Friday, April 23, 2010

شیرین عبادی: پخش دفاعیات یک جانبه از صدا و سیما، مخالف قوانین جمهوری اسلامی است


جرس: شیرین عبادی به نحوه برگزاری دادگاه مربوط به رسیدگی به شکایت خود از حسین شریعتمداری مدیرمسوول روزنامه کیهان اعتراض کرد و در واکنش به پوشش خبری صدا و سیما و حمله های هماهنگ شده روزنامه های دولتی به خود گفت: گزارش من از وضعیت حقوق بشر ایران به مجامع بین المللی، بازجویان را در ایران عصبانی کرده است.

برنده جایزه صلح نوبل در گفتگو با خبرنگار جرس، حملات تازه و صدا وسیمای جمهوری اسلامی علیه خود را موج تازه ای علیه فعالان حقوق بشر خواند و گفت: حمله های حسین شریعتمداری که سالها سابقه بازجویی از آزادی خواهان را در پرونده خود دارد، و همزمان جانبداری صدا و سیما از این بازجوی کهنه کار، تلاشی مضاعف است برای آنکه فعالیت های حقوق بشر خواهان را در ایران را متوقف کنند.
این حقوقدان در پاسخ به پرسشی در خصوص حملات اخیر کیهان گفت: این حمله ها اگر چه موضوع جدیدی نیست و اگر این اتفاق صورت نمی گرفت جای تعجب داشت، اما به نظر می رسد اینبار آقایان از اینکه گزارش نقض حقوق بشر در ایران توسط فعالان حقوق بشر به گوش مجامع جهانی می رسد، خیلی عصبانی هستند و در واقع همه همت خویش را به کار بسته اند تا صدای حقوق بشرخواهان را ساکت کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است گزارش اخیر وی به سازمان ملل در مورد نقض حقوق بشر در ایران از جمله این موارد باشد، گفت: همین طور است و در عین حال باید اضافه کنم، دولت ایران در سال گذشته درخواست عضویت شورای حقوق بشر سازمان ملل را ارائه کرده بود که این تقاضا مورد قبول واقع نشده بود، برای همین امسال مجدادا این درخواست را مطرح کرده است و از آنجایی که عضویت در شورا، ادواری و بر حسب سهیمه بندی منطقه ای است، لذا امکان ورود ایران به این شورا وجود دارد.
وی با بیان اینکه وظیفه حقوق بشرخواهان این است که وضعیت نقض حقوق بشر در ایران را به اطلاع محافل بین المللی برسانند، گفت: من نیزدر راستای انجام همین وظیفه، گزارشی از وضعیت حقوق بشر ایران را کاملا مستند و بر اساس قوانین ایران تنظیم کرده و به سه زبان فرانسوی، انگلیسی و اسپانیولی، برای تمامی دولت های عضو و همچنین برای خانم پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر و آقای بان کی مون دبیرکل سازمان ملل ارسال کرده ام.
وی با اشاره به اینکه درخواستم این است تا زمانی که حاکمیت ایران نقض حقوق بشر را در کشور متوقف نکند نباید به عضویت این شورا در آید تاکید کرد: از آنجایی که شنیدن این سخنان برای ناقضان حقوق بشر و بازجویان آزادیخواهان گران تمام شده است بنابراین موج جدیدی برای حمله را با هماهنگی صدا و سیما آغازکرده اند.
وی در مورد اتهامات مطرح شده در روزنامه کیهان گفت: مدیر مسوول روزنامه کیهان علی رغم حقوق بالایی که از منابع دولتی دریافت می کند اما حاضر نیستند حداقل با اتکا به این مبالغ دریافتی حداقل کمی مطالعه کنند. برای همین شاهدیم وقتی می خواهند مرا متهم به دفاع از همجنس گرایان و آزادی های جنسی کنند، دلایل بسیار خنده داری را در دادگاه مطرح کرده اند و جالب است که این دلایل از صدا و سمیای جمهوری اسلامی هم پخش شده است.
وی ادامه داد: ادعا می کنند سخنگوی سوئدی کمیته صلح نوبل هنگام اهدای جایزصلح نوبل به شیرین عبادی، گفته است، رقیب اصلی من پاپ بوده است اما به دلیل اینکه پاپ با همجنسگرایان و آزادی های جنسی مخالف است بنابراین شانس خود را از دست داده و این جایزه به خانم عبادی تعلق می گیرد.
برنده جایزه صلح نوبل ضمن ابراز تاسف از این استدلال های بی پایه وسخیف یاد آور شد: حسین شریعتمداری حتی توجه ندارد که جوایز صلح نوبل اگر چه در سوئد داده می شود اما جایزه صلح نوبل را در نروژ اعطا می کنند و اساسا سخنگوی سوئدی که این بازجوی سابق به حرف های ایشان استناد کرده در کمیته جایزه نوبل وجود خارجی ندارد.

