Saturday, June 4, 2011

مادر یکی ازافشاکنندگان جنایات کهریزک بعد از بیست و یکماه سکوت خود را شکست

مادر یکی ازافشاکنندگان جنایات کهریزک بعد از بیست و یکماه سکوت خود را شکست








جرس، مژگان مدرس علوم : محمدحسین سهرابی‏راد، عضو ستاد مهدی کروبی که به اتهام یاری رساندن به داوری ،سر دبیر سایت سحام نیوز در تهیه فیلمی در مورد جنایتهای رخ داده دربازداشتگاه کهریزک جهت ارائه به قوه قضاییه و دفترآقای خامنه ای، توسط وزارت اطلاعات بازداشت شده، نزدیک به دوسال است که در زندان بدون حق مرخصی بسر می برد. وی به ۴سال حبس تعزیری و۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است .وی در مدت حبس خود تحت فشارهای زیادی قرار گرفت و یکبار نیز بخاطر فشارهای وارده در زندان اقدام به خودکشی کرده است.

مادر وی با غیرعادلانه خواندن حکم صادره و رد اتهامات وارده به فرزندش می گوید: " به پسرم گفتند که تو دروغ گفته ای در حالیکه اگر پسرم دروغ گفته پس چرا خود هیئت تحقیق و تفحص از سوی مجلس عین حرفهای پسرم را تایید کردند یا حتی قاضی را در این پرونده برکنار کردند. سوال من این است که با این اوصاف کجای حرفهای پسر من دروغ بوده است؟ حرفهای پسر من که از کانالهای مختلف حتی کانالهای خود جمهوری اسلامی تایید شده است. اگر خاطرتان باشد خود آقای اژه ای هم به یکسری از این مسائل اشاره کردند و عده ای را در این رابطه دستگیر کردند و قاضی را هم برکنار کردند. پس این اتهامات مفهومی ندارد.از دادستان می خواهم که اگر می گویند فرزند من دروغ گفته پس هیئت تحقیق و تفحص مجلس هم که حرفهای پسر من را زدند دستگیر و زندانی کنند چون آنها هم حتما دروغ می گویند. و یا دوباره پرونده پسرم را بررسی کنند و حکم آزادیش را صادر کنند."



گفتنی است، بسیاری از بازداشت شدگان مربوط به اعتراضات گسترده به نتایج انتخابات ریاست جمهوری دهم و سرکوبهای پس از آن به بازداشتگاه کهریزک برده شده و تحت شکنجه و تجاوز قرار گرفته‌ و بدنیال آن چندین نفر جان خود را از دست دادند.



در ۱۸ مرداد ماه سال ۱۳۸۸ مهدی کروبی در نامه‌ای به هاشمی رفسنجانی ازاو تقاضا کرد که در مورد تجاوز جنسی به زندانیان در کهریزک تحقیق شود. این زندانیان به علت شرکت در تظاهرات پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۸۸ زندانی شده بودند.



طرح این موضوع باعث واکنش‌هایی در بین مقامات ایران شد اما مهدی کروبی بار دیگر بر ادعای خود تاکید کرد و با ارائه مستنداتی نظیر فیلم ، CD، نظرات پزشکان و اسناد گواهی پزشکی قانونی از بازداشت شدگان آسیب دیده پس از انتخابات خواستار تشکیل کمیته ای ویژه جهت رسیدگی به تخلفات صورت گرفته پس از انتخابات در زندانهای ایران به ویژه بازداشتگاه کهریزک شد.



محمد داوری روزنامه نگار و سردبیر سایت سحام نیوز بهمراه محمد حسین سهرابی راد و مهدی محمودیان از افشاکنندگان فجایع کهریزک بودند که هم اکنون در زندان بسر می برند. این در حالی است که پنجاه و هفت تن از نمایندگان مجلس بدنبال گزارش کمیته حقیقت یاب در نامه ای خطاب به رؤسای دو قوه مجریه و قضائیه، خواستار برخورد جدی و بدون ملاحظه با عاملین و مسببین فاجعه کهریزک به ويژه سعيد مرتضوي دادستان وقت تهران شده بودند.



متن گفتگوی "جرس" با مادر محمد حسین سهرابی راد را با هم می خوانیم:



خانم سهرابی به چه اتهامی برای فرزندتان حکم صادر کردند؟



پسرم از فعالین دفتر آقای کروبی بودند که بدنبال قضایای کهریزک یکسری اطلاعاتی داشت و در خصوص فجایع کهریزک افشاگری کرد. در مصاحبه ای که انجام داده بود نوارش به دست اطلاعات افتاد بعد به جرم اقدام علیه امنیت ملی و نشر اکاذیب توسط قاضی مقیسه ای محاکمه و به چهار سال زندان و هفتاد و چهار ضربه شلاق محکوم شد.



نظر وکیل در خصوص پرونده ایشان و اتهامات وارده چه بود؟



وکیل می گفت ما کاره ای نیستیم و حکم از قبل صادر شده است. با وجود تلاش های وکیل این حکم در دادگاه تجدید نظر تایید شد.



به پسرم گفتند که تو دروغ گفته ای در حالیکه اگر پسرم دروغ گفته پس چرا خود هیئت تحقیق و تفحص از سوی مجلس عین حرفهای پسرم را تایید کردند یا حتی قاضی را در این پرونده برکنار کردند. سوال من این است که با این اوصاف کجای حرفهای پسر من دروغ بوده است؟ حرفهای پسر من که از کانالهای مختلف حتی کانالهای خود جمهوری اسلامی تایید شده است. اگر خاطرتان باشد خود آقای اژه ای هم به یکسری از این مسائل اشاره کردند و عده ای را در این رابطه دستگیر کردند و قاضی را هم برکنار کردند. پس این اتهامات مفهومی ندارد. من از دادستان می خواهم که اگر می گویند فرزند من دروغ گفته پس هیئت تحقیق و تفحص مجلس هم که حرفهای پسر من را زدند دستگیر و زندانی کنند چون آنها هم حتما دروغ می گویند.



من به دادستان هم برای درخواست مرخصی نامه ای نوشتم و در آن اشاره کردم که خودتان حرفهایی می زنید که به آن عمل نمی کنید چرا که شما ادعای قانون و نظم دارید در حالیکه دادستانی اصلا نظم ندارد. اگر ملاقات حضوری حق است باید برای همه زندانیان باشد. من شاهدم که خانواده های زندانیان سیاسی مکررا برای ملاقات حضوری مراجعه می کنند و درخواستشان بی پاسخ می ماند و برخوردهای بین خانواده ها و مسئولین آنجا رخ می دهد.



چه برخوردهایی؟



انسان یک ظرفیت و صبری دارد نمی شود که خانواده ها هر روز به دفتر دادستانی مراجعه کنند و جوابهای گنگ دریافت کنند و بعد هم برخوردهایی صورت بگیرد که اصلا در شان دادستانی نیست.



شما تاکنون جوابی برای پیگیری هایتان گرفته اید؟



نخیر به من می گویند شما سر بزنید یعنی هر روز برو و بیا. خوب برای من امکان ندارد و خانواده هایی هم هستند که از راههای دور و شهرستان می آیند. خوب این که درست نیست. من از دادستان می خواهم به این مسائل رسیدگی کنند.



حال فرض را هم بر این بگیریم که فرزند من دروغ گفته باشد مجازاتش طبق قانون، چهار سال زندان نیست و این حکم غیرعادلانه است. من از دادستان می خواهم دوباره پرونده پسرم را بررسی کنند و حکم آزادیش را صادر کنند.



در این مدت بیست و یکماه حقوق پسرتان بعنوان یک زندانی رعایت شده است؟



در این مدت هر چه ما برای مرخصی ایشان اقدام کردیم موافقت نمی کنند حتی الان ملاقاتمان هم به شکل کابینی شده است.





وضعیت جسمی پسرتان چطور است؟





پسرم مشکل قلبی دارد و پزشک قانونی هم این مسئله را عنوان کرده و تجویز کرده بود که پسرم باید در بیمارستان بستری شود. البته در این مدت هم بر اثر استرس به بیمارستان منتقل شد اما الان برای رسیدگی پزشکی با مرخصی استعلاجی موافقت نمی کنند.



آنطور که من خاطرم است محمد حسین یکبار هم بر اثر فشارهای در زندان اقدام به خودکشی کرد؟



بله، اما همانطور که می دانید در ملاقات ها حرفهایمان شنود می شود و نتوانست دقیق ماجرا را تعریف کند. ما هم جزییات آنرا نمی دانیم. پزشک قانونی هم تجویز کرد که او افسردگی دارد.



بعد از این تجویز بود که پسرتان را به سلول انفرادی منتقل کردند؟



بله، باید از پزشکان پرسید که برای درمان افسردگی، بیمار را به انفرادی منتقل می کنند؟



از سختی هایی که در این دو سال متحمل شدید برایمان بگویید؟



محمد حسین تنها فرزند من و تمام زندگیم است اما مثل همه مادرهای دیگر که عزیزشان در بند است "تحمل" می کنم. اما از زمانیکه که پسرم در زندان است آواره هستم و تنها در خانه قرار ندارم.

چون فرهنگی بودم مادرم بیشتر اوقات پسرم را نگه می داشت و بشدت به او وابسته است الان هم که در قم زندگی می کند و بیمار است و آرزوی دیدن روی محمد حسین را دارد. بیست و یکماه است که او را ندیده است و از دلتنگی برای محمد حسین مدام گریه می کند. من از این تریبون به مسئولین و دادستانی می گویم مادر پیر من مادر شهید است و الان از دوری محمد حسین دارد از دست می رود یکبار دیگر پرونده را بررسی کنند و محمد حسین را آزاد کنند.



علت سکوت شما در این بیست و یکماه چه بوده و چرا الان این سکوت را شکستید؟



ببینید من به معاون دادستان هم گفتم ما می خواهیم قضایا در میان خودمان حل شود. زمانیکه فرزندم دستگیر شد به همه مسئولین اطمینان داشتم و به مقامات قضایی هم می گفتم من می خواهم کار فرزند من از طریق شما درست شود. اما الان دیگر به هیچکس اطمینان ندارم.



من تنها به ملاقات پسرم می روم تمام کارهایش را هم که پیگیری می کنم، تنها هستم تنهای تنها...



من خودم از افرادی هستم که هزینه های زیادی برای پیروزی انقلاب دادم تا عدالت و آزادی برقرار شود و دیگر احتیاج نباشد که کسی را داشته باشیم اما الان به ما می گویند چون شما کسی را در دستگاه حکومتی ندارید فرزندت نتوانسته به مرخصی بیاید.



من تنها این پسر را بزرگ کردم و یک فرهنگی هم بودم. در آموزش و پرورش هم از هر کس سوال کنید آنها بعنوان یک انسان ارزشی روی من حساب می کنند به علت اینکه به ارزشهایی که بخاطر آنها انقلاب کردیم پایبند بودم و تمام تلاشم هم این بوده که این ارزشها را در محل کارم پیاده کنم. الان هم وقتی به دنبال کار پسرم به دفتر دادستانی مراجعه می کنم بدنبال آن ارزشها می گردم و وقتی به آنها نمی رسم برایمان حتی از درد زندانی شدن فرزندم هم دردناکتر است.



علت کمرنگ شدن و از بین رفتن ارزشها را در چه می بینید؟



خوب واضح است که انقلاب از مسیر اصلی خودش "منحرف" شده است. البته هنوز افرادی در دستگاه حکومتی هستند که پایبند ارزشها هستند اما یکسری منفعت طلبی و قدرت طلبی حاکم شده که متاسفانه باعث انحراف انقلاب از مسیر اصلی خودش شده است.



به قول مادر یکی از شهدا آخرتی هم وجود دارد. من فکر می کنم خون شهدا در رگ این جامعه است و انسانها آزمایش می شوند. زمانیکه برادرم شهید شد هیجده سال داشت و بسیجی بود و برای رفتن به جبهه هیچ انگیزه ای جز خدا نداشت و وقتی از جبهه زنگ زد و گفت می خواهم بیایم شما را ببینم من بهش گفتم مگر جنگ تمام شده که تو می خواهی بیایی مرخصی؟ با اینکه بسیار برایش دلتنگ بودم و برایم عزیز بود اما فکر می کردم باید ایستادگی کنیم و این انقلاب را به نتیجه برسانیم. الان هم حاضرم جان خودم را برای افتادن انقلاب به مسیر اصلی اش بدهم و می خواهم این انقلاب بماند و هنوز هم امید زیادی به ماندش دارم و حاضرم هزینه هایش را هم بپردازم.

خبرهای خارجی : رئیس جمهوری یمن برای درمان وارد ریاض شد/ پایتخت لیبی بر اثر حملات نیروهای ناتو به لرزه در آمد/ بن علي و همسرش در تونس محاکمه غيابي مي‌شوند

خبرهای خارجی : رئیس جمهوری یمن برای درمان وارد ریاض شد/ پایتخت لیبی بر اثر حملات نیروهای ناتو به لرزه در آمد/ بن علي و همسرش در تونس محاکمه غيابي مي‌شوند




رئیس جمهوری یمن برای درمان وارد ریاض شد



بی بی سی : دربار عربستان سعودی با انتشار اطلاعیه ای از ورود علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری یمن به ریاض برای درمان جراحت های حمله راکتی روز جمعه خبر داده است.

