Friday, October 29, 2010

کیهان صدای خودی ها را هم در آورد

روزنامه کیهان در مطلبی که به عنوان "خبر ویژه" بازتاب داد، الفاظ رکیکی را بدون سانسور و به نقل ازکاربران سایت بالاترین چاپ کرد؛ اقدامی که رسانه های راست در قبال آن سکوت کردند و سایت کلمه در مورد آن نوشت: "روزنامه کیهان که مدت‌هاست از بی‌توجهی‌های افکار عمومی به اخبار و مطالب دروغین خود رنج می‌برد، اخیرا به شیوه‌های جدیدی برای جلب توجه دست می‌زند. یکی از این شیوه‌ها، انتشار نظرات مخاطبان و کامنت های سایت های شبکه اجتماعی و … به نام منتقدان دولت و سبزهاست."




روزنامه کیهان در این مطلب با عنوان "عاليجناب پونز ستون پنجم كيهان در ميان اپوزيسيون!" الفاظی را به نقل از کاربران بالاترین به کار برده که رسانه های همسوی کیهان که معمولا مطالب این ستون را بازتاب می دهند، این باردر برابر آن سکوت گزیده اند.



روزنامه کیهان درحالی به این ادبیات روی آورده که طی ماه های گذشته نحوه صحبت محمود احمدی نژاد و برخی دیگر از اعضای کابینه وی با انتقادات زیادی، به ویژه در بین نمایندگان مجلس مواجه شده است.



در همین راستا سخنرانی محمود احمدی نژاد در نشست ایرانیان خارج از کشور و استفاده وی از برخی ضرب المثل ها، منجر به سانسور سخنان وی در صدا و سیما شد و برخی از نمایندگان مجلس نیز ضمن نامه ای از وی انتقاد کردند. اعتراضی که بی فایده بوده؛اینک نوبت به روزنامه کیهان رسیده است تا برخلاف قانون مطبوعات جمهوری اسلامی، الفاظی رکیک را به عنوان خبر منتشر کند.



روزنامه کیهان در این مطلب که به بهانه انتقاد از فعالان سیاسی به مواضع اخیر اکبر گنجی پرداخته، بدون سانسور برخی از لغات رکیک نوشته است: "... زير اين تحليل بالاترين كامنت هايي از عناصر ضدانقلاب عصباني و بي خبر از همه جا جلب توجه مي كند، از جمله: گنجي به جاي آنكه به نظرات اصلاح طلبان منحط[!] مراجعه كند، بايد به نظرات مخالفان مراجعه كند... گنجي ها ستون پنجم حكومتند و اين تمثيل درباره آنها مصداق دارد كه: به آهو مي زند هي بر دويدن، به تازي مي زند هي بر گرفتن.... اين ديوث فكر مي كند چون زندان رفته و كتك خورده، مي تونه هر [...] دلش مي خواهد بخوره. [...]دم به آن نهادهاي اروپايي كه چپ و راست به اين[...] تو دهن جايزه مي دهند. اين نشان دهنده اين هم هست كه ما در دنيايي بس تخمي زندگي مي كنيم... آدم چرندي هست اين گنجي. توي احمق كه اون طرفي، ديدي كه چي شد؟ آن هم با مزخرفاتي مثل تاريكخانه اشباح و غيره".



هنوز هیچ یک از مقامات مسئول در حوزه مطبوعات به این مطلب واکنشی نشان نداده اند؛هر چند محمد علی رامین، معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد خود در یک برنامه زنده رادیویی، سخنان محمد تقی رهبر، یکی از نمایندگان مجلس را "اراجیف" خواند و به مجری برنامه گفت: "تو غلط می کنی که این اراجیف را می گویی."



این درحالیست که در ماده 30 قانون مطبوعات مصوب سال 1364 آمده است: "انتشار هر نوع مطلب مشتمل بر تهمت يا افترا يا فحش و الفاظ ركيك يا نسبتهاي توهين آميز و نظاير آن نسبت به اشخاص ممنوع است و مدير مسئول جهت مجازات به محاكم قضايي معرفي مي گردد".



در این میان سایت کلمه، ارگان نزدیک به میر حسین موسوی در گزارش اصلی دیروز خود با عنوان "کیهان+18 سال" نوشت: "روزنامه کیهان که مدت‌هاست از بی‌توجهی‌های افکار عمومی به اخبار و مطالب دروغین خود رنج می‌برد، اخیرا به شیوه‌های جدیدی برای جلب توجه دست می‌زند. یکی از این شیوه‌ها، انتشار نظرات مخاطبان و کامنت های سایت های شبکه اجتماعی و … به نام منتقدان دولت و سبزهاست، و یکی دیگر، انتشار مستقیم و بی‌شرمانه فحش‌ها و اصطلاحات چارواداری است که اگر کسی آنها را با صدای بلند در خیابان بخواند، پلیس به اتهام هنجارشکنی بازداشتش می‌کند. کیهان دیروز این دو شیوه را با هم به کار گرفت تا مگر به این شکل بتواند برای جا انداختن ادعایی که یک سال است مطرح شده و کسی به آن اهمیت نمی‌دهد، جلب توجه کند. این ادعا، سبز نامیدن چند سایت اینترنتی است که هر کاربر تازه‌کاری با مراجعه به آنها می‌فهمد این سایت ها، شبکه‌های اجتماعی بی‌محدودیتی هستند که هر کسی می‌تواند ولو با نام مستعار، در آنها به ثبت نام، اظهار نظر و انتشار خبر بپردازد".



کلمه افزوده است: "کیهانیان که از بی‌توجهی‌ها و بی‌اثر ماندن دروغ‌هایشان عصبانی‌اند، دیروز دست به کاری زدند که دستشان به بد شکلی رو شد و نشان دادند که اگر پای جلب توجه و عقده‌گشایی به میان بیاید، حاضرند با پول دولت، حتی فحش ناموسی هم چاپ کنند. روزنامه مدعی اصولگرایی حامی پر و پا قرص احمدی نژاد که متاسفانه مدیرمسئول آن، نماینده رهبری هم هست، دست به انتشار کامنتهای یک سایت همگانی زد که هر کسی – حتی خبرسازان کیهان – در آن امکان ابراز نظر دارند. جالب است که خبرسازان خوش‌سلیقه کیهان، از میان صدها دیدگاه مندرج در این سایت درباره موضوع خبرپردازی خود، منحصرا نظراتی را گزینش و چاپ کردند که در آنها از الفاظ رکیک استفاده شده بود. نظرات مخاطبان یک سایت، که کیهان به نام سبزها چاپ کرد؛ نظراتی که بعید نیست ساخته و پرداخته خود کیهانیان باشد. الفاظی که در این روزنامه حامی احمدی نژاد – و البته در ادبیات، پیرو او – به کار رفته، به هیچ صورت قابل انتشار نیست و کلمه تنها با عرض پوزش و اظهار شرمندگی از ادبیات کیهان، لینک مطلب سراسر فحش و بی‌ادبی این روزنامه را می‌گذارد تا خوانندگان در صورت تمایل، بدانند که کار کیهان به کجا کشیده شده است. مخاطبان می‌توانند در صفحه دوم روزنامه کیهان سوم آبان، پاراگرافی را که با کلمات «زیر این تحلیل» آغاز می‌شود، پیدا کنند و بر سقوط این روزنامه، تاسف بخورند".



