Saturday, June 4, 2011

ناگفته های رفیق سابق رئیس فعلی دولت؛

ناگفته های رفیق سابق رئیس فعلی دولت؛


احمدی نژاد به توصیه چه كسی شهردار پایتخت شد و قدرت گرفت؟





آینده : این روزها با تغییر جهت گیری بسیاری از طیف های سیاسی كه تاكنون یكپارچه و پیوسته به حمایت از رئیس دولت می پرداختند، رسانه ها بار دیگر به بررسی پایگاه مردمی احمدی نژاد و پلكانش می پردازند. نایب دو دوره اخیر شورای شهر تهران در همین رابطه ناگفته هایش را در خصوص نحوه و عامل اصلی انتخاب ممحود احمدی نژاد به عنوان شهردار پایتخت و قدرت گیری اش در بطن كشور كه سكوی پرشی برای ریاست جمهوری بود، بازگو نموده است.



به گزارش سرویس سیاسی «آینده»؛ كورس رقابت بر سر در اختیار قرار گرفتن كرسی مدیریت پایتخت در نخستین شورایی كه اكثریتش را اصول گرایان تشكیل می دادند، در حالی شدت یافته بود كه كمتر كسی تصور می كرد، شهردار تهران محمود احمدی نژاد نخستین استاندار استان تازه تاسیس اردبیل در دولت هاشمی رفسنجانی باشد اما این اتفاق رخ داد و چهره ای كه برای تهرانی ها شناخته شده نبود، تصدی مهم ترین نهاد شهرشان را كه البته با شكل گیری شوراها، اختیاراتی به وسعت شهرداران گذشته را نداشت، برعهده گرفته بود.



حمدی نژاد آهسته آهسته و در حالی كه بسیاری از سیاسیون تصور نمی كردند قاعده بازی اینگونه رقم بخورد از بهشت به پاستور رفت تا نقش شورای شهر و شهرداری تهران پررنگ تر از گذشته شود و به عنوان سنگ كلیدی برای دراختیار گرفتن قدرت اجرایی كشور، جریانات مختلف در پی اش باشند و اینچنین در دوره بعدی گروهی از اصلاح طلبان هم صاحب تعدادی از كرسی های شورای شهر پایتخت شدند و تفاوت نگاه ها در دوره ای كه هنوز هم به پایان نرسیده بیش از پیش باشد و با وجود این طیف های مختلف فكری و سیاسی، دیگر نتوان تصمیمات خروجی شورای شهر را به عنوان تصمیمات درون گروهی تلقی كرد كه در جلسه علنی نهایی می شود.



با این حال آنچه در تمامی گفت و گوها به وضوح بیان نشد، نحوه انتخاب محمود احمدی نژاد به عنوان شهردار پایتخت در 13 اردیبهشت ماه 1382 از سوی ائتلاف سیاسی موسوم به آبادان گران ایران اسلامی بود كه تاكنون دلیل مكتوم بودن این مسئله مشخص نشده بود اما حسن بیادی در گفت و گو با "همشهری ماه" به تشریح این ماجرا پرداخته و پرده از نحوه انتخاب شهردار پیشین تهران برداشته است. بیادی كه روزگاری همراه احمدی نژاد بود اما در انتخابات ریاست جمهوری دهم به عنوان منتقد برحی سیاست های احمدی نژاد، به چهره مورد وثوق اصول گرایان منتقد همچون علی مطهری پیوست و با محسن رضایی همراه شد. او بدین سان، به عنوان نقادی كه كمتر سخن می گوید، با صراحت در این باره صحبت كرده است.