آقای صالح در جریان حمله راکتی روز جمعه به مسجد مجتمع ریاست جمهوری یمن، دچار سوختگی و جراحت شده بود.

بر اساس گزارش های منتشر شده، ترکش به زیر قلب آقای صالح اصابت کرده و ناحیه سینه و صورت او دچار سوختگی درجه دو شده است.

عبد ربه منصور هادی، معاون آقای صالح کفالت ریاست جمهوری را در غیاب او بر عهده گرفته است.

آقای صالح به وسیله یک آمبولانس هوایی متعلق به عربستان سعودی به یک فرودگاه نظامی در ریاض منتقل شد.

به گزارش منابع خبری آقای صالح با پای خود از هواپیما پیاده شد و آثار جراحت در سر و گردن او دیده می شد.

یک هواپیمای دیگر که حامل اعضای خانواده علی عبدالله صالح بود نیز وارد ریاض شده است.

پیش تر گزارش‌های ضد و نقیضی در باره خروج علی عبدالله صالح، رئیس جمهور یمن از این کشور و سفرش به عربستان برای درمان منتشر شده بود.



پایتخت لیبی بر اثر حملات نیروهای ناتو به لرزه در آمد



رادیو فردا : به گفتۀ شاهدان عینی هواپیماهای جنگندۀ ناتو شامگاه شنبه حملات سنگینی در تریپولی و حومۀ شرقی این شهر انجام دادند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه چهار انفجار شدید پایتخت لیبی را به لرزه در آورد.

ساکنان شهر تاجوره Tajura در حومۀ پایتخت اظهار داشتند دربارۀ اهدافی که نیروهای ناتو به آن ها حمله کردند اطلاعی ندارند ولی شاهد دود غلیظ ناشی از انفجارها بوده‌اند.



بن علي و همسرش در تونس محاکمه غيابي مي‌شوند



وزارت دادگستري تونس از محاكمه غيابي بن علي و همسرش در اين كشور خبر داد.

به گزارش ایسنا ، کاظم زين العابدين، سخنگوي وزارت دادگستري تونس اعلام کرد: زين‌العابدين بن علي ديکتاتور سرنگون شده تونس و ليلا طرابلسي، همسرش طي روزها يا هفته‌هاي آينده بصورت غيابي در تونس محاکمه مي‌شوند.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني شبکه العالم، وي در کنفرانسي مطبوعاتي گفت: درحالي که ديکتاتور سابق و همسرش به عربستان سعودي گريخته‌اند، 2 پرونده براي آنها آماده محاکمه شده است.

وي افزود: تحقيقات قضات تحقيق به پايان رسيده و پرونده اين دو طي روزها و يا هفته‌هاي آينده به دادگاه ارائه مي‌شود.

نخستين محاکمه بن علي در خصوص يافتن اسلحه و مواد مخدر در کاخ کارتاژ است.

وزارت دادگستري تونس دهم مارس از يافتن حدود 2 کيلوگرم مواد مخدر در دفتر اختصاصي ديکتاتور سرنگون شده اين کشور در کاخ کارتاژ خبر داده بود.

شکايت دوم نيز مربوط به يافتن مبلغ 27 ميليون دلار در اين دفتر است.

وزارت دادگستري تونس اعلام کرده است که تحقيقات درباره حدود 88 پرونده درباره بن علي و همسر و خانواده‌اش در جريان است.

از جمله اتهامات مطرح شده قتل عمد، سوء‌استفاده از قدرت، اختلاس اموال، تجارت با آثار تاريخي، و پولشويي است.

دربار سعودی: صالح برای درمان وارد ریاض شد

دربار عربستان سعودی با انتشار اطلاعیه ای از ورود علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری یمن به ریاض برای درمان جراحت های حمله راکتی روز جمعه خبر داده است.




آقای صالح در جریان حمله راکتی روز جمعه به مسجد مجتمع ریاست جمهوری یمن، دچار سوختگی و جراحت شده بود.

بر اساس گزارش های منتشر شده، ترکش به زیر قلب آقای صالح اصابت کرده و ناحیه سینه و صورت او دچار سوختگی درجه دو شده است.



عبد ربه منصور هادی، معاون آقای صالح کفالت ریاست جمهوری را در غیاب او بر عهده گرفته است.



آقای صالح به وسیله یک آمبولانس هوایی متعلق به عربستان سعودی به یک فرودگاه نظامی در ریاض منتقل شد.



به گزارش منابع خبری آقای صالح با پای خود از هواپیما پیاده شد و آثار جراحت در سر و گردن او دیده می شد.



یک هواپیمای دیگر که حامل اعضای خانواده علی عبدالله صالح بود نیز وارد ریاض شده است.



پیش تر گزارش‌های ضد و نقیضی در باره خروج علی عبدالله صالح، رئیس جمهور یمن از این کشور و سفرش به عربستان برای درمان منتشر شده بود.



آقای صالح پس از مصدوم شدن در حمله راکتی روز جمعه در یک پیام صوتی گفت که حالش خوب است و خواهان مقابله ارتش با تفنگداران قبیله حاشد شد.



آقای صالح، شبه نظامیان حاشد را مسوول حمله راکتی به مقر ریاست جمهوری دانست. شیخ صادق الاحمر، رهبر این قبیله این اتهام را رد کرده است.



هفت نفر در این حمله کشته شدند و نخست وزیر و رئیس مجلس یمن نیز در این حمله مجروح شدند.



تفنگداران حاشد از ۲۳ مه که نیروهای امنیتی یمن اقامتگاه شیخ صادق الاحمر را به محاصره در آوردند، با ارتش این کشور درگیر شدند.



تاکنون بیشتر از ۱۶۰ نفر در این درگیری ها کشته شده اند و یمن در معرض جنگ داخلی قرار گرفته است.



در این حال، به گفته لینا سنجاب، خبرنگار بی بی سی در یمن، از روز شنبه آرامش نسبی به صنعا، پایتخت یمن بازگشته است.



بر اساس گزارش های مخابره شده، ارتش یمن و شبه نظامیان حاشد با میانجیگری عربستان سعودی آتش بس کرده اند.



ناآرامی و سرکوب خشونت آمیز تظاهرات مخالفان در یمن که از ماه ژانویه شروع شده، بیشتر ۳۵۰ کشته بر جا گذاشته است.



قدرت های غربی و منطقه‌ای بارها از علی عبدالله صالح خواسته اند که با امضای توافقنامه پیشنهادی شورای همکاری خلیج فارس، قدرت را در مقابل مصونیت قضایی به معاونش واگذار کند.



او تاکنون چندبار این پیشنهاد را پذیرفته و سپس از اجرای آن سر باز زده است.

اخبار مجلس

اخبار مجلس


بدون رئیس جمهور

کشور می تواند اداره شود!







مصباحی‌مقدم نماینده مجلس در گزارشی که "خبرآنلاین" سایت خبری نزدیک به علی لاریجانی رئیس مجلس منتشر کرد گفته است: رئیس‌جمهوراعتقادش بر این نیست که مجلس باید در راس امور و مستقل باشد. حتی گفته است «لعنت بر بنیانگذار تفکیک قوا»! البته شاید منظورشان منتسکیو بوده است!



گفتار و رفتار ایشان نشان‌دهنده یک روحیه و رویه‌ای است که به تصور خودشان شاید با انگیزه خدمت به ملت باشد، اما خود محور است.



منطق دیکتاتورها همین است که می‌گویند، کافی است کشور را به ما بدهند و از ما بخواند که تمام توانمان را در راه پیشرفت کشور به کار بگیریم. رضا‌خان هم شاید همین منطق را داشت. روش اداره کشور ما نه پارلمانی صد ‌‌در‌صد و نه ریاستی صد ‌درصد است. بلکه ترکیبی از این دو است. ولی جایگاه مجلس، اول است. برای همین است که مجلس می‌تواند رئیس‌جمهور را استیضاح کند ولی رئیس‌جمهور هرگز نمی‌تواند مجلس را منحل کند.



کشور بدون رئیس‌جمهور (چه به دلیل استیضاح، چه فوت و چه استعفای رئیس‌جمهور) هم می‌تواند اداره شود ولی کشور بدون مجلس نمی‌تواند اداره شود. این نشان‌دهنده جایگاه معتبر مجلس است.

هوشنگ امیرارجمند: راهپیمایی‌های بعد از ۲۲ خرداد، راهپیمایی سکوت نخواهد بود

هوشنگ امیرارجمند: راهپیمایی‌های بعد از ۲۲ خرداد، راهپیمایی سکوت نخواهد بود






دویچه وله : وبسایت‌های نزدیک به جنبش سبز ایران گزارش داده‌اند، «همزمان با فراخوان شورای هماهنگی راه سبز امید؛ جمعی از زندانیان رجایی شهر نیز در بیانیه ای از مردم خواسته‌اند که رهبران سبز را تنها نگذاشته و در روز ۲۲ خرداد حماسه‌ای دیگر بیافرینند.» مهدی محمودیان، رسول بداغی، عیسی سحرخیز و کیوان صمیمی چهار زندانی سیاسی زندان رجایی‌شهر این بیانیه را امضا کرده‌اند.



شورای هماهنگی راه‌سبز امید، سه‌شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۰، با انتشار "فراخوان راهپیمایی سکوت ۲۲ خرداد" از شهروندان خواسته است، ظهر ۲۲ خرداد از ساعت ۶ تا ۸ در پیاده‌روهای میدان ولیعصر، حد فاصل میدان ولیعصر تا میدان ونک در سکوت مطلق راهپیمایی کنند.



با انتشار این فراخوان نظرات گوناگونی درباره راهپیمایی ۲۲ خرداد از سوی فعالان اجتماعی داخل و خارج از ایران مطرح شد. اردشیر امیرارجمند، مشاور ارشد میرحسین موسوی و سخنگوی "شورای هماهنگی راه سبز امید" در گفت‌و‌گو با دویچه وله به نقطه نظرات مختلف درباره فراخوان راهپیمایی ۲۲ خرداد پاسخ گفته است.



دویچه وله: از مدتی که فراخوان جدید راهپیمایی "شورای هماهنگی راه سبز امید" منتشر شده انتقاداتی به این فراخوان مطرح شده است. چرا در این فراخوان به راهپیمایی سکوت، عدم سر دادن شعار و لبان بسته اشاره شده است؟ تاکید چندباره روی سکوت و لبان بسته در فراخوان راهپیمایی ۲۲ خرداد به چه علت است؟



اردشیر امیرارجمند: ۲۲ خرداد آغاز یک‏سری فعالیت‌ها در ماه خرداد خواهد بود. راهپیمایی ۲۲ خرداد اولین آن است و آخرین‏ نخواهد بود. مجموعه‏ی شبکه‏های اجتماعی باید نقطه ‏نظرات خود را اعلام کنند تا تصمیماتی برای روزهای ۲۳، ۲۴ و شاید روزهای دیگری از ماه خرداد گرفته شود.



راهپیمایی ۲۲ خرداد آخرین فعالیت نخواهد بود. فرصت خواهد بود تا بر اساس ظرفیت‏هایی که ایجاد می‏شود نوع راهپیمایی‏های بعدی تغییر پیدا کند. ما همیشه روی راهپیمایی، به عنوان یکی از مصادیق حقوق شهروندی تاکید داشته‏ایم.



راهپیمایی وسیله‏‏ای است که دمکراسی غیرمستقیم را به دمکراسی مستقیم تبدیل می‌کند. در راهپیمایی مردم در مقابل عدم تضمین حقوق‏شان از سوی نهادهای حکومت، مستقیما وارد عمل می‏شوند. ولی راهپیمایی، تنها شیوه‏ی مبارزه نیست و یک روش و یک شیوه از راهپیمایی هم، شیوه‏‏ای منحصر به‏فرد راهپیمایی نیست.



باید با توجه به شرایط و اوضاع و احوال، تلاش کرد مناسب‏ترین روش را که بتواند بیشترین میزان مشارکت را جلب کند، انتخاب کرد. در چند ماه گذشته، روش‏های دیگر راهپیمایی را هم آزموده‌ایم. به نظر می‏آید که این روش می‏تواند مشارکت خوبی را جلب کند. به شرطی که همه‏ی دوستان و فعالان جنبش سبز همکاری کنند تا این روش ظرفیت ایجاد کند و در مقاطع بعد، راهپیمایی‏ها به نحو دیگری صورت بگیرند.



نباید از امتحان روش‏های مختلف ابا داشت یا یک روش را مطلق انگاشت. دیده‏ایم که با تصرف شهر، ایجاد حالت وضعیت اضطراری در شهر و حکومت نظامی اعلام نشده، تمام فضای شهر را اشغال می‏کنند و می‏توانند از راهپیمایی‏ها جلوگیری به‏عمل بیاورند. این طریق (راهپیمایی سکوت) روش جدیدی است که می‏تواند راهگشا باشد و باید به آزمون گذاشته شود.



