Friday, April 23, 2010

قوانین جدید برای کافی نت ها؛ تلاش مضاعف برای کنترل فیبرهای نوری


جرس: برای شهر های شیراز، اصفهان ، تبریز و مشهد شرایط جدید اعطای مجوز کافی نت ها منتشر شد. این شرایط پانزده گانه طیفی به گستردگی مسائل شرعی چون ممنوعیت نشستن حتی محارم کنار یکدیگر تا مسائل امنیتی شامل ارائه خدمات تنها به شرط ثبت مشخصات کامل مراجعه کننده و حفظ آن را در بر دارد .





پس از انتخابات 22 خرداد سال گذشته و حوادث آن هر شهروند ایرانی رسانه ای بود که از خانه اش و از طریق فیبرهای نوری اخبار و فیلم هایی اتفاقات ایران را منتشر می کرد و نمی گذاشت بی خبری که حکومت گمان می کرد با بستن رسانه ها و بازداشت روزنامه نگاران و اخراج خبرنگاران خارجی حاکم می شود پا بر جا بماند .



آنچه ایرانیان در روزهای بعد از انتخابات انجام دادند فصلی نو در روزنامه نگارانی و خبر رسانی بود و همه آن تنها از طریق کامپیوترهای خانگی و کافی نت ها و با همان اینترنت های کم سرعت صورت گرفت .



همین تکنولوژی که باز هم در کنترل فیلتر و قطع فیبر نوری حکومت بود باعث شد که آبروی حکومت ایران به خطر بیفتد و نتوانند سر پوش بر آنچه بگذارند که در خیابان ها اتفاق می افتاد.



داستان پایان نیافته است. هنوز هم اخبار ایران از منابع غیر رسمی برای جهان موثق تر از خبرگزاری هاست و رهبران جنبش اینترنت را تنها ابزارشان می دانند.



حالا حکومت ایران به دنبال آن است که بتواند چیزی را کنترل کند در هر خانه ای یافت می شود.این قوانین نیز به دنبال همین خواست دولت است که کار نظارت به خاطر امنیت اجتماعی به نصب دوربین مدار بسته رسیده است.



طرح زوج و فرد



سال 1384 نیروی انتظامی راه خود را در میان کافی نت ها و جرایم احتمالی آنها باز کرد. اما در آن سال نگرانی نیروهای امنیتی ایران درزکردن اخبار ایران به بیرون نبود .



قانونی به کافی نت ها ابلاغ شده بود که بر اساس آن می بایست اقدام به تفكیك جنسیتی كافی نت ها بکنند.



پیشنهاد نیروی انتظامی به کافی نت ها این بود که در روزهای زوج پذیرای یک جنسیت و در روزهای فرد پذیرای جنسیت دیگر باشند .



در همين راستا ماموران اداره اماكن هر روزه به كافي نت هاي مختلف در سراسر كشور مراجعه و اين موضوع را به مسئولين کافي نت ها ابلاغ مي کردند.



بر اساس اين دستور العمل "در صورت عدم تغيير برنامه زماني حضور آقايان و خانم ها ظرف مدت زمان تعيين شده،" با متخلفين "برخورد قانوني" می شد.



پیش از ان نیز كافي نت ها و شركت هاي ارائه دهنده خدمات اينترنتي، ملزم به اجراي قواعد سفت و سخت مختلفي شده بودند .



از جمله اينكه باید از حضور دختران با "پوشش نامناسب" جلوگيري می کردند .



"خواهراني كه قصد استفاده از خدمات اينترنتي را دارند مي بايست حجاب اسلامي را رعايت نمايند." اين موضوع براي پسران نيز به همين صورت است و از ورود آنان با پوشش نامتعارف به كافي نت ها جلوگيري مي شود.



چرا کافی نت ؟



آنچه که در ایران مردم را مجبور می کند که برای کار های اینترنتی خود به کافی نت ها بروند این است که در ایران برای مصارف خانگی اینترنت با سرعتی محدود ارائه می شود و هزینه آن نیز زیاد است.



لذا کسانی که می خواهند فایل های سنگین بفرستند مجبور به این هستند که این کار را از طریق کافی نت ها انجام بدهند و یا اینکه ساعت ها پای اینترنت دایلاپ خانگی وقت صرف کنند.