کلمه در انتهای گزارش خود سکوت نهادهایی چون وزارت ارشاد در برابر مطلب اخیر روزنامه کیهان را ناشی از "مصونیت آهنین" این روزنامه دانسته است.



سایت خبری "سیماب" نیز در گزارشی با عنوان "اتفاقی بی نظیر در تاریخ مطبوعات ایران!انتشار فحش های رکیک و خیابانی در روزنامه کیهان" درباره این مطلب نوشت: "روزنامه کیهان در یکی از اخبار ویژه خود، زشت ترین فحش های رکیک را منتشر کرده است. این روزنامه به بهانه درج خبری در مورد اکبر گنجی، نظرات پر از فحش و توهین رکیک و خیابانی برخی کاربران یک شبکه اجتماعی فیلتر شده را منعکس کرده که شاید تا به امروز سابقه نداشته در روزنامه ای منتشر شود و قطعا انعکاس مجدد فحش های مذکور ( که عمده ی آنان در گوگل فیلتر هستند) می تواند «سیماب» یا هر رسانه ی دیگری را به محاق تعطیلی یا فیلتر بکشاند!"



سیماب افزوده است: "شاید، انتشار این کلمات زشت، ناشی از بی دقتی سردبیر یا خبرنگاران این روزنامه باشد، اما با توجه به سابقه درخشان کیهان و مدیرانش، انتشار عمدی این کلمات چندان دور از ذهن نیست.با توجه به اینکه انتشار این توهین ها قطعاً در شان «سیماب» و مخاطبانش گران بهایش نیست، بهتر است اگر تمایلی به دیدن این «اتفاق نادر و بی نظیر (!) در تاریخ مطبوعات ایران در انتشار فحش های رکیک» دارید، به سایت روزنامه کیهان بروید".



سایت فرارو، پایگاه خبری نزدیک به محمد باقر قالیباف نیز از این مطلب با عنوان "خبر شگفت انگیز کیهان" یاد کرده و انتشار مجدد آن در گزارش خود را "خلاف عفت عمومی" دانسته است.



گفتنی است روزنامه کیهان پیش از این نیز درباره همسر رئیس جمهور فرانسه از عبارت "فاحشه" در تیتر مطلب خود در صفحه اول استفاده کرده بود که با واکنش های زیادی مواجه شد، اما کیهان بر درستی اقدام خود پافشاری کرد.



تندروهای دیروز، حامی احمدی نژاد شده اند

در حالی که رهبر جمهوری اسلامی، از زدن برچسب "افراطی" به برخی از طلاب انتقاد کرده بود، حجت‌الاسلام سید ابوالحسن نواب، عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز و رییس مرکز خدمات حوزه های علمیه، به انتقاد از تندروی های رخ داده در سال های پیش پرداخت.




وی در گفتگویی اعلام کرد: "اغلب آن دسته‌ای كه كارهایی از جمله كفن‌پوشی و... را انجام می‌دادند، همان طلاب تندرو و سوپرانقلابی امروز هستند كه به آنها اشاره كردم و همان‌ها حالا جزو طرفداران دولت به حساب می‌آیند كه ما در حوزه علمیه قم، از همین طلاب تندرو و فعالیت‌های‌شان نگرانیم."



وی با اشاره به برخی حملات انجام شده در سال های اخیر به روحانیون از سوی طرفداران دولت، اظهارکرد: "برخی طلاب تندرو یا سوپرانقلابی یا خیلی تیزرو هستند که به اسم دفاع از اسلام و انقلاب، اگر مرجعی کوچک‌ترین اظهارنظری کرد یا چیزی گفت، ممکن است حدود و شؤون او را رعایت نکرده و شروع به بی‌ادبی یا تهاجم لفظی به ایشان کنند و یک نوع هتک‌حرمت و کارهای غیر اخلاقی درباره مراجع صورت بگیرد که این امر از نظر ما امری ناصحیح است."



سخنان وی در حالی بیان شده که رهبر جمهوری اسلامی هم در قم، درهمین زمینه چنین گفته است: "باید مراقب باشد؛ نبادا حرکت انقلابى جورى باشد که بتوانند تهمت افراطى‌گرى به او بزنند. از افراط و تفریط بایستى پرهیز کرد. جوانهاى انقلابى بدانند؛ همان طور که کناره‌گیرى و سکوت و بى‌تفاوتى ضربه میزند، زیاده‌روى هم ضربه میزند؛ مراقب باشید زیاده‌روى نشود. اگر آن چیزى که گزارش شده است که به بعضى از مقدسات حوزه، به بعضى از بزرگان حوزه، به بعضى از مراجع یک وقتى مثلاً اهانتى شده باشد، درست باشد، بدانید این قطعاً انحراف است، این خطاست. اقتضاى انقلابیگرى، اینها نیست. انقلابى باید بصیر باشد، باید بینا باشد، باید پیچیدگى‌هاى شرائط زمانه را درک کند. مسئله اینجور ساده نیست که یکى را رد کنیم، یکى را اثبات کنیم، یکى را قبول کنیم؛ اینجورى نمیشود. باید دقیق باشید، باید شور انقلابى را حفظ کنید، باید با مشکلات هم بسازید، باید از طعن و دق دیگران هم روگردان نشوید، اما باید خامى هم نکنید؛ مراقب باشید. مأیوس نشوید، در صحنه بمانید؛ اما دقت کنید و مواظب باشید رفتار بعضى از کسانى که به نظر شما جاى اعتراض دارد، شما را عصبانى نکند، شما را از کوره در نبرد. رفتار منطقى و عقلائى یک چیز لازمى است."