این روزها یک نظر دیگری درباره راهپیمایی مطرح شده که می‌گوید، وقتی اختلاف بین سران حکومت ایران یعنی طرفداران آیت‌الله خامنه‌ای و طرفداران محمود احمدی‌نژاد بالا گرفته است، حرکت جنبش سبز ایران باعث نزدیکی دو طیف درون حکومت خواهد شد. در این باره چه فکر می‌کنید؟



این مسئله درباره راهپیمایی ۲۵ بهمن هم به نوعی مطرح شد. اما آزمون ۲۵ بهمن نشان داد که ما باید راه و طریق خود را طی کنیم. دو گروه یا عده‏ای از افراد، با مشارکت یک‏دیگر تقلب انتخاباتی و مهندسی انتخاباتی انجام داده‏ و رای مردم را دزدیده‏اند. بعد هم با مشارکت هم‏دیگر به سرکوب مردم اقدام کرده‏ واز احقاق حقوق آن‏ها جلوگیری کرده‏اند. همین‌طور از دین استفاده‏ی ابزاری کرده‏اند. هم‏اکنون آن‏ها با هم‏دیگر، بر سر انحصار قدرت اختلاف‏ دارند.



دعوای این آقایان بر سر این است که چه کسی کل قدرت را در اختیار داشته باشد. اختلاف ما با آن‏ها این است که روش حکومت چگونه باید باشد. ما روش دمکراتیک را مورد نظر داریم و به همین جهت هم فکر می‏کنیم که اختلاف آن‏ها، اختلافی نیست که در جهت منافع مردم باشد.



مواضع ما نسبت به گذشته هیچ‏گونه تغییری نکرده. فکر می‏کنیم اختلاف بین آقایان هم از آن‏جایی که بر سر قدرت است، پابرجا خواهد بود. این‏که تظاهرات انجام بدهیم یا ندهیم، در مسئله اختلاف بین آن‌ها تفاوتی ایجاد نخواهد کرد.



آن‏ها مشکلات اساسی و عمده‏ای دارند. قبلا هم مشخص شده بود، هر اقدامی که برای نزدیک شدن به هم انجام بدهند، به فاصله‏ی اندکی با مشکل مواجهه می‏شود. این‏گونه نزدیک‏ شدن‏ها اصولی نیست و بر مبنای قوی استوار نیست. مبنای قوی باید بر مبنای حقوق مردم و منافع عالی کشور باشد که متاسفانه مورد توجه آقایان نیست.



به‏نظر ما انجام تظاهرات شور و هیجان و پویایی جنبش را حفظ می‏کند. بیست و دوم خرداد روز مهمی است، ماه خرداد ماه مهمی است و حتما باید گرامی داشته شود.



پس با توجه به صحبت‏های شما، می‌توان این‏گونه برداشت کرد که فراخوان‏های دیگر راهپیمایی "شورای هماهنگی راه سبز امید" برای خرداد ماه، ممکن است به شکلی ‏غیر از فراخوان راهپیمایی ۲۲ خرداد باشد؟



قطعا و یقینا همین‏طور است. ما از همه‏ شبکه‏ های اجتماعی خواسته‏ ایم که هم‏فکری کنند و نقطه ‏نظرات‏شان را ارائه دهند تا بر اساس آن عمل شود. امیدواریم دوستان مشارکت کنند و روش‏ها و تاکتیک‏های جدیدی را پیشنهاد کنند که ما بتوانیم این مسئله را پیش ببریم و با معضلات قبلی مواجه نباشیم.



حسین کرمانی

وقوع دو مورد حريق در محدوده قبر خميني

ایرنا - مديرروابط عمومي آتش نشاني تهران از وقوع دو مورد حريق در محدوده اطراف حرم مطهر خبر داد و گفت: اين دو حريق جزيي بوده و به علت آتش سوزي ضايعات در اطراف محوطه حرم مطهر رخ داده است.


'جمشيد شفيعي' عصر شنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: بجز اين دو مورد ذكر شده خوشبختانه شاهد حادثه مهمي در اطراف حرم مطهر و پيرامون آن نبوديم.

وي گفت كه ؛ 310 آتش‌نشان و نجاتگر به همراه 104 دستگاه انواع خودروهاي سبك و سنگين امروز به منظور برگزاري مراسم ارتحال و خدمات رساني به زائران در مرقد مطهر حضور داشتند.

فیلم / حضور سنگین نیروی انتظامی در فرخوان یادبود هاله سحابی ، 14 خرداد، 4 ژوئن

خامنه ای : تقوا این نیست که مخالف خود را له کنیم + عکس

خامنه ای : تقوا این نیست که مخالف خود را له کنیم + عکس


بی بی سی : علی خامنه ای، رهبر ایران گفت: "اگر به نام انقلابی گری امنیت را از بخشی از مردم جامعه سلب کنیم، از خط امام منحرف شده ایم".



او امروز شنبه ۱۴ خرداد (۴ ژوئن) در مراسم سالگرد درگذشت آیت الله خمینی که در کنار مقبره او در جنوب تهران برگزار شد، نسبت به گونه های مختلف "انحراف" از مسیر اندیشه ها و اهداف بنیانگذار جمهوری اسلامی هشدار داد.



قای خامنه ای گفت: "در کشور آرا و عقاید مختلفی وجود دارد، اگر عنوان مجرمانه ای بر یک حرکت یا حرفی منطبق شود، قابل تعقیب است و دستگاه های مسئول باید تعقیب کنند و می کنند. اما اگر عنوان مجرمانه ای در کار نباشد، در مورد کسی که قصد براندازی و خیانت ندارد و نمی خواهد دستور دشمن را در کشور اجرا کند، اما با سلیقه سیاسی ما مخالف است، نمی توانیم امنیت و عدالت را از او دریغ کنیم".



رهبر ایران با تأکید بر نزدیک تر بودن عدالت با تقوا، گفت: "مبادا خیال کنید که تقوا این است که انسان، مخالف خود را زیر پا له کند".



آیت الله خامنه ای تصریح نکرد که هشدار او متوجه "له کردن" کدام مخالف سیاسی است.



رهبر ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: "اگر به نام عدالت خواهی و انقلابی گری به برادران خود و مردم مؤمن، به کسانی که از لحاظ فکری با ما مخالفند اما می دانیم که به اصل نظام و اسلام اعتقاد دارند اهانت کنیم و آنها را مورد ایذا و اذیت قرار دهیم، از خط امام منحرف شده ایم".



او همچنین "عدول از ارزش های اسلامی" یا اعتماد به "دشمن" و کوتاه آمدن در برابر آن به نام "عقل گرایی" را از دیگر موارد "انحراف از خط امام" توصیف کرد.



آقای خامنه ای انتخاب شیوه مردمسالاری را از مظاهر "عقلانیت" آیت الله خمینی دانست و گفت که مردم ایران تا پیش از برقراری حکومت جمهوری اسلامی "مزه انتخابات آزاد" را،به جز در دوره کوتاهی در صدر مشروطه، نچشیده بودند.

نیروهای امنیتی سوریه دست‌کم شش نفر دیگر از تظاهرکنندگان را کشتند

در حالی که در ادامه اعتراض‌های ضد دولتی در سوریه، روز شنبه نیز نیروهای امنیتی این کشور با شلیک به سوی تظاهرکنندگان در یکی از شهرهای شمالی این سوریه دست کم شش نفر را از آنها را کشته‌اند.




به گزارش خبرگزاری آسوشییتدپرس، کمیته هماهنگی محلی، که تظاهرات ضد دولتی در سوریه را سازماندهی می‌کند، روز شنبه اعلام کرد، دست کم شش نفر دیگر در جریان شلیک نیروهای امنیتی به سوی تظاهرکنندگان در شهر «جسرالشغور»، واقع در شمال سوریه جان خود را از دست داده‌اند.



بر اساس این گزارش این شهر از زمان آغاز اعتراض‌های ضد حکومتی در سوریه از میانه ماه مارس تاکنون بارها صحنه اعتراض‌ها به حکومت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، بوده است.



تظاهراتی در منطقه کردنشین سوریه (منبع سایت صداهای جهانی)



همچنین بر اساس اعلام فعالان سوری، تانک‌های ارتش این کشور روز شنبه راهی شهر مرکزی حماه شده‌اند، که روز جمعه نیروهای دولتی با شلیک به تظاهرکنندگان در این شهر بیش از شصت نفر را کشته بودند.




به طوری که برخی منابع خبری از روز جمعه به عنوان «یکی از خونین‌ترین روزها» در یازده هفته‌ای که از زمان آغاز اعتراضات به حکومت بشار اسد می‌گذرد، یاد کرده‌اند.



شهر حماه ۲۹ سال پیش نیز صحنه کشتار ۳۰ هزار نفر از مردم سوریه بود که به دستور حافظ اسد، پدر بشار اسد، و با اتهام شورش مسلحانه جان خود را از دست دادند و شهرشان با خاک یکسان شد.



از سوی دیگر در حالی که با ادامه اعتراض‌ها در سوریه، نیروهای امنیتی در این کشور همچنان به سرکوب و کشتار تظاهرکنندگان ادامه می‌دهند، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای نسبت به قطع اینترنت توسط حکومت سوریه «عمیقاً» ابراز نگرانی کرده است.



در بیانیه وزیر امور خارجه آمریکا در این باره آمده است: «انتشار گزارش‌هایی درباره قطع اینترنت و نیز شبکه‌های ارتباطی تلفن همراه در بسیاری از نقاط سوریه ما را عمیقاً نگران کرده است.»



هیلاری کلینتون همچنین افزوده است: «ما هرگونه اقدامی را که باعث محدود ساختن حقوق مردم سوریه در آزادی بیان و تجمعات شود، محکوم می‌کنیم.»



به گفته شاهدان در روز جمعه و همزمان با شدت گرفتن اعتراض‌ها در سوریه شبکه اینترنتی در دمشق و چند شهر دیگر قطع شده بود و یک شرکت آمریکایی نیز اعلام کرده است، ارتباط حدود دو سوم شبکه‌های سوری با شبکه جهانی اینترنت قطع شده است.

'تیراندازی هوایی' برای متفرق کردن معترضان در تهران

'تیراندازی هوایی' برای متفرق کردن معترضان در تهران


بی بی سی : خبرگزاری فرانسه به نقل از شاهدان عینی گزارش داده است که مأموران امنیتی در تهران برای متفرق کردن صدها تن از معترضان به مرگ هاله سحابی، به تیراندازی هوایی متوسل شدند.



بنا بر این گزارش، دسته های معترضان در سکوت کوشش می کردند که در مقابل حسینیه ارشاد در خیابان شریعتی تجمع کنند.



عضی دیگر از شاهدان عینی هم به بی بی سی فارسی گفتند که در خیابان های منتهی به این حسینیه جو شدید امنیتی برقرار شده و تعداد زیادی از مأموران پلیس در آن مستقر شده اند.



حسینیه ارشاد در سال های پیش از انقلاب اسلامی در ایران محل سخنرانی های علی شریعتی، نواندیش مسلمان بود و در سال های پس از انقلاب هم در موارد متعدد مراسم مربوط به اعضای نهضت آزادی یا چهره های ملی - مذهبی در آن برگزار می شد.



شاهدان عینی به خبرگزاری فرانسه گفته اند که مأموران امنیتی برای متفرق کردن معترضان از باتوم هم استفاده کرده اند.



به گفته آنها، حدود ۱۵ نفر از این معترضان بازداشت شده اند.



خبرگزاری فرانسه نوشته است که چون خبرنگاران رسانه های خارجی از پوشش خبری تجمع ها و راهپیمایی های مخالفان در ایران منع شده اند، نمی تواند مستقلا درستی گفته های شاهدان را تأیید کند.



سایت کلمه نیز گزارش داده است کسانی که در ساعات اولیه مراسم قصد ورود به حسینیه ارشاد را داشتند "به شدت مورد ضرب و شتم قرار می‌گرفتند و حتی ماموران چادر از سر چند زن کشیدند."



سایت اینترنتی جرس نیز به نقل از شاهدان عینی گزارش داده است که "از ساعت پنج بعد از ظهر، پلیس ضد شورش و صدها تن از افراد لباس شخصی به تدریج از ابتدای پل سیدخندان تا اول خیابان دولت واقع در خیابان دکتر علی شریعتی مستقر شده‌اند."



بنا بر این گزارش اطراف حسینه ارشاد به تسخیر پلیس و لباس شخصی‌ها در آمده و رفت و آمد از این منطقه برای عابران پیاده مشکل شده بود.



گروه ها و رسانه های مختلف نزدیک به مخالفان دولت ایران از هواداران جنبش اعتراضی موسوم به جنبش سبز دعوت کرده بودند که برای اعتراض به وقایع مربوط به مرگ خانم سحابی در مراسم امروز در مقابل حسینیه ارشاد شرکت کنند.



خانم سحابی که ۵۴ سال داشت، روز چهارشنبه ۱۱ خرداد (اول ژوئن) در جریان حمله مأموران امنیتی و لباس شخصی به تشییع جنازه پدرش، عزت الله سحابی در لواسان درگذشت.



مرگ او اعتراض گسترده داخلی و بین المللی برانگیخت. دولت های آمریکا و بریتانیا و بسیاری از گروه ها و چهره های سیاسی ایرانی خواهان تحقیق در مورد نحوه مرگ خانم سحابی شده اند.



مأموران امنیتی خانواده خانم سحابی را مجبور کردند که پیکر او را شبانه در لواسان دفن کنند و روز بعد هم اجازه برگزاری مراسم ترحیم برای عزت الله سحابی و هاله سحابی را ندادند.

