Thursday, November 7, 2013

ظریف: ایران و ۱+۵ در یک‌قدمی تفاهم نتانیاهو، توافق احتمالی را معامله قرن برای ایران خوانده است

ظریف: ایران و ۱+۵ در یک‌قدمی تفاهم

نتانیاهو، توافق احتمالی را معامله قرن برای ایران خوانده است

به گزارش سی‌ان‌ان، جواد ظریف گفته است که احتمال توافق جمهوری اسلامی و قدرت‌های ۱+۵ بیش از پیش شده است.
سفر جان کری به ژنو، و توییت بنیامین نتانیاهو درباره احتمال رسیدن توافق با ایران، نشان می‌دهد که جمعه ۱۷ آبان ممکن است مهم‌ترین روز برای تیم‌های مذاکره کننده هسته‌ای، در طول ۱۰ سال اخیر باشد.
جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان اظهار امیدوار کرده که تا پایان مذاکرات در ژنو، طرفین به تفاهمی دست یابند.
در صورت دست‌یابی به یک تفاهم، ایران باید غنی‌سازی اورانیوم را در حد ۲۰٪ متوقف کند و ذخایر برجای مانده‌اش را کاهش دهد، و نیروگاه اراک را نیز به کار نیاندازد. هم‌چنین، جمهوری اسلامی از سانتریفوژ‌های پیشرفته‌اش نیز نباید بهره ببرد. در مقابل، بخشی از تحریم تبادلات طلا و فلزات گران‌بها و هم‌چنین محصولات پتروشیمی ایران برداشته می‌شود و جمهوری اسلامی می‌تواند به بخشی از دارایی‌های بلوکه شده در بانک‌های خارجی دست یابد.
مقام‌های آمریکایی معتقدند که جمهوری اسلامی نیازمند دست‌یابی به یک توافق در اسرع وقت است.
اما دولت اسرائیل رسیدن به تفاهم با رژیم تهران را مخالف منافع خود می‌داند. بنیامین نتانیاهو در توییتی که امروز منتشر شد، نوشت اگر خبرهایی که از ژنو می‌رسد واقعیت داشته باشد، این معامله قرن برای ایران است.
مقام‌های آمریکایی نیز گفته‌اند که جان کری برای پیوستن به مذاکرات در روز جمعه به ژنو خواهد رفت. سفر کری، بعد از دیدارش با نتانیاهو خواهد بود

No comments:

Post a Comment