گرچه آقای خامنه ای، همزمان این را نیز گفته است که: "به همه توصيه كنيم كه نيروهاى انقلابى را متهم به افراطى‌گرى نكنند؛ بعضى هم اينجورى دوست ميدارند. عنصر انقلابى، جوان انقلابى، طلبه‌ى انقلابى، فاضل انقلابى، مدرس انقلابى در هر سطحى از سطوح را متهم كنند به افراطى‌گرى؛ نه، اين هم انحرافى است كه به دست دشمن انجام ميگيرد؛ واضح است."



نواب سخنان را در پاسخ به سئوالی این چنینی مطرح کرد:" بحث طلاب تندرو پیش آمد، بد نیست اشاره‌یی به فعالیت برخی افراد کنیم که به اسم جمعی از طلاب در زمان دولت قبل، در بعضی مواقع کفن‌پوش به خیابان می‌آمدند، اما مشاهده می‌کنیم که همین افراد در زمان فعلی درباره برخی مسائلی که اتفاقا بزرگان حوزه نسبت به آن واکنش نشان دادند بی‌تفاوت بودند."



سخنان نواب، اما بسیار سریع با واکنش حامیان دولت مواجه شد. قاسم روانبخش، دبیر سیاسی نشریه پرتو ـ نزدیک به مصباح یزدی ـ که از وی به عنوان یکی از سردمداران تجمعات در دولت خاتمی یاد می شود، در این زمینه گفت: "در جمع بسیجیان قم، مقام معظم رهبری از این دولت انقلابی حمایت کردند. خوب است آقای نواب که خودش را مدعی ولایت می داند به بيانات رهبری توجه کند. ایشان فرمودند که دشمن می خواهد این دولت را تضعیف کند و می خواهد اوضاع را تیره و تار نشان بدهد. از سفر آقای احمدی نژاد چقدر مقام معظم رهبری تجلیل کردند؟ ایشان فرمودند این دولت شعارهای اسلام و امام و انقلاب را زنده کرده. بنابراین علیه چنین دولتی نباید کفن پوشید؛ بلکه در برابر کسانی که قصد تضعیف دولت را دارند، بايد کفن پوشید."



روانبخش این سخنان رادر گفتگو با سایت رحانیوز، مطرح کرد. سایتی که حامی احمدی نژادست. این سایت در خبر خود، نواب را "مشاور فرهنگی رییس مجلس"[علی لاریجانی] معرفی کرده است.



روانبخش همچنین افزوده است: "ما البته از این خوشحالیم که کسی علیه جریان انقلابی حوزه موضع می گیرد که ضمن تاسیس مرکز ادیان در حوزه علمیه قم، پایگاهی برای جریان روشنقکری منفعل غربی ایجاد کرده است. این افتخار دارد کسی که در رأس مرکز ادیان است، نسبت به طلاب و فضلای انقلابی چنین موضعی بگیرد. فراموش نمی کنیم که مدیر مرکز ادیان با روزنامه شرق مصاحبه کرد و مسائلي را مطرح كرد که این حرف اعتراض بسیاری از فضلا، علما و طلاب حوزه را به دنبال داشت."



وی همچنین با اشاره به حمایت نواب از میرحسین موسوی در انتخابات سال گذشته، افزود: "افتخار می کنیم که آقای نواب که الان با جمع طلاب و علمای انقلابی مخالفت می کند، کسی است که در هشت سال اصلاحات به آقاي خاتمی نزديك بود و در سال 84 هم در ستاد آقای هاشمی کار می کرد و در سال 88 هم از هواداران موسوی بود. برخی از اساتید و اعضای هیات علمی مرکز ادیان در روز 30 خرداد در خیابان انقلاب با لباس روحانیت در صف اول فتنه گران در مقابل نظام و انقلاب ایستادند و جریان فتنه را رهبری می کردند که عکس ها و تصاویرشان در سایت ها هم آمد. البته چنین شخصیتی اگر به طلاب و فضلای حوزه چنین اتهاماتی را بزند، این جای شکر دارد نه جای ناراحتی!"



روانبخش و نقش وی در تجمعات، از سوی اصول گرایان چنین تعریف می شود: "از سال اول ریاست جمهوری آقای خاتمی، بسیاری از مردم قم و طلاب حوزه علمیه با فردی آشنا شدند که در بیشتر راهپیمایی های آن دوران در بالای ماشین مخصوص تظاهرات ها و راهپیمایی ها قرار می گرفت و شعارهای از پیش تعیین شده را اعلام می کرد. در آن روزها که بازار اعتراض به اعمال گوناگون دولت وقت به وسیله اینگونه اقدامات زیاد بود ما نمی دانستیم که اصلا ایشان خودش اینگونه تجمعات را، راه می اندازد. کم کم دوستان طلبه و مردم قم همه آقای روانبخش را شناختند و پس از مدتی اگر در یکی از تجمعات ایشان را نمی دیدند دلشان برایش تنگ می شد. یادمان نمی رود، در جریان تحصن طلاب در مسجد اعظم قم در اعتراض به کاریکاتور موهنی که به حضرت آیت الله مصباح یزدی توهین شده بود ایشان از اعضای اصلی مدیریت این تحصن بود."



این وبلاگ نویس اصولگرا، دلیل تعطیلی تظاهرات روانبخش و یارانش را پس از انتخاب احمدی نژاد چنین بیان می کند: "می گویند این آقا از مشاورین غیر رسمی رئیس جمهور شده است. چون با اینکه سوتی های فراوانی از جانب مشاورین و معاونین رئیس جمهور داده شد مثل صحبت های آقای شمقدری در مورد علماء، حرفها و اعمال مختلف آقای مشائی و.... دیگر خبری از آن راهپیمائی ها و کفن پوشی ها نبود."



اما روانبخش کفن پوشان را چنن تعریف و دلیل سکوت آنان در این دوره را بازگو کرده است: "طلاب و فضلای انقلابی در هشت سال دولت مدعی اصلاحات در صحنه بودند. اخیرا مقام معظم رهبری هم اشاره کردند كه دوره این مسائل گذشت، مقصود همین برهه بود که به خدا و پیغمبر و قرآن و شهید و شهادت و همه چیز اهانت می کردند. در چنین شرایطی طلاب و فضلای حوزه وقتی فریاد می زدند و کسی به فریاد آنها اعتنا نمی کردند، حتی کفن پوش هم در عرصه خیابان ها حضور پیدا می کردند و در تحصن سه روزه ای شرکت کردند که علما و مراجع نیز در آن تحصن شرکت داشتند كه این یک افتخار است. البته آقای نواب در اين دوره هشت ساله، سابقه چنین اعتراض‌هايي را در پرونده خود ندارد. نه اعتراض به عملکرد دولت اصلاحات، نه کفن پوشی و نه در حضور در تحصن حتی هنگامی که به دین خدا و ارزش ها اهانت می شد. ما به این افتخار می کنیم که چنین شخصیتی الان به ما انتقاد می کند."



