Saturday, October 16, 2010

فروش دلار در ایران منوط به ارائه بلیت و پاسپورت شد

تراز بازرگاني خارجي ايران بدون احتساب صادرات نفت و ميعانات گازي در شش ماهه نخست امسال با كسري ۱۷ ميليارد و ۳۰۸ ميليون دلاري مواجه بوده است كه اين ميزان كسري نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بيش از سه ميليارد دلار رشد داشته است.


به گزارش خبرنگار بازرگاني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين تراز بازرگاني نيمه نخست امسال ايران حاصل اختلاف ۲۹ ميليارد و ۵۶۹ ميليون دلاري واردات با ۱۲ ميليارد و ۲۳۱ ميليون دلاري صادرات غيرنفتي بدون احتساب ميعانات گازي و تجارت چمداني ايران بوده است .

اين در حالي است كه ميزان كسري تجاري ايران در سال گذشته بيش از ۳۳ ميليارد و ۶۶۵ ميليون دلار گزارش شده است، كه با حفظ روند تجارت نيمه نخست امسال، این خبرگزاری پيش‌بيني می کند كه كسري ۱۷ ميليارد دلاري شش ماهه نخست امسال در پايان سال ۳۴ ميليارد دلار يعني بيش تر از سال گذشته شود.

هم زمان محمد رضا سروش عضو هیات رئیسه کمیسیون سازمان های بین المللی اتاق بازرگانی ایران ، بامداد روز شنبه ۲۴ مهر ماه در گفت و گو با خبرگزاری کار ایران ( ایلنا) اظهار داشت:

«اگر می خواهیم در توسعه صادرات و کاهش واردات گام برداریم باید به تغییرات نرخ ارز توجه داشته باشیم و به گونه ای برنامه ریزی کنیم که صادر کننده ما برای حضور کالاهایش در بازارهای جهانی با مشکلی مواجه نشود.»

وی متذکر شد: اگر نتوانیم هم اکنون نرخ ارز را مدیریت کنیم در سال های آینده با جهش ناگهانی آن مواجه خواهیم شد .

روزنامه تهران امروز نیز در شماره روز شنبه ۲۴ مهر ماه خود، در گزارشی با عنوان «سیاست ارز نفتی اصلاح شدنی نیست» از قول مهدی تقوی اقتصادان در خصوص وضعیت بازار ارز نوشته است:

واقعی شدن نرخ ارز به نفع کشور هایی است که کالا تولید و صادر می کنند . این اقتصادان می افزاید:

ایران بجز نفت محصول دیگری برای صادرات ندارد.

پدرام سلطانی، رئیس کمیسیون سازمان تجارت جهانی اتاق تهران هم در گفت و گو با همین روزنامه، معتقد است تا زمانی که بانک مرکزی موظف به تبدیل دلارهای نفتی دولت به ریال است تا بودجه نفتی دولت را منطقی جلوه دهد نمی تواند سیاست ارز شناور را در کشور اعمال کند.

در این بین ناصر سودانی نایب رئیس کمیسون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ، بامداد روز شنبه ۲۴ مهر ماه در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به انتخاب ايران براي رياست دوره‌اي اوپك بعد از ۳۶ سال، گفت:

«در اين شرايط ايران مي‌تواند در كاهش نفوذ مصرف‌كنندگان، واقعي شدن قيمت‌ها، بدست آوردن تكنولوژي‌هاي نوين و مستحكم‌تر شدن روابط تجاري، صنعتي، اقتصادي و سياسي با كشورهاي ديگر تاثير بسزايي داشته باشد.»

هم زمان حسین نجابت عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز ، در گفت و گو با همین خبرگزاری، با اشاره به انتخاب ايران براي رياست دوره‌اي اوپك بعد از ۳۶ سال، اين پيروزي را در حوزه ديپلماسي و فني بسيار بزرگ خواند و گفت:

«ايران در حال حاضر مي‌تواند با اتخاذ تصميم درست، با خارج كردن نفت از دست تماميت‌خواهان بين‌المللي، آن را به صاحبان اصلي‌اش برگرداند.»

در همین حال ، مشاهدات خبرنگار خبرگزاری فارس بعد از ظهر روز شنبه ۲۴ مهر ماه ، از صرافی های خیابان فردوسی تهران حاکی از آن است «که به موجب بخشنامه بانک مرکزی ، امروز باید عرضه دلار فقط با ارائه بلیت و پاسپورت متقاضیان صورت بگیرد ، هر چند که برخی از صرافی ها کماکان تنها به مشاهده کارت ملی و سایر مدارک شناسایی خریداران اکتفا می کنند .»

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبري فارس «توانا»،‌طي روز جاري صرافي‌هاي خيابان فردوسي با قيد اين شرط كه فروش دلار تنها در قبال ارائه بليت و پاسپورت به اشخاص حقيقي صورت خواهد گرفت اقدام به فروش دلار حداكثر تا ۲۰۰۰ دلار نمودند.

