Tuesday, May 19, 2009

نامه کروبی به ضرغامی:به شما هشدار میدهم دست از تخریب بردارید وگرنه سکوت نخواهم کرد


صداوسيما نبايد به كيهان مصور تبديل شود چنان‌كه امروز بخش خبري 20:30 چنين است.... سوال اينجاست كه علت برجستگي اين بخش از سخنان(انتقاد از برهم زدن نظم جلسه بخاطر کشمکش طرفداران موسوی و نیروی بسیج) من در بخش خبري 20:30 چيست؟ آيا صداوسيما جسارت آن را دارد كه بخش‌هاي ديگر سخنراني من درباره آقاي محمود احمدي‌نژاد را هم پخش كند؟آيا همين كار را درباره اختلاف اصولگرايان با آقاي احمدي‌نژاد انجام مي‌دهید...رسانه ملي در انتخابات دوره دهم رياست‌جمهوري به رسانه فردي تبديل شده است.اين رسانه به تريبون رئيس دولت تبديل شده و به نام پخش اخبار دولت عملا به ارگان آن تبديل شده است چنانكه پس از پايان همان برنامه‌اي كه مرا تخريب كرديد رپرتاژ آگهي دولت درباره فروش سهام عدالت به كارگران را پخش كرديد...و اگر نقشي در اين تخريب نداريد بر نظارت خود بر زيرمجموعه‌هاي خويش بيفزاييد كه چون ماجراي مجموعه برنامه هويت عليه روشنفكران نشود كه فاجعه‌اي فرهنگي بود و رئيس وقت سازمان صداوسيما اعلام كرد كه از آن بي‌خبر است

جناب آقاي مهندس عزت‌الله ضرغامي

رياست سازمان صداوسيما



با سلام و احترام

عملكرد سازمان تحت رياست حضرت عالي در ماه‌ها و روزهاي اخير به شدت يادآور تجربه تلخي است كه از عملكرد اين نهاد در انتخابات رياست‌جمهوري سال 1384 در يادها مانده است. آن زمان كه صداوسيما در اعلام نتايج نهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري بر ستاد انتخابات كشور و وزارت كشور پيش‌دستي كرد و به ياري آقاي غلامحسين الهام سخنگوي وقت شوراي نگهبان و سخنگوي بعد دولت آقاي محمود احمدي‌نژاد خبر از راي و رتبه رئيس آينده خود داد و در پيوندي شگرف ميان «كيهان و صداوسيما و شوراي نگهبان» در حالي كه نهادهاي قانوني و آمارهاي رسمي خبر از راهيابي آقاي هاشمي و اينجانب به مرحله دوم انتخابات مي‌دادند، چون هاتفي از عالم غيبي خبر از راه‌يابي احمدي‌نژاد به مرحله دوم انتخابات دادند و سرنوشت انتخابات را به گونه‌اي ديگر رقم زدند. خبرنگاران شما در آن زمان به جاي آنكه اخبار انتخابات را از رئيس ستاد انتخابات بپرسند به سخنگوي شوراي نگهبان تلفن مي‌زدند و از اولين ساعات بامداد تا نيمروز 28 خرداد 84 چنان اطلاع‌رساني مي‌كردند كه گويي از عالم الهام خبري دارند. تا زماني كه شما در جريان قرار گرفتيد و به حق سوگند خورديد كه از ماجرا خبر نداريد و هم از سوي شما و هم از جاهاي ديگر از من عذرخواهي شد و مصاحبه با حضرت الهام پايان يافت و در حالي كه الهامات غيبي همه را در ربوده بود و پروژه پايان يافته بود بار ديگر دوربين‌هاي شما سوي ستاد انتخابات شد تا نتايج پروژه را گزارش كنند. در اين پروژه قرار بود با آقاي محمود احمدي‌نژاد به عنوان پديده انتخابات برخورد شود و متاسفانه حتي دوستان اصلاح‌طلب در وزارت كشور چنان در انفعال افتاده بودند كه نتوانستند از راي مردم دفاع كنند و اين تركيب دست به دست هم داد تا انتخابات سرنوشت ديگري يافت.

