Wednesday, April 4, 2012

امروز در مجلس: رفسنجانی «الفبای غیرت» و «الفبای سیاست» را نمی‌داند ۱۶ فروردین ۱۳۹۱ سروش جعفری اندازه حروف image در پی انتشار سخنان اکبر هاشمی رفسنجانی درباره نامه‌ی قدیمی خود به آیت‌الله خمینی مبنی بر امکان رابطه با آمریکا، برخی نمایندگان در صحن علنی امروز مجلس برگه‌هایی حاوی سخنان خامنه‌ای در خصوص عدم مذاکره با آمریکا را پخش کردند. در رویدادی دیگر حسین شریعتمداری هم رفسنجانی را به «وارونه نمایی آشکار» متهم کرد. به گزارش خبرگزاری مهر در برگه‌هایی که از سوی نمایندگان امروز در جلسه علنی مجلس پخش شد از قول خامنه‌ای آمده است: «کسانی که دم از مذاکره با آمریکا می‌زنند یا از الفبای سیاسی چیزی نمی‌دانند و یا الفبای غیرت را خوب ننوشته‌اند.» علاءالدین بروجردی هم در همین زمینه به مهر گفت کسی حق اظهار نظر درباره رابطه با آمریکا جدا از نظرات رهبری را ندارد. حمله شریعتمداری به هاشمی در رویدادی دیگر روزنامه کیهان در سرمقاله خود با عنوان «آقای هاشمی حاضرید که... ؟!» به قلم حسین شریعتمداری، هاشمی رفسنجانی را به «وارونه نمایی آشکار» متهم کرده و به رفسنجانی گفته است شما که متن نامه‌تان به خمینی را منتشر کردید چرا پاسخ آقای خمینی را ذکر نکردید؟ شریعتمداری سپس افزوده است مذاکره و رابطه با آمریکا همواره «یکی از خطوط قرمز» خمینی محسوب می‌شده و «بارها بر آن تاکید ورزیده» و رهبر پیشین جمهوری اسلامی «علت اجتناب از مذاکره و رابطه با آمریکا را نیز به وضوح بیان کرده» است. نماینده خامنه‌ای در کیهان سپس با انتقاد از بخش دیگری از نامه هاشمی به خمینی که طی آن آقای رفسنجانی آمریکا را «قدرت برتر دنیا» خوانده گفته است که چنین نیست: «آقای هاشمی از آمریکا با عنوان «قدرت برتر دنیا»! یاد می‌کند» در حالی که «جمهوری اسلامی ایران، آمریکا را از بلندای اقتدار ۲۰۰۱ به دره ضعف ۲۰۱۱ کشانده است و اینکه؛ تاریخ به نفع ایران در حال پیچیدن است و...»

امروز در مجلس: رفسنجانی «الفبای غیرت» و «الفبای سیاست» را نمی‌داند

۱۶ فروردین ۱۳۹۱ سروش جعفری

image
در پی انتشار سخنان اکبر هاشمی رفسنجانی درباره نامه‌ی قدیمی خود به آیت‌الله خمینی مبنی بر امکان رابطه با آمریکا، برخی نمایندگان در صحن علنی امروز مجلس برگه‌هایی حاوی سخنان خامنه‌ای در خصوص عدم مذاکره با آمریکا را پخش کردند. در رویدادی دیگر حسین شریعتمداری هم رفسنجانی را به «وارونه نمایی آشکار» متهم کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر در برگه‌هایی که از سوی نمایندگان امروز در جلسه علنی مجلس پخش شد از قول خامنه‌ای آمده است: «کسانی که دم از مذاکره با آمریکا می‌زنند یا از الفبای سیاسی چیزی نمی‌دانند و یا الفبای غیرت را خوب ننوشته‌اند.»
علاءالدین بروجردی هم در همین زمینه به مهر گفت کسی حق اظهار نظر درباره رابطه با آمریکا جدا از نظرات رهبری را ندارد.
حمله شریعتمداری به هاشمی
در رویدادی دیگر روزنامه کیهان در سرمقاله خود با عنوان «آقای هاشمی حاضرید که... ؟!» به قلم حسین شریعتمداری، هاشمی رفسنجانی را به «وارونه نمایی آشکار» متهم کرده و به رفسنجانی گفته است شما که متن نامه‌تان به خمینی را منتشر کردید چرا پاسخ آقای خمینی را ذکر نکردید؟
شریعتمداری سپس افزوده است مذاکره و رابطه با آمریکا همواره «یکی از خطوط قرمز» خمینی محسوب می‌شده و «بارها بر آن تاکید ورزیده» و رهبر پیشین جمهوری اسلامی «علت اجتناب از مذاکره و رابطه با آمریکا را نیز به وضوح بیان کرده» است.
نماینده خامنه‌ای در کیهان سپس با انتقاد از بخش دیگری از نامه هاشمی به خمینی که طی آن آقای رفسنجانی آمریکا را «قدرت برتر دنیا» خوانده گفته است که چنین نیست: «آقای هاشمی از آمریکا با عنوان «قدرت برتر دنیا»! یاد می‌کند» در حالی که «جمهوری اسلامی ایران، آمریکا را از بلندای اقتدار ۲۰۰۱ به دره ضعف ۲۰۱۱ کشانده است و اینکه؛ تاریخ به نفع ایران در حال پیچیدن است و...»

فرهاد دانشجو حقوق مهدی هاشمی را قطع و فعالیت دانشگاه آزاد در آکسفورد را معلق کرد ۱۵ فروردین ۱۳۹۱ خودنویس اندازه حروف image با اینکه چندی پیش خبر قطع حقوق مهدی هاشمی رسانه‌ای شده بود، اما فرهاد دانشجو امروز در گفتگو با خبرنگاران ضمن تایید این نکته گفت که فعالیت دانشگاه آزاد واحد آکسفورد به حالت تعلیق در آمده است. به گزارش ایلنا، فرهاد دانشجو، رئیس جدید دانشگاه ازاد امروز در قم گفت: «واحد دانشگاه آزاد اسلامی در آکسفورد واحدی است که نه دانشجویی داشته نه فعالیتی انجام می‌داد. فقط ۳۰ کارمند محلی و ۵ الی ۶ نفر از ایران از جمله آقای مهدی هاشمی در آنجا فعالیت داشتند و مأمور به آنجا بودند.» رئیس دانشگاه آزاد افزود: «نامه‌ای از دولت انگلیس دریافت شده بود که حساب آنجا هم باید بسته شود و الا در تحریم‌ها دچار مشکل می‌شود؛ کلا واحد آکسفورد معلق شد و مأموریت همه افرادی که آنجا بودند لغو شده و به ایران بر می‌گردند.» هنوز معلوم نشده که فعالیت آقای مهدی هاشمی در دانشگاه آزاد آکسفورد چه بوده و ایشان بابت چه کاری حقوق دریافت می‌کرده است. به گفته آقای علیزاده طباطبایی، وکیل آقای هاشمی، نامبرده در بیشتر زمان خروج از کشور از مرداد ماه سال ۱۳۸۸مقیم دوبی بوده است. برای کار در انگلستان، آقای هاشمی نیاز به ویزای کار داشته است، اما معلوم نیست در چه تاریخی ویزای دانشجویی جانشین ویزای کار شده باشد. دفتر آقای هاشمی رفسنجانی که گفته می‌شود تا زمان پذیرش مهدی هاشمی از سوی دانشگاه آکسفورد پیگیر وضعیت او بوده و دائما با دفتر دانشگاه آزاد آکسفورد در تماس بوده است، هنوز پاسخی به ادعای فرهاد دانشجو نداده است.

فرهاد دانشجو حقوق مهدی هاشمی را قطع و فعالیت دانشگاه آزاد در آکسفورد را معلق کرد

۱۵ فروردین ۱۳۹۱ خودنویس

image
با اینکه چندی پیش خبر قطع حقوق مهدی هاشمی رسانه‌ای شده بود، اما فرهاد دانشجو امروز در گفتگو با خبرنگاران ضمن تایید این نکته گفت که فعالیت دانشگاه آزاد واحد آکسفورد به حالت تعلیق در آمده است.
به گزارش ایلنا، فرهاد دانشجو، رئیس جدید دانشگاه ازاد امروز در قم گفت: «واحد دانشگاه آزاد اسلامی در آکسفورد واحدی است که نه دانشجویی داشته نه فعالیتی انجام می‌داد. فقط ۳۰ کارمند محلی و ۵ الی ۶ نفر از ایران از جمله آقای مهدی هاشمی در آنجا فعالیت داشتند و مأمور به آنجا بودند.»
رئیس دانشگاه آزاد افزود: «نامه‌ای از دولت انگلیس دریافت شده بود که حساب آنجا هم باید بسته شود و الا در تحریم‌ها دچار مشکل می‌شود؛ کلا واحد آکسفورد معلق شد و مأموریت همه افرادی که آنجا بودند لغو شده و به ایران بر می‌گردند.»
هنوز معلوم نشده که فعالیت آقای مهدی هاشمی در دانشگاه آزاد آکسفورد چه بوده و ایشان بابت چه کاری حقوق دریافت می‌کرده است. به گفته آقای علیزاده طباطبایی، وکیل آقای هاشمی، نامبرده در بیشتر زمان خروج از کشور از مرداد ماه سال ۱۳۸۸مقیم دوبی بوده است. برای کار در انگلستان، آقای هاشمی نیاز به ویزای کار داشته است، اما معلوم نیست در چه تاریخی ویزای دانشجویی جانشین ویزای کار شده باشد.
دفتر آقای هاشمی رفسنجانی که گفته می‌شود تا زمان پذیرش مهدی هاشمی از سوی دانشگاه آکسفورد پیگیر وضعیت او بوده و دائما با دفتر دانشگاه آزاد آکسفورد در تماس بوده است، هنوز پاسخی به ادعای فرهاد دانشجو نداده است.

