Sunday, May 17, 2009

اولین علایم رسمی از تلاش حامیان دولت برای عزل لاریجانی


در حالی که منابع خبری از فشار سنگین حامیان دولت بر فراکسیون اصولگرایان برای صدور یک بیانیه در حمایت از کاندیداتوری محمود احمدی‌نژاد خبر می‌دهند و اعلام شده که طیف حامی دولت به دلیل مخالفت لاریجانی با این بیانیه تا مرز تلاش برای برکناری وی از ریاست مجلس پیش رفته است؛ یک نماینده حامی دولت برای اولین بار تایید کرد که جریان رایحه خوش خدمت به دنبال تغییر در ترکیب هیات رئیسه مجلس است
در حالی که قرار است به زودی برای انتخاب هیات‌رئیسه مجلس هشتم رای‌گیری شود، یکی از نمایندگان حامی دولت در مجلس برای نخستین بار خواستار آن شد که ترکيب هيات رييسه در سال دوم عمر مجلس هشتم تغيير کند.

علي اصغر زارعي نماینده سرسخت حامی احمدی‌نژاد در مجلس و عضو جریان رایحه خوش خدمت اعلام کرد که همفکران وی در حال بررسي موضوع انتخابات هيات رييسه مجلس هستند.

وي با تاکید بر این که «هيات رييسه مي توانست هم در زمينه قانونگذاري و هم اعلام مواضع سياسي بهتر عمل کند»، گفت: به نظر من ترکيب هيات رييسه بايد وضعيت متفاوتي نسبت به سال اول مجلس داشته باشد. زارعي افزود: اکثريت نمايندگان در فراکسيون انقلاب اسلامي (فراکسیون رایحه خوش خدمت سابق) معتقدند که ترکيب هيات رييسه بايد در سال دوم تغيير کند.

این اظهارنظر صریح زارعی در حالی است که منابع خبری پیشتر اعلام کرده بودند مخالفت لاریجانی با حمایت رسمی فراکسیون اصولگرایان از کاندیداتوری احمدی‌نژاد باعث شده است که حاميان دولت در مجلس پيشنهاد استعفاي علي لاريجاني از رياست فراکسيون اصولگرايان را مطرح کنند.

با آن که روابط عمومی مجلس با ارسال دورنگاری، این خبر مخصوصاً «اتمام حجت روح‌الله حسینیان با لاریجانی» را تلویحاً تکذیب کرده است، اما منابع مطلع تاکید می‌کنند که نمایندگان رایحه خوش خدمتی به دنبال پایین کشیدن لاریجانی از کرسی ریاست مجلس هستند تا هم قدرتنمایی کرده باشند و هم زمینه حمایت رسمی فراکسیون اصولگرایان از نامزدی آقای احمدی‌نژاد را فراهم نمایند.

به گفته این منابع مطلع؛ لاريجاني و طيف قابل توجهی از راست سنتي مجلس اصرار دارند بيانيه‌ای تحت عنوان حمايت فراکسيون اصولگرايان مجلس از احمدی‌نژاد منتشر نشود و «سکوت» کنند.

یکی از نمایندگان مجلس هفته قبل در گفتگو با یک روزنامه داخلی تصریح کرد: اگر لاريجاني حمايت از احمدي نژاد را در شأن خود نمي‌بيند بهتر است از فراکسيون اصولگرايان استعفا بدهد تا اين فراکسيون فارغ از ملاحظات لاريجاني از احمدي نژاد حمايت کند!

بر اساس این گزارش‌ها؛ مخالفت لاریجانی با حمایت رسمی فراکسیون اصولگرایان از احمدی‌نژاد در حالی است که بسیاری از چهره‌های دیگر مجلس از جمله محمدرضا باهنر، احمد توکلي، محمدرضا کاتوزيان، غلامرضا مصباحي مقدم و... نیز مخالف صدور چنین بیانیه‌ای هستند و سکوت را به حمايت از احمدي نژاد ترجيح مي دهند.

در این میان، برخی منابع خبری منتقد دولت ادعا کرده‌اند که جناح رایحه خوش خدمت حتی به غلامعلی حداد عادل پیام داده است که در صورت حمایت رسمی او و نزدیکانش از نامزدی احمدی‌نژاد، از بازگشت دوباره وی به کرسی ریاست مجلس حمایت خواهند کرد.

No comments:

Post a Comment