Monday, March 30, 2015

اتحادیه‌ی عرب مقابل جمهوری اسلامی

اتحادیه‌ی عرب مقابل جمهوری اسلامی

افزایش تنش‌ها در یمن باعث ایجاد ائتلاف نظامی ۲۲ کشور عضو اتحادیه عرب در مقابل شبه‌نظامی‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی شده است.
به اعتقاد کارشناسان، ائتلاف نظامی جدید میان کشورهای عربی در مقابل جمهوری اسلامی که روز یک‌شنبه در شرم‌الشیخ مصر به بار نشست، می‌تواند تنش با جمهوری اسلامی در منطقه خاورمیانه را افزایش دهد. به گزارش یو‌اس تودی، توافق میان سران کشورهای عربی، متوجه دو جبهه یمن و دیگر مناطق تحت تاثیر شبه‌نظامی‌های تندرو در منطقه بوده است.
با وجود حملات هوایی گسترده نیروی هوایی عربستان به مواضع حوثی‌های یمن، مقام‌های سعودی ادعا می‌کنند که این درگیری غیرمستقیم با ایران نیست و تنها از یمن دفاع کرده‌اند. حوثی‌ها، شیعیان یمنی هستند که گفته می‌شود جمهوری اسلامی از آنها حمایت می‌کند.
رسانه‌های جمهوری اسلامی، حملات نیروهای متحد به حوثی‌ها را محکوم کرده‌اند. تنش میان جمهوری اسلامی و کشورهای منطقه در حالی افزایش می‌یابد که مذاکرات هسته‌ای در لوزان به نتیجه قطعی نرسیده است و نظام حاکم بر تهران نیاز به موقعیتی بهتر برای رسیدن به نتیجه مطلوب مورد نظر خود دارد.

عراقچی: امشب به توافق نمی‌رسیم توافق؛ شاید در روزهای آینده

عراقچی: امشب به توافق نمی‌رسیم

توافق؛ شاید در روزهای آینده

معاون وزیر خارجه ایران گفته است که هنوز امکان دست‌یابی به توافق غیرممکن است، اما رسیدن به توافق هسته‌ای در دو روز آینده امکان‌پذیر است.
عباس عراقچی، مذاکره کننده‌ی ارشد ایران امشب در گفتگو با شبکه خبر گفت: «موضوعاتی که هنوز برای آنها راه‌حلی پیدا نشده است به شکل جدی مورد بحث قرار گرفت.» معاون وزیر امور خارجه افزود: «در این دور هنوز نمی‌توان گفت پیشرفت قابل ملاحظه‌ای صورت گرفته، اما بر روی ایده‌های مختلف کار کردیم و راه‌حل‌های محتملی که برای چند موضوع اختلافی وجود دارد، مورد بررسی جدی قرار گرفته است.» عراقچی‌ با بیان اینکه مذاکرات سه‌شنبه یا چهارشنبه ادامه دارد، گفت: «امیدوار هستیم تا آخر وقت امروز یا فردا بتوانیم موضوعات را به جمع بندی برسانیم؛ اما هیچ تضمینی وجود ندارد. در اکثر موضوعات راه‌حل داریم، چند موضوع است که بحث‌ها پیرامون آن باید ادامه پیدا کند.»
عراقچی در مورد میزان رفع مسائل میان جمهوری اسلامی و قدرت‌های ۱+۵ گفت: «هنوز در موقعیتی نیستیم که بگوییم که نزدیک به حل این مسائل هستیم، اما امیدوار هستیم و به تلاش‌های خود ادامه می‌دهیم.»
معاون ظریف در باره ادامه‌ی گفتگوها و حضور وزرای خارجه ۶ کشور دیگر گفت: «همه وزرای امور خارجه جز وزیر امور خارجه روسیه تصمیم گرفتند تا فردا در لوزان باقی می‌مانند. آقای لاوروف لوزان را به دلیل کار شخصی ترک کرده و اگر به جمع بندی برسیم باز می‌گردد. سایر وزرای امور خارجه باقی می‌مانند تا به پیشرفت مذاکرات کمک کنند و خود این مساله نشان دهنده عزم و اراده جدی برای حل موضوعات است.»

بن‌بست جدید هسته‌ای: ایران اورانیوم غنی شده‌اش را نمی‌دهد

بن‌بست جدید هسته‌ای: ایران اورانیوم غنی شده‌اش را نمی‌دهد

نمایندگان ایران در مذاکرات لوزان برخلاف انتظار، گفته‌اند که ایران مواد هسته‌ای غنی‌سازی شده را به خارج از کشور منتقل نخواهد کرد.
به گزارش نیویورک تایمز، جمهوری اسلامی از ماه‌ها قبل موافقت خود را با انتقال اورانیوم غنی شده و انبارشده‌اش به روسیه موافقت کرده بود، تا برای هر گونه ساخت سلاح هسته‌ای احتمالی در دسترسش نباشد، اما عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، بعد از ظهر یک‌شنبه تاکید کرد که جمهوری اسلامی برنامه‌ای برای انتقال این حجم مواد هسته‌ای که هزینه زیادی صرف ایجاد و تهیه‌اش شده، ندارد.
همین مساله، دو روز مانده به مهلت پایانی رسیدن به توافق، تبدیل به یک مانع جدی شده است. در ابتدا قرار بر این بود که این سوخت هسته‌ای پس از انتقال به روسیه، تبدیل به میله‌هایی شود که امکان ساخت سلاح هسته‌ای از آن‌ها بسیار دشوارتر است.
ایجاد تاخیر از سوی جمهوری اسلامی در حالی انجام می‌گیرد که کنگره آمریکا منتظر عدم نتیجه‌گیری مذاکرات سوئیس است تا تحریم‌های سخت‌تری علیه جمهوری اسلامی وضع کند. جان بینر، سخنگوی کنگره با زیر سوال بردن توافق، گفته است که نمی‌داند چرا [ایالات متحده] به دنبال دستیابی توافق با کشوری است که به هیچ چیزی پایبند نیست.