شیخ‌الاسلامی برای توضیح درباره هدیه نوزادان به مجلس فراخوانده شد * مکان مذاکرات با 1+ 5 را جليلي اعلام مي کند شیخ‌الاسلامی برای توضیح درباره هدیه نوزادان به مجلس فراخوانده شد نماینده یزد در مجلس شورای اسلامی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی را برای پاسخ درباره هدیه 1 میلیونی دولت به نوزادان به مجلس فراخواند. به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، در پایان جلسه علنی چهارشنبه سوال علی اکبر اولیا نماینده یزد از وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی درباره مجوز قانونی و منابع اعتباری طرح هدیه 10 میلیون ریالی به نوزادان اعلام وصول شد. مکان مذاکرات با 1+ 5 را جليلي اعلام مي کند وزير امورخارجه جمهوري اسلامي ايران گفت: امروز احمدی نژاد در جلسه هيأت دولت نظري در خصوص مکان برگزاري مذاکرات ميان ايران و کشورهاي ۱+۵ مطرح کرد که آقاي جليلي در مشورت با احمدی نژاد نظر نهايي را خواهد داد. به گزارش واحد مرکزي خبر ، صالحي در حاشيه جلسه امروز هيأت دولت در جمع خبرنگاران افزود: بحث مکان برگزاري مذاکرات در بغداد و همچنين چين مطرح بوده است و اين موضوع روندي دارد که بايد به توافق طرفين برسد. وي گفت: برگزاري مذاکرات در استانبول پيشنهاد اوليه ما بود که اروپايي ها ابتدا رد و سپس موافقت کردند اما همان زمان نيز ما کشورهاي ديگري را مد نظر داشتيم. صالحي با اشاره به اينکه اين مذاکرات ۲۵ فروردين انجام خواهد شد افزود: مهمتر از زمان و مکان مذاکرات، محور مباحث است که فکر مي کنم مذاکرات آينده در مقايسه با گذشته بهتر باشد و گام هاي رو به جلو برداشته شود.

شیخ‌الاسلامی برای توضیح درباره هدیه نوزادان به مجلس فراخوانده شد
* مکان مذاکرات با 1+ 5 را جليلي اعلام مي کند


شیخ‌الاسلامی برای توضیح درباره هدیه نوزادان به مجلس فراخوانده شد
نماینده یزد در مجلس شورای اسلامی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی را برای پاسخ درباره هدیه 1 میلیونی دولت به نوزادان به مجلس فراخواند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، در پایان جلسه علنی چهارشنبه سوال علی اکبر اولیا نماینده یزد از وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی درباره مجوز قانونی و منابع اعتباری طرح هدیه 10 میلیون ریالی به نوزادان اعلام وصول شد.

مکان مذاکرات با 1+ 5 را جليلي اعلام مي کند
وزير امورخارجه جمهوري اسلامي ايران گفت: امروز احمدی نژاد در جلسه هيأت دولت نظري در خصوص مکان برگزاري مذاکرات ميان ايران و کشورهاي ۱+۵ مطرح کرد که آقاي جليلي در مشورت با احمدی نژاد نظر نهايي را خواهد داد.
به گزارش واحد مرکزي خبر ، صالحي در حاشيه جلسه امروز هيأت دولت در جمع خبرنگاران افزود: بحث مکان برگزاري مذاکرات در بغداد و همچنين چين مطرح بوده است و اين موضوع روندي دارد که بايد به توافق طرفين برسد.
وي گفت: برگزاري مذاکرات در استانبول پيشنهاد اوليه ما بود که اروپايي ها ابتدا رد و سپس موافقت کردند اما همان زمان نيز ما کشورهاي ديگري را مد نظر داشتيم.
صالحي با اشاره به اينکه اين مذاکرات ۲۵ فروردين انجام خواهد شد افزود: مهمتر از زمان و مکان مذاکرات، محور مباحث است که فکر مي کنم مذاکرات آينده در مقايسه با گذشته بهتر باشد و گام هاي رو به جلو برداشته شود.

تمامی کارگران شرکت ذوب آهن غرب کشور بيكار شدند ایلنا: تمامي کارگران کارخانه تولید شمش چدن شرکت ذوب آهن غرب کشور (کوره بلند) در نخستين روز كاري سال 91 اخراج شدند. نماینده کارگران اخراجي در گفتگو با ایلنا از اخراج ۲۰۰ کارگر کارخانه تولید شمش چدن شرکت ذوب آهن غرب کشور خبر داد و گفت: کارگران این واحد تولیدی که طی آزمون کتبی و مصاحبه تخصصی و ارائه مدارک فنی و حرفه‌ای و تحصیلی و با طي كردن دوره‌ آموزش‌های ایمنی و فنی توسط يك شرکت پیمانکاري از تاریخ یکم خرداد سال ۹۰ مشغول به كار شده بودند، در آغاز سال جديد با عدم تمديد قرارداد كاري‌شان اخراج شدند. نماينده كارگران افزود: متاسفانه در آبان سال جاری به علت کمبود ماده اوليه کک و فقدان ساير مواد اولیه، فعاليت کارخانه متوقف شد و شرکت ذوب آهن غرب کشور به صورت یک جانبه قرارداد خود را با پیمانکار در تاریخ 30 دیماه ۹۰ فسخ نموده و از همین تاریخ با کلیه پرسنل و کارگران مستقیما تا تاریخ بیست نهم اسفند ۹۰ به مدت ۲ ماه و تنها در یک نسخه و با به امضا ء رساندن برگ تعهد سلب اختیارات از کارگران، قرارداد تنظیم نموده بود. او ادامه داد: پس از تعطیلات نوروز و مراجعه کارگران جهت ادامه كار، از ورود تمامی کارگران توسط نگهبانی ممانعت به عمل آمد و تنها به سه تن از مهندسین اجازه ورود داده شد. او گفت: مراجعه کارگران به جهت آگاهي از علت اخراج به دفتر ذوب آهن در شهر همدان نتیجه‌ای نداشت و جواب قانع کننده‌ای از طرف مسوولین کارخانه به آنان داده نشد و تنها عنوان شد كه به دليل ورشكستگي، این کارخانه توجیه اقتصادی ندارد و زیان ده ‌می‌باشد. به گفته وی این بهانه مسئولین کارخانه در شرايطي عنوان مي‌شود که کار احداث کارخانه کنسانتره به پایان رسیده است و همچنین کار احداث کارخانه کوره بلند این شرکت که بیش از ۱۵ سال طول کشیده است در مراحل پاياني است. نماینده کارگران معترض با بیان اینکه عده‌ای از کارگران اخراجی از روز گذشته و امروز - چهارشنبه - در مقابل استانداری همدان تجمع کرده‌اند، اظهار داشت: در صورتی که وضعیت کاری ما مشخص نشود به تهران آمده و در مقابل مجلس تجمع خواهیم کرد. او در ادامه افزود: استانداری همدان در جواب تجمع کارگران عنوان کرد، که قرارداد شما با شرکت به اتمام رسیده و طبق قانون ‌می‌توانند با شما قرارداد منعقد نکنند و کاری از دست ما بر نمی‌آید. نماينده كارگران ذوب آهن غرب كشور تصريح كرد: از جانب دولت به این شرکت در اواخر سال ۹۰ بیش از ۱۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش پرداخت شده است. او در خاتمه افزود: از دولت در خواست داریم با توجه به اهمیت موضوع اخراج بیش از ۲۰۰ کارگر و با توجه به اقدام مقام رهبری در نام‌گذاری سال ۹۱ به نام تولید ملی و حمایت از کار و جهت از سر گیری فعالیت تولیدی این واحد بزرگ تولیدی و بازگشت بکار کارگران اخراج شده اقدام نمایند. گفتني است اين كارخانه در ۷ کیلومتری جاده قروه – اسد آباد قرار دارد.