بر قراری جو امنیتی و پادگانی در اطراف حسینیه ارشاد و بازداشت حداقل ده نفر

بر قراری جو امنیتی و پادگانی در اطراف حسینیه ارشاد و بازداشت حداقل ده نفر


جــرس: در پی فراخوان جمعی از فعالان جنبش سبز و جوانان احزاب اصلاح طلب جهت برگزاری مراسم گرامیداشت هاله سحابی در مقابل حسینیه ارشاد، منابع خبری از برقراری جو امنیتی در ساعتها پیشتر در آن منطقه و متعاقب آن بازداشت دست کم ده نفر از افرادی که قصد تجمع و روشن کردن شمع در سوگ مرحوم هاله سحابی را داشتند، خبر می دهند.

بنا به گزارش منابع خبری، جوانان اصلاح طلب طی فراخوانی خواستار آن شده بودند که سوگواران و علاقمندان مرحوم هاله سحابی، عصر شنبه ۱۴ خرداد از ساعت ۶ بعد از ظهر با در دست داشتن شمع و برای پاسداشت سومین شب شهادت هاله سحابی مقابل حسینیه ارساد حاظر شوند.

در بیانیه فراخوان آمده بود "ما ترجیح می‌دادیم که حسینیه ارشاد که دهه‌هاست مامن نیروهای ملی-مذهبی است و بارها شاهد سخنرانی عزت‌الله سحابی و دختر شهیدش در این مکان بوده‌ایم میزبان خیل جوانان عزادار باشد، اما حالا عزایمان را به خیابان شریعتی می‌اوریم و این تجمع را در فاصله پل سیدخندان و خیابان میرداماد برگزار خواهیم کرد."





به گزارش کانون حمایت از زندانیان، از حوالی بعد از ظهر، حضور پررنگ نیرو های امنیتی و انتظامی در حوالی حسینیه ارشاد از ابتدای خیابان میرداماد آغاز تا اتوبان همت امتداد یافت و در تمام کوچه های منتهی به خیابان شریعتی در حوالی حسینیه ارشاد موتور سواران لباس شخصی در حال تردد بودند.



همچنین برخوردهای پراکنده ای میان مردم و نیرو های لباس شخصی واقع گردید که منجر به پراکنده گردیدن مردم شد همچنین ده تا پانزده نفر نیز تا کنون بازداشت گردیده اند .





این گزارش و همچنین شاهدان عینی خاطرنشان کردند که فیلمبرداران حکومتی و ماموران امنیتی، در تمام مسیر و منطقه، در حال فیلم برداری از وقایع و افراد حاضر بوده و جو رعب و وحشت خاصی در منطقه حکمفرا شده است.





این گزارش افزود "به دنبال تشديد فضاي امنيتي در تهران و حضور گسترده نيروهاي لباس شخصي در محل حسينيه ارشاد حكومت اقدام به دستگيري مردم نموده است بنا بر خبرهاي دريافتي از جوانان درصحنه نزديك به ده الي پانزده تن از بانوانی که قصد حضور در مراسم را داشتند، و اكثر آنها بين چهل تا شصت سال سن داشته اند تا اين لحظه دستگير شده اند."





یکی از شاهدان عینی گفته است که از ساعت پنج، پلیس ضد شورش و صد ها تن از افراد لباس شخصی بتدریج از ابتدای پل سیدخندان تا اول خیابان دولت واقع در خیابان دکتر علی شریعتی مستقر شده اند.



وی افزود تقریبا اطراف حسینه ارشاد کاملا به تسخیر پلیس و لباس شخصی ها در آمده، بطوری که رفت و آمد از این منطقه بطور پیاده مشکل می باشد.





همچنین صدها دستگاه موتور سوار در نزدیکی میدان مادر مستقر شده اند و نکته قابل توجه اینکه دهها دستگاه اتوبوس و مینی بوس بدون سرنشین در خیابان قبا و ناطق نوری توقف کرده اند.

امروز مقابل حسینیه ارشاد چه گذشت

امروز مقابل حسینیه ارشاد چه گذشت


کلمه: امروز باز هم فضا امنیتی بود . برای بزرگداشت یادبود زنی که مظلومانه دو روز پیش در مراسم تشییع جنازه پدرش رفت. هاله سحابی فرزند، عزت الله سحابی فعال ملی- مذهبی .



به گزارش خبرنگار کلمه ، این روزها یکی از تکراری ترین خبرها اعلام فضای سنگین امنیتی بر شهر است. چرا که این روزها حکومت به هر بهانه ای از تشییع جنازه گرفته تا مراسم ختم و اعتراض مسالمت آمیز و اعتراض صنفی -کارگری و هر چه بتوان از آن یاد کرد فضای شهر را امنیتی می کند .امروز هم درست همین فضا بر شهر حاکم بود و کسی حق نداشت در پیاده روهای خیابان شریعتی قدم از قدم بردارد، پلیس ضد شورش، نیروهای امنیتی و ماموران انتظامی اطراف حسینیه ارشاد در خیابان شریعتی را کاملا محاصره کرده بودند.



امروز در اطراف جایی که قرار بود مراسم ختمی برای یک تازه درگذشته از خانواده سحابی که بر اثر ضرب و شتم ماموران امنیتی در روز تشییع جنازه پدرش کشته شده، برگزار شود. کسانی که قصد شرکت در مراسم را داشتند مورد ضرب و شتم قرار گرفتند، زن و پیر و کودک کتک خوردند. هیچ عابری حق نداشت حتی برای لحظه ای در پیاده روها بایستد اما خیابان شریعتی پر از اتومبیل بود. در روز تعطیلی که در سایر قسمتهای شهر پرنده پر نمی زد.



اما در این خیابان مردم آمده بودند، به احترام زنی که مظلومانه رفته بود در مراسم تشییع پدری که در تمام عمرش جز با صلح و آشتی نزیسته بود. در این روز ده ها نفر بازداشت شدند.



اما مراسم امروز حاشیه هایی هم داشت.



- روبروی حسینیه ارشاد تعدادی جوان که موهایشان از ته تراشیده شده بود و به هیچیک از نیروهای امنیتی ، اطلاعاتی و انتظامی شباهت نداشتند ایستاده بودند، این جوانان بیشترشان لاغر و رنجور به نظر می رسیدند و به زندانیانی می مانستند که تازه از زندان آزاد شده اند . تعدادی از آنها در میدان مادر هم بودند با همان ظاهر و با جلیقه های سبز رنگ فسفری بر تن . مثل لباسی که ماموران در متروی تهران برتن دارند . جماعت زمزمه می کردند شاید اینها زندانیانی هستند که حکومت تا چند سال پیش آنها را اراذل و اوباش خطاب می کرد و الان با تقاضای عفو به میدان آمده اند تا از طریق کتک زدن مردم بتوانند کلید آزادی شان را از حکومت بگیرند این عده مردم را دنبال می کردند وکتک می زدند و گاه بهت زده نمی دانستند چه کنند.



-فیلمبردار ی از همه عابران و رانندگان اتومبیل های حاضر در خیابان شریعتی ، مقابل حسینیه ارشاد و میدان مادر با دوربین های فوق حرفه ای نیروهای امنیتی یکی از برنامه های معمول آنها در این روز بود .



-کسانی که در ساعات اولیه اعلام شده برای مراسم بزرگداشت سحابی ها، قصد نزدیک شدن به حسینیه ارشاد را داشتندبه شدت مورد ضرب و شتم قرار می گرفتند و حتی ماموران چادر از سر چند زن کشیدند .امروز حداقل چند ده نفر از سوگواران سحابی ها بازداشت شدند.



-کلمات رکیک از سوی لباس شخصی ها و ماموران نیروی انتظامی امروز بر سر و روی زنان و جوانان می بارید ،جوانانی که ناباورانه این سخنان را می شنیدند و زنانی که با تعجب به این افراد می گفتند ما جای مادرتان هستیم!



-خنده های ماموران لباس شخصی که ساندیس و کیک می خوردند و با پیروزی به مردمی که به زور از صحنه دور می شدند نگاه می کردند از دیگر صحنه هایی بود که در این روز دیده شد.



امروز ۱۴ خرداد هم آنها نگذاشتند برای هاله سحابی ، فعال جنبش زنان و قرآن پژوهش مراسم ختمی برگزار شود، اما مردم با چشم های پر از اشکشان می گفتند که هاله در دلهای ماست و برای آرامش روح پاکش زیر لب دعا می خواندند.

جمهوریت و اسلامیت نظام توسط عده ای استبداد طلب به تاراج رفته است

جمهوریت و اسلامیت نظام توسط عده ای استبداد طلب به تاراج رفته است


سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی شاخه خارج از کشور

جرس: سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی شاخه خارج از کشور در بیانیه ای به مناسبت پانزده خرداد آورده است: جنایات و بی اخلاقی ها و فساد و دروغ و تزویری که امروز در سطوح مختلف حاکمیت شاهد آن هستیم، هیچ نسبتی با اندیشه امام و آرمان های ملت ایران در انقلاب اسلامی ایران ندارد و آن را انحراف و خیانتی آشکار به ملت و امام تلقی می کند و در مقابله و مبارزه با آن از تمام ظرفیت های قانونی و مدنی و اجتماعی مسالمت آمیز بهره خواهد برد



به گزارش سایت امروز، متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:





بسم الله الرحمن الرحیم

نیمه خرداد در تاریخ پنجاه ساله اخیر ایران یادآور مجاهدت های مردی است که عمیق ترین تأثیر را بر سرنوشت و مسیر تاریخی ملت بزرگ ایران برجای گذاشت و عظیم ترین جنبش ضد استبدادی ضد استعماری تاریخ ایران را رهبری کرد.



از جنبش ضد استبدادی 15 خرداد به رهبری امام خمینی تا رحلت او در سیزدهم خردادبه عنوان رهبر انقلاب اسلامی ایران، یکی از پچیده ترین و سرنوشت ساز ترین فصل های حیات ملت ایران رقم خورده است. اما تأثیر امام بر سرنوشت سیاسی اجتماعی ایران به همین دوره محدود نمی شود. جنبش اصلاحی دوم خرداد 76 و جنبش ضد استبدادی سبز 22 خرداد 88 نیز عملاً با حمایت و اقبال ملت از نزدیک ترین یاران امام و کسانی شکل گرفت که علیه انحراف و تحریف میراث امام و پروژه هدم اساس جمهوریت نظام و تبدیل آن به استبداد به اعتراض برخاستند. هم از این روست که می توان این ماه را نمادی از مبارزات ضد استعماری ضداستبدادی پنجاه ساله ملت ایران دانست.



امام خمینی با رهبری تاریخ ساز و بی نظیر خود در جریان انقلاب اسلامی ایران، به حیات نظام سلطنت دوهزار و پانصد ساله خاتمه داد و با تأسیس جمهوری اسلامی ایران، عبور از دوران سلطنت به دوران جمهوریت را در تاریخ ایران به نام خود ثبت کرد، پیام ماندگار او برای ملت ایران تأکید براستقلال و ایستادگی در برابر زباده خواهی های قدرت های استعماری، تأکید بر جمهوریت در پرتو دین و معنویت و اخلاق و ایستادگی در برابر بازتولید استبداد و التزام به حاکمیت ملت بر سرنوشت خویش و میزان بودن رأی ملت برای اداره کشور است. تحقق ترکیبی متوازن و سازگار از این آرمان های بلند به رغم تمام فراز و فرودها و خطاها و کوتاهی ها خواسته و آرزوی بنیادین امام در دوران رهبری نظام جمهوری اسلامی ایران بود. خواسته و آرزویی که پس از او کم فروغ شد و اکنون کاملاً به دست فراموشی سپرده شده است.



اکنون سالگرد رحلت امام خمینی را در حالی گرامی می داریم که همه میراث او در عرصه اجتماع و سیاست از جمهوریت و حق حاکمیت ملی گرفته تا میزان بودن رأی ملت و تا اسلامیت، به دست مشتی قدرت پرست استبداد طلب خائن به آرمان های ملت به تاراج رفته و جمهوری اسلامی در آستانه استحاله و تبدیل شدن به نظامی دیکتاتوری است. تأسف بار آن که این خیانت بزرگ به نام امام و دفاع از اندیشه او صورت می گیرد. سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران ضمن گرامی داشت یاد امام اعلام می کند همچنان بر سر پیمان خود در پیگیری بی امان برای تحقق آرمان های ملت در انقلاب اسلامی ایستاده است. ما همچون امام جمهوریت نظام را از اسلامیت آن جدا نمی دانیم و مسخ و هدم جمهوریت را به مثابه مسخ و هدم اسلامیت آن می دانیم. کما این که اکنون با هر گامی که به سوی اختناق و استبداد برداشته می شود، هر خونی که به زمین می ریزد، هر بیگناهی که به حبس می افتد و هر اعتراض به حقی که سرکوب می شود، نه تنها مشروعیت ناداشته حاکمان کنونی بیشتر زیر سؤال می رود، وجه اسلامی و مشروعیت دینی نظام نیز آسیب جدی تری می بیند. سازمان همچنین اعلام می کند جنایات و بی اخلاقی ها و فساد و دروغ و تزویری که امروز در سطوح مختلف حاکمیت شاهد آن هستیم، هیچ نسبتی با اندیشه امام و آرمان های ملت ایران در انقلاب اسلامی ایران ندارد و آن را انحراف و خیانتی آشکار به ملت و امام تلقی می کند و در مقابله و مبارزه با آن از تمام ظرفیت های قانونی و مدنی و اجتماعی مسالمت آمیز بهره خواهد برد





سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران- شاخه خارج از کشور

12/ 3/1390

ارکان قدرتشان سست و بی اعتباراست؛ حقوق مردگان را هم بر نمی تابند

ارکان قدرتشان سست و بی اعتباراست؛ حقوق مردگان را هم بر نمی تابند


تسلیت سی زندانی سیاسی

جرس: جمعی از زندانیان سیاسی کشور طی بیانیه ای با تسلیت درگذشت مهندس عزت الله سحابی و شهادت دختر مظلوم شان ،هاله در جریان مراسم خاکسپاری این بزرگوار این حادثه غم انگیز را به همه آزادیخواهان و ملت ایران تسلیت گفتند .