در اين مدت رابطه من و شما روشن بوده است. در روزهايي كه از فرط جفاي تلويزيون دولتي به فكر راه‌اندازي تلويزيوني غيردولتي افتادم ديداري از صداوسيما كردم و به سابقه مسووليت شما در معاونت پارلماني صداوسيما و مسووليت من در رياست مجلس ششم رابطه‌اي محترمانه ميان ما برقرار بود وگرچه در چهار سال گذشته همواره بخش‌هاي خبري تلويزيون به تحريف و تخريب مواضع اصلاح‌طلبان و به‌خصوص اينجانب پرداخته اما هرگز موج تخريب و تحريف به اندازه روزهاي اخير اوج نگرفته است كه لابد نسبتي با انتخابات 22 خرداد 88 دارد. از جمله آخرين اقدام تخريبي صداوسيما در بخش خبري معروف 20:30 دوشنبه‌شب 28 ارديبهشت‌ماه رخ داده است:

1-‌ در آغاز خبرها اعلام شده كه مهدي كروبي به علت بيماري سفرهاي انتخاباتي خود را لغو كرده است. عرض مي‌كنم كه علي‌رغم تبليغات مخالفان مهدي كروبي سالم و سرحال است و تنها علت تعويق سفر من به استان‌هاي گيلان و آذربايجان شرقي رحلت عالم بزرگ آيت‌الله العظمي بهجت بوده كه با توجه به جايگاه ايشان نزد مردم به خصوص مردم گيلان و ضرورت شركت در مراسم تشييع پيكر ايشان سفر به اين استان‌ها به وقت ديگري موكول شد. با وجود اين همين امروز پس از مشايعت پيكر اين فقيه فرزانه و عارف در شهر مقدس قم در حالي كه اين نامه را به شما مي‌نويسم راهي استان اردبيل خواهم شد تا افرادي كه با ادعاي جواني در عصر ميانسالي و كهن‌سالي از مردم راي مي‌گيرند دريابند كه جوان كيست هرچند كه برخي از اين ادعاهاي جواني هم در چهار سال گذشته كم به كشور آسيب نزده و جواني را با خامي اشتباه گرفته‌اند.

2- من در هر سفر سخنراني‌هاي متعددي انجام مي‌دهم. قصد اصلي من از سفرها ارائه برنامه‌هايي براي اداره كشور و البته نقد اقدامات دولت در چهار سال گذشته است. چرا صداوسيما به بخش گزينشي، هدفمند، تخريبي و تحريفي سخنان من مي‌پردازد؟ گر قرار است كه رسانه ملي واقعا ملي باشد، چرا فقط عليه يك جناح فعاليت مي‌كند؟ ويراستار اخبار شما عضو كدام حزب يا جناح سياسي است؟ اگر حريت و جرات دارد چرا همه بخش‌هاي سخنراني مرا پخش نمي‌كند؟

3- در سفر اخير من به استان اصفهان در شهر نجف‌آباد در جمع پرشور دانشجويان اين شهر دو گروه از چفيه‌پوش‌ها و ‌سبزپوش‌ها به طرفداري از دو نامزد محترم به جنجال و هياهو در سخنراني من پرداخته‌اند. ستاد جناب آقاي مهندس ميرحسين موسوي البته اعلام كرده‌اند افرادي كه خود را به ايشان منسوب مي‌كردند نسبتي با اين ستاد نداشته‌اند و حتي اعلام كردند اين توطئه جناح مخالف اصلاحات است اما در هر صورت من پس از تحمل زياد و پس از تعريف بسيار از سوابق و خلقيات آقاي مهندس موسوي به طرح چند پرسش پرداختم و از اينكه به نام حمايت از يك نامزد، نامزدي ديگر را تخريب كنند انتقاد كردم. من و مجري جلسه همه راه‌ها را رفتيم تا جلسه آرامش يابد اما طبق قاعده «آخرين درمان، داغ است» چاره‌اي جز طرح سوال و عتاب و خطاب نديدم كه اگر نتوانم جلسه‌اي را اداره كنم چگونه مدعي اداره كشور خواهم بود. اما سوال اينجاست كه علت برجستگي اين بخش از سخنان من در بخش خبري 20:30 چيست؟ آيا صداوسيما جسارت آن را دارد كه بخش‌هاي ديگر سخنراني من درباره آقاي محمود احمدي‌نژاد را هم پخش كند؟ علت رفتار غرض‌ورزانه صداوسيما براي برهم زدن چهره اصلاح‌طلبان چيست؟ آيا طرح تفاوت سليقه ميان نامزدهاي اصلاح‌طلب در زمره وظايف صداوسيماست؟ آيا همين كار را درباره اختلاف اصولگرايان با آقاي احمدي‌نژاد انجام مي‌دهد؟