تمامی کارگران شرکت ذوب آهن غرب کشور بيكار شدند

ایلنا: تمامي کارگران کارخانه تولید شمش چدن شرکت ذوب آهن غرب کشور (کوره بلند) در نخستين روز كاري سال 91 اخراج شدند.
نماینده کارگران اخراجي در گفتگو با ایلنا از اخراج ۲۰۰ کارگر کارخانه تولید شمش چدن شرکت ذوب آهن غرب کشور خبر داد و گفت: کارگران این واحد تولیدی که طی آزمون کتبی و مصاحبه تخصصی و ارائه مدارک فنی و حرفه‌ای و تحصیلی و با طي كردن دوره‌ آموزش‌های ایمنی و فنی توسط يك شرکت پیمانکاري از تاریخ یکم خرداد سال ۹۰ مشغول به كار شده بودند، در آغاز سال جديد با عدم تمديد قرارداد كاري‌شان اخراج شدند.
نماينده كارگران افزود: متاسفانه در آبان سال جاری به علت کمبود ماده اوليه کک و فقدان ساير مواد اولیه، فعاليت کارخانه متوقف شد و شرکت ذوب آهن غرب کشور به صورت یک جانبه قرارداد خود را با پیمانکار در تاریخ 30 دیماه ۹۰ فسخ نموده و از همین تاریخ با کلیه پرسنل و کارگران مستقیما تا تاریخ بیست نهم اسفند ۹۰ به مدت ۲ ماه و تنها در یک نسخه و با به امضا ء رساندن برگ تعهد سلب اختیارات از کارگران، قرارداد تنظیم نموده بود.
او ادامه داد: پس از تعطیلات نوروز و مراجعه کارگران جهت ادامه كار، از ورود تمامی کارگران توسط نگهبانی ممانعت به عمل آمد و تنها به سه تن از مهندسین اجازه ورود داده شد.
او گفت: مراجعه کارگران به جهت آگاهي از علت اخراج به دفتر ذوب آهن در شهر همدان نتیجه‌ای نداشت و جواب قانع کننده‌ای از طرف مسوولین کارخانه به آنان داده نشد و تنها عنوان شد كه به دليل ورشكستگي، این کارخانه توجیه اقتصادی ندارد و زیان ده ‌می‌باشد.
به گفته وی این بهانه مسئولین کارخانه در شرايطي عنوان مي‌شود که کار احداث کارخانه کنسانتره به پایان رسیده است و همچنین کار احداث کارخانه کوره بلند این شرکت که بیش از ۱۵ سال طول کشیده است در مراحل پاياني است.
نماینده کارگران معترض با بیان اینکه عده‌ای از کارگران اخراجی از روز گذشته و امروز - چهارشنبه - در مقابل استانداری همدان تجمع کرده‌اند، اظهار داشت: در صورتی که وضعیت کاری ما مشخص نشود به تهران آمده و در مقابل مجلس تجمع خواهیم کرد.
او در ادامه افزود: استانداری همدان در جواب تجمع کارگران عنوان کرد، که قرارداد شما با شرکت به اتمام رسیده و طبق قانون ‌می‌توانند با شما قرارداد منعقد نکنند و کاری از دست ما بر نمی‌آید.
نماينده كارگران ذوب آهن غرب كشور تصريح كرد: از جانب دولت به این شرکت در اواخر سال ۹۰ بیش از ۱۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش پرداخت شده است.
او در خاتمه افزود: از دولت در خواست داریم با توجه به اهمیت موضوع اخراج بیش از ۲۰۰ کارگر و با توجه به اقدام مقام رهبری در نام‌گذاری سال ۹۱ به نام تولید ملی و حمایت از کار و جهت از سر گیری فعالیت تولیدی این واحد بزرگ تولیدی و بازگشت بکار کارگران اخراج شده اقدام نمایند.
گفتني است اين كارخانه در ۷ کیلومتری جاده قروه – اسد آباد قرار دارد.

بروجردی: کسی حق اظهار نظر درباره رابطه با آمریکا غیر از رهبری را ندارد ترقی : رفسنجانی بصیرت ندارد رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه هیچ کس در زمینه رابطه با آمریکا جدای از نقطه نظرات رهبری صلاحیت تصمیم گیری ندارد، گفت: آمریکایی‌ها هم به خوبی می‌دانند در ایران کسی نمی‌تواند بدون در نظر گرفتن نقطه نظرات رهبری در خصوص رابطه با آمریکا تصمیم گیری کند. علاءالدین بروجردی (وی و فرندش از متهمان دست داشتن در اختلاس 3 هزار میلیاردی بودند) در گفتگو با مهر، درباره موضع گیری هاشمی رفسنجانی درباره اهمیت مذاکره ایران با آمریکا گفت: موضوع رابطه با آمریکا همچنان خط قرمز نظام جمهوری اسلامی است و هیچ کس در این زمینه جدای از نقطه نظرات رهبری نه صلاحیت دارد و نه می تواند تصمیم گیری کند. ترقی : رفسنجانی بصیرت ندارد معاون بین الملل حزب موتلفه اسلامی با اشاره به مواضع هاشمی رفسنجانی و جریان انحرافی درباره مذاکره با آمریکا گفت: هر گونه اظهار نظر مبنی بر علاقه و شیفتگی برای مذاکره با آمریکا به ضرر بیداری اسلامی و نیروهای انقلاب است و اگر بصیرت داشته باشیم به هیچ وجه چنین مواضعی را مطرح نمی کنیم. حمید رضا ترقی در گفتگو با خبرنگار مهر، به انتقاد از موضع گیری اخیر هاشمی رفسنجانی در باره اهمیت مذاکره ایران با آمریکا پرداخت و اظهار داشت: هاشمی از دورانی که مسئولیت اجرایی کشور را برعهده اشت تا به امروز براین باور است که مذاکره با آمریکا مشکلات کشور را حل می کند در حالی که دیدگاه وی در این خصوص با واقعیت ها و عملکرد سران آمریکا در تضاد است. وی با بیان اینکه بحث مذاکره ایران با آمریکا موضوع جدیدی نیست، گفت: احمدی نژاد نیز چندین بار به این موضوع اشاره کرده بود اما تصمیم گیر نهایی رهبری هستند و تاکید معظم له بر آن است که هنوز آمریکا در شرایطی قرار نگرفته که مذاکره با آن به نفع جمهوری اسلامی ایران تمام شود. این فعال سیاسی اظهار داشت: در گذشته نیز موضوع مذاکره با آمریکا از سوی جریان انحرافی مطرح شده بود و این موضع گیری ها نشان می دهد که آنها هم تصور غلطی از آمریکا داشته ودارند و این مواضع ناشی از عدم شناخت دقیق از سیاست های آمریکا است.

بروجردی: کسی حق اظهار نظر درباره رابطه با آمریکا غیر از رهبری را ندارد
ترقی : رفسنجانی بصیرت ندارد


رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه هیچ کس در زمینه رابطه با آمریکا جدای از نقطه نظرات رهبری صلاحیت تصمیم گیری ندارد، گفت: آمریکایی‌ها هم به خوبی می‌دانند در ایران کسی نمی‌تواند بدون در نظر گرفتن نقطه نظرات رهبری در خصوص رابطه با آمریکا تصمیم گیری کند.
علاءالدین بروجردی (وی و فرندش از متهمان دست داشتن در اختلاس 3 هزار میلیاردی بودند) در گفتگو با مهر، درباره موضع گیری هاشمی رفسنجانی درباره اهمیت مذاکره ایران با آمریکا گفت: موضوع رابطه با آمریکا همچنان خط قرمز نظام جمهوری اسلامی است و هیچ کس در این زمینه جدای از نقطه نظرات رهبری نه صلاحیت دارد و نه می تواند تصمیم گیری کند.
ترقی : رفسنجانی بصیرت ندارد
معاون بین الملل حزب موتلفه اسلامی با اشاره به مواضع هاشمی رفسنجانی و جریان انحرافی درباره مذاکره با آمریکا گفت: هر گونه اظهار نظر مبنی بر علاقه و شیفتگی برای مذاکره با آمریکا به ضرر بیداری اسلامی و نیروهای انقلاب است و اگر بصیرت داشته باشیم به هیچ وجه چنین مواضعی را مطرح نمی کنیم.
حمید رضا ترقی در گفتگو با خبرنگار مهر،  به انتقاد از موضع گیری اخیر هاشمی رفسنجانی  در باره اهمیت مذاکره ایران با آمریکا پرداخت و اظهار داشت: هاشمی از دورانی که مسئولیت اجرایی کشور را برعهده اشت تا به امروز براین باور است که مذاکره با آمریکا مشکلات کشور را حل می کند در حالی که دیدگاه وی در این خصوص با واقعیت ها و عملکرد سران آمریکا در تضاد است.
وی با بیان اینکه بحث مذاکره ایران با آمریکا موضوع جدیدی نیست، گفت: احمدی نژاد نیز چندین بار به این موضوع اشاره کرده بود اما تصمیم گیر نهایی  رهبری هستند و تاکید  معظم له بر آن است که هنوز آمریکا در شرایطی قرار نگرفته که مذاکره با آن به نفع جمهوری اسلامی ایران تمام شود.
این فعال سیاسی اظهار داشت: در گذشته نیز موضوع مذاکره با آمریکا از سوی جریان انحرافی مطرح شده بود و این موضع گیری ها نشان می دهد که آنها هم تصور غلطی از آمریکا داشته ودارند و این مواضع ناشی از عدم شناخت دقیق از سیاست های آمریکا است.
 

