وجود آنکه زمان عبور آنها شاید به 10 ثانیه نرسید، اما باعث وحشت مردم شد. در شهر دهان به دهان می چرخد که حمله به ایران نزدیک است.




4 روز پیش نامه ای فوق محرمانه از ریاست کل نیروهای مسلح به تمامی ارگان های نظامی و انتظامی استان خراسان ارسال شده که در آن نوشته شده "با توجه به اخبار واصله از سربازان گمنام و نیروهای مرزبانی درمورد 15 موشک 100% آماده شلیک آمریکا به سمت ایران در پاکستان و آمادگی کامل جنگنده های آمریکایی در افغانستان ضمن آماده باش کامل تمهیدات لازم اعمال فرمائید"



به دلیل برخی مسائل نسخه اسکن شده را نتوانستم ارسال کنم. ضمنا تاکید میکنم که ظهور هواپیماهای جنگی غیر ایرانی در آسمان بیرجند بی سابقه بود.

علیخانی:هيچ كس حاضر نيست مسووليت گروه‌های خودسر را بر عهده گيرد

ایلنا : قدرت‌الله عليخاني، عضو فراكسيون خط امام مجلس در گفت‌و گو با ايلنا با اشاره به تغيير عنوان ”معاونان ويژه“ رئيس‌جمهور در امور مناطق مختلف جهان به ”مشاور رئيس‌جمهور“، اين امر را براي فرار از تذكرات رهبري عنوان كرد و يادآور شد: در گذشته نيز رئيس‌جمهور سازمان برنامه را منحل كرد و همه كارشناسان هشدار دادند كه اين اقدام سم مهلكي براي كشور است اما امروز اين زمزمه شنيده مي‌شود كه سازمان مديريت و برنامه‌ريزي قرار است احيا شود، در حالي اگر طي اين چند سال سازمان برنامه باقي مانده بود واقعا اين حجم سنگين خسارات‌ها با وجود درآمد 450 ميليارد دلاري، رخ نمي‌داد.




عليخاني ادامه داد: به طور مثال احمدي نژاد اخيرا در مراسم امضاي چندين پروژه‌ در عسلويه تاكيد كرد كه اين پروژه بايد ظرف 37 ماه بايد اجرا شود، ولي كارشناسان گفته‌اند كه اين پروژه 110 ماه طول مي‌كشد. از طرف ديگر مشخص شده كه بعضي از شركت‌هاي طرف قرار داد اين پروژه با سرمايه 100 هزارتومان تاسيس شده است در حالي كه پشتوانه اين شركت‌ها بايد چندين ميليارد دلار باشد و پرداخت اين مبالغ سنگين به اين شركتها معلوم نيست چه سرنوشتي را پيدا خواهد كرد.



وي همچنين در مورد جريان‌هاي خودسر در كشور گفت: هيچ كس حاضر نيست مسووليت اين گروه‌ها را بر عهده گيرد در حالي كه كاملاً مشخص است كه خودسرها هدايت شده‌اند و اگر اين گونه نبود امكان نداشت كه ظرف چند روز متوالي در جايي تجمع كرده و به اقدامات تخريبي بپردازند و كسي هم مسئوليت قبول نكند.

جندالله مسئوليت گروگان گرفتن شش نفر را بعهده گرفت

گروه چندالله طی اطلاعيه ای مسئوليت گروگان گرفتن شش نفر را در مسیر ایرانشهر- چابهار بعهده گرفت. در ايلايعه آمده است :




بدینوسیله جنبش مقاومت جندالله به اطلاع عموم ملت ایران و بلوچستان میرساند فرزندان ایمان و حماسه در یک عملیات موفقیت آمیز در مسیر ایرانشهر- چابهار با حمله به نیروهای متجاوز و جنایتکار ولایت فقیه تعدادی از نیروها را به هلاکت رسانیده و 6 تن از افسران بلند پایه نظامی و اطلاعاتی نیروی هوایی پایگاه شکاری کنارک را دستگیر کردند.

مبارزان پس از این عملیات موفقیت آمیز افراد دستگیر شده را به پایگاههای خود در کوهستانهای بلوچستان منتقل کردند.

در این عملیات هیچ گونه تلفات جانی به مبارزین وارد نشده است و فیلم افراد دستگیر شده فردا شب از شبکه های بین المللی پخش خواهد شد.



در ادامه اين اطلاعيه آمده است : جنبش مقاومت با صراحت اعلان میدارد که تنها راه آزادی افراد دستگیر شده ، آزادی بدون قید و شرط ، اعضای جنبش مقاومت است.



اگر رژیم خواهان آزادی افراد جنایتکارش است باید اعضای اسیر جنبش مقاومت را آزاد نماید

«دستگیری موسوی و کروبی بهای گزافی خواهد داشت»

دويچه وله : در هفته‌های اخیر با شدت گرفتن فشارها بر موسوی و کروبی احتمال دستگیری این دو بیشتر قوت گرفته است. با دو کارشناس در مورد احتمال وقوع این مسئله و نیز پیامدهای آن برای حکومت و نیز برای جنبش اعتراضی مردم گفت و گو کرده‌‌ایم.






تیراندازی به سمت منزل مهدی کروبی، بازداشت چندساعته رضا خاتمی در راه منزل میر حسین موسوی، حمله به دفتر موسوی و صحبت‌های اخیر دادستان تهران که گفت سران فتنه قطعا دستگیر خواهند شد، همه مهره‌های چیده‌شده‌ی یک بازی خطرناک‌اند. این را تحلیگران می‌گویند و اضافه می‌کنند که این بازی احتمالا نتیجه‌اش دستگیری میر حسین موسوی و مهدی کروبی خواهد بود.







از وقایع عاشورای سال گذشته که تظاهرات خیابانی معترضان با خشونت سرکوب شد و در حقیقت حاکمیت به نوعی از حضور خیابانی مردم آسوده‌خاطر شد، فشارها بر چهره‌های شناخته‌شده‌ی جنبش بیشتر شد.







در حال حاضر موقعیت میرحسین موسوی و مهدی کروبی تقریبا شرایطی شبیه حبس خانگی است. دیدارکنندگان با این دو بازداشت می‌شوند و خودشان نیز اجازه شرکت در هیچ جمع یا حتی جلسه‌ای را ندارند. اتوموبیل‌هایی که از منزل موسوی خارج می‌شوند مورد بازرسی قرار می‌گیرند تا وی و همسرش در آن نباشند.







مهدی کروبی حتی در مجالس ختم نیز نمی‌تواند شرکت کند چرا که همه‌جا گروهی نیروی "خودجوش" یا به عبارت دیگر "خودسر" وجود دارند که با هیاهو و جنجال و البته الفاظ توهین‌آمیز جلوی ورود او را به هر مجلسی می‌گیرند.







اما اینکه این روند به دستگیری این دو نفر بینجامد یا نه، نتیجه‌ای است که عوامل گوناگونی در آن دخیل هستند. از میزان عملکرد خود این دو نفر تا حتی شرایط بین‌المللی.







قاسم شعله‌سعدی کارشناس حقوق سیاسی براساس شواهد و دلایل و اتفاقات روی‌داده در ماه‌های اخیر معتقد است این روند به دستگیری سران جنبش منجر خواهد شد. او می‌گوید: «برداشت هئیت حاکمه این است که این جنبش، برانداز است و رهبرانش، اگر بشود اسم‌شان را رهبر گذاشت، که البته خودشان هم این ادعا را ندارند، این‌ها قصدشان براندازی بود و لذا برخورد جدی می‌کنند. البته رفتار حکومت متفاوت بوده. گاهی مثلاً بیش از صد نماینده‌ی مجلس درخواست تعقیب این افراد را کرده‌اند، گاهی هم گفته‌اند سعی کنید این‌ها را با سیاست "جذب حداکثری" نصحیت کنید و برگردانید. خلاصه یک سردرگمی در مجموع رفتار حکومت پیداست. ولی در این روزهای اخیر برخوردهایی که با آقایان کروبی و موسوی شده، نشان می‌دهد که کار یک مقداری جدی است. کما این‌که یکی دو روز گذشته دادستان تهران هم از تعقیب قطعی این افراد خبر داد».