بیادی با اشاره به اینكه احمدی نژاد رابط برخی طیف های حاضر در ائتلاف آبادگران بوده و از یك سال پیش از انتخابش، با او ارتباط داشته، در پاسخ به این پرسش كه آیا احمدی نژاد تنها گزینه بود، عنوان كرد: گزینه های دیگری هم بودند. بیش از همه به آقای دكتر نوریان كه ریاست سازمان هواشناسی كشور را برعهده داشتند، نگاه مثبت وجود داشت. اكثرا با توجه به برنامه ای كه ارائه كرد دوست داشتند به او رای بدهند. وقتی همه متقاعد شدند ایشان گفت چون من معاون دوم سازمان جهانی هواشناسی هستم و برای معاون اولی خودم را آماده می كنم و تا به حال هیچ فردی در جمهوری اسلامی نتوانسته به این جایگاه در این سطح دست یابد، اجازه دهید تا تمركز من بر روی فعالیت در آن سازمان باشد و شورای شهر تهران، فرد دیگری را برای شهرداری انتخاب كند. بعد از وی آقای مهندس سعیدی كیا، دكتر دانش جعفری و آقای احمدی نژاد مطرح شدند. البته ما بیش از 60 گزینه را بررسی كرده بودیم.



عضو كلیدی شورای شهر تهران در مواجهه با این پرسش كه هر سه گزینه های نهایی با برخی احزاب و گروه ها ارتباط داشتند و آیا فشار بیرونی برای انتخاب احمدی نژاد به عنوان شهردار تهران وجود داشت، گفت: همان طور كه گفتم از سوی احزاب فشارهایی وجود داشت اما ما توجه نمی كردیم. آقایان سعیدی و توكلی از جمله افرادی بودند كه مدنظر بعضی از جریان ها قرار داشتند. آقای احمدی نژاد آخرین گزینه بود. هیچ كس راضی به انتخاب او نبود. ما دوستانه به عنوان بسیجی جلسه ای ذاشتیم با جانشین بسیج كه در آن زمان سردار احمدی مقدم بودند. ایشان دوستانه آقای احمدی نژاد را پیشنهاد دادند. این پیشنهاد بر روی نظر ما اثرگذار بود.



بیادی همچنین در بخش دیگری از مصاحبه مذكور در پاسخ به این پرسش كه "چندی قبل محمدرضا باهنر دبیركل جامعه مدرسین در یك گفت و گو عنوان كرده بود اولین فردی كه آقای احمدی نژاد را كشف كرده، خود وی بوده و به وزیر وقت اطلاعات هم اعلام كرده كه آقای احمدی نژاد نه تنها شهردار جریان متبوع آقای باهنر بله كاندیدای ریاست جمهوری این جریان هم هست. شما در جریان این مذاكرات هستید؟"، اظهار داشت: از این روابط خبر ندارم اما به دلیل اینكه آقای احمدی نژاد در وزارت كشور و وزارت اطلاعات پرونده داشت، خیلی ها به دنبال این بودند(شهرداری تهران) كه ایشان تایید نشود. البته ناگفته نماند كه آقای یونسی و موسوی لاری در این زمینه به رغم میل باطنی، از خودگذشتگی نشان دادند و واقعاً در آن موقعیت حساس، احترام خاصی به نظرات اعضای شورای شهر قائل شدند.



وی علت جمع بندی طیف آبادگران برای معرفی احمدی نژاد به عنوان كاندیدای ریاست جمهوری را نیز چنین تشریح كرد: ابتدا باید اعلام كنم عملكرد ایشان متعلق به یك مجموعه بود و این بار را شورای شهر دوم می كشید و طرح ها و برنامه ها بر اساس خردجمعی بود كه پیاده می شد، منتها آقای احمدی نژاد هم قوی عمل كرد. مخصوصاً در مسائل فرهنگی به خوبی وارد شد. طوری وارد شد كه توانست رضایت مردم را جلب كند و با تصمیماتی كه شورا گرفت، ملاقات های مردمی، ارتباط با همه مخاطبان اجتماعی در شهرداری مانند مراكز علكی و مذهبی و بعضاً نهادهای مردمی به تدریج آقای احمدی نژاد مطرح شد.

No comments:

Post a Comment