جمهوری اسلامی نشان داده یک رژيم ياغی است و برای حقوق بين الملل و حقوق شهروندان ايرانی و ديگر ملت‌ها پشيزی ارزش قائل نيست / نياز حياتی جمهوری اسلامی به دشمنی و خصومت خارجی برای سرکوب داخلی رادیو فردا، مجید محمدی : نماينده‌ی ولی فقيه در روزنامه‌ی کيهان يک بار خطاب به مخالفان و منتقدان حکومت نوشته بود که طرفداران ولی فقيه در سياست داخلی در جاده‌ای يک طرفه و بر خلاف مسير حرکت عادی ترمز بريده‌اند و کسی نمی تواند آنها را متوقف کند. آنها با همين ترمز بريدگی (بخوانيد فراقانون بودن سازمان سرکوب، دست باز اعضای اين سازمان برای ارعاب، قلدری و بی توجهی به حقوق و وزن اجتماعی اقشار و نيروها) در کنار داشتن درامد نفت يک ملت را به اسارت گرفته‌اند. رژيم جمهوری اسلامی با برخی فراز و نشيب‌ها همين برنهاده را در سياست خارجی نيز دنبال کرده و برای مشرعيت بخشيدن به آن وانمود می کند که دول غربی در پی براندازی آن هستند (اتهامی که سه دهه به منتقدان داخلی هم زده شده است) تا هر گونه رفتار حکومت موجه جلوه کند. سست ترين استدلال برای بقای يک حکومت استبدادی تمسک به ضرورت بقای آن است. در برابر سياست ترمز بريدگی ديدگاهی واقعگرايانه تر ("سبکی که الان داريم که با آمريکا نه حرف بزنيم و نه رابطه داشته باشيم قابل تداوم نيست. امريکا قدرت برتر دنياست"، هاشمی رفسنجانی در گفتگو با فصلنامه مطالعات بين المللی، به نقل از روزنامه جمهوری اسلامی، ۱۵ فروردين ۱۳۹۱) و عملگرايانه تر ("طبيعتاً از لحاظ عقيدتی اگر بنا بود عمل کنيم، با کشورهای الحادی که اصلاً خدا و معنويات را قبول ندارند، طبعاً بايد با آنها همکاری نمی‌کرديم. اما الان به آنها نزديک‌تر هستيم." همانجا) نيز در ميان مقامات جمهوری اسلامی مطرح بوده و در دوره‌هايی دنبال شده است اما اين ديدگاه به تدريج در برابر ديدگاه علی خامنه‌ای رنگ باخته و از صحنه‌ی سياسی حذف شده است. خامنه‌ای و نيروهای نظامی و امنيتی پيرامون وی بر اين باورند که به جای موضع تدافعی بايد به موضع تهاجمی در سياست خارجی روی بياورند و قدرت‌های بزرگ را مرعوب خويش سازند. دول غربی غير از تن در دادن به ماجراجويی‌ها و جاه طلبی‌های مقامات جمهوری اسلامی چگونه بايد رفتار کنند (غير از رفتاری شبيه به اکثريت شهروندان بی پناه و بی حقوق ايران که سکوت پيشه کرده‌اند) تا رهبران جمهوری اسلامی احساس نکنند که ديگران می خواهند آنها را براندازند؟ آنها چه واکنشی به اين نوع برخورد نشان داده‌اند؟ اين خط مشی در رويارويی جمهوری اسلامی با دول غربی در ماجرای اتمی چگونه خود را آشکار کرده است؟ ديپلماسی به منزله‌ی نمايش خط مشی ترمز بريدگی در سياست خارجی دو نتيجه داشته است: به حاشيه بردن و نا اميدی طرفهای ديگر از ديپلماسی و سوق دادن منتقدان و مخالفان داخلی و خارجی به سوی براندازی به عنوان تنها راه حل. ديپلماسی برای جمهوری اسلامی ابزار نمايشی و بازی است و قرار نيست به جايی برسد: علی خامنه‌ای و سپاه اسرائيل و ايالات متحده را در شرايط حمله نمی بينند و گامی جدی برای مصالحه بر نمی دارند. به همين دليل با فرض چهار گزاره‌ی زير که نتيجه گيری بسياری از کارشناسان امنيتی و نظامی و سياستمداران غربی از عمل مستقيم جمهوری اسلامی تا کنون است به سمت نوعی رويارويی نظامی می رويم: ۱. جمهوری اسلامی دير يا زود به دنبال سلاح اتمی است: بيست سال پنهانکاری، اقتصادی نبودن اين تکولوژی، تحمل هزينه‌های بالای سياسی و تهديدات ناشی از اين برنامه برای رژيم، مسير رو به رشد آن، و ابعاد پنهان آن شکی برای ناظران باقی نگذاشته که جمهوری اسلامی حداقل در پی کسب ظرفيت ساختن بمب است. اين سخن ممکن است به طور رسمی توسط مقامات امريکايی و اروپايی گفته نشود اما به طور تلويحی با ابراز نگرانی (برای باز گذاشتن در مذاکره) و به طور صريح با قطعنامه‌ها و تحريم‌ها اعلام شده است. ۲. جمهوری اسلامیِ دارایِ ظرفيت اتمی، حتی بدون بمب اتمی نيز مخاطره‌ی اتمی برای دنياست. ايران مثل ژاپن نيست که بر اساس پيمان‌های همکاری استراتژيک با دول ديگر حتی با تهديدات کره‌ی شمالی اصولا نيازی به داشتن بمب احساس نکند. جمهوری اسلامی نشان داده که در مسائل امنيتی غير قابل پيش بينی و تک رو است؛ قائل به باز گذاشتن مجرای ارتباطی در حوزه‌های مخاطره آميز نيست؛ در استفاده از تروريسم به عنوان يک ابزار سياسی دست و دل باز است؛ از سازوکارهايی برای جلوگيری از برخورد نظامی تصادفی استقبال نمی کند؛ سه دهه است سربازن امريکايی را در عراق و افغانستان و لبنان می کشد (بيشتر به دست همپيمانان)؛عامل بی ثباتی در منطقه بوده است؛ و در نهايت اکنون که رژيم يکدست تر شده بيشتر به سمت دشمنی با غرب پيش رفته است. ۳. مخاطرات زندگی با ايرانِ دارای سلاح اتمی بيشتر از مخاطرات حمله‌ی نظامی است. اگر امروز بدون تمسک به سلاح هسته‌ای می توان برنامه‌ی اتمی ايران را به تاخير انداخت يا آن را نابود کرد در آينده تنها با تمسک به سلاح اتمی می توان آن را از ميان برد، هنگامی که جمهوری اسلامی سلاح اتمی خواهد داشت. جمهوری اسلامی ممکن است سلاح اتمی را در اختيار گروه‌های همپيمان مثل حزب الله و حماس قرار دهد. از ميان بردن تاسيسات اتمی ايران البته بدون هزينه نيست اما در مخاطرات حمله اغراق شده است. رژيم جمهوری اسلامی عقلگرا و آينده نگر نيست اما عملگراست. عقل عملی جمهوری اسلامی فقط پيش پايش را می بيند. هدف حاکمان صرفا بقای رژيم به منظور ابقای حاکمان در قدرت و تداوم منافع آنان است. چنين رژيمی ظرفيت عمليات مبتنی بر خودکشی مثل طالبان يا صدام را ندارد. برخی از کارشناسان معتقدند که حمله‌ی نظامی کسب بمب را به تاخير خواهد انداخت (۳ تا ۵ سال) اما گروهی ديگر بر اين باورند که پس از حمله اين برنامه‌ی پر هزينه آغاز نخواهد شد؛ تصميم مقامات برای ادامه يا از سر گيری کافی نيست. آنها به منابع مالی بی حد و حصر برای از سر گيری برنامه نياز خواهند داشت که پس از حمله‌ی نظامی ميسر نخواهد بود. ۴. دول رقيب جمهوری اسلامیِ دارای بمب اتمی يا دارای ظرفيت ساختن اين بمب (ترکيه، مصر، عربستان سعودی و عراق) به کسب آن تشويق خواهد شد. با احساس قدرت بيشتر مقامات پس از کسب بمب يا ظرفيت کامل ساختن آن، مخالفان بايد منتظر از سر گيری ترورها در خارج کشور باشند. آتش افروزی‌های رژيم در منطقه نيز بيشتر خواهد شد. با در نظر گرفتن چهار گزاره‌ی فوق (که در اظهارات کارشناسان و مقامات نظامی غربی و اسرائيل مدام تکرار شده)، سياست دول غربی اين است که ايران نبايد صاحب سلاح اتمی شود، حتی به قيمت حمله به تاسيسات هسته‌ای و حتی اگر اين حمله محدود نمانده و به تخريب تاسيسات نظامی و زير بنايی ايران منجر شود و دول غربی نيز هزينه‌هايی را متحمل شوند. چنين جنگی به تخريب ارتش جمهوری اسلامی و سپاه منجر خواهد شد و به تاسيسات نظامی نيز محدود نخواهد ماند. دول غربی برای جلوگيری از تهديدات مربط به بستن تنگه‌ی هرمز چنين ظرفيتی را در ابتدای رويارويی نظامی در ايران از ميان خواهند برد. کسانی که در مخالفت با حمله‌ی نظامی به تاخير برنامه (و نه توقف آن) با حمله‌ی نظامی محدود استدلال می کنند در واقع به جای استدلال بر عدم حمله، برنهاده‌ی حمله‌ی همه جانبه و احتمالا تغيير رژيم را تقويت می کنند. البته بر اساس تجربه‌ی عراق و افغانستان و کثرت جمعيت و بزرگی سرزمين، حمله‌ی نظامی به حملات هوايی محدود خواهد ماند. سوق دادن منتقدان به سوی براندازی همان طور که حکومت در سياست داخلی جدی ترين اصلاح طلبان و قائلان به مصالحه را به تدريج به سمت باور به اصلاح ناپذيری حکومت و نياز به براندازی آن (توسط مردم يا نيروهای خارجی) سوق می دهد تداوم سياست تحريک و تنش زايی (تروريسم، مداخله در نقاط بحرانی، برنامه اتمی) برای کشاندن غربی‌ها به اين نقطه که راهی به جز براندازی وجود ندارد عمل می کند. دول غربی (حداقل اروپايی‌ها) و دولت کلينتون در ايالات متحده در دوران خاتمی ايده‌ی براندازی را کنار گذاشته بودند اما بعد از روی کار آمدن احمدی نژاد و رهيافت هماهنگ حکومت در تهاجم به غرب و اسرائيل اين ايده دوباره به صورت يک گزينه مطرح شده است. غربی‌ها پس از سه دهه تلاش برای يافتن طرف قابل مذاکره و مصالحه در جمهوری اسلامی، از هر گونه جنبشی که اين رژيم را از درون ساقط کند استقبال می کنند چون اين رژيم مواضع روشن خصمانه در برابر غرب دارد و در عمل نيز چنين کرده است. آنها که از نگرانی جمهوری اسلامی از براندازی توسط غرب به عنوان دغدغه‌ی جدی رهبران جمهوری اسلامی سخن می گويند بايد به اين پرسش پاسخ دهند که مقامات ايرانی بيشتر از قريب الوقوع بودن سقوط و اضمحلال کشور ايالات متحده سخن گفته‌اند يا مقامات امريکايی از سقوط دولت يا کشور ايران. (مثل اين که "به زودی شاهد سقوط آمريکا و متحدانش خواهيم بود،" احمد جنتی، ايسنا، ۱۰ فروردين ۱۳۹۱) وضعيت مواجهه سياست ترمز بريدگی در برابر مردمی که سلاحی در دست ندارند به شرايط خفقان منجر شد اما اين سياست در برابر قدرت‌های خارجی نتيجه‌ای ديگر در بر خواهد داشت. نتيجه‌ی سياست ترمز بريدگی، رويايی نظامی محدود يا تمام عيار ميان جمهوری اسلامی و دول غربی در آينده است. سياست‌های مسئولانه‌ی رهبرانی مثل اوباما (ارسال نامه به رهبر جمهوری اسلامی، تقاضای خط تماس مستقيم، احتياط در رفت و آمد کشتی‌های امريکايی در تنگه‌ی هرمز) تنها اين رويارويی را به تاخير می اندازد. البته وقتی مذاکره برای جمهوری اسلامی نوعی بازی سياسی برای خريدن وقت يا وقت کشی باشد پاسخ آن خواهد بود که "پنجره‌ها به سرعت دارند بسته می شوند." به نتيجه نرسيدن مذاکرات طولانی دولتمردان غربی را که‌ به ترمز بريدگی جمهوری اسلامی نيز وقوف دارند بدين نتيجه می رساند که به مذاکرات تنها به عنوان ابزاری برای اقناع افکار عمومی در عدم دنبال کردن مصالحه و توافق توسط جمهوری اسلامی و اقناع دولت‌هايی بيشتر جهت شدت بخشيدن به تحريم‌ها و افزايش تعداد همپيمانان در صورت نياز به حمله‌ی نظامی بيانديشند. براندازی، تنها گزينه‌ی مقبول نظام رژيم جمهوری اسلامی حداکثر تلاش خود را به کار برده تا نشان دهد که يک رژيم ياغی است و برای حقوق بين الملل و حقوق شهروندان ايرانی و ديگر ملت‌ها پشيزی ارزش قائل نيست (اشغال سفارتخانه‌ها، آدم ربايی، حملات تروريستی به شهروندان ايرانی و غير ايرانی، نقض تعهدات در خارج و داخل کشور، شکنجه و کشتار مخالفان). تلاش‌های مربوط به گفتگو و همزيستی و اميد به جناح اصلاح طلب نيز به شکست انجاميد. بدين ترتيب مقامات جمهوری اسلامی با رانندگی در خلاف جهت و ترمزِ بريده کاری کرده‌اند که تنها راه برای کسانی که به راه حل دراز مدت می انديشند سقوط اين رژيم است. در برابر اين وضعيت، مخالفان ايرانی و غير ايرانی سياست صبر و انتظار در پيش گرفته‌اند، برای ۱) آشکار شدن ماهيت اين رژيم برای تعداد بيشتری از شهروندان ايرانی و کشورها و درست کردن دشمنان بيشتر (کاری که جمهوری اسلامی در آن خبره است) و برساختن ائتلافی بزرگ تر عليه آن، و ۲) ضعيف تر شدن بنيه‌ی اقتصادی و نظامی آن: هدف تحريم‌ها همين بوده است. دول غربی (ايالات متحده و اتحاديه‌ی اروپا) نشان داده‌اند که در صورت رفتار جمهوری اسلامی مثل عربستان سعودی (عدم دشمنی با اسرائيل، متوقف کردن برنامه‌ی اتمی، توقف تروريسم، عدم کمک به سازمان‌های تروريستی و جذب شدن در نظام جهانی تجارت) حتی با استقرار يک ديکتاتوری و نقض حقوق بشر با اين رژيم به روابط عادی خواهند رسيد. اما جمهوری اسلامی به هيچ چارچوب سازگاری تن نداده است (رانندگی بر اساس مقرراتی که همه معقول می دانند). چنين رژيمی نمی تواند انتظار داشته باشد که ديگر قدرتها در برابر آن ساکت بنشينند. نياز حياتی جمهوری اسلامی به دشمنی و خصومت خارجی برای سرکوب داخلی برای حکومت بدون پيامد نيست و نخواهد بود. رفتار جمهوری اسلامی در عرصه‌ی بين الملل را نمی توان بر اساس تمايل دول غربی به براندازی توصيف و توجيه کرد. اين رژيم به اين تمايل برای بقا نياز دارد. خود رژيم با رفتارش ديگران را به سرنگونی‌اش دعوت می کند تا دول غربی به اين نتيجه برسند که مشکل خود رژيم است و نه برنامه‌ی اتمی‌اش. دشمن توهمی جمهوری اسلامی با اقدامات خصمانه‌ی آن به تدريج دارد به دشمن واقعی و جدی تبديل می شود. نتيجه‌ی سه دهه رفتار حکومت آن بوده که بسياری از منتقدان ايرانی و غير ايرانی حکومت بدين سو گرايش پيدا کنند که بدون سرنگونی جمهوری اسلامی هيچ چشم انداز روشنی در برابر جامعه‌ی ايران و منطقه‌ی خاورميانه وجود ندارد. البته سرنگونی اين نظام بی هزينه يا حتی کم هزينه نخواهد بود.

