Thursday, November 7, 2013

سعید مرتضوی: یک متهم و سه پرونده شکایت

سعید مرتضوی: یک متهم و سه پرونده شکایت

سعید مرتضوی پیش از ورود به دادگاهسعید مرتضوی پیش از ورود به دادگاه

سعید مرتضوی می گوید در پرونده پالیزدار باید صد درصد تبرئه شوم . اگر رسیدگی منطبق بر عدل باشد باید به ما مدال و پاداش بدهند.

سعید مرتضوی، دادستان برکنار شده پیشین تهران و متهم پرونده هایی چون کهریزک و پالیزدار، روز سه شنبه با دوساعت و سه ربع تاخیر در دادسرای کارکنان دولت حضور یافت.

سعید مرتضوی که در پرونده جنایت های کهریزک برای همیشه از خدمات دولتی منفصل شده بود و با این حال در دولت احمدی نژاد به ریاست اداره قاچاق ارز و طلا و سپس ریاست سازمان تامین اجتماعی گمارده شد، درپی شکایت عده ای به دلیل بازداشت های غیرقانونی به دادگاه احضار شده است.

او که تاکنون بارها به دلیل در دسترس نبودن و یا بی اعتنایی به احضاریه های  دادگاه ازشرکت در جلسه دادرسی طفره رفته بود سرانجام با حدود سه ساعت تاخیر، در دادگاه حضور یافت. در حالی که زمان حضور در دادگاه  ساعت ۳ بعد از ظهرتعیین شده بود او در ساعت ۵و ۴۵ دقیقه به دادگاه آمد.  گفته می شود علت حضور این بار او پس از آن بود که دادگاه اورا در صورت عدم مراجعه تهدید به جلب کرده بود.

دو پرونده شکایت در یک روز
دادگاه روز سه شنبه برای رسیدگی به دو پرونده شکایت از مرتضوی تشکیل شده بود. شکایت بازداشت شدگان مربوط به پرونده معروف به پالیزدار و شکایت اولیای دم محسن روح الامینی، از جان باختگان پرونده معروف به جنایت کهریزک.

سعید منتظری که پیش از ورود به جلسه دادگاه با خبرنگاران سخن گفت، در باره سابقه  پرونده  پالیزدار گفت شاکیان از او و معاون او و بازپرس پرونده پالیزدار به دادسرا شکایت کرده اند. او افزود در این پرونده بازپرس از اتهام بازداشت غیرقانونی تبرئه شد ولی به خاطر اتهام دیگری که رفتار نامناسب و خلاف قانون توصیف شد، به پرداخت ۵۰۰ هزار تومان محکوم شد. به گفته سعید مرتضوی، معاون او نیز تبرئه شد و قرار منع پیگیری برای او صادر شده است. او گفت که اکنون نوبت رسیدگی به اتهام او درمورد بازداشت غیرقانونی است.

سعید مرتضوی درباره افرادی که او آنان را باند پالیزدار می خواند، گفت این گروه با استفاده از ماموریت تحقیق و تفحص مجلس از قوه قضائیه وارد سازمان بازرسی کل کشور شدند و اسناد محرمانه را از این سازمان خارج کردند و به خانه های خود بردند. او همچنین از انتقال اسنادی که به موضوع تحقیق و تفحص مربوط نبود، مانند صورت جلسه های دادگاه انقلاب درباره بازجویی از یک جاسوس شوروی، به خانه خودشان خبر داد. او گفت  به همین دلیل به عنوان دادستان این افراد را بازداشت کرده و هیچ تخلفی از موازین قانونی نکرده است.

سعید منتظری که در زمان دادستانی اش در قوه قضائیه ایران سابقه هایی چون  قتل زهرا کاظمی، خبرنگار ایرانی- کانادایی در زندان اوین، توقیف فله ای مطبوعات، و صدور احکام سنگین زندان و بازداشت برای روزنامه نگاران و دانشجویان و فعالان حقوق بشر و وکیلان عضو کانون مدافعان حقوق بشر و فروش سوالات کنکور و طرح ارتقای امنیت اجتماعی و موارد دیگر دارد،  درباره پرونده پالیزدار گفت :«این افراد در مصاحبه های خود با استناد به اسناد غیر واقع بیش از ده نفر از علما و مراجع را به سوء استفاده مالی و اقتصادی محکوم کردند که مرحوم عسگراولادی نیز از سوی این افراد به فساد مالی و اقتصادی محکوم شده بود، لذا این اتهامات خلاف واقع بود زیرا باند پالیزدار به گزارش اولیه باند بازرسی استناد کرده در صورتی که بعد از رسیدگی مشخص شد موضوع اشتباه است.»

دادگاه رسیدگی به بخش هایی از پرونده پالیزدار در ساعت  هشت شب به پایان رسید اما سعید مرتضوی برای پاسخ دادن به پرسش های شاکی دیگر، وکیل اولیای دم محسن روح الامینی، در  پرونده ای که به آن جنایت کهریزک نام گذاشته اند در دادگاه ماند.

پرونده ای که  به روزهای پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ و شائبه تقلب گسترده در انتخابات و اعتراض مردم به این انتخابات برمی گردد. در آن زمان یک روز پس از رای گیری برای انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، علی خامنه ای در یک سخنرانی بر صحت انتخابات ، پیش از آن که توسط مراجع انتخاباتی تایید شود، تاکید کرد و فرمان مقابله شدید با معترضان را صادر کرد. در انتقال بازداشت شدگان خیابانی به کهریزک که گفته می شود با دستور مرتضوی و همکاری دو قاضی دیگر، حسن زارع دهنوی، معروف به قاضی حداد به عنوان معاون و علی اکبر حیدری فر به عنوان بازپرس  صورت گرفت، دست کم پنج جوان کشته و عده ای نیز مجروح و معلول شدند. کهریزک سوله هایی در خارج شهر بود که اراذل و اوباش را با خشن ترین شیوه ها در آنجا نگه داری می کردند.

اولیای دم کشته شدگان کهریزک همان زمان شکایت خود را از آمران این ماجرا به دادسرا اعلام کردند. دادگاه هم زمان با دادگاه پالیزدار حکم تعلیق هرسه قاضی را صادر کرد. اما شاکیان به احکام قضایی دادگاه اعتراض داشتند و کار پرونده به دیوانعالی کشور کشید. میرمجید طاهری وکیل خانواده محسن روح الامینی به خبرنگاران گفته است هنوز بخشی از پرونده موکلش که به شکایت از سعید مرتضوی مربوط می شود باز است و دادسرا به همین دلیل او را احضار کرده است.

شکایت سوم
در همین حال روز سه شنبه ۱۶ مهرماه  وکیل سعید مرتضوی در پی احضار موکلش در دادسرای کارکنان دولت حضور یافت. احضار او این بار به دلیل شکایت فاضل لاریجانی، یکی  از برادران علی و صادق لاریجانی، دو رئیس قوه قضائیه و قوه مقننه کشور است. فاضل لاریجانی از مرتضوی به خاطر اتهام ضبط و انتشار غیرمجاز مکالمات اوشکایت کرده است.  این شکایت به ماجرای  افشاگری محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری وقت، برای نشان دادن رانت خواهی نزدیکان روسای دو قوه مربوط می شود. محمود احمدی نژاد در صحن علنی مجلس نوارویدیویی را پخش کرد که در آن فاضل لاریجانی از سعید مرتضوی می خواهد میان او و بابک زنجانی برای دریافت خانه و پول وساطت کند و در عوض از نزدیکی او با مقام های عالی جمهوری اسلامی برای تسهیل در امورش استفاده کند.

No comments:

Post a Comment