4- رسانه ملي در انتخابات دوره دهم رياست‌جمهوري به رسانه فردي تبديل شده است. با وجود تاكيد مقام معظم رهبري بر ضرورت بي‌طرفي نهادهاي حكومتي در انتخابات متاسفانه اين رسانه به تريبون رئيس دولت تبديل شده و به نام پخش اخبار دولت عملا به ارگان آن تبديل شده است چنانكه پس از پايان همان برنامه‌اي كه مرا تخريب كرديد رپرتاژ آگهي دولت درباره فروش سهام عدالت به كارگران را پخش كرديد. به شما هشدار مي‌دهم اگر اين بار هم مانند چهار سال پيش از الهامات غيبي بهره بگيريد و بخواهيد با بهره‌گيري از تفاوت ديدگاه ميان اصلاح‌طلبان از اين آب گل‌آلود ماهي بگيريد سكوت نخواهم كرد و از هر راه ممكن به صورت مستقيم با مردم سخن خواهم گفت. صداوسيما در قانون اساسي نهادي حكومتي اما ملي تعريف شده است. شما نبايد به ارگان دولت و بدتر از آن بولتن رئيس دولت تبديل شويد صداوسيما نبايد به كيهان مصور تبديل شود چنان‌كه امروز بخش خبري 20:30 چنين است. اگر به فرض در طول سه سال فعاليت دولت اين كار را انجام مي‌دهيد در يك سال آخر (كه عرصه تبليغ بر نامزدهاي رقيب تنگ است) نبايد اين كار را انجام دهيد و از آن دهشتناك‌تر ديگر نامزدها را تخريب كنيد يا به جان يكديگر بيندازيد. در هيچ‌يك از دولت‌هاي گذشته رئيس دولت اينگونه از مواهب صداوسيما بهره‌مند نبود بلكه آنان خود در اين كار امساك داشتند. شايد برخي حاميان دولت معتقد باشند كه دوره رياست‌جمهوري در ايران بايد هشت ساله باشد و به همين جهت قصد دارند القا كنند كه دولت كنوني بايد چهار سال ديگر هم حكمراني كند. اين مي‌تواند يك باور فردي يا جناحي باشد اما واقعيت قانوني اين نيست و اكنون آقاي محمود احمدي‌نژاد نامزد دوره دهم مقام رياست‌جمهوري است نه يك كلمه كم و نه يك كلمه زياد.

جناب آقاي ضرغامي

با همه احترامي كه به شما مي‌گذارم و حساب شما از برخي يارانتان جدا مي‌دانم، نصيحت مي‌كنم از تخريب دست برداريد و اگر نقشي در اين تخريب نداريد بر نظارت خود بر زيرمجموعه‌هاي خويش بيفزاييد كه چون ماجراي مجموعه برنامه هويت عليه روشنفكران نشود كه فاجعه‌اي فرهنگي بود و رئيس وقت سازمان صداوسيما اعلام كرد كه از آن بي‌خبر است.

انتظار من اين است كه طبق اصول اخلاقي و قواعد حقوقي اين نامه را در همان بخش خبري 20:30 پخش كنند تا بتوانيد ذره‌اي تقاص تخريبي كه دوستانتان كرده‌اند را جبران كنيد.



با احترام

مهدي كروبي

29 ارديبهشت 88

فیلم قسمت های سانسور شده برنامه تریبون آزاد انتخابات شبکه 3

در برنامه تریبون آزاد که با موضوع انتخابات در دانشگاه های مختلف فیلم برداری و هر شب از شبکه 3 پخش می شود علاوه بر سانسور و حذف گسترده ای که در صحبت های دانشجویان وجود دارد گاهی اتفاقات جالبی هم می افتد که در این برنامه نمایش داده نمی شود .

