Friday, August 22, 2014

دولت اجازه دفن سیمین بهبهانی در امامزاده طاهر را نداد

دولت اجازه دفن سیمین بهبهانی در امامزاده طاهر را نداد

سیمین بهبهانی که روز سه‌شنبه درگذشت، وصیت کرده است که در امامزاده طاهر دفن شود، اما فرمانداری کرج از این کار ممانعت کرد.

به گزارش «تابناک» فرماندار کرج گفت: «به دلیل نبود قبر در امامزاده طاهر، سیمین بهبهانی در این مکان مقدس دفن نمی‌شود.»
محمد تقی ایرانی اظهار داشت: «با توجه به اینکه در حال حاضر قبری در امامزاده طاهر وجود ندارد و اساسا زمینی دیگر در این محوطه برای تدفین اموات نداریم، بنابراین دیگر در محوطه امامزاده طاهر اموات دفن نمی‌شوند.»
وی افزود: «همچنین مرحومه بهبهانی نه اهل کرج بوده و نه در این شهرستان وفات کرده و دیگر بیان این مطالب که در استان البرز و شهرستان کرج دفن شود، معنی ندارد.»
رییس‌دانا: کانون در تشییع سیمین شرکت نمی‌کند
در همین حال فریبرز رییس دانا، یکی از دوستان خانوادگی خانم بهبهانی و از اعضای کانون نویسندگان، ‌در مطلبی که در صفحه فیسبوک خود منتشر کرده، نسبت به خاکسپاری پیکر سیمین بهبهانی در بهشت زهرا اعتراض کرده و آن را ناشی از فشارهای دولتی دانسته است.
پیکر سیمین بهبهانی شاعر ایرانی قرار است امروز جمعه ۳۱ مرداد از مقابل تالار وحدت به سمت بهشت زهرای تهران تشییع ‌و در همان جا به خاک سپرده شود.
فریبرز رییس‌دانا در متنی که در شبکه اجتماعی «فیسبوک» منتشر کرده، اعلام کرده است که کانون نویسندگان ایران با دفن پیکر سیمین بهبهانی، غزل‌بانوی شعر ایران در بهشت زهرا، بر خلاف وصیت او مخالف است.
فریبرز رییس‌دانا گزارش داده که وزارت اطلاعات و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ترفندهایی تلاش کرده‌اند کانون نویسندگان ایران را از مراسم تشییع سیمین بهبهانی حذف کنند.
وی با کنایه نوشت: «دو وزارت پیام می‌آوردند و در رسانه‌ها هم ظاهر می‌شدند تا همزادی نام تو و کانون نویسندگان را بزدایند.»
گفتنی است سیمین بهبهانی وصیت کرده بود که در امام‌زاده طاهر کرج دفن شود. در امام‌زاده طاهر کرج دوستان نویسنده و هنرمند سیمین بهبهانی، از جمله کسانی چون احمد شاملو، هوشنگ گلشیری، محمد مختاری، جعفر پوینده، غزاله علیزاده و مرتضی حنانه به خاک سپرده شده‌اند.
فریبرز رییس‌دانا نامه سرگشاده‌اش را با وداع با سیمین بهبهانی به پایان می‌برد و می‌گوید کانون نویسندگان در مراسم تشییع او بر خلاف وصیت شاعر شرکت نخواهد کرد.
رییس‌دانا می‌نویسد: «من و تقریباً همه دوستان کانون به انتخاب خودشان با تو از همین جا بدرود می‌گوییم و به احترام نام بلندت که خاتون غزل آزادی و از سرداران کانون نویسندگان ایران بودی در مراسم فردا و هیچیک از مراسم تحمیلی ریاکارانه از این دست شرکت نخواهیم کرد.»
سیمین بهبهانی بامداد سه‌شنبه ۲۸ مردادماه در سن ۸۷ سالگی بر اثر ایست قلبی و تنفسی در بیمارستان پارس تهران درگذشت.او از ۱۵ مردادماه به اغما رفت و در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری بود.

No comments:

Post a Comment