جمهوری اسلامی نشان داده یک رژيم ياغی است و برای حقوق بين الملل و حقوق شهروندان ايرانی و ديگر ملت‌ها پشيزی ارزش قائل نيست / نياز حياتی جمهوری اسلامی به دشمنی و خصومت خارجی برای سرکوب داخلی
رادیو فردا، مجید محمدی : نماينده‌ی ولی فقيه در روزنامه‌ی کيهان يک بار خطاب به مخالفان و منتقدان حکومت نوشته بود که طرفداران ولی فقيه در سياست داخلی در جاده‌ای يک طرفه و بر خلاف مسير حرکت عادی ترمز بريده‌اند و کسی نمی تواند آنها را متوقف کند.

آنها با همين ترمز بريدگی (بخوانيد فراقانون بودن سازمان سرکوب، دست باز اعضای اين سازمان برای ارعاب، قلدری و بی توجهی به حقوق و وزن اجتماعی اقشار و نيروها) در کنار داشتن درامد نفت يک ملت را به اسارت گرفته‌اند. رژيم جمهوری اسلامی با برخی فراز و نشيب‌ها همين برنهاده را در سياست خارجی نيز دنبال کرده و برای مشرعيت بخشيدن به آن وانمود می کند که دول غربی در پی براندازی آن هستند (اتهامی که سه دهه به منتقدان داخلی هم زده شده است) تا هر گونه رفتار حکومت موجه جلوه کند. سست ترين استدلال برای بقای يک حکومت استبدادی تمسک به ضرورت بقای آن است.

در برابر سياست ترمز بريدگی ديدگاهی واقعگرايانه تر ("سبکی که الان داريم که با آمريکا نه حرف بزنيم و نه رابطه داشته باشيم قابل تداوم نيست. امريکا قدرت برتر دنياست"، هاشمی رفسنجانی در گفتگو با فصلنامه مطالعات بين المللی، به نقل از روزنامه جمهوری اسلامی، ۱۵ فروردين ۱۳۹۱) و عملگرايانه تر ("طبيعتاً از لحاظ عقيدتی اگر بنا بود عمل کنيم، با کشورهای الحادی که اصلاً خدا و معنويات را قبول ندارند، طبعاً بايد با آنها همکاری نمی‌کرديم. اما الان به آنها نزديک‌تر هستيم." همانجا) نيز در ميان مقامات جمهوری اسلامی مطرح بوده و در دوره‌هايی دنبال شده است اما اين ديدگاه به تدريج در برابر ديدگاه علی خامنه‌ای رنگ باخته و از صحنه‌ی سياسی حذف شده است. خامنه‌ای و نيروهای نظامی و امنيتی پيرامون وی بر اين باورند که به جای موضع تدافعی بايد به موضع تهاجمی در سياست خارجی روی بياورند و قدرت‌های بزرگ را مرعوب خويش سازند.

دول غربی غير از تن در دادن به ماجراجويی‌ها و جاه طلبی‌های مقامات جمهوری اسلامی چگونه بايد رفتار کنند (غير از رفتاری شبيه به اکثريت شهروندان بی پناه و بی حقوق ايران که سکوت پيشه کرده‌اند) تا رهبران جمهوری اسلامی احساس نکنند که ديگران می خواهند آنها را براندازند؟ آنها چه واکنشی به اين نوع برخورد نشان داده‌اند؟ اين خط مشی در رويارويی جمهوری اسلامی با دول غربی در ماجرای اتمی چگونه خود را آشکار کرده است؟

ديپلماسی به منزله‌ی نمايش

خط مشی ترمز بريدگی در سياست خارجی دو نتيجه داشته است: به حاشيه بردن و نا اميدی طرفهای ديگر از ديپلماسی و سوق دادن منتقدان و مخالفان داخلی و خارجی به سوی براندازی به عنوان تنها راه حل. ديپلماسی برای جمهوری اسلامی ابزار نمايشی و بازی است و قرار نيست به جايی برسد: علی خامنه‌ای و سپاه اسرائيل و ايالات متحده را در شرايط حمله نمی بينند و گامی جدی برای مصالحه بر نمی دارند. به همين دليل با فرض چهار گزاره‌ی زير که نتيجه گيری بسياری از کارشناسان امنيتی و نظامی و سياستمداران غربی از عمل مستقيم جمهوری اسلامی تا کنون است به سمت نوعی رويارويی نظامی می رويم:

۱. جمهوری اسلامی دير يا زود به دنبال سلاح اتمی است: بيست سال پنهانکاری، اقتصادی نبودن اين تکولوژی، تحمل هزينه‌های بالای سياسی و تهديدات ناشی از اين برنامه برای رژيم، مسير رو به رشد آن، و ابعاد پنهان آن شکی برای ناظران باقی نگذاشته که جمهوری اسلامی حداقل در پی کسب ظرفيت ساختن بمب است. اين سخن ممکن است به طور رسمی توسط مقامات امريکايی و اروپايی گفته نشود اما به طور تلويحی با ابراز نگرانی (برای باز گذاشتن در مذاکره) و به طور صريح با قطعنامه‌ها و تحريم‌ها اعلام شده است.