هشدار پورمحمدی درباره دستگیری رهبران جنبش سبز

مصطفی پورمحمدی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور از احتمال مطرح شدن "بحث دستگیری چهره های اصلی" که به گفته او "حوادث سال گذشته را رقم زدند" در شورای عالی امنیت ملی خبر داد.




وی که در مراسم نقد و بررسی عملكرد قوه قضائیه در دانشگاه امیركبیر سخن می گفت، در عین حال هشدار داد که: "در خصوص عناصر اصلی كه حوادث سال گذشته را رقم زدند اگر فضای عمومی كاملاً توجیه نباشد هر حركتی به ضد آن تبدیل خواهد شد."



وزیر سابق کشور همچنین در پاسخ به این پرسش كه آیا برخورد با "سران فتنه" مشمول رأفت اسلامی شد یا تسامح و تساهل؟ گفت: "خیر، هیچ‌گاه تسامح و تساهلی رخ نداده است. در این بخش باید كار بیشتری صورت گیرد و به اشكالات پاسخ داد و دغدغه‌ها را كم كرد."



پورمحمدی به نقش آیت الله خامنه ای در دستگیری احتمالی سران جنبش سبز هم اشاره کرد و افزود: "طبیعتاً بحث دستگیری چهره‌های اصلی در شورای عالی امنیت ملی مطرح و به نظر مقام معظم رهبری رسیده و از ایشان نظرخواهی خواهد شد. البته برای دستگاه قضائی كاری ندارد كه با آنها برخورد كرده و آنها را دستگیر كند و حتی باعث تبلیغات برای آن هم خواهد شد. اما آیا مصلحت كشور اقتضای آن را دارد؟"







وعده عملی نشده



تاکید رئیس سازمان بازرسی کل کشور بر لزوم در نظر گرفتن "مصلحت کشور" و انجام "کار بیشتر" برای دستگیری رهبران جنبش سبز پس از آن عنوان می شود که وعده های پیشین مسئولان ارشد جمهوری اسلامی برای دستگیری و محاکمه این افراد تاکنون عملی نشده است.



مسئولان دولتی و حکومتی ایران از میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد معترض به نتایج انتخابات گذشته ریاست جمهوری به عنوان "سران فتنه سبز" نام می برند هرچند در بسیاری از موارد نام افرادی مانند اکبر هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی نیز در کنار نام موسوی و کروبی قرار می گیرد.



پیش از این آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی گفته بود محاکمه سران فتنه برای نظام کاری ندارد. رئیس قوه قضائیه، دادستان تهران، وزیر اطلاعات، فرماندهان ارشد نظامی و امنیتی و بسیاری از دیگر چهره های حکومتی هم تاکنون بارها وعده داده اند که با سران فتنه برخورد می شود؛ اتفاقی که هنوز رخ نداده است.



یک ماه و نیم پیش، عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران هم در مورد احتمال برخورد با رهبران جنبش سبز گفته بود: "محاکمه سران فتنه به طور یقین یک مطالبه عمومی است و دستگاه قضا ضمن رعایت عدالت، در این پرونده مسامحه نخواهد کرد."



ناظران سیاسی معتقدند که با توجه به التهاب موجود در جامعه که به دنبال سرکوب خشونت بار اعتراضات به نتایج اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری توسط حکومت به وجود آمده، هرگونه برخورد با رهبران جنبش اعتراضی، می تواند به بروز مجدد اعتراضات و تظاهرات عمومی بینجامد.







احمدی نژاد سند رو نکرده



رئیس سازمان بازرسی کل کشور همچنین در بخش دیگری از سخنانش در دانشگاه امیرکبیر، گفت "تا آنجا که اطلاع دارد"، محمود احمدی نژاد در مورد اتهاماتی که در مناظره های انتخاباتی علیه اکبر هاشمی رفسنجانی و همچنین در "موارد دیگر" مطرح کرده بود، مدرکی ارائه نکرده است.



به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، این مقام ارشد دستگاه قضایی جمهوری اسلامی اضافه کرده که: "رئیس‌جمهور و سایر افراد که نسبت‌هایی را به دیگران می‌دهند همواره باید مستنداتی همراه داشته باشند که به مراجع مسئول داده شود."



این سخنان پورمحمدی با واکنش یک نماینده حامی دولت در مجلس شورای اسلامی روبرو شد.







سند احمدی نژاد، مهدی هاشمی است



حمید رسایی در واکنش به سخنان رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به مهدی هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، گفت: "سند سئوالاتی كه احمدی نژاد در مناظره های انتخاباتی مطرح كرد، اكنون در لندن به سر می برد."



وی با بیان اینکه "احمدی نژاد در آن مناظره فقط چند سئوال مطرح کرد" افزود: "فرزندان هاشمی رفسنجانی نقش جدی در فتنه سال گذشته داشتند و آنها به ویژه فائزه و مهدی هاشمی به عنوان جهت دهندگان اصلی به سران فتنه بودند."



این نماینده حامی دولت همچنین با بیان اینکه "سران فتنه هم بازیچه دست فرزندان هاشمی شدند" به خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت: "یكی از مهمترین سندهای احمدی نژاد، مهدی هاشمی است كه امروز در لندن به سر می‌برد و به گفته آقای هاشمی رفسنجانی، مهدی به دستور وی به خارج از كشور رفته است."



رسایی با انتقاد از رئیس مجمع تشخیص مصحت نظام اظهار کرد: "البته آقای هاشمی رفسنجانی به دلیل كمك هایی كه به سران فتنه می كند و نقشی كه در فتنه سال گذشته داشته است، باید پاسخگو باشد."



این اظهارات رسایی در شرایطی بیان شد که رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه سخنان دیروزش در دانشگاه امیرکبیر گفت: "ما باید به این سمت حركت كنیم كه اگر سخنی را بر زبان می‌آوریم مستند باشد و زمانی كه مستند صحبت می‌كنیم باید آن اسناد را ارائه دهیم تا به مسئله رسیدگی شود."