به گزارش این خبرگزاری، اين اقدام موجب شده تا صف‌هايي كه پيش از اين در خيابان فردوسي براي خريد دلار دولتي تشكيل مي‌شد، تقليل يابد و فقط مسافران يا همان نيازمندان حقيقي موفق خريد دلار شوند.

این خبرگزاری تاکید می کند ، تصميم جديد بانك مركزي و ابلاغ آن به صرافي‌ها خروج دلالان را از صف‌هاي دلار به همراه داشت.

هر چند از دید این منبع، اين به معناي بي‌كار شدن دلال‌ها تلقي نمي‌شود چرا كه اين افراد بي‌كار نمانده و مبادرت به خريد و فروش دلار در حوالي خيابان مي كنند.

طي روز جاري صرافي‌هاي مجاز با قيمت ۱۰۵۰ تومان و دلالان با قيمت ۱۰۹۰ تومان دلار را به مردم مي‌فروشند.

گزارش خبرنگار فارس حاكي است نوسانات بازار ارز در حالي هم چنان ادامه دارد كه بانك مركزي از كنترل اين بازار خبر داده بود، اما آن چه از دید این خبرگزاری ، در واقعيت به چشم مي‌خورد ثابت ماندن قيمت دلار از روز چهارشنبه ۲۱ مهرماه تاكنون است.

هم زمان اسد‌الله اسدپور مدیر صرافی بانک ملی بامداد روز شنبه ۲۴ مهر ماه، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبري فارس «توانا» ضمن تشريح وضعيت فروش ارز در صرافي بانك ملي طي روز جاري (شنبه)،‌اظهار كرد: امروز قيمت فروش دلار براي صرافي‌هاي مجاز ۱۰۴۵تومان و مردم عادي ۱۰۵۰ تومان بود.

وي با بيان اين كه طي روز جاري بيش تر جمعيتي كه مقابل اين صرافي در صف ايستادند، صراف‌هستند، افزود: درحالي كه صرافي‌هاي ملي و ملت فقط به صرافان و كساني كه داراي مداركي مانند گذرنامه و بليت هستند دلار مي‌فروشند ولي بازهم در صف‌هاي مقابل صرافي‌هاي ديگر عمدتاً دلالان حضور دارند.

مدير صرافي بانك ملي از فروش ۲۰ ميليون دلار تا ساعت ۱۲ بعد ازظهر روز جاري به صرافي‌ها و اشخاص حقيقي داراي مدارك معتبر خبر داد و گفت:

با باز شدن راه حواله‌هاي ارزي بايد وضعيت خريد و فروش دلار در بازار به حالت عادي برگردد.

وي در ادامه اظهارات خود به صحبت‌هاي خود با رئيس كل بانك مركزي اشاره و تصريح كرد: از آقاي بهمني درخواست كردم تا تمامي كساني كه بليت و گذرنامه دارند از فرودگاه دلار مورد نياز خود را تامين كنند.

مدير صرافي بانك ملي تاكيد كرد: كساني كه احتياج ندارند نبايد در صف خريد دلار بايستند زيرا پول رايج كشور ريال است و براي سبزي خريدن و مصارف روزانه نيازي به دلار نيست و اين ارز در اين موارد كاربرد ندارد.

وي اضافه كرد: بايد به مصرف كننده واقعي دلار فروخته شود و دليلي ندارد كه با ارائه كارت ملي به اشخاصي كه احتياجي ندارند دلار فروخته شود.

مدير صرافي بانك ملي خاطر نشان کرد: هم اکنون افرادی در صف می ایستند که دلال هستند.


حسن تقدس نژاد، معاون ضرغامی

حسن تقدس نژاد، معاون ضرغامی

تدارکاتچی کودتای 22 خرداد

در صدا و سیمای جمهوری اسلامی







سلام خدمت مسئولین سایت پیک نت. من یکی هواداران جنبش سبز در صدا و سیما و از خوانندگان شما هستم. در باره نقش معاون صدا و سیما در کودتای 22 خرداد 88 و همکاری گسترده وی با ستاد کودتا مطالبی را برای شما ارسال می کنم. لطفا ایمیل من محفوظ بماند.







