Friday, February 11, 2011

خبرهای کوتاه : دولت سوئیس دستور مسدود کردن دارائی‌های مبارک و بستگانش را داد

خبرهای کوتاه : دولت سوئیس دستور مسدود کردن دارائی‌های مبارک و بستگانش را داد


بی بی سی : خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که دولت سوئیس دستور داده است تا دارائی‌های آقای حسنی مبارک و بستگانش در این کشور مسدود شود.



آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان از مصر خواسته است تا به پیمان صلح مصوب سال ۱۹۷۹ میلادی با اسرائیل متعهد باشد.



واکنش بیشتر از دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا: او گفته است: "چیزی که امروز رخ داده است، فقط باید اولین گام باشد. کسانی که الان اداره امور مصر را در دست دارند، موظف هستند که خواسته‌های مردم مصر را برآورده کنند."



احمد داووداوغلو، وزیر خارجه ترکیه در واکنش به تحولات مصر در سایت توئیتر نوشته است: "تبریک به مردم مصر. امیدواریم سیستمی در مصر بر سر کار بیاید که انتظارات مردم این کشور را برآورده کند."



از این که برای دنبال کردن تحولات مصر با ما هستید، متشکریم. آخرین واکنش‌ها به کناره‌گیری حسنی مبارک و نیز گزارش‌ها از وضعیت شهرهای مختلف مصر در صفحه قابل دسترس است.



دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا گفته است که "امروز، به‌ویژه برای کسانی که در میدان تحریر قاهره حضور دارند، روزی قابل توجه است؛ و نیز برای کسانی که با شجاعت و در آرامش خواسته‌هایشان را برای تغییر در کشورشان مطرح کرده‌اند.



الان در میدان تحریر قاهره، محل اصلی تجمع معترضان مصر در روزهای گذشته، آتش‌بازی در جریان است.



به گزارش خبرگزاری فرانسه، اخوان المسلمین، از گروه‌های شاخص مخالف حسنی مبارک، استعفای آقای مبارک را ستوده و از نیروهای نظامی این کشور "به خاطر تعهدشان به وعده‌هایی که داده بودند" تشکر کرده است.



اعضای جنبش حزب الله در لبنان "پیروزی تاریخی" مردم مصر را تبریک گفته است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، مردم بیروت، پایتخت لبنان، هم به دنبال کناره‌گیری حسنی مبارک به خیابان‌ها ریخته‌اند و به شادی مشغولند.



سمیر رضوان که به تازگی به عنوان وزیر دارایی مصر انتخاب شده است، به سرویس جهانی بی‌بی‌سی گفت که "حسنی مبارک هیچوقت مصر را ترک نخواهد کرد. او در خاک مصر خواهد مرد."

فیلم/ جوان مصری بعد از پیروزی در میدان تحریر قاهره: اکنون نوبت ايران است (مصاحبه با بی بی سی انگلیسی)

فیلم/ جوان مصری بعد از پیروزی در میدان تحریر قاهره: اکنون نوبت ايران است (مصاحبه با بی بی سی انگلیسی)


جوان مصری بعد از پیروزی میگوید کشور بعدی ایران است نه یک کشور عربی

خبرنگار: انقلاب مصر از انقلاب تونس تاثیر گرفت، آیا فکر می کنی که این انقلاب میتواند در کشور های دیگر خاورمیانه هم به این صورت تکرار شود؟ جوان مصری: من فکر می کنم که اتفاق خواهد افتاد اما نه در یک کشور عربی. کشور بعدی ایران خواهد بود. همانگونه که می دانیم که جنبش های آزادی خواهانه و سکولار همواره در ایران در جریان بوده است. ملاها در ایران می خواهند انقلاب مصر را اسلامی جلوه بدهند و می گویند بیداری اسلامی در مصر، اما اصلا اینگونه نیست. اخوان المسلمین فقط یک حزب سیاسی است مانند بقیه گروه ها سهم خودش را در آینده خواهد داشت. این انقلاب مردم است.

عکس/ شادی مردم مصر در پی سقوط ديکتاتور








مختل کردن سیستم های ارتباطی و اطلاع رسانی در آستانه ۲۵ بهمن ماه

مختل کردن سیستم های ارتباطی و اطلاع رسانی در آستانه ۲۵ بهمن ماه


در آستانه راهپیمایی ۲۵ بهمن ماه (موعدی که معترضان ایرانی برای تجمع خویش اعلام کرده اند) حکومت ایران علاوه بر بازداشت فعالین سیاسی و رسانه ای اقدام به ارسال پارازیت بر روی شبکه های ماهواره ای، کاهش پهانی باند اینترنت، فیلترینگ گسترده سایت های اینترنتی و در برخی مواقع با حملات اینترنتی و اختلال درشبکه تلفن همراه در برخی نقاط تهران امر اطلاع رسانی را مختل کرده است.



بنا به اطلاع گزارشگران خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران " هرانا "، دولت ایران طبق روال پیشین بعنوان یک رویکرد برای تضعیف یا جلوگیری از اجرایی شدن برنامه معترضان همواره جریان گردش آزاد اطلاعات را هدف حملات خود قرار داده است، اکنون در آستانه ۲۵ بهمن ماه موعدی که معترضان ایرانی برای تجمع خویش اعلام کرده اند ارسال پارازیت توسط حکومت ایران از سه روز پیش آغاز شده و کماکان ادامه دارد.



این امر موجب اختلال در دریافت شبکه های ماهواره ای شده است که در این رابطه بی بی سی فارسی با صدور اطلاعیه ای آن را تائید کرده است. این در حالی است که مکانیزم ارسال پارازیت بر روی شبکه های ماهواری علاوه بر نقض قوانین بین المللی به گواه محققان سلامت شهروندان ایرانی را نیز تهدید میکند.



هم چنین در طی روز های اخیر پهنای باند اینترنت در یسیاری از نقاط کشور به خصوص در تهران کاهش یافته و همزمان نیز کمیته فیلترینگ اقدام به مسدود کردن بسیاری از سایت ها و وبلاگ های منتقد دولت نموده است، همچنین در همین راستا برخی حملات به سایت های اطلاع رسانی وابسته به اپوزیسیون نیز مشاهده شده است.



از سوی دیگر شبکه تلفن همراه در برخی از نکات تهران نیز دچار اختلال شده است و مقامات امنیتی کلیه تماس های تلفنی مهدی کروبی یکی از رهبران معترضین را به صورت کامل مسدود کرده اند .



فارغ از اینکه تقریبا روزنامه منتقدی در سلسله برخوردهای یک سال گذشته در ایران مجوز فعالیت ندارد اما ساعاتی پیش یکی از وب سایت های متعلق به اصلاح طلبان از یورش مجدد نیروهای امنیتی به دفتر روزنامه شرق و بازداشت مازیار خسروی یکی از خبرنگاران این روزنامه خبر داد.



لازم به ذکر است پس از سخنان وزیر کشور و همینطور فرمانده سپاه محمد رسول الله از چند روز قبل موج جدیدی از بازداشت ها در ایران آغاز شده است که تا کنون بازداشت ۱۶ تن از فعالین سیاسی و رسانه ای را در بر گرفته است.



تقی رحمانی عضو ستاد مهدی کروبی، محمد حسین شریف زادگان مسوول کمیته اقشار ستاد میرحسین موسوی، صالح نقره کار خواهر‌زاده زهرا رهنورد، میثم محمدی و امید محدث مدیر و کارمند سایت بنیاد آیت الله بهشتی، دکتر مصطفی می‌راحمدی‌زاده، از مشاوران مهدی کروبی، صدرالدین بهشتی فرزند مشاور میر حسین موسوی، فریبا ابتهاج مسئول دفتر معصومه ابتکار، کوروش زعیم از اعضای شورای مرکزی جبهه ملی به همراه پیمان عارف فعال حق تحصیل، حسین محمودی عضو جبهه مشارکت به همراه عباس شجاعی، مازیار خسروی روزنامه نگار، نزهت امیرآبادیان روزنامه نگار و ... از جمله بازداشت شدگان سه روز اخیر هستند.

احمدی نژاد: خاورمیانه جدید بدون آمریکا و اسراییل در راه است

محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران اعتراض های مصر را موج تازه بیداری در منطقه خواند و گفت خاورمیانه جدید به زودی بدون اسراییل و آمریکا تحقق خواهد یافت.




آقای احمدی نژاد، که در مراسم سی و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی سخنرانی می کرد، به ملت ها و جوانان در کشورهای عربی گفت که آزادی حق آنهاست و آنها حق دارند درباره مسائل کشوری و جهانی آزادانه اعمال نظر کنند.



آقای احمدی نژاد همچنین خطاب به ملت مصر گفت: "انتخاب نوع حاکمان و شخص حاکمان و اداره حکومت حق شماست "



در قطعنامه پایانی راهپیمایی سالگرد پیروزی انقلاب هم در بخشی رویدادهای روزهای اخیر در مصر" صدور حقیقی انقلاب اسلامی" توصیف شده و در این بیانیه از مردم مصر و تونس حمایت شده است.



از آغاز اعتراض ها در مصر، مقامات جمهوری اسلامی با حمایت از معترضین، این اعتراض ها را الهام گرفته از انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ خوانده اند.



هفته گذشته هم، آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران هم در یکی از تند ترین واکنش های مقام های ایران به وقایع مصر گفت: "با کنار رفتن حسنی مبارک از ریاست جمهوری مصر، آمریکا و اسراییل نوکر خود را از دست می دهند."



رهبر ایران که در نماز جمعه سخنرانی می کرد، بخشی از سخنرانی خود را به زبان عربی و خطاب به ملت مصر ایراد کرد.



"تهاجم به دولت"



آقای احمدی نژاد در بخش دیگری از صحبت هایش درباره فعالیت های هسته ای ایران از کشورهای غربی خواست تا ایران هسته ای را بپذیرند و با این کشور همکاری کنند و در غیر این صورت ایران به این کشورها نیازی نخواهد داشت.



رییس جمهوری ایران در عین حال از وجود فشارهای شدید داخلی و خارجی بر دولتش خبر داد و دلیل این "کارشکنی ها و توهین ها" را پافشاری دولت دهم بر اجرای عدالت خواند. او همچنین افزود با وجود این فشارها عقب نشینی نخواهد کرد.



آقای احمدی نژاد در سخنرانی امروز خود در میدان آزادی تهران با اشاره به سفرهای استانی، توزیع سهام عدالت و اجرای طرح هدفمندی یارانه ها را از جمله دستاوردهای دولت اعلام کرد و گفت دولت او در سال گذشته بیش از یک میلیون و ششصدهزار شغل ایجاد کرده و تا دوسال آینده مشکل "بیکاری جوانان" از بین خواهد رفت.



رییس جمهوری ایران همچنین گفت با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها جایگاه ایران در معادلات جهانی صد پله بالاتر رفته است. او همچنین گفت به زودی درباره این طرح با مردم صحبت خواهد کرد.

زندانیان آزاد شده از اوین: در راهپیمایی ۲۵ بهمن شرکت می کنیم

زندانیان آزاد شده از اوین: در راهپیمایی ۲۵ بهمن شرکت می کنیم


جمعی از زندانیان آزاد شده از زندان اوین با صدور بیانیه ای از اعلام راهپیمایی روز ۲۵ بهمن ماه که توسط رهبران جنبش سبز به منظور حمایت از قیام های مردمی در مصر و تونس اعلام شده، حمایت کرده اند .این راهپیمایی ظهر روز دوشنبه ساعت ۳ بعد از ظهر از میدان امام حسین تا میدان آزادی برگزار می شود .



به گزارش کلمه، این زندانیان سیاسی که بیشترشان از شهروندان معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری بوده و به خاطر شرکت در تجمع های اعتراضی بازداشت شده بودند و روزهای پس از انتخابات سال گذشته را در زندان اوین گذرانده اند، در این بیانیه تاکید کرده اند که فرصت به وجود آمده باعث بروز شور و شوق بین مردم شده و می تواند فرصتی تاریخی را نیز برای مبارزات مردمی علیه دیکتاتوری و نیل به دمکراسی برای مردم ایران فراهم آورد.



این گروه از زندانیان که در ماههای اخیر از زندان آزاد شده اند، در بخش دیگری از بیانیه خود نوشته اند: ما نیز همانند دیگر مردم معترض در این تظاهرات مسالمت آمیز شرکت کرده و به حرکتهای اصلاحی و تدریجی دل می بندیم .در این موقعیت زمانی که انجام یک انتخابات آزاد به دور از ذهن است می توان با حضور در تجمع های مسالمت آمیز قدرت جنبش سبز را به همه دنیا نشان داد .ما امیدواریم که رهبران جنبش سبز تحت هیچ شرایطی اقدام به لغو این راهپیمایی اعتراضی نکنند.



آنها معتقدند :جنبش سبز پیشتاز دفاع از حقوق شهروندی و درخواست انتخابات آزاد در منطقه و در حرکتهای مردمی منطقه، بوده است و به همین دلیل اقایان موسوی و کروبی «به منظور اعلام همبستگی با حرکت های مردمی در منطقه، به ویژه قیام آزادی خواهانه مردم تونس و مصر بر علیه حکومت استبدادی در کشور اعلام راهپیمائی کرده اند.



آنها در پایان بار دیگر تاکید کرده اند که مردم بزرگ ایران به همراهی رهبران جنبش سبز هرگز نباید این فرصت تاریخی را فراموش کنند و همه با یکدیگر برای رسیدن به دمکراسی گام بردارند .

