Monday, November 2, 2009

تجمع خانواده ها؛ طلب آزادی


آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی
تجمع خانواده ها؛ طلب آزادی
در بهارستان
فرشته قاضي

دو روز بعد از آزادی محمد قوچانی که با استقبال پرشور روزنامه نگاران و اصلاح طلبان و مردم آزادی خواه روبرو شد آزادی هنگامه شهیدی روزنامه نگار با تنی بیمار، دومین خبر خوش روزنامه نگاران بود اما خبرهائی که از بلاتکلیفی و وضعیت بد روحی و جسمی فریبا پژوه، ادامه بدرفتاری ها با عیسی سحرخیز و احمد زیدآبادی می رسد همزمان با انتشار کیفرخواست مضحک بهزاد نبوی و ابراهیم امینی فضای رسانه ها را بار به شدت مکدر کرده است.



"روز" در گفتگو با خانواده های این زندانیان، درد و رنج آنها را بازخوانی کرده است.

خانواده های زندانیان سیاسی با انتشار بیانیه ای اعلام کردند که امروز ساعت 11 صبح در بهارستان تجمع خواهند کرد.در این بیانیه آمده است: اینک که هنوز همه وکلای تعینی موفق به دیدار با موکلینشان و قرائت پرونده های آنان نشده اند و نوعی بازدارندگی مرموز و غیرشفاف این حق قانونی و ابزار حقوقی را از بی گناهان دربند سلب نموده است و تأخیر در وعده آزادی عزیزانی که پیش تر ها خانواده هایشان منتظر رهایی شان بوده اند و این خلف وعده های مکرر موجب دست یازیدن به شیوه های نامتعارف چون اعتصاب غذا توسط آنان شده است، بر خود واجب می دانیم که بار دیگر با تجمعی آرام و این بار در مقابل خانه خودمان، خانه ملت که بیش از یکصد سال پیش پدران و مادرانمان برای مقابله با ظلم زورمداران، تمنای آن کردند و با پیروزی نهضت مشروطیت بدان دست یافتند، صدای اعتراضمان را به وضعیت موجود به نمایندگان مردم می رسانیم. با این امید که استقلال قوا بهانه ای برای عدم پاسخگویی مسئولین قوه قضائیه به سوالات پی در پی ما نباشد.

در ادامه این بیانیه تصریح شده است: ما آزادی فرزندانمان را می خواهیم. آزادی همسرانمان را. آزادی پدران و مادرانمان را. یک روز جدایی از آن ها حقی است که مسئولین نظام اسلامی از ما سلب کرده اند و ما این حق مسلم خود را تنها موکول به آخرت نمی کنیم که دین اسلام، دین خاتم، پاسخ گوی حق و نیاز امروز است و ما نیاز امروزمان را همین امروز مطالبه می کنیم.



هنگامه شهیدی آزاد و به بیمارستان منتقل شد

هنگامه شهیدی، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر روز گذشته با قرار وثیقه 90 میلیون تومانی آزاد شد. حکم آزادی این روزنامه نگار که از 9 تیرماه در بازداشت به سر می برد توسط قاضی شعبه 26 دادگاه انقلاب صادر شده بود. خانم شهیدی که از 8 روز پیش و دراعتراض به وضعیت نامعلوم خود در اعتصاب غذا به سر می برد، پس از آزادی به بیمارستان منتقل شد. خواهر این روزنامه نگار به "روز" گفت: "بعد از آزادی هنگامه به خانه آمدیم اما به یکباره از حال رفت و به صورت اورژانس او را به بیمارستان منتقل کردیم".

خانم شهیدی که دچار ناراحتی قلبی است، صبح روز گذشته هم که به دادگاه منتقل شده بود در دادگاه از حال رفته و به بهداری زندان اوین منتقل شده بود.

محمد مصطفایی، وکیل این روزنامه نگار درباره پرونده موکلش به "روز" گفت که "شركت در اجتماعات غير قانوني، تباني به قصد بر هم زدن امنيت كشور، تبليغ عليه نظام، اخلال در نظم عمومي و اهانت به محمود احمدی نژاد" به عنوان اتهامات خانم شهیدی عنوان شده است.

به گفته این وکیل دادگستری، چهارشنبه، 13 آبان محاکمه هنگامه شهیدی، در شعبه 26 دادگاه انقلاب برگزار خواهد شد.



بازجو و وزارت اطلاعات، مانع آزادی فریبا پژوه

فریبا پژوه، روزنامه نگار و وبلاگ نویس روز گذشته در زندان اوین با خانواده خود ملاقات کرد. این ملاقات به صورت کابینی بوده است.

مادر فریبا پژوه در گفتگو با "روز" وضع روحی و جسمی دخترش را نامساعد توصیف کرد و گفت: "وضع روحی فریبا اصلا خوب نیست؛ او به شدت عصبی و سردرگم است و شب ها نمی تواند بخوابد".

