Tuesday, March 22, 2011

۱۳۸۹؛ سال غرق شدن کوسه-

هیچ‌کس گمان نمی‌کرد در پایان سال ۱۳۸۹، هاشمی رفسنجانی به عنوان یکی از ستون‌های نظام، بعد از همه خدماتی که به آیت‌الله خامنه‌ای کرده بود، اینچنین فرو بریزد. هاشمی بارها تلاش کرد دل‌بستگی خود را به نظام نشان دهد. تلاشی به موازات همراهی گروهی از رسانه‌های خارج از کشور که در برابر بازی‌های سیاسی رئیس پیشین مجلس خبرگان ساکت بودند، سکوتی که اکبر گنجی تا حدی شکست.




او را «پادشاه‌ساز» نامیده‌اند. کسی که توانست با یک نقل قول غیر قابل اثبات، حجت‌الاسلام خامنه‌ای روز ۱۳ خرداد ۱۳۶۸ را طی دو روز تبدیل به آیت‌الله و بعد از چند سال بدل به آیت‌الله‌العظمی‌خامنه‌ای کند. هاشمی رفسنجانی با نقل آخرین کلمات پیش از مرگ آیت‌الله خمینی، کلماتی که انگار فقط خودش کامل‌اش را شنیده بود و یک دو نفر تایید‌اش کردند، یک روحانی غیر مرجع را در جایگاه «امام» بنشاند.



اما ۲۱ سال بعد، کار به جایی رسید که عدم اطمینان به او از سوی رهبری و فعالیت‌های فرزندان هاشمی منتهی به کنار زدن سردار سازندگی از یکی از مهم‌ترین کرسی‌های نظام شد.



هاشمی که مدعی بود مقام برای‌اش اهمیت چندانی ندارد، در آخرین روزهای پیش از انتخابات هیات رئیسه مجلس خبرگان، تمامی تلاش خود را به کار بست که نظر مثبت رهبری را با سخنان و موضع‌گیری‌های خود جلب کند. از «حرام» خواندن تظاهرات اعتراضی ۲۵ بهمن تا انتشار بیانیه شدیداللحن مجلس خبرگان علیه «سران فتنه».



اما کسی که برخلاف بسیاری از سایت‌های سبز، در برابر بازی‌های هاشمی ساکت نبود، اکبر گنجی بود که باز خاطره انتشار مقالات‌اش در باره «عالیجناب سرخ‌پوش» را زنده کرد.



گنجی در هفته‌های آخر سال بارها در رادیو فردا، بی‌بی‌سی و روزآنلاین مسائلی از دوران قدرت هاشمی را به مخاطبان یادآوری کرد که همراهان مطبوعاتی رئیس مجمع تشخیص مصلحت در خارج و داخل سعی در پنهان کردن‌شان کرده بودند. انتشار مطالب ستایش‌آمیز از هاشمی در بسیاری از رسانه‌های منتقد نظام در خارج از کشور، سوال‌های زیادی را در باره مجموعه روابط گروهی از روزنامه‌نگاران با خاندان هاشمی پدید آورده بود. اما هرچه بود، گنجی راه خودش را می‌رفت و با استفاده از مستندات تاریخی و حرف‌های خود هاشمی، امید بسیاری از جوانان امیدوار به سردار سازندگی را نا امید کرد.



هاشمی رفسنجانی در ماه‌های آخر، «رهبری» را تقدیس کرده بود و در عین حال گفته بود: «عبورازشرايط فعلی کشورو حل مسأيل پيشٓ آمده تنها در قدرت رهبری است. بدون نقش ٓافرينی ايشان و همچنين حمايت همه افراد و گروه‌های داخلی نمی‌توان به حل مسأيل اميدوار بود... خطر اين است که امروز عدهای با ادعای حمايت از اسلام، انقلاب و دفاع از نظام در حال توطٔئه بر ضد جمهوری اسلامی هستند.»



در روزهای آینده به بررسی فرایندهای منتهی به بزرگ‌ترین سقوط سیاسی سال و نوشته‌های گنجی خواهیم پرداخت.

No comments:

Post a Comment