انتخابات ریاست جمهوری سال 88 و تقلب گسترده در نتایج انتخابات ، منجر به کودتای بیت رهبری و سپاه پاسداران علیه رای مردم و نامزد های اصلاح طلب گردید .صدا و سیمای کودتاچیان از همان روز های اولیه فعالیت های تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری اقدام به تخریب و تبلیغات گسترده علیه نامزدهای اصلاح طلب و هواداران آنها کرد. جهت گیری هوادارانه و مشخص صدا و سیما از نامزدی احمدی نژاد و تبلیغات گسترده صدا و سیمای علیه نامزد های اصلاح طلب از قبل برنامه ریزی شده بود. خصوصا با جلسه ای که درست چند روز قبل از روز برگزاری انتخابات در 22 خرداد در دفتر ضرغامی تشکیل شد نشان از اهمیت موضوع جلسه داشت. در این جلسه راه کارها و شیوه های ایجاد جنگ روانی و نحوه فعالیت های تبلیغاتی توسط مدیران شبکه ها و نیروهای سپاه پاسداران و نیروهای امنیتی مشخص گردید. در این جلسه "حسن تقدس نژاد" معاون مالی و اداری صدا و سیما متعهد شد که کلیه هزینه های مربوط به جنگ روانی، تبلیغات و هزینه های ضروری عوامل کودتا علیه نامزدهای انتخاباتی اصلاح طلب و مردم معترض را فراهم آورد. بر اساس مصوبات موجود در این جلسه کلیه هزینه های لازم می بایست از طریق منابع و بودجه صدا وسیما تامین گردد و در صورت نیاز به منابع دیگر مالی ، موضوع از طریق ضرغامی و فرماندهی سپاه مورد بررسی قرار گیرد .



ضرغامی ، حسن تقدس نژاد معاون مالی و اداری، میر باقری معاون ضرغامی، علی عسگری معاون توسعه شورای سیاست گذاری، حسن ساری، تقی رستم وندی، رضا پورحسن، اردشیر زابلی زاده، مهدی فرجی، احمدی، علی اصغر پور محمدی و سایر مدیران شبکه های جام جم، عربی، انگلیسی، پرس تی وی ،... حراست، بسیج و نیروهای امنیتی و سپاهی مستقر در صدا و سیما با عوامل کودتا در خارج از صدا و سیما همکاری بسیار نزدیک داشتند و این رابطه همچنان حفظ شده است. حقوق و فوق العاده شغل های مربوط به خوش خدمتی عوامل اجرایی و مسئولان تهیه برنامه ها علیه نامزد های معترض به نتایج انتخابات خارج از ضوابط معمول پرداخت می گردد. مبالغ پول هایی که از بیت المال برداشت می شود توسط معاون مالی و اداری صدا و سیما تعیین می شود. بعبارتی اعتبار لازم و فعالیت های پشتیبانی مالی، پولی و اختصاص هزینه های سرسام آور و باور نکردنی صدا و سیما در سرپوش گذاشتن به جنایات انجام شده در حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 توسط شخص حسن تقدس نژاد فراهم می شود. لیست محرمانه هزینه ها، اعتبارات، حقوق و پاداش های باور نکردنی میلیونی و ده ها میلیون تومانی برخی از مدیران و افراد ستاد کودتا در صدا و سیما شخصا توسط تقدس نژاد تهیه گردیده و بعد از امضا وی تحویل رئیس صدا و سیما می گردد. کلیه پرداختی ها به مسئولان و عوامل اجرایی در تهیه برنامه های عوامل کودتاچی به صورت محرمانه بوده و در لیست های معمولی ذکر نشده است . ولی میزان مبالغ و هزینه های انجام شده در تهیه برنامه ها کودتاچیان دارای لیست های مشخص بوده است که دارای کد ها و سرفصل های خاصی می باشد .تمامی امور مالی و فعالیت های مربوط به هزینه ها ی مذکور، خارج از قوانین ابلاغ شده از سوی مجلس شورای اسلامی و مصوبات شورای سیاست گذاری صدا و سیما بوده و غیر قانونی می باشد. همه این سند سازی ها در دفتر معاون اداری و مالی صدا و سیما انجام می شود. معاون مالی و اداری سیمای کودتا کیست ؟