جنتی: سران فتنه برای ۲۵ بهمن نقشه کشیده‌اند

احمد جنتی دبیر شورای نگهبان ایران گفت: "فتنه ۸۸ از بین رفت اما سران فتنه که در خانه نشسته اند و فکر می کنند هنوز آبرویی در بین مردم دارند برای ۲۵ بهمن نقشه کشیده اند."




او در سخنان خود در مراسم ۲۲ بهمن (۱۱ فوریه) در اصفهان گفت که مردم راهپیمایی حمایت از مردم مصر و تونس را امروز انجام می دهند و امیدوارم سران فتنه به خود بیایند و توبه کنند، اگر چه نمیدانم مردم توبه آنها را بپذیرند یا نه؟



اشاره آقای جنتی به در خواست برگزاری راهپیمایی توسط دو تن از رهبران معترضان ایران، میرحسین موسوی و مهدی کروبی است که مقامات ایرانی از آن ها به نام سران فتنه یاد می کنند.



آن‌ها از دولت خواسته اند که به هواداران آن‌ها اجازه دهد در روز دوشنبه ۲۵ بهمن برای اعلام همبستگی با حرکت‌های مردمی در منطقه، "به ویژه قیام آزادی‌خواهانه مردم تونس و مصر علیه حکومت استبدادی" در این دو کشور، راهپیمایی کنند.



مقامات رسمی ایران هنوز جواب مشخصی به درخواست راهپیمائی مخالفان نداده اند.



اما روز چهارشنبه ۲۰ بهمن، غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل و سخنگوی قوه قضاییه، در واکنش به درخواست رهبران مخالف گفت که "تعیین یک روز دیگر به معنی آن است که این افراد خود را از صف مردم جدا کرده اند و همین امر موجب جدایی و تفرقه است".



همچنین سرتیپ حسین همدانی، فرمانده سپاه تهران تلاش مخالفان دولت برای برگزاری راهپیمایی در روز ۲۵ بهمن را تلاشی برای کاهش حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن دانسته و گفته بود: "فتنه گران باید بدانند که دیگر آنها را فریب خوردگانی نمی دانیم که به نتیجه انتخابات معترض هستند، بلکه قطعا آنها را ضد انقلاب و جاسوس می دانیم و به شدت با آن ها برخورد خواهیم کرد".



احمد جنتی در ادامه سخنان خود گفت: "احتیاجی به محاکمه سران فتنه نیست. مردم ذلتی را به این افراد چشانده اند که ۱۰ بار اعدام هم نمی تواند طعم تلخ این ذلت را از زندگی آنها پاک کند."



او در ادامه گفت که "ما مطلع هستیم که بسیاری از افراد مشهور و نامدار کشور در فتنه‌ها دست دارند و به دنبال تضعیف نظام هستند."



بحث انتخابات



دبیر شورای نگهبان درباره انتخابات گفت: "عده ای از افراد منافق صفت که از مردم جدا شده اند نقشه کشیده‌اند که کرسی‌های مجلس را اشغال کنند و شورای نگهبان را فریب دهند."



آقای جنتی گفت که از همین تریبون به همه آنها می گوییم به آنها اجازه نمی دهیم دیگر کوچکترین پستی را در کشور اداره کنند.



پیش از این هم آقای جنتی در روز سه شنبه ۱۴ دی (۴ ژانویه) گفته بود که سران فتنه با اقداماتی که انجام داده اند، بهتر است همچنان خارج از عرصه سیاست بمانند و منتظر آمریکاییان باشند.



او با انتقاد از اظهارات اخیر محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین که برای شرکت اصلاح طلبان در انتخابات آینده مجلس شرط هایی مطرح کرده بود، گفت: "اصلا نیازی به حضور این عده در انتخابات نیست".



آقای خاتمی، روز پنجم دی ماه سال جاری در دیدار با نمایندگان جناح اقلیت مجلس شورای اسلامی گفته بود که اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات پارلمانی آینده، خواستار "آزادی زندانیان سیاسی، پایبندی همگان به قانون اساسی و فراهم شدن امکان برگزاری انتخابات سالم و آزاد" هستند.

مبارک کناره گیری کرد

تلویزیون دولتی مصر اعلام کرده است که حسنی مبارک از مقام ریاست جمهوری استعفا کرد.




عمرسلیمان، معاون رییس جمهوری مصر با قرائت بیانیه ای در تلویزیون مصر، خبر کناره گیری آقای مبارک را از قدرت اعلام کرد.



به گفته آقای سلیمان، اختیارات حسنی مبارک به شورای عالی ارتش واگذار می شود.



تظاهر کنندگان در قاهره با تکان دادن پرچم و به صدا درآوردن بوق ماشین ها خوشحالی خود را از استعفای آقای مبارک نشان دادند.



آقای مبارک به مدت سه دهه زمام امور مصر را در دست داشت.



امروز ، در هجدهمین روز از ناآرامی های مصر، صدها هزار مصری معترض به ریاست جمهوری حسنی مبارک، رئیس جمهوری این کشور، بار دیگر در میدان تحریر شهر قاهره، پایتخت، جمع شده اند. آنها از سخنان شب گذشته آقای مبارک و این که اعلام کرده بود، نمی خواهد از مقام خود کناره گیری کند، مایوس بودند.



آقای مبارک پیشتر شهر قاهره را به قصد شرم الشیخ، شهری توریستی در کنار دریای سرخ، ترک کرده بود.



تلویزیون دولتی اعلام کرده بود که اطلاعیه ای مهم از سوی رئیس جمهوری منتشر خواهد شد.



در همین حال، حسام بدراوی، دبیرکل حزب دموکراتیک ملی، حزب حاکم مصر گفته است که پیش از نطق تلویزیونی آقای مبارک در شامگاه پنجشنبه از این مقام استعفا داده بود.



آقای بدراوی به بی بی سی گفت که اقدام درست برای رئیس جمهوری این است که کناره گیری کند.



یکی از گزارشگران بی بی سی می گوید جو حاکم بر میدان تحریر که در آن جمعیت معترضان موج می زند، آرام است اما حال و هوا در مقابل ساختمان تلویزیون دولتی و کاخ ریاست جمهوری خشن تر و خطرناک تر شده است.



این ساختمان ها تحت حفاظت شدید نیروهای نظامی قرار دارد.





در اسکندریه و سوئز نیز تظاهرات در جریان است.



یکی از تحلیلگران بی بی سی در قاهره می گوید اکنون پتانسیل برای زد و خورد میان نیروهای نظامی و مردم وجود دارد.



تلویزیون دولتی مصر متن بیانیه رهبران ارتش را پخش کرده است.



رهبران نظامی مصر تفویض برخی اختیارات آقای مبارک به معاونش و طرح هایی را که رئیس جمهوری برای انتقال صلح آمیز به دموکراسی در نظر گرفته، تائید کرده اند.



در این بیانیه آمده که ارتش تضمین می کند اگر وضعیت کنونی در کشور خاتمه یابد، وضعیت فوق العاده در مصر را لغو کند.



در این بیانیه همچنین آمده که به دنبال تغییرات لازم در قانون اساسی مصر، ارتش تضمین می کند که انتخابات آزاد و عادلانه برگزار کند تا مصر بتواند جامعه ای آزاد و دموکراتیک شود.



ارتش در بیانیه خود افزوده که کسانی که به فساد اعتراض کرده و خواستار اصلاحات بوده اند، تحت تعقیب قرار نخواهند گرفت.



جان لاین، گزارشگر بی بی سی در قاهره، پیشتر گفت امروز و زمانی که بیانیه ارتش اعلام شود، خطرناک ترین زمان در دو هفته ای است که تظاهرات و اعتراضات در جریان بوده است.



آقای مبارک در نطقی تلویزیونی که پنجشنبه شب (دهم فوریه)، ایراد کرد، گفت قصد دارد تا انتخابات ریاست جمهوری در ماه سپتامیر در راس قدرت بماند اما بخشی از اختیارات خود را به عمر سلیمان، معاونش و رئیس سازمان اطلاعات و امنیت، واگذار می کند.




روشن نیست که منظور او از برخی اختیارات چیست.



اعتصاب گسترده توسط کارمندان و کارگران در جریان است و شایع است که ابعاد اعتصاب ها گسترده تر خواهد شد.



سمیر رضوان، وزیر دارایی مصر، به بی بی سی گفته است که وضعیت کنونی نمی تواند ادامه یابد و اعضای شورای عالی ارتش در همین ارتباط جلسه داشته اند.



تحلیلگران می گویند تا ایراد نطق آقای مبارک در شامگاه پنجشنبه، انتظار عمومی بر این بود که او کناره گیری کند ولی به جای آن، سخنرانی رئیس جمهوری باعث شده که مصر در بلاتکلیفی و سردرگمی قرار بگیرد.



سفیر مصر در واشنگتن گفته است که اکنون آقای سلیمان عملا رئیس جمهور مصر است.



اما واکنش جمعیتی که در میدان تحریر جمعند خشم و فریاد "مبارک برو" بوده است.



واکنش ها

نگرانی بین المللی در باره وضعیت در مصر در حال افزایش است.



آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، می گوید نطق آقای مبارک آن گونه که امید می رفت، گامی رو به پیش نبوده است و تنش در این کشور را کاهش نمی دهد.



ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا، گفته که شدیدا از وضعیت خطرناک در مصر نگران است.



آقای هیگ روز جمعه در گفتگو با بی بی سی گفت حائز اهمیت است که معترضان به رغم یاس از نطق تلویزیونی آقای مبارک در شامگاه پنجشنبه، خویشتنداری نشان دهند.



اما محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، در جریان سخنرانی برای راهپیمایان سی و دومین سالگرد انقلاب اسلامی در ایران، وقایع مصر را بیدار کننده توصیف کرد و گفت: "خاور میانه جدید به زودی بدون آمریکا و اسرائیل تحقق خواهد یافت."



آقای احمدی نژاد به ملت ها و جوانان عرب گفت که آزادی حق آنهاست و آنها حق دارند درباره مسائل کشوری و جهانی آزادانه اعمال نظر کنند.



مقامات ایران اجازه نداده اند که مخالفان دولت در حمایت از مردم مصر دست به تظاهرات بزنند.



پیشتر، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، گفت دولت مصر هنوز راهی معتبر، مستحکم و خالی از ابهام به سوی دموکراسی، ارائه نداده است.



در همین حال، اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، نیز گفته است که اگر جنبش اسلامی اخوان المسلمین در مصر به قدرت برسد، منطقه با خطر وقوع یک فاجعه مواجه خواهد شد.



محمد البرادعی، یکی از شخصیت های مخالف دولت مصر، از ارتش این کشور مصرانه خواسته است کشور را نجات دهد و هشدار داده که مصر در ورطه انفجار قرار گرفته است.

مبارک قاهره را ترک کرده است

مبارک قاهره را ترک کرده است


بی بی سی : صدها هزار مصری معترض به ریاست جمهوری حسنی مبارک، رئیس جمهوری این کشور، بار دیگر در میدان تحریر شهر قاهره، پایتخت، جمع شده اند. آنها از سخنان شب گذشته آقای مبارک و این که اعلام کرد نمی خواهد از مقام خود کناره گیری کند، مایوس شده اند.



آقای مبارک شهر قاهره را به قصد شرم الشیخ، شهری توریستی در کنار دریای سرخ، ترک کرده است اما دلیل آن روشن نیست.



تلویزیون دولتی می گوید اطلاعیه ای مهم از سوی رئیس جمهوری منتشر خواهد شد.



در همین حال، حسام بدراوی، دبیرکل حزب دموکراتیک ملی، حزب حاکم مصر گفته است که پیش از نطق تلویزیونی آقای مبارک در شامگاه پنجشنبه از این مقام استعفا داده بود.



آقای بدراوی به بی بی سی گفت که اقدام درست برای رئیس جمهوری این است که کناره گیری کند.



یکی از گزارشگران بی بی سی می گوید جو حاکم بر میدان تحریر که در آن جمعیت معترضان موج می زند، آرام است اما حال و هوا در مقابل ساختمان تلویزیون دولتی و کاخ ریاست جمهوری خشن تر و خطرناک تر شده است.



این ساختمان ها تحت حفاظت شدید نیروهای نظامی قرار دارد.



در اسکندریه و سوئز نیز تظاهرات در جریان است.



یکی از تحلیلگران بی بی سی در قاهره می گوید اکنون پتانسیل برای زد و خورد میان نیروهای نظامی و مردم وجود دارد.

کوروش زعیم بازداشت شد

خبرگزاری هرانا - در پی موج بازداشت‌های قبل از تظاهرات مردمی در روز ۲۵ بهمن ماه، کوروش زعیم، از اعضای شورای مرکزی جبههٔ ملی ایران، پنج شنبه شب، توسط نیروهای امنیتی در منزلش بازداشت شد.




بولتن نیوز با اعلام این خبر ضمن "مرتد" خواندن کوروش زعیم، علت دستگیری وی را "تحریک مردم برای راه اندازی تجمعات غیر قانونی" عنوان کرده است.



از محلی که این فعال سیاسی پس از بازداشت به آن منتقل شده است، اطلاعی در دست نیست.



وی پیش از این نیز سابقهٔ چندین بازداشت توسط نیروهای امنیتی را داشته است.

