Wednesday, March 2, 2011

گزارش رسانه‌های ژاپنی درباره اعتراضات مردمی در ایران در روز دهم اسفند

گزارش رسانه‌های ژاپنی درباره اعتراضات مردمی در ایران در روز دهم اسفند







پارس و ما : تلویزیون سراسری ژاپن روز چهارشنبه گزارش داد که همزمان با گسترش جنبش های مردمی در کشورهای خاورمیانه یی، مردم اصلاح طلب در ایران نیز دیروز سه شنبه دست به گردهم آیی و راهپیمایی ضد حکومتی زدند .



تلویزیون سراسری ژاپن گفت که در جریان برخورد نیروهای امنیتی ایران با تظاهرکنندگان در تهران و دیگر شهرها، شمار فراوانی از مردم معترض بازداشت شدند .



به گزارش این شبکه، در روز سه شنبه تظاهرات ضد حکومتی در شهرهای تهران، مشهد، تبریز و دیگر شهرهای بزرگ ایران از سوی مردم اصلاح طلب برگزار گردیده است .



تلویزیون سراسری ژاپن افزود که پیش از این خبر دستگری میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو تن از رهبران اصلاح طلب در ایران پخش شده و بهمین دلیل مردم معترض در جریان راه پیمایی خواستار آزادی این دو تن شدند .



این شبکه گفت که مردم اصلاح طلب در ایران گفته‌اند که تا آزادی موسوی و کروبی، به برگزاری راهپیمایی و گردهم آیی اعتراض آمیز ادامه می‌دهند .



روزنامه های بزرگ ژاپنی نیز همچون یومیوری، آساهی و ماینیچی نیز روز چهارشنبه تظاهرات اعتراض آمیز مردم ایران در روز دهم اسفند را بازتاب دادند .



یومیوری بزرگترین روزنامه ژاپن همزمان با انتشار خبر تظاهرات مردمی در ایران در روز دهم اسفند نوشت : گزارشها نشان می دهد که موسوی و کروبی از سوی نیروهای امنیتی در ایران بازداشت شده اند، ولی دادگستری ایران آن را رد می کند .



یومیوری می‌نویسد که دوره تازه یی از اعتراض های مردمی در ایران آغاز شده و حکومت ایران با بهره گیری فراوان از نیروهای شبه نظامی لباس شخصی و نیروهای امنیتی تلاش می‌کند که تظاهرات و اعتراض ها را سرکوب کند .



یومیوری افزود که در میان محافظه کاران سرسخت در ایران، این دیدگاه که برای پیشگیری از گسترش اعتراض های مردمی باید موسوی و کروبی را دستگیر کرد، نیرومند است، ولی حقایق پشت پرده ناپدید شدن موسوی و کروبی هنوز روشن نشده است .



بزرگترین روزنامه ژاپن پیش‌بینی کرده که همبستگی مردم معترض در ایران با جنبش های مردم سالاری در دیگر کشورهای خاورمیانه همچنان ادامه داشته باشد.



روزنامه ماینیچی نیز در این زمینه گزارش داد: در حالیکه شاهدان از فریادهای مرگ بر دیکتاتور در راهپیمایی مردمی در خیابانهای تهران در روز دهم اسفند خبر می دهند، رسانه های دولتی ایران در اینباره سکوت کرده و از آرامش در شهرها گزارش می‌دهند .

No comments:

Post a Comment