اوکسی است که با ضرغامی در وزارت ارشاد آشنا شد. تقدس نژاد تصمیم گرفت که به دلیل نفوذ زیاد ضرغامی در وزارت ارشاد با او رابطه دوستانه برقرار نماید. ارتباط دوستانه او با ضرغامی سبب گردید تا ضرغامی به او دستمال چفیه ای هدیه نماید که هرچند گاه برگردنش آویزان باشد و لفظ برادر بسیجی را بر کارنامه خود اضافه نماید. پست معاونت مالی و اداری صدا و سیما و چفیه بسیجی اهدایی، راه همکاری نزذیک تر تقدس نژاد با ستاد کودتا و برخی از فرماندهان سپاه را فراهم کرد. زمانی که ایشان در سازمان ورزش کار می کرد علیرغم اینکه ورزشکاران و کارمندان او را " حاج آقا " صدا می کردند. اما او هرگز نه بسیجی بود و نه از پایگاه بسیج و نیروهایش حمایت می کرد. حتی در جلسات خصوصی به تمسخر نیروهای بسیج می پرداخت. بعد از رسیدن به معاونت صدا و سیما و همکاری با ستادکودتا چیان یکباره نام بسیجی ولایتمدار بر او نهاده شد. اکنون در هر مراسمی از حسن تقدس نژاد به عنوان یک مهندس بسیجی نام می برند، در حالیکه هرگز در رشته مهندسی تحصیل نکرده است و یا گواهی نامه ای معتبر دانشگاهی تحت عنوان پایان تحصیلات دانشگاهی در یک رشته مشخص مهندسی در کارنامه و پرونده خود ندارد. حسن تقدس نژاد قبل از انقلاب و همچنین بعد از انقلاب سالهای سال در امور ورزشی و فدراسیون های ورزشی مشغول به کار بوده است. وی قبل از انقلاب از مریدان نظام شاهنشاهی بود. وی برای رسیدن به حلقه تنگ مدیریت بالادستی در کشور راه های متفاوتی را انتخاب نموده است از جمله همکاری بسیار زیاد و نزدیک با ستاد کودتا در صدا و سیما ، ایجاد رابطه دوستانه و رفاقتی با برخی از فرماندهان نیروی انتظامی مانند اسماعیل احمدی مقدم و فرماندهان سپاه مانند جعفری و جزایری ، ایجاد پیوند خانوادگی با عناصر و اعضای مهمتر دولت و مقامات بلند پایه نظام مانند ازدواج فامیلی وی با سفیر جمهوری اسلامی در یکی از کشور های اسکاندیناوی ، تسویه حساب های ناجوانمردانه با هواداران جنبش سبز در صدا و سیما که منجر به اخراج تعدای از هواداران جنبش سبز از صدا و سیما گردید، همکاری در سرپوش گذاشتن جنایات بعد از انتخابات ریاست جمهوری 88 ، تامین هزینه های مالی گسترده ستاد کودتاچیان در صدا و سیما و موارد متعدد دیگر. در پایان این خوش خدمتی ها چندین بار به دست بوسی مقام رهبری نایل شد. اکنون نام برادر "حسن تقدس نژاد " در میان مسئولان دولتی ، فرماندهان سپاه و نیروی انتظامی دهان به دهان می چرخد و از او به عنوان یک نیروی ولایتمدار نام می برند.


ناله های اتاق بازرگانی

سایه تورم 30 در صدی

بر بازار داخلی و صادرات خارجی





حکومت می گوید از "تحریم" ها استقبال می کنیم زیرا این تحریم ها به سود ماست. درکنار این شعارها و ادعاهای تبلیغاتی، کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی جمهوری اسلامی، نرخ تورم را 30 در صد اعلام کرد که در کنار شناور بودن نرخ ارز، در شرف از پای در آوردن صادرات کم توان و نیمه جان کشور است.



یک عضو این کمیسیون بنام "هریسچیان" به خبرگزاری ایلنا گفت که سیاست های دولت ضربه بزرگی به صادرات کشور است. درعین حال که کیفیت پائین تولیدات ایرانی و بالاتر بودن قیمت تولید بسیاری از کالاها درایران به نسبت به تولیدات خارجی نیز مزید بر علت شده است.



شناور شدن نرخ ارز بر خرید مواد اولیه، ماشین‌آلات و ادوات و دستگاه‌هایی که برای تولید و به دنبال آن صادرات کشور حیاتی است تاثیر سویی گذاشته است. تسهیلات بانکی نیز محدود شده است.



همزمان با اظهارات عضو کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران نیز اعلام کرد: صادرات پسته ایران به آمریکا ممنوع شده است.

شبح هولناک تحریم نفت ایران

شبح هولناک تحریم نفت ایران

فاتحان سفر به لبنان

با جیب خالی باز می گردند!







تحریم های جهانی، بازرگانی خارجی جمهوری اسلامی را بشدت در تنگنا قرار داده و ضرورت حفظ ارزهای خارجی توسط دولت چند برابر گذشته شده است. علیرغم این شرایط، دولت با دست و دلبازی، برای ساختن سنگری جنگی، ارز به کیسه برخی دولت های کوچک جهان سوم می ریزد. هزینه ای که برای سفر احمدی نژاد به لبنان خرج شد و تاکنون بالغ بر 420 میلیون دلار ارزیابی شده، - جدا از میلیاردها دلاری که تاکنون به حزب الله لبنان و برای بازسازی جنوب لبنان از جیب ایران هزینه شده- از جمله این خاصه خرجی هاست که به زخم خونریز سیاست جنگی و نظامی جمهوری اسلامی زده شد و نقش آفتابه خرج لهیم را پیدا کرد.