تصویر خبر فوری بی بی سی فارسی در روز ۲۵ بهمن


fardaie-sabz.blogspot.com

دستگیری 15 تن در رابطه با گروه موسیقی زیر زمینی "برو بکس"

دستگیری 15 تن در رابطه با گروه موسیقی زیر زمینی "برو بکس"


١٥ بهمن ١٣٨٩

شهرزادنیوز: در رابطه با گروه موسیقی زیر زمینی "بروبکس"، 15 نفر در ویلایی، واقع در جنوب تهران، توسط مأموران وزارت اطلاعات شناسایی و دستگیر شدند.



به گزارش رسانه های داخلی، چند تن از دستگیرشدگان را دانشجویان تشکیل می دهند و لااقل 5 تن از آنان سابقه تولید "نماهنگ های غیر مجاز" برای شبکه های خارج از کشور را دارند و گفته می‌شود که برخی از تولیدات آن ها به گروه زیرزمینی "بروبکس" فرستاده می شده است.



بنا بر همین گزارش ها، این گروه قبلا نیز در یکی از کافی شاپ های تهران به صورت غیرقانونی و مخفیانه یک کلیپ را اجرا کرده بود.



گروه "بروبکس"، اولین گروه موسیقی زیرزمینی یا موسیقی خانگی است که شرکت بین المللی پخش موزیک "آونگ میوزیک" به انتشار آلبوم شان پرداخت.



به نوشته ویکیپدیا، اولین کار این گروه آهنگی با نام «دلم تنگه واسه یه لقمه پیتزا» بود که در دوران دبیرستان اعضای گروه ساخته شد. آهنگ "بورلی هیلز" با موسیقی آهنگ اسپانیایی لاکامیسا نگرا، از آلبوم ۱۰ آهنگی "وگ" باعث شهرت بیشتر این گروه شد.



شایان ذکر است که چند روز پیش یکی از مقامات وزارت ارشاد گفته بود که در ایران گروه موسیقی زیر زمینی نداریم و گروه خانگی داریم.

زندان اوین به تصرف مردم درمی‌آید ! .




چیزی تا باز شدن دروازه این سیاهچال مخوف نمانده است، بزودی مردم آزادگان دربند را درآغوش گرفته و با هم فرار دیکتاتور و بهار آزادی را جشن می‌گیرند!




چقدر لذت بخش است، در سلول انفرادی باشی و صدای فریاد مردم را از روزنه بالای سرت بشنوی، صدای آزادی را، مردمی که آمده اند تا از مقاومت و صبرت قدردانی کنند، مردمی که پیک خوش خبر آزادی اند، فریادشان خبر مرگ عموزنجیرباف و ننه سرما و نوید بخش بهاری سبز و پر باران است!



راستی از آنها که درهای زندان را گشودند، چند نفر اکنون در همین زندانند؟ چه سخت است در زندانی باشی، که خود روزی فاتح آن بودی!



بعضی بارها و بارها این تجربه را دارند، در رژیم طاغوت و یاقوت، عهد جالوت و طالوت، آنها را در عزا و عروسی سر می‌برند، یک روز با چپی ها در محبسند و روزی با ملی‌گراها ، روزی با مجاهدین و فدائیان خلق و اسلام و انقلاب هم بند، روزی با روحانیون هم سلول و روزی با اصلاح طلبان در زندانند ، ظاهراً طالع اینها را چنین بسته اند! اینها پای ثابت اوینند!



اما بد نیست، لذت آزادی بزرگتر از سختی زندان است!

21 بهمن 1389 / قبل از سالگرد رهایی آزادگان دربند / مهدی خزعلی

عکس/ خبرگزاری فارس: رسانه های غربی در قبال راهپیایی "میليونی" (!) مردم ايران سکوت کردند

عکس/ خبرگزاری فارس: رسانه های غربی در قبال راهپیایی "میليونی" (!) مردم ايران سکوت کردند

پارازیت اندازی روی برنامه تلویزیون فارسی بی بی سی

پارازیت اندازی روی برنامه تلویزیون فارسی بی بی سی


بی بی سی : سرویس جهانی بی بی سی با صدور اطلاعیه ای از پارازیت اندازی روی برنامه تلویزیون فارسی زبان این شبکه خبر داده است. متن اطلاعیه به این شرح است:



بی بی سی اعلام می کند که در پی پوشش خبری نا آرامی های مصر، از داخل ایران بر روی سرویس تلویزیون فارسی این سرویس پارازیت اندازی می شود.



تلویزیون فارسی بی بی سی در همکاری نزدیک با تلویزیون عربی بی بی سی اخبار مصر را به شکلی گسترده و لحظه به لحظه از جمله از طریق گزارش ها و ارتباط زنده، پوشش داده و چنین به نظر می رسد که پوشش خبری وقایع در مصر علت اقدام کنونی به پارازیت اندازی باشد که از روز پنجشنبه، 10 فوریه، آغاز شده است.



همچنین، دیگر برنامه هایی که ممکن است باعث نگرانی در ایران شده باشد شامل پخش برنامه مشترک تلویزیون های عربی و فارسی در روز گذشته است که در آن، این دو بخش با همکاری یکدیگر، برنامه ویژه ارتباط مستقیم با مخاطبان را پخش کردند. در این برنامه، بییندگان ایرانی و مصری از طریق برقراری تماس با این برنامه، به تبادل نظر پرداختند. بسیاری از ایرانیانی که با این برنامه تماس گرفتند گفتند که سیر تحولات در قاهره و سایر نقاط منطقه را از نزدیک دنبال کرده اند.



پیتر هاروکس، مدیر سرویس جهانی بی بی سی، در مورد پارازیت اندازی روی برنامه های تلویزیون فارسی این سرویس، گفته است: "این پارازیت اندازی باید فورا متوقف شود. تمامی جهانیان حوادث مصر را دنبال می کنند و محروم کردن بینندگان ایرانی، که جامعه وسیعی از مخاطبان بی بی سی را تشکیل می دهند، از دسترسی به اخبار و اطلاعات بی طرفانه تلویزیون فارسی زبان بی بی سی اقدامی نادرست است."



مدیر سرویس جهانی بی بی سی افزوده است: "تحولات مصر یک واقعه منطقه ای است که تلویزیون فارسی بی بی سی به طور جامع آن را پوشش داده و از بازخورد دریافتی از مخاطبان چنین بر می آید که مردم ایران می خواهند از حوادث مصر آگاه شوند. بی بی سی پوشش خبری مصر را متوقف نمی کند و به پخش برنامه برای مردم ایران ادامه خواهد داد."



پارازیت اندازی الکترونیکی قوی روی ماهواره هایی صورت می گیرد که بی بی سی از آنها برای فرستادن برنامه های تلویزیونی فارسی به روی آنتن مخاطبان ایرانی خود استفاده می کند و کارشناسان ماهواره با ردیابی اختلالات ارسالی، تایید کرده اند که مرکز پارازیت اندازی در خاک ایران واقع است.



تلویزیون فارسی بی بی سی در سال 2009 راه اندازی شد و از آن زمان، هر از چند گاهی هدف اقدامات عمدی برای مختل کردن برنامه ها قرار داشته است.



صادق صبا، رئیس بخش فارسی بی بی سی، در این مورد گفته است بینندگانی که برای دریافت برنامه های تلویزیون فارسی بی بی سی از طریق ماهواره هاتبرد با مشکل مواجه هستند همچنان می توانند این برنامه های را از ماهواره یوتل ست W3A دریافت کنند.



مشخصات این ماهواره به شرح زیر است:



فرکانس: 10720.75

سیمبل ریت : 22000

پولاریزاسیون: هوریزنتال یا افقی

اف ای سی: 1/2

جنتی: احتياجی به‌محاكمه سران‌فتنه نيست

جنتی: احتياجی به‌محاكمه سران‌فتنه نيست


فارس: دبير شوراي نگهبان با اشاره به اينكه سران فتنه و فتنه‌گران به اهميت حضور رهبري و ولايت فقيه در جامعه اسلامي پي برده‌اند، تصريح كرد: رهبري و ولايت فقيه، عامل مهم استواري انقلاب و حضور مردم در تمامي صحنه‌ها و بحران‌هاي انقلاب است.



احمد جنتي پيش از ظهر امروز در جمع راهپيمايان اصفهاني با اشاره به اينكه اصل اساسي فعاليت سران فتنه در فتنه پس از انتخابات سال گذشته، به زير سؤال بردن ارزش‌هاي انقلاب اسلامي بود، اظهار داشت: با وجود اينكه امروز سران فتنه بي‌آبرو و منزوي شده‌اند اما هنوز در حال نقشه‌ كشيدن و توطئه كردن هستند و قصد دارند مسير انقلاب را به انحراف بكشانند.



وي با اشاره به اينكه سران فتنه، وقاحت را به حد اعلاي خود رسانده‌اند، افزود: سران فتنه هنوز در راه تضعيف قدرت ولايت فقيه گام برمي‌دارند و به دنبال اين هستند كه قدرت رهبري را در جامعه اسلامي كاهش دهند.



دبير شوراي نگهبان با اشاره به اينكه سران فتنه و فتنه‌گران به اهميت حضور رهبري و ولايت فقيه در جامعه اسلامي پي برده‌اند، تصريح كرد: رهبري و ولايت فقيه، عامل مهم استواري انقلاب و حضور مردم در تمامي صحنه‌ها و بحران‌هاي انقلاب است و بر همين اساس فتنه‌گران سعي ‌دارند كه ولايت فقيه را در جامعه اسلامي تضعيف كنند.



وي با تاكيد بر اينكه هيچ‌ احتياجي به محاكمه سران فتنه نيست، اضافه كرد: مردم با حضور خود در صحنه‌ سران فتنه را محكوم كرده‌اند و ذلتي را به اين افراد چشانده‌اند كه با 10 بار اعدام هم نمي‌تواند طعم تلخ اين ذلت را از زندگي سران فتنه پاك كند.

مطالب وبلاگها در مورد راهپیمایی 22 بهمن و الله اکبر شب 22 بهمن

مطالب وبلاگها در مورد راهپیمایی 22 بهمن و الله اکبر شب 22 بهمن


شکست مفتضاحانه رژیم در روز 22 بهمن



siyasi1389.blogspot: دوستان عزیز من امروز تصمیم گرفتم برم خیابون ها کمی بچرخم و جمعیت واقعی این ساندیس خوران رو خودم قیاس کنم من با موتور اول از خیابان شهدا شروع کردم و چون اجازه به من نمیدادن بین شهدا و آزادی تردد کنم مجبور شدم یه 100 تا از این عکس های خامنه ای رو بگیرم و جلوی موتور گذاشتم و انگار یک حکم حکومتی دستمه هیچ کسی جلومه نگرفت حتی توی خط ویژه داشتم میرفتم یه مامور راهنمایی رانندگی جلومو گرفت و منم گفتم از بچه های وزارت هستم و یارو حسابی شاشید به خودش و گفت بفرمایید دوستان میدان شهدا که فقط یه مشت بسیجی بودن که پوستر پخش میکردن و وقتی به حوالی ولی عصر رسیدم جمعیت به صورت گله ای بود تیکه تیکه بودن و این کنار خیابون این بچه های ارگان مختلف از جمله شهرداری و ... بودن که در حال پخش ساندیس و کیف و دفتر بودن منم رفیقم برای مسخره کردن اینا داد میزد آخ جون ساندیس ساندیس یکی گفت آقا آرومتر دوستم میگفت من ساندیس خورم ساندیس بدید این دوستمون هم یک جعبه ساندیس گرفت و به بدن زدیم و به چند تا بچه های محل دادیم و گفتیم مرگ بر خامنه ایش فراموش نشه دوستان وقتی به انقلاب رسیدیم کمی جمعیت بیشتر شد و لی نه اون قدری که خیابون رو مملو کنه و بازم میگم مردم اصلن شعار نمیدادن فقط دنبال غرفه بودن که چند تا غرفه همراه اول و ایرانسل بود که گویا جایزه میدادن و همه ریخته بودن سر اون غرفه ها و میدان آزادی هم که بیشتر جمعیت باید اونجا باشه به جرات میگم نصفه میدان خالی بود اینا با فاصله از هم ایستاده بودن که بگویند کله میدان رو گرفتم.

وقتی یاد 25 خرداد میوفتم که کله میدان آزادی رو جنبش نه تنها گرفته بود حتی از دروازه دولت تا خوده انقلاب جمعیت موج میزد گریم میگیره

خلاصه دوستان امروز شکست بزرگی برای اینها رقم خورد حتی سایت های دولتی امسال تابناک که همیشه کلی عکس میزاشت این سری یه 2 تا عکس اونم حالت کلوزآپ گذاشتن و هیچ عکس یا فیلمی از بالا منتشر نشده.



شکست راهپیمایی 22 بهمن



andisheh67.blogspot: امروز صبح تصاویر راهپیمایی رو که نشان می داد ذره ایی از پخش زنده از بالا نبود.

تنها تصویری که براشون لذت بخش بود ، نمای اول خیابان آزادی بود که از سمت مقابل و البته نه از هلیکوپتر نشان می دادن. نکته بارز تر ، پر نشدن میدان آزادی بود ، به طوری که به هیچ عنوان از بالای میدان ازادی تصویری نشان ندادن

و تنها به تصاویر بسته محدود بود.

اما اصفهان

اصفهان ، که میدان امام پر نشده بود که بسیار عجیب بود. اما در پایان بنده هیچ مسئولیتی در قبال مونتاژ تصاویر ندارم. اگر شب یک سر راهپیمایی وصل می شد به قم باز هم به من ربطی نداره.





