Sunday, May 3, 2009

محسن رضایی: مسیر احمدی نژاد رو به پرتگاه است



محسن رضایی فرمانده سابق سپاه پاسداران ایران و داوطلب نامزدی انتخابات ریاست جمهوری به شدت از محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران انتفاد کرده و گفته است":اگر مسیر فعلی ادامه پیدا کند ما به سمت پرتگاه می رویم."

آقای رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ایران است و چهره ای متعلق به جناح اصولگرا شناخته می شود، عملکرد دولت آقای احمدی نژاد را پراشتباه توصیف کرد و گفت:"اگر چه دولت نهم دستاورد هایی داشته است اما اگر این مسیر ادامه پیدا کند همین دستاوردها نیز از میان خواهد رفت."

آقای رضایی در اولین نشست خبری خود بعد از اعلام نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری از اصلاح طلبان نیز انتقاد کرد و گفت:"اگر به گذشته برگردیم شکست خواهیم خورد بنابر این بین شکست و پرتگاه باید راه دیگری را انتخاب کنیم."

این داوطلب نامزدی انتخابات ریاست جمهوری سیاست هسته ای دولت آقای احمدی نژاد را ماجراجویانه خوانده و گفته است:"بنده بیشتر ادبیات آقای احمدی نژاد را ماجراجویانه می دانم اما سیاست خارجی ایشان مدیریت می شود و در بسیاری از جاها از افراط ها جلوگیری می شود."

به گفته آقای رضایی،"شتابزدگی، نامه نوشتن و حضور آقای احمدی نژاد در برخی محافل بین المللی" را از جمله نقاط ضعف دولت در عرصه سیاست خارجی معرفی کرده است.

آقای احمدی نژاد در چهار سال گذشته به برخی روسای جمهوری نظیر جرج بوش رئیس جمهور آمریکا و پاپ، نامه نوشت اما پاسخی به این نامه ها داده نشد که به عقیده آقای رضایی، رئیس جمهور نباید هیچگاه به رئیس جمهوری آمریکا نامه بنویسد که پاسخ آن را ندهد.

در بخش های اقتصادی نیز به عقیده آقای رضایی مشکلات زیادی در ایران وجود دارد که "فقر، بیکاری و گرانی" مهمترین آنهاست و این مشکلات رقیب اصلی وی در انتخابات است نه نامزدی های که در صحنه حضور دارند.

به گفته آقای رضایی، ایران در چهار سال گذشته 340 میلیارد دلار از ناحیه نفت، گاز درآمد داشته که "باید با این پول سرمایه گذاری عظیمی در کشور صورت می گرفت اما متاسفانه این کار انجام نشد."

آقای رضایی می گوید که از چهار سال پیش طرح دولت ائتلافی را پیگیری کرده که ائتلافی از "نخبگان معتقد به اصولگرایی و اقوام ایران" است به این معنی که "اگر فرد یا گروهی در انتخابات به پیروزی می رسد فکر کند که صددرصد مردم به او رای داده اند"

"ستاد دولت ائتلافی کارآمد و متعهد" که به ابتکار آقای رضایی تشکیل شده است، حدود ده روز پیش با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که محسن رضایی را به عنوان نامزد نهایی خود برگزیده اما "ایشان به دلیل اینکه ترجیح می دادند یک نفر دیگر از میان آقایان ولایتی، لاریجانی و یا قالیباف نامزد این ائتلاف باشند و ایشان به آنها کمک کنند، از پذیرش آن خودداری کردند و مقرر شد به صورت مستقل و مردمی نامزد انتخابات شوند و ایده دولت ائتلافی را پس از انتخابات پیگیری کنند".

انتشار این بیانیه به معنای عدم تمایل علی اکبر ولایتی، علی لاریجانی و محمد باقر قالیباف نسبت به نامزد شدن در انتخابات یا حمایت از نامزد منتخب این ستاد تلقی شد.

آقای رضایی پیشنهاد کرده که یک دولت سایه نیز در کنار دولت رسمی تشکیل شود که نخبگان موافق و مخالف دولت در آن عضو باشند و کارش مشورت دادن به وزارتخانه ها و نظارت بر عملکرد آنها باشد.

فکر تشکیل یک دولت ائتلافی یا "دولت وحدت ملی" را نخستین بار علی اکبر ناطق نوری تابستان سال گذشته مطرح کرد اما به گفته خود او "این تئوری در نطفه خفه شد".

چند ماه بعد علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز از طرحی به نام "طرح وحدت ملی" سخن گفت.