مقامات دولتی مدعی اند ذخیره ارزی کشور 80 میلیارد دلار است، اما کارشناسان معتقدند 30 میلیارد دلار این رقم ادعای بی پایه است و ذخیره ارزی ایران، با احتساب طلب های ایران از برخی کشورهای جهان سوم که دولت احمدی نژاد ارز در اختیار آنها قرار داده، از 50 میلیارد دلار بیشتر نیست. و این تمام ذخیره ارزی بانک مرکزی است. ذخیره ای که در صورت تحریم نفت ایران باید عصای دست اقتصاد فلج جمهوری اسلامی شود.



در چنین شرایط بحرانی که همه نگران آینده بدون نفت اند، سیستم بی کنترل واردات به کشور همچنان فعال است و طی 6 ماه گذشته واردات کشور به مرز بی سابقه 30 میلیارد دلار رسید. از طرف دیگر، به نوشته سایت "آینده" دولت طی چند هفته اخیر، بمنظور یافتن چاره ای برای بازار، صدها میلیون دلار ارز به بازار تزریق کرد، که حاصل به مقصود نبود. باید توجه داشت که بدلیل شرایط جهانی که برای ایران پیش آوره اند، خطوط اعتباری و فایناس نیز قطع است و امکان خریدهای غیر نقدی و مدت دار دیگر برای جمهوری اسلامی ممکن نیست.



بدین ترتیب، پشت هیاهوها و نمایش های توخالی درجریان سفر احمدی نژاد به لبنان، نتایج سیاست نظامی و اتمی حاکم، مانند موریانه تمام زیربناهای اقتصادی ایران را جویده و آنگاه که همه چیز فرو بریزد، فریاد رسی نیست. حتی از جنوب لبنان کسی بانگ همدردی بلند نخواهد کرد.

فیلمی از قربانیان تجاوز

مهدی کروبی:

فیلمی از قربانیان تجاوز

جنسی، در اختیار من است





در ماهها و روزهای اولیه‌ بعد از انتخابات تعداد بسیار زیادی از چهره ها، از رده های بالا تا پائین زندانی شدند و این روش ادامه دارد و این نشان میدهد که جنبش هنوز زنده است. در فرهنگ ما، قربانیان تجاوز جنسی‌ از شرم و افسردگی رنج میبرند. مسئولین شرایط را چنان تهدید آمیز کرده اند، ‌ که قربانیان تجاوز جنسی‌ می ترسند که این مساله را مطرح کنند. بعضی‌ از قربانیان تجاوز جنسی‌ به من مراجعه کردند و من شکایت‌های آنها را ثبت کردم و فیلمی از اتفاقاتی که گفتند بر سر آنها در مدتی‌ که در زندان بودند آمده بود تهیه کردم، تا اگر کسی‌ خواست انکار کند که زندانیان مورد تجاوز جنسی‌ قرار گرفته بودند من مدرکی دستم باشد. من بطور واضح می‌گویم: روزهای اولیه‌ بعد از جنبش آنها مردم را در زندانها مورد تجاوز جنسی‌ قرار دادند و هنوز آنها به شکنجه زندانیان به وحشی ترین شکل ممکن ادامه میدهند. درباره اعدام های سال 67 من اطلاعی نداشتم و حتی تا این زمان اطلاعاتی‌ در این مورد ندارم. من از اتفاقاتی که در زندانها افتاد خبر ندارم، نمی دانم چه کسی‌ دستور را صادر کرده بود، یا نمی دانم آیت ‌الله خمینی از این موضوع اطلاعی داشتند یا نه.











بخش هائی از مصاحبه شیخ مهدی کروبی با مجله "نیویورکر":







لورا سکور: بحث های زیادی در خارج از ایران مطرح می شود مبنی بر اینکه جنبش سبز شکست خورده است. این روز‌ها دیگر خبری در مورد تظاهرات میلیونی مردم نمی شنویم و تعداد زیادی از چهره های مخالف یا زندانی شده اند یا به خارج از کشور رفته اند. آیا هنوز جنبش سبزی در ایران وجود دارد؟



مهدی کروبی: به دلیل سرکوب گستردهٔ حکومت، مردم در خیابانها در حال شعار دادن و تظاهرات نیستند، ولی‌ جنبش بسیار‌ عمیق است. اگر حکومت اجازهٔ هر گونه تجمعی در خیابانها را بدهد، دنیا شاهد حضور میلیونها نفر می شود. محافل قدرت این را به خوبی‌ میدانند و به همین دلیل است که بشدت در این شانزده ماه سرکوب کردند و به بی رحم ترین صورت ممکن هر مخالفتی را ساکت کردند. دولت در حال حاضر مشکلات زیادی دارد…. مسائل اقتصادی و سیاست خارجی‌ هر دو بسیار بحرانی هستند. تمام این مشکلات شرایط را برای اینکه دولت کنونی‌ بتواند به چیزی دست یابد را بسیار سخت کرده است. در ماههای و روزهای اولیه‌ بعد از انتخابات تعداد بسیار زیادی از چهره ها از رده های بالا تا پائین زندانی شدند و این روش ادامه دارد. تمام اینها نشان این است که جنبش هنوز زنده است.