برای اولین بار در ساعت 21 شب 22 بهمن صدای الله اکبر به گوشم نرسید



persiaroyal.blogspot: بعد از گذشت سی و دوسال از انقلاب اسلامی , امسال بی رونق تر از سالهای پیش بود . یادمه چند سال پیش خیابان ها و کوچه ها چراغ و لامپ و پرچم و از این مزخرفات اویزون می کردند . امسال انگار از این جنگولک بازی ها خبری نبود .

امسال اتفاق جالبی افتاد صدایی از الله اکبر ساعت نه شب برخلاف سالیان پیش در شب 22 بهمن به گوشم نرسید . یعنی حتی مزدورهای جمهوری اسلامی که برای گقتن الله اکبر , یک سال تمام ساندیس و حلب روغن و وام و حقوق ماهیانه می گیرند هم روشون نشده بیایند لب پنجره و پشت بام الله اکبر بگویند وبیش از این منفور شوند . این اتفاق را به فال نیک می گیرم . در جایی که من هستم و هر سال صدای الله اکبر مزدوران بسیجی را می شنیدم خفقان گرفتند . امسال به جز اتش بازی مضحکی که در تناقض اشکاری با واپس گرایی انقلاب اسلامی است کسی بدنبال سالگرد انقلاب ننگین اسلامی نیست .

صدواسیمای میلی حضرت خ.ر خودش را جر داد و در بخش اخبار 21 چند دقیقه ای از ارشیو صدای الله اکبر پخش کرد .

بسیجی ها جمهوری اسلامی که هنوز فکر می کنید سید علی خامنه ای ماندنی است باور کنید مبارک 31 سال از خامنه ای بهتر حکومت کرد ولی در عرض 18 روز به چنان فضاحتی افتاد که درحال فراره و با شتر و خر هم نتونست مردم را از ازادی بیرون کنه .همانطور که امشب خفقان گرفتید و صدایی ازتون در شب 22 بهمن در نیامد روز 22 بهمن هم در راهپیمایی ساندیس هم شرکت نکنید و با ازادگی در روز 25 بهمن در کنار مردم برعلیه دیکتاتوری واستبداد , فقر وفساد و تبعیض شعار بدهید واگر نمی خواهید در کنار مردم باشید سعی کنید در روز 25 بهمن به جای حمله به مردم برای اولین بار چند ساعتی را در منزل بمانید و به وجدان خود بیندیشید..

خبرهای کوتاه از آخرین تحولات مصر

خبرهای کوتاه از آخرین تحولات مصر


بی بی سی : مهرداد فرهمند، خبرنگار بی بی سی در قاهره می‌گوید که تظاهرات در قاهره، دو کانون جدید پیدا کرده است؛ یکی ساختمان رادیو و تلویزیون دولتی این کشور که هزاران نفر در محوطه اطراف آن جمع شده‌اند و تعدادی از کارکنان آن در داخل ساختمان محبوس شده و خیلی‌های دیگر نتوانسته‌اند بر سر کارشان حاضر شوند. کانون دیگر تظاهرات هم در اطراف کاخ ریاست جمهوری مصر در حال شکل گیری است. این کاخ از میدان تحریر فاصله زیادی دارد و نسبت به تظاهرات در اطراف آن ابراز نگرانی می‌شود، چون ممکن است محافظان کاخ با معترضان درگیر شوند. هرچند بر اساس برخی خبرهای تاییدنشده، حسنی مبارک و خانواده‌اش کاخ ریاست جمهوری را ترک کرده‌اند.



فرگوس نیکول، خبرنگار بی‌بی‌سی که در محوطه بیرون ساختمان تلویزیون دولتی مصر در قاهره است، می‌گوید که از زمان پایان نماز جمعه، مردم حاضر در این منطقه به شدت در حال شعار دادن علیه حسنی مبارک هستند.



محمد البرادعی، رهبر مخالفان دولت مصر، در سایت توئیتر نوشته است که "الان تمام کشور در خیابان است. تنها راه پایان یافتن وضعیت این است که رژیم مصر برود. قدرت مردم را نمی‌توان شکست داد. ما پیروز خواهیم بود. هنوز امیدواریم که ارتش به ما بپیوندد."



شیخ الأزهر در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی دولتی مصر گفته است که "این، تظاهراتی برای بی‌نظمی و هرج و مرج است. الأزهر، اولین نهادی بود که کشته‌شدگان اخیر را شهید نامید. آنها برای سرزمین مادری‌شان، کار بزرگی کردند. تا دیروز این تظاهرات، قانونی و مشروع بود، ولی الان، این اقدام، حرام و ممنوع است، چون باعث هرج و مرج می‌شود."



بر اساس گزارش‌ها، معترضانی که در اطراف کاخ ریاست جمهوری مصر حضور دارند، شعار "مرگ بر حسنی مبارک" و "نه به مبارک و سلیمان - آنها عاملان آمریکا هستند" سر داده‌اند.



محمد منظرپور، خبرنگار ما در بیت‌المقدس، می‌گوید که اظهارات ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل در گفت‌وگو با شبکه خبری ای‌بی‌سی، نشان می‌دهد که مقامات اسرائیل از موضع حسنی مبارک برای ماندنش در قدرت دفاع می‌کنند. در عین حال، آقای باراک گفته است که ما باید پشت درهای بسته به حاکمان مصر بگوییم که اگر در حال برداشتن گام‌های مناسبی برای تغییر هستند، در کنارشان ایستاده‌ایم.



مهرداد فرهمند، خبرنگار ما در قاهره، می‌گوید که با وجود تجمع مردم در میدان تحریر، زندگی عادی در خیابان‌های دیگر این شهر ادامه دارد و در حالی که حکومت مصر انتظار داشت که با عادی شدن شرایط در این کشور، از اثرگذاری تجمع معترضان در میدان تحریر کم شود، چنین اتفاقی نیافتاده است. او می‌گوید که حکومت مصر تاکید داشت که ادامه تجمعات در میدان تحریر، زندگی در مصر را فلج می‌کند، ولی معترضان حاضر در این میدان نشان داده‌اند که اینطورنیست و مردم عادی مصر، از تظاهرات کنونی در میدان تحریر آسیبی ندیده‌اند.



سمر، از ساکنان شهر منصوره در مصر، در ایمیلی به برنامه "نوبت شمای انگلیسی"، نوشته است که "من یک دانشجوی پزشکی در شهر منصوره هستم و در دانشکده ما، برای برگزاری یک راهپیمایی بزرگ از دانشگاه تا مرکز شهر منصوره، برنامه‌ریزی می‌شود تا به معترضان در آنجا بپیوندیم. قرار است همه کسانی که در راهپیمایی حاضر می‌شوند، لباس و روپوش‌های سفید بپوشند تا نشان دهند که حتی پزشکان –که از گروه‌های نخبه مصر به شمار می‌روند- از مخالفان حسنی مبارک هستند. من و تمام اعضای خانواده‌ام هم در تظاهرات امروز شرکت خواهیم کرد. ما از سخنرانی مبارک عصبانی هستیم."



رضا دقتی، عکاس که الان در میدان تحریر قاهره است، به بی‌بی‌سی فارسی گفت که الان تمام میدان تحریر پر از جمعیت شده است. به گفته او، سخنرانی دیروز حسنی مبارک، کاملا مردم را خشمگین کرده است. طوری که شعارهای کنونی مردم بیشتر علیه حسنی مبارک است و آنها خواهان سقوط رژیم حاکم هستند.

دادستان تهران: درباره بازداشت‌های اخیر اطلاع رسانی خواهیم کرد (در حال پرونده سازی برای آنها هستيم)

دادستان تهران: درباره بازداشت‌های اخیر اطلاع رسانی خواهیم کرد (در حال پرونده سازی برای آنها هستيم)


ایلنا: عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران در حاشیه راه‌پیمایی مردم به مناسبت بزرگداشت 22 بهمن، در جمع خبرنگاران ایلنا و فارس درباره حضور گسترده و باشکوه مردم باتوجه به وضعیت آب‌و هوای تهران گفت:‌ مردم با حضور باشکوه خود بار دیگر در برابر امواج حملات دشمن ایستاده‌اند و کسانی که فکر می‌کنند مردم در گرما و سرما و تهدیدات متوقف می‌شوند، در اشتباه بزرگی به سر می‌برند.



وی ادامه‌داد: دشمنان نظام بارها مردم ما را آزموده‌اند و متوجه هم شده‌آند که ملت ما دست از این مسیر برنخواهد داشت و امروز نیز بار دیگر این مسئله را متوجه شدند.



دادستان تهران در پاسخ به این پرسش که این حضور چه پاسخی برای فتنه‌گران باتوجه به در خواست اخیر آنها دارد، اظهارکرد: ‌آنها عرض خود می‌برند و زحمت ما می‌دهند.



دولت‌آبادی درباره بازداشت‌های اخیر جمعی از فعالان سیاسی و رسانه‌ای گفت: اوایل هفته در این رابطه اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

سه شکست پروژه «انقلاب اسلامی»

سه شکست پروژه «انقلاب اسلامی»


رادیو فردا، سعید پیوندی (جامعه شناس): انقلاب ایران و استقرار جمهوری اسلامی پدیده نوظهوری در منطقه بود: برای نخستین بار نیروهای اسلام‌گرا موفق شدند همه قدرت سیاسی در یک کشور را از آن خود کنند و نظامی را پایه‌ریزی کنند که سودای برپایی جامعه آرمانی مبتنی بر اسلام شیعی را در سر داشت.



با آن که بخش‌هایی از جنبش مردمی برای مبارزه با استبداد حکومتی به میدان آمده بودند، برجسته شدن نقش آیت‌الله خمینی به عنوان رهبری فره‌مند (کاریزماتیک) و نیز حضور پررنگ نیروهای اسلام‌گرا سبب شد این انقلاب در ماه‌های آخر سمت و سوی اسلامی بگیرد و جمهوری اسلامی فقط ۸ هفته پس از سقوط حکومت پهلوی در جریان یک همه‌پرسی یک‌طرفه به تصویب رسد.



ضعف نیروهای سیاسی غیرمذهبی و فقدان پروژه دموکراتیک و انقلابی‌گری در میان بخش بزرگی از آن‌ها بخت دستیابی به دموکراسی در ایران را به حداقل کاهش داد.



کارنامه جمهوری اسلامی



در کارنامه جمهوری اسلامی مانند هر حکومتی می‌توان به دستاوردهای مثبت و ناکامی‌ها پرداخت. بحث در اینجا بر سر تعداد مدرسه و دانش‌آموز و دانشجو، مسافت راه‌های ساخته شده، یا میزان برق‌رسانی به روستا‌ها و پیشرفت‌های اتمی کشور نیست. شاید اگر قرار باشد حکومت‌های غیردموکراتیک را فقط بر اساس برخی داده‌های عمرانی و رفاهی مورد داوری قرار دهیم، کارنامه آن‌ها همیشه چندان هم خالی و منفی نیست. کافی است در منطقه خودمان به کشورهای استبدادی نفت‌خیز نگاه کرد و میزان رشد آن‌ها را در کنار سایر داده‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی گذاشت یا به اقدامات رفاهی و عمرانی صدام در عراق (پیش از جنگ کویت) یا قذافی در لیبی از محل فروش نفت اشاره کرد.



امروز در بازخوانی تجربه سه دهه گذشته «ام‌القرای اسلام» باید نه تنها به سراغ گفتمان آرمان‌گرایانه انقلاب ۱۳۵۷ و نیز انتظارات و وعده‌های آن زمان رفت که تحولات ایران را در مقایسه با سایر کشور‌ها هم مورد داوری قرار داد.



ایران امروز کشوری منزوی، با بحران‌ها و تنش‌های سیاسی دوره‌ای است که طی ۳۲ سال گذشته با کابوس «سقوط» و «استحاله» زندگی کرده و شاخص‌های اصلی اقتصادی و اجتماعی آن نشان از جامعه‌ای با مشکلات فراوان «جهان‌سومی» دارند. مهاجرت گسترده نیروی تحصیل‌کرده و نخبگان کشور شاید شاخص بسیار گویایی برای سنجش وضعیت کشور در زمینه‌های گوناگون باشد.



اگر به گفتمان اسلام سیاسی در سال ۱۳۵۷ بازگردیم می‌توانیم از نوعی پروژه آرمانی شیعه سخن به میان آوریم که وعده ساختن بهشت زمینی در ایران را می‌داد. جامعه امروز ایران تا چه اندازه شبیه به آن پروژه انقلابی است و سرنوشت آن وعده‌های آرمانی چه شده است؟ با بازخوانی حرف‌ها و وعده‌های آن روز‌ها می‌توان دست‌کم از سه شکست مهم در سه دهه تجربه جمهوری اسلامی سخن گفت.



شکست اخلاقی و معنوی دین دولتی



شکست اول به دلیل وجود حکومتی که خود را دینی و خدامحور می‌داند بدون شک معنوی و اخلاقی است. حکومتی که به نام دین و معنویت بر سر کار آمد نتوانست جامعه «اخلاقی» را که مدعی بود دینی شدن نظام سیاسی در پی خواهد داشت به وجود آورد. در حقیقت دخالت دین در سیاست، اسلامی کردن دولت یا مشارکت روحانیت در امور سیاسی راهی به سوی «اخلاقی»‌تر شدن جامعه و حکومت باز نکرد.



جریان دینی که می‌بایست رسالت تاریخی‌اش مبارزه با «زور و زر» باشد خود صاحب زور و زر شده است. عمکرد واقعی دولت ایران در زمینه سیاست چیزی بسیار متفاوت از دولت‌های دیگر در سطح منطقه نیست. دینی شدن دولت نتوانسته حتی جلو تقلب، دروغ، کلک زدن، دزدی و سوء استفاده در بالا‌ترین رده‌های سیاسی را بگیرد و جمهوری اسلامی دستاوردی در این زمینه برای افتخار کردن ندارد.