به گزارش کلمه، سی زندانی سیاسی در این بیانیه نوشته اند: پیکر پاک عزت الله سحابی نیز هراسی بس بزرگ در دل کسانی انداخت که ارکان اقتدارو بقایشان آنچنان سست و بی اعتبار شده که نه تنها حقوق زندگان را رعایت نمی کنند بلکه حقوق اموات را نیز بر نمی تابند و از برگزاری مراسم هر چند مختصر تشییع و تدفین نیز بیم دارند این تزلزل و عدم اعتماد به نفس به چنان شتابزدگی و دستپاچگی منجر می شود که با اعمال تهدید ،ارعاب و فشار به خانواده سر فراز مرحوم سحابی حادثه ای دلخراش و فاجعه ای دردناک می آفرینند.





خبر شهادت سرکار خانم “هاله سحابی” که خود از جمله زندانیان سیاسی دو سال اخیر بود و در مرخصی به سر می برد در جریان مراسم تشییع پیکر پدر گرانقدرش ، موجی از غم و اندوه را در دلهای زندانیان سیاسی و هم بندان او برانگیخت .





متن این بیانیه به شرح زیر است:





انالله انا الیه راجعون



من المومنین رجال صدقواما عهد و االله علیه فمنهم من قضی نحبن و ینهم من ینتظر و ما بدلو تبدیلا .



(۲۳ احزاب )





روح آزاده ی مبارز و آزادی خواه نستوه ،مهندس عزت الله سحابی ،کالبد رنجور اما استوار او را ترک گفت و پایان عمری تلاش و مجاهدت در راه نفی و محو هر گونه خود کامگی و استبداد و تحقق آرمانهای والای ملی و دینی را خبر داد .



مهندس عزت الله سحابی در طول حیات سیاسی خویش همواره یار و همراه خیزش های ملی شد و هر بار در برابر ظلم و استبداد ایستاد .مردی صالح و ناصح که محبوب آزادگان بود و مغضوب آزادی ستیزان .



زندگی پر برکت او به اقتضای راه دشواری که در پیش گرفته بود با زندان و حبس گره خورده بود . او در این مسیر به کرات شکنجه و قربانی سناریوهای موهوم و شوم امنیتی شد . با این همه هیچگاه در باور او به دمکراسی ،آزادی و عدالت خدشه ای وارد نیامد و تا پایان عمر همچون پدر بزرگوارش بر سر عهد خود باقی ماند .





اما پیکر پاک او نیز هراسی بس بزرگ در دل کسانی انداخت که ارکان اقتدارو بقایشان آنچنان سست و بی اعتبار شده که نه تنها حقوق زندگان را رعایت نمی کنند بلکه حقوق اموات را نیز بر نمی تابند و از برگزاری مراسم هر چند مختصر تشییع و تدفین نیز بیم دارند این تزلزل و عدم اعتماد به نفس به چنان شتابزدگی و دستپاچگی منجر می شود که با اعمال تهدید ،ارعاب و فشار به خانواده سر فراز مرحوم سحابی حادثه ای دلخراش و فاجعه ای دردناک می آفرینند.





خبر شهادت سرکار خانم هاله سحابی که خود از جمله زندانیان سیاسی دو سال اخیر بود و در مرخصی به سر می برد در جریان مراسم تشییع پیکر پدر گرانقدرش ،موجی از غم و اندوه را در دلهای زندانیان سیاسی و هم بندان او برانگیخت .





ما زندانیان سیاسی امضا کننده این متن ضمن همدردی با خانواده ی داغدار و شریف سحابی که نسلی در پی نسل دیگر در راه اعتلای وطن و آرمانهای ملی جان بر کف بودند ، مصیبت وارده را به تمامی آزادیخواهان و ملت ایران تسلیت و تعزیت می گوییم .





میلاد اسدی – بهمن احمدی امویی – حسن اسدی زید آبادی – عماد بهاور-محسن میردامادی –فیض الله عرب سرخی –ابوالفضل قدیانی –بهزاد نبوی –مصطفی تاجزاده ––محمد فرید طاهری قزوینی –محمد رضا مقیسه –جواد امام –عبدالله مومنی –محمد داوری –عبدالله رمضانزاده –علی ملیحی –علی جمالی –محمد حسین خوربک – اسماعیل صحابه –امیر خسرو دلیرثانی –عیسی سحر خیز –مسعود باستانی –کیوان صمیمی –مهدی محمودیان –ضیا نبوی –مجید دری –داوودسلیمانی – قاسم شعله سعدی-سام محمودی –سیامک قادری .

رهبران سبز را تنها نگذارید؛ ۲۲خرداد حماسه‌ای دیگر بیافرینید

رهبران سبز را تنها نگذارید؛ ۲۲خرداد حماسه‌ای دیگر بیافرینید


درخواست مهدی محمودیان؛ رسول بداغی، عیسی سحرخیز وکیوان صمیمی

جرس: همزمان با فراخوان شورای هماهنگی راه سبز امید؛ جمعی از زندانیان رجایی شهر در بیانیه ای از مردم خواسته اند که رهبران سبز را تنها نگذاشته و در روز بیست و دو خرداد حماسه ای دیگر بیافرینند.


در این بیانیه که در اختیار جرس قرار گرفت آمده است: ما جمعی از زندانیان زندان رجایی شهر در اعتراض به شرایط موجود در زندان، نداشتن ملاقات حضوری، فشار روز افزون بر خانواده های خود، قطع تلفن، نبود حداقل آزادی ها در کشور و خصوصا عدم برگزاری یک انتخابات آزاد و تداوم بازداشت های غیر قانونی از تاریخ ۲ خرداد تا ۲۲ خرداد را اعلام اعتصاب کردیم تا شاید صدای تظلم خواهی ما به گوش مسولان مربوطه برسد و تغییری در وضعیت موجود بدهند


متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:



مردم شریف ایران، همراهان جنبش سبز




ما جمعی از زندانیان زندان رجایی شهر در اعتراض به شرایط موجود در زندان، نداشتن ملاقات حضوری، فشار روز افزون بر خانواده های خود، قطع تلفن، نبود حداقل آزادی ها در کشور و خصوصا عدم برگزاری یک انتخابات آزاد و تداوم بازداشت های غیر قانونی از تاریخ ۲ خرداد تا ۲۲ خرداد را اعلام اعتصاب کردیم تا شاید صدای تظلم خواهی ما به گوش مسولان مربوطه برسد و تغییری در وضعیت موجود بدهند.



اما متاسفانه آنهایی که باید بشنوند و عمل کنند گوش ها و چشم های خود را بسته اند و چون همیشه فریاد تظلم خواهی ما را بی پاسخ گذاشتند.




اما صدای "هل من ناصر ینصرنی" را همیشه کسانی هستند که بشنوند و پاسخ دهند و شما مردم ایران همان کسان هستند که هیچ گاه یاران و همراهان خود را تنها نمی گذارید و مارا در ادامه این راه یاری کردید. صدای تظلم خواهی مارا شما مردم شنیدید و درد و رنج خانواده های مارا در ک کردید.




اینک بنا به درخواست پدرانه حضرت آیت الله بیات زنجانی ، جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای سید محمد خاتمی و همچنین بنا بر درخواست دوستان و همراهانمان در جبهه مشارکت ایران اسلامی ، سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ، جوانان احزاب اصلاح طلب و رسانه های سبز اعتصاب غذای خود را در روز دوشنبه ۱۶ خرداد می شکنیم.


ما این اعتصاب غذا را به یاد شهدای راه آزادی خصوصا شهدای سبز پس از انتخابات مخدوش ۲۲ خرداد ۸۸ می شکنیم اما قسم به خون شهدایمان که لحظه ای دست از آرمان ها و خواسته های خود بر نمی داریم و تا آخر این راه سبز و استوار ایستاده ایم.

همچنین ما از مردم شریف ایران و جوانان سبز این سرزمین می خواهیم که رهبران و یاران خود را تنها نگذاراند و در اعتراض به حصر دو رهبر خود جناب مهندس میر حسین موسوی و شیخ مهدی کروبی و همسران سرافرازشان خانم ها زهرا رهنورد و فاطمه کروبی و همچنین در اعتراض به تمامی ظلم های رفته بر این سرزمین خصوصا در این دو سال اخیر دعوت شورای هماهنگی راه سبز امید را لبیک گویند و خیابان ها را از حضور خود خالی نگذارند و در 22 خرداد حماسه ای دیگر بیآفرینند.



و تِلکَ الأیّامُ نُداوِلُها بَینَ النّاسِ و لِیَعلَمَ اللهُ الّذینَ آمَنوا و یَتَّخِذَ مِنکُم شُهداءَ والله لا یُحِبُّ الظّالِمینَ آل عمران، ۱۴۰



مهدی محمودیان - رسول بداغی - عیسی سحرخیز - کیوان صمیمی

رهبران سبز را تنها نگذارید؛ ۲۲خرداد حماسه‌ای دیگر بیافرینید

رهبران سبز را تنها نگذارید؛ ۲۲خرداد حماسه‌ای دیگر بیافرینید

محسنی اژه ای به عنوان ضد زن ترین قاضی دنیا، جایزه بین المللی چماق را از آن خود کرد

محسنی اژه ای به عنوان ضد زن ترین قاضی دنیا، جایزه بین المللی چماق را از آن خود کرد




جــرس: غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل کشور جمهوری اسلامی، به عنوان ضد زن ترین قاضی دنیا، جایزه بین المللی چماق را از آن خود کرد.

به گزارش سازمان ارتباط جهانی زنان که هر سال بهترین و بدترین قضات جهان را از نظر تاثیر مثبت یا منفی آرایشان درمورد عدالت جنسیتی انتخاب می کند، در بیانیه مطبوعاتی خود آورده است: “جایزه چماق به تصمیم دیوان عالی کشور ایران که زن ناشزه را از حق طلاق محروم می سازد حتی اگر شوهرش زن دیگری اختیار کرده باشد، تعلق می گیرد.”



در پی صدور رای دیوان عالی کشور درمورد محدود ساختن حق طلاق زنان، سازمان عدالت برای ایران، در ۱۳ مارس ۲۰۱۱، محسنی اژه ای، دادستان کل کشور را که به این رای، نظر موافق داده بود را به همراه اکثریت قضات دیوان عالی کشور ایران، برای جایزه بین المللی چماق نامزد کرد. عدالت برای ایران، در فراخوانی از همگان خواست تا از طریق وب سایت سازمان ارتباط جهانی زنان، به محسنی اژه ای رای بدهند.



در این فراخوان آمده بود: “این نامزدی به دلیل رایی است که دیوان عالی کشور در مهرماه ۱۳۸۹ صادر کردکه به موجب آن، اگر زنی ناشزه شود، یعنی از خواسته های جنسی شوهرش اطاعت نکند و خانه او را ترک کند، دیگر نمی تواند از حق طلاقی که به موجب شروط ضمن عقد به دست آورده استفاده کند، حتی اگر شوهرش همسر دیگری اختیار کرده باشد. به این ترتیب، اگر زنی در اثر اختلاف با همسرش، او را ترک کند و شوهر، بدون کسب اجازه از او، زن دیگری بگیرد، زن اول که ناشزه حساب می شود حتی نمی تواند به استناد شروط ضمن عقد، طلاق بگیرد. این در حالی است که طبق قوانین ایران، شوهر نه تنها از حق داشتن چند همسر برخوردار است بلکه هرگاه بخواهد، حتی بدون ارائه هیچ دلیلی می تواند زن خود را طلاق دهد.



براساس متن رای که در روزنامه رسمی منتشر شده است، محسنی اژه ای، پیش از اینکه اکثریت قضات اظهار نظر کنند، موافقت خود را با از میان رفتن حق طلاق زنان براساس شروظ ضمن عقد اعلام کرده است. بی عدالتی آشکار در این رای و تاثیر بسیار منفی آن بر زندگی تمام زنان ایرانی که ازدواج کرده اند یا حتی قصد ازدواج دارند، سازمان “عدالت برای ایران” را بر آن داشت تا محسنی اژه ای و اعضای هیات عمومی دیوان عدالت اداری را برای جایزه بدترین قضات سال نامزد کند.”



غیر از محسنی اژه ای، ۲۳ قاضی دیگر از کشورهای مختلف همچون اسپانیا، کلمبیا، انگلیس، آرژانتین، السالوادور، فیلیپین، کنیا، مکزیک، کانادا، اکوادور و کامبوج برای این جایزه کاندید شده بودند.