لورا سکور: سیاست دولت ایالات متحده در قبال جنبش سبز باید چگونه باشد؟



مهدی کروبی: نگاه ما به مردم خودمان، کشور خودمان و منافع خودمان است. ما تلاش می‌کنیم که از هرگونه وابستگی یا تعیین استراتژی برای کشورهای دیگر دوری کنیم. این جنبش، مسئولیت خود ما است و ما از ملتها و دولتهای دیگر انتظار نداریم که کاری برای ما انجام بدهند، ولی‌ اگر آنها از روی انسان دوستی احساس وظیفه می کنند که از ما حمایت کنند آن مسالهٔ جدایی است.



لورا سکور: آیا احساس می‌کنید که امنیت و آزادی شما در خطر است؟



مهدی کروبی: من هیچ امنیتی در منزلم ندارم. اخیرا، برای پنج روز مداوم، سنگ و نارنجک دست ساز به منزلم پرتاب می شد. همسایه های ما ترسیده بودند، منزلشان سوخت و تخریب شد. مخالفان ما از هیچ کاری واهمه ندارند، آنها دفتر حزب من و حتی دفتر شخصی من را بستند. من می‌دانستم که ممکن است چنین رفتارهای خصمانه ای با من بشود. از زمانی‌ که من رئیس مجلس بودم تا امروز که هیچ پست دولتی ندارم، همیشه از حق مردم دفاع کرده ام. من برای هر رویداد یا تصادفی آماده هستم و هیچ ترسی ندارم. ولی‌ من در مورد اسلام نگرانم، میترسم که این افراد که به نام اسلام مردم را مورد حمله و آزار قرار می دهند به این وسیله در چشم جهانیان آسیب های جدی به دین ما وارد می کنند.



لورا سکور: سال گذشته شما اتهامات آزار جنسی در زندانهای ایران را به صورت عمومی مطرح کردید. تا آنجا که شما اطلاع دارید آیا چنین آزارهایی همچنان اتفاق می افتند یا این مساله پیگیری شده است؟



مهدی کروبی: در فرهنگ ما، قربانیان تجاوز جنسی‌ از شرم و افسردگی رنج میبرند. ضمنا مسئولین شرایط را بسیار تهدید آمیز کرده اند. به شکلی‌ که قربانیان تجاوز جنسی‌ می ترسند که این مساله را مطرح کنند. به همین دلیل بعضی‌ از قربانیان تجاوز جنسی‌ به من مراجعه کردند و به دنبال آن بعضی‌ از آنها مجبور شدند یا سکوت کنند یا کشور را ترک کنند. من حتی نمی دانم این افراد در چه شرایطی هستند. من تنها شکایت‌های آنها را ثبت کردم و فیلمی از اتفاقاتی که گفتند بر سر آنها در مدتی‌ که در زندان بودند آمده بود تهیه کردم، تا اگر کسی‌ خواست انکار کند که زندانیان مورد تجاوز جنسی‌ قرار گرفته بودند من مدرکی دستم باشد. من بطور واضح می‌گویم: روزهای اولیه‌ بعد از جنبش آنها مردم را در زندانها مورد تجاوز جنسی‌ قرار دادند و هنوز آنها به شکنجه زندانیان به وحشی ترین شکل ممکن ادامه میدهند. من مدرکی‌ که اخیرا نشانگر آزار جنسی‌ در زندانها یا به صورت مداوم باشد ندارم.



لورا سکور: نظر شما در مورد قانونی‌ حذف یارانه های دولتی بر روی اجناسی مثل بنزین و مواد خوراکی چیست؟



مهدی کروبی: من در اصول با بهینه سازی یارانه‌ها موافق هستم، ولی‌ این مساله باید بطور کامل و از جهات مختلف توسط متخصصان تحلیل و برسی‌ شود. متاسفانه به دلیل اشتباهت فراوان اقتصادی این دولت قیمتها سر به فلک کشیدند، قبل از اینکه هرگونه بهینه سازیی صورت بگیرد. من بر این باورم که این دولت به شکل کشنده ای اقتصاد را ضعیف کرده است به طوری که هر گونه بهینه سازی یارانه‌ها ممکن است بیشتر ضرر آفرین باشد.