دولتی شدن دین و توجه به بعد ظاهری و آیینی دین سبب رشد ریا و تظاهر دینی در جامعه شده است. دولت دینی با عملکرد خود بیشترین لطمه را به دین و اخلاق زده و ما با نوعی تباهی معنویت و زهد از درون تهی شده و ریاکارانه گسترده در ایران سروکار داریم. کار بی‌اخلاقی به آنجا کشیده شده که مسئولین درجه اول برای کسب اعتبار و مشروعیت دست به جعل مدرک تحصیلی می‌زنند یا بدون ترس از مجازات به خود اجازه بی‌قانونی می‌دهند. جامعه ایران امروز خود همه بیماری‌های «اخلاقی» و ناهنجاری‌های اجتماعی را که به سایر کشور‌ها و به‌ویژه به غرب نسبت می‌دهد به میزان بیشتری داراست.



شکست اخلاقی دیگر حکومت مخالفت بخش بزرگی از مردم و به‌ویژه جوانان با فرهنگ دولتی و وجود یک فرهنگ غیررسمی گسترده است که به خاطر سرکوب دولتی شکل زیرزمینی دارد.



وقتی حکومتی ناچار است پلیس و نیروهای رنگارنگ نظامی را برای برقراری نظم «اسلامی» و رعایت قواعد دینی به خیابان‌ها بیاورد و شب و روز بر میزان حجاب و نوع لباس پوشیدن و آرایش زنان، رابطه دو جنس مخالف نظارت کند و مواظب سینما و موسیقی جوانان و سرگرمی و زندگی خصوصی مردم باشد در حقیقت شکست خود در جذب مردم به فرهنگ دولتی و دین حکومتی را به نمایش می‌گذارد.



بی‌اعتمادی میان بخش بزرگی از مردم و حکومت نتیجه این شکست و شکاف فرهنگی در جامعه‌ای است که در آن نظام آموزشی ایدئولوژیک و دستگاه‌های تبلیغاتی و رسانه‌های دولتی در ۳۲ سال گذشته از هیچ تلاشی برای شستشوی مغزی مخاطبان خود فروگذار نکرده‌اند.



شکست الگوی «مردم‌سالاری دینی»



شکست دوم ایجاد جامعه‌ای مبتنی بر دموکراسی ادعایی از جنس اسلامی بود که قرار بود از دموکراسی غربی هم بهتر باشد.



ایران از نظر آزادی بیان، آزادی احزاب، تشکل‌های مدنی و صنفی، آزادی رسانه‌ها جایگاه مطلوبی در دنیا و در منطقه ندارد. انتخابات با نظارت سیاسی شورای نگهبان تا حدود زیادی از محتوای دموکراتیک تهی می‌شود و از محدوده نیروهای اسلامی مجاز فرا‌تر نمی‌رود. سرکوب خونین و بی‌رحمانه اعتراضات پس از انتخابات ۱۳۸۸ که خواستار احترام به حقوق شهروندی و رای خود بودند و زندانی کردن مخالفان، روشنفکران، روزنامه‌نگاران و وکلا یا اعدام شماری از فعالین سیاسی میزان پای‌بندی جمهوری اسلامی به قواعد و هنجارهای دموکراتیک را در برابر چشم جهانیان به نمایش گذاشت.



نظام سیاسی ایران در جریان تحول پر فراز و نشیب خود نشان داد که حتا ظرفیت اپوزیسیون خودی که شامل نیروهای اسلام‌گرای میانه‌رو و اصلاح‌طلب می‌شود را هم ندارد و با بروز هر بحران سیاسی همه موجودیت آن مورد پرسش قرار می‌گیرد.



شاید حیرت‌آور‌ترین نشانه بن‌بست این «دموکراسی دینی» سرنوشت تلخ روحانیون و اندیشمندان اسلامی منتقد باشد که در حکومت اسلامی بسیار بیشتر از سال‌های پیش از ۱۳۵۷ در زندان و تبعید یا حصر خانگی قرار دارند و حق اظهار نظر و مشارکت از آن‌ها سلب شده است. آن چه بیش از یک قرن پیش روحانی پیشگام مشروطیت میرزا محمد حسین نائینى درباره استبداد دینی و پیچیدگی آن گفته بود را امروز جامعه ایران به طور عینی زندگی می‌کند.



شکست در ایجاد اقتصاد پررونق و رفاه عمومی



شکست سوم اما بعد اقتصادی را در برمی‌گیرد. ایران با وجود برخورداری از منابع طبیعی فراوان و فروش نفت و گاز نتوانسته است جایی شایسته در اقتصاد و بازار جهانی پیدا کند.



کافی است ایران را طی ۳۰ سال گذشته با کشورهای نوظهوری مانند کره جنوبی، برزیل، ترکیه، آفریقای جنوبی یا شیلی مقایسه کنیم تا به میزان این عقب‌ماندگی بیشتر پی ببریم. کشورهایی بدون برخورداری از درآمد کلان نفت توانسته‌اند از جایگاه اقتصادی بهتری از ایران برخوردار شوند که از نظر سرانه تولید ناخالص ملی در رده ۸۷ دنیا قرار دارد.



رهبران اسلامی انقلاب شاه را متهم می‌کردند که ایران را به فروش نفت وابسته کرده، ۳۲ سال بعد از آن حرف‌ها و وعده‌ها بودجه دولت همچنان میزان بالای وابستگی به نفت را حفظ کرده و بدون نفت‌فروشی اداره کشور ناممکن است.



ناکامی‌های اقتصادی دولت اسلامی یا عدم توسعه کافی به معنای عقب‌ماندگی در زمینه رفاه عمومی هم هست. فاصله طبقاتی در ایران افزایش یافته و دولت برای جلوگیری از «تشویش» افکار عمومی حتی از اعلام آمار میزان جمعیتی که زیر خط فقر (حدود ۲۰ درصد) زندگی می‌کند هم طفره می‌رود. همه شاخص‌های اصلی اقتصادی ایران از بیکاری (بیش از ۱۵ درصد) و تورم (دو رقمی) و رشد سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری خارجی، بهره‌وری تولید در مقایسه با کشورهای مشابه در وضعیت خوبی قرار ندارند. جایگاه بسیار بد ایران از نظر میزان فساد اقتصادی نشان می‌دهد حکومت دینی حتی در این زمینه هم کمکی به جامعه ایران نکرده است.



ایران: تجربه شکست بنیادگرایی اسلامی



تجربه و کارنامه اسلام‌گرایی ایران در برابر افکار عمومی منطقه است. شکست جمهوری اسلامی شکست گرایشی از بنیادگرایی در منطقه و پایان رویای ساختن بهشت زمینی با تکیه بر متون و سنت‌های اسلامی است.



دلایل شکست این پروژه انقلابی را هم در آثار علوم انسانی معاصر ایران و هم در کارهای نظری روشنفکران دینی مانند عبدالکریم سروش، مجتهد شبستری، یوسفی اشکوری، کدیور و بسیاری دیگر می‌توان یافت. شکست‌های پیش‌گفته بخشی از اندیشمندان دینی را به بازخوانی آسیب‌شناسانه تجربه ایران کشاند. مجتهد شبستری، اندیشمند معاصر دینی، بن‌بست انقلاب اسلامی را به خوبی در دو امر نشدنی خلاصه می‌کند: بن‌بست اول به امکان یافتن پاسخ همه مسائل زمان حاضر در متون دینی بازمی‌گردد. بن‌بست دوم تلاش برای یافتن پاسخ‌های دینی برای همه مسائل جامعه امروزی را در برمی‌گیرد.



اگر بخشی از افکار عمومی منطقه نگاهی مثبت به ایران دارد، این موضوع در رابطه با الگوی جامعه‌ای که ۳۲ سال جمهوری اسلامی در ایران به وجود آورده نیست. امروز ایران نه در زمینه اقتصاد، نه در زمینه رفاه و توزیع عادلانه ثروت، نه در زمینه ایجاد نوعی دموکراسی قابل قبول در سطح منطقه، نه در توسعه جامعه اخلاقی چیزی برای گفتن ندارد.



اما در عوض این غرب‌ستیزی ایران و دشمنی آشکار با اسرائیل است که برای بخشی از افکار عمومی منطقه که از حکومت‌های فاسد و استبداری خود نومید شده‌اند یا از ادامه اشغال سرزمین‌های فلسطین و ناتوانی در بازپس‌گیری آن‌ها سر خورده‌اند جذابیت پیدا می‌کند. مسئولین ایران سعی می‌کنند از طریق حمایت‌های مالی با دلارهای نفتی از حزب‌الله یا حماس خود را پیشگام مبارزه با اسرائیل نشان دهند. صدام حسین هم در زمان خود این کار‌ها را به خوبی انجام می‌داد و به دلیل همین «مقاومت» هم محبوبیت فراوانی در کشورهای عربی داشت.



درست به خاطر همین کارنامه نه چندان درخشان است که بسیاری از نیروهای اسلام‌گرای منطقه اکنون بیش از آن که به تجربه ایران نگاه کنند به ترکیه و کشورهایی که موفق می‌شوند برای نیازهای امروزی جامعه و شهروندان پاسخ‌های بهتری پیدا کنند چشم دوخته‌اند.



زمانی که در ایران حکومت فرهنگ ذوب شدن در ولایت مطلقه فقیه و فصل‌الخطاب بودن رهبری و اطاعت بی‌چون و چرا از او را به عنوان ناب‌ترین دستاورد جمهوری اسلامی ترویج می‌کند، مردم منطقه برای دموکراسی و حقوق شهروندی خود به خیابان‌ها می‌آیند. الگوی ذوب شدن در ولایت فقیه و در امت به دوران شروع رشد جنبش‌های اسلام‌گرا تعلق دارد.



جنبش‌هایی که امروز کشورهای عربی را به زلزله سیاسی انداخته‌اند هدف‌ها و خواست‌هایی متفاوت با ایران سال ۱۳۵۷ دارند. مردم نه در پی ایجاد جمهوری اسلامی و اجرای قوانین اسلامی که پیش از هر چیز خواهان برخورداری از دموکراسی و حقوق شهروندی‌اند.



کافی است نوع برخورد با دولت یا دوران انتقالی در مصر و تونس با تجربه ایران ۱۳۵۷ مقایسه شود. در حالی که در جریان انقلاب، نیروهای سیاسی با دولت میانجی شاپور بختیار که می‌توانست راه را برای انتقال قدرت دموکراتیک باز کند به شکلی افراطی و «انقلابی» مخالفت کردند تا همه ساختمان حکومت یک‌جا فرو ریزد، امروز در تونس و مصر اپوزیسیون بدون افراطی‌گری حتی با دولتی که مورد اعتراض افکار عمومی است هم مذاکره می‌کنند. نشانه دیگر این تفاوت و بلوغ دموکراتیک پذیرش کثرت‌گرایی سیاسی و عدم مقبولیت شعارهایی از جنس «حزب فقط حزب‌الله، رهبر فقط روح‌الله» است.



تجربه جامعه ایران و شکافی که هم اینک میان بخش مهمی از افکار عمومی و دولت ایران وجود دارد آئینه تمام‌نمای شکست پروژه انقلاب اسلامی است. گفتمان متفاوت جنبش‌های جدید منطقه و تکیه آن‌ها بر دموکراسی، حقوق شهروندی و مشارکت هم نشان می‌دهد که انقلاب اسلامی از نوع ایران برخلاف ادعاهای رسمی نتوانسته است به الگوی جنبش‌های جدید منطقه تبدیل شود.

خبرخوش احمدی‌نژاد در مراسم 22 بهمن: فرستادن ایرانی به فضا

خبرخوش احمدی‌نژاد در مراسم 22 بهمن: فرستادن ایرانی به فضا


به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، احمدی‌نژاد در اجتماع اهپیمایان تهرانی بمناسبت 22 بهمن در میدان آزادی تهران گفت : امروز دانشمندان ایران در همه عرصه‌ها فعال هستند و در حوزه هوا‌فضا، ‌سكوهای پرتاب، ‌انواع پرتابگر‌ها، ماهواره‌ها، ایستگاه‌های زیر‌زمینی و مدیریت ماهواره‌ها ‌را می‌سازند و امروز در فكر آن هستند كه موجود زنده به فضا بفرستند.



وی ضمن ابراز امیدواری از فرستادن موجودات زنده به فضا برای آزمایش در سال 90 توسط دانشمندان ایرانی تأكید كرد: بر اساس برنامه‌‌ریزی‌های صورت گرفته، اولین انسان ایرانی قبل از سال 1400 با دستگاه پرتاب‌گر و تجهیزات ایرانی در فضا قرار خواهد گرفت.