سراج‌الدین میردامادی روزنامه‌نگار مقیم پاریس معتقد است دستگیری یا عدم دستگیری این دو نفر بستگی به رفتار آینده‌ی خود آنان دارد. او می‌گوید: «حاکمیت دارد تلاش می‌کند که اگر بتواند با هزینه‌ی کمتری سکوت و انقیاد را به رهبران معترضان تحمیل کند و اگر رهبران اعتراضات، این سکوت و سرفرودآوردن را رعایت کنند، خب طبعاً ما شاهد دستگیری و ادامه‌ی این روند نخواهیم بود. اما اگر این روند اعتراضی و انتقادهای این‌ها ادامه پیدا کند، بی‌تردید جمهوری اسلامی برای حفظ بقای حاکمان خودش این هزینه‌ی گزاف را هم پرداخت خواهد کرد».







اختلاف در جناح حاکم بر سر دستگیری موسوی و کروبی







در همان ماه‌های ابتدای اعتراضات مردمی، خبری در رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه شخص احمدی‌نژاد در شورای عالی امنیت ملی دستور دستگیری موسوی و کروبی را داده اما با آن مخالفت شده است.







آیت‌الله خامنه‌ای نیز هر زمان که شایعه دستگیری این دو قوت گرفته سخن از "جذب حداکثری" و "بازگشت به دامان نظام" را کرده است.







شواهد دال بر این است که جز جناح تندرویی که شخص احمدی‌نژاد نماینده آن است، سایر اصول‌گرایان با دستگیری موسوی و کروبی موافق نیستند.







آقای میردامادی معتقد است بخش مهمی از جناح میانه، جریان هاشمی رفسنجانی، اصولگرایان میانه‌رو، لاریجانی و ناطق نوری و بخشی از روحانیت مبارز، حتی بخشی از جمعیت مؤتلفه اسلامی و جریان کلاسیک راست سنتی در ایران موافق برخوردهای امنیتی با سران جنبش نیستند.







به عقیده‌ی وی دلیل این مخالفت نیز دلسوزی برای اصلاح‌طلبان نیست بلکه علت این است که این جناح می‌داند با حذف کامل جریان اصلاح‌طلبی، قطعا روزی هم نوبت خود آنان خواهد رسید. درنتیجه برای حفظ توازن قوا در جمهوری اسلامی اجازه تندروی‌های بیش از این را به احمدی‌نژاد نمی‌د‌هند.







آقای میردامادی معتقد است حتی رهبر جمهوری اسلامی هم نظر موافقی با دستگیری سران جنبش ندارد. او می‌گوید: «مجموعاً معدل مواضع رهبری جمهوری اسلامی را، اگر بخواهیم بررسی کنیم، می‌بینیم که بیش‌تر به مواضع جریان اصولگرای امنیتی به رهبری آقای احمدی‌نژاد نزدیک بوده و به نوعی اعتبار و سرنوشت ایشان با این جریان گره خورده است اما در زمینه‌ی دستگیری رهبران اعتراضات حداقل تا این ساعت اخباری که رسیده این است که رهبری جمهوری اسلامی نظر موافق نداشته است. دولت آقای احمدی‌نژاد و وزارت اطلاعات آن‌ها و سایر ارکانی که در جریان اصولگرای امنیتی دسته‌بندی می‌شوند، نظرشان بر دستگیری و برخورد تند و خشن با آقایان موسوی و کروبی بوده است».







«با دستگیری سران جنبش اعتراضات گسترده‌تر خواهد شد»







این که نظام جمهوری اسلامی به جایی رسیده باشد که موسوی و کروبی یا حتی خاتمی را دستگیر کرده و یا تحت تعقیب قضایی قرار دهد، هنوز در حد یک احتمال و فرض است. اما پرسش اینجاست که در صورت وقوع این احتمال، ادامه اعتراضات چه روندی را طی خواهد کرد.



قاسم شعله‌سعدی معتقد است وقوع این احتمال، آتش جنبش را تندتر خواهد کرد. وی با استناد به انتقادهایی که از سوی گروهی به آقایان موسوی و کروبی مطرح می‌شود مبنی بر اینکه خود اینها جزئی از نظام هستند و خواهان تداوم این نظام، می‌گوید اگر اینها دستگیر شوند اعتبارشان نزد منتقدان و بقیه بیشتر خواهد شد و همین به فعال‌تر شدن جنبش می‌انجامد.







از سوی دیگر شعله سعدی معتقد است که اصولا این افراد رهبر جنبش نیستند و جنبش زیر نظر آنان فعالیت نمی‌کند. او می‌گوید: «اشتباه حکومت این است که فکر می‌کند جنبش زیر نظر آقایان موسوی و کروبی دارد عملکرد خودش را ارائه می‌دهد. اتفاقاً این آقایان به نظر من به ترمز این جنبش تبدیل شده‌اند و جنبش در عملکردهای گذشته‌ی خودش خیلی تابع این افراد نبوده. این جنبش یک جنبش نخبه‌گرا و مطالباتی است، یک جنبش اجتماعی است که پشتوانه‌ی اندیشه‌ورزی هم پشت‌اش هست. چنین جنبشی خیلی کاری به رهبرانش ندارد و اگر رهبرانش نتوانند خودشان را با شعارهای اصلی جنبش تطبیق دهند، خود این رهبران هستند که حذف می‌شوند».







سراج‌الدین میردامادی نیز معتقد است دستگیری سران جنبش، یک بار دیگر اعتراضات را وارد فاز خیابانی خواهد کرد. به عقیده‌ی او: «اگر فاز اعتراضات خیابانی موقتاً متوقف شده، آن هم به خواست رهبران اعتراضات، اگر روزی به نقطه‌ی پایان این فضا برسند و بخواهند آقایان موسوی و کروبی را بازداشت کنند، طبعاً حداقل بخشی از معترضان مجدداً به خیابان خواهند آمد و فضایی ملتهب برای حاکمیت ایجاد خواهد شد. به نظر من این قابلیت و این توانایی وجود دارد و محاسبه‌ی حاکمیت از این که معترضان خیابانی ساکت شده‌اند و به خانه‌های‌شان رفته‌اند و دیگر در هیچ شرایطی برنخواهند گشت، محاسبه‌ی اشتباهی است».







«رفسنجانی: چوب دوسرطلای حاکمیت»







در سندی که سایت نوروز آن را منتشر کرده و در شورای عالی امنیت ملی تهیه شده از هاشمی رفسنجانی به عنوان شخص اول "حلقه فتنه" نام برده شده است. پیش از این نیز بارها و بارها از زبان احمدی‌نژاد و نزدیکانش حملاتی علیه هاشمی و خانواده‌ی او صورت گرفته بود اما این سند نشان از این دارد که گویا جریان تندرو قصد برخورد امنیتی و قضایی با رفسنجانی را نیز دارند.







آیا نظام جمهوری اسلامی در موقعیتی قرار گرفته که رئیس مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام را مورد تعقیب قضایی قرار دهد؟







قاسم شعله‌سعدی می‌گوید رفسنجانی بارها در سخنانش تلویحا به این موضوع اشاره کرده که خامنه‌ای را او به صحنه قدرت سیاسی جمهوری اسلامی وارد کرده است. وی نتیجه می‌گیرد که هاشمی، رقیبی برای رهبری است لذا نوک تیز حمله متوجه اوست: «آقای رفسنجانی یک ادعایی دارد که خودش را در سطح رهبری و رقیب آقای خامنه‌ای می‌داند. همه هم می‌دانند که انتصاب آقای خامنه‌ای به‌عنوان رهبر در واقع توسط آقای رفسنجانی با ارائه‌ی مطلبی از آقای خمینی به خبرگان انجام شد. به‌هرحال آنچه مسلم است، این است که نقش آقای رفسنجانی در انتصاب آقای خامنه‌ای به‌عنوان رهبر، یک نقش کلیدی بوده است. این را هیچ کس نمی‌تواند انکار کند و اصلاً فیلم این قضیه هم منتشر شد. و چون این زمینه در ایشان وجود دارد که رهبر شود، لذا طبیعتاً لبه‌ی تیز حمله متوجه ایشان است تا ایشان را ناکارآمد کنند».