به گزارش عدالت برای ایران، سرانجام شب گذشته، ۲ ژوئن ۲۰۱۱ (۱۲ خرداد)، هیات داوران جایزه عدالت جنسیتی بی دفاع (Gender Justice Uncovered Awards) طی مراسمی در سالن آتنئوی مادرید، که بیش از ۴۰۰ نفر از نمایندگان جامعه مدنی و مطبوعات اسپانیا و تعدادی مهمان بین المللی در آن شرکت داشتند، محسنی اژه ای را برنده امسال جایزه بین المللی چماق اعلام کرد.



شادی صدر طی سخنان کوتاهی در این مراسم گفت: بسیار خوشحالم که یک بار دیگر، مساله تبعیض جنسیتی علیه زنان در ایران در سطح بین المللی مطرح می شود و از سازمان ارتباطات بین المللی زنان متشکرم که این فرصت بی نظیر را به ما داد تا بتوانیم با کاندید کردن محسنی اژه ای و اکثریت قضات دیوان عالی کشور ایران و جمع آوری چماق برای آنها، ناقضان حقوق بشر در ایران را خجالت زده کنیم.



این سومین سالی است که سازمان ارتباط جهانی زنان جایزه بین المللی چماق را به ضد زن ترین قضات اهدا می کند. امسال این سازمان همچنین جایزه سالانه چکش را به دلیل صدور بهترین احکام در زمینه عدالت جنسیتی به کمیسیون حقوق بشر قاره آمریکا اهدا کرد که دولت هاییتی را ملزم کرده است برای حمایت از زنان و دخترانی که در اردوگاههای ایجاد شده پس از زلزله سال ۲۰۱۰ مورد خشونت جنسی قرارگرفته اند، قوانینی وضع کند. این تصمیم را لیزا دیویس، استاد دانشگاه حقوق کانی و مدیر بخش حقوق بشر سازمان غیر دولتی “مادره” (MADRE) برای جایزه چکش کاندید کرده بود.



ویویان وایزمن، مدیر اجرایی سازمان ارتباطات زنان در این مراسم گفت: “در تمام کشورها، صرفنظر از نظام سیاسی، باورهای ملی، فرهنگی و مذهبی، تصمیماتی که به وسیله دادگاهها در سطوح مختلف گرفته می شود، اثر قابل ملاحظه ای بر احساس عدالت در زندگی روزمره زنان و مردان می گذارد. با جایزه عدالت جنسیتی بی دفاع، تمام تصمیمات قضایی زیر عینک تیزبین شهروندان در سراسر دنیا قرار می گیرد.”



هیات داوران این جایزه، لیدیا کاچو ریبیرو، روزنامه نگار و نویسنده مکزیکی که به دلیل تاثیرات کارش بر وضعیت حقوق بشر و علیه خشونت جنسیتی جوایز متعدد برده است، بالتازار گرازون، قاضی دیوان عالی اسپانیا و مشاور دیوان بین المللی کیفری، که حکم دستگیری پینوشه، دیکتاتور سابق شیلی را صادر کرده است، و پاتریشیا سلر، دادستان دیوان بین المللی یوگسلاوی سابق و مشاور این دیوان در زمینه جنسیت بوده و همچنین معاون دادستان دیوان رسیدگی به جنایات جنگی علیه زنان در ژاپن بوده است، هستند.

عدالت برای ایران، ضمن تشکر از همه کسانی که با رای دادن به محسنی اژه ای باعث شدند یک بار دیگر توجه جامعه بین المللی نسبت به قوانین تبعیض آمیز علیه زنان و عملکرد قضات دیوان عالی کشور در بدتر کردن این وضعیت تبعیض آمیز جلب شود، این جایزه را قدمی در راه پاسخگو کردن ناقضان حقوق بشر در ایران می داند. قدمی برای رسیدن به این هدف که هیچ نقض حقوق بشری نباید بدون پاسخ باقی بماند.



غلامحسین محسنی اژه ای کیست؟

غلامحسین محسنی اژه ای، متولد ۱۳۳۵ اژیه، از توابع اصفهان است. وی پس از انقلاب پس از انقلاب ‏بیش از چهارده سال سمت هاى متفاوت قضایى و اطلاعاتى را در اختیار داشته است.

مسئول گزینش وزارت اطلاعات در سال هاى ۶۳ و۶۴، نماینده قوه قضائیه در وزارت اطلاعات از نیمه دوم سال ۶۴ ‏تا ۶۷، مسئول دادسراى امور اقتصادى تهران در سال هاى ۶۸ و ۶۹، نماینده قوه قضائیه در سال هاى ۷۰ تا ۷۳، در ‏وزارت اطلاعات و بعضى از حراست ها، دادستان ویژه روحانیت تهران از سال ۷۴ تا ۷۶، از مسئولیت هاى محسنى اژه ‏اى بوده است. همچنین به شهادت زندانیان سیاسی، او عضو کمیسیون معروف به هیات مرگ بوده که در سال ۶۷، با تصمیم این کمیسیون، هزاران نفر از زندانیان سیاسی اعدام شدند. همچنین گفته می شود محسنی اژه ای فتوای قتل چند نویسنده و روشنفکر را در جریان قتلهای زنجیره ای دگراندیشان صادر کرده است.



محسنی اژه ای همچنین علاوه بر دادستانى کل ویژه روحانیت، در سال هاى ۷۷ تا ۸۱ مسئول مجتمع ‏قضایى ویژه رسیدگى به جرایم کارکنان دولت بود. در دوره های اخیر هیات نظارت بر مطبوعات وى به نمایندگى از ‏دستگاه قضایى در این هیات هم که حکم مرگ چندین روزنامه و مجله را صادر کرده عضویت داشته است.



او در دولت احمدی نژاد به عنوان وزیر اطلاعات معرفی شد و به دلیل نقش وزارت اطلاعات در سرکوب معترضان پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ دارد، به عنوان یکی از اصلی ترین آمران نقض حقوق بشر شناخته می شود. به همین دلیل دولت آمریکا او را در فهرست مقاماتی قرار داده که به دلیل نقض حقوق بشر، مورد تحریم واقع شده اند.‏



غلامحسین محسنی اژه ای هم اکنون دادستان کل کشور و سخنگوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی است

محسنی اژه ای به عنوان ضد زن ترین قاضی دنیا، جایزه بین المللی چماق را از آن خود کرد

محسنی اژه ای به عنوان ضد زن ترین قاضی دنیا، جایزه بین المللی چماق را از آن خود کرد




جــرس: غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل کشور جمهوری اسلامی، به عنوان ضد زن ترین قاضی دنیا، جایزه بین المللی چماق را از آن خود کرد.

به گزارش سازمان ارتباط جهانی زنان که هر سال بهترین و بدترین قضات جهان را از نظر تاثیر مثبت یا منفی آرایشان درمورد عدالت جنسیتی انتخاب می کند، در بیانیه مطبوعاتی خود آورده است: “جایزه چماق به تصمیم دیوان عالی کشور ایران که زن ناشزه را از حق طلاق محروم می سازد حتی اگر شوهرش زن دیگری اختیار کرده باشد، تعلق می گیرد.”



در پی صدور رای دیوان عالی کشور درمورد محدود ساختن حق طلاق زنان، سازمان عدالت برای ایران، در ۱۳ مارس ۲۰۱۱، محسنی اژه ای، دادستان کل کشور را که به این رای، نظر موافق داده بود را به همراه اکثریت قضات دیوان عالی کشور ایران، برای جایزه بین المللی چماق نامزد کرد. عدالت برای ایران، در فراخوانی از همگان خواست تا از طریق وب سایت سازمان ارتباط جهانی زنان، به محسنی اژه ای رای بدهند.



در این فراخوان آمده بود: “این نامزدی به دلیل رایی است که دیوان عالی کشور در مهرماه ۱۳۸۹ صادر کردکه به موجب آن، اگر زنی ناشزه شود، یعنی از خواسته های جنسی شوهرش اطاعت نکند و خانه او را ترک کند، دیگر نمی تواند از حق طلاقی که به موجب شروط ضمن عقد به دست آورده استفاده کند، حتی اگر شوهرش همسر دیگری اختیار کرده باشد. به این ترتیب، اگر زنی در اثر اختلاف با همسرش، او را ترک کند و شوهر، بدون کسب اجازه از او، زن دیگری بگیرد، زن اول که ناشزه حساب می شود حتی نمی تواند به استناد شروط ضمن عقد، طلاق بگیرد. این در حالی است که طبق قوانین ایران، شوهر نه تنها از حق داشتن چند همسر برخوردار است بلکه هرگاه بخواهد، حتی بدون ارائه هیچ دلیلی می تواند زن خود را طلاق دهد.



براساس متن رای که در روزنامه رسمی منتشر شده است، محسنی اژه ای، پیش از اینکه اکثریت قضات اظهار نظر کنند، موافقت خود را با از میان رفتن حق طلاق زنان براساس شروظ ضمن عقد اعلام کرده است. بی عدالتی آشکار در این رای و تاثیر بسیار منفی آن بر زندگی تمام زنان ایرانی که ازدواج کرده اند یا حتی قصد ازدواج دارند، سازمان “عدالت برای ایران” را بر آن داشت تا محسنی اژه ای و اعضای هیات عمومی دیوان عدالت اداری را برای جایزه بدترین قضات سال نامزد کند.”



غیر از محسنی اژه ای، ۲۳ قاضی دیگر از کشورهای مختلف همچون اسپانیا، کلمبیا، انگلیس، آرژانتین، السالوادور، فیلیپین، کنیا، مکزیک، کانادا، اکوادور و کامبوج برای این جایزه کاندید شده بودند.



به گزارش عدالت برای ایران، سرانجام شب گذشته، ۲ ژوئن ۲۰۱۱ (۱۲ خرداد)، هیات داوران جایزه عدالت جنسیتی بی دفاع (Gender Justice Uncovered Awards) طی مراسمی در سالن آتنئوی مادرید، که بیش از ۴۰۰ نفر از نمایندگان جامعه مدنی و مطبوعات اسپانیا و تعدادی مهمان بین المللی در آن شرکت داشتند، محسنی اژه ای را برنده امسال جایزه بین المللی چماق اعلام کرد.



شادی صدر طی سخنان کوتاهی در این مراسم گفت: بسیار خوشحالم که یک بار دیگر، مساله تبعیض جنسیتی علیه زنان در ایران در سطح بین المللی مطرح می شود و از سازمان ارتباطات بین المللی زنان متشکرم که این فرصت بی نظیر را به ما داد تا بتوانیم با کاندید کردن محسنی اژه ای و اکثریت قضات دیوان عالی کشور ایران و جمع آوری چماق برای آنها، ناقضان حقوق بشر در ایران را خجالت زده کنیم.



این سومین سالی است که سازمان ارتباط جهانی زنان جایزه بین المللی چماق را به ضد زن ترین قضات اهدا می کند. امسال این سازمان همچنین جایزه سالانه چکش را به دلیل صدور بهترین احکام در زمینه عدالت جنسیتی به کمیسیون حقوق بشر قاره آمریکا اهدا کرد که دولت هاییتی را ملزم کرده است برای حمایت از زنان و دخترانی که در اردوگاههای ایجاد شده پس از زلزله سال ۲۰۱۰ مورد خشونت جنسی قرارگرفته اند، قوانینی وضع کند. این تصمیم را لیزا دیویس، استاد دانشگاه حقوق کانی و مدیر بخش حقوق بشر سازمان غیر دولتی “مادره” (MADRE) برای جایزه چکش کاندید کرده بود.



ویویان وایزمن، مدیر اجرایی سازمان ارتباطات زنان در این مراسم گفت: “در تمام کشورها، صرفنظر از نظام سیاسی، باورهای ملی، فرهنگی و مذهبی، تصمیماتی که به وسیله دادگاهها در سطوح مختلف گرفته می شود، اثر قابل ملاحظه ای بر احساس عدالت در زندگی روزمره زنان و مردان می گذارد. با جایزه عدالت جنسیتی بی دفاع، تمام تصمیمات قضایی زیر عینک تیزبین شهروندان در سراسر دنیا قرار می گیرد.”



هیات داوران این جایزه، لیدیا کاچو ریبیرو، روزنامه نگار و نویسنده مکزیکی که به دلیل تاثیرات کارش بر وضعیت حقوق بشر و علیه خشونت جنسیتی جوایز متعدد برده است، بالتازار گرازون، قاضی دیوان عالی اسپانیا و مشاور دیوان بین المللی کیفری، که حکم دستگیری پینوشه، دیکتاتور سابق شیلی را صادر کرده است، و پاتریشیا سلر، دادستان دیوان بین المللی یوگسلاوی سابق و مشاور این دیوان در زمینه جنسیت بوده و همچنین معاون دادستان دیوان رسیدگی به جنایات جنگی علیه زنان در ژاپن بوده است، هستند.

عدالت برای ایران، ضمن تشکر از همه کسانی که با رای دادن به محسنی اژه ای باعث شدند یک بار دیگر توجه جامعه بین المللی نسبت به قوانین تبعیض آمیز علیه زنان و عملکرد قضات دیوان عالی کشور در بدتر کردن این وضعیت تبعیض آمیز جلب شود، این جایزه را قدمی در راه پاسخگو کردن ناقضان حقوق بشر در ایران می داند. قدمی برای رسیدن به این هدف که هیچ نقض حقوق بشری نباید بدون پاسخ باقی بماند.