روزنامه اینفوماسیون دانمارک: دوشنبه ایران دوباره سبز می شود

روزنامه اینفوماسیون دانمارک: دوشنبه ایران دوباره سبز می شود


ندای سبز آزادی - روزنامه اینفوماسیون دانمارک که معتبرترین روزنامه این کشور تلقی می شود روز جمعه در مقاله ای به قلم " لیو اوسته گاد " ضمن تحلیل راهپیمایی روز دوشنبه هواداران جنبش سبز در میدان آزادی تهران، می نویسد: " روز دوشنبه ایران دوباره سبز می شود "



نویسنده در این یاداشت از جنب و جوش دوباره جوانان ایرانی و افزایش اشتیاق آنان برای حضور در راهپیمایی روز دوشنبه به هواداری از مردم مصر و تونس اشاره می کند و می نویسد: " در واقع هواداری از مردم تونس و مصر بهانه ای برای سبز شدن دوباره خیابانهای تهران و شهرهای دیگر ایران است. "



نویسنده در ادامه با اشاره به قیام مردم مصر و تونس و دیگر کشورهای منطقه می نویسد: " چطور می توانیم قیام مردم معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در سال 2009 ( 1388 ) را فراموش کنیم، حال آنکه قیامهای مذکور جملگی تحت تاثیر اعتراضات مسالمت آمیز مردم ایران بوده است؟ "



در ادامه این یاداشت نویسنده با اشاره به دستگیری های گسترده مخالفین دولت احمدی نژاد و کشته شدن شمار زیادی از جوانان ایرانی در جریان تظاهرات اعتراضی سال گذشته می نویسد: " جنبش سبز در حالی شاهد تحرک دوباره هواداران خویش است که بر اساس اعلام منابع رسمی تاکنون بیش از هزار نفر از فعالین اجتماعی و سیاسی و روزنامه نگار در این مدت تجربه زندان را پشت سر گذاشته اند و هزاران نفر دیگر از مردم عادی در ایران به جرم سبز بودن زندان رفته و شکنجه دیده اند و بنا به آمارهای جهانی سرکوب حکومت به حدی رسیده است که تنها در 45 روز گذشته از سال نوی میلادی بیش از 120 نفر در ایران اعدام شده اند. "



" اوسته گاد " می پرسد: " آیا می توان پس از این همه سرکوب وحشیانه، شاهد وزش دوباره نسیم سرزندگی از سوی جنبش مردم مصر و تونس به جنبش سبز ایران باشیم؟ "



او در ادامه یاداشتش با اشاره به درخواست میرحسین موسوی و مهدی کروبی از وزارت کشور برای برگزاری راهپیمایی حمایتی از مردم مصر و تونس در روز 25 بهمن، می نویسد: " در واقع این درخواست مجوز پیامی است که رهبران جنبش سبز ایران به هواداران خود برای حضور مجدد در میدان آزادی در روز 25 بهمن ساعت سه بعدازظهر داده اند و این حرکت آنها یک حرکت تاکتیکی برای دمیدن جانی دوباره به کالبد جنبش سبز ایران است. "



نویسنده در ادامه با تاکید بر وجود سانسور شدید در ایران از تحرک مجدد وبلاگ نویسان و کاربران اینترنتی برای تشویق مردم جهت حضور در راهپیمایی روز 25 بهمن اشاره می کند و می نویسد: " به رغم سانسور گسترده ای که در فضای مجازی و سایر رسانه های ایرانی حاکم است، تحرک دوباره فعالان سبز در اینترنت، موجب سرخوردگی هوادارن حکومت گشته و هواداران جنبش سبز در ایران در حالی به انتشار گسترده اخبار مربوط به 25 بهمن دست یازیده اند که با خطرات جدی از سوی نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی روبرو هستند. "



" اوسته گاد " با اشاره به گسترش دامنه بحثهای مربوط به حضور مردم در روز 25 بهمن در فیس بوک می نویسد: " تاکنون بیش از 18 هزار نفر ( این آمار هم اکنون به مرز32 هزار نفر رسیده است . م ) در فیس بوک عکس پروفایلهایشان را به سمبلهای 25 بهمن آراسته اند. و از نکات جالب در بحثهای هواداران سبز اندیش ایرانی در فیس بوک شعار آنهاست که می گویند: « مرگ بر دیکتاتور، یا با شتر یا موتور » و اشاره آنها به شباهتهای حکومتهای دیکتاتوری ایران و مصر است.

مهدی کروبی در حصر خانگی



خانواده مهدی کروبی می گویند او در حصر خانگی قرار گرفته و حتی فرزندانش هم تا 25 بهمن، اجازه رفت و آمد به منزلش را ندارند. دیروز هم ماموران امنیتی تقی رحمانی، مشاور آقای کروبی را بازداشت کردند. مهدی کروبی و میرحسین موسوی به منظور همبستگی با جنبش های اعتراضی در مصرو تونس درخواست راهپیمایی کرده بودند.




فریبا صحرایی گزارش می دهد.

تهديد و توهين مادر ندا آقاسلطان از سوي عوامل وزارت اطلاعات

تهديد و توهين مادر ندا آقاسلطان از سوي عوامل وزارت اطلاعات


*بازداشت و بلاتکلیفی پیمان روشن ضمیر، سردبیر تارنمای هفت تیر

تهديد و توهين مادر ندا آقاسلطان از سوي عوامل وزارت اطلاعات



كانون حمايت ازخانواده هاي جان باختگان و بازداشتي ها :در وحشت از تاثيرگذاري خانواده هاي جانباختگان و بازداشتي ها بر روي مردم و جوانان بخصوص در ايام بزرگداشت انقلاب دسطلنتي, تهديد و توهين اعضاي اين خانواده ها, افزايش يافته است. در اين باره, بسياري از خانواده ها به ادارهاطلاعات و يا ارگان هاي قضايي فراخوانده شده اند و مورد تهديد قرار گرفته اند. در اين باره مي توان به مادر ندا آقاسلطان, از جان باختگان راه آزادي كه در جريان تظاهرات مردم در آغازين روزهاي ناآرامي هايبعد از انتخابات جان خود را از دست داد اشاره كرد. اين مادر داغدار, تاكنون بارها از سوي يكي از اعضاي دستگاه اطلاعات وابسته به حكومت به نام عباس كارگر جاويد, مورد توهين

قرار گرفته است؛ به نحوي كه اكنون به صراحت اعلام داشته است كه در صورت وجود چنين شخصي در دادگاه, در آن جلسه حضور نمي يابد.

آنچه لازم به ذكر است اينكه, تهديد و توهين خانواده هاي جان باختگان, امري ناشناخته نيست و اقدامي نيست كه به تازگي از سوي دولت انجام گرفته باشد.

اين كار, بارها در مورد خانواده آقاسلطان تكرار شده است. خانواده داغدار آقاسلطان بارها و به انحاي مختلف مورد تهديد و توهين قرار گرفته اند, آنچه كه مطابق هيچيك از ميثاق ها و معيارهاي حقوق انساندوستانه بين المللي, قابل

قبول و پذيرش نيست.



بازداشت و بلاتکلیفی پیمان روشن ضمیر، سردبیر تارنمای هفت تیر



پیمان روشن ضمیر، وبلاگ نویس و سر دبیر تارنمای هفت تیر با گذشت بیش از یک ماه از بازداشت به صورت بلاتکلیف در زندان کارون اهواز بسر می برد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، این وبلاگ نویس در تاریخ 13 دی ماه سالجاری توسط نیروهای امنیتی و اطلاعاتی در مقابل منزلش در اهواز بازداشت شده و به مدت 30 روز در انفرادی بسر برده است.

نامبرده طی روزهای اخیر به بند 6 زندان کارون اهواز منتقل و همچنان در بازداشت موقت بسر می برد.

عکس/ جشنواره فیلم برلین با پیام جعفر پناهی و صندلی خالی وی در هییت ژوری افتتاح شد




محمودی مسوول حوزه شرق تهران جبهه مشارکت بازداشت شد

محمودی مسوول حوزه شرق تهران جبهه مشارکت بازداشت شد


*پیمان عارف بازداشت شد

محمودی مسوول حوزه شرق تهران جبهه مشارکت بازداشت شد



غلامحسین محمودی میمندی مسئول حوزه شرق حزب مشارکت در تهران باز داشت شد.

به گزارش کلمه، غلامحسین محمودی صبح امروز در منزل خود توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد.

بر اساس خبرها، دلیل بازداشت وی شرکت در کلاس های موسسه صراط و فعالیت در جبهه مشارکت ایران اسلامی می باشد.

موسسه ی صراط اقدام به برگزاری کلاس هایی در ارتباط با کتاب های دکتر سروش کرده بود که اعضای شرکت کننده در این کلاس مورد هجوم نیروهای امنیتی قرار گرفته اند.

گفتنی ست، شجاعی، دیگر شرکت کننده ی این کلاس ها بوده که صبح امروز بازداشت شده است.



پیمان عارف بازداشت شد



پیمان عارف از فعالان سابق دانشجویی و عضو سازمان دانش آموختگان جبهه ملی ایران روز گذشته بازداشت شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، پیش‌تر نیروهای امنیتی در یورش به منزل شخصی وی و با تخریب برخی اموال شخصی ایشان قصد بازداشت نامبرده را داشتند که به دلیل عدم حضور وی در منزل تلاش ایشان به نتیجه نرسیده بود.

از محل نگهداری پیمان عارف اطلاع دقیقی در دست نیست.

گفتنی است در پی سخنان فرمانده سپاه تهران و تهدید ایشان در برخورد با هرگونه تحرک مخالفان موجی از بازداشت‌ها در تهران آغاز شده است که تاکنون دست کم ۱۰ تن از فعالین بازداشت شدند.

بیانیه مشترک کروبی و موسوی نظام اسلامی را به چالش کشیده است

بیانیه مشترک کروبی و موسوی نظام اسلامی را به چالش کشیده است


رادیو فرانسه: بیانیه مشترک میر حسین موسوی و مهدی کروبی به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و در خواست آنان برای کسب مجوز راهپیمائی در حمایت از جنبش مردم تونس و مصر در روز دوشنبه آینده، مسئولان نظام اسلامی را در برابر چالش جدید ی قرار داده است.



بیانیه مشترک این دو چهره شاخص اپوزیسیون داخلی حاوی این پیام مهم است که حاکمیت نظام اسلامی ضمن اعمال رفتارهای ستمکارانه و ضد دینی خود، در پشت دین سنگر گرفته است. حاکمیت تلاش میکند که این نگرانی را به جامعه القاء نماید که اگر او نباشد، دین از بین میرود.با این گفتمان، حاکمیت تلاش میکند اقشار مذهبی جامعه را در دفاع از خود بسیج نماید.

از سوی دیگر، درخواست کروبی و موسوی برای راهپیمایی در حمایت از مردم تونس و مصر آزمونی است برای حکومت جمهوری اسلامی ایران.همانگونه که مهدی کروبی در گفت و گوی روز سه شنبه با روزنامه نیویورک تایمز بیان داشته است، "در حالیکه حکومت تا کنون به مردم القاء نموده که قیام مردم منطقه، بیداری اسلامی است، مخالفت آنها با در خواست راهپیمایی در حمایت از قیام مردم منطقه نشانگر این واقعیت است که حمایت آنان از جنبش اعتراضی اعراب منطقه، دروغی بیش نیست.



باری، مهدی کروبی و میر حسین موسوی بار دیگر حاکمیت نظام اسلامی را در برابر یک دوراهی قرار میدهند و آنانرا به چالش می کشند.

این اقدام آنان با واکنش های تند مسئولان نظام اسلامی توأم بوده است.



پایگاه خبری حزب اعتماد ملی ایران خبر میدهد که مهدی کروبی در حصر خانگی قرار گرفته و تا روز 25 بهمن از دیدار با اعضای خانواده خود نیز محروم شده است. همچنین تقی رحمانی از فعالان ملی مذهبی و عضو فعال ستاد انتخاباتی مهدی کروبی در منزلش در تهران بازداشت شده است.گزارش ها، علت بازداشت را نقش اساسی وی در فراخوان تجمع های غیر قانونی اعلام نموده اند.

سردار پاسدار حسین همدانی فرمانده سپاه پاسداران تهران به رهبران اپوزیسیون داخلی اخطار داده و گفته است که با شدت و قدرت مانع از هرگونه تلاش آنان برای تظاهرات خواهد شد. وی گفته است که " فتنه گران باید بدانند که ما آنان را ضد انقلاب و جاسوس بیگانه تلقی میکنیم و در برابر آنان با قدرت ایستاده ایم."



غلامحسین محسنی اژه ی دادستان کل کشور به نوبه خود اعلام داشته است که در خواست صدور مجوز راهپیمایی از سوی رهبران مخالفان تلاشی است برای ایجاد تفرقه در نظام اسلامی.

صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی در باره رهبران اپوزیسیون داخلی نظام اسلامی گفته است که تصمیم گیری در باره آنان از عهده وی خارج بوده وبعنوان مصالح نظام به نظر ولی فقیه بستگی دارد.وی همچنین گفته که این مطلبی است که فراتر از تصمیمات دستگاه قضائی است. با این وجود آیت الله صادق لاریجانی تأکید نموده است که " این تصمیم مصلحت آمیز را صحیح میداند. زیرا اگر با سران اپوزیسون، به گفته او" سران فتنه" برخورد میکردیم، آنان به امامزاده تبدیل میشدند.

وب سایت تایم رفتار خامنه ای در حمایت از قیام مصر را مضحکه بزرگ خواند

وب سایت تایم رفتار خامنه ای در حمایت از قیام مصر را مضحکه بزرگ خواند




ندای سبز آزادی- " جو کلئین " وبلاگ نویس، وب سایت تایم با اشاره به مواضع اخیر آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی در خطبه های نماز جمعه هفته گذشته از این اظهارات تحت عنوان " مضحکه بزرگ " یاد کرد و نوشت: " رهبر 71 ساله ای که خود با شدت هر چه تمام تر معترضین به نتایج انتخابات سال گذشته را سرکوب کرده بود، از " انقلاب و بیداری " و " خشم مقدس " مردم خاورمیانه علیه دیکتاتورها استقبال می کند.



