Tuesday, March 23, 2010

مجلس سنای آمریکا قعطنامه نوروز را تصویب کرد

بی بی سی : سنای آمریکا قطعنامه ای در تجلیل از عید نوروز تصویب کرده است. رکن دیگر کنگره یعنی مجلس نمایندگان، یک هفته پیش، این قعطنامه را تصویب کرده بود.

بدین ترتیب، کنگره آمریکا برای نخستین بار 'اهمیت فرهنگی و تاریخی' مهم ترین عید باستانی ایرانیان را به رسمیت شناخته است.

علاوه بر ایران، نوروز در چند کشور از جمله افغانستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان، ازبکستان، قزاقستان، پاکستان و ترکیه نیز جشن گرفته می شود.

سنا دوشنبه، دوم فروردین (۲۲ مارس) نوروز را به ایرانی ها و همه کسانی که آن را جشن می گیرند، تبریک گفت.

سناتور دموکرات رابرت مانندز، از ایالت نیوجرزی، یکی از تدوینگران اصلی این قطعنامه بود.

سناتورهای جمهوریخواه جان مک کین و اورن هچ در کنار سناتورهای دموکرات، جو لیبرمن و کارل لوین از جلمه افرادی بودند که به این قعطنامه رای مثبت دادند.

این قطعنامه از کوروش، پادشاه هخامنشی تمجید می کند و "منشور کوروش" که بعد از فتح بابل به دستور او تدوین شد را تحولی مهم در تاریخ حقوق بشر می داند.

در قطعنامه نوروز آمده: "بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در جهان از جمله در آمریکا، ایران و کشورهای آسیای میانه، جنوب آسیا، قفقاز و مناطق دریای سیاه و بالکان نوروز را جشن می گیرند."

گروه های مدنی ایرانیان از جمله اتحادیه روابط عمومی ایرانیان آمریکایی، پایا، برای تصویب این قطعنامه تلاش زیادی کردند.

در این قطعنامه تاکید شده: "بیش از یک میلیون آمریکایی ایرانی تبار از هر دینی از جمله بهایی، مسیحی، یهودی، مسلمان، زردشتی و کسانی که اعتقاد دینی ندارند، نوروز را جشن می گیرند."

مقام های ارشد آمریکایی از جلمه بارک اوباما- رئیس جمهوری، هیلاری کلینتون- وزیر امور خارجه و سناتور جان کری- رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنا در پیام های جداگانه فرارسیدن نوروز را تبریک گفته اند.

No comments:

Post a Comment