Thursday, March 4, 2010

نيويورك تايمز:

















نيويورك تايمز:
پيشنويس جديد تحريمها عليه رژيم ايران توزيع شد
شوراي امنيت ملل متحد
نيويورك تايمز خبر داد: پيشنويس جديد تحريمها عليه رژيم ايران توزيع شد
آمريكا مشغول توزيع پيشنويس قطعنامه جديد تحريمهاى شديدتر عليه ايران است. به گفته ديپلوماتهاى شوراى امنيت اين تحريمها روى سيستم بانكى، كشتيرانى و بيمه بخشهايى از اقتصاد ايران متمركز خواهند بود.
آمريكا در حال حاضر منتظر چين و روسيه است كه علامت بدهند كه خواهان شروع مذاكرات بر سر اين تدابير هستند.
تحريمهاى پيشنهادى جديد هم در وسعت و هم بر شدت، سه دور تحريمهاى سابق كه از 2006 به اجرا گذاشته شده‌اند افزوده است. هدف، اين است كه رژيم ايران غنى‌سازى اورانيوم را متوقف كرده و براى آينده برنامه اتمى خود به پاى مذاكره بيايد.

اين ديپلوماتها گفتند تحريمهاى جديد پيشنهادى، خواهان ممنوعيت بلادرنگ معاملات مشخصى با ايران مى‌شود كه در تحريمهاى موجود به كشورها توصيه شده بود تا ”هوشيارى“ يا ”خويشتندارى“ در تبادلات با ايران در برخى از زمينه‌هاى تجارت تسليحاتى، كشتيرانى و بانكى، وجود داشته باشد.

نيويورك تايمز افزود: تمركز تحريمهاى جديد روى سپاه پاسداران است كه كه بخش وسيعى از تجارت در ايران را در دست دارد. به گفته ديپلوماتها صنايع نفتى با اينحال شامل اين تحريمهاى جديد نمى‌شوند. تحريمهاى پيشنهادى جديد خواهان گسترش ساير جنبه‌هاى تحريمهاى موجود هستند از جمله گسترش ليست بانكها كه از قبل مشخص شده‌اند و حداقل بانك مركزى ايران هم به بانك ملى و بانك صادرات كه قبلاً هدف قرار گرفته‌بودند افزوده مى‌شود.
تحريمهاى پيشنهادى جديد هم‌چنين شامل گسترش ليستى از اشخاص است كه به‌دليل دست داشتن در برنامه اتمى با منع مسافرتى و مسدود شدن دارائى‌هايشان مواجه هستند.

اين تحريمها كه در حدود 6 صفحه توضيح داده شده‌اند كمپانيها و اشخاصى را كه در برنامه‌هاى توسعه اتمى و موشكى دستاندركار بوده يا به آنها كمك يا تعاول مالى مى‌رسانده‌اند را شامل مى‌شود. تحريمهاى جديد شامل ممنوعيتى هم عليه صادرات تسليحاتى مى‌شود.
تاكنون هيچ واكنشى به اين پيشنويس از طرف چين نبوده است. چين به‌طور آشكار با تحريمها مخالفت كرده اما ايالات متحده و متحدانش در شوراى امنيت اميدوارند كه جيمز اشتاينبرگ معاون وزيرخارجه آمريكا در گفتگوهايش در پكن بتواند اين موضعگيرى را از طرف چين استخراج نمايد.

ديپلوماتها گفتند اشتاينبرگ اولين مقام آمريكايى خواهد بود كه مى‌تواند اين پيشنويس را به اعضاى ارشد حكومت برساند.
به گفته ديپلوماتهاى درگير در اين گفتگوها، واكنش اوليه روسيه منفى بوده و گفته است اين تدابير بسيار قوى هستند. … با اينحال مسكو از ايده تحريمهاى جديد در گفتگوهاى بعدى حمايت كرده است.

ويتالى چوركين سفير روسيه در ملل ‌متحد در كنفرانس خبرى در اواخر سه‌شنبه گفت ما تلاش مى‌كنيم كه باب مذاكرات را باز نگهداريم اما ايران با دادن پاسخهاى مناسب كه انتظارش را داشتيم همراهى نكرده است. وى گفت روسيه به‌طور فزاينده‌يى از نتيجه‌گيريهاى اخير آژانس بين‌المللى انرژى اتمى ابراز نگرانى كرده و اشاره كرده كه ايران ممكن است به‌رغم ادعاهايش مبنى‌بر برنامه صلح‌آميز اتمى، درصدد توسعه يك سلاح اتمى باشد…

چورگين افزود اينها ما را نسبت به ماهيت برنامه اتمى آنها نگران مى‌سازد. وى گفت او هنوز دستوراتى از مسكو براى شروع مذاكرات در ارتباط با دور جديد تحريمها را دريافت نكرده است. با اين وصف پكن تنها كشور مانع در ميان شش قدرت اصلى است كه در مذاكره با ايران بوده‌اند. …

كشورهاى غربى، خواهان اتمام كار تصويب يك قطعنامه، قبل از ماه مه هستند يعنى وقتى كه قدرتهاى جهان وارد گفتگوها راجع به ان.پى.تى (پيمان منع تكثير) مى‌شوند و زمانى كه لبنان يعنى مركز گروه راديكال حزب‌الله كه از نزديك با ايران متحد است، رياست شوراى امنيت را در دست مى‌گيرد.

No comments:

Post a Comment