به گزارش ندای سبز آزادی نویسنده این یاداشت، در ادامه یاداشت خود می نویسد، خوشبختانه به فاصله چند روز از سخنان رهبر نظام اسلامی ایران در نمازجمعه هفته گذشته که در دانشگاه تهران برگزار شد ، رهبران جنبش سبز ایران درخواست برگزاری یک راهپیمایی مسالمت آمیز در حمایت از مردم مصر و تونس را به وزارت کشور داده اند و به طرز ماهرانه ای رژیم استبدادی ایران را با موقعیت دشواری روبرو ساخته اند و از این منظر استقامت آنان تحسین برانگیز است.



" جو کلئین " در ادامه یاداشت خود با یادآوری گفتگوهایش با رهبران جنبش سبز ایران در روزهای پیش از انتخابات ریاست جمهوری در خرداد 1388 می نویسد: " نکته مهم در مناقشه میان رهبران جنبش سبز با حکومت ایران در آن است که به رغم ادعای حاکمیت ایران درباره ارتباط آنان با دولتهای غربی، در گفتگوهایی که من با آنها داشتم، هیچ یک از دو رهبر مخالفان در ایران، علاقه و تمایلی به دولتهای غربی و بویژه آمریکا ندارند. با این همه تم پارانوئید موجود در فضای سیاسی ایران به سمتی حرکت می کند که این دو نفر را به سرسپردگی به غرب متهم می کند. "



با این همه نویسنده این یاداشت در پایان ضمن انتقاد از باراک اوباما بواسطه رفتار متناقض آمیز او در برابر قیام مردم مصر و مردم ایران، می نویسد: " بطور قطع حمایت گسترده دولتهای غربی از قیام مردم مصر ، به هیچ وجه قابل مقایسه با رفتار منفعلانه آنان در حمایت از قیام سال 2009 مردم ایران، نیست

خبرهای کوتاه

خبرهای کوتاه


علی احمد سلیمان، زندانی اعتصابی به بیمارستان ارومیه منتقل شد



علی احمد سلیمان، زندانی سیاسی محبوس در زندان مرکزی ارومیه از 39 روز پیش در اعتصاب بسر می برد و علی رغم انتقال به بیمارستان دست از اعتصاب نکشیده است.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، این زندانی سیاسی در پی اعتراض به انتقال حسین خضری توسط ماموران وزارت اطلاعات به اداره اطلاعات ارومیه منتقل شد و از آن روز تا کنون در اعتصاب غذا بسر می برد.

وی به دلیل ضعف جسمانی در اثر اعتصاب غذا و بی هوشی به بیمارستانی در ارومیه منتقل شده است و علی رغم گذشت یک هفته از انتقال به بیمارستان هم چنان در اعتصاب غذا بسر می برد.



اعتصاب غذای دو زندانی محبوس در زندان سقز



آژانس خبری موکریان : دو زندانی عادی محبوس در زندان سقز دست به اعتصاب غذا زدند.

براساس گزارش خبرنگار آژانس خبری موکریان در سقز، سلطان زرگر اهل بوکان و بهاءالدین شجاعی اهل سقز از جمله اعتصاب كنندگان هستند.

گفته می شود این افراد در اعتراض به عدم رسیدگی به پرونده اشان از مورخه پانزدهم بهمن سال جاری دست به اعتصاب زده و به سلول انفرادی منتقل شده اند.



بازداشت يك جوان 26 ساله شعارنويس توسط نيروهاي امنيتي در تهران



دانشجو آنلاين: ظهر روز چهارشنبه20 بهمن یک جوان 26 ساله شعار نویس توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. این جوان که حدود ساعت 1230در تقاطع خیابان سپه-امام خمینی- با بزرگراه یادگار امام مشغول نوشتن شعار” مرگ بر خامنه ای و مرگ بردیکتاتور ” بر روي ديوارهاي حاشيه خيابان بود از سوی نیروهای امنیتی گشتی بازداشت شد. چهار تن از ماموران لباس شخصی سوار بر یک خوردوی پژو405 پس از کتک زدن این جوان در خیابان وی را در داخل یک کوچه بن بست دستگیر وسوار خودروکرده واز محل دور شدند.

قطع تمامي خطوط تلفن همراه و ثابت مهدي كروبي؛همسر و فرزندان وي

قطع تمامي خطوط تلفن همراه و ثابت مهدي كروبي؛همسر و فرزندان وي




سحام نيوز: از صبح امروز تمامي خطوط تلفن همراه و ثابت مهدي كروبي؛ همسر و فرزندان ايشان قطع گرديده است.

به گزارش خبرنگار سحام نيوز، از ساعاتي قبل هرگونه تماس با منزل مهدي كروبي قطع گرديده و هيچ اطلاعي از شرايط و وضعيت ايشان در دست نيست.

لازم به توضيح است با نزديك شدن به روز 25 بهمن، دامنه محدوديت ها براي مهدي كروبي و خانواده ايشان افزايش يافته است تا جايي كه علاوه بر آغاز حصر خانگي، تمامي خطوط ارتباطي ايشان با بيرون از منزل نيز مسدود شده است.

همه زخم هایی که بر تن کروبی نشست



با گذشت یکسال از ضرب و شتم مهدی کروبی و فرزندش در 22 بهمن سال گذشته، عکس های منتشر شده نشان از آسیب دیدگی شدید دبیر کل اعتماد ملی دارد. حسین کروبی، فرزند ارشد مهدی کروبی، روز گذشته در صفحه فیس بوک خود عکس هایی را منتشر کرد که بر اساس آنها، مهدی کروبی در آن حمله از ناحیه کتف و ران پا دچار آسیب شدید شده بود.




22 بهمن سال گذشته، مهدی کروبی که از دو روز پیشتر اعلام کرده بود از ساعت 9 در فلکه دوم صادقیه به جمع راهپیمایان خواهد پیوست، در میان مردمی حاضر شد که از ساعت ها قبل برای راهپیمایی همراه او در این میدان تجمع کرده بودند. در همین نقطه بود که کروبی مورد حمله نیروهای لباس شخصی و گارد ویژه قرار گرفت و علی کروبی، فرزند کوچک او هم توسط ماموران امنیتی بازداشت و نیمه شب همان شب آزاد شد.



همان زمان حسین کروبی در مصاحبه با روز توضیح داد که: "حاج آقا در خیابان اشرفی اصفهانی به سمت میدان آزادی حرکت کردند و در حالیکه مردم هیچ شعاری نمیدادند و در سکوت راهپیمایی میکردند یکباره نیروهای لباس شخصی و گارد سپاه حمله کردند و با باتوم و گلوله های رنگی به شدت مردم و اطرافیان حاج آقا را مورد ضرب و شتم قرار دادند. از سوی دیگر نیروی انتظامی نیز با گاز اشک آور به کمک آنها آمد و شلیک مستقیم گاز اشک آور باعث شد حاج آقا دچار مشکل تنفسی و ریوی شوند. شیشه های ماشین حاج آقا را خرد کردند؛در این موقع مردم به کمک آمدند و حاج آقا را سوار ماشینی کردند تا از محل دور کنند اما متاسفانه به این ماشین نیز حمله کردند و شیشه های ماشین را شکستند و آسیب های جدی بدان رساندند و....".















مهدی کروبی به دلیل مشکلات تنفسی و همچنین برای جلوگیری از خشونت بیشتر، ناچار ازترک راهپیمایی شد و یک روز بعد فاطمه کروبی، همسر او با انتشار رنج نامه ای از شکنجه و تهدید به تجاوزفرزندش خبر داد.



او در نامه ای خطاب به رهبر جمهوری اسلامی نوشته بود که "در کنار ضرب و جرح شدید فیزیکی علی با بکارگیری سخیف ترین و زشت ترین الفاظ نسبت به فاطمه و مهدی کروبی او را تحت فشار روحی قرار دادند و در قبال اعتراض علی نسبت به آن اهانت ها و شکستن حرمت مسجد، نه تنها خشونت فیزیکی و زبانی را افزایش دادند بلکه این مرد ۳۷ ساله را در خانه خدا تهدید به … کردند که مجازات ارتکاب آن فعل در قانون مجازات اسلامی مرگ است".







عکس های بدن ضرب دیده علی کروبی در وب سایت سحام نیوز، ارگان حزب اعتماد ملی منتشر شد اما کمتر کسی از جدی بودن آسیب هایی که به خود مهدی کروبی وارد شده بود خبر دار شد و شیخ اصلاحات و خانواده اش سخنی از این مسائل به میان نیاوردند.تا روز گذشته که حسین کروبی، عکس های پدرش را بر صفحه فیس بوک خود منتشر کرد و نوشت: "22 بهمن سال 57 را به خوبي به ياد دارم. اما سال قبل طعم 22 بهمن بسيار تلخ بود. البته تن پدر من به اين زخم ها عادت نموده و هميشه معتقد است كه زخم جسمي به مرور زمان درمان مي يابد، اما آثار زخم هاي روحي و رواني هميشه در كالبد جامعه خواهد ماند".



حسین کروبی در توضیح عکس هایی که منتشر کرده نوشته است: اين روزها همه جا صحبت از 22 بهمن و 25 بهمن است. امروز صبح ياد 22 بهمن 88 افتادم. روزي كه ما خانوادگي به همراه پدر براي شركت در راهپيمايي 22بهمن به سمت فلكه صادقيه از منزل حركت كرديم. يادم مي آيد وقتي پدر از ماشين پياده شدند با همراهي مردم مشتاق مواجه و پس از چند دقيقه بود كه نيروهاي امنيتي و لباس شخصي ها به سمت ايشان و مردم يورش برده و با هر وسيله اي اعم از باتوم و اشك آور و گاز فلفل سعي در متفرق نمودن اونها داشتند. به ياد دارم در آن شرايط بود كه يك شهروند عادي سوار بر پرشياي خود كه به همراه همسرش بود، توقف نمود تا پدر را از آن شرايط خارج نمايد كه متاسفانه لباس شخصي ها نيز به وي، خانواده و ماشينش رحم نكردند و شيشه اي خودروي وي را شكستند! در جريان اين يورش ها بود كه متاسفانه پدر به شدت از نواحي مختلف بدن همچون چشم، كتف و ران پا، دچار آسيب شديد شدند. ايشان تا چند روز پس از حادثه چيزي به ما نگفتند. به اميد آنكه درد بهبود يابد. تا اينكه پس از چند روز، پدر آثار حملات وحشيانه لباس شخصي ها را به ما نشان دادند! برايمان غير قابل باور بود. در آن روز يعني 22 بهمن سال قبل، برادرم علي كه او نيز مانند ما پدر را همراهي ميكرد، توسط لباس شخصي ها دستگير شد. در آن اتفاقات و شلوغي ها، اگر يكي از دوستان به ما اطلاع نداده بود كه علي را لباس شخصي ها گرفته اند؛ واقعا ما نمي دانستيم كه چه بلايي بر سر وي خواهد آمد! با اينكه از آغازين لحظات دستگيري علي؛ اطلاع رساني كرديم، ولي طي آن 12 -13 ساعتي كه علي در اختيار اين لباس شخصي ها بود، چنان رفتار شنيع و بدور از انسانيتي با وي صورت گرفت كه آثار جسمي و روحي آن تا مدت ها بود. با اين حال ما تاكنون از شرح آن وقايع فعلا چشم پوشي كرديم.





حملات سازمان یافته به سران جنبش سبز



اما در آن روز تنها مهدی کروبی و خانواده اش نبودند که مورد حمله لباس شخصی ها و گارد ویژه قرار گرفتند. میرحسین موسوی که قصد داشت از خیابان آزادی و کنار سازمان حج و زیارت به مردم بپیوندد، از سوی لباس شخصی ها، گارد ویژه و افراد باتوم به دست که از قبل در این نقطه آماده و مستقرشده بودند، تحت محاصره در آمد و امکان حضور در میان مردم و راهپیمایی 22 بهمن را نیافت.



سید محمد خاتمی هم که از تقاطع زنجان ـ آزادی قصد پیوستن به مردم را داشت با حمله سازماندهی شده لباس شخصی ها ناچار از ترک راهپیمایی شد.



زهرا رهنورد، همسر میرحسین موسوی نیز به شدت مورد ضرب و شتم نیروهای لباس شخصی و شبه نظامی قرار گرفت.



او که قصد داشت از میدان صادقیه به راهپیمایان مردمی بپیوندد از سوی لباس شخصی ها و نیروهای نظامی محاصره شد و نیروهای لباس شخصی با باتوم و مشت به وی حمله کردند و او را از نواحی سر و کمر مورد ضرب و شتم قرار دادند.



رهنورد پیش از ان نیز چندین بار مورد حمله لباس شخصی ها واقع شده بود؛ او در مصاحبه با لوموند در این زمینه گفته است: پس از انتخابات، من در یک گردهمایی در دانشگاه تهران توسط افراد لباس شخصی که گاز فلفل به سوی من پاشیدند مورد حمله فیزیکی قرار گرفتم. سپس، در زمان تظاهرات 22 بهمن به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب، نیروهای ویژه مرا با باتوم الکتریکی زدند. از آن پس، دچار سردرد هستم و ریه هایم با مشکل مواجه شده است. من شخصا حاضرم کشته شوم اما کسانی که برای آزادی مبارزه می کنند آسیبی نبینند. حاضرم برای آزادی، خود را قربانی کنم، زندان بروم و شکنجه بشوم. من هیچ واهمه ای ندارم.