۲. جمهوری اسلامیِ دارایِ ظرفيت اتمی، حتی بدون بمب اتمی نيز مخاطره‌ی اتمی برای دنياست. ايران مثل ژاپن نيست که بر اساس پيمان‌های همکاری استراتژيک با دول ديگر حتی با تهديدات کره‌ی شمالی اصولا نيازی به داشتن بمب احساس نکند. جمهوری اسلامی نشان داده که در مسائل امنيتی غير قابل پيش بينی و تک رو است؛ قائل به باز گذاشتن مجرای ارتباطی در حوزه‌های مخاطره آميز نيست؛ در استفاده از تروريسم به عنوان يک ابزار سياسی دست و دل باز است؛ از سازوکارهايی برای جلوگيری از برخورد نظامی تصادفی استقبال نمی کند؛ سه دهه است سربازن امريکايی را در عراق و افغانستان و لبنان می کشد (بيشتر به دست همپيمانان)؛عامل بی ثباتی در منطقه بوده است؛ و در نهايت اکنون که رژيم يکدست تر شده بيشتر به سمت دشمنی با غرب پيش رفته است.

۳. مخاطرات زندگی با ايرانِ دارای سلاح اتمی بيشتر از مخاطرات حمله‌ی نظامی است. اگر امروز بدون تمسک به سلاح هسته‌ای می توان برنامه‌ی اتمی ايران را به تاخير انداخت يا آن را نابود کرد در آينده تنها با تمسک به سلاح اتمی می توان آن را از ميان برد، هنگامی که جمهوری اسلامی سلاح اتمی خواهد داشت. جمهوری اسلامی ممکن است سلاح اتمی را در اختيار گروه‌های همپيمان مثل حزب الله و حماس قرار دهد. از ميان بردن تاسيسات اتمی ايران البته بدون هزينه نيست اما در مخاطرات حمله اغراق شده است.

رژيم جمهوری اسلامی عقلگرا و آينده نگر نيست اما عملگراست. عقل عملی جمهوری اسلامی فقط پيش پايش را می بيند. هدف حاکمان صرفا بقای رژيم به منظور ابقای حاکمان در قدرت و تداوم منافع آنان است. چنين رژيمی ظرفيت عمليات مبتنی بر خودکشی مثل طالبان يا صدام را ندارد. برخی از کارشناسان معتقدند که حمله‌ی نظامی کسب بمب را به تاخير خواهد انداخت (۳ تا ۵ سال) اما گروهی ديگر بر اين باورند که پس از حمله اين برنامه‌ی پر هزينه آغاز نخواهد شد؛ تصميم مقامات برای ادامه يا از سر گيری کافی نيست. آنها به منابع مالی بی حد و حصر برای از سر گيری برنامه نياز خواهند داشت که پس از حمله‌ی نظامی ميسر نخواهد بود.

۴. دول رقيب جمهوری اسلامیِ دارای بمب اتمی يا دارای ظرفيت ساختن اين بمب (ترکيه، مصر، عربستان سعودی و عراق) به کسب آن تشويق خواهد شد. با احساس قدرت بيشتر مقامات پس از کسب بمب يا ظرفيت کامل ساختن آن، مخالفان بايد منتظر از سر گيری ترورها در خارج کشور باشند. آتش افروزی‌های رژيم در منطقه نيز بيشتر خواهد شد.

با در نظر گرفتن چهار گزاره‌ی فوق (که در اظهارات کارشناسان و مقامات نظامی غربی و اسرائيل مدام تکرار شده)، سياست دول غربی اين است که ايران نبايد صاحب سلاح اتمی شود، حتی به قيمت حمله به تاسيسات هسته‌ای و حتی اگر اين حمله محدود نمانده و به تخريب تاسيسات نظامی و زير بنايی ايران منجر شود و دول غربی نيز هزينه‌هايی را متحمل شوند. چنين جنگی به تخريب ارتش جمهوری اسلامی و سپاه منجر خواهد شد و به تاسيسات نظامی نيز محدود نخواهد ماند. دول غربی برای جلوگيری از تهديدات مربط به بستن تنگه‌ی هرمز چنين ظرفيتی را در ابتدای رويارويی نظامی در ايران از ميان خواهند برد.

کسانی که در مخالفت با حمله‌ی نظامی به تاخير برنامه (و نه توقف آن) با حمله‌ی نظامی محدود استدلال می کنند در واقع به جای استدلال بر عدم حمله، برنهاده‌ی حمله‌ی همه جانبه و احتمالا تغيير رژيم را تقويت می کنند. البته بر اساس تجربه‌ی عراق و افغانستان و کثرت جمعيت و بزرگی سرزمين، حمله‌ی نظامی به حملات هوايی محدود خواهد ماند.

سوق دادن منتقدان به سوی براندازی

همان طور که حکومت در سياست داخلی جدی ترين اصلاح طلبان و قائلان به مصالحه را به تدريج به سمت باور به اصلاح ناپذيری حکومت و نياز به براندازی آن (توسط مردم يا نيروهای خارجی) سوق می دهد تداوم سياست تحريک و تنش زايی (تروريسم، مداخله در نقاط بحرانی، برنامه اتمی) برای کشاندن غربی‌ها به اين نقطه که راهی به جز براندازی وجود ندارد عمل می کند. دول غربی (حداقل اروپايی‌ها) و دولت کلينتون در ايالات متحده در دوران خاتمی ايده‌ی براندازی را کنار گذاشته بودند اما بعد از روی کار آمدن احمدی نژاد و رهيافت هماهنگ حکومت در تهاجم به غرب و اسرائيل اين ايده دوباره به صورت يک گزينه مطرح شده است.

غربی‌ها پس از سه دهه تلاش برای يافتن طرف قابل مذاکره و مصالحه در جمهوری اسلامی، از هر گونه جنبشی که اين رژيم را از درون ساقط کند استقبال می کنند چون اين رژيم مواضع روشن خصمانه در برابر غرب دارد و در عمل نيز چنين کرده است.

آنها که از نگرانی جمهوری اسلامی از براندازی توسط غرب به عنوان دغدغه‌ی جدی رهبران جمهوری اسلامی سخن می گويند بايد به اين پرسش پاسخ دهند که مقامات ايرانی بيشتر از قريب الوقوع بودن سقوط و اضمحلال کشور ايالات متحده سخن گفته‌اند يا مقامات امريکايی از سقوط دولت يا کشور ايران. (مثل اين که "به زودی شاهد سقوط آمريکا و متحدانش خواهيم بود،" احمد جنتی، ايسنا، ۱۰ فروردين ۱۳۹۱)

وضعيت مواجهه

سياست ترمز بريدگی در برابر مردمی که سلاحی در دست ندارند به شرايط خفقان منجر شد اما اين سياست در برابر قدرت‌های خارجی نتيجه‌ای ديگر در بر خواهد داشت. نتيجه‌ی سياست ترمز بريدگی، رويايی نظامی محدود يا تمام عيار ميان جمهوری اسلامی و دول غربی در آينده است. سياست‌های مسئولانه‌ی رهبرانی مثل اوباما (ارسال نامه به رهبر جمهوری اسلامی، تقاضای خط تماس مستقيم، احتياط در رفت و آمد کشتی‌های امريکايی در تنگه‌ی هرمز) تنها اين رويارويی را به تاخير می اندازد. البته وقتی مذاکره برای جمهوری اسلامی نوعی بازی سياسی برای خريدن وقت يا وقت کشی باشد پاسخ آن خواهد بود که "پنجره‌ها به سرعت دارند بسته می شوند." به نتيجه نرسيدن مذاکرات طولانی دولتمردان غربی را که‌ به ترمز بريدگی جمهوری اسلامی نيز وقوف دارند بدين نتيجه می رساند که به مذاکرات تنها به عنوان ابزاری برای اقناع افکار عمومی در عدم دنبال کردن مصالحه و توافق توسط جمهوری اسلامی و اقناع دولت‌هايی بيشتر جهت شدت بخشيدن به تحريم‌ها و افزايش تعداد همپيمانان در صورت نياز به حمله‌ی نظامی بيانديشند.

براندازی، تنها گزينه‌ی مقبول نظام

رژيم جمهوری اسلامی حداکثر تلاش خود را به کار برده تا نشان دهد که يک رژيم ياغی است و برای حقوق بين الملل و حقوق شهروندان ايرانی و ديگر ملت‌ها پشيزی ارزش قائل نيست (اشغال سفارتخانه‌ها، آدم ربايی، حملات تروريستی به شهروندان ايرانی و غير ايرانی، نقض تعهدات در خارج و داخل کشور، شکنجه و کشتار مخالفان). تلاش‌های مربوط به گفتگو و همزيستی و اميد به جناح اصلاح طلب نيز به شکست انجاميد. بدين ترتيب مقامات جمهوری اسلامی با رانندگی در خلاف جهت و ترمزِ بريده کاری کرده‌اند که تنها راه برای کسانی که به راه حل دراز مدت می انديشند سقوط اين رژيم است. در برابر اين وضعيت، مخالفان ايرانی و غير ايرانی سياست صبر و انتظار در پيش گرفته‌اند، برای

۱) آشکار شدن ماهيت اين رژيم برای تعداد بيشتری از شهروندان ايرانی و کشورها و درست کردن دشمنان بيشتر (کاری که جمهوری اسلامی در آن خبره است) و برساختن ائتلافی بزرگ تر عليه آن، و

۲) ضعيف تر شدن بنيه‌ی اقتصادی و نظامی آن: هدف تحريم‌ها همين بوده است.