لورا سکور: در سال ۱۳۶۸ وقتی‌ که هزاران زندانی سیاسی با دستور آیت ‌الله خمینی اعدام شدند شما نمایندهٔ مجلس و منتخب مردم تهران بودید. تنها چهرهٔ سیاسی که به این دستور اعتراض کرد آیت ‌الله منتظری، جانشین آیت ‌الله خمینی در آن زمان بود. فکر می‌کنید که آیت الله منتظری اشتباه کرد؟



مهدی کروبی: در آن زمان من از اعدام‌ها اطلاعی نداشتم و حتی تا این زمان اطلاعاتی‌ در این مورد ندارم. من از اتفاقاتی که در زندانها افتاد خبر ندارم، نمی دانم چه کسی‌ دستور را صادر کرده بودند یا نمی دانم آیت ‌الله خمینی از این موضوع اطلاعی داشتند یا نه. اگر بخواهیم در مورد مسائل بین آیت ‌الله خمینی و آیت ‌الله منتظری بحث کنیم، زمان زیادی لازم است. من هیچ اختلافی با آیت ‌الله منتظری نداشتم، من برای ایشان احترام قائل بودم و هنوز هم برای ایشان احترام قائل هستم.

نماينده شيراز: نمايندگان در مجلس امنيت جانی ندارند

احمدرضا دستغيب،نماينده شيراز، در بيانيه‌ای، گفته است که نمايندگان مجلس «امنيت جانی» ندارند و تا زمان رسيدگی هيئت رئيسه مجلس به مساله «توهين» يک نماينده حامی دولت دهم به وی، در جلسات رسمی مجلس شرکت نخواهد کرد.






« به گزارش رسانه‌ها در ايران روز چهارشنبه در جريان جر و بحث، نصرالله کوهی نماينده سروستان، به صورت احمد رضا دستغیب (فرزند فخرالدين) نماینده شیراز، سيلی زده است.



شيراز دو نماينده با نام‌های مشابه احمدرضا دستغيب در مجلس دارد که برای تمايز از نام پدر آنها استفاده می‌شود.



احمدرضا دستغيب، عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن، در بيانيه خود نوشته است: «اقدام يکی از نمايندگان حامی دولت در حاشيه صحن علنی مجلس در مورخه ۲۱/۷/۱۳۸۹ به همراه توهين و افتراء به اينجانب مغاير با حقوق و ادامه وظايف قانونی نمايندگی اينجانب می‌باشد که ضمن محفوظ بودن حق قانونی خود برای طرح شکايت در مجامع قضايی، تا بررسی موضوع واقدامات قانونی هيئت رئيسه محترم مجلس شورای اسلامی، از حضور در کليه جلسات رسمی مجلس خودداری می‌نمايم.»



احمدرضا دستغيب در بيانيه خود تصريح کرده است: «اکنون در زمانه‌ای هستيم که برخی اصول قانون اساسی نقض و شعبان بی مخ‌ها يکه تاز معرکه‌اند به گونه‌ای که نمايندگان برای انجام وظايف قانونی خود مورد تهديد وارعاب قرار می‌گيرند و کار بجايی می‌رسد که حتی در خانه ملت هم امنيت جانی و آبرويی ندارند.»



احمدرضا دستغيب «جرم» خود را دفاع از «انديشه های» آيت الله خمينی دانسته و در بيانيه خود به ماجرای «سيلی خوردن» آيت الله حسن مدرس در مجلس پنجم مشروطه توسط يکی از اعضای فراکسيون اکثريت مجلس اشاره کرده است.



احمدرضا دستغيب در جریان حمله طرفداران دولت به مسجد قبا (آتشی‌ها) و دفتر آيت الله علی محمد دستغيب، عضو مجلس خبرگان رهبری، در شيراز در روز عاشورا بيانيه‌ای صادر کرده بود و از اين اقدام انتقاد کرده بود.



احمدرضا دستغيب در بيانيه خود حمله‌کنندگان به مسجد قبا را «يزيديان زمان» خوانده بود و همين امر باعث خشم گروه‌های تندرو طرفدار دولت شد.



آيت الله دستغيب به دليل حمايت از معترضان به نتيجه انتخابات طی ماه‌های اخير به شدت تحت فشار طرفداران دولت قرار داشته است.



حمله‌ نيروهای طرفدار حاکميت به آيت الله دستغيب پس از آن شدت گرفت که وی در يکی از سخنرانی‌های ماه رمضان امسال خود گفته بود ولی ‌فقيه بايد به قانون اساسی عمل کند، نه اين که بر آن «مسلط» باشد.

توکلی: سوال مجلس از رئیس جمهوری باید صورت بگیرد

احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش های مجلس ایران، با تاکید بر اینکه "سوال از رئیس جمهوری باید صورت بگیرد" گفت که علی لاریجانی، رئیس قوه مقننه و محمدرضا باهنر، نماینده تهران و نایب رئیس سابق مجلس هم در این مورد با او هم عقیده اند.