پورمحمدی افزود: "اگر فردی مدارك و مستندی را در مورد هر فرد دیگری به ما ارائه دهد قطعاً در سازمان بازرسی آن را تعقیب خواهیم كرد."







اتهام و شکایت



در جریان مناظره تلویزیونی میرحسین موسوی و محمود احمدی نژاد در دوره قبل از انتخابات ریاست جمهوری دهم، احمدی نژاد گفته بود که "بی قانونی" و "قانون گریزی" را در ثروتمند شدن فرزندان کسانی چون اکبر هاشمی رفسنجانی و علی اکبر ناطق نوری، که هر دو از چهره های با نفوذ روحانی ایران هستند، موثر می داند.



وی همچنین هاشمی رفسنجانی را متهم کرده بود که در اوایل کار دولت نهم به "پادشاه یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس" پیغام داده است که "این دولت به زودی سقوط خواهد کرد."



اتهامات مالی و اقتصادی که احمدی نژاد در آن مناظره به هاشمی رفسنجانی و فرزندان وی وارد کرد، به نامه سرگشاده و شدیداللحن رئیس مجلس خبرگان رهبری به آیت الله خامنه ای، سه روز قبل از برگزاری انتخابات، منجر شد.



فرزندان هاشمی رفسنجانی هم با طرح شکایتی در قوه قضائیه علیه محمود احمدی نژاد خواستار رسیدگی قضائی به این سخنان شدند؛ شکایتی که خبری از بررسی یا به جریان افتادن آن در دست نیست.



فیلم / عکاس ايرانی برای توریستها در اصفهان آواز ميخواند

* حداد عادل: دولت احمدی نژاد به ۷۰ درصد برنامه چهارم عمل نکرده است

حداد عادل: دولت احمدی نژاد به ۷۰ درصد برنامه چهارم عمل نکرده است




کلمه : حداد عادل، رئیس مجلس هفتم با اعتراف به عملی نشدن ۷۰ درصد برنامه چهارم توسعه در دولت احمدی نژاد، مدعی شد که ظرفیت‌های دولت و مجلس در قانون برنامه چهارم در نظر گرفته نشده است!

به گزارش خبرگزاری‌ها، این نماینده حامی احمدی نژاد با اذعان به اینکه مجلس و دولت اصولگرا با هم هماهنگ نیستند و هر یک ساز خود را می‌زنند، از نبود حزب اصولگرا و اتاق فکر برای این جریان انتقاد کرد و گفت: مادامی که پشت سر دولت و مجلس یک جای واحد نداشته باشیم که اینها با هم در کلیت با هم همسو شوند و در مسائل فنی و کلام اداره کشور هماهنگ شوند این داستان تا ابد ادامه خواهد داشت و ربطی به اینکه چه کسی رئیس‌جمهور و چه کسی نماینده و رئیس مجلس باشد ندارد.



احمدی‌مقدم: سپاه به همراه بسیج به کمک پلیس می آید



فارس : فرمانده نیروی انتظامی گفت: «سپاه پاسداران در عرصه امنیتی وظیفه کمک به نیروی انتظامی را دارد به‌طوری که در مواردی که پلیس دچار نقص است به همراه بسیج به کمک پلیس می‌آید.»

احمدی‌مقدم در حاشیه اولین یادواره چهارصد شهید فرماندهی انتظامی استان تهران در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی‌بر نحوه تعامل سپاه با نیروی انتظامی اظهار داشت زمانی که تامین امنیت در برخی مناطق جغرافیایی و یا در یک مقطع زمانی وسیع است سپاه به کمک نیروی انتظامی می‌آید.

فرمانده نیروی انتظامی در مورد روند بررسی پرونده قتل دکتر سودبخش گفت:‌ «در جریان وضعیت پرونده نیستم، موضوع را از فرمانده انتظامی تهران بزرگ جویا شوید.»

نامه مادران کمپین در مورد وضعیت نسرین ستوده به محمدجواد لاریجانی

تغییر برای برابری: جمعی از مادران کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض آمیز، نامه درخواست خود برای پیگیری وضعیت نسرین ستوده، حقوقدان و عضو کمپین میلیون امضا، را به دفتر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه تحویل دادند.


این مادران در عین حال که خواستار رسیدگی به حقوق سایر زندانیان هم هستند، در نامه ای خطاب به محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، خواستار برخورداری نسرین ستوده از حقوق اولیه خود در دوران بازداشت شده اند و همچنین این خواسته را مطرح کرده اند که نسرین ستوده را به دلیل دفاع از حق و عدالت مجارات نکنند.



در نامه مادران کمپین به دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه آمده است:« می خواهیم از شما بپرسیم چرا زنی حقوقدان و وکیل دلسوز زنان و کودکان و انسان های بی پناه باید از حقوق اولیه یک زندانی محروم باشد . به کدامین مجوز با او و فرزندان اش این چنین رفتار می شود؟»



مادران کمپین یک میلیون امضا در نامه خود با اشاره به وضعیت فرزندان خردسال نسرین ستوده نوشته اند:« بعد از نزدیک به دو ماه هنوز کودک سه ساله ی او صدای مادر را حتی از پشت تلفن نشنیده است و دختر خردسال اش دچار افسردگی شده است. همسر خانم ستود هم از تمام مجراهای قانونی برای گرفتن یک خبر سلامتی از ایشان اقدام نموده ولی متاسفانه هیچ کس پاسخگو نیست».



مادران کمپین در پایان نامه خود خطاب به دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه خواستار شده اند:« ما از شما که بر مسند دفاع از حقوق بشر تکیه زده اید تقاضا داریم به حقوق زندانیان توجه نشان دهید و نسرین ستوده وهمسر و فرزندانش را به خاطر دفاع از حق و عدالت مجازات نکنید».

زمزمه اعتصاب غذا در میان کارگران نورد لوله صفا و پروفیل ساوه

زمزمه اعتصاب غذا در میان کارگران نورد لوله صفا و پروفیل ساوه




اتحادیه آزاد کارگران ایران : بنا بر گزارشهای دریافتی توسط اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران نورد لوله صفا از 2 ماه پیش تاکنون دستمزدهای خود را دریافت نکرده اند. عدم پرداخت دستمزد این کارگران که تعداد آنان حدود 1300 نفر است در حالی از سال گذشته به یک روال در این کارخانه تبدیل شده است که کارخانه لوله و پروفیل ساوه نیز از دو ماه پیش تا کنون دستمزدهای کارگران این کارخانه را که تعداد آنان نیز حدود 1300 نفر است، پرداخت نکرده است. لازم به یاد آوری است مالکیت هر دوی این کارخانه ها متعلق به یک نفر است.