دول غربی (ايالات متحده و اتحاديه‌ی اروپا) نشان داده‌اند که در صورت رفتار جمهوری اسلامی مثل عربستان سعودی (عدم دشمنی با اسرائيل، متوقف کردن برنامه‌ی اتمی، توقف تروريسم، عدم کمک به سازمان‌های تروريستی و جذب شدن در نظام جهانی تجارت) حتی با استقرار يک ديکتاتوری و نقض حقوق بشر با اين رژيم به روابط عادی خواهند رسيد. اما جمهوری اسلامی به هيچ چارچوب سازگاری تن نداده است (رانندگی بر اساس مقرراتی که همه معقول می دانند). چنين رژيمی نمی تواند انتظار داشته باشد که ديگر قدرتها در برابر آن ساکت بنشينند. نياز حياتی جمهوری اسلامی به دشمنی و خصومت خارجی برای سرکوب داخلی برای حکومت بدون پيامد نيست و نخواهد بود.

رفتار جمهوری اسلامی در عرصه‌ی بين الملل را نمی توان بر اساس تمايل دول غربی به براندازی توصيف و توجيه کرد. اين رژيم به اين تمايل برای بقا نياز دارد. خود رژيم با رفتارش ديگران را به سرنگونی‌اش دعوت می کند تا دول غربی به اين نتيجه برسند که مشکل خود رژيم است و نه برنامه‌ی اتمی‌اش.

دشمن توهمی جمهوری اسلامی با اقدامات خصمانه‌ی آن به تدريج دارد به دشمن واقعی و جدی تبديل می شود. نتيجه‌ی سه دهه رفتار حکومت آن بوده که بسياری از منتقدان ايرانی و غير ايرانی حکومت بدين سو گرايش پيدا کنند که بدون سرنگونی جمهوری اسلامی هيچ چشم انداز روشنی در برابر جامعه‌ی ايران و منطقه‌ی خاورميانه وجود ندارد. البته سرنگونی اين نظام بی هزينه يا حتی کم هزينه نخواهد بود.

تاکید مجدد هاشمی برمذاکره با آمریکا؛ اگر حرفهایم ایراد داشت امام پاسخ می داد مهر : فاضل موسوی، عضو فراکسیون اقلیت ، در گفتگو با مهر با اشاره به دیدار اعضای فراکسیون اقلیت مجلس با آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: در این جلسه مباحث مختلفی در مورد مسائل کشور مورد بررسی قرار گرفت. وی افزود: در این جلسه یکی از حاضران در خصوص صحبت های اخیر هاشمی رفسنجانی در مورد رابطه با آمریکا سوال کرد که وی در پاسخ گفت که در زمان حیات خمینی نامه ای به ایشان نوشتم که من در 7 مورد به مهمترین مسائل و مشکلات آن زمان اشاره کردم و از امام خواستم که به این مسائل رسیدگی کنند و مشکلات حل شوند چرا که اگر در حیات شما این مسائل حل نشود، اتفاقاتی را به بار می آورد. عضو فراکسیون اقلیت مجلس با بیان اینکه هاشمی در این دیدار معتقد بود، حرفهایش در مورد رابطه با آمریکا چیز جدیدی نیست و من حدود 2 ماه پیش با فصل نامه ای صحبت کردم که متأسفانه برخی در حال حاضر در مورد آن جنجال آفرینی کردند. موسوی گفت: هاشمی در این دیدار تأکید داشت انتظار نداشتم واکنش ها به سخنانم در مورد رابطه با آمریکا در این حد باشد و جنجال آفرینی به بار بیاورد. وی تصریح کرد: در این دیدار رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به اعضای فراکسیون اقلیت گفت که اگر بحث هایم در مورد رابطه با آمریکا در آن نامه مورد ایراد بود، حتما حضرت امام در همان زمان پاسخ من را می دادند. عضو فراکسیون اقلیت با بیان اینکه در این دیدار سخنی در خصوص انتخابات مجلس نهم مطرح نشد، گفت: محوریت این دیدار در مورد نامه هاشمی به امام خمینی بود که وی 7 موضوعی که در نامه اش به امام آمده بود را در این دیدار تشریح کرد. نماینده مردم خدابنده ادامه داد: هاشمی در مورد رابطه با آمریکا بحث را به صورت تشریحی باز کرد و گفت؛" ایران مرکزیت یک فکر و اندیشه را در جهان اسلام دارد و در اطراف ایران کشورهای اسلامی زیادی وجود دارد، لذا باید با کشورهای اطراف مدارا داشته باشیم و به گونه ای نشود که رابطه مان با کشورهای اطراف در حداقل باشد." موسوی با تأکید بر اینکه هاشمی از تحریم ها و فشارهای اخیر به ایران اظهار نگرانی بسیار زیادی داشت، گفت: وی معتقد بود اگر در مجموعه نظام تعامل خوبی در مورد روابط خارجی صورت گیرد می توان به آینده امیدوار بود.

تاکید مجدد هاشمی برمذاکره با آمریکا؛ اگر حرفهایم ایراد داشت امام پاسخ می داد

مهر : فاضل موسوی، عضو فراکسیون اقلیت ،  در گفتگو با مهر با اشاره به دیدار اعضای فراکسیون اقلیت مجلس با آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: در این جلسه مباحث مختلفی در مورد مسائل کشور مورد بررسی قرار گرفت.
وی افزود: در این جلسه یکی از حاضران در خصوص صحبت های اخیر هاشمی رفسنجانی در مورد رابطه با آمریکا سوال کرد که وی در پاسخ گفت که در زمان حیات خمینی   نامه ای به ایشان نوشتم که من در 7 مورد به مهمترین مسائل و مشکلات آن زمان اشاره کردم و از امام خواستم که به این مسائل رسیدگی کنند و مشکلات حل شوند چرا که اگر در حیات شما این مسائل حل نشود، اتفاقاتی را به بار می آورد.
عضو فراکسیون اقلیت مجلس با بیان اینکه هاشمی در این دیدار معتقد بود، حرفهایش در مورد رابطه با آمریکا چیز جدیدی نیست و من حدود 2 ماه پیش با فصل نامه ای صحبت کردم که متأسفانه برخی در حال حاضر در مورد آن جنجال آفرینی کردند.
موسوی گفت: هاشمی در این دیدار تأکید داشت انتظار نداشتم واکنش ها به سخنانم در مورد رابطه با آمریکا در این حد باشد و جنجال آفرینی به بار بیاورد.
وی تصریح کرد: در این دیدار رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به اعضای فراکسیون اقلیت گفت که اگر بحث هایم در مورد رابطه با آمریکا در آن نامه مورد ایراد بود، حتما حضرت امام در همان زمان پاسخ من را می دادند.
عضو فراکسیون اقلیت با بیان اینکه در این دیدار سخنی در خصوص انتخابات مجلس نهم مطرح نشد، گفت: محوریت این دیدار در مورد نامه هاشمی به امام خمینی بود که وی 7 موضوعی که در نامه اش به امام آمده بود را در این دیدار تشریح کرد.
نماینده مردم خدابنده ادامه داد: هاشمی در مورد رابطه با آمریکا بحث را به صورت تشریحی باز کرد و گفت؛" ایران مرکزیت یک فکر و اندیشه را در جهان اسلام دارد و در اطراف ایران کشورهای اسلامی زیادی وجود دارد، لذا باید با کشورهای اطراف مدارا داشته باشیم و به گونه ای نشود که رابطه مان با کشورهای اطراف در حداقل باشد."
موسوی با تأکید بر اینکه هاشمی از تحریم ها و فشارهای اخیر به ایران اظهار نگرانی بسیار زیادی داشت، گفت: وی معتقد بود اگر در مجموعه نظام تعامل خوبی در مورد روابط خارجی صورت گیرد می توان به آینده امیدوار بود.

فرمانده بسیج : در صورتی که سازمانهای دولتی در تحقق خواسته سال ۱۳۹۱ علی خامنه‌ای «کوتاهی» کنند «مواخذه» خواهند شد دیگربان : محمدرضا نقدی٬ فرمانده بسیج مستضعفین به تمام نهاد‌های دولتی و خصوصی به صراحت هشدار داد در صورتی که در تحقق خواسته سال ۱۳۹۱ علی خامنه‌ای «کوتاهی» کنند «مواخذه» خواهند شد. به گزارش روز چهارشنبه (۱۶ فروردین) سایت رسمی سازمان بسیج٬ آقای نقدی این هشدار را در همایش مسئولین بسیج به نهاد‌ها٬ سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی٬ نیمه‌دولتی و خصوصی مطرح کرده است. وی گفته است: «اگر کسانی چه در دستگاه‌های دولتی در تحقق شعار سال کوتاهی کنند مواخذه می‌شوند و با افکار عمومی طرف هستند. بعداً کسی گله نکند که چرا آبروی ما را بردید.» این فرمانده بسیج از شهرداری‌ها خواسته «به جای تابلوهای گرامیداشت سال تولید ملی، تبلیغات کالاهای خارجی را برچینند.» وی همچنین خطاب به مسئولان تمام رسانه‌های جمهوری اسلامی گفته است: «به جای تکرار بی‌خاصیت شعار سال، در اولین قدم تبلیغ کالای خارجی را ممنوع کنند.» نقدی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از واردات بی‌رویه٬ این پرسش را مطرح کرده که «با وجود میلیون‌ها بیکار در کشور، واردات میوه، نوشابه، شکلات، تسبیح، سجاده، کیف، کفش، کلاه و... چه معنی دارد؟» رئیس سازمان بسیج همچنین پرسیده است: «در کشور گرم و خشک، آلومینیوم کردن نمای ساختمان‌ها آن هم با واردات از دشمنان اسلام چه معنی دارد؟ با کدام منطق، ظرفیت بالایی از تولید فولاد باید خالی مانده و آن‌گاه سنگ آهن خام صادر کنیم.» این اظهارات محمدرضا نقدی یکی از صریح‌ترین هشدار‌های فرماندهان نظامی در سال‌های اخیر به نهاد‌های دولتی و خصوصی در زمینه فعالیت‌های اقتصادی محسوب می‌شود. سال ۱۳۹۱ از سوی علی خامنه‌ای سال «حمایت از تولید ملی» نام‌گذاری شده است.