وی می‌گوید هدف نظام این است که رفسنجانی را تبدیل به یک مهره بی‌خاصیت کند. خود او نیز این میزان جسارت را ندارد تا از این بازی پیروز بیرون بیاید: «رفسنجانی این اراده و جسارت را ندارد که به طور علنی مثلاً بیاید از جنبش حمایت کند و یا برنامه‌ای ارائه دهد، از آن طرف هم جنبش و بخش زیادی از مردم از عملکرد ضعیف ایشان انتقاد می‌کنند و هم از آن طرف، هئیت حاکمه ایشان را در رأس سران به اصطلاح "فتنه" معرفی می‌کند. لذا شده است چوب دو سر طلا و نمی‌داند چه باید بکند».







سردار جعفری فرمانده سپاه پاسداران چندی پیش در یک سخنرانی گفت که آخرین مهلت"سران فتنه" برای بازگشت به دامان نظام، ۲۲ بهمن است.







آیا نظام قصد دارد تا قبل از ۲۲ بهمن، سران جنبش اعتراضی را با زور به دامان خودش برگرداند؟







میترا شجاعی

عکس / وقتی روزنامه مصری الاهرام عکس مبارک و اوباما را دستکاری ميکند

بی بی سی : الاهرام، پرشمارگانترین و پرسابقه ترین روزنامه مصر، به دلیل چاپ عکسی که به عمد دستکاری شده مورد حمله و انتقاد شدید محافل رسانه ای قرار گرفته است.


این روزنامه در صفحه ششم شماره روز سه شنبه خود در نوشته ای به مناسبت آغاز مذاکرات صلح در بندر شرم الشیخ مصر، عکسی چاپ کرد که در آن، حسنی مبارک رئیس جمهور مصر در جلو حرکت می کند و باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، ملک عبدالله پادشاه اردن و محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی پشت سرش او را روی فرش قرمز همراهی می کنند، در حالی که در عکس اصلی، باراک اوباما پیشاپیش همه راه می رود و حسنی مبارک آخرین نفر پشت سر اوست.

این عکس که دو هفته پیش در واشنگتن گرفته شده بود در مقاله ای تحت عنوان "راه شرم الشیخ" به قلم عبدالمنعم سعید، رئیس هیئت مدیره مؤسسه رسانه ای الاهرام چاپ شد، در شرح عکسی که زیر آن چاپ شد آمده بود: مصر به رهبری حسنی مبارک میزبان دور جدیدی از مذاکرات اسرائیلیها و فلسطینیان در شرم الشیخ است.



آنچه باعث لو رفتن دستکاری عکس شد این بود که عکس اصلی را عکاس خبرگزاری آسوشیتدپرس گرفته بود و این عکس از طریق خروجی این خبرگزاری در دسترس همه رسانه های جهان قرار داشت.

انتقاد به روزنامه الاهرام بر سر دستکاری این عکس هم جنبه جهانی داشت و این اقدام غیرحرفه ای مورد نقد و حتی استهزاء رسانه های کشورهای مختلف، بویژه کشورهای عربی و همچنین مطبوعات مصر قرار گرفت.

جنبش جوانان ششم نیسان (ششم آوریل) که از گروههای مخالف حکومت مصر است بیانیه ای صادر و اعلام کرد که کار حکومت "فاسد" مصر به جایی کشیده که به چنین اقدامات غیرحرفه ای در مطبوعات خود دست می زند.

روزنامه الاهرام در مورد دستکاری این عکس هیچ توضیحی نداد اما در نسخه اینترنتی خود این عکس را حذف کرد و به جای آن عکس دیگری قرار داد.


"نمايندگان ويژه"، مشاور شدند

به دنبال انتقاد همه جانبه سران جناح حاكم از تعيين "نمايندگان ويژه" توسط احمدي نژاد، رئيس دولت دهم روز گذشته بهش یوه خود آنان را از پست شان بركنار كرد و در عوض آن ها را به عنوان مشاور برگزيد. تصميمي كه ظاهرا وزير امور خارجه را از اعلام استعفا منصرف كرده است. با اين حال يك سايت نزديك به دولت به بهانه پيوستن ديپلمات هاي ايراني به جنبش سبز انتقادات شديدي به وزارت امور خارجه وارد كرده است.


محمود احمدي نژاد روز گذشته مجبور شد شش بار نامه بنويسد، شش شخصيت سياسي را مورد مخاطب قرار دهد، آن ها را بركنار كند و پست هاي جديد براي آن ها در نظر گيرد. رئيس دولت مستقر ديروز نامه هايي با متن مشابه به نمايندگان ويژه خود در اقصي نقاط دنيا نوشت تا به آن ها بگويد از اين پس نه نماينده ويژه او، بلكه مشاوران وي هستند. مخاطبين اين نامه ها عبارت بودند از رحيم مشايي، بقايي، حسيني، عباسي، آخوند زاده و ظهره وند.



گفته می شود محمود احمدي نژاد قصد داشت با تعيين نماينده ويژه در خاورميانه و برخي ديگر از حوزه هاي استراتژيك بين المللي، تعيين دكترين ديپلماسي جمهوري اسلامي را از وزارت امورخارجه به دفتر خود در خيابان پاستور منتقل كند. هر چند به نظر مي آيد پس از فشارهاي همه جانبه جناح راست، ناچار شده است پرچم سفيد را بالا برد و راه دیگری برای اجرای طرح های خود برگزیند.



بزرگترين مخالف این طرح آيت الله علي خامنه اي بود. پس از آنكه در آخرين روزهاي مرداد ماه محمود احمدي نژاد، اسفنديار رحيم مشايي را به عنوان نماينده ويژه خود در خاورميانه تعيين و تمامي دستگاه ها و نهادهای مربوطه را موظف كرد در طراحی و اجرای سیاست های راهبردی خاورمیانه به اسفندیار رحیم مشایی یاری برسانند، رهبر جمهوري اسلامي وارد ماجرا شد.







خامنه اي: وزارت امورخارجه مسئول است



آیت الله خامنه ای اوايل شهريور در ديدار با هیأت دولت دهم صراحتا "وزارت امور خارجه "رامسئول هدایت منسجم و برنامه ریزی شده "همه مسائل" سیاست خارجه و روابط با دیگر کشورها معرفي كرد.



این سخن در شرایطی مطرح شد که به طور سنتي اين رهبر جمهوري اسلامي است كه سياست هاي اصلي خارجي را تعيين مي كند و وزراي امورخارجه جمهوري اسلامي در مسائل كلان بايد نه مواضع روساي جمهور بلكه موضع آيت الله خامنه اي را "فصل الخطاب" قرار دهند. بر اساس همين سنت، وزير امورخارجه كابينه ـ در كنار وزير اطلاعات و وزير كشور- پيش از معرفي به پارلمان مورد تاييد مقام رهبري قرار می گيرد.







متكي: بر شاخه نشسته اند و بن مي برند



موضع گيري رهبر جمهوري اسلامي دلگرمي منوچهر متكي وزير امورخارجه را به همراه داشت. وي در اظهاراتي بي سابقه تصميم جديد محمود احمدي نژاد را مصداق بارز "بر شاخه نشستن و بن بريدن" ناميد و آن را در راستاي تضغيف دستگاه ديپلماسي توصيف كرد. منوچهر متكي به ویژه این را نیز گفت که در اين مورد نظر آيت الله خامنه اي "فصل الخطاب" است.

