Tuesday, October 12, 2010

آلمان خواستار آزادی دو تبعه خارجی بازداشت شده در ایران شد

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در واکنش به بازداشت دو تبعه خارجی در ایران، خواستار آزادی آنها شد.




خانم مرکل تاکید کرده است که دولت آلمان پیگیر وضعیت بازداشت کنندگان خواهد بود.



این نخستین واکنش دولت آلمان به بازداشت دو تبعه خارجی در تبریز است که گفته می شود آلمانی هستند.



همزمان، وزارت امورخارجه ایران می گوید که دو تبعه خارجی دستگیر شده که در تلاش برای مصاحبه با خانواده سکینه محمدی آشتیانی بودند، با یک "شبکه ضد انقلاب خارجی" ارتباط داشته اند.



رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران، روز سه شنبه ۲۰ مهر (۱۲ اکتبر) به خبرنگاران گفت: "آنان ویزای توریستی داشته اند و از آنجا که با شبکه های ضد انقلاب خارجی ارتباط داشته اند، دستگیر شده اند."



آقای مهمانپرست درباره تابعیت بازداشت شدگان اظهار بی خبری کرد اما گفت: "آن جریان ضدانقلابی که تدارک دیده است تا این دونفر به منزل خانم محمدی مراجعه کنند، در آلمان است."



خانم مرکل از دولت ایران خواسته که سجاد قادرزاده، پسر خانم محمدی آشتیانی را هم که همراه دو تبعه خارجی دستگیر شده است، آزاد کند اما مقام های ایرانی هنوز دستگیری آقای قادرزاده را تایید نکرده اند.



در برلین، پایتخت آلمان، انجمن صنفی روزنامه نگاران آلمانی، بدون نام بردن از بازداشت شدگان، خواستار آزادی فوری آنها شده است.



گمانه زنی ها در برخی از رسانه های آلمان، حکایت از آن دارد که بازداشت شدگان "خبرنگاران" یکی از هفته نامه های عامه پسند پر تیراژ آلمانی به نام "بیلد آم زونتاگ" (Bild am Sonntag) هستند اما سخنگوی این هفته نامه گفته است که هنوز نمی تواند این خبر را تایید کند.



دیروز (دوشنبه ۱۹ مهر)، غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضاییه، گفته بود که دو تبعه بازداشت شده با روادید توریستی وارد ایران شده اند و چنانچه شغل آنها نیز خبرنگاری باشد، در هنگام ورود به ایران چنین مدارکی ارایه نکرده اند.



بنابر قوانین ایران، خبرنگاران خارجی معمولا برای تهیه خبر و فعالیت های رسانه ای، ابتدا از اداره کل مطبوعات خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد این کشور درخواست مجوز می کنند و با اطلاع و پس از موافقت این بخش دولتی، به پوشش اخبار از داخل ایران اقدام می کنند.






مینا احدی، سخنگوی کمیته بین المللی مقابله با سنگسار، روز گذشته (دوشنبه) به بی بی سی فارسی گفته بود که این دو تبعه خارجی به دلایل "امنیتی" از استخدام مترجم ایرانی پرهیز کرده و از خانم احدی، خواسته بودند که به صورت تلفنی از آلمان، مصاحبه آنها با فرزند و وکیل خانم محمدی آشتیانی را ترجمه کند.



در پی انتخابات جنجالی تابستان سال گذشته که اعتراضات فراوانی را در پی داشت، دولت ایران برای بسیاری از خبرنگاران خارجی محدودیت های ویژه ای در نظر گرفت و از جمله جان لاین گزارشگر بی بی سی در تهران را از این کشور اخراج کرد.



روزنامه ال پائیس اسپانیا هم دیروز (۱۱ اکتبر - ۱۹ مهر) اعلام کرد که به خبرنگارش در تهران دو هفته فرصت داده شده که خاک ایران را ترک کند و ظاهرا این اخراج به مصاحبه او با فرزند آیت الله منتظری مربوط می شود.



آنجلس اسپینوزا یکی از برجسته ترین خبرنگاران ال پائیس در کشورهای خارجی است که از پنج سال پیش در ایران کار می کرد. این روزنامه گفت که مجوز اقامت او روز یکشنبه (۱۰ اکتبر) لغو شد.



خانم اسپینوزا به ال پائیس گفت: "هیچ کس هیچ توضیحی به من نداده. از زمانی که از سفر بازگشتم، مدیر مطبوعات خارجی (ایران) از دیدار با من خودداری کرده و رئیس دفتر او نیز گفته که کمکی از او ساخته نیست، و اینکه دستور از جای دیگری آمده است."



او گفت که از طریق اشخاص ثالث مطلع شده که مصاحبه با فرزند آیت الله منتظری که در آن از رهبر ایران انتقاد شد، اقدامی بود که باعث اخراج او توسط دولت شد.



خانم اسپینوزا گفت که مقام های ایرانی از نحوه پوشش انتخابات خرداد ۱۳۸۸ توسط او راضی نبودند.

No comments:

Post a Comment