خانم پژوه با بیان اینکه دختر روزنامه نگارش هر روز 7-8 قرص آرام بخش مصرف می کند، افزود: "فریبا به دلیل سرماخوردگی، اعتصاب غذایش را شکسته است. او به شدت ضعیف شده و از یک سو مشکل گوارشی دارد و از سوی دیگردر ناحیه قفسه سینه درد دارد که دکتر زندان به او گفته منشا این درد عصبی است".

او همچنین خبر داد که بعد از انتقال هنگامه شهیدی به بند عمومی، فریبا با یک زندانی دیگر که اتهامش قاچاق مواد مخدر است در یک سلول نگهداری می شود.

به گفته خانم پژوه از 8 روز پیش بازجو، سراغ فریبا نمی آید. مادر فریبا پژوه خواستار روشن شدن هر چه زودتر وضعیت پرونده دخترش و آزادی او شد و گفت: " ما آزادی آقای قوچانی و خانم شهیدی و همچنین آقای الویری را به فال نیک می گیریم و امیدواریم که این روند ادامه داشته باشد".

به گفته خانم پژوه بازجو و زارت اطلاعات مانع آزادی این روزنامه نگار هستند.

از سوی دیگر مینا جعفری، وکیل فریبا پژوه به "روز" گفت قرار بازداشت این روزنامه نگار تا دوماه دیگر تمدید شده است.

خانم جعفری افزود: "بعد از ابلاغ تمدید قرار بازداشت، فریبا به این مساله اعتراض کرده و بازپرس پرونده پذیرفته و قرار بازداشت برای تعیین تکلیف به شعبه 26 دادگاه انقلاب ارجاع شده است."



امیدی به آزادی سحرخیز نیست

خانواده عیسی سحرخیز، روزنامه نگار سرشناس ایرانی نیز روز گذشته با او ملاقات کردند. مهدی سحرخیز، فرزند این روزنامه نگار به "روز" گفت که وضع روحی و جسمی پدرش خوب بوده است.

او افزود: "دادستان تهران هفته گذشته در زندان اوین با پدرم دیدار کرده و گفته بود که به زودی دادگاه پدرم برگزار می شود اما ما خبری از زمان دادگاه نداریم."

مهدی سحرخیز با بیان اینکه پدرش از آزادی آقایان الویری و قوچانی خبر داشت گفت: "مادرم درباره وقایع اخیر و بیانیه اخیر آقای موسوی و همچنین مراسم 13 آبان به پدرم خبر داده است."

به گفته فرزند آقای سحرخیز، این روزنامه نگار نسبت به وقایع آتی کشور خوش بین بوده و گفته است که حتما اتفاقات خوبی خواهد افتاد.

عیسی سحرخیز در عین حال از آزادی خود در آینده ای نزدیک ابراز ناامیدی کرده و همچون ملاقات های پیشین به خانواده اش گفته است که منتظر آزادی او نباشند.

مهدی سحرخیز همچنین خبر داد که مادرش قبل از ملاقات با آقای سحرخیز به دادگاه انقلاب مراجعه کرده و با قاضی پرونده پدرش ملاقات کرده است.

او گفت: "قاضی حرف های امیدوار کننده ای نمی زند و فقط می گوید نتیجه پرونده برای ما ارسال نشده است. مادرم به این موضوع اعتراض کرده و گفته که 2 ماه است همین را می گویید که قاضی جواب داده است بعضی چیزها از دست من خارج است".

قاضی پرونده همچنین به همسر آقای سحرخیز گفته است که اگر خواهان ملاقات حضوری هستند باید به شخص دادستان تهران مراجعه کنند.



بی خبری مطلق از سردبیر سحام نیوز

هیچ خبری از وضعیت محمد داوری، سردبیر سایت سحام نیوز که از 17 شهریور در بازداشت به سر می برد، نیست. این روزنامه نگار تا کنون فقط یک بار با مادرش تماس تلفنی داشته و اطلاعي از پرونده او و نيز وضعيت جسمي و روحي اش در دست نيست. مینا جعفری که به اتفاق ژینوس شریف رازی، وکالت آقای داوری را برعهده دارد به "روز" گفت که دیروز براي اعلام وكالت به دادگاه انقلاب مراجعه كردیم اما اطلاعات دقيقي از جمله شعبه، ‌شماره پرونده و اتهام اين عضو سازمان معلمان داده نشد و عملا امكان وكالت براي وكلاي وي وجود ندارد.



دادستان تهران، ‌مخالف قرار وثيقه براي صالح دلدم

مینا جعفری، درباره موکل دیگر خود، صالح دلدم نیز گفت که بازپرس شعبه دوم امنيت دادگاه انقلاب براي صالح دلدم، قرار وثيقه صادر کرده، اما دادستان تهران با اين قرار مخالفت كرده ومانع اجراي اين قرار و توديع وثيقه براي وي شده است.

وی با بیان اینکه میزان وثیقه صادر شده و همچنین اتهامات آقا دلدم به وکلای او اعلام نشده است گفت: "بر اساس گفته های موکلم تا کنون هیچ اتهامی به او تفهیم نشده است."