وزيرامورخارجه و ديگر مخالفان تصميم بحث برانگيز رئيس دولت از آن جهت خوش شانس بودند كه نماينده ويژه احمدي نژاد در آسيا سخناني گفته بود كه باعث تيرگي روابط جمهوري اسلامي و تركيه شد. حميد بقايي - رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري - در كنفرانسي كه به بهانه کنفرانس هفتادمین سالگرد حمله متحدین به ایران برگزار شده بود گفته بود: "دولت امپراطوری عثمانی صد سال قبل علیه گروهی از ارمنی‌ها نسل کشی کرد." اظهاراتي كه خشم شديد مقامات تركيه را به همراه داشت و خواستار توضیح جمهوري اسلامي شد.



اين همه باعث شد تا منوچهر متكي به انتقاد از نماينده ويژه احمدي نژاد بپردازد و سخنان وي را "نسنجيده" بخواند: "مشخص نيست آقاي بقايي بر اساس كدام مسووليت و از چه جايگاهي اينگونه سخنان نسنجيده را بيان مي كند، در حالي كه هنوز آثار منفي اظهارات اخير ايشان كه موجب بروز مشكل در روابط خارجي شد، از بين نرفته است."







استعفاي متكي؟





در همین حال شايعات مبني بر وجود اختلافات ميان منوچهر متكي و محمود احمدي نژاد آن قدر بالا گرفت كه گفته شد متكي قرارست از سمت خود کنار رود. اینک امابه نظر مي رسد تصمیم به بركناري نمايندگان ويژه، رضايت متكي را موجب شده است. ساعاتي پس از انتشار نامه هاي شش گانه رئيس دولت، وزير امورخارجه در يك كنفرانس مطبوعاتي در پاسخ به پرسش ها پيرامون شايعه استعفا از وزارت خارجه تصريح كرد: "ما به شايعاتي كه عمدتا در خارج از كشور با اهداف خاص سياسي مرتبط با منافع كشورمان مطرح مي‌شود جواب مي‌دهيم. شايعات ديگر چندان در اولويت‌ها براي پاسخگويي نيست."



برخی بر این باورند که استعفاي منوچهر متكي از وزارت امور خارجه براي دستگاه ديپلماسي جمهوري اسلامي خطرناک است؛ آن هم در شرايطي كه در روزهاي اخير ديپلمات هاي ايران در اروپا از سفارتخانه هاي جمهوري اسلامي استعفا مي دهند و به جنبش مخالفان دولت مي پيوندند.







استعفاي ديپلمات ها و ضعف وزارتخانه



در همين ارتباط روز گذشته سايت رجا نيوز كه از مواضع رئيس دولت حمايت مي كند، با اذعان به استعفاي ديپلمات هاي ايراني در قاره سبز آن را مرتبط با "ضعف" وزارت امورخارجه در "کادرسازی نیروهای انقلاب" دانسته است.



رجانيوز تعيين نمايندگان ويژه رئيس جمهور را نيز در براي "ترميم" نقاط ضعف وزارت امورخارجه توصيف كرده و نوشته است: "گفته می‌شود یکی از اهداف رئیس‌جمهور در انتصاب نمایندگان ویژه بر اساس اصل 127 قانون اساسی نیز ایجاد زمینه برای ترمیم همین نقاط ضعف و در دستور کار داشتن رویکردهای تحولی در وزارت امور خارجه است. اگرچه برخی از مصادیق در نظر گرفته شده به‌دلیل سوابق اجرایی و اظهارنظرهای جنجالی خود احتمالاً تنها به حاشیه‌ها خواهند افزود."







توكلي: تصميم احمدي نژاد قانون شكني است



گفتني است با بالا گرفتن اختلافات ميان متكي و احمدي نژاد و احتمال استعفاي متكي، ديگر چهره هاي سياسي جناح راست نيز فشار بر احمدي نژاد را آغاز كردند. احمد توكلي در صف مقدم قرار گرفت. وي به عنوان رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، در نامه اي به محمود احمدي نژاد با انتقاد از انتصابات جديد وي، این تصميمات را "قانون شكني" ناميد و افزود: "آیا به این ترتیب جایی برای وزارت خارجه، شورای امنیت ملی، دبیر‌خانه آن و وزارت اطلاعات باقی گذاشته‌اید."



نماينده اصولگراي مجلس هشتم در اين نامه همچنین صلاحيت اين نمايندگان براي پست هاي جديد را به چالش كشيد و آن ها را ماموران سابق اطلاعات نام نهاد و گفت: "خوب است سوابق علمی و تجربی آقای مشایی و آقای بقائی را به آگاهی ملت شریف ایران برسانید تا معلوم شود مأمور سابق وزارت اطلاعات و رئیس دفتر فعلی رئیس جمهور که حدود ده شغل دیگر را هم بر عهده گرفته، یا مأمور سابق وزارت اطلاعات و معاون گردشگری فعلی چه صلاحیتی دارند که همه نهادهای ذیربط فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی باید در خدمت آنان قرار گیرند."



همزمان 122 نماينده مجلس نيز در تذكري مشترك به محمود احمدي نژاد وي را به "موازي كاري" در سياست خارجي متهم كردند و از وي خواستند از نظرات آیت‌الله خامنه‌ای در مورد تمرکز فعالیت‌های دیپلماسی در وزارت خارجه "تبعیت" کند.





--------------------------------------------------------------------------------

آمادگی سپاه برای سرکوب هوایی

همزمان با افزایش فشارهای امنیتی بر رهبران جنبش سبز و نیز ادامه برخوردهای علنی و غیر علنی با فعالان سیاسی، روزنامه نگاران، تشکل های مستقل دانشجویی و غیره، حسین همدانی، فرمانده سپاه محمد رسول الله که نیروهای تحت امر وی بیشترین نقش را در سرکوب اعتراضات پس از انتخابات برعهده داشتند، روز گذشته از تجهیز سپاه های استانی به هواپیماهای سبک برای انجام "عملیات اطلاعاتی و امنیتی" خبر داد.




بنا به گزارش فارس، خبرگزاری وابسته به نیروهای امنیتی، این فرمانده سپاه روز گذشته ضمن یک نشست خبری به خبرنگاران رسانه های وابسته به حکومت گفته است: "وزير دفاع قول داد تا هواپيماهاي فوق سبك را در اختيار سپاه‌هاي استاني قرار دهد".



او افزوده است: "امروز سپاه محمد رسول‌الله به يك باشگاه هوايي تجهيز شده و هواپيماهاي فوق سبك را براي شناسايي در اختيار دارد.از اين هواپيماها براي شناسايي اقدام عملياتي و اطلاعاتي استفاده مي‌شود".



این فرمانده عملیات سرکوب اعتراضات سال 88 در ادامه با بیان اینکه "اين هواپيماها امسال پرواز نمايشي خواهند داشت" می افزاید: "باشگاه هوايي سپاه محمد رسول الله تهران بزرگ تا الان 100 خلبان براي پرواز اين هواپيماها آموزش داده است. وزير دفاع در هفته دولت قول داده تا اين هواپيماها توليد انبوه شود و در اختيار همه سپاه‌هاي استاني قرار بگيرد".



خبر تجهیز یگان های سرکوب سپاه به هواپیما، بلافاصله در صدر اخبار رسانه های افراطی حامی دولت قرار گرفت و خبرگزاری ایرنا، گفته های حسین همدانی را با عنوان "امنیت بر فراز شهرها" تیتر کرد. سایت های جوان آنلاین و رجانیوز نیز به استقبال از این خبر رفتند.