عبادی همچنین اضافه کرد: از همه مهمتر آنکه معمولا به هیچ وجه اعلام نمی کنند به چه علت به چه کسی جایزه نمی دهند، بلکه اعلام می کنند به چه دلیل به یک فردی جایزه می دهند. به همین دلیل کاملا ساده، برای من هم در سایت مربوطه دلایل اهدای جایزه را چنین عنوانی نوشته اند: «عبادی زنی مسلمان است که معتقد است اسلام با حقوق بشر و دموکراسی در تضاد نیست".
وی در پاسخ به پرسش دیگری یاد آور شد: البته آقای شریعتمداری مرتکب دروغ دیگری نیز شده است، مدعی است در سایت جایزه نوبل طرفداری من از بهاییان یکی دیگر از دلایل اعطای جایزه بوده است، کسانی که روزنامه کیهان را می خوانند به سایت جایزه نوبل مراجعه کنند تا سیه رو شود هر که در او غش باشد.
وی در خصوص اظهارات شریعتمداری در تلویزیون جمهوری اسلامی مبنی بر مصاحبه شیرین عبادی با روزنامه رستاخیز گفت: بله این بازجوی سابق مدعی شده من با انقلابیون سابق بد بوده ام در حالی که من هرگز با رستاخیز مصاحبه ای انجام نداده ام و ایشان خیلی راحت با ارائه مدارک جعلی در دادگاه و صدا وسیما سعی می کند سوابق طرفداری من از انقلابیون را منکر شود، خطاب به چنین آدمی فقط می توانم بگویم:
بودم آن روز من از طائفه درد کشان که نه از تاک نشان بود و نه از تاکنشان
شیرین عبادی سوابق فعالیت حقوق بشرخواهانه و دفاع خود از مظلومین را تنها منحصر به دوران جمهوری اسلامی ندانست و گفت البته باید خطاب به این آقایان بگویم، همان حقوق بشری که اکنون اینچنین مورد بغض و انکار آقایان قرار گرفته است، در رژیم گذشته مورد حمایت خودشان بوده است.
وی به نامه آیت الله خامنه ای که در سال ۱۳۵۶ خطاب به کمیته ایرانی دفاع از حقوق بشر نوشته بود اشاره کرد و گفت: مقام رهبری در همان نامه که در سایت جرس نیز پیش از این منتشر شده است، از خدمات مدافعین حقوق بشر قدردانی کرده است و همین نشان می دهد که همه ما مدافعان حقوق بشر همواره از مظلومین دفاع کرده ایم اما در این دوره کسی نمی خواهد صدای حقوق بشرخواهان ایران به گوش جهان برسد.
برنده جایزه صلح نوبل با بیان اینکه اگر ادعای مسوول فعلی کیهان و بازجوی سابق اوین درست باشد و ایشان زمان شاه واقعا به همراه سایر انقلابیون زندانی بود، باید به خاطر بیاورد که به دلیل فعالیت های همین مدافعان حقوق بشر بود که شاه برای اولین بار اجازه داده بود تا سازمان عفو بین الملل از زندان بازدید کند، اکنون یکی از همان زندانیان عبدالکریم لاهیجی بود که بعد ها به خاطر بازجویی های همین شریعتمداری مجبور به ترک ایران شد و اینک بیست و هشت سال است که خارج از ایران زندگی می کند.
وی ادامه داد: دکتر هادی اسماعیل زاده همکار دیگرم در کانون مدافعان حقوق بشر مثال دیگری است که به جرم حمایت از مظبومین و زندانیان سیاسی زمان شاه به خشم افرادی همانند شریعتمداری گرفتار شدند که نمک خوردند و نمکدان شکستند. ایشان که ناحق و ناروا به شش سال حبس محکوم شده بود، به خاطر افکار بازجویانی چون حسین شریعتمداری هفت ماه اضافه بر میزان حکم هم در زندان ماند.

این حقوقدان شرح این بازجویان سابقه دار و رنجی که بر مدافعان حقوق بشر در ایران گذشت را به وقتی دیگر سپرد و در عین حال تاکید کرد: بخشی از مجموعه رژیم جمهوری اسلامی ، رسانه های دولتی و ماموران امنیتی از برملاشدن نقض حقوق بشر در ایران هراس دارند، بهتر است به این شیوه های نقض حقوق بشر در ایران پایان دهند و حداقل به قانون اساسی کشور و همان قوانینی که مجلس شورای اسلامی تصویب کرده است پایبند باشند
عبادی افزود: درج مدافعات یک سویه یک متهم( حسین شریعتمداری) پخش این دفاعیات یک جانبه از صدا و سیما، مخالف قوانین خود جمهوری اسلامی است و وکلای بنده شکایت جدیدی را علیه این بازجوی سابق، مطرح کرده اند. البته وکلای من شکایاتی را علیه خبرگزاری ایرنا و روزنامه رسالت تهیه کرده اند که کلیه شکایت ها معوق مانده است.
وی گفت: اگرچه می دانم دادگستری ایران با وضعیتی که بدان دچار شده است، هرگز جرات نمی کند تا عدالت را در مورد کسانی چون شریعتمداری رعایت کند اما امیدوارم روزی قوه قضاییه در ایران آنقدر قوی شود که بتواند به تخلفات بازجویان سرشناس اوین و ماموران وزارت اطلاعات نیز رسیدگی کند چرا که این تنها راه دوام و قوام جمهوری اسلامی خواهد بود.

No comments:

Post a Comment