فرمانده بسیج : در صورتی که سازمانهای دولتی در تحقق خواسته سال ۱۳۹۱ علی خامنه‌ای «کوتاهی» کنند «مواخذه» خواهند شد
دیگربان : محمدرضا نقدی٬ فرمانده بسیج مستضعفین به تمام نهاد‌های دولتی و خصوصی به صراحت هشدار داد در صورتی که در تحقق خواسته سال ۱۳۹۱ علی خامنه‌ای «کوتاهی» کنند «مواخذه» خواهند شد.
به گزارش روز چهارشنبه (۱۶ فروردین) سایت رسمی سازمان بسیج٬ آقای نقدی این هشدار را در همایش مسئولین بسیج به نهاد‌ها٬ سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی٬ نیمه‌دولتی و خصوصی مطرح کرده است.
وی گفته است: «اگر کسانی چه در دستگاه‌های دولتی در تحقق شعار سال کوتاهی کنند مواخذه می‌شوند و با افکار عمومی طرف هستند. بعداً کسی گله نکند که چرا آبروی ما را بردید.»
این فرمانده بسیج از شهرداری‌ها خواسته «به جای تابلوهای گرامیداشت سال تولید ملی، تبلیغات کالاهای خارجی را برچینند.»
وی همچنین خطاب به مسئولان تمام رسانه‌های جمهوری اسلامی گفته است: «به جای تکرار بی‌خاصیت شعار سال، در اولین قدم تبلیغ کالای خارجی را ممنوع کنند.»
نقدی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از واردات بی‌رویه٬ این پرسش را مطرح کرده که «با وجود میلیون‌ها بیکار در کشور، واردات میوه، نوشابه، شکلات، تسبیح، سجاده، کیف، کفش، کلاه و... چه معنی دارد؟»
رئیس سازمان بسیج همچنین پرسیده است: «در کشور گرم و خشک، آلومینیوم کردن نمای ساختمان‌ها آن هم با واردات از دشمنان اسلام چه معنی دارد؟ با کدام منطق، ظرفیت بالایی از تولید فولاد باید خالی مانده و آن‌گاه سنگ آهن خام صادر کنیم.»
این اظهارات محمدرضا نقدی یکی از صریح‌ترین هشدار‌های فرماندهان نظامی در سال‌های اخیر به نهاد‌های دولتی و خصوصی در زمینه فعالیت‌های اقتصادی محسوب می‌شود.
سال ۱۳۹۱ از سوی علی خامنه‌ای سال «حمایت از تولید ملی» نام‌گذاری شده است.

مجلس از توضیحات بهمنی قانع نشد / مردم با افزایش 100 درصدی قیمت کالاها روبرو هستند ولی تورم 21 درصد اعلام میشود عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از حضور رئیس کل بانک مرکزی در مجلس خبر داد و گفت: در این نشست محمود بهمنی اعلام کرد چندین نامه درباره ارزهای 1226 تومانی به روسای بانک‌ها ارسال کردیم که به آنها پاسخی داده نشد، بنابراین بانک مرکزی از حساب بانک‌ها برداشت کرد. به گزارش سایت خانه ملت، ، سیدناصر موسوی‌لارگانی در تشریح مباحث مطرح شده در نشست شب گذشته ( 15 فروردین) کمیسیون اقتصادی که به بررسی تحولات اقتصادی در سال 1390 اختصاص داشت، بیان کرد: در این نشست که با حضور محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی و معاونشان برگزار شد، مسائلی همچون نوسانات نرخ ارز و سکه، نرخ واقعی تورم و همچنین برداشت از حساب بانک‌ها مورد بررسی قرار گرفت. نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توضیحات بهمنی تقریبا شبیه به توجیه بود تا توضیح، افزود: او درباره نرخ تورم که آن را 21 درصد اعلام کردند، معتقد بود که نرخی واقعی است، در حالی که مردم تورم را با آنچه که روزانه و ماهانه درگیر هستند می‌سنجند. وی ادامه داد: 70 درصد مردم با درآمدی که در وضعیت فعلی دارند تنها می‌توانند خوراک و پوشاک خود را تامین کنند، به خصوص در چند ماه اخیر تقریبا با افزایش 100 درصدی قیمت‌ها روبرو شدیم، از سوی دیگر بانک مرکزی نرخ تورم را 21 درصد اعلام می‌کند و این موضوع برای مردم قابل قبول نیست. وی با اشاره به توضیحات رئیس کل بانک مرکزی درباره نوسانات نرخ ارز و سکه، تصریح کرد: بهمنی اظهار کرد که ما نرخ ارز را مهار و آن را ثابت کردیم؛ اما وقتی دقت کنیم می‌بینیم که متاسفانه هنوز ثابت نشده است. دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس هشتم، همچنین درباره توضیح بهمنی در رابطه با برداشت بانک مرکزی از حساب بانک‌ها، گفت: بهمنی اعلام کرد که ارزهای 1226 تومانی که در اختیار بانک‌ها برای صادرات و واردات قرار داده بودیم، چندین نامه در این ارتباط به روسای بانک‌ها مبنی بر ارایه گزارش در این رابطه، ارسال کردیم که به هیچ یک از آنها پاسخی داده نشد، بنابراین بانک مرکزی نیز از حساب بانک‌ها برداشت کرد. براساس این گزارش سایت خانه ملت، به گفته موسوی‌لارگانی، توضیحات بهمنی برای بسیاری از اعضای کمیسیون اقتصادی قابل قبول نبود و مقرر شد گزارش مکتوبی درباره این مباحث به کمیسیون ارایه شود.

مجلس از توضیحات بهمنی قانع نشد / مردم با افزایش 100 درصدی قیمت کالاها روبرو هستند ولی تورم 21 درصد اعلام میشود


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از حضور رئیس کل بانک مرکزی در مجلس خبر داد و گفت: در این نشست محمود بهمنی اعلام کرد چندین نامه درباره ارزهای 1226 تومانی به روسای بانک‌ها ارسال کردیم که به آنها پاسخی داده نشد، بنابراین بانک مرکزی از حساب بانک‌ها برداشت کرد.
به گزارش سایت خانه ملت، ، سیدناصر موسوی‌لارگانی در تشریح مباحث مطرح شده در نشست شب گذشته ( 15 فروردین) کمیسیون اقتصادی که به بررسی تحولات اقتصادی در سال 1390 اختصاص داشت، بیان کرد: در این نشست که با حضور محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی و معاونشان برگزار شد، مسائلی همچون نوسانات نرخ ارز و سکه، نرخ واقعی تورم و همچنین برداشت از حساب بانک‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توضیحات بهمنی تقریبا شبیه به توجیه بود تا توضیح، افزود: او درباره نرخ تورم که آن را 21 درصد اعلام کردند، معتقد بود که نرخی واقعی است، در حالی که مردم تورم را با آنچه که روزانه و ماهانه درگیر هستند می‌سنجند.
 
وی ادامه داد: 70 درصد مردم با درآمدی که در وضعیت فعلی دارند تنها می‌توانند خوراک و پوشاک خود را تامین کنند، به خصوص در چند ماه اخیر تقریبا با افزایش 100 درصدی قیمت‌ها روبرو شدیم، از سوی دیگر بانک مرکزی نرخ تورم را 21 درصد اعلام می‌کند و این موضوع برای مردم قابل قبول نیست.
 
وی با اشاره به توضیحات رئیس کل بانک مرکزی درباره نوسانات نرخ ارز و سکه، تصریح کرد: بهمنی اظهار کرد که ما نرخ ارز را مهار و آن را ثابت کردیم؛ اما وقتی دقت کنیم می‌بینیم که متاسفانه هنوز ثابت نشده است.

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس هشتم، همچنین درباره توضیح بهمنی در رابطه با برداشت بانک مرکزی از حساب بانک‌ها، گفت: بهمنی اعلام کرد که ارزهای 1226 تومانی که در اختیار بانک‌ها برای صادرات و واردات قرار داده بودیم، چندین نامه در این ارتباط به روسای بانک‌ها مبنی بر ارایه گزارش در این رابطه، ارسال کردیم که به هیچ یک از آنها پاسخی داده نشد، بنابراین بانک مرکزی نیز از حساب بانک‌ها برداشت کرد.

براساس این گزارش سایت خانه ملت، به گفته موسوی‌لارگانی، توضیحات بهمنی برای بسیاری از اعضای کمیسیون اقتصادی قابل قبول نبود و مقرر شد گزارش مکتوبی درباره این مباحث به کمیسیون ارایه شود.