Monday, February 8, 2010

شعارنویسی سبز را تا ۲۲ بهمن بر دیوارهای شهر ادامه خواهیم داد










شعارنویسی سبز را تا ۲۲ بهمن بر دیوارهای شهر ادامه خواهیم داد
ایجاد شده در: 02/08/2010 - 14:00, به روز شده در: 02/08/2010 - 14:06
شگفت انگیز است! و در این فضا اگر به چشم ندیده باشی، اگر فقط خبرها را خوانده باشی، شاید برایت باور نکردنی باشد. اما اتفاق در خیابان‌های شهر باز فراتر از وعده خبرها رفته است. خبرها از دار و بند حکایت می‌کنند؛ از به حبس فرستادن این یار آشنا و آن نامِ ناآشنا. از تهدید حکایت می‌کنند، و از تیغی که با سر و صدا تیز می‌کنند. اما در میان این صدای گوش‌خراش دل آزار، خطوط سبزی که دوباره بر دیوارهای شهر ظاهر شده‌اند، با همه سکوت‌شان، پیغامی را بلندتر از این هم‌همه فریاد می‌زنند.

از عاشورای خونین به بعد، کودتاچیان شعارهای سبز را با جد و جهد زیر رنگ‌های سیاه پوشانند. در تدارک سرکوبِ هرچه بیشتر، دیوارهای شهر سیاه و سیاه‌تر شد. دیگر به ندرت می‌شد شعارهای تازه بر دیوارها یا کیوسک‌ها دید. اما از ابتدای هفته منتهی به ۲۲ بهمن، بار دیگر شعارهای دعوت به تظاهرات روی دیوارهای شهر پدیدار شدند: «۲۲ بهمن»؛ «۲۲ بهمن سبز»؛ «۲۲ بهمن با جنبش سبز»؛ «یا رفراندوم، یا انتخابات آزاد V» و...

شعارنویسان این شب‌های تار، بی گمان و بی اغراق از شجاع‌ترین مجاهدان آزادی تاریخ این خاکند. این جوانان گمنام، با ماژیک و اسپری در برابر کودتاچیان مسلحی که به هیچ قانونی و قاعده‌ای پایبند نیستند، به رغم کسانی که تمام هم و غمّ‌شان ناامید کردن مردم است، امید را پیش چشم شهروندان تجسم بخشیده‌اند.

شعارنویسان، قطعاً از خطرهایی که در کمین شان است با خبرند. بسا دوستانشان که به بند گرفتار آمده‌اند. گاهی شعارهای نیمه تمامشان را در دعوت به تظاهرات 22 بهمن که می‌بینی، دلت می‌لرزد. اما آنها به رغم چنین ترس ملموس و نزدیکی، باز به فرستادن پیام امید خود ادامه می‌دهند؛ و خود این عمل شاید مهم‌ترین پیغام‌شان است.



آنان که همه تلاش خود را کردند و می‌کنند تا ناامیدی بیاورند، اگر اهل فهمیدن باشند، لازم نیست منتظر ۲۲ بهمن و اجرای باقی نمایش خود بمانند. همین چند روز شعارنویسی، باید نشان داده باشد که انگیزه پشت جنبش سبز قوی‌تر از آن است که تسلیم ترس شود. اگر کسی اهل فهمیدن باشد، همین شعارها باید نشانشان دهد که با نمایش دادن، نمیتوان خواست عمق یافته مردمی را عقب زد یا انکار کرد.



جوانانی که برای دعوت به ادامه مقاومت در این شبها جان خود را بر کف دستشان گذاشتند، پیش از هر تظاهراتی، این پیام را رساندند که مبارزه، مثل زندگی، همچنان ادامه دارد. آنها این پیام را رساندند که مبارزه و مقاومت ادامه دارد، و با این یا آن اتفاق فیصله نیافته و به این راحتی هم تمام نمیشود. پیغام سبزی که دوباره روی دیوارهای شهر روییده، به ما نوید میدهد که بهار را باید انتظار کشید؛ نه به انتظاری که بگذاری تا برسد، بلکه به انتظاری که بکاری تا بروید. همانطور که شعارهای سبز در این روزهای غمبار دوباره پیش چشمان شگفت زده ما روییدند.

همه ما، مدیون جوانان و پیرانی هستیم که در این روزهای سرد و تلخ، بهار را نوید می‌دهند. امید که با هم از این زمستان تاریک بگذریم و به بهار برسیم.

No comments:

Post a Comment