انتشار گزارش های مربوط به این پیشنهاد در رسانه ها، واکنش هواداران دولت آقای احمدی نژاد را برانگیخت که این پیشنهاد را "عوامفریبانه"، "مشکوک"، "توطئه و جنگ روانی علیه دولت"، "معامله بر سر مصالح مردم"، "ترفند سیاسی" و "چراغ سبز به دشمن برای انقلاب مخملین" می خواندند.

برگزاری "همایش سی سال قانونگذاری و نظارت" هم که به ابتکار آقای لاریجانی و با حضور چهره هایی چون محمد خاتمی، اکبر هاشمی رفسنجانی و مهدی کروبی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، به این تلقی که قصد آقای لاریجانی زمینه سازی برای کنارگذاشتن آقای احمدی نژاد در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است، دامن زد.

آقای لاریجانی که به شدت تحت فشار قرار گرفته بود اعلام کرد که ارائه طرح وحدت ملی "فراتر از رقابت های انتخاباتی است و ربطی به تشکیل دولت ندارد".

حالا به نظر می رسد آقای رضایی هم که در چند ماه اخیر پیگیر معرفی نامزدی برای تشکیل یک دولت ائتلافی بود، از موفقیت این طرح ناامید شده به صورت مستقل داوطلب نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری شده است.

به گفته آقای رضایی، طرح دولت ائتلافی با حضور محمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری تاحدودی منتفی شده بود اما با خارج شدن آقای خاتمی از عرصه انتخابات، فرصت اجرای این طرح فراهم شد و آمدن میرحسین موسوی نیز هیچ تاثیری در دولت ائتلافی ندارد.

آقای رضایی در کنار آقای احمدی نژاد دومین داوطلب نامزدی ریاست جمهوری از جناح اصولگرا به حساب می آید و وی در حالی خود را داوطلب نامزدی کرده که هواداران محمود احمدی نژاد در جناح اصولگرا تلاش می کنند آقای احمدی نژاد را به عنوان تنها نامزد این جناح معرفی کنند.

جبهه پیروان خط امام و رهبری که از 14 تشکل اصولگرا تشکیل شده است آقای احمدی نژاد را به عنوان نامزد خود معرفی کرده است، اما تشکل هایی چون جامعه روحانیت مبارز تهران و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هنوز موضع انتخاباتی خود را اعلام نکرده اند

سلامت انتخابات

گروه های اصلاح طلب که میرحسین موسوی و مهدی کروبی را به عنوان نامزد ریاست جمهوری معرفی کرده اند، نگرانی هایی را در باره سلامت انتخابات دارند و طرح "صیانت از آرا" را مطرح کرده اند اما آقای رضایی گفته است که نگران سلامت انتخابات نیست و با فرستادن ناظران پای صندوق های این موضوع را حل می کند و اگر هم مشکلی پیش بیاید این قدرت را دارد که از طریق با تخلفات در انتخابات برخورد کند.

محسن رضایی در دوره گذشته انتخابات ایران نیز نامزد سمت ریاست جمهوری شده بود، اما تنها دو روز پیش از برگزاری انتخابات کناره گیری کرد.
او در مورد دلیل کناره گیری خود در دوره گذشته انتخابات می نویسد: "نخست اینکه برداشت کردم از حمایت گسترده ای برای تحقق ایده ها و تغییرات مورد نظرم برخوردار نیستم و [دلیل] دوم، اعتراض به نحوه برگزاری انتخابات [بود]".

انتخابات ریاست جمهوری در 22 خرداد ماه برگزار می شود و پیش از ثبت نام رسمی در پانزدهم اردیبهشت داوطلبان باید به صورت اینترنتی ثبت نام کنند.

صادق محصولی وزیر کشور ایران گفته است که تاکنون یکهزار نفر داوطلب به صورت اینترنتی ثبت نام کرده اند که در میان آنها چهره شاخصی دیده نمی شود.
ثبت نام رسمی داوطلبان از روز پانزدهم اردیبهشت آغاز می شود و تا روز نوزدهم ادامه خواهد داشت و بعد از آن شورای نگهبان صلاحیت داوطلبان را بررسی خواهد کرد و در روزهای 30 و 13 اردیبهشت نامزدهای تائید صلاحیت شده معرفی می شوند.

تبلیغات انتخابات نیز از اول خرداد شروع می شود و روز بیستم به پایان می رسد. روز بیست و یکم خرداد درست یک روز پیش از برگزاری انتخابات تبلیغات ممنوع است و روز 22 خرداد انتخابات برگزار می شود.

بنابر گزارش وزارت کشورایران، 42 میلیون 200 هزار نفر واجد شرایط رای دادن هستند

No comments:

Post a Comment