براساس اطلاعات منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی pointtopic، از هر هزار ایرانی تنها ۶ نفر از اینترنت پرسرعت برخورداراست که این نسبت در دنیا ۴۰ نفر به ازای هر هزار نفر است.



با این حال از سال 1386 کافی نت ها مستقیما تحت نظارت نیروهای انتظامی قرار گرفته اند.



کافی نت ها بازرسی می شوند



در خرداد ماه 1386 نیروی انتظامی خبر از آغاز مرحله پنجم طرح امنيت اجتماعی داد که به جمع آوری فيلم های سی دی، تعطيلی گيم نت های بدون مجوز و بازرسی از کافی نت ها مربوط می شد .



اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی وقت اعلام کرد : " در بررسي های صورت گرفته مشخص شده است حتی پنج درصد گيم نت ها هم مجوز قانونی ندارند و اين در حالي ست که بسياری از کافي نت ها هم فاقد مجوز هستند که با اعلام اقدام نيروی انتظامی بايد برای اخذ مجوز وارد عمل شوند."



در آذر ماه محمد علی نجفی، رییس اماکن نيروی انتظامی اعلام کرد که اولویت بازرسی از کافی نت ها به این دلیل است که فضای آنها نگران کننده است .



توزیع مواد مخدر در کافی نت ها



دوهفته بعد نیز او خبر از این داد که در کافی نت ها مواد مخدر توزیع می شده است. به همین بهانه بود که شاید در روزهای پایانی این ماه در عرض 24 ساعت ماموران نيروهای انتظامی بيش از ۲۴ کافی نت را در تهران تعطيل و پلمپ کردند.



به گزارش خبرگزاری های ایران، نیروهای انتظامی طی ۲۴ ساعت بيش از ۴۳۵ کافی نت را مورد بازرسی قرار داده و از اين ميان به ۱۷۰ کافی نت اخطار داده و ۲۴ کافی نت را نيز پملپ کردند.



در اين بازرسی ها ، ۲۳ تن از مديران و کارمندان کافی نت های تهران که ۱۱ نفر آنان زن بوده اند از سوی ماموران بازداشت شده اند.



نيروی انتظامی جمهوری اسلامی علت تعطيلی اين کافی نت ها و بازداشت کارمندان آن را "استفاده از بازی های اينترنتی مستهجن"،"نگهداری تصاوير خلاف عفت" و "حضور زنان بدحجاب" در اين اماکن اعلام کرد.



نیروی انتظامی اعلام کرد به ١٧٠ کافی نت دیگر اخطار داده شده است که آنها نیز در خطر تعطیل شدن قرار گرفته اند.



می خواهند دسترسی را محدود کنند



این اقدام نیروی انتظامی را سازمان گزارشگران بدون مرز محکوم کرد و اعلام کرد : "ا ین اقدام دولت جمهوری اسلامی نشانه دیگری از تشدید سرکوب آزادی بیان و محدود کردن دسترسی به اینترنت در ایران و به ویژه برای زنان است. این افراد که تنها جرم شان بهره بردن از اینترنت و استفاده از تالارهای گفتگو و سایت های مورد استفاده همگانی است، با اتهاماتی مبهم دستگیر شده اند و معلوم نیست کدام معیار اخلاقی جمهوری اسلامی را نقض کرده اند. ما این اقدام آزادی ستیزانه را محکوم و خواهان آزادی فوری افراد دستگیر شده و بازگشایی کافی نت ها هستیم."



نگران چیزی دیگر



با این حال آنچه که در روزهای نزدیک به انتخابات نگرانی حکومت را بیشتر می کرد دیگر حضور زنان بی حجاب و رعایت نکردن عرفیات نبود.



آنها از خطری بزرگتر می ترسیدند که محدود به فضای کافی نت ها نمی شد .اینترنت همان چیزی که روزگاری تنها در کافی نت ها عرضه می شد حالا در هر خانه ای بود و کاراتر از هر ستاد انتخاباتی عمل می کرد.