خبر مجهز شدن یگان های استانی سپاه پاسداران به هواپیمای سبک که به گفته حسین همدانی قرار است در عملیات امنیتی و اطلاعاتی مورد استفاده قرار گیرد، در حالی مطرح شده که پس از انتخابات مناقشه برانگیز سال گذشته، آنچه که رسانه های راستگرا "برقراری امنیت شهرها" می نامند، به عهده سپاه گذاشته شده است. این در حالیست که وظیفه سپاه پاسداران دفاع از تمامیت ارضی کشور در برابر حملات خارجی است.



سخنان روز گذشته حسین همدانی در مورد افزایش توان سرکوبگری نیروهای سپاه در حالی مطرح می شود که طی هفته های اخیر، 7 تن از فعالان سیاسی برجسته اصلاح طلب از فرماندهان "قرارگاه ثارالله" به دلیل اعمال نفوذ در انتخابات و شکنجه آنان در دوران بازداشت شکایت کرده اند.



جبهه مشارکت نیز در هفته اخیر با انتشار نامه سرگشاده ای خطاب به محمد علی(عزیز) جعفری فرمانده کل نیروی سرکوب سپاه پاسداران، وی را مسئول تمامی "فجایع" و "جنایات" پس از کودتای انتخاباتی سال گذشته دانست.



گفتنی است، عزیز جعفری که در سال 86 از سوی آیت الله خامنه ای به فرماندهی سپاه پاسداران منصوب شد، در برنامه ریزی ای هماهنگ با نیروهای وابسته به احمدی نژاد از سال 87 اقدام به ایجاد "سپاه استانی" کرد. او این سپاه های استانی را که پیش از این، لشگرهای سپاه در هر استان بودند به صورت خود مختار بازسازی کرده و آنطور که سایت امروز می نویسد، امنیت شهرها را بر عهده آنها گذاشته است.



سپاه استان تهران نیز که زیر نظر سردار محمد حجازی اداره می شود، با عنوان "قرارگاه ثارالله" فعالیت می کند و سپاه محمد رسول الله و سپاه سید الشهداء زیر مجموعه های این قرار گاه هستند.



بر اساس گزارش های نهاد های مستقل حقوق بشری، نیروها و یگان های ویژه قرارگاه ثارالله، اصلی ترین نقش را در مراحل اجرایی بازداشت گسترده فعالان سیاسی و روزنامه نگاران برعهده داشته اند.



بنا به نوشته سایت نوروز پس از انتخابات، شورای عالی امنیت ملی به ریاست محمود احمدی نژاد، مسئولیت حفاظت از تهران را بر عهده قرارگاه ثار الله قرار داد و این قرارگاه نیز با تقسیم مسئولیت ها بین دو سپاه زیر مجموعه اش، اقدام به سرکوب معترضان به نتایج انتخابات، کار موازی اطلاعاتی، شکنجه و اعتراف گیری از فعالان سیاسی، راه اندازی گروه های "هک" کامپیوتری و راه اندازی بیش از 100 سایت اینترنتی افراطی و... کرد.



بنا به نوشته نوروز، بر اساس مصوبه شورای امنیت، حق دخالت سپاه پاسداران در امور داخلی و از جمله کنترل و سرکوب اعتراضات شهروندان تهرانی تنها تا 25 مرداد ماه بوده اما با ادامه اعتراضات این مهلت تا زمانی نا محدود تمدید شده است.



هم اکنون سپاه محمد رسول الله که حسین همدانی فرماندهی آنرا بر عهده دارد، اصلی ترین یگان عملیاتی سرکوب نیروهای سپاه در تهران است واینک به گفته وی قرار است نیروهای او برای افزایش توان سرکوب به هواپیما نیز مجهز شوند.



این سپاه، بر اساس گزارش نهادهای مستقل خبری با یگان های ویژه پاسداران ناجا(یگوپ)، متشکل از تیپ های "امیرالمومنین"، "تیپ موسی بن جعفر" و "تیپ امام خمینی" تشکیل دهنده نیروی عملیاتی نوپو، و نیز سازمان شبه نظامی بسیج که زیر نظر محمدرضا نقدی اداره می شود، مسئولیت سرکوب اعتراضات را بر عهده دارند

طراحی کودتا

به دنبال پخش فایل صوتی سخنرانی سردار مشفق که گفته می شود در جمع تعدادی از روحانیون در مشهد ایراد شده، "روز" به منبع اصلی این سخنرانی و گزارشی دست یافت که با همکاری کارشناسان عالي وزارت اطلاعات، نيروي انتظامي و سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در کمیته بررسی شورای عالی امنیت ملی تهیه و به مقامات ارشد نظام ارائه شده است.




طی ماههای گذشته یک نوار صوتی از طریق بلوتوث و سایت های اینترنتی به شکلی وسیع منتشر شد که طی آن اتهامات سنگینی به چهره های شاخص اصلاح طلب و همچنین سید حسن خمینی، هاشمی رفسنجانی، میرحسین موسوی، سید محمد خاتمی و آیت الله صانعی نسبت داده شد. این فایل صوتی که گفته شد مربوط به سخنرانی سردار مشفق، از فرماندهان قرارگاه ثارالله سپاه است و در پاییز سال گذشته ایراد شده ، بخش هایی از گزارش 110 صفحه ای شورای عالی امنیت ملی ایران است که متن کامل آن در اختیار "روز" قرار داده شده است.



تاکنون هویت واقعی سردار مشفق و دلیل پخش و افشای فایل صوتی منسوب به او فاش نشده و مشخص نیست آیا این فایل صوتی از سوی حکومت و با هدف خاصی منتشر شده یا اینکه به نحوی و توسط بخش های معترض درون حکومت به بیرون درز کرده ، اما گزارش شورای عالی امنیت ملی که منبع اصلی سخنان سردار مشفق است، نشان میدهد که از سویی برنامه ریزی برای انتخابات مخدوش 22 خرداد سال گذشته از مدتها قبل از این انتخابات و در سطح مدیریت کلان کشوری صورت گرفته و از سوی دیگر بازداشت های فله ای فعالان سیاسی، مطبوعاتی و مدنی بعد از انتخابات 22 خرداد براساس هدف و برنامه از قبل تعیین شده بوده و سپاه پاسداران در مورد بازداشت شدگان از قبل عملیات و مراقبتهای اطلاعاتی انجام داده بود.



سخنرانی سردار مشفق که عینا از روی این گزارش 110 صفحه ای تنظیم شده بود، تنها بخش هایی از این گزارش است اما "روز" در چندین گزارش مجزا به بررسی و انتشار متن کامل این گزارش خواهد پرداخت.



همه متهمان تلاش برای حذف رهبر



در ابتدای این گزارش که عنوان "بررسی و تجزیه و تحلیل ساختار و سازمان فتنه 88" را دارد، آمده است: "پاور پوينت حاضر شامل بررسي و تجزيه و تحليل ساختار و سازمان فتنه اخير، حاصل جلسات متعدد كارشناسان با حضور مسئولين و كارشناسان عالي وزارت اطلاعات، نيروي انتظامي و سپاه پاسداران انقلاب اسلامي مي باشد كه بنا بر تصويب دبيرخانه شورايعالي امنيت ملي صورت گرفته است. در این جلسات با استفاده از تمامی جمع آوری های انجام شده قبلی و اسناد معتبر اطلاعاتی و استفاده از اظهارات و بازجویی های متهمین، مطلب مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته و با توافق کامل این نهادها به تصویب رسیده است".



در این گزارش سپس در 14 نمودار جدولی به "نمایی از یک توطئه نافرجام، جلسات، هدف و استراتژی، لایه رهبری، طراحی سناریو سازی و سازماندهی، نقش هاشمی، تاکتیک های اجرایی و هدایت در صحنه بعد از انتخابات، عناصر تاثیر گذار در فتنه اخیر و حامیان مرتبط با آنها یعنی هاشمی رفسنجانی، میرحسین موسوی، مهدی کروبی و سید محمد خاتمی و همچنین راهبردهای آینده جریان فتنه" پرداخته شده است.