خانم رهنورد یک بارهم در محوطه دانشکده هنرهای زیبای تهران در حالی که برای بزرگداشت روز دانشجو آماده می‌شد مورد تهاجم لباس شخصی های زن قرار گرفت.این افراد با تعقیب رهنورد در خارج از دانشگاه در میانه خیابان وصال در حالی که او سوار ماشین بود گاز فلفل را از فاصله بسیار نردیک به صورت وی پاشیدند که منجر به آسیب‌دیدگی شدیدش شد.ازهمان موقع وضعیت ریوی و بینایی او رهنورد به دلیل پاشیدن گاز فلفل از فاصله نزدیک دچار آسیب دیدگی جدی شد.



یکبار دیگر نیز براساس گزارشی که وب سایت کلمه منتشر کرد یک گروه ۱۲ الی ۱۳ نفره از زنان لباس شخصی با حضور در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران قصد حمله به رهنورد را داشتند که با اقدام به موقع حراست دانشگاه موفق به این کار نشدند.



خانم رهنورد در شهریور ماه نیز پس از خروج از منزل مسکونی اش و تنها چند متر آنسوتر از محل زندگی اش مورد هجوم و بازجویی لباس شخصی ها قرار گرفت.







هدف حملات؛ حصر خانگی سران جنبش



این حملات به سران و چهره های شاخص جنبش سبز و مخالفات دولت محمود احمدی نژاد از سوی مسولین جمهوری اسلامی به عنوان حملات و برخوردهای مردمی با "سران فتنه" عنوان می شود.



فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی، 9 دی ماه 88 با انتشار نامه ای سرگشاده به این ادعای مسئولین جمهوری اسلامی پاسخ گفت و اعلام کرد: برخی از مسئولان، قصد دارند به نیروهای خودسر، تحت عنوان مردمی انقلابی، به منظور برخورد با بزرگان نظام، چراغ سبز نشان بدهند.



خانم کروبی رسما گفت که وی و خانواده‌اش در برابر هجوم شبانه نیرو‌های خودسر امنیت ندارند" و هشدار داد که "چنانچه اتفاقی برای من و خانواده‌ام رخ دهد، مسئولیت آن با حکومت خواهد بود".



به گفته او "این افراد، در محافل خاصی آموزش دیده‌اند تا هرگونه اعمال غیراخلاقی، غیرقانونی و غیرشرعی را انجام دهند".



حملاتی که پس از انتخابات مخدوش 22 خرداد سال گذشته آغاز شده و روز به روز بر ابعاد آنها افزوده می شود.



محاصره منزل مهدی کروبی و میرحسین موسوی و جلوگیری از دیدار آنها با شخصیت های سیاسی و خانواده های زندانیان، به رویه معمول حکومت تبدیل شده است.



21 آذر ماه امسال زهرا رهنورد رسما اعلام کرد که مأموران امنیتی به میرحسین موسوی اجازه‌ خروج از منزل را نمی‌دهند.



به گفته خانم رهنورد "بهانه‌ مأموران امنیتی برای حصر خانگی میرحسین موسوی، حفظ امنیت وی است".



شاید از این رو باشد که تحلیل گران سیاسی معتقدند حکومت که از ترس واکنش مردمی توان بازداشت سران جنبش سبز را ندارد از سویی با سازماندهی نیروهای لباس شخصی و حمله این نیروها به سران جنبش سبز، قصد دارد بهانه ای برای حصر خانگی آنها بتراشد.



در همین زمینه روز گذشته مهدی کروبی در مصاحبه ای با نیویورک تایمز گفته است که تقریبا در حصر خانگی بسر میبرد و ۳ دستگاه خودرو ماموران امنیتی اکثر روزها در بیرون منزل وی کشیک میدهند و جلوی ملاقات مردم با وی را سلب میکنند.







افزایش حملات



نیروی های بسیج و لباس شخصی که در نمایشگاه مطبوعات نیز، مهدی کروبی را مورد حمله فیزیکی قرار داده بودند، طی یک سال و نیم گذشته بارها در مقابل منزل او اجتماع کرده و در مواردی با حمله به سختمان محل سکونت خانواده مهدی کروبی، خساراتی به این ساختمان زده اند.



حکومت تا بدانجا پیش رفت که همسر مهدی کروبی بهمن ماه گذشته در مصاحبه با "روز" خبر از ورود "عده ای در پوشش ماموران امنیتی" به منزل خود داد و این برخوردها را "هزینه افشای جنایات فراموش نشدنی در کهریزک و سایر بازداشتگاه ها" اعلام کرد.



خانم کروبی در پی حمله لباس شخصی ها به منزلش در شهریور ماه گذشته به روز گفته بود: متاسف ام کار انقلاب اسلامی به اینجا رسیده که عده ای مزدور را جمع می کنند و شبانه می آورند تا ایجاد رعب و وحشت کنند. ما الان در محاصره نیروهای مزدور آقایان هستیم. شب گذشته هم آمده بودند اما سر و صدایی نداشتند ولی امشب به زعم خودشان دارند همسایه های ما را ارشاد می کنند و در این ماه مبارک رمضان و شب های احیا، آرامش را از منطقه و مردم گرفته اند.



تهاجم به منزل مهدی کروبی که پیش از این در تظاهرات 22 بهمن، روز قدس و سفر به قزوین نیز مورد تهاجم لباس شخصی ها قرار گرفته بود، در حالی صورت گرفته و همچنان ادامه دارد که پیشتر رسانه های طرفدار محمود احمدی نژاد، اقدام به انتشار آدرس محل مسکونی دبیر کل حزب اعتماد ملی کرده بودند.



خبرگزاری ها و وب سایت های وابسته به محمود احمدی نژادهمواره این عده را که با حمله به منزل مهدی کروبی در طرفداری از رئیس دولت مستقر و رهبر جمهوری اسلامی شعار سر میدهند "جمعی از خانواده های شهدا و ایثارگران" معرفی کرده و اقدام آنان را "خودجوش" و در اعتراض به سران فتنه خوانده اند اما وب سایت سحام نیوز، ارگان رسمی حزب اعتماد ملی این عده را "اوباش" خوانده و از این اقدامات به عنوان "رفتارهای غیرمعقول از سوی حکومت" یاد کرده است.



تصاویر و فیلم های منتشر شده از حمله لباس شخصی ها به منزل مهدی کروبی نیز به وضوح نشانگرهماهنگی مهاجمان با نیروی انتظامی است واینکه برخلاف ادعای رسانه های حکومتی، این تهاجم خودجوش نبوده است. براساس این فیلم ها ماشین نیروی انتظامی از ابتدا در صحنه حضور دارد و هیچ ممانعتی از حرکت مهاجمان نمی کند و فقط به عنوان تماشاگر در صحنه حاضر می شود.



فاطمه کروبی در همین زمینه به روزتوضیح داده است که: "نیروی انتظامی در صحنه حضور داشت اما با صحبتی که سرکرده اوباش با آنها می کند، این نیرو صحنه را ترک و به عنوان تماشاچی نظاره گر وحشی گری آنان می شود".



تهاجم به سران جنبش سبز و منازل مسکونی آنها تنها به صورت فیزیکی اعمال نشده است و بارهارسانه های حامی دولت انها را در رسانه های خود ترور شخصیتی هم کرده و اتهامات مختلفی را به آنان نسبت داده اند.

مشت - طرحی از مانا نیستانی

مشت - طرحی از مانا نیستانی




پیام همبستگی وائل غنیم، فعال شناخته شده جنبش مردمی مصر برای راهپیمایی ۲۵ بهمن : ازمصریان یاد بگیرید و ما هم از شما یاد گرفتیم

پیام همبستگی وائل غنیم، فعال شناخته شده جنبش مردمی مصر برای راهپیمایی ۲۵ بهمن : ازمصریان یاد بگیرید و ما هم از شما یاد گرفتیم






وائل غنیم فعال شناخته شده جنبش مردمی مصر در مصاحبه اختصاصی با کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از برنامه فعالان ایرانی برای راهپیمایی همبستگی با مردم مصر و تونس در ۲۵ بهمن تشکر کردو از جنبش حقوق مدنی ایرانیان حمایت کرد.



غنیم، از مدیران شرکت گوگل، نقش بارزی در بسیج مردم مصر داشته و بازداشت شد و پس از آنکه در طی اعتراضات وسیع بین المللی آزاد شد، به عنوان یکی از سرشناس ترین سخنگویان جنبش مردمی مصرشناخته میشود.



در روزهای اخیر عکسی از وی در طی سخنرانی در میدان تحریر قاهره چاپ شده که در آن وی دستبند سبزی پوشیده است. کمپین از وی پرسید که آیا این دستبند در همبستگی به جنبش مردم ایران بوده است؟ در جواب غنیم گفت: “رنگ این دستبند اتفاقی بود ولی من خوشحالم که این برداشت از آن شده است.”



این فعال برجسته مصری در مورد راهپیمایی ۲۵ بهمن در ایران و خطاب به مردم ایران وی گفت: ” من به تمام ایرانیان میگویم که از ما مصریان یاد بگیرید و ما هم از شما یاد گرفتیم. درآخراین وقایع این قدرت مردم است که پاینده است و با آن ما میتوانیم به هر هدفی برسیم. اگر مردم متحد شوند و اگر باور داشته باشیمو تمامی رویا هایمان میتوانند به واقعیت بپیوندند.”

امتناع کارگردان ترک از پذیرش جایزه جشنواره فجر

امتناع کارگردان ترک از پذیرش جایزه جشنواره فجر




سمیح کاپلان اوغلو، فیلمساز ترکیه ای، جایزه جشنواره فیلم فجر برای فیلم "عسل" را به نشانه اعتراض به وضعیت برخی سینماگران زندانی در ایران نپذیرفت.



به گزارش ایران بالکان (ایربا) به نقل از رسانه های ترکیه، کاپلان اوغلو از جمله کسانی است که پیش از این نیز نسبت به زندانی بودن برخی سینماگران ایرانی اعتراض کرده بود. او علاوه بر امضای بیانیه های اعتراضی در این زمینه، چندی پیش در سینمای بی اوغلو در استانبول نظرات خود را پیرامون زندانی شدن سینماگران ایرانی و مشخصا جعفر پناهی بیان کرده بود.



اوغلو پس از آن که از اختصاص جایزه بهترین فیلمنامه به فیلم "عسل" در جشنواره فجر مطلع شد به رسانه ها گفت: « اطلاع یافتیم جایزه بهترین سناریو در جشنواره فجر به فیلم "عسل" اختصاص داده شده است. توزیع کننده بین المللی این فیلم، آن را به ایران فروخته بود. در چنین مواردی توزیع کننده همان کشور است که برای شرکت دادن فیلم در جشنواره تصمیم می گیرد. ما به واسطه همین جایزه بود که باخبر شدیم فیلم در جشنواره شرکت کرده است. توسط توزیع کننده بین المللی فیلم نیز اعلام کرده ایم که به عنوان اعتراض، جایزه را نخواهیم گرفت.»



لازم به یادآوری است سمیح کاپلان‌اوغلو و اورچون کوکسال برای فیلم عسل محصول مشترک ترکیه و آلمان جایزه بهترین فیلمنامه بخش مسابقه بین الملل جشنواره فیلم فجر را از آن خود کرده اند.



عسل ساخته سمیح کاپلان‌اوغلو از مجموعه سه گانه این فیلمساز خلاق سینمای ترکیه است که بر اساس خاطرات زندگی شخصی او ساخته شده و دو قسمت دیگر این تریلوژی یعنی تخم مرغ و شیر نیز قبلا در جشنواره های جهانی درخشیده اند.



ماجرای "عسل" در منطقه‌ای روستایی در شرق دریای سیاه اتفاق می افتد و داستان پسربچه شش ساله ای به نام یوسف است که به جستجوی پدر گمشده اش می رود.

عکس/ در پی پافشاری مبارک بر ماندن در قدرت، مردم مصر در مقابل ساختمان رادیو و تلویزیون تجمع کردند




انفجار مهیب گاز در نزدیكی قم مردم را به وحشت انداخت + فیلم

انفجار مهیب گاز در نزدیكی قم مردم را به وحشت انداخت + فیلم


آینده : ساعت 6 و 7 دقیقه، انفجار مهیبی بسیاری از ساختمانهای قم را لرزاند و آسمان بخش وسیعی از این شهر به طرز عجیبی برای مدت طولانی قرمز رنگ شد و مردم را وحشت زده كرد. به گونه ای كه برخی این صحنه ها را با صحنه نمایش انفجار بمب اتم در فیلمهایی نظیر 24 مقایسه می كنند.



برخی شاهدان عینی می گویند علاوه بر لرزیدن شیشه های ساختمان ها و قرمز رنگ شدن آسمان، ذرات معلق زیادی نیز در هوا قابل مشاهده بوده و ستون دود تا چند كیلومتر از سمت غرب به آسمان رفته و باعث وحشت مردم شده است.



علت اصلی وحشت و نگرانی مردم، عدم اطلاع از علت این حادثه بود كه در كنار كنجكاوی آنها را به تكاپو انداخته و با وجود آن كه معمولا در صبح زود جمعه بسیاری استراحت می كنند، شمار زیادی از مردم سراسیمه از خانه بیرون زده و ترددهای گسترده ای در شهر به وجود آمده است.



اطلاعات اولیه حاكی از آن است كه محل این انفجار كیلومتر 20 جاده اراك بوده و در آن لوله گاز تركیده است.



هنوز از تلفات احتمالی و علت حادثه خبری در دست نیست.