Saturday, June 4, 2011

وال استریت جورنال: افزایش فشار بر احمدی نژاد

وال استریت جورنال: افزایش فشار بر احمدی نژاد




فرناز فصیحی / فائقه اشکوری (ترجمه از انگلیسی) / وال استريت جورنال

منبع : ایران در جهان irandarjahan.net

رییس جمهور ایران از دو سو در کشور خود تحت فشار است: اول مجلس که به شکلی بی سابقه با توپ پر خود بر او می تازد و دوم، اولین تجمع عمده مخالفان (دولت) که پس از ماه ها دوباره شکل گرفت؛ در واکنش اعتراض به مرگ یک فعال مدنی که روز چهارشنبه با هجوم نیروهای امنیتی کشته شده بود.

روز چهارشنبه، قانونگذاران مجلس شورای اسلامی رای به ارجاع رییس جمهور به قوه قضاییه دادند تا تصمیم گرفته شود که آیا حرکت ماه گذشته وی قانونی بوده یا نه. ماه پیش، وی با اخراج وزیر نفت، خود را وزیر نفت نامیده بود.



ماجراها زمانی پشت سر هم روی داد که مخالفان دولت، جنبش سبز، در سالگرد انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب دوباره احمدی نژاد به این سمت سعی در برگزاری تجمعی ضد دولت در تاریخ 12 ژوئن (22 خرداد) داشتند. انتخابات یاد شده با تردیدهای بسیاری روبرو بوده و به بزرگترین ناآرامی های سیاسی طی دهه اخیر (در ایران) انجامیده است.



شب چهارشنبه پس از این که فعالان مردم سالاری اعلام کردند که با حمله نیروهای امنیتی به مراسم به خاکسپاری یکی از چهره های فعال این عرصه، دختر وی نیز به دست آنان کشته شده، نزدیک هزار معترض برای محکوم کردن این حرکت، دست به برگزاری تجمعی اعتراض آمیز زدند.



خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، اعلام کرد که هاله سحابی، فعال مدنی 56 ساله، به خاطر شوک و فشار ناشی از گرما جان سپرده و مورد هجوم قرار نگرفته است.



ایالات متحده از ایران خواست (دلیل) مرگ هاله سحابی را مورد بررسی قرار دهد. سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده، مارک تونر گفت: «اگر گزارش های حاکی از دست داشتن دولت در مرگ وی به وسیله نیروهای امنیتی دقیق باشد، این واقعه ماجرایی تاسف بار از نادیده گرفته شدن احترام و کرامت انسانی به وسیله مقامات ایرانی است.»



افراد خانواده و شاهدان می گویند که پلیس امنیت یونیفرم پوشیده و بسیجی های لباس شخصی که اعتراضات (پس از انتخابات) 2009 را به شکلی وحشیانه سرکوب می کردند، مراسم خاکسپاری پدر هاله سحابی را از حضور خود انباشته بودند. پدر وی، عزت اله سحابی از چهره های به نام منتقد دولت بود.



خانم سحابی، از کنشگران برجسته حقوق زنان، در حال سپری کردن حکم دو سال زندان خود بود. وی به دلیل شرکت در تجمع سال 2009 دستگیر شده و برای دیدن پدرش از زندان (به طور موقت) آزاد شده بود. پدر وی پیش از این از چهره های انقلابی (57) بود ولی پس از آن به مخالفان حکومت پیوست. وی چند هفته پیش سکته مغزی کرده بود.



شاهدان و افراد خانواده گفته اند که مراسم خاکسپاری وی که در حاشیه شمال تهران برگزار شد جنبه گردهم آیی سیاسی نداشت. هنگامی که نیرهای امنیتی به مراسم هجوم آوردند مردم نماز می خواندند و جنازه وی را از پشت سر همراهی می کردند. نیروهای امنیتی هوار می کشیدند و به شدت به جمعیت حمله کردند. شاهدان می گویند بعضی از آن ها دستکش (پنجه) بوکس به دست داشتند.



به گفته شاهدان یکی از افراد شبه نظامی امنیتی خود را به خانم سحابی رساند و عکس پدرش را که وی بر آن می گریست پاره کرد. وقتی که وی اعتراض کرد به پهلوی وی حمله کرد و خانم سحابی نقش بر زمین شد. یکی از افراد خانواده وی در تماس تلفنی از تهران گفت که (با این ضربه) ریه وی سوراخ شد و نهایتا با ایست قلبی پیش از رسیدن به بیمارستان درگذشت.



پس از آن، جنبش مخالفان دولت، جنبش سبز، با انتشار بیانیه ای در صفحه فیس بوک خواستار اعتراض و تجمع روبروی منزل خانم سحابی شدند. به گفته شاهدان، نیروهای امنیتی معترضان را پراکنده و چندین تن را دستگیر کردند.



رییس جمهور که مدت هاست با مجلس درگیر کشمکش بر سر قدرت است، فعال شدن دوباره جنبش اعتراض، باری مضاعف بر دوش اوست.



از دو ماه گذشته، پس از آن که آقای احمدی نژاد با صدور سلسله حکم های اخراج وزیران، سه وزارتخانه را بدون تایید مجلس با هم ادغام کرد، تنش میان رییس دولت و احزاب محافظه کارِ مسلط بر قوه مقننه، بالا گرفته است.



رهبر، آیت اله علی خامنه ای با رییس دولت رو در رو شد و به وی دستور داد که وزیر اطلاعات را ابقا نماید. آقای احمدی نژاد با تحریم (و قهر چند روزه) و همچنین تهدید به استعفا ابتدا از پذیرش این دستور سر باز زد ولی پس از آن به خواست آقای خامنه ای گردن نهاد.



عزل وزیر نفت به ویژه بسیار مجادله بر انگیز بود زیرا ایران به عنوان یک تولید کننده عمده نفت و رییس این دوره سازمان کشورهای عضو صادرکنندگان نفت، اوپک، نگران حیثیت بین المللی خود است.



کمیسیون انرژی مجلس با خواندن گزارشی در روز چهارشنبه اعلام کرد که آقای احمدی نژاد موضع بین المللی ایران را در معرض آسیب قرار داد.



به نقل از رسانه های ایران، عماد حسینی رییس کمیسیون انرژی مجلس گفت: «سرپرست یا وزیر نفت، (به هر روی) یک نفر باید بر صندلی اوپک جای بگیرد و اگر به وضع موجود ادامه دهیم ایران یقینا ریاست اوپک را از دست خواهد داد.»



روز چهارشنبه، 165 قانون گذار از مجموع 198 نفر نسبت به ارجاع رییس دولت به قوه مقننه رای مثبت دادند و رسانه های خبری رسمی می گویند که تنها یک نفر رای مخالف داد.



چنین رای گیری نظر آقای خامنه ای را جلب خواهد کرد. ولی تحلیلگران بر این باورند که آقای خامنه ای، پشتیبان رییس دولت پس از انتخابات مورد مناقشه 2009 ، به نظر نمی رسد که وی را به کناره گیری و یا تایید اتهاماتش وادار کند.



به قول روزبه میرابراهیمی، تحلیل گر ، «خامنه ای با چراغ سبزی که برای حمله به احمدی نژاد به مجلس می دهد، بال های او را قیچی می کند و در عین حال در میدان کشمکش های سیاسی فاصله خود را از احمدی نژاد حفظ می کند.»


از: فرناز فصیحی / در: وال استریت جورنال

No comments:

Post a Comment