Thursday, April 21, 2016

واکنش‌ها به قتل ستایش قریشی

واکنش‌ها به قتل ستایش قریشی

Image copyrightUGC
Image captionاین عکس را مرضیه از مراسم یادبود ستایش در شهر ورنامو در سوئد برای بی بی سی فرستاده است
چند روز پیش خبر قتل ستایش قریشی، کودک شش ساله افغان در ورامین، به سرعت در شبکه های اجتماعی دست به دست شد و واکنش های گسترده کاربران افغان و بعضی از ایرانی ها را در پی داشت. بعد از این واکنش ها بود که رسانه ها پیگیر ماجرا شدند و مشخص شد این دختربچه در روز ۲۲ فروردین ناپدید و یک روز بعد، جسد او در خانه یکی از همسایگان پیدا شده است. پلیس به خانواده او گفته که پسر ۱۷ ساله همسایه به اتهام قتل این دختربچه دستگیر شده و به عمل خود اعتراف کرده است.
موضوع ملیت ایرانی قاتل و افغان بودن مقتول، در بعضی از واکنش های کاربران افغان برجسته شد. عده ای از افغان های مقیم ایران که در مجموع نسبت به میزبانی ایران ناخرسند بوده اند، این قتل و رسانه ای نشدن آن در روزهای ابتدایی را نشانه ای از بی توجهی مسئولان نسبت به حقوق شهروندان افغان مقیم ایران می دانند.
در مقابل بعضی از کاربران ایرانی این قتل را محکوم کردند و حتی در مراسمی که قرار بود برای یادبود ستایش در مقابل سفارت افغانستان در تهران برگزار شود در کنار افغان ها حاضر شدند. البته نیروی انتظامی مانع از این تجمعشد و با بعضی از افراد برخورد کرد.

آیا شما قتل ستایش را فارغ از ملیت قاتل و مقتول، صرفا یک پرونده جنایی می دانید یا با کسانی که ملیت طرفین پرونده را در نحوه برخورد مسئولان موثر می دانند، موافقید؟

به نظر شما چرا عده ای این پرونده را موضوعی با ابعاد قومیتی می دانند؟

واکنش ها به این قتل از کاربران عادی شبکه های اجتماعی فراتر رفته و برخی از چهره های سیاسی و اجتماعی در ایران و افغانستان هم به آن واکنش نشان داده اند. از جمله حسن خمینی، نوه رهبر سابق ایران، در صفحه اینستاگرام خود نوشته است: "کسانی که در غربت زیسته باشند و یا از غربت کشیدگان مصایب آن را شنیده باشند، در مى یابند که اندوه و مصیبت در غربت سخت تر و دردناک تر است". او در ادامه نوشته: "سر بسته بگویم که ظلم، حق کشى، اجحاف و تعدى، ملیت و دین ندارند هر چند شرمندگى آن براى ما صاحب خانه ها مى ماند".

آیا در پرونده های جنایی نظیر این، ملیت قاتل یا مقتول بر نگاه و تفسیر شما از ماجرا تاثیرگذار است؟

حساسیت جرائم جنسی و قتل، در گذشته در مواردیموجب نگاه منفی جامعه میزبان به هموطنان عامل جنایت بوده است.

فکر می کنید اگر در پرونده اخیر، قاتل یک افغان و مقتول یک ایرانی بود، آیا جامعه میزبان واکنشی متفاوت می داشت؟

اگر مایل هستید در برنامه نوبت شما شرکت کنید می‌توانید اطلاعات تماس خود را برای بی‌بی‌سی فارسی بفرستید تا با شما تماس گرفته شود.

No comments:

Post a Comment