گزارش مذکور وقایع بعد از انتخابات را "جريان ازقبل طراحي شده سياسي براي تغيير مديريت اجرايي كشور وتغيير در برخي اصول و مباني نظام با خروج از قانون وعبور از حكم رهبري با بكارگيري ظرفيت هاي داخلي وخارجي از جمله ايجاد اغتشاش" دانسته و سپس با ذکر نقل قول هایی از سید حسن خمینی، مصطفی تاج زاده، محمد علی ابطحی، محسن امین زاده، محمد عطریان فر، بهزاد نبوی، زهرا رهنورد، ابراهیم یزدی، سید محمد خاتمی، موسوی خوئینی ها، گرامی مقدم، حسین مرعشی، جهانبخش خانجانی، هاشم آقاجری، روشنک سیاسی، دکتر بانکی ، مجید انصاری، بهزاد نبوی، علیرضا رجایی ، عبدالله رمضان زاده، محمد قوچانی، مسیح مهاجری، غلامحسین کرباسچی، فیض الله عرب سرخی، هدایت الله آقایی، مهدی هاشمی، زهرا اشراقی، فاطمه کروبی، مهدی درویش، مظفر، شهاب طباطبایی ، حمزه کرمی، بهزادیان نژاد، جواد امام، تاجرنیا، علی دورانی، نیری، محتشمی پور، همسر هاشمی رفسنجانی، موسوی تبریزی، محمد مقدم ، مهدی هاشمی، حسن روحانی ، رضا خاتمی، علی هاشمی، فائزه هاشمی، فاطمه هاشمی، محمد تقی کروبی، موسوی لاری، بهمن احمدی امویی، حجت شریفی، محسن میردامادی، کیان تاجبخش، مصطفی طلوعی، سعید شریعتی، خسروی، سراج الدین موسوی، امیرمهدی موسوی خوئینی و قدرت الله علیخانی، آنها را متهم به "تلاش در جهت حذف رهبری و ولایت فقیه به هر قیمت، تغییر و تحدید قانون اساسی ، ایجاد انشقاق بین اصولگرایان، همسویی با طراحی بیگانگان و داشتن ارتباطات خارجی، بهره برداری ابزاری از علما و نخبگان، عبور از مبانی دینی و چندین اتهام دیگر کرده است.



اکثرنقل قول های این فعالان سیاسی و مطبوعاتی براساس گزارش مذکور از طریق شنود به دست آمده و در مقابل این نقل قول ها به طور مشخص این مساله درج شده است. برخی از نقل قول ها نیز مربوط به بازجویی های صورت گرفته از این افراد بوده است.



آنچه قابل توجه است اینکه در این گزارش و در بخش هایی که نوشته شده از طریق شنود بوده برخی نقل قول ها بدون اسم است و در مقابل آنها نوشته شده ناشناس. دو مورد دیگر نیز به اختصار و با عنوان " م .ز و همچنین ت . ا" ذکر شده است. در مواردی نیز نوشته شده احتمالا سید حسن خمینی و یا احتمالا دکتر بانکی و ...



بخش های دیگری از این گزارش به سفارت خانه های خارجی، احزاب و گروههای سیاسی داخل و خارج از کشور، ان جی او ها و سازمان های غیر دولتی اختصاص دارد و همچنین به جلساتی که با عناوین جلسات صبحانه، جلسات دایره المعارف، بنیاد باران، دفتر مهدی هاشمی و .... اشاره شده است.



براساس گزارش "روز" تمامی افراد، احزاب و تشکل های سیاسی که در این گزارش از آنها نام برده شده متهم به اقدام علیه رهبری و تلاش برای حذف رهبری شده اند.



بازداشت ها با برنامه ریزی و عملیات سپاه



سه جدول 18، 19 و 20 در این گزارش درج شده با عنوان "اسامي متهمين وميزان مشاركت آنها در حوادث اخير بر اساس نظرات سپاه ، ناجا ، واجا" که در ذیل عین این جدول ها را منتشر میکنیم.



در این سه جدول نام 46 تن از فعالان سیاسی، مدنی و مطبوعاتی ذکر شده که براساس نظر کارشناسان سپاه، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی به "حضور در فتنه، برنامه ریزی از قبل، ارتباط با خارج، تشویق به حضور در اغتشاش و آشوب، عبور از قانون و حکم رهبری متهم شده اند.



این جدول ها نشان میدهد که " بازداشتهای روزهای اول کاملا بر اساس اهداف و از میان افرادی بوده که سپاه پاسداران در مورد آنها از قبل عملیات و مراقبتهای اطلاعاتی انجام داده بود و کلیه این افراد نیز به اقدام علیه رهبری متهم بوده اند. در حالی که در مورد بسیاری از این افراد نظیر سعید حجاریان، نظر کارشناسی وزارت اطلاعات عدم حضور وی در فتنه، عدم حضور در برنامه ریزی های قبلی، عدم تشویق به اغتشاش و آشوب و عدم عبور از قانون بوده است".



به عبارت دیگر غیر از ده نفر، بقیه این افراد براساس جداول زیر، با نظر سپاه مبنی بر تلاش علیه رهبری که در قمست های مختلف گزارش مذکور نیز ذکر شده، بازداشت شده اند. هرچند که برخی از این اسامی همچون سیدمحمد خاتمی، سید حسن خمینی، میرحسین موسوی، مهدی کروبی، زهرا رهنورد، غلامحسین کرباسچی، فاطمه، فائزه و مهدی هاشمی، موسوی خوئینی ها، موسوی لاری و محتشمی پور، تاکنون بازداشت نشده اند اما از سوی سپاه در این جدول متهم به عبور از قانون و حکم رهبری و در بخش های دیگر گزارش متهم به تلاش برای حذف جایگاه ولایت فقیه و رهبر شده اند.



بدون توضیح اضافه ای جدول های 18 – 19 و 20 را منتشر میکنیم و در گزارش های بعدی به بخش های دیگری از گزارش شورای عالی امنیت ملی که از اهمیت به سزایی برخوردار است خواهیم پرداخت.



جدول شماره 18:























--------------------------------------------------------------------------------

از مبارزه شرافتمندانه مردم ایران حمایت می کنیم

با برنارد کوشنر، وزیر خارجه فرانسه در موردمواضع این کشور نسبت به نقض حقوق بشر در ایران، جنبش سبز، سناریوهای غرب در صورت شکست مذاکرات هسته ای و رابطه فرانسه باجمهوری اسلامی سخن گفته ایم. آقای کوشنر با تاکید بر اینکه "دفاع از حقوق بشر یکی از انگیزه های اصلی من در انجام مسئولیت های فعلی به عنوان وزیر امور خارجه فرانسه در امور اروپا است" می گوید: "من در ذهنم تصویری از بسیاری از مردم ایران را دارم که با نتایج انتخابات ژوئن 2009 مخالف بودند و مردمی که ازحقوق مدنی خود محروم شده اند. بدون اینکه بخواهم در امور داخلی ایران دخالت کنم، هیچ کس نمی تواند در مقابل نقض گسترده حقوق بشردر ایران ساکت بماند. فرانسه در راستای سنت همبستگی خود، همواره از مبارزه شجاعانه، شرافتمندانه و راسخ همه کسانی که برای حقوق اولیه خود مبارزه می کنند حمایت می کند. "




متن این مصاحبه در پی می آید.