غلامحسین محسنی اژه ای کیست؟

غلامحسین محسنی اژه ای، متولد ۱۳۳۵ اژیه، از توابع اصفهان است. وی پس از انقلاب پس از انقلاب ‏بیش از چهارده سال سمت هاى متفاوت قضایى و اطلاعاتى را در اختیار داشته است.

مسئول گزینش وزارت اطلاعات در سال هاى ۶۳ و۶۴، نماینده قوه قضائیه در وزارت اطلاعات از نیمه دوم سال ۶۴ ‏تا ۶۷، مسئول دادسراى امور اقتصادى تهران در سال هاى ۶۸ و ۶۹، نماینده قوه قضائیه در سال هاى ۷۰ تا ۷۳، در ‏وزارت اطلاعات و بعضى از حراست ها، دادستان ویژه روحانیت تهران از سال ۷۴ تا ۷۶، از مسئولیت هاى محسنى اژه ‏اى بوده است. همچنین به شهادت زندانیان سیاسی، او عضو کمیسیون معروف به هیات مرگ بوده که در سال ۶۷، با تصمیم این کمیسیون، هزاران نفر از زندانیان سیاسی اعدام شدند. همچنین گفته می شود محسنی اژه ای فتوای قتل چند نویسنده و روشنفکر را در جریان قتلهای زنجیره ای دگراندیشان صادر کرده است.



محسنی اژه ای همچنین علاوه بر دادستانى کل ویژه روحانیت، در سال هاى ۷۷ تا ۸۱ مسئول مجتمع ‏قضایى ویژه رسیدگى به جرایم کارکنان دولت بود. در دوره های اخیر هیات نظارت بر مطبوعات وى به نمایندگى از ‏دستگاه قضایى در این هیات هم که حکم مرگ چندین روزنامه و مجله را صادر کرده عضویت داشته است.



او در دولت احمدی نژاد به عنوان وزیر اطلاعات معرفی شد و به دلیل نقش وزارت اطلاعات در سرکوب معترضان پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ دارد، به عنوان یکی از اصلی ترین آمران نقض حقوق بشر شناخته می شود. به همین دلیل دولت آمریکا او را در فهرست مقاماتی قرار داده که به دلیل نقض حقوق بشر، مورد تحریم واقع شده اند.‏



غلامحسین محسنی اژه ای هم اکنون دادستان کل کشور و سخنگوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی است

وال استریت جورنال : هر کدام، خامنه ای یا احمدی نژاد، پیروز شود سرکوب مردم را دنبال خواهد کرد

وال استریت جورنال : هر کدام، خامنه ای یا احمدی نژاد، پیروز شود سرکوب مردم را دنبال خواهد کرد




صدای آمریکا : روزنامه های انگليسی زبان با توجه خاصی به خبرهای تازه از ايران تحولات منطقه خاورميانه را مورد بررسی قرار می دهند.



سرمقاله وال استريت جورنال به اختلاف های جاری محمود احمدی نژاد و آيت اله خامنه ای پرداخته و می نويسد مردم ايران و جهان از پيروزی هيچيک از دو حريف در دعوای کنونی سودی نمی برند. هرکدام پيروز شود برنامه هسته ای و سرکوب مردم را دنبال خواهد کرد اماهرچه نزاع کنونی بيشتر ادامه يابد اميدها بيشتر می شود ضمن اينکه بايد فشارها به رژيم همچنان افزايش يابد. وال استريت جورنال می افزايد دولت اوباما دوسال را برای تعامل با تهران به هدر داد و حالا اروپا و آمريکا برفشارها ی اقتصادی افزده اند. به نوشته اين روزنامه، اين فشارها کارگر افتاده و حمايت از جنبش آزادی خواهی مردم ايران، اين اميد را تقويت می کند که ايرانيان شهامت خودرا بازيابند و با قيام خود رژيم را سرنگون سازند. در سرمقاله وال استريت جورنال همچنين به برنامه جنبش سبز برای راه پيمائی ۲۲ خرداد، سالگرد انتخابات رياست جمهوری دو سال پيش اشاره شده است.



نيويورک تايمز می نويسد محمود احمدی نژاد، محمد علی آبادی، سرپرست کميته المپيک، و از متحدان نزديک خود را به سرپرستی وزارت نفت منصوب کرد. به نوشته نيويورک تايمز اين سومين روياروئی آشکار احمدی نژاد طی سه ماه گذشته بود که با تهديد مجلس به فرستادن پرونده وی به دستگاه قضايی، عقب نشينی اورا به دنبال داشت.



روزنامه گاردين چاپ لندن با چاپ بيانيه وزارت امور خارجه بريتانيا درمورد مرگ هاله سحابی می نويسد لندن هم مانند واشنگتن از تهران خواسته است هرچه زودتر درباره اين مرگ که درجريان درگيری درمراسم خاکسپاری مهندس سحابی و با مداخله ماموران امنيتی رژيم روی داد، تحقيق شود.



واشنگتن پست از تلاش مخالفان رژيم اسد در تبعيد برای رسيدن به وحدت خبری دارد و می نويسد آنتاليای ترکيه ميزبان ۳۰۰ تن از مخالفان حکومت اسد بود و جنبش اصلاحات در سوريه با گذراندن سه ماه خونين اکنون مطالبه های خودرا بالا برده و با تهيه يک نقشه راه، خواستار برکناری رژيم اسد شده است.

منظور احمدی‌نژاد از "آقای رییس! نوبت شما هم می‌رسد" چه كسی بود؟

منظور احمدی‌نژاد از "آقای رییس! نوبت شما هم می‌رسد" چه كسی بود؟


آینده : محمود احمدی‌نژاد در مراسم سخنرانی‌اش كه با شعار و اعتراض گروهی از مردم روبه‌رو بود، با خنده، خطاب به فردی كه او را "آقای رییس" نامید، گفت: نوبت شما هم می‌رسد.



واكنش احمدی‌نژاد به شعاردهندگان این بود كه با لبخند به آنها می‌گفت: «مخلص شما هم هستیم.» وقتی شعارها كمی بیشتر شد، او خطاب به یكی از افراد حاضر در حرم، اظهار داشت: «مخلص آقای رئیس هم هستیم! نوبت شما هم می‌شود! من همه شما را دوست دارم و نوكر همه شما هم هستم.»



اما سئوالی كه پپش می‌آید این است كه این فرد كیست كه احمدی‌نژاد چنین او را خطاب كرده و با الفاظی چون "چاكرم، نوكرم"، او را تهدید می‌كند " نوبت شما هم می‌رسد؟!



اما خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی "انتخاب" كسب اطلاع كرده كه خطاب احمدی‌نژاد، یک مداح بوده است؛ سعید حدادیان، حامی شدید و البته سابق او كه اینک به یكی از مخالفان جدی او تبدیل شده است.



محمود احمدی‌نژاد ظاهراً قصد داشته با خطاب كردن حدادیان، شعار گروهی از مردم علیه خود را برنامه‌ریزی شده توسط این مداح عنوان كند.



حدادیان، چندی پیش نیز طی یک سخنرانی، اظهارات عجیب و بسیار تندی علیه احمدی‌نژاد و مشایی بیان كرد.

قطر، زن قربانی تجاوز گروهی را به لیبی بازگرداند

قطر، زن قربانی تجاوز گروهی را به لیبی بازگرداند




دویچه وله : ماموران پلیس قطر در روز پنج‌شنبه (۱۲ خرداد/ ۲ ژوئن) وارد هتل محل اقامت ایمان العبیدی، زن لیبیایی جوانی که می‌گوید مورد تجاوز گروهی ۱۵ تن از نیروهای قذافی قرار گرفته است شدند و او و خانواده‌اش را که متقاضی پناهندگی در قطر بودند، با زور سوار هواپیما کرده و به شرق لیبی بازگردادند.



ایمان العبیدی، چند ماه پیش ( ۲۶ مارس) هراسان وارد رستوران هتل "ریکسوس" در شهر طرابلس شد و رو به خبرنگاران مستقر در این هتل فریاد زد که ۱۵ نفر از نیروهای طرفدار معمر قذافی او را در یک ایستگاه بازرسی متوقف کرده، با زور و کتک ربوده و به مدت دو روز بارها به او تجاوز کرده‌اند. ایمان العبیدی بعد از این اعلام توسط مقامات طرابلس در همان هتل بازداشت شده و با زور به محل ناشناسی منتقل شد.



مقامات لیبیایی بعد از بازداشت وی در گفت‌وگو با رسانه ها این زن جوان را متهم به دیوانگی، دزدی، دائم‌الخمری و خیانت به وطن کردند. نیروهای انتظامی ۳ روز بعد او را در طرابلس آزاد کردند و ایمان العبیدی در مصاحبه با رسانه‌های بین‌المللی از جمله شبکه خبری "الجزیره" و "سی ‌ان‌ ان" جزئیات چگونگی ربوده‌شدن و تجاوز گروهی سربازان قذافی را افشا کرد.



در اوایل ماه مه، ایمان العبیدی با کمک شورشیان لیبی و در لباس مبدل موفق به فرار به تونس شد. بعد از فرار به تونس، العبیدی با کمک برخی دیپلمات‌های غربی توانست وارد دوحه، پایتخت قطر شود و درخواست پناهندگی کند.



با این‌حال، صبح دیروز، ماموران امنیتی قطر وارد هتل محل اقامت ایمان العبیدی و خانواده‌ی او شده و با زور آن‌ها را از هتل خارج و سوار هواپیما کرده و به بنغازی برگرداندند. دولت قطر هنوز هیچ دلیل صریح و روشنی را برای این اقدام اعلام نکرده است.



واکنش‌های بین‌المللی به اقدام قطر



اقدام غیرمنتظره‌ی دولت قطر در بازگرداندن ایمان العبیدی به کشورش، اعتراض و واکنش‌های شدید سازمان‌های حقوق بشری و برخی دولت‌های غربی را در پی داشته است."کمیساریای عالی پناهندگان" سازمان ملل متحد با محکوم کردن اقدام قطر اعلام کرده است که ایمان العبیدی طبق قوانین بین‌المللی، متقاضی پناهندگی به شمار می‌رود و این اقدام دولت قطر نقض آشکار قوانین بین‌المللی پناهندگی و عدم حفظ ایمنی و سلامت جانی پناه‌جو به شمار می‌رود.



"سیبلا ویلکس"، یکی از سخنگویان «کمیساریای عالی پناهندگان» در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرد که از نظر سازمان ملل متحد، دلیل موجهی برای این اقدام دولت قطر متصور نیست و تصمیم دولت قطر را در این زمینه محکوم کرد.



سازمان "دیده‌بان حقوق بشر" نیز با صدور بیانیه‌ای اقدام دولت قطر در بازگرداندن ایمان العبیدی به بنغازی را به شدت محکوم و اعلام کرد که «پس فرستادن یک پناه‌جو که قربانی تجاوز گروهی است نه تنها نقض آشکار قوانین حقوق بشری و بین‌المللی پناهندگی است، که شرایط روحی و وضع امنیت قربانی را نیز در معرض خطری جدی‌تر قرار می‌دهد.»



مارک تونر، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفت که آمریکا شرایط بازگرداندن ایمان العبیدی را زیرنظر دارد و برای سلامت وی نگران است. از سوی دیگر مقامات شهر بنغازی اعلام کرده‌اند که ایمان العبیدی می‌تواند در لیبی باقی بماند. آن‌ها به تقاضای نهادهای حقوق بشری برای خروج مجدد ایمان العبیدی از بنغازی هنوز پاسخی نداده‌اند.

وال استریت جورنال: افزایش فشار بر احمدی نژاد

وال استریت جورنال: افزایش فشار بر احمدی نژاد




فرناز فصیحی / فائقه اشکوری (ترجمه از انگلیسی) / وال استريت جورنال

منبع : ایران در جهان irandarjahan.net

رییس جمهور ایران از دو سو در کشور خود تحت فشار است: اول مجلس که به شکلی بی سابقه با توپ پر خود بر او می تازد و دوم، اولین تجمع عمده مخالفان (دولت) که پس از ماه ها دوباره شکل گرفت؛ در واکنش اعتراض به مرگ یک فعال مدنی که روز چهارشنبه با هجوم نیروهای امنیتی کشته شده بود.

روز چهارشنبه، قانونگذاران مجلس شورای اسلامی رای به ارجاع رییس جمهور به قوه قضاییه دادند تا تصمیم گرفته شود که آیا حرکت ماه گذشته وی قانونی بوده یا نه. ماه پیش، وی با اخراج وزیر نفت، خود را وزیر نفت نامیده بود.



ماجراها زمانی پشت سر هم روی داد که مخالفان دولت، جنبش سبز، در سالگرد انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب دوباره احمدی نژاد به این سمت سعی در برگزاری تجمعی ضد دولت در تاریخ 12 ژوئن (22 خرداد) داشتند. انتخابات یاد شده با تردیدهای بسیاری روبرو بوده و به بزرگترین ناآرامی های سیاسی طی دهه اخیر (در ایران) انجامیده است.



