Tuesday, October 12, 2010

20مهر :هشدار وزير بهداشت: آتشفشانى از ايدز در راه است

جرس: وزير بهداشت، نسبت به شيوع ايدز از طريق رفتارهاى جنسى پرخطر هشدار داد و گفت: بررسي‌ها نشان داده كه بر اساس بررسي‌هاى انجام شده از افراد خيابانى و طبق خوداظهارى اين افراد، حدود 50 درصد از افراد خيابانى به ايدز مبتلا هستند كه مي‌توانند اين بيمارى را به ديگران منتقل كنند.




به گزارش ايسنا، دكتر مرضيه وحيد دستجردى در حاشيه نشستى با مدير اجرايى برنامه مشترك سازمان ملل متحد در زمينه «ايدز» با اشاره به موفقيت‌هاى ايران در زمينه كنترل و كاهش ايدز در ميان معتادان زنداني، گفت: با اقدامات انجام شده شيوع بيمارى ايدز در معتادان تزريقى زندانى از 8/3 به 4/1 درصد كاهش يافته است، اين رقم قابليت كاهش به صفر را نيز دارد.





وى در رابطه با اقدامات انجام شده براى كاهش شيوع ايدز در خارج از زندان‌ها نيز گفت: در اين زمينه كلينيكي‌هاى رفتارى گذرى و كلينيك‌هاى مثلثى راه‌اندازى شده است كه اين كلينيك‌ها در حال توسعه هستند. در مجموع برنامه آينده وزارت بهداشت براى مبارزه با ايدز، تمركز اين كلينيك‌ها در مناطق پرخطر است.







وزير بهداشت مركز اصلى درمان ايدز را در تهران و در بيمارستان امام خمينى (ره) عنوان كرد و گفت: اما در مراكز اغلب استان‌هاى كشور، مركز درمانى بيماري‌هاى عفونى به ويژه‌ HIV /ايدز وجود دارد كه بيماران از طريق كلينيك‌هاى رفتارى شناسايى و به اين مراكز درمانى معرفى مي‌شوند.





وى ميزان شيوع موارد ايدز در زنان باردار و نوزادان آن‌ها را در حد صفر عنوان كرد و گفت: عليرغم آن كه تاسيس كلينيك‌هاى متادون تراپى ميزان كنترل ايدز در زندانيان و معتادان با موفقيت همراه بوده، اما براى موج‌هاى بعدى اين بيمارى از طريق مسايل اخلاقى و رفتارى و رفتارهاى جنسى نگراني‌هايى وجود دارد. بنابراين به خانواده‌ها و جوانان توصيه مي‌شود كه اين موضوع را جدى بگيرند. در اين زمينه وزارت بهداشت نيز سعى در گسترش كلينيك‌هاى مشاوره رفتارى دارد، همچنين لازم است كه رسانه‌ها در اطلاع رسانى به خانواده‌ها اقدامات لازم را انجام دهند تا از اپيدمى آينده اين بيمارى جلوگيرى شود.









دكتر وحيد دستجردى تاكيد كرد كه خطر ارتباطات جنسى غيرقانونى و غيراخلاقى مي‌تواند افراد را به شدت در معرض ابتلا به ايدز قرار دهد. بررسي‌ها نشان داده كه بسيارى از افراد خيابانى مبتلا به ايدز هستند كه مي‌توانند ديگران را نيز درگير اين بيمارى كنند.



وى در ادامه با اشاره به شناسايى حدود 22 هزار ايرانى مبتلا به ايدز، گفت: آمارهاى جهانى مبنى بر آن است كه آمارهاى واقعى مبتلايان به ايدز در كشورها بايد چهار برابر آمارهاى شناسايى ارزيابى شوند. بنابراين بيش از 80 هزار فرد مبتلا به ايدز در كشور وجود دارد كه در اين ميان يك چهارم آن‌ها شناسايى شده‌اند. البته اين ميزان نسبت به آمار دنيا، آمار بالايى نيست، اما نسبت به فرهنگ كشور آمار بالايى است.









وزير بهداشت بيشترين مبتلايان به ايدز را مربوط به معتادان تزريقى عنوان كرد و گفت: در حال حاضر هفت درصد از مبتلايان به ايدز را افراد در معرض خطر مسايل اخلاقى و رفتارى تشكيل مي‌دهند. با افزايش رفتارهاى پرخطر در آينده ممكن است با آتشفشانى از بيمارى ايدز در كشور روبرو شويم، بنابراين لازم است در اين زمينه اطلاع رسانى لازم به مردم صورت گيرد.





وى همچنين در رابطه با قرار گرفتن ايران در مسير ترانزيت مواد مخدر گفت: طى چند سال اخير كشت مواد مخدر در كشور افغانستان نه تنها كاهش نداشته است، بلكه افزايش زيادى داشته است. به نظر مي‌رسد توطئه‌اى پشت اين قضيه است تا با افزايش كشت خشخاش، جوانان ما را به موادمخدر آلوده كنند. خانواده‌ها بايد اين مساله را جدى بگيرند و همه سازمان‌ها بايد آگاهي‌هاى لازم را در اختيار جوانان قرار دهند.







20 مهر 1389 18:13

No comments:

Post a Comment