Friday, February 11, 2011

روزنامه اینفوماسیون دانمارک: دوشنبه ایران دوباره سبز می شود

روزنامه اینفوماسیون دانمارک: دوشنبه ایران دوباره سبز می شود


ندای سبز آزادی - روزنامه اینفوماسیون دانمارک که معتبرترین روزنامه این کشور تلقی می شود روز جمعه در مقاله ای به قلم " لیو اوسته گاد " ضمن تحلیل راهپیمایی روز دوشنبه هواداران جنبش سبز در میدان آزادی تهران، می نویسد: " روز دوشنبه ایران دوباره سبز می شود "



نویسنده در این یاداشت از جنب و جوش دوباره جوانان ایرانی و افزایش اشتیاق آنان برای حضور در راهپیمایی روز دوشنبه به هواداری از مردم مصر و تونس اشاره می کند و می نویسد: " در واقع هواداری از مردم تونس و مصر بهانه ای برای سبز شدن دوباره خیابانهای تهران و شهرهای دیگر ایران است. "



نویسنده در ادامه با اشاره به قیام مردم مصر و تونس و دیگر کشورهای منطقه می نویسد: " چطور می توانیم قیام مردم معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در سال 2009 ( 1388 ) را فراموش کنیم، حال آنکه قیامهای مذکور جملگی تحت تاثیر اعتراضات مسالمت آمیز مردم ایران بوده است؟ "



در ادامه این یاداشت نویسنده با اشاره به دستگیری های گسترده مخالفین دولت احمدی نژاد و کشته شدن شمار زیادی از جوانان ایرانی در جریان تظاهرات اعتراضی سال گذشته می نویسد: " جنبش سبز در حالی شاهد تحرک دوباره هواداران خویش است که بر اساس اعلام منابع رسمی تاکنون بیش از هزار نفر از فعالین اجتماعی و سیاسی و روزنامه نگار در این مدت تجربه زندان را پشت سر گذاشته اند و هزاران نفر دیگر از مردم عادی در ایران به جرم سبز بودن زندان رفته و شکنجه دیده اند و بنا به آمارهای جهانی سرکوب حکومت به حدی رسیده است که تنها در 45 روز گذشته از سال نوی میلادی بیش از 120 نفر در ایران اعدام شده اند. "



" اوسته گاد " می پرسد: " آیا می توان پس از این همه سرکوب وحشیانه، شاهد وزش دوباره نسیم سرزندگی از سوی جنبش مردم مصر و تونس به جنبش سبز ایران باشیم؟ "



او در ادامه یاداشتش با اشاره به درخواست میرحسین موسوی و مهدی کروبی از وزارت کشور برای برگزاری راهپیمایی حمایتی از مردم مصر و تونس در روز 25 بهمن، می نویسد: " در واقع این درخواست مجوز پیامی است که رهبران جنبش سبز ایران به هواداران خود برای حضور مجدد در میدان آزادی در روز 25 بهمن ساعت سه بعدازظهر داده اند و این حرکت آنها یک حرکت تاکتیکی برای دمیدن جانی دوباره به کالبد جنبش سبز ایران است. "



نویسنده در ادامه با تاکید بر وجود سانسور شدید در ایران از تحرک مجدد وبلاگ نویسان و کاربران اینترنتی برای تشویق مردم جهت حضور در راهپیمایی روز 25 بهمن اشاره می کند و می نویسد: " به رغم سانسور گسترده ای که در فضای مجازی و سایر رسانه های ایرانی حاکم است، تحرک دوباره فعالان سبز در اینترنت، موجب سرخوردگی هوادارن حکومت گشته و هواداران جنبش سبز در ایران در حالی به انتشار گسترده اخبار مربوط به 25 بهمن دست یازیده اند که با خطرات جدی از سوی نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی روبرو هستند. "



" اوسته گاد " با اشاره به گسترش دامنه بحثهای مربوط به حضور مردم در روز 25 بهمن در فیس بوک می نویسد: " تاکنون بیش از 18 هزار نفر ( این آمار هم اکنون به مرز32 هزار نفر رسیده است . م ) در فیس بوک عکس پروفایلهایشان را به سمبلهای 25 بهمن آراسته اند. و از نکات جالب در بحثهای هواداران سبز اندیش ایرانی در فیس بوک شعار آنهاست که می گویند: « مرگ بر دیکتاتور، یا با شتر یا موتور » و اشاره آنها به شباهتهای حکومتهای دیکتاتوری ایران و مصر است.

No comments:

Post a Comment