شما در نامه ای به کاترین اشتن، با اشاره به پرونده سکینه، خواستار اقدامی قوی تر از سوی اتحادیه اروپا در زمینه نقض حقوق بشر در ایران شده اید. منظور شما از "اقدامی قوی تر" دقیقا چیست؟



ما به ویژه نگران وضعیت این زن محکوم به یک مجازات وحشیانه هستیم. رئیس جمهورفرانسه این مطلب را درکنفرانس سالانه با سفرای فرانسه در پایان ماه اوت بیان کرد. او گفت: فرانسه خود را مسئول سرنوشت سکینه محمدی آشتیانی می داند. مجازات سنگسار مربوط به قرن ها پیش است و امروزه قابل توجیه نیست. این مجازات نقض جدی حقوق بشربه شمار می آید که خشم و همدردی ده ها هزار نفر از زنان و مردان را در سراسر جهان در حمایت از سکینه محمدی آشتیانی موجب شده است.

بسیج ما باید جمعی و منسجم باشد. من این پیام را درنامه ای به کاترین اشتن و همتایان خود در اتحادیه اروپای منتقل کردم. امروزمن امیدوارم سکینه محمدی آشتیانی بخشوده شود و من بارها از مقامات ایرانی خواسته ام که این تصمیم را بگیرند. من روز دوشنبه 6 سپتامبر، با محمدمصطفایی، اولین وکیل سکینه ملاقات کردم است. ما همچنان به بسیج کامل خود ادامه می دهیم وامیدواریم این اقدام مثبت انجام واین تصمیم گرفته شود.







شما قبل ازوزیر امور خارجه فرانسه بودن یک مدافع حقوق بشربوده اید. اکنون به عنوان یک فعال حقوق بشر موضع شما در باره نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران چیست؟

تشکر می کنم از اینکه فعالیت های مرا در سراسر زندگی ام به عنوان دفاع از حقوق بشرمی نامید. این یکی از انگیزه های اصلی من در انجام مسئولیت های فعلی به عنوان وزیر امور خارجه فرانسه در امور اروپا است. اولویت های ما در این زمینه عبارتند از الغای مجازات اعدام، رعایت حقوق زنان، مبارزه علیه نژادپرستی و تمام اشکال تبعیض و آزادی بیان؛ که تنها تعدادی از اولویت هاست.



من به عنوان وزیر امور خارجه، همواره برای افزایش احترام به اصول جهانی حقوق بشر در جهانی که مرتب جهانی تر می شود کوشش کرده ام. می خواهم مثالی برای شما بیاورم که مستقیما به شرایط ایران ربط دارد، یعنی موضوع آزادی بیان و فن آوری های جدید، که امروزه از مسائل اساسی است: ما در ایران شاهد استفاده از فن آوری های فوق العاده جدید در انتشار اطلاعات و آرا و عقاید هستیم، ولی در عین حال می بینیم که چگونه رژیم این ابزاررا سانسور می کند، دسترسی به آن را محدود می سازد، و یا از همه بدتر، از آن برای ردیابی صدا های مخالف استفاده می کند. من بر اساس این مشاهدات بود که ابتکار عمل این موضوع حیاتی را به عهده گرفتم و همراه همتای هلندی خود، در 8 ژوئیه 2010، برای اولین بارنشستی با همکاری سازمان های اینترنتی غیر دولتی، که در مبارزه با سرکوب و سانسور در اینترنت همراه ما هستند، تشکیل دادیم. در اواسط ماه اکتبرهم کنفرانس وزرا برای ادامه این کار را در پاریس برگزار خواهیم کرد. موضوع مورد بحث این نشست دفاع از مخالفین اینترنتی و کنترل مساله فیلتر کردن وارسال پارازیت خواهد بود.





پرونده سکینه درنوع خود اولی نیست و آخری هم نخواهد بود. آیا شما این نوع مشکلات را به عنوان موضوعی که "برای دیگران اتفاق می افتد" نگاه می کنید؟ چه کار می شود کرد؟

این موضوع قطعا به صورت چیزی که "برای دیگران اتفاق می افتد" نیست. من در موارد متعدد در مورد وضعیت بد افراد به صراحت سخن گفته و از ایران خواسته ام که به این وضع پایان دهد. من همچنین ازبیانیه های اتحادیه اروپا که از طریق خانم اشتن منتشر می شود حمایت می کردم. ما به بیان صریح خود در این موارد ادامه می دهیم چون واقعا نگران وضعیت این افراد هستیم. مورد سکینه در واقع یک سمبل است، ولی همانطور که شما اشاره کردید، یک مورد استثنایی نیست. مرد جوان 18 ساله ای بنام ابراهیم حمیدی اکنون در ایران به اعدام محکوم شده است، چون همجنسگراست. فرانسه خشم خود را درمورد این تصمیم بیان داشته است. ما باید خود را متعهد به اطمینان از نجات این نوجوان کنیم و مطمئن شویم که همجنسگرایی در ایران ویا سایر کشورها با مجازات مرگ روبرو نخواهد شد. تعهد ما بی نتیجه نیست: جعفر پناهی، کارگردان سینما، در25 مه 2010، به دنبال درخواست من و فردریک میتران، وزیر فرهنگ فرانسه، از زندان آزاد شد.





جنبش سبز

با شنیدن اصطلاح "جنبش سبز"، اولین تصویری که به ذهن شما می آید چیست؟ آیا شما تصویر روشنی از رهبری جنبش سبز و مواضع سیاسی آن دارید؟ از نقطه نظر غرب، آیا تقاضاهای این جنبش به اندازه کافی روشن هست که قابل شناسایی باشد؟

من در ذهنم تصویری از بسیاری از مردم ایران را دارم که با نتایج انتخابات ژوئن 2009 مخالف بودند و مردمی که ازحقوق مدنی خود محروم شده اند. بدون اینکه بخواهم در امور داخلی ایران دخالت کنم، هیچ کس نمی تواند در مقابل نقض گسترده حقوق بشردر ایران ساکت بماند. فرانسه در راستای سنت همبستگی خود، همواره از مبارزه شجاعانه، شرافتمندانه و راسخ همه کسانی که برای حقوق اولیه خود مبارزه می کنند حمایت می کند.





سناریو های مختلفی در مورد ایران پیشنهاد شده. به نظرشما محتمل ترین سناریو کدام است و ویژگی های آن چیست؟

همه کشورهای جهان به آنچه درایران رخ می دهد توجه دارند، چون این موارد تهدید اساسی برای امنیت بین المللی در حوزه کلیدی، یعنی گسترش سلاح های هسته ای است. سناریوهای آینده بستگی به حرکت مقامات ایرانی دارد. هدف ما روشن است: به ایران بفهمانیم که تصمیم این کشور هزینه های فزاینده ای دارد و اینکه تنها راه برای آن کشور شروع مذاکرات جدی است. خواهیم دید که آیا ایران این را می پذیرد یا نه. شورای امنیت، ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و دیگران تمهیداتی را به مرحله اجرا گذاشته اند. ما اکنون در حال پیاده سازی این تحریم ها هستیم و ازاستراتژی دوگانه مورد نظر جامعه بین المللی پیروی می کنیم.







آقای سارکوزی، هشدار داده است که "اگر ایران نتواند به توافقی معتبردست یابد انزوای آن تشدید خواهد شد و تهدید ها وخطرات احتمالی را افزایش دهد. ما در حال آماده سازی و سازماندهی خود برای دفاع از کشورهایی هستیم که در خطر قرار می گیرند." منظور از آمادگی یا سازماندهی چیست؟

ما مصمم هستیم هر کاری که در قدرت ماست انجام دهیم تا ازبدترین حالت جلوگیری کنیم: یعنی از توسعه بمب هسته ای توسط ایران، که می تواند پایان سیستم منع تکثیر تسلیحات اتمی باشد؛ ویا از گزینه بمباران ایران، که می تواند فاجعه بارباشد و نتایج بسیار گسترده داشته باشد. تنها راه برای اجتناب از این شرایط رسیدن به توافقی براساس مذاکره است؛ ما معتقدیم که این شدنی است و تمام تلاش خود رابر این هدف متمرکز کرده ایم. تنها دلیلی که ما با تشدید تحریمها علیه ایران همراه هستیم آن است که به ایران نشان بدهیم که تصمیم آنها هزینه های هنگفتی در بر دارد و آنها را وادار به همکاری کنیم.