بنا بر این گزارش بدنبال عدم پرداخت دستمزدهای کارگران این دو کارخانه، زمزمه اعتصاب غذا در میان کارگران نورد لوله صفا بالا گرفته است و کارگران نورد لوله و پروفیل ساوه نیز اعلام کرده اند که از همکاران خود در کارخانه نورد لوله صفا حمایت خواهد کرد.



فتنه‌انگیزی علیه هدفمندی یارانه‌ها وجود دارد، اما اسنادش موجود نیست!



مهدی کوچک زاده نماینده وابسته به جناح دولتی با ادعای اینکه “عده‌ای با انگیزه‌های شیطانی درصدد فضاسازی حاشیه‌ای حول طرح هدفمندی یارانه‌ها هستند”، در عین حال اذعان کرد که هیچ اسناد و مصادیقی دال بر این ادعا در دست ندارد.

کوچک زاده و همچنین بزرگتر های جناح وی تاکنون همواره اتهام و تهمت به منتقدان می زدند و ادعا می کردند که سند آن موجود است اما اینبار وی پس از ادعای وجود فتنه اقتصادی مدعی وجود سند هم نشد.

به گزارش مهر، کوچک زاده درباره آنچه که تحت عنوان فتنه اقتصادی حول قانون هدفمندی یارانه‌ها از سوی برخی در کشور مطرح می‌شود، گفت: اینکه اسناد و مصادیقی وجود داشته باشد که بخواهیم به استناد آنها ثابت کنیم که عده‌ای علیه طرح هدفمندی یارانه‌ها اقدام می‌کنند به طور مصداقی چیزی نداریم.

همه وکلای طبرزدی تحت فشار دستگاه قضایی و اطلاعاتی

خبرگزاری هرانا – در پی گستردگی نقض حقوق بشر و بازداشت فعالین سیاسی و مدنی دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی برای ممانعت از بازتاب اخبار این فعالین و برگزاری منصفانه دادگاه ها، فشار های خود را بر وکلای این زندانیان اعمال میکنند.




حشمت الله طبرزدی یکی از زندانیان سیاسی محبوس در بند 3 زندان رجایی شهر کرج یک نمونه از این زندانیان است که تا کنون 3 تن از وکلای وی در پرونده سازی های مختلف دستگاه قضایی و اطلاعاتی بازداشت و بعضا احکامی چون حبس را نیز دریافت کرده اند.



محمد اولیایی فر وکیل پایه یک دادگستری که در بند 350 زندان اوین جهت اجرای حکم یک سال زندان به دلیل اعتراض به اعدام یک نوجوان محکوم به اعدام به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است و هم اکنون از یک بیماری خونی در رنج است.



نسرین ستوده وکیل پایه یک دادگستری که در پی احضار به دادسرای مستقر در زندان اوین بازداشت شده است نیز از دیگر وکلای این زندانی است که به دلایل نامعلوم در بازداشت وزارت اطلاعات است.



محمد علی دادخواه که پس از بازداشت نسرین ستوده وکالت این زندانی را بر عهده گرفته است وی نیز همچنان درگیر پرونده سازی سال گذشته است و فشار ها بر این عضو کانون مدافعان حقوق بشر نیز همچنان ادامه دارد.



در آخرین مورد فشار بر وکلای دادگستری می توان به تهدید وکیل نسرین ستوده خانم غنوی اشاره کرد که به دلیل پیگیری وضعیت همکار و موکلش از سوی ماموران وزارت اطلاعات تهدید به بازداشت شد.



اکنون سالهاست از برگزاری یک دادگاه منصفانه تحت قوانین موجود، خبری نیست و در این بین فعالین حقوق بشری برگزاری دادگاه های منصفانه در چنین فضایی را غیر ممکن می دانند، زیرا در اکثر اوقات وکلای مستقل؛ تنها زمانی قادر به دفاع از موکلین خود هستند که پرونده در مرحله تجدید نظر است و عملا وکلا از زمان بازداشت تا صدور حکم اولیه حق دخالت ندارند.



اما این همه در ممانعت از فعالیت وکلا ناکافی بوده است و برخی از ایشان تنها به دلیل دفاع از موکلینشان با احکامی چون زندان مواجه شدند.







مهر : حسین الله کرم در گفتگو با خبرنگار مهر که در حاشیه بازدید از غرفه خبرگزاری مهر در نمایشگاه بین المللی مطبوعات آغاز شد، در بیان ارزیابی قدرت رسانه‌های داخلی در مواجهه با جنگ نرم دشمنان اظهار داشت: من فکر می‌کنم وضعیت به وجود آمده در 16 ماه گذشته نشان دهنده رشد و توانمندی‌ رسانه‌های داخلی در تولید قدرت نرم است.

مهر : حسین الله کرم در گفتگو با خبرنگار مهر که در حاشیه بازدید از غرفه خبرگزاری مهر در نمایشگاه بین المللی مطبوعات آغاز شد، در بیان ارزیابی قدرت رسانه‌های داخلی در مواجهه با جنگ نرم دشمنان اظهار داشت: من فکر می‌کنم وضعیت به وجود آمده در 16 ماه گذشته نشان دهنده رشد و توانمندی‌ رسانه‌های داخلی در تولید قدرت نرم است.




این موسس گروه انصار حزب الله دلیل به نتیجه نرسیدن تهاجم دشمن در 16 ماه گذشته را ناشی از قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: اگر قدرت انقلاب اسلامی توسط رسانه ها در جامعه ما به خوبی مطرح شود اساسا در مقابل میکروب های سیاسی اجتماعی که رهبری از آن نام برده اند واکسینه خواهیم شد.



وی اضافه کرد: واکسینه کردن در مقابل تهاجم میکروبی می بایست از طریق آگاهی صورت گیرد و بستر این آگاهی رسانه ها هستند.



با بد حجابی سیاسی مواجهیم



این عضو هسته مرکزی گروه انصار حزب الله در بخش دیگری از گفتگو با مهر ، در خصوص اجرای طرح عفاف و حجاب در جامعه نیز گفت: ما با لایه های مختلفی از پدیده بدحجابی در داخل کشور روبرو هستیم که یکی از این لایه ها لایه ای است که از سوی دشمن خارجی در قالب گروه ها و مانکن ها فرهنگ مبتذل غربی را در جامعه ترویج می کنند که باید نیروهای اطلاعاتی و انتظامی با آنها برخورد شدید و قاطع کنند.