آقای توکلی در گفت و گو با مجله "همشهری ماه"، که نسخه آنلاین آن امروز ۲۴ مهر (۱۶ اکتبر) منتشر شده است، با ابراز تاسف از اینکه "مجلس وظیفه خود را به درستی انجام نمی دهد"، تاکید کرد: "مجلس تا الان یک بار در زمان بنی صدر تکلیف خود را انجام داده و تذکر سابقه داشته است. متاسفانه این مساله به یک تابو تبدیل شده که گویی سوال کردن از رئیس جمهوری خیلی بد است."



هفته پیش برخی از سایت های محافظه کار از اقدام تعدادی از نمایندگان مجلس در جهت جمع آوری امضا برای طرح سوال از محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران خبر داده بودند.



از سوی دیگر، روزنامه رسالت امروز از قول یک نماینده مجلس که نام وی ذکر نشده، نوشته است که پی گیری کنندگان سوال از آقای احمدی نژاد به خاطر "کمرنگ نکردن" تاثیرات سفر رئیس جمهوری به لبنان از تصمیم خود منصرف شده اند.



"مجلس می تواند رای به عدم کفایت رئیس جمهوری بدهد"

احمد توکلی در مصاحبه خود با همشهری ماه، با انتقاد از اظهارات چندی پیش آقای احمدی نژاد در مورد "در راس امور نبودن مجلس" گفت: "باید ایشان در نظر داشته باشند که مجلس می تواند... رئیس جمهوری را از ادامه کار باز بدارد و رای به عدم کفایت وی بدهد؛ درحالی که ایشان نمی تواند به مجلس متعرض شود و یک نماینده را جابجا کند، چه رسد به انحلال مجلس".



آقای توکلی تأکید کرد که نباید وقت رئیس جمهوری را برای مسائل جزئی گرفت، اما در عین حال گفت: "حوادث خیلی مهمی رخ داده که باید رئیس جمهور در مورد مسائل زیادی پاسخ دهد".



او گفت که موضوع سئوال از رئیس جمهوری در قانون اساسی در نظر گرفته شده تا قدرت متمرکز دولت را مهار کند و جلوی "دیکتاتوری احتمالی" را بگیرد.



آقای توکلی گفت که شرایط به سمتی می رود که مجلس به وظیفه خود در این مورد عمل کند.



او بیش از یک ماه پیش نیز در نامه‌ای به رئیس جمهوری ایران هشدار داده بود که مجلس در برابر "قانون شکنی‌های دولت" همیشه سکوت نخواهد کرد.



طبق اصل ۸۸ قانون اساسی ایران، در صورتی که حداقل‏ یک‏ چهارم‏ نمایندگان‏ مجلس‏‏ از رئیس‏ جمهور درباره‏ نحوه انجام وظایفش سوال‏ کنند، او موظف‏ است‏ طی حداکثر یک ماه در مجلس‏ حاضر شود و به‏ سوال‏ نمایندگان جواب‏ دهد.



در سه دهه گذشته، مجلس شورای اسلامی از این حق خود استفاده نکرده است.



عکس / عکسهای رضا دقتی، عکاس معروف ایرانی از مرضیه، خواننده ایرانی که روز پنچشنبه درگذشت



با استناد به آيه « السارق و السارقه فاقطعوا ايديهما...»!

يكي از شعب مجتمع قضايي بعثت،‌ براي يك سارق قنادي، حكم قطع يد صادر كرد.




به گزارش فارس، در تاريخ 8 خرداد امسال، مأموران كلانتري 115 رازي بعد از مظنون شدن به يك دستگاه خودروي زانتيا، به راننده آن دستور توقف دادند.



بعد از مطالبه مدارك خودرو و هويتي راننده از سوي مأموران، راننده خودرو كه جواني 21 ساله بود، اقدام به درگيري با مأموران و استفاده از گاز اشك‌آور براي فرار از دست مأموران كرد كه در نهايت دستگير شد.



بعد از اعتراف متهم (چه بلایی سر اينها مياورند که به راحتی حتی برای کارها نکرده نيز اعتراف ميکننند)، پرونده براي رسيدگي به شعبه 1156 مجتمع قضايي بعثت فرستاده شد كه متهم در جلسه رسيدگي به اين پرونده مدعي شد كه با همدستي تعدادي از كارگران قنادي اقدام به سرقت بيش از 4 ميليون تومان پول كرده است. وي مدعي بود كه فقط يك ميليون تومان از اين پول را برداشته و مابقي را بين كارگران تقسيم كرده است.



در دادگاه با استناد به آيه « السارق و السارقه فاقطعوا ايديهما...» و مواد 197، 198، 199، 200، 201، 677، 667 و 480 قانون مجازات اسلامي متهم را به قطع يد بابت حد سرقت،‌ رد اموال، 6 ماه حبس بابت تخريب، پرداخت ديه و 6 ماه حبس بابت تمرد از مأموران پليس محكوم مي‌كند.