به دنبال همین هراس ها بود شاید که علی اکبر محتشمی پور مسوول کمیته صیانت از آرای ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی روز 15 خرداد در جمع خبرنگاران از احتمال قطعی اینترنت و اختلال در سیستم پیامک خبر داد و نسبت به هرگونه اقدام در این راستا به وزارت کشور و دولت هشدار داد.



این اعلام خطر از سوی وزیر سابق کشور منجر به این شد که شرکت مخابرات ایران به همراه شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان متولیان شبکه مخابرات و اینترنت کشور بروز اختلال یا قطع شدن اینترنت در روز انتخابات را تکذیب کنند.



با این حال محتشمی پور با صراحت از قطع اینترنت در کشور در روز انتخابات خبر داد و اعلام کرد که بروز این امر تخلف انتخاباتی است .



آغاز قطع اینترنت



اینترنت در بیشتر نقاط ایران از یک روز قبل از برگزاری انتخابات قطع شد .

که خود نشان از هراس حکومت از منتشر شدن اخبار به دست مردم و به وسیله اینترنت بود .



و این آغاز اختلالاتی بود که در آستانه هر اتفاق مردمی در ایران گریبان اینترنت را می گرفت .



کار محدودیت های اینترنتی به آنجا رسید که وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد، با تغییر مقررات مربوط به صادرات نرم‌افزار توسط شرکت‌های آمریکایی به کشورهای ایران، کوبا و سودان، شهروندان این کشورها از این پس می‌توانند، از سرویس‌های ارتباط اینترنتی شرکت‌های آمریکایی استفاده کنند.



کافی نت ها مکان مجرمان هستند



اما بعد از آنکه برخی از دستگیر شدگان در دادگاه ها اعتراف کردند که از کافی نت ها با گروه های منافق در ارتباط بوده اند و ایمیل اخبار و تصاویر را از طریق آنجا منتشر می کرده اند .بار دیگر کافی نت ها مورد توجه نیروهای انتظامی قرار گرقتند .



فرماندهي انتظامي استان اصفهان كافي نت‌ها را در وضعيت فعلي، محيطي مناسب براي سوء استفاده مجرمان دانست و گفت:" با توجه به اينكه مجرمان همواره به دنبال پاك كردن رد پاي جرم از محل وقوع هستند كافي نت‌ها محل‌هاي مناسبي براي اين اقدام آنها شده است."



حسين حسين‌زاده اعلام کرد : " با توجه به اينكه مشتركان فضاي مجازي و قواعد پيچيده استفاده آنها در حال گسترش هستند، انتظار افزايش جرم نيز در اين فضا مورد قبول است."



به جرم فعالیت در فضای مجازی



به دنبال پخش همان دادگاه ها بود که مردم فهمیدند عضویت در فیس بو ک و تویتر می تواند به عنوان جرم در کیفر خواست فردی آورده شود .



در دی ماه نیز دادستانی ایران فهرست "مصادیق محتوای مجرمانه" را منتشر کرد که بر اساس بخشی از قانون جرایم رایانه ای تهیه شده بود و بر همان اساس ارائه فیلتر شکن نیز جرم محسوب شده بود.



گام جدید حکومت

موج جدید پس از فیلتر سایت ها و اختلال در اینترنت سختگیری و نظارت بیشتر بر کافی نت ها است به این منظور که بتوانند به این شکل فعالان اینترنتی را کنترل و محدود کنند.



گذاشتن دوربین مدار بسته و گرفتن تمام مشخصات کاربر برای استقاده از اینترنت برای آن است که کسی نتواند جرم رایانه ای انجام بدهد.



هنوز استفاده نکرده ایم



"مسئله‌ رسانه برای ما بسیار حیاتی است و متاسفانه به علل و دلایل گوناگون ، در این عرصه (رسانه و اطلاع‌رسانی لازم و کافی) دچار ضعف و نقص‌ایم. ما هنوز از امکانات اینترنت و بستری که فضای مجازی در اختیار ما قرار می‌دهد، حداکثر بهره و استفاده را نبرده‌ایم."



این سخنان میر حسین موسوی است که بار دیگر کاربران اینترنتی را متوجه این واقعیت می کند که می توانند چه نقش تاثیر گذاری داشته باشند.



نقشی که با محدودیت ها اینترنتی و کنترل کافی نت ها از بین نمی رود .

No comments:

Post a Comment