صالح دلدم، يكي از فعالان ستاد انتخاباتی مهدی كروبي در شرق تهران بود که نيمه شب 27 خرداد ماه بازداشت شد واز آن موقع در بند 209 به سر مي برد.



تهدید خانواده زیدآبادی به بازداشت

خانواده احمد زیدآبادی، روز گذشته پس از 50 روز موفق شدند با این روزنامه نگار در زندان اوین ملاقات کنند. مهدیه محمدی، همسر احمد زیدآبادی روحیه همسرش را "عالی" توصیف کرده و به سایت ادوارد نیوز گفته است: "آقای زیدآبادی مجددا تاکید کردند که از ابتدای بازداشت یعنی بیش از چهار ماه و نیم گذشته همواره در انفرادی بوده‌اند."

خانم محمدی خبر از تهدید های بازجوی همسرش هم داده و گفته: "به آقای زیدآبادی گفته‌اند اگر همسرت مصاحبه‌هایش را در مورد اتهامات و وضعیت تو ادامه دهد او را نیز بازداشت خواهیم کرد."

به گفته همسر احمد زیدآبادی، دادستان تهران همچنین به آقای زیدآبادی وعده داده است که به زودی وی را از سلول انفرادی خارج و به سلول‌های دو نفره منتقل می کنند.

از سوی دیگر روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران خبر داد: پرونده احمد زیدآبادی با صدور كیفرخواست به دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارسال شد.



اخلال در ترافیک، اتهام بهزاد نبوی!

وکیل بهزاد نبوی اعلام کرد این عضو شاخص سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، روز یکشنبه محاکمه شده و یکی از اتهام های او "اخلال در ترافیک روزهاى ۲۳ و ۲۵ خردادماه" است.

به گفته محمد صالح نیکبخت، "شرکت در راهپیمایى اعتراض‌آمیز به نتایج انتخابات در روزهاى ۲۳ و ۲۵ خردادماه، اخلال در ترافیک در روزهاى مذکور، تبلیغ علیه نظام و نگهدارى اسناد محرمانه" به عنوان اتهامات آقای نبوی اعلام شده است.

در کیفرخواست جلسه نخست دادگاه تنها جمله ای که از بهزاد نبوی آمده بود این بود که او حاضر نیست به میرحسین موسوی خیانت کند.

آقای نیکبخت به خبرگزاری های ایسنا و ایلنا گفته است: "در این مدت کوتاه نتوانستم تمام پرونده را قرائت کنم؛ از سوی دیگر بهزاد نبوی نیز آمادگی برای تقدیم دفاعیه را نداشت به همین دلیل از دادگاه تقاضای استمهال ۵ هفته‌ای برای برگزاری جلسه بعدی را کردیم که دادگاه با درخواست استمهال موافقت اما ۵ هفته فرصت را نپذیرفت."

به گفته این وکیل دادگستری، بهزاد نبوی از رئیس دادگاه خواسته با توجه به اینکه وی دو جلسه در دادگاه حاضر شده و علیه وی کیفرخواست مفصلی قرائت شده و در آن به نبوی و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی اتهاماتی وارد شده است، جلسه دادگاه‌اش به صورت علنی برگزار شود تا وی بتواند به این اتهامات پاسخ دهد و اتهاماتی که الزامات محرمانه دارد به صورت غیرعلنی برگزار شود که قرار شد دادگاه در مورد درخواست تبدیل قرار بازداشت به قرار وثیقه یا کفالت و نیز برگزاری علنی یا غیرعلنی دادگاه بعدا اعلام نظر کند.

آقای نیکبخت گفته است که با توجه به بیمارى موکلش و توصیه پزشکان مبنى بر لزوم دورى او از محیط ‌هاى پر استرس، خواستار تبدیل قرار بازداشت به قرار وثیقه یا وکالت و بدین ترتیب آزادى وى شده است.

بهزاد نبوی بعد از دادگاه مجددا به بیمارستان منتقل شده است.



کیفرخواست انفرادی و دادگاه غیر علنی برای ابراهیم امینی

وكيل مدافع ابراهيم اميني از صدور كيفر خواست انفرادي وي خبر داد. ابراهیم امینی عضو کمیته پیگیری وضعیت آسیب دیدگان و بازداشت شدگان پس از انتخابات است؛ این کمیته توسط میرحسین موسوی و مهدی کروبی ایجاد شده بود.او همچنین عضو حزب اعتماد ملی است. عباس شیری، وکیل آقای امینی دیروز به خبرگزاری فارس گفته است: طبق اطلاعاتي كه به صورت شفاهي كسب كرده‌ايم قرار اميني بازداشت نيست و تنها قرار 300 ميليون وثيقه يا كفالت براي وي در نظر گرفته شده كه به احتمال قوي اين قرار وثيقه است.

وكيل مدافع اميني در ادامه تصريح كرده: به احتمال زياد در هفته جاري دادگاه رسيدگي به اتهامات اميني برگزار خواهد شد و قطعا اين دادگاه غيرعلني خواهد بود.

No comments:

Post a Comment