این فیلم در مورد درگیری بین دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر و بسیجیان در تریبون آزاد می باشد که توسط شبکه 3 در این دانشگاه برگزار شده است .در ویدئو مذکور اولین دانشجو درمورد آزاد نبودن انتخابات صحبت می کند و می گوید “”همانطور که دیدید اینجا همه نظرشان بر چیست اما وقتی انتخابات تمام شد و شخص دیگری رای آورد آنوقت می فهمید که در ایران انتخابات نیست و انتصابات است”" .
پس از آن دومین سخنران، یک فرد با ظواهر بسیجی‌ است به پشت تریبون می رود که پیش از شروع، با اعتراض به اینکه آیا اصلا دانشجوی آن دانشگاه هست، مواجه میشود و او هم در جواب می گوید در این دانشگاه واحد مهمان گرفته است . در ادامه، پس از بسم الله سخن خود را اینطور آغاز می‌کند که ” اینجا یک سری حاج خانوم هایی هستند که دیشب برا حاج آقا‌هاشون بزک کردن، و الان یادشون رفته که پاک کنن…”
این حرف، با اعتراض شدید دانشجویان مواجه میشود. در این هنگام یکی‌ از دانشجویان دختر به پای تریبون رفته و سعی‌ در زدن آن فرد بسیجی‌ می‌کند و میکروفن را از دست فرد بسیجی در می آورد و به او فحش می دهد و جلسهٔ تریبون آزاد از کنترل خارج میشود… سر انجام با دخالت حراست ، بسیجی ها در حالی که توسط دانشجویان هو می شوند از محل دور می شوند .

فیلم بیرون کردن عوامل صدا و سیما از دانشگاه علم و صنعت توسط دانشجویان ـ

گروه کثیری از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت، امروز در اقدامی اعتراض گونه به روند عدول رسانه ملی از بیطرفی و جانبداری آشکار این سازمان از نامزدی خاص، با سردادن شعارهای کوبنده، از ضبط برنامه توسط گروه اعزامی برنامه منطقه آزاد شبکه سوم سیما به شدت ممانعت کردند.

خبرنگار آینده که دانشجوی رشته مهندسی برق این دانشگاه است و از نزدیک شاهد این رویداد بوده، در گزارش خود آورده است: بر اساس اعلام قبلی برنامه منطقه آزاد که دیشب نیز تبلیغ برگزاری آن از شبکه سوم سیما به صورت زیرنویس پخش شد، قرار بود تریبون آزاد این شبکه ساعت 11 امروز دوشنبه 28/2/88 برنامه خود را در دانشگاه علم و صنعت ضبط کند .

راس ساعت مقرر این گروه تجهیزات و نفرات اعزامی خود را مقابل مسجد دانشگاه مستقر کرد. اما هنوز وسایل گروه به طور کامل مستقر نشده بود که دانشجویان با سر دادن شعارهای مختلف از انجام کار آنها ممانعت به عمل آوردند. گروهی از بسیجیان دانشگاه نیز از طریق آمپلی فایر مقابل مسجد در صدد کنترل فضا و ایجاد آرامش بر آمدند که به علت گستردگی دامنه مخالفت دانشجویان، موفق به این کار نشدند و در واکنش به اقدامات تحریک آمیز برخی دانشجویان بسیجی، دانشجویان مخالف نه تنها آمپلی فایر را شکستند بلکه تریبون گروه صدا و سیما را نیز سرنگون کردند.

در ادامه این گزارش آمده است : متعاقب این اقدامات، گروه دانشجویان مخالف که حدود 200 نفر بودند، با گروه دانشجویان بسیجی که حدود 50 نفر بودند به تبادل شعار علیه یکدیگر پرداختند. دانشجویان مخالف شعارهایی از قبیل نصرمن الله و فتح قریب مرگ بر این دولت مردم فریب/ دولت سیب زمینی، نمی خوایم نمی خوایم و در مقابل دانشجویان بسیجی نیز با سر دادن شعارهایی از قبیل مرگ بر منافق، آزادی اندیشه دروغه دروغه و سردادن شعارهایی دیگر به سمت دانشجویان مخالف حمله ور شدند و اندک زد و خوردی نیز رخ داد.

