Monday, February 21, 2011

نوول ابسرواتور: بد اقبالی ایرانیان فقدان یک ارتش بی طرف در کشور است

نوول ابسرواتور: بد اقبالی ایرانیان فقدان یک ارتش بی طرف در کشور است


تلویزیون العربیه : بادهای تغییر در ایران نیز وزیدن گرفت



نوول ابسرواتور: بد اقبالی ایرانیان فقدان یک ارتش بی طرف در کشور است



رادیو فرانسه، بیژن برهمندی : این تظاهرات که از یک سال پیش تا کنون سابقه نداشته است، آشکارا از جنبش های آزادی بخش منطقه الهام گرفته و بطور رسمی نیز در دفاع از مردم تونس و مصر برگزار شد. ضمن آنکه تظاهر کنندگان علیه خودکامگی حاکمان کشور نیز شعار دادند و بویژه با شعار"مبارک، بن علی، نوبت سید علی" شخص رهبر را نشانه رفتند.



مطبوعات هفتگی فرانسه، بگمانم مثل تقریباً تمام مجلات هفتگی مهم دنیا، پر از گزارش و تفسیر درباره طوفان تغییر و تحولاتی است که تمام منطقه خاور میانه را در بر گرفته و مردم ستمدیده خشمگین را به خیابان ها کشانیده و حاکمان ستمگر را به وحشت انداخته است.

نوول ابسرواتور این هفته تفسیری دارد از " ژیل آنکتی" تحلیلگر این نشریه درباره تظاهرات 25 بهمن . بعقیده او علیرغم بیانیه های شدید الحن مقامات حکومتی علیه تظاهرات " غیر قانونی عوامل صهیونیست و نوکران بیگانه" ، هزاران نفری که در تهران ، تبریز، اصفهان و شیراز به خیابان ها ریختند، به معنای واقعی کلمه از خود شهامت نشان دادند. این تظاهرات که از یک سال پیش تا کنون سابقه نداشته است، آشکارا از جنبش های آزادی بخش منطقه الهام گرفته و بطور رسمی نیز در دفاع از مردم تونس و مصر برگزار شد. ضمن آنکه تظاهر کنندگان علیه خودکامگی حاکمان کشور نیز شعار دادند و بویژه با شعار"مبارک، بن علی، نوبت سید علی" شخص رهبر را نشانه رفتند.

مفسر نوول ابسرواتور یاد آوری می کند که آیت الله خامنه ای این گستاخی را از خود نشان داد که با دوروئی کامل حوادث خاور میانه را " بیداری اسلامی " بنامد و آنرا میراث انقلاب اسلامی معرفی کند. این در حالی بود که حکومت تمام اخبار مطبوعات غرب در این باره را بشدت سانسور میکرد و اجازه نمی داد که اشتیاق تب آلود مردم خاورمیانه به آزادی، در ایران انعکاس یابد.



تلویزیون العربیه : بادهای تغییر در ایران نیز وزیدن گرفت



آژانس ايران خبـــــــــــــر: آنچه كه در پي مي آيد گزارش تلويزيون العربيه از تظاهرات بزرگ اول اسفند ميباشد , اين گزارش در تاريخ 20 فوريه ( اول اسفند ) پخش شده است :



بار دیگر ایران با تظاهراتی که شهرهای مختلف را در برگرفت شعله‌ور شد. نیروهای امنیتی و بسیج با گلوله جنگی با تظاهرات مقابله کردند. خبرهای اولیه نشان می‌دهد که یک نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی‌شده‌اند. دختر هاشمی رفسنجانی رئیس‌جمهور سابق نیز دستگیر شد.



گزارشگر نجاح محمدعلی : خیلی ساده می‌شود تصور کرد که بادهای تغییر که از تونس شروع شد و از مصر عبور کرد نمی‌تواند ایران را همان‌طوریکه برخی از سران رژیم به آن عقیده دارند و برای آن ترویج می‌کنند، مستثنی کند. که دری نجف آبادی وزیر امنیت سابق ایران گفت:

جمهوری اسلامی یک نظام دینی است ولی دولت هایی که در منطقه فرو می‌ریزند دیکتاتوری هستند!



شعارهای تظاهرات در تهران و شیراز و بقیه شهرها مثل رشت و بابل در شمال و مشهد در شرق نشان داد که ایران در آستانه یک تغییر واقعی است. درگیریها در مناطقی مثل میدان ونک و سهروردی و اطراف دانشگاه صنعتی شریف شدید بود و شعارهایی که تظاهر‌کنندگان می‌دادند خواستار تغییر بودند. طرح اصلاح‌طلبان همان‌طوریکه در خیابان ولی العصر طولانی‌ترین خیابان تهران انجام شد، این بود که تظاهرات به‌صورت صامت به حرکت در بیاید. ولی نیروهای امنیتی و بسیج لباس‌شخصی و موتورسواران تهاجم به تظاهر‌کنندگان را شروع کردند که بعد از آن خشونت و درگیری شروع شد. اصلاح‌طلبان در این تظاهرات می‌خواستند که یاد دو نفری که در دوشنبه گذشته کشته شده بودند را گرامی بدارند. ولی نیروهای امنیتی وگروههای بسیج و عناصر مخفی در مناطق مختلف از جمله میدان هفت تیر و خیابان عباس آباد به تظاهر‌کنندگان شلیک کردند که درنتیجه حداقل یک نفر کشته و تعدادی زخمی‌شدند....

No comments:

Post a Comment