شب چهارشنبه پس از این که فعالان مردم سالاری اعلام کردند که با حمله نیروهای امنیتی به مراسم به خاکسپاری یکی از چهره های فعال این عرصه، دختر وی نیز به دست آنان کشته شده، نزدیک هزار معترض برای محکوم کردن این حرکت، دست به برگزاری تجمعی اعتراض آمیز زدند.



خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، اعلام کرد که هاله سحابی، فعال مدنی 56 ساله، به خاطر شوک و فشار ناشی از گرما جان سپرده و مورد هجوم قرار نگرفته است.



ایالات متحده از ایران خواست (دلیل) مرگ هاله سحابی را مورد بررسی قرار دهد. سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده، مارک تونر گفت: «اگر گزارش های حاکی از دست داشتن دولت در مرگ وی به وسیله نیروهای امنیتی دقیق باشد، این واقعه ماجرایی تاسف بار از نادیده گرفته شدن احترام و کرامت انسانی به وسیله مقامات ایرانی است.»



افراد خانواده و شاهدان می گویند که پلیس امنیت یونیفرم پوشیده و بسیجی های لباس شخصی که اعتراضات (پس از انتخابات) 2009 را به شکلی وحشیانه سرکوب می کردند، مراسم خاکسپاری پدر هاله سحابی را از حضور خود انباشته بودند. پدر وی، عزت اله سحابی از چهره های به نام منتقد دولت بود.



خانم سحابی، از کنشگران برجسته حقوق زنان، در حال سپری کردن حکم دو سال زندان خود بود. وی به دلیل شرکت در تجمع سال 2009 دستگیر شده و برای دیدن پدرش از زندان (به طور موقت) آزاد شده بود. پدر وی پیش از این از چهره های انقلابی (57) بود ولی پس از آن به مخالفان حکومت پیوست. وی چند هفته پیش سکته مغزی کرده بود.



شاهدان و افراد خانواده گفته اند که مراسم خاکسپاری وی که در حاشیه شمال تهران برگزار شد جنبه گردهم آیی سیاسی نداشت. هنگامی که نیرهای امنیتی به مراسم هجوم آوردند مردم نماز می خواندند و جنازه وی را از پشت سر همراهی می کردند. نیروهای امنیتی هوار می کشیدند و به شدت به جمعیت حمله کردند. شاهدان می گویند بعضی از آن ها دستکش (پنجه) بوکس به دست داشتند.



به گفته شاهدان یکی از افراد شبه نظامی امنیتی خود را به خانم سحابی رساند و عکس پدرش را که وی بر آن می گریست پاره کرد. وقتی که وی اعتراض کرد به پهلوی وی حمله کرد و خانم سحابی نقش بر زمین شد. یکی از افراد خانواده وی در تماس تلفنی از تهران گفت که (با این ضربه) ریه وی سوراخ شد و نهایتا با ایست قلبی پیش از رسیدن به بیمارستان درگذشت.



پس از آن، جنبش مخالفان دولت، جنبش سبز، با انتشار بیانیه ای در صفحه فیس بوک خواستار اعتراض و تجمع روبروی منزل خانم سحابی شدند. به گفته شاهدان، نیروهای امنیتی معترضان را پراکنده و چندین تن را دستگیر کردند.



رییس جمهور که مدت هاست با مجلس درگیر کشمکش بر سر قدرت است، فعال شدن دوباره جنبش اعتراض، باری مضاعف بر دوش اوست.



از دو ماه گذشته، پس از آن که آقای احمدی نژاد با صدور سلسله حکم های اخراج وزیران، سه وزارتخانه را بدون تایید مجلس با هم ادغام کرد، تنش میان رییس دولت و احزاب محافظه کارِ مسلط بر قوه مقننه، بالا گرفته است.



رهبر، آیت اله علی خامنه ای با رییس دولت رو در رو شد و به وی دستور داد که وزیر اطلاعات را ابقا نماید. آقای احمدی نژاد با تحریم (و قهر چند روزه) و همچنین تهدید به استعفا ابتدا از پذیرش این دستور سر باز زد ولی پس از آن به خواست آقای خامنه ای گردن نهاد.



عزل وزیر نفت به ویژه بسیار مجادله بر انگیز بود زیرا ایران به عنوان یک تولید کننده عمده نفت و رییس این دوره سازمان کشورهای عضو صادرکنندگان نفت، اوپک، نگران حیثیت بین المللی خود است.



کمیسیون انرژی مجلس با خواندن گزارشی در روز چهارشنبه اعلام کرد که آقای احمدی نژاد موضع بین المللی ایران را در معرض آسیب قرار داد.



به نقل از رسانه های ایران، عماد حسینی رییس کمیسیون انرژی مجلس گفت: «سرپرست یا وزیر نفت، (به هر روی) یک نفر باید بر صندلی اوپک جای بگیرد و اگر به وضع موجود ادامه دهیم ایران یقینا ریاست اوپک را از دست خواهد داد.»



روز چهارشنبه، 165 قانون گذار از مجموع 198 نفر نسبت به ارجاع رییس دولت به قوه مقننه رای مثبت دادند و رسانه های خبری رسمی می گویند که تنها یک نفر رای مخالف داد.



چنین رای گیری نظر آقای خامنه ای را جلب خواهد کرد. ولی تحلیلگران بر این باورند که آقای خامنه ای، پشتیبان رییس دولت پس از انتخابات مورد مناقشه 2009 ، به نظر نمی رسد که وی را به کناره گیری و یا تایید اتهاماتش وادار کند.



به قول روزبه میرابراهیمی، تحلیل گر ، «خامنه ای با چراغ سبزی که برای حمله به احمدی نژاد به مجلس می دهد، بال های او را قیچی می کند و در عین حال در میدان کشمکش های سیاسی فاصله خود را از احمدی نژاد حفظ می کند.»


از: فرناز فصیحی / در: وال استریت جورنال

درگذشت هاله سحابی

درگذشت هاله سحابی


ناگفته های رفیق سابق رئیس فعلی دولت؛

ناگفته های رفیق سابق رئیس فعلی دولت؛


احمدی نژاد به توصیه چه كسی شهردار پایتخت شد و قدرت گرفت؟





آینده : این روزها با تغییر جهت گیری بسیاری از طیف های سیاسی كه تاكنون یكپارچه و پیوسته به حمایت از رئیس دولت می پرداختند، رسانه ها بار دیگر به بررسی پایگاه مردمی احمدی نژاد و پلكانش می پردازند. نایب دو دوره اخیر شورای شهر تهران در همین رابطه ناگفته هایش را در خصوص نحوه و عامل اصلی انتخاب ممحود احمدی نژاد به عنوان شهردار پایتخت و قدرت گیری اش در بطن كشور كه سكوی پرشی برای ریاست جمهوری بود، بازگو نموده است.



به گزارش سرویس سیاسی «آینده»؛ كورس رقابت بر سر در اختیار قرار گرفتن كرسی مدیریت پایتخت در نخستین شورایی كه اكثریتش را اصول گرایان تشكیل می دادند، در حالی شدت یافته بود كه كمتر كسی تصور می كرد، شهردار تهران محمود احمدی نژاد نخستین استاندار استان تازه تاسیس اردبیل در دولت هاشمی رفسنجانی باشد اما این اتفاق رخ داد و چهره ای كه برای تهرانی ها شناخته شده نبود، تصدی مهم ترین نهاد شهرشان را كه البته با شكل گیری شوراها، اختیاراتی به وسعت شهرداران گذشته را نداشت، برعهده گرفته بود.



حمدی نژاد آهسته آهسته و در حالی كه بسیاری از سیاسیون تصور نمی كردند قاعده بازی اینگونه رقم بخورد از بهشت به پاستور رفت تا نقش شورای شهر و شهرداری تهران پررنگ تر از گذشته شود و به عنوان سنگ كلیدی برای دراختیار گرفتن قدرت اجرایی كشور، جریانات مختلف در پی اش باشند و اینچنین در دوره بعدی گروهی از اصلاح طلبان هم صاحب تعدادی از كرسی های شورای شهر پایتخت شدند و تفاوت نگاه ها در دوره ای كه هنوز هم به پایان نرسیده بیش از پیش باشد و با وجود این طیف های مختلف فكری و سیاسی، دیگر نتوان تصمیمات خروجی شورای شهر را به عنوان تصمیمات درون گروهی تلقی كرد كه در جلسه علنی نهایی می شود.



با این حال آنچه در تمامی گفت و گوها به وضوح بیان نشد، نحوه انتخاب محمود احمدی نژاد به عنوان شهردار پایتخت در 13 اردیبهشت ماه 1382 از سوی ائتلاف سیاسی موسوم به آبادان گران ایران اسلامی بود كه تاكنون دلیل مكتوم بودن این مسئله مشخص نشده بود اما حسن بیادی در گفت و گو با "همشهری ماه" به تشریح این ماجرا پرداخته و پرده از نحوه انتخاب شهردار پیشین تهران برداشته است. بیادی كه روزگاری همراه احمدی نژاد بود اما در انتخابات ریاست جمهوری دهم به عنوان منتقد برحی سیاست های احمدی نژاد، به چهره مورد وثوق اصول گرایان منتقد همچون علی مطهری پیوست و با محسن رضایی همراه شد. او بدین سان، به عنوان نقادی كه كمتر سخن می گوید، با صراحت در این باره صحبت كرده است.

بیادی با اشاره به اینكه احمدی نژاد رابط برخی طیف های حاضر در ائتلاف آبادگران بوده و از یك سال پیش از انتخابش، با او ارتباط داشته، در پاسخ به این پرسش كه آیا احمدی نژاد تنها گزینه بود، عنوان كرد: گزینه های دیگری هم بودند. بیش از همه به آقای دكتر نوریان كه ریاست سازمان هواشناسی كشور را برعهده داشتند، نگاه مثبت وجود داشت. اكثرا با توجه به برنامه ای كه ارائه كرد دوست داشتند به او رای بدهند. وقتی همه متقاعد شدند ایشان گفت چون من معاون دوم سازمان جهانی هواشناسی هستم و برای معاون اولی خودم را آماده می كنم و تا به حال هیچ فردی در جمهوری اسلامی نتوانسته به این جایگاه در این سطح دست یابد، اجازه دهید تا تمركز من بر روی فعالیت در آن سازمان باشد و شورای شهر تهران، فرد دیگری را برای شهرداری انتخاب كند. بعد از وی آقای مهندس سعیدی كیا، دكتر دانش جعفری و آقای احمدی نژاد مطرح شدند. البته ما بیش از 60 گزینه را بررسی كرده بودیم.



عضو كلیدی شورای شهر تهران در مواجهه با این پرسش كه هر سه گزینه های نهایی با برخی احزاب و گروه ها ارتباط داشتند و آیا فشار بیرونی برای انتخاب احمدی نژاد به عنوان شهردار تهران وجود داشت، گفت: همان طور كه گفتم از سوی احزاب فشارهایی وجود داشت اما ما توجه نمی كردیم. آقایان سعیدی و توكلی از جمله افرادی بودند كه مدنظر بعضی از جریان ها قرار داشتند. آقای احمدی نژاد آخرین گزینه بود. هیچ كس راضی به انتخاب او نبود. ما دوستانه به عنوان بسیجی جلسه ای ذاشتیم با جانشین بسیج كه در آن زمان سردار احمدی مقدم بودند. ایشان دوستانه آقای احمدی نژاد را پیشنهاد دادند. این پیشنهاد بر روی نظر ما اثرگذار بود.



بیادی همچنین در بخش دیگری از مصاحبه مذكور در پاسخ به این پرسش كه "چندی قبل محمدرضا باهنر دبیركل جامعه مدرسین در یك گفت و گو عنوان كرده بود اولین فردی كه آقای احمدی نژاد را كشف كرده، خود وی بوده و به وزیر وقت اطلاعات هم اعلام كرده كه آقای احمدی نژاد نه تنها شهردار جریان متبوع آقای باهنر بله كاندیدای ریاست جمهوری این جریان هم هست. شما در جریان این مذاكرات هستید؟"، اظهار داشت: از این روابط خبر ندارم اما به دلیل اینكه آقای احمدی نژاد در وزارت كشور و وزارت اطلاعات پرونده داشت، خیلی ها به دنبال این بودند(شهرداری تهران) كه ایشان تایید نشود. البته ناگفته نماند كه آقای یونسی و موسوی لاری در این زمینه به رغم میل باطنی، از خودگذشتگی نشان دادند و واقعاً در آن موقعیت حساس، احترام خاصی به نظرات اعضای شورای شهر قائل شدند.



وی علت جمع بندی طیف آبادگران برای معرفی احمدی نژاد به عنوان كاندیدای ریاست جمهوری را نیز چنین تشریح كرد: ابتدا باید اعلام كنم عملكرد ایشان متعلق به یك مجموعه بود و این بار را شورای شهر دوم می كشید و طرح ها و برنامه ها بر اساس خردجمعی بود كه پیاده می شد، منتها آقای احمدی نژاد هم قوی عمل كرد. مخصوصاً در مسائل فرهنگی به خوبی وارد شد. طوری وارد شد كه توانست رضایت مردم را جلب كند و با تصمیماتی كه شورا گرفت، ملاقات های مردمی، ارتباط با همه مخاطبان اجتماعی در شهرداری مانند مراكز علكی و مذهبی و بعضاً نهادهای مردمی به تدریج آقای احمدی نژاد مطرح شد.