خبرنگار ما در ادامه گزارش خود آورده است: در دست یکی از دانشجویان معترض تراکتی وجود داشت که بر روی آن نوشته شده بود: صدا وسیما= کیهان تصویری.اعتراض دانشجویان دانشگاه علم و صنعت به روند جانبداری از آقای احمدی نژاد در برنامه های صداو سیما بود و دانشجویان می گفتند، چرا صدا و سیما که با بودجه ایرانیان اداره می شود، در خدمت گروهی خاص در آمده و برنامه منطقه آزاد شبکه سوم سیما نیز شب های قبل برنامه ضبط شده در چند دانشگاه کشور را با سانسور شدید و به نفع آقای احمدی نژاد پخش کرده است.

در پایان این گزارش آمده است: گروه اعزامی صداوسیما از سرناچاری و عدم امکان ادامه فعالیت، وسایل خود را جمع آوری کرده و ساعت 13به بیرون از دانشگاه رفت. دانشجویان در هنگام بیرون رفتن عوامل صدا و سیما همانطور که در فیلم زیر می بینید شعار ” برون بیرون ” را سر می دادند :

تشنج در دانشگاه علم و صنعت و اخراج عوامل صداوسیما


گروه کثیری از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت، امروز در اقدامی اعتراض گونه به روند عدول رسانه ملی از بیطرفی و جانبداری آشکار این سازمان از نامزدی خاص، با سردادن شعارهای کوبنده، از ضبط برنامه توسط گروه اعزامی برنامه منطقه آزاد شبکه سوم سیما به شدت ممانعت کردند.

خبرنگار آینده که دانشجوی رشته مهندسی برق این دانشگاه است و از نزدیک شاهد این رویداد بوده، در گزارش خود آورده است: بر اساس اعلام قبلی برنامه منطقه آزاد که دیشب نیز تبلیغ برگزاری آن از شبکه سوم سیما به صورت زیرنویس پخش شد، قرار بود تریبون آزاد این شبکه ساعت 11 امروز دوشنبه 28/2/88 برنامه خود را در دانشگاه علم و صنعت ضبط کند .

راس ساعت مقرر این گروه تجهیزات و نفرات اعزامی خود را مقابل مسجد دانشگاه مستقر کرد. اما هنوز وسایل گروه به طور کامل مستقر نشده بود که دانشجویان با سر دادن شعارهای مختلف از انجام کار آنها ممانعت به عمل آوردند. گروهی از بسیجیان دانشگاه نیز از طریق آمپلی فایر مقابل مسجد در صدد کنترل فضا و ایجاد آرامش بر آمدند که به علت گستردگی دامنه مخالفت دانشجویان، موفق به این کار نشدند و در واکنش به اقدامات تحریک آمیز برخی دانشجویان بسیجی، دانشجویان مخالف نه تنها آمپلی فایر را شکستند بلکه تریبون گروه صدا و سیما را نیز سرنگون کردند.

در ادامه این گزارش آمده است : متعاقب این اقدامات، گروه دانشجویان مخالف که حدود 200 نفر بودند، با گروه دانشجویان بسیجی که حدود 50 نفر بودند به تبادل شعار علیه یکدیگر پرداختند. دانشجویان مخالف شعارهایی از قبیل نصرمن الله و فتح قریب مرگ بر این دولت مردم فریب/ دولت سیب زمینی، نمی خوایم نمی خوایم و در مقابل دانشجویان بسیجی نیز با سر دادن شعارهایی از قبیل مرگ بر منافق، آزادی اندیشه دروغه دروغه و سردادن شعارهایی دیگر به سمت دانشجویان مخالف حمله ور شدند و اندک زد و خوردی نیز رخ داد.

خبرنگار ما در ادامه گزارش خود آورده است: در دست یکی از دانشجویان معترض تراکتی وجود داشت که بر روی آن نوشته شده بود: صدا وسیما= کیهان تصویری.اعتراض دانشجویان دانشگاه علم و صنعت به روند جانبداری از آقای احمدی نژاد در برنامه های صداو سیما بود و دانشجویان می گفتند، چرا صدا و سیما که با بودجه ایرانیان اداره می شود، در خدمت گروهی خاص در آمده و برنامه منطقه آزاد شبکه سوم سیما نیز شب های قبل برنامه ضبط شده در چند دانشگاه کشور را با سانسور شدید و به نفع آقای احمدی نژاد پخش کرده است.

در پایان این گزارش آمده است: گروه اعزامی صداوسیما از سرناچاری و عدم امکان ادامه فعالیت، وسایل خود را جمع آوری و ساعت 13به بیرون از دانشگاه رفت.