این فعال سیاسی با بیان اینکه لایه دوم بدحجابی در جامعه لایه ای است که تحت تاثیر فضای دیجیتالی دشمن قرار گرفته است و عمدتا سیاسی عمل می کند، گفت: امروز ما با بدحجابی سیاسی روبرو هستیم که برای مقابله با این لایه هم نیازمند برخورد امنیتی و هم نیازمند آگاه سازی توده های مردم هستیم.



الله کرم اضافه کرد: اما لایه عموم تری وجود دارد که آن توده مردم هستند که عمدتا اسلام را دوست دارند و حجاب اسلامی را رعایت می کنند اما متاسفانه با این وجود بخشی از این لایه سوم تحت تاثیر لایه اول ( مانکن نماها) و لایه دوم ( بدحجابان سیاسی) قرار گرفته اند.



این فعال سیاسی خاطر نشان کرد: برخی معتقدند با این دسته افراد باید به طور نرم افزاری برخورد کرد و به گسترش تولید فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه پرداخت تا بدحجابی جایگاه خود را از دست بدهد.



هشدار نسبت به احتمال حرکت آنارشیستی حزب اللهی ها



وی با تاکید بر اینکه الگوی ما باید الگوی برخورد قانونی باشد، گفت: با وجود اینکه معتقد هستند که باید از سوی مسئولان برخورد قانونی با این هنجارشکنی در جامعه صورت گیرد اما اگر امر به معروف و نهی از منکر از طرف مردم تعطیل شود و یا مسئولان ساز و کار لازم را برای ظهور و بروز آن به وجود نیاورند ما به زودی شاهد یک حرکت آنارشیستی ( هرج و مرج طلبی) مجدد از سوی جریان های حزب اللهی خواهیم بود.



الله کرم با بیان اینکه البته ما جایگاه دولتی را برای خود دولت محفوظ می دانیم و معتقدیم که دولت باید عملکرد قانونی در همه زمینه ها به ویژه اجرای طرح عفاف و حجاب در جامعه داشته باشد، گفت: اما همین قوانین اسلامی برای مردم جایگاهی قائل شده اند که این جایگاه با حضور در صحنه و امر به معروف و نهی از منکر صورت می گیرد اما فقط در چارچوب لسانی نه اجرایی.



وی ابراز امیدواری کرد که دولت و مسئولان ذیربط بتوانند فضا و جایگاهی را برای حضور مردم در صحنه ایجاد کنند و الا مردم بیکار نخواهند نشست.


رویترز : افزایش فاصله فقیر و غنی در دوره احمدی‌نژاد

مردکم mardomak.org خبرگزاری رویترز در گزارشی به بررسی وضع اقتصادی ایران پرداخته و نوشته است که تحریم‌ها و شیوه اداره کشور پس از ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، شکاف بین فقیر و غنی را بیشتر کرده است.




در این گزارش که روز 27 اکتبر (پنجم آبان) منتشر شد، تاکیده شده در حالی‌که مردم عادی کشور در حال کشمکش برای امرار معاش خود به دلیل تحریم‌های بین‌المللی هستند کسانی نیز وجود دارند که برای آرایش موی سر خود ماهانه به پاریس سفر می‌کنند.



نویسنده این گزارش با اشاره به بازگشایی مراکز خرید جدید در تهران و برخی شهرها که پر از بوتیک‌های طراحان مد است و اتومبیل‌های براقی که خیابان‌ها را پرکرده‌ است، می‌نویسد که «نوکیسه‌ها در این شرایط زندگی، خود را مطابق مد روز می‌کنند».



انتقال مرکز قدرت از بازار به سپاه و وابستگان آن‌ها



به باور نویسنده این گزارش، مرکزیت قدرت که پیش از ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد در سال 2005، بازار و روحانیت بانفوذ سنتی بود، جای خود را به نخبگان سپاه پاسداران و بازرگانان وابسته به آن‌ها و دولت داده است.



رئیس یک شرکت ساختمانی که نخواسته نامش فاش شود به رویترز گفته که شرکت‌های وابسته به سپاه در مناقصه‌های بزرگ برنده می‌شوند و همه درها به روی آن‌ها باز است.



برخلاف سایر کشورهای تحت تحریم، خیابان‌های تهران و سایر شهرهای بزرگ پر از فروشگاه‌های اجناس لوکس و تبلیغات مربوط به آن‌هاست. حتی ورودی نشستن در یک رستوران مجلل 100 دلار است.



سمیرا شفقت، زن 38 ساله‌ای که همسرش واردکننده مواد غذایی است و کارش با استفاده از وابستگی به دولت رونق گرفته ایران را «بهترین کشور» برای زندگی می‌داند و می‌گوید که پیشتر عادت داشته برای خرید به دوبی و پاریس برود ولی حالا می‌تواند اجناس موردعلاقه خود را در تهران پیدا کند.



او نگران است که تحریم‌ها باعث شود او نتواند برای آرایش ماهانه موهایش به پاریس برود.



نویسنده رویترز در ادامه به بازگذاشتن دست مشاغل خصوصی از سوی دولت اشاره می‌کند و به نقل از مالک یک فروشگاه لباس در تهران که از شناخت آدم‌های قدرتمند، خرسند است، می‌نویسد که او «با مجوز» محصولات خود را قانونی و از طریق گمرک وارد می‌کند.



به نظر نویسنده، در کشوری که در آن خبری از کاباره‌ها، کلوب‌های شبانه و مشروب نیست، خرید کردن یک تفریح به‌حساب می‌آید، اما همه ایران‌ها در شرایط کنونی نمی‌توانند از آن لذت ببرند.



صاحب یک فروشگاه در مشهد به گزارشگر رویترز گفته است که برخی زن‌ها ماهانه 600 تا 900 دلار صرف لوازم آرایش می‌کنند و این در حالی است که گزارش‌های محلی درآمد ماهانه بسیاری از ایرانی‌ها را کمتر از 800 دلار اعلام کرده‌اند.



«عجیب است که اقتصاد ایران هنوز پابرجاست»



یک دیپلمات بلندپایه غربی در تهران به رویترز گفته که اگرچه هنوز بحران وجود ندارد اما اقتصاد با دشواری‌های شدیدی روبه‌رو است.