اگر جمهوری اسلامی در زمینه مساله هسته ای باغرب به توافق برسد آیا روابط غرب با ایران به حالت عادی باز می گردد؟

من مایلم پیش از این ذکر کنم که تحریم های اعمال شده از سوی جامعه بین المللی به هیچ وجه مردم ایران را هدف نمی گیرد بلکه هدفش تصمیم های رژیم است. ما هر کاری که از دستمان بر می آمد انجام دادیم، و من شخصا بر این موضوع نظارت داشتم که تا حد امکان از آسیب دیدن مردم از نتایج اعمال تحریم ها جلوگیری شود. حل مسئله هسته ای ایران مسلما به بهبود جایگاه ایران در جامعه بین المللی منجر خواهد شد. انزوای کشور در واقع تا حد بسیار زیادی زائیده تصمیم دولت برای انجام فعالیت های بسیار حساس غنی سازی در نقض تعهدات بین المللی است که این خود نشان می دهد تمام یا بخشی ازاین برنامه هسته ای در خدمت استفاده در امور نظامی است . با توجه به آنچه گفته شد روابط دو جانبه فرانسه و ایران باید به عنوان یک کل دیده شود و به مساله هسته ای محدود نشود، حتی اگر این موضوع بیشترین نگرانی ها را بوجود آورده باشد. علاوه بر این من می خواهم یادآوری کنم که موضوع هسته ای ایران جدا ازسایر نگرانی های موجود در مورد ایران، از جمله مسائل حقوق بشر، مورد ارزیابی قرار می گیرد.



--------------------------------------------------------------------------------



برنار-کوشنر

مدرس حوزه هاي علميه قم : اوباما ایرانی است، اجداد وی در بوشهر به توليد و فروش پشم شتر مشغول بوده اند/ دختر کلينتون و مادرس به اسلام گرایش دارند/ افرادی که دیش ماهواره نصب می کنند در قرآن سوزی شریکند

ایرنا : مدرس حوزه هاي علميه قم با بيان اينكه تهاجم فرهنگي از قرآن سوزي و اهانت فيزيكي به قرآن مهم تر و تاثير گذارتر است گفت: شبكه ماهواره اي فارسي وان به مراتب از قرآن سوزي در خيابان هاي واشنگتن اثرات مخرب بيشتري دارد.




به گزارش ايرنا، حجت الاسلام 'حسن عرفان' روز پنجشنبه در همايش 'تكريم از پشتيبانان تعليم و تربيت با رويكرد عدالت و بصيرت' استان كرمان از مبارزه با ايمان شيعيان با استفاده از ماهواره ها و شبكه هاي غير اخلاقي به عنوان راه دوم نابود كردن تشيع ياد كرد.



وي گفت: شبكه ماهواره اي 'فارسي وان' كه به طور سلسله وار سريال هايي با ترجمه فارسي پخش مي كند، درصدد وارد آوردن خدشه به ايمان مردم مسلمان ايران است.



وي تصريح كرد: شبكه فارسي وان و ديگر شبكه هاي ماهواره اي در صدد اشاعه ارتباطات نامشروع بين زن و مرد و سست كردن ريشه ايمان و قرآن در دل مردم هستند.



مدرس حوزه هاي علميه قم با اشاره به اينكه ديش هاي ماهواره اي پرچم صهيونيست ها به شمار مي روند گفت: اين ابزار شيطاني است كه توسط صهيونيست ها مستقر شده اند تا ايمان، باور و قرآن مسلمانان را ريشه كن و نابود كنند.



افرادی که دیش ماهواره نصب می کنند در قرآن سوزی شریکند



وي اظهار داشت: افرادي كه ديش هاي ماهواره اي را در خانه هاي خود به منظور ديدن برنامه هاي مخرب نصب مي كنند، در قرآن سوزي شريك هستند.



مدرس حوزه هاي علميه قم، نصب ديش هاي ماهواره هاي صهيونيستي براي ديدن رقص و صحنه هاي غير اخلاقي را نوعي قران سوزي معنوي، جنگ با قرآن و امام حسين و امام زمان دانست.



وي از بالا رفتن آمار طلاق در جامعه به عنوان كيفر قرآن سوزي معنوي ياد كرد و گفت: وجود بحرانهاي معنوي نيز يكي ديگر از دلايل قرآن سوزي هاي معنوي است.



مدرس حوزه هاي علميه قم، با بيان اينكه در طول تاريخ اهانت هاي فيزيكي زيادي نسبت به قرآن صورت گرفته است گفت: بعضي اوقات مسلمانان هم ندانسته در اهانت معنوي به قرآن شريك هستند.



وي از قرآن به عنوان كتاب زندگي، تعليم و تربيت، دانشگاه، اقتصاد و سياست ياد كرد و افزود: نخواندن قرآن، قرائت قرآن در زمان درگذشت افراد و ساير موارد شايع در جامعه از جمله اهانت هاي معنوي به اين كتاب آسماني است.



حجت الاسلام عرفان خارج كردن قرآن از متن زندگي را از جهالت هاي معنوي دانست و علت سوزاندن اين كتاب الهي توسط يك كشيش آمريكايي را فتح مرزها و مغزهاي جهان در هر لحظه توسط قرآن و به فضل خداي متعال و اسلام دانست.



وي همچنين با اشاره به سخنان امام جمعه نيويورك مبني بر اينكه هر هفته تعدادي از غير مسلمانان، به دين مبين اسلام روي مي آورند گفت: در كشورهاي اروپايي و آمريكا، مغزهاي بزرگ و فرهيختگان لحظه به لحظه به اسلام روي مي آورند.



نام حسین در شناسنامه اوباما نشانه سرایت اسلام به کاخ سفید است



وي با بيان اينكه اسلام به كاخ سفيد نيز سرايت كرده است گفت: گرايش دختر بيل كلينتون و مادرش به اسلام و وجود نام حسين در شناسنامه اوباما يكي از نشانه هاي اين مهم است.



وي با اشاره به اينكه نام رييس جمهوري آمريكا 'باراك حسين اوباما' است گفت: قبل از انتخابات رياست جمهوري آمريكا نام حسين از اسم رييس جمهوري آمريكا حذف شد.



وي اصالت اوباما را ايراني دانست و گفت: برك به معني پشم شتر است و در تلفظ انگليسي باراك خوانده مي شود.



حجت الاسلام عرفان ادامه داد: اجداد اوباما در بوشهر ايران به توليد و فروش پشم شتر مشغول بوده اند.



وي به نقل از يكي از سياستمداران جهان، آمريكا و اروپا را داراي سه فصل قدرت دانست و گفت: فصل اقتدار مالي، فصل اقتدار علمي و دانش و فصل سوم حاكميت بر جهان، حاكميت ايدئولوژي است.



می خواهند اسلام را با مسیحیت دربیاندازند



وي قرآن سوزي را يكي از راههاي برانداختن تشيع در دنيا ذكر كرد و هدف از اين اقدام را درانداختن مسيحيت با اسلام به جاي پذيرفتن اسلام دانست.



عرفان با اشاره به اينكه تفكر بيگانگان در آتش زدن قرآن كريم اين بود كه بعد از سوزاندن قرآن، مسلمانان نيز انجيل و تورات را خواهند سوزاند گفت: آنها در اين تصور بودند كه با سوزاندن قرآن و اعتراض مسلمانان در سوزاندن كتب آسماني ديگر افكار مسيحيت بر ضد اسلام و در راستاي اسلام ستيزي و اسلام گريزي تحريك خواهد شد.



همايش 'تكريم از پشتيبانان تعليم و تربيت با رويكرد عدالت و بصيرت' صبح امروز در مركز بين المللي علوم پيشرفته و علوم محيطي ماهان برگزار شد.