او تاکید کرده است که براساس نظریه‌های اقتصادی، اقتصاد ایران باید از هم بپاشد، اما «عجیب است که هنوز هم کشور سرپاست و به فعالیت ادامه می‌دهد».



در گزارش رویترز آمده است: بیکاری رسما حدود 10 درصد است ولی منتقدان آن را نزدیک به 15 درصد می‌دانند. همچنین در حالی‌که مرکز تحقیقات مجلس می‌گوید تورم 50 درصد در سال افزایش دارد، بانک مرکزی کشورنرخ تورم را در یک سال منتهی به شهریور سال جاری 8.9 اعلام می‌کند.



نشریه تایم نیز در گزارشی که 27 اکتبر (پنجم آبان) منتشر شد، تاثیر سیاست‌های اقتصادی دولت آقای احمدی‌نژاد را بر اقشار مختلف جامعه به خاطر افزایش تورم، بیکاری و قطع یارانه‌های دولتی «نگران‌کننده» خواند.



محمد ظاهری، راننده تاکسی 44 ساله‌ و کارمند بازنشسته‌ای است که از رنج زندگی خود می‌گوید و در مقابل به مردم پولداری اشاره می‌کند که میلیون‌ها تومان صرف یک شب مهمانی می‌کنند.



در حالی‌که سردمداران دولت، تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران را نفی می‌کنند، تحلیلگران با اشاره به سخت‌ترشدن محدودیت‌ها، از دشواری معاملات بانک‌های داخلی و نیز افزایش هزینه‌های انجام معامله با ایران برای شرکت‌های خارجی می‌گویند.



نویسنده رویترزدر ادامه گزارش تاکید می‌کند که با این وجود، در این میان برنده‌ها و بازنده‌هایی وجود دارند. نویسنده به گفته رسول فرهنگیان، تاجر مقیم دوبی اشاره می‌کند که براین باور است تحریم‌ها شرایط تجارت را برای میانه‌ حال‌های ایرانی تسهیل کرده است.



مشکلات اقتصادی و نارضایتی مردم



به باور نویسنده رویترز، شیوه زندگی مطابق مد روز 10 درصد بالای مردم، نمی‌تواند مشکلات اقتصادی بیشتر ایرانی‌ها را بپوشاند. بسیاری از افراد با درآمد کم یا متوسط، برای گذران زندگی باید دو تا سه شغل داشته باشند.



تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی اخیر علیه ایران و اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، منجر به افزایش قیمت بسیاری از کالاها و خدمات در ايران شده و نارضايتی عمومی را دامن زده است و ایرانی‌ها را نگران کرده است.



در همین حال روزنامه واشنگتن‌پست به تازگی به نقل از اقتصاددان‌ها و تحلیلگران نوشت که تحریم‌ها علیه ایران در حال اثربخشی است و چالش‌های مختلف در اقتصاد ایران به‌وجود آمده است.



اگرچه آقای احمدی‌نژاد گفته است که حذف یارانه‌ها به مردم عادی آسیبی نمی‌رساند، اما مردم خود را برای عواقب غیرمنتظره آماده می‌کنند. در همین رابطه یک کارمند به رویترز گفته است که پیش از آنکه قیمت‌ها بالا برود او 400 کیلو برنج خریده، نان زیادی خشک کرده و مایع تمیزکننده زیاد انبار کرده است.



یک کارمند کارخانه کاشی، به فروش بسیار بالای شرکت خود اشاره کرده که به تازگی و پیش از بالارفتن احتمالی قیمت‌ها اتفاق افتاده است.



رویترز در انتهای این گزارش از قول منتقدان می‌نویسد که حذف یارانه‌ها می‌تواند تورم را بدتر کند و موجب اعتراضات ضددولتی مانند سال گذشته شود؛‌ اعتراضاتی که کشور را تکان داد و از سوی سپاه سرکوب شد.

puجمع آوری مانکنهای نامتعارف از مغازه ها + یک عکس از مانکنهای متعارف

مهر : سرهنگ عباس میرایی با اشاره به جمع آوری مانکنهای نامتعارف اظهار کرد: خوشبختانه با همکاری که بین صنوف و اماکن عمومی وجود دارد ضوابط و مقررات لازم در استفاده نکردن از مانکنهای نامتعارف اجرا می شود. رئیس پلیس اماکن نیروی انتظامی عنوان کرد: در حال حاضر استفاده از مانکنهای نامتعارف از سوی اماکن تا حد چشمگیری کاهش یافته اما در برخی از مواقع شاهد استفاده برخی از واحدهای صنفی جدید به علت ناآگاهی هستیم.




وی گفت: افراد جدیدی که وارد صنف پوشاک می شوند ممکن است به علت آشنا نبودن با قوانین تخلفاتی در این زمینه مرتکب شوند اما این افراد از سوی پلیس رصد شده و به آنان تذکر داده می شود.



میرایی گفت: حدود سه میلیون واحد صنفی در کشور وجود دارد که با توجه به گستردگی آن ممکن است در برخی جاها مشکلات و ناهماهنگی هایی وجود داشته باشد.



وی با اشاره به برخورد پلیس با قهوه خانه ها گفت: پلیس آمادگی هر گونه برخورد با قهوه خانه ها را در چارچوب وظایف خود دارد و طبق قانون با متخلفان برخورد می کند.

ادامه ی فشارها بر فعالین دانشجویی چپ دانشگاه یزد

خبرگزاری هرانا - فشار و تهدید بر فعالین دانشجویی چپ دانشگاه یزد کماکان ادامه دارد.




بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، علاوه بر محسن وفایی مدیر مسئول و سردبیر نشریه "بیان آزاد" که در هفته های اخیر خبر دستگیری و سپس آزادی اش منتشر شد، نیما کاویانی، سردبیر نشریه "پرومته و زمین" نیز بازداشت شده است.



این دانشجوی آزادیخواه و برابری طلب پس از 11 روز بازداشت به قید ضمانت موقتا آزاد شده است.



این در حالی است که فرخ باستانی دیگر دانشجوی چپ این دانشگاه و مدیر مسئول نشریه "پرومته" نیز در تابستان گذشته مدتی را در بازداشت به سر برده است.



هم چنین غیر از نیما کاویانی و فرخ باستانی چند تن دیگر از دانشجویان آزادیخواه و برابری طلب یزد در معرض بازداشت اطلاعات این استان قرار دارند.